En toen gingen de graven open...?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

En toen gingen de graven open...?

Bericht door meribel »

pyro schreef:
jaapo schreef:Het gaat mij om de vrouw die hier als eerste de Opgestane Heer ontmoet en de opdracht krijgt, om het te gaan vertellen, wat zij gezien en gehoord heeft.
Tja ik denk dat we het wel nooit zullen weten.
Hoewel het een beetje off topic is in het verband van deze draad, mag ik misschien matth. 27:52-53 ook aanstippen. Daar staat dat de graven werden geopend en veel lichamen van heiligen die ontslapen waren, werden opgewekt. En na Zijn opwekking gingen zij uit de graven, kwamen in de heilige stad en zijn aan velen verschenen :? :o :shock:
Hier wordt ook niet toegelicht hoe of wat, terwijl het in mijn beleving (nou ja, beleving? ik weet niet eens wat ik me erbij moet voorstellen) een van de meest bizarre passages uit de evangelieen is...
om offtopic daar te voorkomen, dan hier verder;

iemand een idee hoe je dat stukje uit Matth. moet voorstellen?
Wát is daar nu precies gebeurt?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: En toen gingen de graven open...?

Bericht door Jerommel »

Gebeurt wat er staat, schijnbaar..
Het is wel een "Huh?!" stukje inderdaad..
Maar ik goegelde "mat 27:52-53" en vond wel een interessante pagina er over:
http://christianthinktank.com/oddrise.html
is wel in het Engels...
Maar komt neer op gevallen 'technisch' vergelijkbaar met Lazarus: die mensen leefden verder tot een natuurlijke dood.
Kanttekening is dan dat Mattheus "voor de Joden" schreef, voor wie dit een relevante Messiaanse profetie was.

Toch blijft het een beetje "Huh?!" i.m.o. (vooralsnog)..
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
jaapo
Berichten: 261
Lid geworden op: 10 dec 2014, 15:55
Man/Vrouw: M

Re: En toen gingen de graven open...?

Bericht door jaapo »

Ja, sommige mensen vinden dit heel goddeloos, als je zegt, dat het niet echt gebeurd is, net zo als het verhaal van Lazarus niet letterlijk te nemen is. Het gaat bij vele Bijbelverhalen niet over waar gebeurd, maar over, wat er waar is. Bij Johannes is dat niet zo eenvoudig. Zijn evangelie wijkt op meerdere punten sterk af van de andere drie. Bij Mattheüs vind je inderdaad een goede verklaring in het feit, dat hij sterk op de Joden gericht schreef. Vele verwijzingen naar het OT bij hem. Dit verhaal is er één van.
Als die opwekkingen echt letterlijk gebeurd zouden zijn, zou dat enorm veel ophef veroorzaakt hebben, maar je vindt er niets meer over. Niet in de bijbel, niet in de wereldlijke geschiedschrijving. Zelfs Paulus wijdt er geen woord aan. Ik ben ook een aanhanger van het standpunt, dat het wel erg wreed zou zijn, als het echt gebeurd zou zijn, want dan zouden Lazarus en die ontslapenen uit Mattheüs dus daarna opnieuw moeten sterven. Wat een zinloosheid was dan hun eerste leven! Dan scheurde ook het voorhangsel in de tempel nog. Dramatisch! Maar niemand heeft het er verder nog over. Niet waar gebeurd dus, maar wel waar. Denk er maar eens over door. Een zijsprongetje: Bach neemt dit Mattheüs-fragment op in zijn Johannes-passion. Ik weet niet waarom. Wie wel?
Mijn motto: Lied 316 NLB
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: En toen gingen de graven open...?

Bericht door Jerommel »

"Niet waar gebeurd maar wel waar"
Daar kan ik niet zoveel mee.
Ik vind ook dat er 'te weinig' ophef over is, hoewel er natuurlijk al ophef te over was.
Er waren ook veel geïnteresseerden van buiten de stad / wijk op af gekomen, het zal wel druk en wat chaotisch zijn geweest.
Maar er verder in het NT weinig ondersteuning voor te vinden, dus meer dan in het achterhoofd houden tot nader order kan je er m.i. niet mee.
Het scoort iig niet zo hoog op de geloofwaardigheids-meter...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: En toen gingen de graven open...?

