Kerkgebouwen

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Rechtuit »

Riemer schreef:
Rechtuit schreef:
callista schreef:Door je ideologische rabiaatheid zie je over het hoofd dat het hier niet om plunderen gaat, maar dat er naar een gepaste oplossing wordt gezocht voor een herbestemming van die oude kerken...zodat ze behouden kunnen blijven en niet verloren gaan.... in samenspraak met christenen.....ja, die christenen zijn er gelukkig ook nog.
Voor een protestant heeft het kerkgebouw een totaal andere waarde ze kunnen net zo goed in een schoollokaal gaan zitten en dat geldt zeer zeker voor het Nederlandse protestantisme in die lijn zou @Callista gelijk kunnen hebben.
Maar er is geen sprake van ideologische rabiaatheid; Voor meer dan 90%van de Christenheid en dat is van den beginne af het kerkgebouw een toegewijde plaats waar God aan beden wordt en het gebouw Zijn Heilige Huis is alleen voor Hem logisch.

Niemand van de forumleden wil in zijn huis ook geen varkenshouderij logisch.

Misschien voor een ongelovige zo niet ex protestant moeilijk te begrijpen ,maar nog maar een keer @Loyola 2 heeft gewoon gelijk.
Kortom om een Kerk is een Godshuis alleen dit woord al moet het toch duidelijk zijn en meer niet.
Protestanten hebben dan ook een synagoge-visie op het gebouw terwijl de RKK een tempelvisie hanteert.
Overigens merk ik dat in protestantse kringen meer en meer iets van "devotie" ontstaat ín het gebouw.
Er wordt nagedacht over de functie van het liturgisch centrum etc. En vaak wordt er dan gekeken naar het verleden en hoe we het wenden of keren: we komen dan uit bij een situatie zoals de RKK die nog steeds kent.

Dat gezegd hebbende kom ik uit bij een lied van Oosterhuis.
Het huis wordt pas Kerk als er mensen samenkomen met Christus.

ZOMAAR EEN DAK BOVEN WAT HOOFDEN
(melodie: komt nu met sangh en soete tonen)

Zomaar een dak boven wat hoofden,
deur die naar stilte openstaat.
Muren van huid, ramen als ogen
speurend naar hoop en dageraad.
Huis dat een levend lichaam wordt
als wij er binnengaan
om recht voor God te staan.

Woorden van ver, vallende sterren,
vonken verleden hier gezaaid.
Namen voor Hem, dromen, signalen
diep uit de wereld aangewaaid.
Monden van aarde horen en zien
onthouden, spreken voort
Gods vrij en lichtend woord.

Tafel van Eén, brood om te weten
dat wij elkaar gegeven zijn.
Wonder van God, mensen in vrede,
oud en vergeten nieuw geheim.
Breken en delen, zijn wat niet kan,
doen wat ondenkbaar is,
dood en verrijzenis
.
(Huub Oosterhuis, gezongen liedboek)
Willen ze aan devotie doen zo werkt het niet maar goed als men ze het hebben over een het liturgisch centrum weet men ze zitten er weer naast.Maar daar van afgezien je hebt gelijk men zal uit komen in de Katholieke Kerk en zichzelf opheven(er is een stroming naar verluid in de PKN) en zich gewoon aan sluiten bij de plaatselijke Katholieke parochies.Op dat zij allen een zijn.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Vertrokken user_03 »

Rechtuit schreef:
Riemer schreef:
Rechtuit schreef:
callista schreef:Door je ideologische rabiaatheid zie je over het hoofd dat het hier niet om plunderen gaat, maar dat er naar een gepaste oplossing wordt gezocht voor een herbestemming van die oude kerken...zodat ze behouden kunnen blijven en niet verloren gaan.... in samenspraak met christenen.....ja, die christenen zijn er gelukkig ook nog.
Voor een protestant heeft het kerkgebouw een totaal andere waarde ze kunnen net zo goed in een schoollokaal gaan zitten en dat geldt zeer zeker voor het Nederlandse protestantisme in die lijn zou @Callista gelijk kunnen hebben.
Maar er is geen sprake van ideologische rabiaatheid; Voor meer dan 90%van de Christenheid en dat is van den beginne af het kerkgebouw een toegewijde plaats waar God aan beden wordt en het gebouw Zijn Heilige Huis is alleen voor Hem logisch.

Niemand van de forumleden wil in zijn huis ook geen varkenshouderij logisch.

