Zwarte hekserij

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Zolderworm »

Wim Nusselder schreef:Ik ga er van uit dat het merendeel van wat in West-Kenya voor ‘hekserij’ door gaat geen ‘echte zwarte magie’ is.
Gewoon onzekere, bij vlagen angstige mensen die aangrijpen wat hun cultuur hen biedt aan placebo’s om greep te krijgen op hun leven.
Wij luisteren naar economen, medici en theologen.
Zij luisteren naar ‘heksen’ die zeggen dat ze een babyslangetje moeten drogen en onder de stoel van hun autowrak moeten verstoppen om het als tweedehands auto te kunnen verkopen.
Omdat ze er in geloven, komen ze zelfverzekerder over en ‘werkt’ het.
Dat is inderdaad de visie die we bij de meeste westerse mensen zien. Zij gaan ervan uit de zwarte magie niet bestaat. Dus moet het dan wel een soort placebo-effect zijn. Of dit echt zo is, is natuurlijk maar de vraag.
Ongetwijfeld is er in dat soort landen een hoop bijgeloof. Maar er is ook meer dan dat, vermoed ik. Soms is er sprake van echte zwarte magie, zou ik denken. En daar moet je rekening mee houden.
Volgens mij bestaat zwarte magie wel degelijk (maar wie ben ik?), maar niet alles is echte zwarte magie. Het hangt er (volgens onder meer Sri Aurobindo) van af of de magiër in staat is om astrale, voor de zintuigen onzichtbare, wezens te scheppen, die de opdracht meekrijgen als een soort automaat in de stoffelijke wereld de dingen te bewerkstelligen die hun worden opgedragen om teweeg te brengen. Het zijn hetzelfde soort wezens die in dienst staan van sommige processen in onze onbewuste geest, en die daar in staat zijn, als een soort voortdurend werkzame automaten, die processen op gang te houden. De gedachte is dat alleen iemand die een contra-magie in het leven kan roepen, waarmee deze automaten worden gestopt, de vloek kan beëindigen. Enkel geloven in Christus is in dat geval daartoe niet genoeg.
Als uittredingservaringen jou of anderen inzicht geven in de mogelijkheden van echte zwarte magie, ben ik geneigd daar geloof aan te hechten.
Ik was toch al geneigd zwarte magie als mogelijkheid te accepteren.
Het grootste deel van wat voor hekserij doorgaat in een land als Kenia is echter neem ik aan uitstekend te bestrijden met eigenwaarde, zelfvertrouwen en wederzijdse morele steun als christenen.
Ik vrees dat dit bij echte zwarte magie toch niet altijd gaat lukken. Daar is meer voor nodig. Soms kan inderdaad een sterke positieve kracht deze astrale automaten verdrijven of uitdrijven uit een huis. En "sterk" rooms-katholiek ritueel uitgevoerd door een priester die aan bepaalde voorwaarden voldoet, kan dat soms ook, leert de ervaring. Maar enkel geloof in Christus op zich is niet voldoende, lijkt me.
Vandaar dat ik zei wat Pamela graag wilde horen.
Als je niet werkelijk precies inzicht hebt in zwarte magie, kun je dit soort beloften niet echt doen, vrees ik. Dan sla je er toch maar een slag naar. Je kunt dan van alles beloven, zei m'n grootmoeder dan altijd. Maar of je het ook echt waar kunt maken, is nog maar de vraag.
De kans dat ze met een echte zwarte magiër van doen zou krijgen lijkt mij verwaarloosbaar.
Zonde om haar dan te vertellen dat geloven in Christus soms niet helpt (daarmee haar angst bevestigend) terwijl het in verreweg de meeste gevallen wél helpt.
Zonde is het om iemand niet te beloven dat hij te allen tijde met z'n ogen dicht een kruispunt kan oversteken langs een stille boerenweg, als dat in bijna alle gevallen goed afloopt.
Ik heb geen weerzin tegen me bezig houden met dat soort zaken.
Ik weet er genoeg van en heb niet het gevoel dat het mijn weg is om me er verder in te verdiepen.
Ik heb alle vertrouwen in de beschikbaarheid van dergelijke (of andere) begeleiding als en zodra ik dat nodig heb.
Tja, zo heeft ieder zijn eigen interessegebied.
Only dead fish go with the flow
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Gaitema »