Bericht door Sanne »

jaapo schreef:Ja, sommige mensen vinden dit heel goddeloos, als je zegt, dat het niet echt gebeurd is, net zo als het verhaal van Lazarus niet letterlijk te nemen is. Het gaat bij vele Bijbelverhalen niet over waar gebeurd, maar over, wat er waar is. Bij Johannes is dat niet zo eenvoudig. Zijn evangelie wijkt op meerdere punten sterk af van de andere drie. Bij Mattheüs vind je inderdaad een goede verklaring in het feit, dat hij sterk op de Joden gericht schreef. Vele verwijzingen naar het OT bij hem. Dit verhaal is er één van.
Als die opwekkingen echt letterlijk gebeurd zouden zijn, zou dat enorm veel ophef veroorzaakt hebben, maar je vindt er niets meer over. Niet in de bijbel, niet in de wereldlijke geschiedschrijving. Zelfs Paulus wijdt er geen woord aan. Ik ben ook een aanhanger van het standpunt, dat het wel erg wreed zou zijn, als het echt gebeurd zou zijn, want dan zouden Lazarus en die ontslapenen uit Mattheüs dus daarna opnieuw moeten sterven. Wat een zinloosheid was dan hun eerste leven! Dan scheurde ook het voorhangsel in de tempel nog. Dramatisch! Maar niemand heeft het er verder nog over. Niet waar gebeurd dus, maar wel waar. Denk er maar eens over door. Een zijsprongetje: Bach neemt dit Mattheüs-fragment op in zijn Johannes-passion. Ik weet niet waarom. Wie wel?
De opstanding van Lazarus zinloos? Ik kan me zo voorstellen dat de mensen die van hem hielden enorm getroost waren door dit wonder. Bovendien wees dit wonder vooruit naar wat Jezus in de toekomst zal gaan doen. Zie Johannes 5:28,29. Jezus demonstreerde zijn macht. Hij liet zien wat hij in het groot zal gaan doen. En het geloof in de opstanding kan er door versterkt worden. Bij degenen die erin geloven natuurlijk.
Lukas heeft het als enige over de opstanding van een jonge man in Luk.7:11-15. Is dit dan ook verzonnen?

Paulus legt uit dat het gordijn in de tempel een afbeelding was van Jezus vlees. Zie Hebr.10:19,20. Door zijn dood werd de weg naar de hemel geopend. Voor hem zelf en ook voor degenen die samen met hem als koningen en priesters mogen regeren.
Lukas heeft het ook over deze gebeurtenis in Lukas 23. Door dit gebeuren en de duisternis die er midden op de dag kwam, waren mensen in beroering. En een legeroverste ging God verheerlijken.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: En toen gingen de graven open...?

Bericht door Adinomis »

Over deze zaak heb ik ook zo mijn gedachten, Het lijkt mij de "ontslapen heiligen" uit Math, 27:52 en 53 ook werkelijk de gelovigen zijn die in het verleden zijn gestorven. De tekst vermeldt dat ze werden opgewekt. Deze ontslapen heiligen waren in verzekerde bewaring: in krijgsgevangenschap. Satan had immers recht op de zondige mens.... Ze waren in het dodenrijk. Ook in de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus is er sprake van Abraham in het dodenrijk. Bovendien waren daar degenen die "in de schoot van Abraham" waren. Dat zijn naar mijn mening de heiligen (afgezonderden) die in deze tekst bedoeld worden.
Wie kon ze opwekken? Alleen Jezus Hij had op dat moment hun straf gedragen en daardoor konden ze de gevangenis verlaten. Jezus is degene die de sleutels van de dood en het dodenrijk heeft. (Openb.1:18)
Deze mensen verschenen. Ze waren niet opgewekt in de oude staat van hun leven. Ze gingen niet opnieuw in huizen wonen en geld verdienen voor hun onderhoud. Hun verblijf was tijdelijk, net zo als dat van Jezus na zijn opstanding.
In Psalm 68:19 staat dit al geprofeteerd: "Gij zijt opgevaren naar de hoge, Gij hebt gevangenen meegevoerd". Bij de hemelvaart zijn ook deze opgewekte gelovigen mee naar de hemel gegaan.
Jezus had aangekondigd in Lukas 4:19 dat hij kwam om gevangenen vrijlating te verkondigen, wat al in Jesaja 61:1 werd geprofeteerd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: En toen gingen de graven open...?

Bericht door Gaitema »

Het doet me ook denken aan dat gedeelte in het oude testament waar staat dat de dode beenderen van Israël weer tot leven worden gewekt.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: En toen gingen de graven open...?

