De dag des Heren in Openbaring 1:10

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Anja (oud account) »

Biker schreef:Juist.
En Jezus zei: De sabbat is er voor de mens, niet de mens voor de sabbat.
Ik was kort geleden jarig op een zondag (niet de sabbat/zaterdag)
mijn enige directe familielid in Nederland heeft niet eens gebeld, want de telefoon mag zelfs niet werken op die dag.
En jij die altijd beweert egoloos te zijn, zit daarmee? Daar begrijp ik niks van. Ik vier al twaalf jaar mijn verjaardag niet meer. Ik stuur ook bijna nooit kaarten naar anderen. De enigen van wie ik het nog weet is van enkele zeer directe familieleden.

Dat maakt mij geen JG, want ik ben niet tegen verjaardagen vieren. Ik geef er gewoon niet om. Voor mij waren verjaardagen een enorme last geworden en daarom dus een leugen, want een viering behoort vreugdevol te zijn en geen zware last en dan een vrolijk gezicht trekken. En boos of beledigd, geraakt of anderszins aangedaan zijn, zoals waar jij van getuigt, ben ik nog helemaal nooit geweest als iemand vroeger mijn verjaardag "vergat". Lekker boeiend! Houd van elkaar, alle dagen van het jaar. Wil je vieren vier, wil je niet vieren, vier niet. Maar val anderen niet met jouw persoonlijke starheid lastig!

Biker schreef:En dan nog zeggen dat je niet aan vervangingsleer doet? Of dat de sabbat en de zondag niets met elakaar te maken heben?
Maak dat de kat maar wijs.

Als jij je aan de 10 woorden wilt houden, moet je de zaterdag houden, niet de zondag.
En wie ook maar 1 vd 10 woorden niet houdt, is ..... je weet het vast wel.
Wat een enorme hoogmoed. Je roept jezelf een oordeel af, Biker. Typische kenmerk van de zogenaamde egolozen is dat ze een en al ego zijn. De egolozen zoeken vulling. De sterke ego's hebben het niet nodig dat te manifesteren. Oftewel, het ego is goddelijk. Alleen hetgene waarmee het is gevuld, dát is de vraag.
Biker schreef:"Zij willen leraars der wet zijn, zonder ook maar te beseffen wat zij zeggen of waarover zij zo stellig spreken. Laat toch niemand u oordelen inzake…rustdagen, die een schaduw zijn van toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus. Dagen, maanden, vaste tijden en jaren neemt gij waar. Ik vrees, dat ik mij wellicht tevergeefs voor u ingespannen heb"
(1 Tim.1:7, Kol.2:16-17, Gal.4:10-11).
[Vanuit Turkije: St.Paulus te Tarsus, apostel der volken/heidenen]
Je vecht dus slechts tegen je eigen schaduw en veroordeelt jezelf.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Biker »

Anja schreef: En jij die altijd beweert egoloos te zijn, zit daarmee? Daar begrijp ik niks van. Ik vier al twaalf jaar mijn verjaardag niet meer. Ik stuur ook bijna nooit kaarten naar anderen. De enigen van wie ik het nog weet is van enkele zeer directe familieleden.

Dat maakt mij geen JG, want ik ben niet tegen verjaardagen vieren. Ik geef er gewoon niet om. Voor mij waren verjaardagen een enorme last geworden en daarom dus een leugen, want een viering behoort vreugdevol te zijn en geen zware last en dan een vrolijk gezicht trekken. En boos of beledigd, geraakt of anderszins aangedaan zijn, zoals waar jij van getuigt, ben ik nog helemaal nooit geweest als iemand vroeger mijn verjaardag "vergat". Lekker boeiend! Houd van elkaar, alle dagen van het jaar. Wil je vieren vier, wil je niet vieren, vier niet. Maar val anderen niet met jouw persoonlijke starheid lastig!
Haha het interesseert mij ook helemaal niet, het gaat niet om mijn verjaardag, maar om het feit dat zij de telefoon niet eens mogen gebruiken, om een dergelijke invulling van de refosabbat is te huilken, niet om wille van een dag, want ik hou ook geen verjaardag, maar hun wetticime is zo triest.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Biker »