Ik geloof toch dat de werkelijkheid allemaal heel logisch is.
Wij mensen stoppen niet met ons bestaan als ons lichaam sterft.
De geesten blijven bestaan. Dit betreft ook geesten uit gebieden waar we dan zomaar naar toe zouden kunnen gaan.
Wij noemen ze engelen en demonen. Zoals elk mens goed of slecht kan zijn, zo is het met die geesten niet anders.
Het zijn hele menselijke geesten, maar die in een wereld begeven waar meer mogelijk is, omdat het de geestelijke wereld betreft.
Elk mens bleek volgens een charismatische katholieke pater minstens een tiental engelen om zich heen te hebben. Ook mensen zonder een christelijke geloofsovertuiging. Mensen die zich open stellen voor God krijgen wel extra zo veel engelen. Ze begeleiden je. Deze pater hoorde ik ook op het Flevo Festival. Pater Amadeüs. Demonen en de duivel moet je niet uitdagen, zei hij als exorcist die zich dus bezig houdt met demonen gebieden te verdwijnen in Jezus' naam en ze gingen. Niet altijd overigens, want de bezetene moest wel open staan voor God.
Eens had hij er één willen uitdagen, maar daardoor werd hij in alle hoeken van de kamer gesmeten. Dat deed hij nooit meer.
Die wezens zijn sterker dan wij, zei hij. Engelen zijn echter nog sterker.
In de bijbel worden ze ook goden en godenzonen genoemd, overigens.
God staat in de vergadering der goden, schrijft een Psalm.
Engelen zijn onze beschermers en helpers. Onze vrienden van de hemelsferen.
We hebben dus ieders een grote groep vrienden die in onze leven met ons mee trekken.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door HarryK »

Gaitema schreef:... Pater Amadeüs. Demonen en de duivel moet je niet uitdagen, zei hij als exorcist die zich dus bezig houdt met demonen gebieden te verdwijnen in Jezus' naam en ze gingen. Niet altijd overigens, want de bezetene moest wel open staan voor God. ...
Hoeft niet per se.
Lees bijvoorbeeld Mattheüs 17:14-21: Het uitdrijven lukte niet vanwege het gebrek aan geloof van de discipelen,
en had blijkbaar niets te maken met het openstaan van de bezetene.
(Ik vraag me af of een bezetene zo-wie-zo ergens open voor kan staan.)
Psalm 1:1
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Zwarte hekserij

Bericht door vrolijke »

HarryK schreef:
Gaitema schreef:... Pater Amadeüs. Demonen en de duivel moet je niet uitdagen, zei hij als exorcist die zich dus bezig houdt met demonen gebieden te verdwijnen in Jezus' naam en ze gingen. Niet altijd overigens, want de bezetene moest wel open staan voor God. ...
Hoeft niet per se.
Lees bijvoorbeeld Mattheüs 17:14-21: Het uitdrijven lukte niet vanwege het gebrek aan geloof van de discipelen,
en had blijkbaar niets te maken met het openstaan van de bezetene.
(Ik vraag me af of een bezetene zo-wie-zo ergens open voor kan staan.)
Ik heb nog nooit gehoord, dat er bij een atheist de duivel moest uitgedreven worden.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Gaitema »

HarryK schreef:
Gaitema schreef:... Pater Amadeüs. Demonen en de duivel moet je niet uitdagen, zei hij als exorcist die zich dus bezig houdt met demonen gebieden te verdwijnen in Jezus' naam en ze gingen. Niet altijd overigens, want de bezetene moest wel open staan voor God. ...
Hoeft niet per se.
Lees bijvoorbeeld Mattheüs 17:14-21: Het uitdrijven lukte niet vanwege het gebrek aan geloof van de discipelen,
en had blijkbaar niets te maken met het openstaan van de bezetene.
(Ik vraag me af of een bezetene zo-wie-zo ergens open voor kan staan.)
Ja, dat ook. Maar wat is een bezetene? De vrouw waar we hier over spreken zei in de dienst last te hebben gehad van demonische gebodenheden, waardoor ze een afkeer had van Bijbellezen, van het christelijke geloof en zware depressies had. Toch dreef het haar om naar de kerk te gaan, omdat ze zoekende was. Ze kwam tot geloof, maar was nog niet vrij. Dat duurde nog een aantal jaren. 5 of 7 jaar, ik weet het me zo precies niet te herinneren. Er zijn mensen die zeggen dat demonische gebondenheden wat anders is dat bezeten zijn. Het zou kunnen, maar volgens mij kan satan van God niet toegestaan worden om iemands keuzevrijheid in beslag te nemen. Wanneer iemand zich tot Jezus wend, dan is geen demonische macht in staat dat tegen te houden. Ik geloof dat Jezus de harten doorgrond, van de genen die hij gaat bevrijden.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Zwarte hekserij

