De dag des Heren in Openbaring 1:10

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:k denk dat we hier allemaal wel geloven dat Jezus zich in dit boek openbaart. Het eerste vers van Openbaring vermeldt dat ook. Hij onthult hier wat verborgen is. Het betekent dat de wereld niet aan zijn lot wordt overgelaten en dat - hoe moeilijk het ook kan worden op de "dag der wrake" - het God niet uit de hand loopt, want het is Zijn Dag
Ik denk dat het om Christus gaat en niet om Jezus. Christus onthult niet wat verborgen was, maar Johannes onthult de verborgen Christus. Of de wereld niet aan zijn lot wordt overgelaten? Die opmerking begrijp ik niet. Ik denk dat als de Bijbel spreekt over Zijn Dag dat dat een andere Dag is.
Het is Johannes die dit Boek juist niet zou verzegelen in tegenstelling tot Daniël en daaruit blijkt het onderscheid.
Je mag zelf bedenken of de brieven spreken over Israël of over de kerkgeschiedenis. Daarom had ik het open gelaten. Dus de vraag: "wat is het nou?" mag je zelf invullen.

Het zou vreemd zijn als de Here Jezus in Openbaring Zich zou openbaren aan de gelovigen, want dat is allang gebeurd, de vraag is aan wie Hij Zich in Openbaring openbaart? En wat de Dag des Heeren wil zeggen, dat is het item in dit topic?
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Wilsophie »

Vanaf nu wordt dit subforum gemodereerd door Piebe die niet gelooft in de profetie van het Boek Openbaring nog welke profetie danook als zijnde een Preternist , dus zal ik niets meer in dit topic melden over de profetie van het Boek Openbaring. Succes verder.
Ik acht het belangrijk dat een moderator kennis van zaken heeft over de Bijbel als Gods Woord en dus een goede moderatie kan uitvoeren over de inhoud van de post over de Bijbel. Het is een heel belangrijk subforum voor mij en ik acht Piebe als preternist niet capabel om dingen naar waarheid te schatten. Dus ik neem hierbij afscheid van het subforum "Bijbelstudie".

[modbreak Trajecto] Een korte afscheid nemen in een topic waarin je deelneemt is toegestaan omdat het duidelijkheid geeft voor andere deelnemers in verband met het feit dat je niet verder meepraat in het topic.
Meer uitgebreid zaken toelichten is echter niet toegestaan en het geheel van de post is dan ook off-topic en niet toegestaan. Zulke zaken als hier aangekaart behoren in een feedbackdraad.
Hierbij teken ik aan dat wederom zo'n bericht in een draad posten een officiële waarschuwing zal geven.
(De start "Vanaf nu wordt dit subforum gemodereerd door Piebe..." is overigens feitelijk onjuist, want Piebe is pas vanaf vr. 17 okt. moderator.)
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door ineke-kitty »

Wilsophie schreef:Vanaf nu wordt dit subforum gemodereerd door Piebe die niet gelooft in de profetie van het Boek Openbaring nog welke profetie danook als zijnde een Preternist , dus zal ik niets meer in dit topic melden over de profetie van het Boek Openbaring. Succes verder.
Ik acht het belangrijk dat een moderator kennis van zaken heeft over de Bijbel als Gods Woord en dus een goede moderatie kan uitvoeren over de inhoud van de post over de Bijbel. Het is een heel belangrijk subforum voor mij en ik acht Piebe als preternist niet capabel om dingen naar waarheid te schatten. Dus ik neem hierbij afscheid van het subforum "Bijbelstudie".

Ik volg je daarin.

[modbreak Trajecto] Korte instemming is toegestaan, maar overigens geldt verder natuurlijk wat er inmiddels in de modbreak bij Wilsophies post staat.
Piebe

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Piebe »

@ Wilsophie en Ineke-Kitty: Dat is jullie eigen keus, maar als jullie fatsoenlijk zijn naar de andere users dan grijp ik niet in. Ook de andere mods delen jullie standpunten in vele zaken niet maar dat weerhoudt jullie er niet van toch te posten.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door ineke-kitty »

ineke-kitty schreef:
Wilsophie schreef:Vanaf nu wordt dit subforum gemodereerd door Piebe die niet gelooft in de profetie van het Boek Openbaring nog welke profetie danook als zijnde een Preternist , dus zal ik niets meer in dit topic melden over de profetie van het Boek Openbaring. Succes verder.
Ik acht het belangrijk dat een moderator kennis van zaken heeft over de Bijbel als Gods Woord en dus een goede moderatie kan uitvoeren over de inhoud van de post over de Bijbel. Het is een heel belangrijk subforum voor mij en ik acht Piebe als preternist niet capabel om dingen naar waarheid te schatten. Dus ik neem hierbij afscheid van het subforum "Bijbelstudie".

Ik volg je daarin.

[modbreak Trajecto] Korte instemming is toegestaan, maar overigens geldt verder natuurlijk wat er inmiddels in de modbreak bij Wilsophies post staat.
Ik heb daarom inderdaad ook een korte instemming gegeven, waarvan akte.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Tin »

Piebe schreef:@ Wilsophie en Ineke-Kitty: Dat is jullie eigen keus, maar als jullie fatsoenlijk zijn naar de andere users dan grijp ik niet in. Ook de andere mods delen jullie standpunten in vele zaken niet maar dat weerhoudt jullie er niet van toch te posten.
Keurig geantwoord Piebe, je lijkt wel een moderator :mrgreen: .
Succes!
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door HarryK »

Wilsophie schreef:N.a.v. de discussie eerder had ik deze gedachte al gelezen en bestudeerd vanuit deze site: http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... ikel&id=17, daar wordt precies hetzelfde gezegd. Maar het heeft mijn visie niet veranderd, omdat de term in de Bijbel overal dezelfde betekenis heeft en wijst naar een dag des oordeels die overigens langer duurt dan 24 uur.
Dag heeft mede te maken aan dat "wat aan het licht komt", we kennen de term dat je gedagvaard wordt. Ik noemde al de Rijksdag te Worms. Door het om te draaien en er "des Heeren Dag" van te maken doet wat mij betreft niets af aan de betekenis die deze term overal in de Bijbel geeft zijnde de Dag der Wrake, de Dag des Oordeels en de Dag des Heeren"".
Ik begrijp dat Wilsophie niet meer aan bijbelstudie meedoet, maar voor de overige meelezers dan nog maar even:

1. Wat Wilsophie hier zegt over de betekenis van "die dag" dat het te maken heeft met de betekenis "aan het licht komen".
Dat is leuk bedacht, maar in de teksten van het NT is dat een betekenis die niet in de woorden zelf zit.
In het NT heeft de term "hemera" helemaal niks te maken met dagvaarden, aan het licht komen, of wat dan ook.
Het gaat gewoon om een concrete tijdsaanduiding.