Anja schreef:
Wat een enorme hoogmoed. Je roept jezelf een oordeel af, Biker.
Integendeel, hij die zich onder de wet plaatst, roep een ordee ovr zichzelf uit.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Peter79 »

Biker schreef: Ik was kort geleden jarig op een zondag (niet de sabbat/zaterdag)
mijn enige directe familielid in Nederland heeft niet eens gebeld, want de telefoon mag zelfs niet werken op die dag.
En dan nog zeggen dat je niet aan vervangingsleer doet? Of dat de sabbat en de zondag niets met elkaar te maken hebben?
Maak dat de kat maar wijs.
Ik heb een aangetrouwd familielid die uit die kringen komt. Hier in Noord-Nederland heb je weinig, maar nu wil hij elke zondag tachtig kilometer gaan rijden naar een "hoedjeskerk", terwijl hij tot nu toe bijna op loopafstand naar een gereformeerde kerk ging. Ik begrijp dat niet - ik kan het niet anders zien als floklore uit tijd van God-Nederland-Oranje. Toch moet ik er rekening mee houden dat daar het evangelie kan klinken. Maar het zou bij mij het slechtste naar boven halen als ik er naartoe ging.
Als jij je aan de 10 woorden wilt houden, moet je de zaterdag houden, niet de zondag. En vergeet je besnijdenis niet. ;)
En wie ook maar 1 vd 10 woorden niet houdt, is ..... je weet het vast wel.
Niet alleen de tien, maar de hele wet, tot de tienden van de dille en de komijn toe.
"Zij willen leraars der wet zijn, zonder ook maar te beseffen wat zij zeggen of waarover zij zo stellig spreken. Laat toch niemand u oordelen inzake…rustdagen, die een schaduw zijn van toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus. Dagen, maanden, vaste tijden en jaren neemt gij waar. Ik vrees, dat ik mij wellicht tevergeefs voor u ingespannen heb"
(1 Tim.1:7, Kol.2:16-17, Gal.4:10-11).
[Vanuit Turkije: St.Paulus te Tarsus, apostel der volken/heidenen]
Die rariteiten, zoals niet bellen op zondag - je zou het moeten zien als rariteiten en vergeten wat mensen daar voor motieven voor hebben. Als de wet voor een christen niet bestaat - omdat de oude wereld met haar wetmatigheden voorbijgaat - haal het dan ook uit je eigen denken. Ieder heeft z'n rariteiten en als je ze kent, kan je er rekening mee houden. Het is in elk geval niet persoonlijk bedoeld dat je niet op zondag wordt gebeld. En ieder heeft zijn gebrek. Richt je op wat voor je ligt en overwin het kwade door het goede. Bedank ze als ze wel bellen. En als ze vragen hoe het gaat, vertel dan wat je voor mooie dingen hebt meegemaakt, ook op zondag, zonder te pushen. Laat de Geest zijn werk maar doen.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Anja (oud account) »

Biker schreef:
Anja schreef: En jij die altijd beweert egoloos te zijn, zit daarmee? Daar begrijp ik niks van. Ik vier al twaalf jaar mijn verjaardag niet meer. Ik stuur ook bijna nooit kaarten naar anderen. De enigen van wie ik het nog weet is van enkele zeer directe familieleden.