Bericht door callista »

vrolijke schreef:
HarryK schreef:
Gaitema schreef:... Pater Amadeüs. Demonen en de duivel moet je niet uitdagen, zei hij als exorcist die zich dus bezig houdt met demonen gebieden te verdwijnen in Jezus' naam en ze gingen. Niet altijd overigens, want de bezetene moest wel open staan voor God. ...
Hoeft niet per se.
Lees bijvoorbeeld Mattheüs 17:14-21: Het uitdrijven lukte niet vanwege het gebrek aan geloof van de discipelen,
en had blijkbaar niets te maken met het openstaan van de bezetene.
(Ik vraag me af of een bezetene zo-wie-zo ergens open voor kan staan.)
Ik heb nog nooit gehoord, dat er bij een atheist de duivel moest uitgedreven worden.
nee, logisch--- omdat deze niet in de duivel geloven. ;)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Zolderworm »

Gaitema schreef:Ik geloof toch dat de werkelijkheid allemaal heel logisch is.
Wij mensen stoppen niet met ons bestaan als ons lichaam sterft.
De geesten blijven bestaan. Dit betreft ook geesten uit gebieden waar we dan zomaar naar toe zouden kunnen gaan.
Wij noemen ze engelen en demonen. Zoals elk mens goed of slecht kan zijn, zo is het met die geesten niet anders.
We noemen ze niet 'engelen' en 'demonen', maar gewoon 'geesten'. Meer niet. Engelen en demonen zijn wat anders dan geesten van overledenen. Die hebben niets met elkaar te maken.
Het zijn hele menselijke geesten, maar die in een wereld begeven waar meer mogelijk is, omdat het de geestelijke wereld betreft.
Ja, dat klopt wel. Ruimte en tijd zijn er anders. Je kunt er objecten scheppen met je geest. Je kunt er je eigen gedaante aanpassen naar je wensen of gevoelens over jezelf. Noem maar op.
Elk mens bleek volgens een charismatische katholieke pater minstens een tiental engelen om zich heen te hebben. Ook mensen zonder een christelijke geloofsovertuiging.
Nou, ik ben best vaak uitgetreden, maar tientallen engelen heb ik nooit gezien. Volgens mij klopt het ook niet. Er zijn wel bepaalde geesten die je in de gaten houden. Daar heb ik ook wel eens advies van gehad. Maar of het er nou per se een tiental zijn? Charismatisch zijn wil waarschijnlijk nog niet zeggen: helderziend zijn.
Mensen die zich open stellen voor God krijgen wel extra zo veel engelen. Ze begeleiden je.
Tja, als je een klantenkaart hebt, krijg je extra veel waar voor je geld. Ik denk niet dat het zo werkt.
Deze pater hoorde ik ook op het Flevo Festival. Pater Amadeüs. Demonen en de duivel moet je niet uitdagen, zei hij als exorcist die zich dus bezig houdt met demonen gebieden te verdwijnen in Jezus' naam en ze gingen. Niet altijd overigens, want de bezetene moest wel open staan voor God.
De duivel bestaat niet, maar demonen wel. Ze kunnen inderdaad wel eens iemand in bezit nemen. Soms omdat die persoon gewoon ergens op de verkeerde plaats, op het verkeerde moment, aanwezig is, bijvoorbeeld in een bepaald huis. En omdat iemand ervoor open staat, omdat hij niet zo'n stevige verbinding heeft tussen het stoffelijk lichaam en het astrale lichaam.
En met behulp van ceremonieel uit Jezus naam kunnen ze wel worden verdreven. Maar ook op andere manieren.
Eens had hij er één willen uitdagen, maar daardoor werd hij in alle hoeken van de kamer gesmeten. Dat deed hij nooit meer.
Nee, daar moet je mee oppassen. Demonen worden uitgedreven door de kracht van het ceremonieel, maar niet door iemands persoonlijke kracht. Als je het probeert via je persoonlijke kracht of hun uitdaagt vanuit persoonlijk kracht, dan gaat het soms mis.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Zolderworm »