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef:Het doet me ook denken aan dat gedeelte in het oude testament waar staat dat de dode beenderen van Israël weer tot leven worden gewekt.
Maar dat heeft te maken met het volk Israël dat weer naar zijn land wordt teruggebracht.
NBV51 Ezech.36:11En hij zei tegen mij: ‘Mensenkind, deze beenderen zijn het volk» van Israël. Het zegt: “Onze botten zijn verdord, onze hoop is vervlogen, onze levensdraad is afgesneden».” 12Profeteer daarom en zeg tegen hen: “Dit zegt God, de HEER: Mijn volk, ik zal jullie graven openen, ik laat jullie uit je graven komen en ik zal jullie naar het land van Israël terugbrengen». 13Jullie zijn mijn volk, en jullie zullen beseffen dat ik de HEER ben als ik je graven open en jullie uit je graven laat komen. 14Ik zal jullie mijn adem geven zodat jullie weer tot leven komen, ik zal jullie terugbrengen naar je land, en jullie zullen beseffen dat ik de HEER ben. Wat ik gezegd» heb, zal ik doen – zo spreekt» de HEER.”’\
Deze graven zijn de heidense landen waarover de Joden verspreid zijn. Ze zijn niet fysiek dood, want ze zeggen: “Onze botten zijn verdord, onze hoop is vervlogen, onze levensdraad is afgesneden».
Maar God brengt ze terug naar Israël. Iets wat in onze tijd gebeurt. Zie hier het betreffende hoofdstuk. De tijd komt dat God ook Zijn Geest daarin tot leven brengt.

Je kunt natuurlijk wel zeggen dat God bij machte is, zowel geestelijk als fysiek, dat wat dood is tot leven te brengen. El Shaddai, de Almachtige God!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: En toen gingen de graven open...?

Bericht door Gaitema »

Ja, maar dan is die profetie vervuld voor de genen die uit de graven opstonden toen Jezus opstond uit de dood. Daarbij, er leefden toen al joden in Israël. Maar je bent pas echt een levende Jood als je dus door Gods adem via Jezus tot leven bent gekomen.

Ps: het Matheüstopic is ook weer open. :smile:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: En toen gingen de graven open...?

Bericht door Wilsophie »

Het zijn idd verwijzingen naar de opstanding van de Here Jezus Christus en blijkbaar wordt dus ook Zijn opstanding in twijfel getrokken en dat is niet nieuw, ik hoor en lees dit regelmatig van zeer bekende predikanten die dat ook publiekelijk beweren. En zoals Jaapo zelf zegt, die gedachte vind ik idd goddeloos.

Dat de graven zijn open gegaan wijst naar mijn overtuiging dus naast dat het letterlijk heeft plaats gevonden ook naar een toekomstige gebeurtenis die evenals de opstanding van Lazarus, het dochtertje van Jairus en de jongeling van Nain typen zijn van profetieën die vervuld zijn in de opstanding van Christus. Het is verbijsterend, maar verklaarbaar dat men ook dit wegredeneert.

Dan zal het lopen van Petrus op het water ook wel een sprookje zijn, met woorden: ", Het is wel waar, maar niet echt gebeurd" ( de titel van een boek). En van Jona en alle wonderen in de Bijbel die wij als mens of als wetenschapper niet kunnen verklaren en schakelen we "geloof" uit.
De gebeurtenis van Zijn hemelvaart was uiteraard ook een zichtbaar TEKEN , wat zich nog een keer zal voordoen, maar dan in omgekeerde volgorde.
En als we Pasen en Pinksteren en hemelvaart even samenvatten, vinden we heel veel overeenkomsten in Zijn wederkomst en het opengaan van de graven is daar een onderdeel van.

Er zijn dus 2 gebeurtenissen, n.l. die uit Thess. waar de graven opengaan bij de opname van de Gemeente.
Maar een nog grotere gebeurtenis zal het volgens de Schrift zijn op de Jongste Dag en er is niets vreemds aan volgens Bijbelse normen dat de ongelovigen die op zullen staan na hun veroordeling vanwege hun ongeloof, alsnog weer zullen sterven, dat wordt in Openbaring de 2e dood genoemd. Dus dat nog een keer sterven zou bewijzen dat de opstanding zinloos was voor deze mensen, ontkracht m.i. deze gedachte. Wij als mensen bepalen niet wat zinloos is of zinvol in relatie tot Bijbelse zaken.