Dat maakt mij geen JG, want ik ben niet tegen verjaardagen vieren. Ik geef er gewoon niet om. Voor mij waren verjaardagen een enorme last geworden en daarom dus een leugen, want een viering behoort vreugdevol te zijn en geen zware last en dan een vrolijk gezicht trekken. En boos of beledigd, geraakt of anderszins aangedaan zijn, zoals waar jij van getuigt, ben ik nog helemaal nooit geweest als iemand vroeger mijn verjaardag "vergat". Lekker boeiend! Houd van elkaar, alle dagen van het jaar. Wil je vieren vier, wil je niet vieren, vier niet. Maar val anderen niet met jouw persoonlijke starheid lastig!
Haha het interesseert mij ook helemaal niet, het gaat niet om mijn verjaardag, maar om het feit dat zij de telefoon niet eens mogen gebruiken, om een dergelijke invulling van de refosabbat is te huilken, niet om wille van een dag, want ik hou ook geen verjaardag, maar hun wetticime is zo triest.
Wat kan jou het dan schelen of men zaterdag of zondag de dag van de Heer viert? Katholieken gaan daar in het geheel niet star mee om hoor. Je mág vieren, je hoeft helemaal niets. Hierzo, ergens in deze elf minuten ook iets over de zondagviering https://youtu.be/9vbYArZXF-w
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 22 aug 2016, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Anja (oud account) »

Biker schreef:
Anja schreef:
Wat een enorme hoogmoed. Je roept jezelf een oordeel af, Biker.
Integendeel, hij die zich onder de wet plaatst, roep een ordee ovr zichzelf uit.

Hij die oordeelt over hoe andere christenen hun zondag vieren, roept het oordeel over zichzelf uit. Jij past de Wet toe als het jou uitkomt om een ander te veroordelen, en je wijst hem af ook als het jou uitkomt, om een ander te veroordelen....
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 22 aug 2016, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door pyro »

Biker schreef: Haha het interesseert mij ook helemaal niet, het gaat niet om mijn verjaardag, maar om het feit dat zij de telefoon niet eens mogen gebruiken, om een dergelijke invulling van de refosabbat is te huilken, niet om wille van een dag, want ik hou ook geen verjaardag, maar hun wetticime is zo triest.
Bijbelgesprek is niet bedoeld om andere gezindten, zoals in dit geval de reformatorische, de maat te nemen. Laten we, als we menen te staan, oppassen dat we niet vallen. - mod pyro
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Biker »

Anja schreef:
Biker schreef:
Anja schreef: En jij die altijd beweert egoloos te zijn, zit daarmee? Daar begrijp ik niks van. Ik vier al twaalf jaar mijn verjaardag niet meer. Ik stuur ook bijna nooit kaarten naar anderen. De enigen van wie ik het nog weet is van enkele zeer directe familieleden.

Dat maakt mij geen JG, want ik ben niet tegen verjaardagen vieren. Ik geef er gewoon niet om. Voor mij waren verjaardagen een enorme last geworden en daarom dus een leugen, want een viering behoort vreugdevol te zijn en geen zware last en dan een vrolijk gezicht trekken. En boos of beledigd, geraakt of anderszins aangedaan zijn, zoals waar jij van getuigt, ben ik nog helemaal nooit geweest als iemand vroeger mijn verjaardag "vergat". Lekker boeiend! Houd van elkaar, alle dagen van het jaar. Wil je vieren vier, wil je niet vieren, vier niet. Maar val anderen niet met jouw persoonlijke starheid lastig!
Haha het interesseert mij ook helemaal niet, het gaat niet om mijn verjaardag, maar om het feit dat zij de telefoon niet eens mogen gebruiken, om een dergelijke invulling van de refosabbat is te huilken, niet om wille van een dag, want ik hou ook geen verjaardag, maar hun wetticime is zo triest.
Wat kan jou het dan schelen of men zaterdag of zondag de dag van de Heer viert?
Dat is nu het hele punt, er is geen dag van de Heer.
Er was wel een sabbat, die nooit dag des Heeren werd genoemd, maar een dag van ophouden met werken.
Het was een dag die alleen voor de israelieten gold.
In het NT wordt deze rustdag voor de hebreeen nog eens aangehaald in het Boek Hebreeen.
Hoofdstuk 4.
Duidelijk staat er dat er een "ophouden met werken-Rust blijft, omdat Jozuah de israelieten er niet in heeft gebracht.
Deze rust ziet vooruit naar een einddoel, voor hen die gehoorzaam zijn.
Deze Rust breekt aan vanaf het moment dat men Zijn Stem hoort, er geHOORzaam aan wordt.