HarryK schreef:
Gaitema schreef:... Pater Amadeüs. Demonen en de duivel moet je niet uitdagen, zei hij als exorcist die zich dus bezig houdt met demonen gebieden te verdwijnen in Jezus' naam en ze gingen. Niet altijd overigens, want de bezetene moest wel open staan voor God. ...
Hoeft niet per se.
Lees bijvoorbeeld Mattheüs 17:14-21: Het uitdrijven lukte niet vanwege het gebrek aan geloof van de discipelen,
en had blijkbaar niets te maken met het openstaan van de bezetene.
(Ik vraag me af of een bezetene zo-wie-zo ergens open voor kan staan.)
Nee, inderdaad. De bezetene kan zelfs niks, zelfs niet ergens voor open staan. Het gaat volledig tussen de demon en de exorcist. De bezetene weet zich meestal ook achteraf niets meer te herinneren.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Zwarte hekserij

Bericht door vrolijke »

callista schreef:
vrolijke schreef:
HarryK schreef:
Gaitema schreef:... Pater Amadeüs. Demonen en de duivel moet je niet uitdagen, zei hij als exorcist die zich dus bezig houdt met demonen gebieden te verdwijnen in Jezus' naam en ze gingen. Niet altijd overigens, want de bezetene moest wel open staan voor God. ...
Hoeft niet per se.
Lees bijvoorbeeld Mattheüs 17:14-21: Het uitdrijven lukte niet vanwege het gebrek aan geloof van de discipelen,
en had blijkbaar niets te maken met het openstaan van de bezetene.
(Ik vraag me af of een bezetene zo-wie-zo ergens open voor kan staan.)
Ik heb nog nooit gehoord, dat er bij een atheist de duivel moest uitgedreven worden.
nee, logisch--- omdat deze niet in de duivel geloven. ;)

Precies. Beter kan ik het ook niet uitdrukken.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Zolderworm »

Gaitema schreef:Ja, dat ook. Maar wat is een bezetene? De vrouw waar we hier over spreken zei in de dienst last te hebben gehad van demonische gebondenheden, waardoor ze een afkeer had van Bijbellezen, van het christelijke geloof en zware depressies had. Toch dreef het haar om naar de kerk te gaan, omdat ze zoekende was. Ze kwam tot geloof, maar was nog niet vrij. Dat duurde nog een aantal jaren. 5 of 7 jaar, ik weet het me zo precies niet te herinneren. Er zijn mensen die zeggen dat demonische gebondenheden wat anders is dat bezeten zijn.
Je kunt ook bezeten zijn van gewone geesten van overleden mensen. Dat is dus wat anders dan bezeten zijn van demonen.
In dat geval is het ook wat gemakkelijker om de bezetene te bevrijden.
Het zou kunnen, maar volgens mij kan satan van God niet toegestaan worden om iemands keuzevrijheid in beslag te nemen. Wanneer iemand zich tot Jezus wendt, dan is geen demonische macht in staat dat tegen te houden. Ik geloof dat Jezus de harten doorgrondt, van de genen die hij gaat bevrijden.
Het klinkt heel mooi, maar het is helaas niet zo. Zich tot Jezus wenden op zich is niet voldoende. Daar heb ik het al eerder over gehad in verband met zwarte magie. Demonen kunnen inderdaad voor een moment iemand keuzevrijheid beperken. Het is helaas niet anders. Daarom is het soms ook zo lastig om iemand van een demon te bevrijden. Zich alleen maar op basis van persoonlijke kracht en overtuiging tot Jezus wenden en verder niets, is echt niet altijd voldoende. Soms wel, maar meestal niet. Er moet in bijna alle gevallen een onpersoonlijk, universeel ceremonieel aan te pas komen.
Wel komt het wel eens voor dat bezetenheid zomaar, als vanzelf, stopt.
Only dead fish go with the flow
Zo Hee - oud account
Berichten: 551
Lid geworden op: 03 mar 2013, 20:34
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Zo Hee - oud account »

dit begint in rap tempo het langste topic van dit forum te worden. En een van de meest inzichtelijke topics. Mooi.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Zolderworm »

vrolijke schreef:
callista schreef:
vrolijke schreef:
HarryK schreef:
Gaitema schreef:... Pater Amadeüs. Demonen en de duivel moet je niet uitdagen, zei hij als exorcist die zich dus bezig houdt met demonen gebieden te verdwijnen in Jezus' naam en ze gingen. Niet altijd overigens, want de bezetene moest wel open staan voor God. ...
Hoeft niet per se.
Lees bijvoorbeeld Mattheüs 17:14-21: Het uitdrijven lukte niet vanwege het gebrek aan geloof van de discipelen,
en had blijkbaar niets te maken met het openstaan van de bezetene.
(Ik vraag me af of een bezetene zo-wie-zo ergens open voor kan staan.)
Ik heb nog nooit gehoord, dat er bij een atheist de duivel moest uitgedreven worden.
nee, logisch--- omdat deze niet in de duivel geloven. ;)