2. Wilsophie zegt: "Door het om te draaien en er "des Heeren Dag" van te maken doet wat mij betreft niets af aan de betekenis die deze term overal in de Bijbel geeft zijnde de Dag der Wrake, de Dag des Oordeels."
Wat mij WEL uitmaakt is dat het in de ''echte bijbel" dus niet zo staat.
Ik vind het verbazend dat er ernerzijds wordt afgegeven op deze nieuwe vertaling, dat er 'verkeerd' vertaald zou zijn,
terwijl de werkelijke teksten vervolgens met het grootste gemak genegeerd of van een andere betekenis voorzien worden.

3. Dat betekent dat de term "dag des Heren" in het OT helemaal niet automatisch dezelfde term is als "dag des Heren" in het NT.
Vaak gaat het wel over hetzelfde, maar soms ook niet.

Wilsophie had een link geplaatst naar Zoeklicht.nl over dit thema.
Ik heb de teksten en commentaren op die pagina nog even verder bestudeerd.
Ik schreef eerder dat dat een lezenswaardige pagina was. Ik kom daar nu een beetje van terug.
Ik had al eerder gewezen op de dubieuze logica rondom Openbaring 1:10.
Ik heb ondertussen nog 2 teksten gevonden, met twijfelachtige argumentatie die ik vaker heb gelezen.
Daarom over die twee teksten een kanttekening.

1e:
Er wordt een lijst met teksten gegeven uit het OT, met daarin citaten over de dag des Heeren.
En dat wordt gedaan als onderbouwing dat het hierin ALTIJD over één en dezelfde dag gaat.
Ik pak daar 1 bekende profetie uit: Joël 2:30-31.
De site geeft ook netjes aan dat deze profetie wordt genoemd in Handelingen 2:19 e.v.
Wat echter niet wordt gezegd, is dat van DIE HELE PROFETIE door Petrus wordt gezegd:
"Dit (alles wat aan dat moment voorafging, tot en met de uitstorting van de Heilige Geest) is wat door de profeet Joël is gezegd." (en dan volgt Petrus' citaat van Joël 2.)
Sterker nog: Petrus voegt daar de term "het laatste der dagen", ook wel vertaald als "het einde der tijden".
Dat zou betekenen dat alle teksten van Paulus en Johannes en Petrus (en anderen) in de bijbel die spreken over de nog komende dag des Heren,
het zouden hebben over iets wat al was gebeurd ten tijde van die Pinksterdag uit Handelingen 2?
Lijkt mij niet.
Opnieuw een argument dat "de dag des Heren" in de bijbel voor meerdere, verschillende momenten is gebruikt.

2e:
Bijna aan het einde van de Zoeklicht-pagina staat een kopje "Is die Dag al gekomen? ".
Er wordt verwezen naar de bekende profetie van Maleachi 4:5-6 (SV):
Ziet, Ik zend ulieden de profeet Elía, eer dat die grote en die vreselijke dag des HEEREN komen zal.
En hij zal het hart der vaderen tot de kinderen wederbrengen, en het hart der kinderen tot hun vaderen; opdat Ik niet kome, en de aarde met den ban sla.
De schrijver stelt zichzelf de vraag:
"Is de profeet Elia reeds weer gekomen? Zijn de elementen reeds vergaan? Is Gods wraak over al zijn vijanden reeds uitgeoefend?"
En de schrijver antwoordt:
"Neen! Dat moet nog gebeuren."

Allereerst:
In Maleachi gaat het niet over het vergaan van de elementen, of over het uitoefenen van Gods wraak.
Daarnaast:
De schrijver negeert de opmerking van nota bene Jezus zelf, dat deze profetie betrekking had op Johannes de doper.
(Matt. 11:14).

Kortom:
De bewijsvoering dat "de dag des Heren" altijd en overal betrekking heeft op de wederkomst van Christus, klopt niet.
Psalm 1:1
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door HarryK »

snappie schreef:
HarryK schreef:1. Op een dag (de dag des Heren) raakte Johannes in vervoering en kreeg hij een visioen.
Letterlijk zou dat dan zijn: Ik was in (vervoering door) de Geest op de Dag des Heeren, en (dit is wat ik zag en hoorde:) ik hoorde achter mij ...
Of:
2. Johannes raakte in vervoering en kreeg een visioen over de dag des Heeren.
Letterlijk zou dat dan zijn: Ik was in (vervoering door) de Geest en zag de Dag des Heeren, en ik hoorde achter mij ...
Ik snap de relevantie hiervan niet.
Wat maakt het uit of Johannes op een bepaalde dag (zondag???) een visioen kreeg over de dag des Heeren ("hēmera kyrios" want daar gaat het toch over), of dat hij rechtstreeks in vervoering raakte in een visioen over die dag. Het eerste is dan alleen maar wat extra info.
Als er inderdaad een bepaalde dag wordt bedoelt -na je uitleg lijkt me dat het meest logisch- dan geloof ik dat het over de sabbat gaat en niet over de zondag, want de zevende dag -de sabbat- is de dag van de Heer.
Dan kreeg Johannes op de dag des Heeren (sabbat) een visioen over ''de dag des Heeren''.
De relevantie, snappie, is dat het mogelijk verkeerd vertalen van dit begrip in Openbaring 1:10 als argument wordt gebruikt
om 'aan te tonen' dat die nieuwe Bijbelvertaling in gewone taal een 'slechte' vertaling (en er worden nog wel ergere kwalificaties gebruikt).