Misschien voor een ongelovige zo niet ex protestant moeilijk te begrijpen ,maar nog maar een keer @Loyola 2 heeft gewoon gelijk.
Kortom om een Kerk is een Godshuis alleen dit woord al moet het toch duidelijk zijn en meer niet.
Protestanten hebben dan ook een synagoge-visie op het gebouw terwijl de RKK een tempelvisie hanteert.
Overigens merk ik dat in protestantse kringen meer en meer iets van "devotie" ontstaat ín het gebouw.
Er wordt nagedacht over de functie van het liturgisch centrum etc. En vaak wordt er dan gekeken naar het verleden en hoe we het wenden of keren: we komen dan uit bij een situatie zoals de RKK die nog steeds kent.

Dat gezegd hebbende kom ik uit bij een lied van Oosterhuis.
Het huis wordt pas Kerk als er mensen samenkomen met Christus.

ZOMAAR EEN DAK BOVEN WAT HOOFDEN
(melodie: komt nu met sangh en soete tonen)

Zomaar een dak boven wat hoofden,
deur die naar stilte openstaat.
Muren van huid, ramen als ogen
speurend naar hoop en dageraad.
Huis dat een levend lichaam wordt
als wij er binnengaan
om recht voor God te staan.

Woorden van ver, vallende sterren,
vonken verleden hier gezaaid.
Namen voor Hem, dromen, signalen
diep uit de wereld aangewaaid.
Monden van aarde horen en zien
onthouden, spreken voort
Gods vrij en lichtend woord.

Tafel van Eén, brood om te weten
dat wij elkaar gegeven zijn.
Wonder van God, mensen in vrede,
oud en vergeten nieuw geheim.
Breken en delen, zijn wat niet kan,
doen wat ondenkbaar is,
dood en verrijzenis
.
(Huub Oosterhuis, gezongen liedboek)
Willen ze aan devotie doen zo werkt het niet maar goed als men ze het hebben over een het liturgisch centrum weet men ze zitten er weer naast.Maar daar van afgezien je hebt gelijk men zal uit komen in de Katholieke Kerk en zichzelf opheven(er is een stroming naar verluid in de PKN) en zich gewoon aan sluiten bij de plaatselijke Katholieke parochies.Op dat zij allen een zijn.
Dat zal niet zo snel gebeuren vrees ik. Rome heeft (vanuit een protestant gezien) een aantal vlekjes die niet weg te poetsen zijn.
Denk aan de HC over de heilige mis?

En: het eenheid zoeken (je refereert in je laatste zin) is beslist niet omdat het samen zo goed is.
Dat vers gaat verder met "opdat de wereld geloven....." :)
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Biker »

Riemer schreef:
Rechtuit schreef: Willen ze aan devotie doen zo werkt het niet maar goed als men ze het hebben over een het liturgisch centrum weet men ze zitten er weer naast.Maar daar van afgezien je hebt gelijk men zal uit komen in de Katholieke Kerk en zichzelf opheven(er is een stroming naar verluid in de PKN) en zich gewoon aan sluiten bij de plaatselijke Katholieke parochies.Op dat zij allen een zijn.
Dat zal niet zo snel gebeuren vrees ik. Rome heeft (vanuit een protestant gezien) een aantal vlekjes die niet weg te poetsen zijn.
Denk aan de HC over de heilige mis?
En met dat laatste gaat die HC ook regelrecht tegen de Bijbel in, ook een niet weg te poetsen vlekje (en er zijn er nog wat)
Zegent wie u vervolgen, zegent en vervloekt niet. Weest blijde met de blijden, weent met de wenenden. Weest onderling eensgezind, etc....
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Vertrokken user_03 »

Biker schreef:
Riemer schreef:
Rechtuit schreef: Willen ze aan devotie doen zo werkt het niet maar goed als men ze het hebben over een het liturgisch centrum weet men ze zitten er weer naast.Maar daar van afgezien je hebt gelijk men zal uit komen in de Katholieke Kerk en zichzelf opheven(er is een stroming naar verluid in de PKN) en zich gewoon aan sluiten bij de plaatselijke Katholieke parochies.Op dat zij allen een zijn.
Dat zal niet zo snel gebeuren vrees ik. Rome heeft (vanuit een protestant gezien) een aantal vlekjes die niet weg te poetsen zijn.
Denk aan de HC over de heilige mis?
En met dat laatste gaat die HC ook regelrecht tegen de Bijbel in, ook een niet weg te poetsen vlekje (en er zijn er nog wat)
Zegent wie u vervolgen, zegent en vervloekt niet. Weest blijde met de blijden, weent met de wenenden. Weest onderling eensgezind, etc....
Je quote hekken staan zo dat de tekst van Rechtuit ineens mijn tekst is.
Dat is niet handig en verwarrend!
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Biker »

Riemer schreef: Je quote hekken staan zo dat de tekst van Rechtuit ineens mijn tekst is.
Dat is niet handig en verwarrend!
Tsja, en nu kan ik het niet meer wijzigen ;-)
De goede lezer ziet het zo, gelukkig.
Laatst gewijzigd door Biker op 01 aug 2015, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Kerkgebouwen