Precies. Beter kan ik het ook niet uitdrukken.
Ik vrees helaas dat ook dit niet helemaal opgaat. Zelfs mensen die nergens in geloven, kunnen door demonen bezeten raken. Een demon zegt echt niet: "o deze is niet gelovig, laat ik hem maar niet in bezit nemen". Dat zou te mooi zijn.
Wel kan het zijn dat mensen met een sterk mentaal vermogen, door dit mentale vermogen een zekere afweer hebben tegen demonen en magie. En zulke mensen zijn meestal ook niet erg religieus. Dat is dan meer een samenloop van omstandigheden.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Zwarte hekserij

Bericht door vrolijke »

Zolderworm schreef:
vrolijke schreef:
callista schreef:
vrolijke schreef:
HarryK schreef: Hoeft niet per se.
Lees bijvoorbeeld Mattheüs 17:14-21: Het uitdrijven lukte niet vanwege het gebrek aan geloof van de discipelen,
en had blijkbaar niets te maken met het openstaan van de bezetene.
(Ik vraag me af of een bezetene zo-wie-zo ergens open voor kan staan.)
Ik heb nog nooit gehoord, dat er bij een atheist de duivel moest uitgedreven worden.
nee, logisch--- omdat deze niet in de duivel geloven. ;)

Precies. Beter kan ik het ook niet uitdrukken.
Ik vrees helaas dat ook dit niet helemaal opgaat. Zelfs mensen die nergens in geloven, kunnen door demonen bezeten raken. Een demon zegt echt niet: "o deze is niet gelovig, laat ik hem maar niet in bezit nemen". Dat zou te mooi zijn.
Wel kan het zijn dat mensen met een sterk mentaal vermogen, door dit mentale vermogen een zekere afweer hebben tegen demonen en magie. En zulke mensen zijn meestal ook niet erg religieus. Dat is dan meer een samenloop van omstandigheden.
Ach!

Ik zeg maar zo. Iemand die niet in hersenschimmen geloofd, kan er ook niet onder lijden.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Zolderworm »

vrolijke schreef:
Zolderworm schreef:
vrolijke schreef:
callista schreef:
vrolijke schreef: Ik heb nog nooit gehoord, dat er bij een atheist de duivel moest uitgedreven worden.
nee, logisch--- omdat deze niet in de duivel geloven. ;)

Precies. Beter kan ik het ook niet uitdrukken.
Ik vrees helaas dat ook dit niet helemaal opgaat. Zelfs mensen die nergens in geloven, kunnen door demonen bezeten raken. Een demon zegt echt niet: "o deze is niet gelovig, laat ik hem maar niet in bezit nemen". Dat zou te mooi zijn.
Wel kan het zijn dat mensen met een sterk mentaal vermogen, door dit mentale vermogen een zekere afweer hebben tegen demonen en magie. En zulke mensen zijn meestal ook niet erg religieus. Dat is dan meer een samenloop van omstandigheden.
Ach!

Ik zeg maar zo. Iemand die niet in hersenschimmen geloofd, kan er ook niet onder lijden.
Nee, iemand die niet gelooft dat er slechte mensen bestaan, wordt ook nooit overvallen. Zou het echt zo werken?
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Tin »

Zolderworm schreef:
vrolijke schreef:
Zolderworm schreef:
vrolijke schreef:
callista schreef: nee, logisch--- omdat deze niet in de duivel geloven. ;)

Precies. Beter kan ik het ook niet uitdrukken.
Ik vrees helaas dat ook dit niet helemaal opgaat. Zelfs mensen die nergens in geloven, kunnen door demonen bezeten raken. Een demon zegt echt niet: "o deze is niet gelovig, laat ik hem maar niet in bezit nemen". Dat zou te mooi zijn.
Wel kan het zijn dat mensen met een sterk mentaal vermogen, door dit mentale vermogen een zekere afweer hebben tegen demonen en magie. En zulke mensen zijn meestal ook niet erg religieus. Dat is dan meer een samenloop van omstandigheden.
Ach!