En dat de Heer aangeraakt mocht worden na een bepaald aantal uren op de opstandingsdag is duidelijk omdat HIj zei: "Raak Mij niet aan totdat..Ik opgevaren ben naar Mijn Vader". Dus als men Hem aanraakt, was Hij blijkbaar en overtuigend opgevaren naar Zijn Vader.
En als er Eén de Beelddrager Gods is dan is dat Christus bij Zijn opstanding en de mens wil wel dat God op hem lijkt of andersom, maar dat is de arrogantie van de mens en ik vind dat je dan een vorm van nederigheid en onderwerping mist aan de Schepper.
Verlossing is er alleen in een verlossing van de Adamitische natuur en men is pas behouden als men deel krijgt aan een nieuwe mensheid waarvan niet Adam het hoofd is, maar waarvan Christus het Hoofd is, en als dat een vermomming is, ik bedoel Zijn mensheid op aarde dan is Zijn Godheid ook een truc of vermomming.
Dus voor gelovigen gelden dat zij op grond van geloof Zijn Beeld gelijkvormig zouden WORDEN en dat is de betekenis van "behouden" zijn en de opstanding van deze mensen in Mattheus is daar een beeld van.

Efeze 2 zegt dat ook van ons als gelovigen. Ook daar is in één adem genoemd dat ons deel aan de opstanding verband houdt met onze verhoogde positie, "gezet in de hemel".
Het is één en dezelfde gebeurtenis, kortom hemelvaart en pinksteren verwijzen terug naar Zijn uiterste verhoging op Pasen.
En Pinksteren is een uitbeelding van na en bij de wederkomst van Christus en zo wordt Joël 2 ook toegepast aan de 70e week van Daniël waar de graven ( weer) zullen opengaan. Dus Pinksteren en Hemelvaart wijzen terug naar dàt wat plaats gevonden heeft en naar wat nog gebeuren moet en die 50 dagen die ertussen liggen zijn een beeld van onze tijd.
Handelingen 1 vers 8 staat: "maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geest die over U komen zal", en dat is veel meer dan alleen het ontvangen van de Heilige Geest, want die Geest zou Zijn aanwezigheid doen blijken, daarom versterkt met het woord "kracht" en dat deze kracht Zich naar buitenuit kenbaar en hoorbaar maakt.

Het is ook heel verklaarbaar ook in de typologie en profetie dat deze mensen die hier "heiligen" genoemd wordt dat zij pas konden opstaan na Zijn opstanding, dat staat er uitdrukkelijk bij, zij volgden Hem in de opstanding en zij kwamen in de heilige stad en zijn aan velen verschenen met als resultaat dat de hoofdman over honderd, ( de centurion) constateerde "ziende" de aardbeving: "Deze was Waarlijk Gods Zoon" en de verleden tijd geeft aan dat deze man dat aanvankelijk niet geloofde.
En toen waren er vele vrouwen die de Heer gevolgd waren uit Galilea dus niet uit Judea om Hem te dienen en dan hebben we weer van doen.
met die 2 Maria's, waarbij nadrukkelijk vermeld dat zij niet uit Judea kwamen dus ik blijf zeggen dat het hier om een bepaalde typologie gaat t.a.v. de 10 stammen, maar dat houd ik verder dan voor mijzelf.

Of satan het recht heeft op ongelovigen en of hij de scepter zwaait in het dodenrijk is heel discutabel, maar niet het onderwerp en dat dit "heiligen" zijn uit het OT rustend in de schoot van Abraham denk ik niet.
Dan zou Abraham als eerste bijvoorbeeld recht hebben om Jeruzalem in te gaan om van Hem te getuigen, maar dat staat er niet.
Het gaat om een bepaalde groep gelovigen die ontslapen waren, maar wanneer staat er niet bij. Dat kan ook heel recentelijk gebeurd zijn. Ik zou satan niet meer domein willen toekennen dan wat de Bijbel zegt en dat is : 'de god dezer eeuw" dus van deze wereld en over het dodenrijk heerst hij niet.
Adinomis schreef:Deze graven zijn de heidense landen waarover de Joden verspreid zijn. Ze zijn niet fysiek dood, want ze zeggen: “Onze botten zijn verdord, onze hoop is vervlogen, onze levensdraad is afgesneden».
Maar God brengt ze terug naar Israël. Iets wat in onze tijd gebeurt. Zie hier het betreffende hoofdstuk. De tijd komt dat God ook Zijn Geest daarin tot leven brengt.