Het is geen dag meer, maar een gesteldheid.
Met de katholieke kerk heb ik natuurlijk helemaal niets te maken, die hebben al zoveel verkeerd uitgelegd, opgelegd, en toegepast, dat ze na al hun excuses nauwelijks meer bestaansrecht hebben.
Het frappante is dat juist zij, die een bedekking op het hoofd hebben, zoials joodse, islamitische en katholieke "gezagsdragers", zonder dat ze het wellicht beseffen, beelddragers zijn van hun blindheid en een bedekking van de waarheid, de heerlijkheid in Christus, laten zien.
Een man zal niet met bedekte hoofd profeteren of bidden, want hij is het beeld van Christus, (Paulus)
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Biker »

pyro schreef:
Biker schreef: Haha het interesseert mij ook helemaal niet, het gaat niet om mijn verjaardag, maar om het feit dat zij de telefoon niet eens mogen gebruiken, om een dergelijke invulling van de refosabbat is te huilken, niet om wille van een dag, want ik hou ook geen verjaardag, maar hun wetticime is zo triest.
Bijbelgesprek is niet bedoeld om andere gezindten, zoals in dit geval de reformatorische, de maat te nemen. Laten we, als we menen te staan, oppassen dat we niet vallen. - mod pyro
Goed, ik hou me strikt bij wat Paulus leert: "Hij die meent door de wet behouden te kunnen worden, VALT AF van de Genade."
"De letter doodt, maar de GEEST maakt levend."

Philipenzen 3: 5-9 Besneden ten achtsten dage, uit het geslacht van Israel, van den stam van Benjamin, een Hebreer uit de Hebreen, naar de wet een Farizeer;

Naar den ijver een vervolger der Gemeente; naar de rechtvaardigheid, die in de wet is, zijnde onberispelijk.

Maar hetgeen mij gewin was, dat heb ik om Christus’ wil schade geacht.

Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.

En in Hem gevonden worde, niet hebbende mijn rechtvaardigheid, die uit de wet is, maar die door het geloof van Christus is, namelijk de rechtvaardigheid, die uit God is door het geloof;
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Biker »

Peter79 schreef: Bedank ze als ze wel bellen. En als ze vragen hoe het gaat, vertel dan wat je voor mooie dingen hebt meegemaakt, ook op zondag, zonder te pushen. Laat de Geest zijn werk maar doen.
:-) zal mijn best doen .Ik was snipverkouden, dus kan niet zeggen dat het goed ging.

En het regende ook nog eens pijpestelen.
(maar dat hebben we hier hard nodig)

rariteiten is wel een goed woord eigenlijk :-)
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Peter79 »

Biker schreef:rariteiten is wel een goed woord eigenlijk :-)
:D
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
maritime
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2016, 05:22
Man/Vrouw: M

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door maritime »

In het Grieks: kyriakos hēmera

kyriakos betekend: behoord of gerelativeerd aan Jehova of Jesus.
hēmera betekend: de dag tussen zon opgang tot zonsondergang.

Dus het gaat om de dag welke God toe behoort. Dat kan alleen de zaterdag (sabbat) zijn.

Tevens wordt de dag des Heeren ook genoemd in de OT. Dit in relatie met d ewederkomst van de Here Jezus.

Jesaja 2:
10 Ga in den rotssteen, en verberg u in het stof, vanwege den schrik des HEEREN, en om de heerlijkheid Zijner majesteit.
11 De hoge ogen de mensen zullen vernederd worden, en de hoogheid der mannen zal nedergebogen worden; en de HEERE alleen zal in dien dag verheven zijn.