Ik ben het met je eens dat het voor de inhoud van de openbaringen weinig uitmaakt.

Maar ja, ik ben dan ook nog wel zo dat ik dan toch wel graag wil weten hoe het nu zit, en wat zinnig en wat onzinnig is in dezen.
snappie schreef:Echter sluit dat in het geheel niet uit, dat het visioen wat hij op die dag kreeg, over die andere dag des Heeren gaat plus de tijd die daaraan vooraf.
Ja, klopt. Dat is in feite de betekenis die het volgens mij ook heeft, waarbij het dus nog niet helemaal duidelijk is op welke concrete dag hij het visioen kreeg.
Psalm 1:1
Payt
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 apr 2015, 19:18
Man/Vrouw: M

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Payt »

In de bijbel worden veel symbolen gebruikt om bepaalde geestelijke waarheden uit te drukken. De bijbel gebruikt het verloop van nacht naar dag om verschillende stadia in de geestelijke ontwikkeling uit te drukken. Zo zien we dat Nicodemus Jezus gedurende de 'nacht' bezoekt om de geestelijke onwetendheid van NIcodemus uit te drukken. Jezus zelf wordt de morgenster genoemd omdat hij de geestelijke dag aankondigt. Gedurende de nacht hebben we het licht van 'lampen' (innerlijke geestelijke leiding) nodig om tot God te komen, maar gedurende de dag zijn we tot volledige geestelijke wasdom gekomen, en baden we in het licht van God.

De laatste dag is het laatste stadium in dat proces, en dat is de 'dag' waarop we opstaan uit 'de dood' (je bent dood wanneer je je volledig richt op 'het vlees'). Het gaat hier dus niet om kalenderdagen, maar om stadia van geestelijke ontwikkeling.

joh 6:39 En dit is de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren laat gaan, maar het doe opstaan op de laatste dag.
40 En dit is de wil van Hem Die Mij gezonden heeft, dat ieder die de Zoon ziet en in Hem gelooft, eeuwig leven heeft, en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.

Die dag is de dag van de Heer. Het is de staat van zijn waarin we al onze persoonlijke gedachten en activiteiten (het vlees) los hebben gelaten, en rusten in de realisatie dat we een zijn met de geest van God. Dit is een geestelijke realiteit.

In de geest zijn wil zeggen dat je in een staat van bewustzijn bent waarin je de openbaringen van de geest kunt verstaan.

Dat is de staat waarin Johannes zich bevindt wanneer hij zijn geestelijke openbaring ontvangt.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Wilsophie »

Payt schreef:In de bijbel worden veel symbolen gebruikt om bepaalde geestelijke waarheden uit te drukken. De bijbel gebruikt het verloop van nacht naar dag om verschillende stadia in de geestelijke ontwikkeling uit te drukken. Zo zien we dat Nicodemus Jezus gedurende de 'nacht' bezoekt om de geestelijke onwetendheid van NIcodemus uit te drukken.
Dit wordt heel vaak zo gesteld, maar dat geloof ik niet. De man kòn het niet weten. En dat de Heer hem bezoekt in de nacht geeft aan dat alles wat in de BIjbel gebeurt in de nacht altijd wijst op de duistere wereld en niet wijst naar een persoon. Nicodemus was geestelijk zeker niet onwetendheid, hij wist alleen niet wat wedergeboorte inhoudt en hoeveel Christenen van vandaag weten dat ook niet. Met dat verschil dat deze laatsten nà de uitleg van de Here Jezus zij het in ieder geval wèl kùnnen weten.

Jezus zelf wordt de morgenster genoemd omdat hij de geestelijke dag aankondigt. Gedurende de nacht hebben we het licht van 'lampen' (innerlijke geestelijke leiding) nodig om tot God te komen, maar gedurende de dag zijn we tot volledige geestelijke wasdom gekomen, en baden we in het licht van God.
Nee, want satan wordt de morgenster genoemd en de Here Jezus wordt de blinkende morgenster genoemd.
Wij leven niet in de nacht, maar wij wandelen in het LIcht met Jezus en Zijn Woord is een lamp voor onze voet en een licht op ons pad en geestelijk wasdom krijgen wij door de kracht van de Heilige Geest en door bestudering van Zijn Woord.

quot]De laatste dag is het laatste stadium in dat proces, en dat is de 'dag' waarop we opstaan uit 'de dood' (je bent dood wanneer je je volledig richt op 'het vlees'). Het gaat hier dus niet om kalenderdagen, maar om stadia van geestelijke ontwikkeling.[/quote]
De laatste Dag is de Jongste Dag en is geen stadium van deze groei naar volwassenheid, bovendien zijn gelovigen dan allang bij de Heer en maken zij geen deel uit van die Jongste Dag die betrekking heeft op de opstanding van de gelovigen van onder het oude verbond en de ongelovigen van alle tijden, zij verschijnen danook voor de Grote Witte Troon om beoordeeld te worden of zij behouden zijn of niet. Als je dood bent dan kun je je nergens op richten ook niet op het vlees.
Er staat dat Eén gestorven zijn dus dat allen gestorven zijn inclusief dat oude vlees.
joh 6:39 En dit is de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren laat gaan, maar het doe opstaan op de laatste dag.
40 En dit is de wil van Hem Die Mij gezonden heeft, dat ieder die de Zoon ziet en in Hem gelooft, eeuwig leven heeft, en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.
Teksten die gaan over de opstanding op de Jongste of laatste Dag van de OT gelovigen, Johannes spreekt hier tegen de Joden en als voorbeeld, voor een goed beeld van het nieuwe verbond , moeten we de positie van de Gemeente als uitzondering lezen in de brieven van Paulus.
Johannes spreekt hier over de normale gang van zaken ,echter wij zijn een uitzondering op die regel. Wij worden veel eerder opgenomen en wij zijn nu reeds opgestaan met Christus en wij worden niet veroordeeld want wij zijn reeds geoordeeld, maar die verborgenheid was ten tijde van Johannes nog niet bekend.
Die dag is de dag van de Heer. Het is de staat van zijn waarin we al onze persoonlijke gedachten en activiteiten (het vlees) los hebben gelaten, en rusten in de realisatie dat we een zijn met de geest van God. Dit is een geestelijke realiteit. [/qoute]
Dat staat dus nergens in de BIjbel. Op de Dag des Heeren gebeuren er dingen die in Openbaringen staan en er is geen sprake van het loslaten van onze persoonlijke gedachten en activiteiten in het vlees, als het goed is, hebben die plaats gemaakt voor een nieuwe schepping , dus voor de nieuwe mens, dus bij wedergeboorte.
En vanaf dat moment zijn wij niet één met de Geest van God, maar woont Zijn Geest in ons.
In de geest zijn wil zeggen dat je in een staat van bewustzijn bent waarin je de openbaringen van de geest kunt verstaan.