Je kunt natuurlijk wel zeggen dat God bij machte is, zowel geestelijk als fysiek, dat wat dood is tot leven te brengen. El Shaddai, de Almachtige God!
Graven zijn heidense landen waarover de Joden verspreid zijn? Dat vind ik een heel merkwaardige vergelijking en je mag dat vinden, maar niet bestempelen als dat het zo IS. Dat zijn de regels op het forum.
De rest van de zinnen deel ik niet, want God brengt Zijn volk nu niet terug naar Israël, als Hij dat zou doen, zouden de identiteit van de 10 stammen bekend zijn, maar het is totaal off topic. Waarom zouden dit niet gewoon gelovigen zijn die tijdens Zijn rondwandeling tot geloof zijn gekomen en gestorven?
Nergens staat in de BIjbel dat de OT gelovigen hier in Mattheus 27 zouden opstaan, want zij allen wachten op de Jongste Dag, dus is het een selecte groep van heiligen, voor mij overduidelijk dat dit wijst niet naar OT heiligen, maar NT heiligen.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: En toen gingen de graven open...?

Bericht door Adinomis »

Ezechiël zegt het ook zo: Ez.36:24 Ik zal u uit de heidenvolken halen en u uit alle landen bijeenbrengen. Dan zal Ik u naar uw land brengen. Aantekening NBG bij die tekst: De NBG-vertaling 1951 heeft in dit vers ‘u brengen naar het land Israëls’. Gezien de context van een volk in ballingschap ligt het echter meer voor de hand te vertalen met ‘terugbrengen’.
Aantekeningen SV: Zie, God herhaalt hier sommierlijk de lichamelijke en geestelijke beloften, die in de voorgaande h.h. wijdlopig zijn gedaan, gebruikende daartoe figuurlijke manieren van spreken, die uit het voorgaande gezicht en hun eigen woorden genomen zijn. Dus de bijbel zegt zelf dat het zo is. Eerst als belofte en daarna een figuurlijke illustratie.

Door krampachtig vast te houden aan leerstellingen is het mogelijk dat je niet kunt zien wat God aan het doen is.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: En toen gingen de graven open...?

Bericht door Wilsophie »

Ik houd mij nergens krampachtig aan vast, ik zie dat eerder bij jou met altijd een voortdurende focus op het Jodendom..... maar ik probeer goed te onderscheiden wat "Joden" zijn en wat "Israël" is. En hier in dit topic gaat het daar niet over.
Let op dat het juist gaat om Galilea en niet om Judea. De profetie uit Ez. heeft niets te maken met dit gedeelte uit Mattheus en de graven zijn niet de heidenen, dat vind ik nogal heel afleidend en niet alles gaat altijd over de 2 of de 10 stammen en hier zeker niet. Er is totaal geen sprake van de staat "Israël" dus ik begrijp je link niet.
Het gebruik van altijd alles toe te passen op het Joodse volk zonder enige specificatie wat je ermee bedoelt , maakt het m.i. warrig en onbegrijpelijk.

Lees gewoon wat er staat en waar het hier over gaat. En alle Maria's in de BIjbel worden geassocieerd met de 10 stammen en dat zijn niet de Joden. Maria M is dus gewoon Maria van Bethanië en of zij verhuist is, is toch niet zo gek, met zo een verleden? En Lazarus en deze Maria en Martha beheerden de bezittingen resp, op de Olijfberg en in Galilea en in Jeruzalem en het was een rijke familie. Iedereen denkt altijd dat de Heer arm was, maar de Heer was erfgenaam van de koninklijke familie en een timmerman in die tijd zou nu een aannemer of project ontwikkelaar zijn en wat dacht je van die geschenken van die magiërs. Ik bedoel maar je kunt er van alles van maken in je fantasie, maar je mag nooit een vooroordeel kloppend maken. En dus introduceert ons Jozef van A. in vers 57 en die man was zeer rijk.