12 Want de dag des HEEREN der heirscharen zal zijn tegen allen hovaardige en hoge, en tegen allen verhevene, opdat hij vernederd worde;
19 Dan zullen zij in de spelonken der rotsstenen gaan, en in de holen der aarde, vanwege den schrik des HEEREN, en vanwege de heerlijkheid Zijner majesteit, wanneer Hij Zich opmaken zal, om de aarde te verschrikken.
20 In dien dag zal de mens zijn zilveren afgoden, en zijn gouden afgoden, welke zij zich gemaakt hadden, om zich daarvoor neder te buigen, wegwerpen voor de mollen en de vledermuizen;
21 Gaande in de reten der rotsen, en in de kloven der steenrotsen, vanwege den schrik des HEEREN, en vanwege de heerlijkheid Zijner majesteit, wanneer Hij Zich opmaken zal, om de aarde geweldiglijk te verschrikken.

Jsaja 13:
6 Huilt gijlieden, want de dag des HEEREN is nabij; hij komt als een verwoesting van den Almachtige.
7 Daarom zullen alle handen slap worden, en aller mensen hart zal versmelten;
8 En zij zullen verschrikt worden, smarten en weeën zullen hen aangrijpen, zij zullen bang zijn als een barende vrouw; een iegelijk zal over zijn naaste verbaasd zijn; hun aangezichten zullen vlammende aangezichten zijn.
9 Ziet, de dag des HEEREN komt, gruwelijk, met verbolgenheid en hittigen toorn, om het land te stellen tot verwoesting, en deszelfs zondaars daaruit te verdelgen.

13 Daarom zal Ik den hemel beroeren, en de aarde zal bewogen worden van haar plaats, vanwege de verbolgenheid des HEEREN der heirscharen, en vanwege den dag Zijns hittigen toorns.

Ezechiel 30:
2 Mensenkind! profeteer, en zeg: Zo zegt de Heere HEERE: Huilt: Ach die dag!
3 Want de dag is nabij, ja, de dag des HEEREN is nabij, een wolkige dag, het zal der heidenen tijd zijn.

Joel 1:
15 Ach, die dag! want de dag des HEEREN is nabij, en zal als een verwoesting komen van den Almachtige.

Joel 3:
14 Menigten, menigten in het dal des dorswagens; want de dag des HEEREN is nabij, in het dal des dorswagens.
15 De zon en maan zijn zwart geworden, en de sterren hebben haar glans ingetrokken.
16 En de HEERE zal uit Sion brullen, en uit Jeruzalem Zijn stem geven, dat hemel en aarde beven zullen; maar de HEERE zal de Toevlucht Zijns volks, en de Sterkte der kinderen Israëls zijn.
17 En gijlieden zult weten, dat Ik de HEERE, uw God ben, wonende op Sion, den berg Mijner heiligheid; en Jeruzalem zal een heiligheid zijn, en vreemden zullen niet meer door haar doorgaan.

Amos 5:
18 Wee dien, die des HEEREN dag begeren! Waartoe toch zal ulieden de dag des HEEREN zijn? Hij zal duisternis wezen en geen licht.
19 Als wanneer iemand vlood voor het aangezicht eens leeuws, en hem ontmoette een beer; of dat hij kwam in een huis, en leunde met zijn hand aan den wand, en hem beet een slang.
20 Zal dan niet des HEEREN dag duisternis zijn, en geen licht? En donkerheid, zodat er geen glans aan zij?
21 Ik haat, Ik versmaad uw feesten, en Ik mag uw verbods dagen niet rieken.

Zefanja 1:
14 De grote dag des HEEREN is nabij; hij is nabij, en zeer haastende; de stem van den dag des HEEREN; de held zal aldaar bitterlijk schreeuwen.
15 Die dag zal een dag der verbolgenheid zijn; een dag der benauwdheid en des angstes, een dag der woestheid en verwoesting, een dag der duisternis en der donkerheid, een dag der wolk en der dikke donkerheid;

2 petrus 3:
10 Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden.