Dat is de staat waarin Johannes zich bevindt wanneer hij zijn geestelijke openbaring ontvangt.
Johannes bevond zich in de geest in een visioen. en wij niet. Wij kunnen deze visioenen plaatsen naast o.a. Daniël 9 e.a. omdat wij als gelovigen van het nieuwe verbond een blik te zien krijgen in de vervulling van de profetieën.
Payt
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 apr 2015, 19:18
Man/Vrouw: M

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Payt »

Dit wordt heel vaak zo gesteld, maar dat geloof ik niet. De man kòn het niet weten. En dat de Heer hem bezoekt in de nacht geeft aan dat alles wat in de BIjbel gebeurt in de nacht altijd wijst op de duistere wereld en niet wijst naar een persoon. Nicodemus was geestelijk zeker niet onwetendheid, hij wist alleen niet wat wedergeboorte inhoudt en hoeveel Christenen van vandaag weten dat ook niet. Met dat verschil dat deze laatsten nà de uitleg van de Here Jezus zij het in ieder geval wèl kùnnen weten.
Zoals ik het zie verwijst het niet naar een persoon of een donkere wereld, maar de status van je geestelijke zijn. Wie het ware leven of het licht niet kent, bevindt zich in duisternis/onbegrip aangaande geestelijke zaken:

4 In het Woord was het leven en het leven was het licht van de mensen.
5 En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet begrepen.
6 Er was een mens door God gezonden; zijn naam was Johannes.
7 Hij kwam tot een getuigenis, om van het licht te getuigen, opdat allen door hem geloven zouden.
8 Hij was het licht niet, maar was gezonden om van het licht te getuigen.
9 Dit was het waarachtige licht, dat in de wereld komt en ieder mens verlicht.
10 Hij was in de wereld en de wereld is door Hem ontstaan en de wereld heeft Hem niet gekend.

Nee , want satan wordt de morgenster genoemd en de Here Jezus wordt de blinkende morgenster genoemd.
Wij leven niet in de nacht, maar wij wandelen in het LIcht met Jezus en Zijn Woord is een lamp voor onze voet en een licht op ons pad en geestelijk wasdom krijgen wij door de kracht van de Heilige Geest en door bestudering van Zijn Woord.
2 Petrus 1:19
En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten.

Openbaring 2:28
En Ik zal hem de morgenster geven.

Openbaring 22:16
Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om ulieden deze dingen te getuigen in de Gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht Davids, de blinkende Morgenster.

Dat zijn 3 referenties aan de morgenster, waarvan 1 keer inderdaad de 'blinkende' morgenster. Maar ik weet niet of die toevoeging van 'blinkend' iets veranderd aan het concept. De morgenster is Christus die opgaat in je hart als je je richt op zijn Woord (en dat is niet de bijbel, maar het Woord (Logos) waar Johannes 1 over spreekt).

Ik begrijp wel waarom je denkt dat 'morgenster' zou verwijzen naar Satan, maar in mijn ogen is dat een misverstand. Het komt grotendeels uit Jesaja 14, waar het verhaal van de gevallen 'morgenster' te lezen is. Dit verhaal beschrijft mijns inziens de val van de mens. Maar dat is weer een ander verhaal wat we wellicht nog eens ergens kunnen uitdiepen.
De laatste Dag is de Jongste Dag en is geen stadium van deze groei naar volwassenheid, bovendien zijn gelovigen dan allang bij de Heer en maken zij geen deel uit van die Jongste Dag die betrekking heeft op de opstanding van de gelovigen van onder het oude verbond en de ongelovigen van alle tijden, zij verschijnen danook voor de Grote Witte Troon om beoordeeld te worden of zij behouden zijn of niet. Als je dood bent dan kun je je nergens op richten ook niet op het vlees.
Er staat dat Eén gestorven zijn dus dat allen gestorven zijn inclusief dat oude vlees.
OK dat zijn een hele zwik onderwerpen tegelijk, dus ik richt me even op wat de laatste dag is, zoals ik het zie:

Paulus heeft het hier over de laatste bazuin, en beschrijft vervolgens hetzelfde als wat we op de 'laatste dag' zien gebeuren:

51 Zie, ik vertel u een geheimenis: Wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden,
52 in een ondeelbaar ogenblik, in een oogwenk, bij de laatste bazuin. Immers, de bazuin zal klinken en de doden zullen als onvergankelijke mensen opgewekt worden, en ook wij zullen veranderd worden.
53 Want dit vergankelijke moet zich met onvergankelijkheid bekleden en dit sterfelijke moet zich met onsterfelijkheid bekleden.
54 En wanneer dit vergankelijke zich met onvergankelijkheid bekleed zal hebben, en dit sterfelijke zich met onsterfelijkheid bekleed zal hebben, dan zal het woord geschieden dat geschreven staat: De dood is verslonden tot overwinning.

Nogmaals, de doden zijn niet mensen die fysiek dood zijn, maar:

rom 8:6Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede;

rom 7:13 Heeft het goede dan mijn dood veroorzaakt? Geen sprake van! De zonde heeft iets goeds gebruikt om mij de dood in te jagen. Daaruit blijkt haar ware aard.

22 Want naar de innerlijke mens verheug ik mij in de wet van God.
23 Maar in mijn leden zie ik een andere wet, die tegen de wet van mijn verstand strijd voert en mij tot gevangene maakt van de wet van de zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood?