Ik zeg maar zo. Iemand die niet in hersenschimmen geloofd, kan er ook niet onder lijden.
Nee, iemand die niet gelooft dat er slechte mensen bestaan, wordt ook nooit overvallen. Zou het echt zo werken?
De vraag is denk ik meer: Wat is het verschil in verklaring van wat er gebeurd wanneer mensen een dusdanig gedrag vertoonen dat die door de een verklaard wordt als de invloed van demonen en door de ander dus niet.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Zwarte hekserij

Bericht door vrolijke »

Tin schreef:
Zolderworm schreef:
vrolijke schreef:
Zolderworm schreef:
vrolijke schreef:
Precies. Beter kan ik het ook niet uitdrukken.
Ik vrees helaas dat ook dit niet helemaal opgaat. Zelfs mensen die nergens in geloven, kunnen door demonen bezeten raken. Een demon zegt echt niet: "o deze is niet gelovig, laat ik hem maar niet in bezit nemen". Dat zou te mooi zijn.
Wel kan het zijn dat mensen met een sterk mentaal vermogen, door dit mentale vermogen een zekere afweer hebben tegen demonen en magie. En zulke mensen zijn meestal ook niet erg religieus. Dat is dan meer een samenloop van omstandigheden.
Ach!

Ik zeg maar zo. Iemand die niet in hersenschimmen geloofd, kan er ook niet onder lijden.
Nee, iemand die niet gelooft dat er slechte mensen bestaan, wordt ook nooit overvallen. Zou het echt zo werken?
De vraag is denk ik meer: Wat is het verschil in verklaring van wat er gebeurd wanneer mensen een dusdanig gedrag vertoonen dat die door de een verklaard wordt als de invloed van demonen en door de ander dus niet.
In tijden voor er psychiatrie bestond, werden alle psychiatrische gevallen daardoor verklaard.
Daar kan men eens over nadenken.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Zolderworm »

Tin schreef:De vraag is denk ik meer: Wat is het verschil in verklaring van wat er gebeurd wanneer mensen een dusdanig gedrag vertonen dat die door de een verklaard wordt als de invloed van demonen en door de ander dus niet.
Dat iemand handelt onder invloed van bezetenheid door demonen, is zeer zeldzaam. Bij 99,99 procent van de psychiatrische patiënten is dat niet het geval. Maar het komt wel voor! De vraag is vervolgens of psychiatrische stoornissen het gevolg van disfunctioneren van de hersenen zijn of dat ze ontstaan onder invloed van geesten (dus geesten, niet demonen). Als ze ontstaan onder invloed van geesten is dat moeilijk te onderkennen, omdat de invloed van dergelijke geesten op zijn beurt weer invloed heeft op het functioneren van de hersenen, dus werkt via de hersenen, en dus bij onderzoek van de hersenen niet te herkennen is als de beïnvloeding door geesten. Zo wordt de gedachte dat psychiatrische stoornissen, afgezien van trauma, worden veroorzaakt door geesten immuun voor falsificatie. En dan kunnen we dus alle kanten op.
Maar het moet worden gezegd dat bij vrijwel alle gevallen van schizofrenie, de ziekte te herleiden is naar een disfunctioneren van de hersenen. Niet omdat we dit precies kunnen zien, maar omdat we in de uitingen van de ziekte duidelijk bekende dieptepsychologische structuren herkennen, die we ook bij geestelijk gezonde mensen aantreffen, zoals bijvoorbeeld de invloed van wat Freud het Über-ich noemde. Ook blijkt bijvoorbeeld bij mensen die stemmen horen, het spraakcentrum bijzonder actief, wat tot de conclusie voert dat deze mensen als het ware luisteren naar hun eigen hersenen. De inhoud van de stemmen is dan meestal gebaseerd op zaken waar zij bang voor zijn, dus op psychologische factoren. En op biologische factoren, zoals bijvoorbeeld de achterdocht bij mensen met een paranoïde waanstoornis, wat feitelijk een uitvergroting is van de natuurlijke achterdocht die we allemaal wel hebben en die ertoe dient ons te beschermen.
In ieder geval zijn sommige gevallen van depressie te herleiden tot geesten die op onstoffelijk niveau aanklampen aan de patiënt. Bij bepaalde vormen van therapie kunnen deze geesten als het ware aan het woord gelaten worden, en er toe worden gebracht de depressie-patiënt te verlaten. Het blijkt dan dat deze geesten tijdens hun leven veel drama hebben meegemaakt en zich als het ware aan de patiënt vastklampen, omdat zij die ervaren als een licht in hun duisternis. Hun ervaringen kunnen dan bijvoorbeeld tot groot verdriet of grote woede hebben geleid, die zich bij hen heeft voortgezet na de dood. Deze geesten moeten dan leren deze woede of dit verdriet los te laten. Al dat lukt, gaan zij vanzelf weg en is de patiënt van zijn aanklampende geest bevrijd.
Het gaat dan vrijwel altijd om patiënten die erg gevoelig zijn en open staan voor de geestelijke wereld. Soms kan hier ook sprake zijn van bezetenheid door geesten, namelijk in die gevallen waarin patiënten na de komst van hun ziekte grote persoonlijkheidsveranderingen tonen. Ik heb in ieder geval één zo'n patiënt zelf meegemaakt.
Maar dat neemt niet weg dat er ook gevallen zijn van depressie, waarschijnlijk de meeste, waarbij er puur sprake is van een hersenprobleem, dat dan vaak ook nog eens erfelijk bepaald is. Dit geldt vooral ook voor manische-depressieve psychose.
Only dead fish go with the flow
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door pyro »