Als de Bijbel zonder uitzondering de Dag des HEREN beschrijft als een oordeelsdag, kan Openbaring 1:10 geen andere betekenis hebben. Johannes spreekt dus niet over de rustdag, maar wordt in een visioen naar de Dag des HEREN verplaatst.
Wat er dan gaat gebeuren heeft hij opgeschreven in het boek Openbaring. Al de elementen van oordeel die in het Oude Testament gevonden wordt, vinden we daar terug.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door Piebe Paulusma »

maritime schreef: 16 sep 2018, 03:40 In het Grieks: kyriakos hēmera

kyriakos betekend: behoord of gerelativeerd aan Jehova of Jesus.
hēmera betekend: de dag tussen zon opgang tot zonsondergang.

Dus het gaat om de dag welke God toe behoort. Dat kan alleen de zaterdag (sabbat) zijn.
Dus één dag voor God en zes voor de mens?
maritime schreef: 16 sep 2018, 03:40Als de Bijbel zonder uitzondering de Dag des HEREN beschrijft als een oordeelsdag, kan Openbaring 1:10 geen andere betekenis hebben. Johannes spreekt dus niet over de rustdag, maar wordt in een visioen naar de Dag des HEREN verplaatst.
Wat er dan gaat gebeuren heeft hij opgeschreven in het boek Openbaring. Al de elementen van oordeel die in het Oude Testament gevonden wordt, vinden we daar terug.
Eens.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ZENODotus
Berichten: 329
Lid geworden op: 11 dec 2014, 20:27
Man/Vrouw: M

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door ZENODotus »

maritime schreef: 16 sep 2018, 03:40 In het Grieks: kyriakos hēmera

kyriakos betekend: behoord of gerelativeerd aan Jehova of Jesus.
hēmera betekend: de dag tussen zon opgang tot zonsondergang.

Dus het gaat om de dag welke God toe behoort. Dat kan alleen de zaterdag (sabbat) zijn.

Tevens wordt de dag des Heeren ook genoemd in de OT. Dit in relatie met d ewederkomst van de Here Jezus.

Jesaja 2:
10 Ga in den rotssteen, en verberg u in het stof, vanwege den schrik des HEEREN, en om de heerlijkheid Zijner majesteit.
11 De hoge ogen de mensen zullen vernederd worden, en de hoogheid der mannen zal nedergebogen worden; en de HEERE alleen zal in dien dag verheven zijn.

12 Want de dag des HEEREN der heirscharen zal zijn tegen allen hovaardige en hoge, en tegen allen verhevene, opdat hij vernederd worde;
19 Dan zullen zij in de spelonken der rotsstenen gaan, en in de holen der aarde, vanwege den schrik des HEEREN, en vanwege de heerlijkheid Zijner majesteit, wanneer Hij Zich opmaken zal, om de aarde te verschrikken.
20 In dien dag zal de mens zijn zilveren afgoden, en zijn gouden afgoden, welke zij zich gemaakt hadden, om zich daarvoor neder te buigen, wegwerpen voor de mollen en de vledermuizen;
21 Gaande in de reten der rotsen, en in de kloven der steenrotsen, vanwege den schrik des HEEREN, en vanwege de heerlijkheid Zijner majesteit, wanneer Hij Zich opmaken zal, om de aarde geweldiglijk te verschrikken.

Jsaja 13:
6 Huilt gijlieden, want de dag des HEEREN is nabij; hij komt als een verwoesting van den Almachtige.
7 Daarom zullen alle handen slap worden, en aller mensen hart zal versmelten;
8 En zij zullen verschrikt worden, smarten en weeën zullen hen aangrijpen, zij zullen bang zijn als een barende vrouw; een iegelijk zal over zijn naaste verbaasd zijn; hun aangezichten zullen vlammende aangezichten zijn.
9 Ziet, de dag des HEEREN komt, gruwelijk, met verbolgenheid en hittigen toorn, om het land te stellen tot verwoesting, en deszelfs zondaars daaruit te verdelgen.