Dat zijn de 2 toestanden waarin je kan verkeren. Ben je gericht op het vlees, dan ben je dood, maar ben je gericht op de geest, dan heb je het leven gevonden. En op de laatste dag (laatste bazuin) vindt dus de verschuiving plaats van het 1 naar het ander, dat is de opstanding uit de dood. Bij Paulus zien we in Romeinen 7 duidelijk dat er nog een innerlijke tweestrijd in hem plaatsvindt tussen vlees en geest, dood en leven. Het is een innerlijk proces, en eenieder maakt die laatste dag op zijn eigen manier in in zijn eigen tijd mee.
Teksten die gaan over de opstanding op de Jongste of laatste Dag van de OT gelovigen, Johannes spreekt hier tegen de Joden en als voorbeeld, voor een goed beeld van het nieuwe verbond , moeten we de positie van de Gemeente als uitzondering lezen in de brieven van Paulus.
Johannes spreekt hier over de normale gang van zaken ,echter wij zijn een uitzondering op die regel. Wij worden veel eerder opgenomen en wij zijn nu reeds opgestaan met Christus en wij worden niet veroordeeld want wij zijn reeds geoordeeld, maar die verborgenheid was ten tijde van Johannes nog niet bekend.
OK prima dat je dat gelooft, maar ik zie daar geen goede onderbouwing voor in de bijbel. Wanneer worden we dan opgenomen, en wat betekent 'opnemen' dan in jouw optiek?
Die dag is de dag van de Heer. Het is de staat van zijn waarin we al onze persoonlijke gedachten en activiteiten (het vlees) los hebben gelaten, en rusten in de realisatie dat we een zijn met de geest van God. Dit is een geestelijke realiteit. [/qoute]
Dat staat dus nergens in de BIjbel. Op de Dag des Heeren gebeuren er dingen die in Openbaringen staan en er is geen sprake van het loslaten van onze persoonlijke gedachten en activiteiten in het vlees, als het goed is, hebben die plaats gemaakt voor een nieuwe schepping , dus voor de nieuwe mens, dus bij wedergeboorte.
En vanaf dat moment zijn wij niet één met de Geest van God, maar woont Zijn Geest in ons.
Het staat in romeinen 7, zie boven. De dood (het vlees/ego) is dan overwonnen, en het vergankelijke bekleed met het onvergankelijke, het sterfelijke met het onsterfelijke.
JOhannes bevond zich in de geest in een visioen. en wij niet. Wij kunnen deze visioenen plaatsen naast o.a. Daniël 9 e.a. omdat wij als gelovigen van het nieuwe verbond een blik te zien krijgen in de vervulling van de profetieën.
Wil je zeggen dat wij de dag des heren niet kunnen meemaken of dat we niet in de geest kunnen zijn?
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Wilsophie »

Ik hoop deze Dag niet mee te maken en ik geloof ook dat ik deze dag niet hoef te ondergaan, eigenlijk weet ik dat wel zeker.
Ineke heeft onlangs een rijtje opgeschreven hoe deze Dag des Heeren elders in de Bijbel genoemd wordt en dat is een verschrikkelijke periode, want het is niet een dag van 24 uur uiteraard.
Het is vreselijk wat er dan over de wereld zal komen.
Dat de Dag des Heeren uiteindelijk eindigt in de Jongste Dag is helemaal waar, maar dan nog is dat niet voor allen die opstaan een prettige gebeurtenis.
Je zou dit helemaal moeten behandelen binnen de eschatologie wat deze Dag inhoudt om te zien wat een ramp dat zal zijn.

Ik ga niet beginnen over de gebeurtenis uit de Thess brief waar met een geroep van de bazuin de graven zullen opengaan, want deze gebeurtenis vind veel eerder plaats dan de door jou genoemde "Dag des Heeren". En als je er toch niet in gelooft ga ik daar liever niet verder op in. Zo vaak aan de orde al geweest en wat men niet gelooft, gelooft men niet, even goede vrienden.

Overigens ben ik niet in de geest, maar is de Geest IN mij. :smile:
jaapo
Berichten: 261
Lid geworden op: 10 dec 2014, 15:55
Man/Vrouw: M

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door jaapo »

Ik heb de hele discussie vanaf het begin gelezen (eerder liet ik het liggen) en bij verrassing is het weer opgepakt. Zoals ik al dacht: ik ben het op vele punten met @wilsophie oneens en dat is steeds weer terug te voeren op haar totaal anders lezen van het boek Openbaring. En dan ook nog Daniël daarbij. De Daniël van de visioenen dus, een andere schrijver dan de verhalen over Daniël in de eerste hoofdstukken. Zo heeft ook het boek Jesaja drie verschillende auteurs. Maar dat terzijde. Ik onderschrijf de opvatting, dat de duisternis in de bijbel staat voor de situatie van het Licht nog niet gezien hebbend, of in het OT van God verwijderd zijn. Nicodemus kwam in de nacht, omdat hij nog in het duister wandelde en volgens mij niet andersom. Realistisch gezien kan het gesprek net zo goed overdag hebben plaatsgevonden. Ook overdag kun je in het donker zitten. Vergelijk ook de blinden die bij Jezus weer ziende worden. Misschien konden ze wel gewoon kijken, maar ZIEN deden ze niet.
Ook eens: de dag des Heren hoeft helemaal niet onze zondag te zijn of de Sabbath. Onze zondag is pas eeuwen later als zodanig ingesteld. Mensen die nu de zondag de dag des Heren noemen, doen dat vaak in een beetje luchtige context, soms zelfs enigszins spottend, als ze het over al de gebodjes en verbodjes van de zondag hebben die de mensen indertijd hebben ingesteld.
En die 7 gemeenten uit Openbaring, die symbool zouden staan voor fasen uit de Kerkgeschiedenis? Hoe kom je erop!!?? Of begrijp ik er misschien helemaal niets van? Dat zou kunnen, maar ik ga er in dat geval niet onder gebukt. Er is heel veel in mijn geloof, wat ik wel begrijp (sommigen begrijpen het weer heel anders) en daar heb ik genoeg aan. Al deze diepzinnigheden met je geloofsleven verbinden, gaat mij veel te ver. Uit het oogpunt van literatuurstudie is het wel boeiend: De Openbaring en allerlei apocriefe geschriften die ook uit die tijd stammen, zoals geschriften over de minder bekende apostelen en over Maria Magdalena e.a. Maar van mijn geloofsfundamenten maken ze geen deel uit.
Mijn motto: Lied 316 NLB
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Martine »