Het is opmerkelijk dat de steenrotsen scheurden, maar dit woord “scheuren” betekent “vruchtdragen”.
Als het voorhangsel scheurt wordt dat uitgelegd uiteindelijk in Hebr. 10 vers 19 en 20.
Er zijn in de toekomst , maar ook in het verleden menig maal spraken van het scheuren van rotsen, en in de Bijbel is een rots of een spelonk gelijk aan een graf. Velen OT gelovigen werden begraven in een spelonk.
Als je door een scheur gaat dan komt je in het heiligdom. En het heilige der heilige, uitgelegd in Hebr 9 zijn uitbeeldingen van het nieuwe en oude verbond.
En het scheuren van het voorhangsel betekent gewoon dat het nieuwe verbond kan of zal aanbreken. En de andere betekenis dan het Heilige is van aardse zaken en het Heilige der Heilige is een beeld van hemelse zaken. Dus ik ben nog in de verzen ervoor anders kan ik vers 52 niet verklaren.
Voor mij persoonlijk is dat Bijbelstudie.

De hemel is dus geopend door dood en opstanding van de Here Jezus.
En nergens anders in de evangeliën staat dus de tekst van Meribel, dus of het zo belangrijk is, is de vraag.

Dit is dus een opstanding ter gelegenheid van Zijn dood en niet ter gelegenheid van Zijn opstanding. Er is geen oorzakelijk verband. Iemand sterft en anderen staan op, dus je moet de historische achtergrond van deze gebeurtenis beziend zonder typologie of oorzakelijk verband.

Rustig alles doorlopen. Hebben deze mensen nog 36 uur in het graf verbleven?
Het is heel goed om de zinnen goed te doorlezen en deze mensen zijn na Zijn opstanding aan velen verschenen en waarom was dat nu nodig ?
Deze mensen waren gestorven onder het oude verbond en aan hen werd een wonder verricht omdat zij gelovigen waren, wonderen gebeuren nooit aan ongelovigen.
Ze stonden op terwijl de Heer stierf.
Zijn dat nu OT gelovigen? Zij verschenen toch aan velen?
Dus deze mensen hebben nog geleeft na de opstanding van Christus en zijn zij gewoon NT gelovigen die deel uitmaken van de Gemeente en maken zij deel uit niet van Israël maar van de Gemeente en kennelijk is hen gepredikt dat binnen afzienbare tijd het Nieuwe verbond zou aanbreken en ze zijn wel gestorven, maar God heeft hen opgewekt, hoe kort dan ook opdat zij deel uitmaken van de Gemeente.
En wie een andere verklaring heeft mag het zeggen.
Want ditzelfde zal in de toekomst precies hetzelfde gebeuren. Want er zijn mensen in de toekomst die niet zullen sterven maar zo het koninkrijk zullen binnengaan en van de martelaren lezen wij dat ze alsnog zullen opgewekt worden om te delen in de heerlijkheid van Christus, God werkt uit de dood op en dat iemand dat niet gelooft, ja.....

Als de Gemeente pas later begon, waarom zijn deze mensen dan opgewekt?
Waarom alleen hier in 2 versjes? Het is van belang voor deze personen die overgingen naar een andere bedeling en als dat geen verschil maakt hadden ze beter dood kunnen blijven en dat suggereert Jaapo. Maar God heeft hen uit de dood opgewekt opdat zij deel kregen aan deze huidige bedeling.
En dat maakt hen tot “eerstelingen”.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: En toen gingen de graven open...?

Bericht door BdO »

..................
Laatst gewijzigd door BdO op 10 apr 2015, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: En toen gingen de graven open...?

Bericht door BdO »

Adinomis schreef:Ezechiël zegt het ook zo: Ez.36:24 Ik zal u uit de heidenvolken halen en u uit alle landen bijeenbrengen. Dan zal Ik u naar uw land brengen. Aantekening NBG bij die tekst: De NBG-vertaling 1951 heeft in dit vers ‘u brengen naar het land Israëls’. Gezien de context van een volk in ballingschap ligt het echter meer voor de hand te vertalen met ‘terugbrengen’.
Aantekeningen SV: Zie, God herhaalt hier sommierlijk de lichamelijke en geestelijke beloften, die in de voorgaande h.h. wijdlopig zijn gedaan, gebruikende daartoe figuurlijke manieren van spreken, die uit het voorgaande gezicht en hun eigen woorden genomen zijn. Dus de bijbel zegt zelf dat het zo is. Eerst als belofte en daarna een figuurlijke illustratie.