13 Daarom zal Ik den hemel beroeren, en de aarde zal bewogen worden van haar plaats, vanwege de verbolgenheid des HEEREN der heirscharen, en vanwege den dag Zijns hittigen toorns.

Ezechiel 30:
2 Mensenkind! profeteer, en zeg: Zo zegt de Heere HEERE: Huilt: Ach die dag!
3 Want de dag is nabij, ja, de dag des HEEREN is nabij, een wolkige dag, het zal der heidenen tijd zijn.

Joel 1:
15 Ach, die dag! want de dag des HEEREN is nabij, en zal als een verwoesting komen van den Almachtige.

Joel 3:
14 Menigten, menigten in het dal des dorswagens; want de dag des HEEREN is nabij, in het dal des dorswagens.
15 De zon en maan zijn zwart geworden, en de sterren hebben haar glans ingetrokken.
16 En de HEERE zal uit Sion brullen, en uit Jeruzalem Zijn stem geven, dat hemel en aarde beven zullen; maar de HEERE zal de Toevlucht Zijns volks, en de Sterkte der kinderen Israëls zijn.
17 En gijlieden zult weten, dat Ik de HEERE, uw God ben, wonende op Sion, den berg Mijner heiligheid; en Jeruzalem zal een heiligheid zijn, en vreemden zullen niet meer door haar doorgaan.

Amos 5:
18 Wee dien, die des HEEREN dag begeren! Waartoe toch zal ulieden de dag des HEEREN zijn? Hij zal duisternis wezen en geen licht.
19 Als wanneer iemand vlood voor het aangezicht eens leeuws, en hem ontmoette een beer; of dat hij kwam in een huis, en leunde met zijn hand aan den wand, en hem beet een slang.
20 Zal dan niet des HEEREN dag duisternis zijn, en geen licht? En donkerheid, zodat er geen glans aan zij?
21 Ik haat, Ik versmaad uw feesten, en Ik mag uw verbods dagen niet rieken.

Zefanja 1:
14 De grote dag des HEEREN is nabij; hij is nabij, en zeer haastende; de stem van den dag des HEEREN; de held zal aldaar bitterlijk schreeuwen.
15 Die dag zal een dag der verbolgenheid zijn; een dag der benauwdheid en des angstes, een dag der woestheid en verwoesting, een dag der duisternis en der donkerheid, een dag der wolk en der dikke donkerheid;

2 petrus 3:
10 Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden.

Als de Bijbel zonder uitzondering de Dag des HEREN beschrijft als een oordeelsdag, kan Openbaring 1:10 geen andere betekenis hebben. Johannes spreekt dus niet over de rustdag, maar wordt in een visioen naar de Dag des HEREN verplaatst.
Wat er dan gaat gebeuren heeft hij opgeschreven in het boek Openbaring. Al de elementen van oordeel die in het Oude Testament gevonden wordt, vinden we daar terug.
Dat is het hem net, in Openbaring staat niet "De dag des Heeren" zoals het in de andere schriftplaatsen staat (niet in het Grieks althans) in Openbaring is het een unicum de andere schriftplaatsen hebben emera tou kuriou (dag van de heer), de enige vergelijking die we hebben zoals ook in de openingpost naar voren komen is in Kor waar dezelfde constructie wordt gebruikt om te spreken over de maaltijd van de Heer. Dat men meent dat het de zondag is is vooral door de bespreking ervan in de didache en door de traditie.
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: De dag des Heren in Openbaring 1:10

Bericht door doemdenker »

de dag van de heer begint voor de ecclesia minimaal 3,5 jaar eerder dan voor de joden. Dit is het moment van Zijn terugkeer die in 2 fasen geschiedt: eerst voor de ecclesia en 3,5 jaar later voor Israel. De dag begint dan en duurt volgens mijn 1000 jaar. Dit is de vierde aion. De derde aion loopt na de terugkeer van Jezus nog een generatie uit.