@: Jaapo:
Zó mee eens... een verademing jouw reactie!
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Biker »

jaapo schreef: En die 7 gemeenten uit Openbaring, die symbool zouden staan voor fasen uit de Kerkgeschiedenis? Hoe kom je erop!!?? Of begrijp ik er misschien helemaal niets van?
misschien wel, ja.
Want Openbaring is een profetisch Boek. Dus die 7 gemeenten zijn een fasering van wat er zou gebeuren.
Tot en met hoofdstuk 3.
Daarna is het voorbij met de gemeente, volgens mij, wanneer de ladder richting Hemel gaat.
Het ziet vooruit op veel wat inmiddels al achter ons ligt.
Die Gemeenten, daarvan is die van Laodicea de laatste.
Jezus spuugt haar uit.
Hierna zag ik, en zie, er was een deur geopend in de hemel. En de eerste stem die ik als van een bazuin met mij had horen spreken, zei: Kom hier, omhoog, en Ik zal u laten zien wat hierna moet geschieden. - See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/tekst ... wBEJi.dpuf
ZENODotus
Berichten: 329
Lid geworden op: 11 dec 2014, 20:27
Man/Vrouw: M

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door ZENODotus »

Ik heb de nieuwe berichten gelezen... maar wil toch even op de TS reageren... Want hij maakt de cruciale fout om uit een concordantie de woorden te destilleren, en daar staan ze natuurlijk niet in hun vervoegingen... Wat er staat is: "en teei kuriakeei emeraai" ... In de datief dus, dat is nogal belangrijk omdat de verschillende vervoegingen een tijdsaanduiding aangeven... De datief geeft de tijd aan van op een bepaald tijdstip... Terwijl zondag wel erg vrij vertaald is (want welke dag was de dag van de heer) is het wel geoorloofd, omdat dit niet noodzakelijk moet gezien worden als een profetische tijdsaanduiding, maar gewoon het tijdstip waarop het gebeurde... Zoals je zou zeggen: op de zondag zag ik de zon schijnen...

Ik hoop dat ik me duidelijk genoeg maak, want vind het wel moeilijk uit te leggen :$.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Wilsophie »

Biker schreef:
jaapo schreef: En die 7 gemeenten uit Openbaring, die symbool zouden staan voor fasen uit de Kerkgeschiedenis? Hoe kom je erop!!?? Of begrijp ik er misschien helemaal niets van?
misschien wel, ja.
Want Openbaring is een profetisch Boek. Dus die 7 gemeenten zijn een fasering van wat er zou gebeuren.
Tot en met hoofdstuk 3.
Daarna is het voorbij met de gemeente, volgens mij, wanneer de ladder richting Hemel gaat.
Het ziet vooruit op veel wat inmiddels al achter ons ligt.
Die Gemeenten, daarvan is die van Laodicea de laatste.
Jezus spuugt haar uit.
Hierna zag ik, en zie, er was een deur geopend in de hemel. En de eerste stem die ik als van een bazuin met mij had horen spreken, zei: Kom hier, omhoog, en Ik zal u laten zien wat hierna moet geschieden. - See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/tekst ... wBEJi.dpuf
Klopt en na die hoofdstukken wordt er ook niet meer gezegd," wat de Geest tot de Gemeente zegt" want die is die ladder op.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Biker »

Wilsophie schreef:
Biker schreef:
jaapo schreef: En die 7 gemeenten uit Openbaring, die symbool zouden staan voor fasen uit de Kerkgeschiedenis? Hoe kom je erop!!?? Of begrijp ik er misschien helemaal niets van?
misschien wel, ja.
Want Openbaring is een profetisch Boek. Dus die 7 gemeenten zijn een fasering van wat er zou gebeuren.
Tot en met hoofdstuk 3.
Daarna is het voorbij met de gemeente, volgens mij, wanneer de ladder richting Hemel gaat.
Het ziet vooruit op veel wat inmiddels al achter ons ligt.
Die Gemeenten, daarvan is die van Laodicea de laatste.
Jezus spuugt haar uit.
Hierna zag ik, en zie, er was een deur geopend in de hemel. En de eerste stem die ik als van een bazuin met mij had horen spreken, zei: Kom hier, omhoog, en Ik zal u laten zien wat hierna moet geschieden. - See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/tekst ... wBEJi.dpuf
Klopt en na die hoofdstukken wordt er ook niet meer gezegd," wat de Geest tot de Gemeente zegt" want die is die ladder op.
Ja, zo zie ik het ongeveer ook.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Biker »

ZENODotus schreef:Ik heb de nieuwe berichten gelezen... maar wil toch even op de TS reageren... Want hij maakt de cruciale fout om uit een concordantie de woorden te destilleren, en daar staan ze natuurlijk niet in hun vervoegingen... Wat er staat is: "en teei kuriakeei emeraai" ... In de datief dus, dat is nogal belangrijk omdat de verschillende vervoegingen een tijdsaanduiding aangeven... De datief geeft de tijd aan van op een bepaald tijdstip... Terwijl zondag wel erg vrij vertaald is (want welke dag was de dag van de heer) is het wel geoorloofd, omdat dit niet noodzakelijk moet gezien worden als een profetische tijdsaanduiding, maar gewoon het tijdstip waarop het gebeurde... Zoals je zou zeggen: op de zondag zag ik de zon schijnen...

Ik hoop dat ik me duidelijk genoeg maak, want vind het wel moeilijk uit te leggen :$.
In het kader van schriftvergelijk ben ik dan wel benieuwd waar de "dag des Heeren" een bepaalde dag van de week zou zijn.
De Heer is Heer, OOK van de sabbath.
Van iedere dag is Hij dus Heer, Hij en ZIjn Vader werken iedere dag."Maar Jezus antwoordde hun: Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook."