Door krampachtig vast te houden aan leerstellingen is het mogelijk dat je niet kunt zien wat God aan het doen is.
Zowel in het oude als in het nieuwe testament zijn er mensen in het geloof gestorven. Ik denk dat niet alleen het volk Israel, maar ook voor gelovige Christenen vandaag er sprake is van vreemdelingschap en bijwoner zijn. Ik zie naast een vergankelijk (vergaan?) Israel een voor ons nog toekomstig hemels Israel. Terugkeer is in de zin dat wij naar Gods beeld geschapen zijn, en daar dan ook weer aan zullen voldoen.
Hebreeën 11:11-13 schreef:11 Door het geloof heeft ook Sara zelve kracht ontvangen, om zaad te geven, en boven den tijd haars ouderdoms heeft zij gebaard; overmits zij Hem getrouw heeft geacht, Die het beloofd had.

12 Daarom zijn ook van een, en dat een verstorvene, zovelen in menigte geboren, als de sterren des hemels, en als het zand, dat aan den oever der zee is, hetwelk ontallijk is.

13 Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende, maar hebben dezelve van verre gezien, en geloofd, en omhelsd, en hebben beleden, dat zij gasten en vreemdelingen op de aarde waren.
Kijk maar, het is het geloof dat maakt dat je bijwoner en vreemdeling bent, niet (slechts) het natuurlijk afstammeling zijn of behoren bij een volk. Ik denk dat God al deze vormen van vreemdelingschap weer ongedaan zal maken, en al deze vreemdelingen bijeen zal brengen, zowel dat van het oude testament als van deze tijd, maar dat daarvan niemand meer - na de dood van Christus - de stap terug hoeft te doen naar een aards vergankelijk Israel, maar dat nu voor ieder het doel een hemels Israel is.

Ik denk dan ook dat we, met de ogen van nu (dus na Christus' dood) het "Israel" uit Ezechiel kunnen lezen als (onder meer) de gelovigen.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: En toen gingen de graven open...?

Bericht door pyro »

Jerommel schreef:Gebeurt wat er staat, schijnbaar..
Het is wel een "Huh?!" stukje inderdaad..
Maar ik goegelde "mat 27:52-53" en vond wel een interessante pagina er over:
http://christianthinktank.com/oddrise.html
is wel in het Engels...
Maar komt neer op gevallen 'technisch' vergelijkbaar met Lazarus: die mensen leefden verder tot een natuurlijke dood.
Kanttekening is dan dat Mattheus "voor de Joden" schreef, voor wie dit een relevante Messiaanse profetie was.

Toch blijft het een beetje "Huh?!" i.m.o. (vooralsnog)..
Goede link :flower1:
Het maakt inzichtelijk hoe deze opstanding-op-beperkte-schaal in het joodse denken van die tijd past.
Een paar zaken blijf ik me nog afvragen :
- er staat dat zij verschenen aan velen in de heilige stad; dan vraag je je af hoe lang ze gebleven zijn. Ik kan me moeilijk zoveel opstandingen voorstellen van heiligen, als die allemaal gebleven zijn. Dat zou dan wel enorm opzien moeten baren. Kortdurende verschijningen daarentegen vind ik dan weer iets spookachtigs hebben. Maar wellicht is dat mijn persoonlijke associatie die niet terecht is. Het waren duidelijk geen spoken natuurlijk :P
- welke heiligen werden opgewekt? Valt hier bijv aan Mozes en Elia te denken (vergelijk de verheerlijking op de berg, o.a. Marcus 9)? Of de oude profeten, of nog anderen? Wie waren heilig in de Joodse traditie van die tijd?
- bij de verschijning van Jezus toen hij was opgewekt, had Hij zijn discipelen dingen te zeggen. De vraag rijst dan of deze opgewekte heiligen ook mededelingen hebben gedaan bij hun verschijning. Dat dit er niet bij staat, maakt het in mijn beleving 'zwijgende' verschijningen, wat opnieuw voor mijn persoonlijke gevoel iets spookachtigs heeft.

Alles bij elkaar moet ik geloof ik dat spookachtige 'Gotterdammerung' gevoel gewoon eens uit mijn hoofd zetten. En proberen wat meer aansluiting te zoeken bij het Joodse gedachtengoed uit de periode waar dit verhaal bij aansluit. Hoe lastig dat ook is voor iemand uit een heel andere tijd en culturele achtergrond :?

Kortom, het blijft een moeilijke passage, dit, maar tegelijk toch wel intrigerend.
Laatst gewijzigd door pyro op 10 apr 2015, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: En toen gingen de graven open...?