HarryK schreef:Hebben wij hier nu het idee dat zwarte hekserij bestaat of niet?
Eventueel in diverse vormen.
Ja. Men wil daarbij anderen langs bovennatuurlijke weg kwaad berokkenen. Zwarte magie is een betere omschrijving overigens.
Hebben we het idee dat als het bestaat, dat het gevaarlijk is?
Gevaarlijk in de zin dat je je inlaat met demonen, zoals christenen dat dan aanduiden?
Je inlaten met het kwaad is altijd gevaarlijk.
En ik wil daarover hier dan ook nog een voorbeeld geven:
Lange tijd (ruim 20 jaar) woonde ik naast een buurvrouw die de gave van magnetisme had.
Zij was katholiek, en was erg huiverig voor het gebruik van haar gave.
Een poos geleden kwam ik haar tegen, en we spraken ook hierover.
Ze zei dat ze er mee gestopt was,
omdat ze op allerlei manieren ervaarde dat ze meegezogen werd in een (demonische) wereld
waarmee ze niets te maken wilde hebben.
En dat had te maken met persoonlijke ervaringen,
maar ook om hoe anderen met diezelfde gave er mee omgingen (ook 'zwart' om het maar even zo te noemen).

Het is voor jullie waarschijnlijk geen 'bewijs',
sterker, voor mij is het ook geen 'bewijs',
maar het is voor mij wel een "aanwijzing" dat daarin meer gebeurt dan wij vermoeden.
Ik heb een katholieke mevrouw gekend die naar eigen zeggen de gave van magnetiseren had ontvangen van Pater Pio.
Ze was niet bang om haar genezende gaven ten goede te gebruiken. Ik heb nooit iets zwarts aan haar of haar werken kunnen ontwaren.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Zo Hee - oud account
Berichten: 551
Lid geworden op: 03 mar 2013, 20:34
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Zo Hee - oud account »

Allemaal middeleeuws hoor.

http://setfire.nl/forum/viewthread/179/
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door HarryK »

pyro schreef:Ik heb een katholieke mevrouw gekend die naar eigen zeggen de gave van magnetiseren had ontvangen van Pater Pio.
Ze was niet bang om haar genezende gaven ten goede te gebruiken. Ik heb nooit iets zwarts aan haar of haar werken kunnen ontwaren.
Mij buurvrouw zei ook niet dat magnetiseren in zichzelf 'zwart' is,
maar dat zij op allerlei manieren merkte met 'het zwarte' in aanraking te komen,
door persoonlijke ervaringen,
en doordat vele anderen die met magnetiseren bezig waren, daar ook dat occulte bijhaalden en haar daar ook bij probeerden te betrekken.