Waarom is de vrijdag net de dag van de Heer, de dag waarop Hij het volbracht had?
Waar kan ik de instelling vinden dat de zondag een geheilige dag is geworden ?
Ook in het achterhoofd houdend dat Paulus het heeft over het feit dat voor sommige mensen alle dagen hetzelfde zijn..
Johannes zegt dat hij in de geest meegevoerd werd naar de dag des Heeren.
Dat is de dag des Heeren, waar Petrus het al eerder over had, de periode van het oordeel.(2 Pet 3:10)
Waarom zou er anders ook sprake zijn van de bazuin?
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Wilsophie »

Het misverstand is ook altijd dat men het de Openbaring van Johannes noemt , maar de inhoud is een ander ding , want het is de Openbaring van Jezus Christus.
En het volgende misverstand is over het begrip : "De Dag des Heeren".
Je zou kort door de bocht kunnen zeggen dat het gaat over de gebeurtenissen rond de verschijning van Christus of de aanwezigheid ( parousia) van Jezus Christus.
En over de Openbaring van Jezus Christus. En een openbaring is een onthulling. De uitdrukking houdt dus in dat Hij voor die tijd verborgen was.
En dat Johannes alles zag in een visioen lijkt mij duidelijk, dat was bij meerdere personen in de Bijbel het geval, dat iets geprofeteerd werd via een visioen of een droom of een gezicht.
Als HIj niet van te voren verborgen was dan hoefde Hij niet geopenbaard te worden.
Opmerkelijk was dat de Here Jezus wel verscheen aan een dame en aan 2 heren en 12 discipelen en 500 mensen ( op éénmaal) aan het meer van Galilea, maar in werkelijkheid ligt de situatie anders want Hij vertoonde Zich niet aan het Sanhedrin, was leuk geweest als Hij via gesloten deuren zomaar voor hen had gestaan of op het Tempelplein, maar dat is niet gebeurd. Hij hield Zich meer verborgen en verscheen aan een enkeling, maar niet aan het volk.
En daarom wordt hier in dit Boek op grote wijze of op grootse wijze Zijn openbaring in de wereld gepresenteerd en geprofeteerd.
En als je Daniël kent dan is Openbaring heel goed te verklaren. Deut 31 vers 17 en 18 kondigt al aan dat Hij Zich zou verbergen.
"Hij zou Zijn aangezicht verbergen" staat er.
jaapo
Berichten: 261
Lid geworden op: 10 dec 2014, 15:55
Man/Vrouw: M

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door jaapo »

Er zijn er die strak volhouden, dat Openbaring een profetisch boek is, tegenover hen, die het een visioenenboek vinden (waaronder ik). Het zelfde geldt voor de tweede Daniël. Deze meningen liggen muurvast en lagen dat ook maanden geleden al. Op een gegeven moment moet je er geen energie meer in steken, want je vervalt dan steeds in herhaling. Vruchteloos!. Ik accepteer, dat anderen op een andere manier geloven dan ik. Is dat omgekeerd ook zo? Ik ga vanaf de zijlijn nog even meekijken, maar of ik nog een keer het veld in kom....
Mijn motto: Lied 316 NLB
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Wilsophie »

O dat is helemaal jouw zaak, het is de derde keer dat je vergelijkbare opmerkingen maakt. Heintje Davids is er niets bij. :clown:
Het is je goed recht om niet in herhalingen te treden.
Je weet wat de kracht van de reclame is toch? :clown:

Jij had dit topic toch niet geopend? Het is een oud topic en een nieuw lid scherpt dit even aan omdat hij daar behoefte aan heeft, daar is niets mis mee en ga ik gewoon met hem in gesprek en iedereen die mee wil doen om zijn post te beantwoorden is van harte daartoe uitgenodigd.

Het boek Openbaring is op sommige punten even profetisch als Daniël, omdat hele hoofdstukken gewoon parallel lopen. Uit mijn hoofd kun je Openbaring 13 zo naast Daniël 9 leggen en aan te tonen valt dat bepaalde wereldrijken geweest zijn en een bepaald wereldrijk nog moet komen.
De vergelijkingen met de pardel (het luipaard) en de 4 dieren zijn buitengewoon leerzaam binnen de eschatologie, al gaat dit hoofdstuk expliciet over de Dag des Heeren en omdat ook dat een uitgestrekt onderwerp is, want wanneer begint deze Dag en wanneer eindigt deze dag is goed te verklaren , ik begon daar al gedeeltelijk mee.
Het betreft de gebeurtenissen rond de wederkomst des Heeren wat ook een begrip is, die niet op zichzelf staat naar mijn overtuiging, want dat bestrijkt vele jaren en vele gebeurtenissen, dus ik laat me niet ontmoedigen. :smile:

Overigens visioenen en profetiën bijten elkaar niet. Een visioen en een droom en een gelijkenis spreken juist over de toekomende dingen.
Dat begon al bij Jacob en Jozef en de bakker is dood, maar de schenker is nog springlevend.
De vogelen des hemels die op die bakker zijn hoofd zaten zijn nog steeds actueel zo niet actueler.
Het beeld van Nebukadnezar zal straks in Jeruzalem verschijnen op het tempelplein, alleen heet het dan anders.
En de wetteloosheid die er altijd al was, zal toenemen, en sommige rituelen zullen in ere hersteld worden en anderen zullen verboden worden.
Er staat nog heel wat op Gods agenda en dat wordt in Openbaring door Jezus Christus Zelf geopenbaard aan de apostel die meegenomen wordt in een visioen naar de tijd waar bovenstaande profetiën in vervulling gaan en het is geheel vrijblijvend om dat al dan niet te geloven.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Wilsophie »

In Openbaring 1 vers 8 eerst even.... gaat het dus niet over het Joodse alphabeth, maar over het Griekse, dus heet het de Alpha en de Omega, maar wel nader commentaar op Jesaja. Dus valt het onder de categorie dat men door lieden van een andere taal spreken en de eerste taal is het Grieks.
Want genade en vrede in Degenen Die komen zou is Dezelfde als de Alpha en de Oméga. Deze Alpha en Omega komt niet in de naam van de wet zoals onze koning of onze burgervaders, maar Hij komt in naam van Genade, (Griekse groet) en vrede(shaloom,Joodse groet) Paulus noemt altijd eerst de groet aan de heidenen en daarna de groet aan de Joden.
Ik kan dat ook niet helpen en dat heeft niets met anti-semitisme te maken, maar met het feit, dat God nu eenmaal het eerste ( de wet) heeft weggedaan om het tweede te stellen( genade) en eigenlijk moest Israël plaats maken op grond van hun ongeloof voor een volk dat God nu verzamelt voor Zijn Naam.