Bericht door vrolijke »

Ik begrijp niet, hoe men zo slordig quoten kan.
Even bij "voorbeeld" kijken, vooraleer men andere user teksten in de mond legd, die zij niet geschreven hebben.
:roll:
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Biker »

vrolijke schreef:Ik begrijp niet, hoe men zo slordig quoten kan.
Even bij "voorbeeld" kijken, vooraleer men andere user teksten in de mond legd, die zij niet geschreven hebben.
:roll:
Iedereen die de hele converstaie volgt, weet beter, en ziet dst de bedoeling geenszins "tekst in de mond van anderen leggen" is.

In mijn vermoeidheid zal ik die laaste code over het hoofd gezien hebben, en als iemand anders er dan op reageert , vervalt de mogelijkheid tot "wijzigen"
Dus voor het gebrek aan die setting, moet je bij het manegement zijn. :lol:
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Tin »

Het management heeft de ontbrekende quotehaken toegevoegd.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Rechtuit »

Dat zal niet zo snel gebeuren vrees ik. Rome heeft (vanuit een protestant gezien) een aantal vlekjes die niet weg te poetsen zijn.
Denk aan de HC over de heilige mis?

Het gaat er hier om dat protestanten gewoon Katholiek worden zo dat er velen al doen ze krijgen naar twee jaar lering het Heilig Vormsel en worden opgenomen in de Kerk.Dus niks geen HC en als dat gedoe.
Men neemt afstand van het protestant zijn en wordt Katholiek dat kan ook met hele groepen te gelijk.
Als het nodig is wordt het protestantse kerkgebouw over genomen leeg gehaald in gericht als echte Kerk in gewijd geconsacreerd en in gebruik genomen.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Tin »

@ Rechtuit: Gelieve er mee rekening te houden dat dit geen RKK propagandaforum is.
Je visie omtrent geloof is meer dan duidelijk.
Maar dat zegt niet over een ander.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Biker »

Tin schreef:Het management heeft de ontbrekende quotehaken toegevoegd.
Bedankt :-)
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Rechtuit »

vrolijke schreef:Ik heb sowieso nooit begrepen, dat zulke reuzengebouwen voor 90% van de dag leeg staan.
En dan heeft elke strekking nog zijn eigen gebouw. Totaal overbodig.

Ik heb eens ooit een kerk bezocht, die werd door protestanten en katholieken gedeeld. Dat vond ik goed.
Hier in NL is alles dicht en zal iedereen een worst wezen;geen enkel cultuur en godsdienstig besef .In de buiten landen staan de kerken open en lopen mensen binnen voor gebed en bezinning of zo maar stil te zijn.

In Nl was (waar gebeurd) een man (toen stonden de kerken nog open in dit land) die een paar keer per week en kerk binnen liep daar soms uren zat,de Pastoor van de Kerk was toch benieuwd en vroeg de man is wat hij zo deed alleen maar stil zitten; toen zei de man Hij kijkt naar mij en ik kijk naar Hem.De man had het begrepen waarom de Kerk open staat van de vroege morgen tot de late avond.Oja de man was nog protestant ook. Tja kerkgebouwen :!: :!: :!: :!: :w
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Tin »

Modopmerking zonder kleur:
Probeer het wel bij de kerkgebouwen te houden.
Het gehakketak RKK - Protestant hoeft niet ieder topic te overheersen.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Rechtuit »

Tin schreef:Modopmerking zonder kleur:
Probeer het wel bij de kerkgebouwen te houden.
Het gehakketak RKK - Protestant hoeft niet ieder topic te overheersen.
Daar heb je helemaal gelijk in;aan ons zal het liggen maar wat niet waar is zal weerlegd worden.
Maar inderdaad het gaat over kerkgebouwen :!: :!: :!:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Trajecto »

Zie eventueel de afsplitsing om verder te gaan in een draad die hier off-topic was:
De oorsprong van de verering van Maria
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Tin »

Klopt, Trajecto ;) , En hier nu graag alleen on topic verder over kerkgebouwen
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Trajecto »

Opnieuw opgeschoond.

Nu on-topic verder.
Nulla aetas ad discendum sera
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Rechtuit »

Rechtuit schreef:
Tin schreef:Modopmerking zonder kleur:
Probeer het wel bij de kerkgebouwen te houden.
Het gehakketak RKK - Protestant hoeft niet ieder topic te overheersen.
Daar heb je helemaal gelijk in;aan ons zal het niet liggen maar wat niet waar is zal weerlegd worden.
Maar inderdaad het gaat over kerkgebouwen :!: :!: :!:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.