Het is volgens haar niet direct zo dat wanneer persoon X naar een magnetiseur gaat, dat dan die persoon X te maken krijgt met het occulte;
het is de magnetiseur die er mee te maken krijgt.
Psalm 1:1
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door HarryK »

Zo Hee schreef:Allemaal middeleeuws hoor.

http://setfire.nl/forum/viewthread/179/
Ik begrijp je opmerking niet.
Moet ik nu uit die snelkoppeling ergens kunnen afleiden dat zwarte hekserij middeleeuws is?
Psalm 1:1
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door pyro »

Zo Hee schreef:Allemaal middeleeuws hoor.
http://setfire.nl/forum/viewthread/179/
Nog wel ouder dan dat; er werd al aan magie gedaan toen Jezus nog niet was geboren.

Ik kan me op zich voorstellen dat je magie met de middeleeuwen associeert. Men had toen een magisch wereldbeeld. Aan de andere kant zet je, door het verschijnsel in verband te brengen met de middeleeuwen (of nauwkeuriger, jouw perceptie van de middeleeuwse opvatting over magie), de deur wagenwijd open voor misverstaan van je gespreksgenoten. Want hun zienswijze mbt magie hoeft helemaal niet middeleeuws te zijn.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Zwarte hekserij

Bericht door vrolijke »

HarryK schreef:
Zo Hee schreef:Allemaal middeleeuws hoor.

http://setfire.nl/forum/viewthread/179/
Ik begrijp je opmerking niet.
Moet ik nu uit die snelkoppeling ergens kunnen afleiden dat zwarte hekserij middeleeuws is?
Vroeger waren er geen goochelaars.
Iedereen die trukjes kende, "verkocht" het als "magie".
In de loop der tijd, veranderde dat, en de trukjes werden als trukjes verkocht.
Ik dacht, dat de middeleeuwen de tijd was, dat er nog een diep geloof in magie heerste.

Later kwam de Renaissance en de verlichting, waarna de mensen op het idee kwamen, toch eens achter de magie te kijken. Waar het trukje was.

Er zijn er ook, die in ieder trukje liever magie zien.
Die zijn volgens mij blijven hangen in de middeleeuwen.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door pyro »

HarryK schreef:Mij buurvrouw zei ook niet dat magnetiseren in zichzelf 'zwart' is,
maar dat zij op allerlei manieren merkte met 'het zwarte' in aanraking te komen,
[...]
en als dat gebeurt moet je dus als magnetiseur sterk in je schoenen staan, weten hoe je daarmee om moet gaan.
Levert dat problemen op dan kan men er inderdaad beter mee ophouden.

Ik heb trouwens gemerkt dat sommigen op het christelijke erf uitgaan van een erg ongenuanceerde onderscheiding: dat elke vorm van buitenchristelijke spiritualiteit bij voorbaat van de duivel moet zijn. Er wordt dan botweg van uit gegaan dat alles wat er goed uitziet, uitsluitend het vermomde kwaad kan zijn. Als de feiten zich niet aan hun geloof houden, des te erger voor de feiten ! (um so schlimmer fur die tatsachen)
De mogelijkheid tot een zinnig gesprek vervalt op die manier.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Zolderworm »

pyro schreef:
HarryK schreef:Mij buurvrouw zei ook niet dat magnetiseren in zichzelf 'zwart' is,
maar dat zij op allerlei manieren merkte met 'het zwarte' in aanraking te komen,
[...]
en als dat gebeurt moet je dus als magnetiseur sterk in je schoenen staan, weten hoe je daarmee om moet gaan.
Levert dat problemen op dan kan men er inderdaad beter mee ophouden.

Ik heb trouwens gemerkt dat sommigen op het christelijke erf uitgaan van een erg ongenuanceerde onderscheiding: dat elke vorm van buitenchristelijke spiritualiteit bij voorbaat van de duivel moet zijn. Er wordt dan botweg van uit gegaan dat alles wat er goed uitziet, uitsluitend het vermomde kwaad kan zijn. Als de feiten zich niet aan hun geloof houden, des te erger voor de feiten ! (um so schlimmer fur die tatsachen)
De mogelijkheid tot een zinnig gesprek vervalt op die manier.
Ja, maar met christenen die zo denken, vervalt sowieso elke mogelijkheid tot een zinnig gesprek, is mijn ervaring. Maar dat geldt voor alle mensen die uitgaan van - wat ik noem - een bloeiend netwerk van vooroordelen. Bloeiend, maar niet boeiend. Het probleem met dezulken is dat ze al een mening hebben voordat zich überhaupt in het onderwerp verdiept hebben. En discussie met mensen die enkel een mening hebben, en meer niet, is sowieso niet interessant. Dan denk ik: laat maar zitten.
Only dead fish go with the flow