Hier gaat het over de “grote vreselijk dag” en Johannes was verbannen op Patmos. Ook een Grieks eiland en hij was in de verdrukking. De inleiding is vrij lang, maar het gaat mij erom dat in dit laatste Bijbelboek gesproken wordt over zijn verborgen koninkrijk en de draden worden opgepakt vanuit de profeten, dat ook het aardse koninkrijk vervuld zal worden … zeker .. maar in die tussentijd gebeurt er iets, want God heeft toen Zijn Gemeente gebouwd, in de OT geschriften een verborgenheid, maar als Hij wederkomt wat is dan de positie van de Gemeente, nou dat vinden wij gedeeltelijk in dit boek.
Want in de eerste plaats stellen we vast in vers 3 dat “zalig hij is die leest en bewaren in hun hart, hetgeen in deze profetie geschreven is”, dus iedereen die roept dat het geen profetie is zit er echt naast, want het staat hier, maar ik geef toe dat dit boek alleen verstaan wordt door gelovigen.
|En gelukkig is het symboliek dus kunnen gelovigen dat begrijpen. Er is niets Joods aan het NT dus ook niet in Openbaring, wel is er sprake van Bijbelse symboliek, maar heel het Joodse volk speelt geen rol in Openbaring en het is een Boek gericht aan gelovigen uit deze bedeling.
Genade en vrede van Hem die is, en die was en die komen zal. En de nadruk ligt op “HIJ is”.
Hij doet iets en Hij werkt. Zie ook de Filipp. Brief, en toch is Christus Dezelfde als Jehovah in OT tijd want Hij is onveranderlijk, dus dat alle geslachten der aarde gezegend zouden worden, moet nog vervuld worden.
Dus Hij IS nu) en Hij WAS en dus..... zal Hij komen ( op grond van Wie Hij was).
Genade en vrede sprekend over het nieuwe verbond wordt in Hebr. Genoemd de Koning en Hogerpriester naar dat nieuwe verbond, uit de mensen genomen.
En wat dat is staat in Openbaring 1 vers 5 en wil je goed terechtkomen bij de Dag des Heeren uit vers 10 dan zul je bij het begin moeten beginnen.
Missen wij nu de term Hogerpriester in vers 5?
Zien wij nu wat na het voorafgaand gelezen te hebben wat die “Dag des Heeren” wil zeggen?
Het zou toch heel 'armoedig' zijn als we dit voorafgaand wat ik heb geprobeerd te belichten te beperken tot een zondag of zoiets?
M.i. Klopt dat toch niet?
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Wilsophie »

Bij deze gebeurtenis op Patmos moet ik denken aan een positie in ballingschap dus aan de 10 stammen op de eilanden der zee. Elders aangeduid in de Bijbel voor het Westen en deze eilanden liggen vanuit Israël bezien in het Westen. Kreta wordt ook elders genoemd bij Paulus. Onbekend maar niettemin buitengewoon interessant.
Johannes was dus in gevangenschap.
De Dag des Heeren is de aanduiding van de eschatologische tijdperk van de wederkomst van Christus. Er staat eigenlijk "des Heeren Dag" maar dat is gewoon hetzelfde, de 2e naamval.
De Engelsen zeggen ook "The Lord's Day" en dat is niet de eerste dag der week.
Hij kreeg dus in geestelijke zin dingen te zien van de Dag van Jehovah en dag is niet alleen een tijdperk, maar dag impliceert licht en dagvaarden is de aanduiding van oordeel, denk aan de "Rijksdag" en zo is er ook de Dag Gods waar God de oude schepping wegdoet en vervangt voor een nieuwe in de Petrus brief toegelicht.
De Heer zal in deze Dag alles op aarde oordelen en deze Dag begint bij Zijn verschijnen op de Olijfberg en duurt tot het begin van de 1000 jaar.
Verder komt deze uitdrukking voor in:
Jesaja 2 vers 12 al heet het hier uitgebreider, de Dag des Heeren der Heerscharen.
Jesaja 13 vers 6 De Dag des Heeren die komt als verwoesting van de Almachtigen
" " 9 De zon zal verduisterd worden en de maan zal niet schijnen, duisternis is kenmerkend voor de Dag des Heeren
Jesaja 34 vers 8, Jesaja 46 vers 10 , Ez. 30 vers 3, Ez 39 vers 8 hier geïmpliceerd en dan Joël 5 en Joël 2 vers 1, 11 , 31 enz....
Allemaal spreekt het over een vreselijke en verschrikkelijke dag. Amos 5 vers 15 , wee hen die dag des Heeren begeren. Dat kan toch nooit over onze zondag gaan?
Enfin het lijkt mij nu wel meer dan duidelijk.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Biker »

jaapo schreef:Er zijn er die strak volhouden, dat Openbaring een profetisch boek is, tegenover hen, die het een visioenenboek vinden (waaronder ik). Het zelfde geldt voor de tweede Daniël. Deze meningen liggen muurvast en lagen dat ook maanden geleden al. Op een gegeven moment moet je er geen energie meer in steken, want je vervalt dan steeds in herhaling. Vruchteloos!. Ik accepteer, dat anderen op een andere manier geloven dan ik. Is dat omgekeerd ook zo? Ik ga vanaf de zijlijn nog even meekijken, maar of ik nog een keer het veld in kom....
Misschien neem je het aan van Wikipedia:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Openbaring_van_Johannes