Bericht door Wilsophie »

Intrigerend zeker en juist omdat er verder geen melding wordt gemaakt over deze heiligen en dus verklaar ik het zo dat er dus geen sprake is van gelovigen die een belangrijke rol hebben gespeeld in de heilshistorie. Maar gewoon gelovigen zoals jij en ik, er is maar één tekst waar dit vermeld wordt en dat is hier in Mattheus. Of dit met Joods denken te maken heeft weet ik niet. Ik ervaar dat niet zo.
Ik vind het bevestigend dat de Bijbel gelovigen aanduidt als “heiligen”, wat elders ooit in het topic bestreden werd, als ik me goed herinner.

En dat woord "heiligen" wordt specifiek gebruikt door Paulus, ik weet niet of het behalve de Psalmen elders nog wordt gebruikt om gelovigen aan te duiden.
Het lijkt mij specifiek een term voor gelovigen nà de opstanding van de Here Jezus.
In de BB geschiedenis zijn de “Maria's ” door gereisd naar “Saintes Maries de mèr” in de Provence en dat is de naam “Provintia Gallica” ten tijde van het Romeinse rijk en daar zijn ze ook gestorven en begraven.
Ook de geschiedenis van Jozef van A, is buiten de Bijbel om nà de opstanding interessant om te zien hoe deze tijdgenoten van de Here Jezus inclusief deze Maria's getuigen waren over de opstanding van de Here Jezus.
Ik had eerst de gedachte dat deze “heiligen” onderdeel waren van die 500 getuigen, t.a.v. Zijn opstanding, maar ik vind dat niet echt grond voor.
Nadat de Here Jezus door Juda(s) verworpen werd en verraden was er een Jozef die zich over Hem beschermde en Zijn lichaam ook kreeg van Pilatus.
En zo verscheen de Opgewekte Christus en zo vinden wij Hem niet in het Jodendom, maar in Efraim. En zo kwam het evangelie bij de Kelten, ( Galliërs) de Britten enz. en dat staat niet in de Bijbel maar wel in de overleveringen van de geschiedenis.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: En toen gingen de graven open...?

Bericht door Wilsophie »

Wat die Maria betreft:
Deze Maria is m.i. de moeder van de Here Jezus want Jacobus en Josef zijn de broers van de Here Jezus.
Maar eigenlijk gaat het hier niet over Joods denken of Joodse cultuur maar over de tegenwoordige positie van de Here Jezus en wordt zij dus niet als Zijn moeder genoemd want dat was zij in beperkt opzicht. Dat verklaart voor mij dat de Here Jezus haar ook een paar maal “vrouw” ( wat heb Ik met U) noemde...
Er was dus geen gemeenschap met Zijn moeder Maria in bepaald en beperkt opzicht.

Natuurlijk was er een familie relatie Hij is uit Maria geboren en Zijn moeder is volgens de geschiedenissen buiten de Bijbel ook uit haar land verdwenen en uiteindelijk in Engeland gestorven, ze is niet onder bescherming van Johannes gesteld, maar volgens de overleveringen is ze vertrokken met Jozef van Arimathea.
De variant dat Johannes toezicht kreeg op Maria geeft aanleiding om te zeggen dat zij in Efeze is begraven heb ik begrepen en er worden zelfs nog meer graven aangewezen voor Maria en men zegt zelfs dat ze ten hemel is gevaren, dacht ik, maar dat weet ik niet zeker.
jaapo
Berichten: 261
Lid geworden op: 10 dec 2014, 15:55
Man/Vrouw: M

Re: En toen gingen de graven open...?

Bericht door jaapo »

Ja, dan zien we hier opnieuw, dat een toch al moeilijke passage door allerlei ingewikkelde theorieën nog onbegrijpelijker wordt. Er zijn een paar lange stukken van @wilsophie, die hieraan voldoen. En ook merkwaardig: soepel worden er buiten-bijbelse verhalen doorheen gemixt, alsof de waarde van die verhalen voor ons geloofsleven even groot is dan wat in de bijbel staat. Ik ben het op tal van punten volledig oneens met ws, maar dat wisten wij al langer en dus heeft het niet zo veel zin om mijn standpunten nog een keer uiteen te zetten. Voor alle duidelijkheid: de open graven van Mattheüs, Jezus die op het water liep, de opwekking van Lazarus en bij de andere evangelisten andere figuren, het verhaal van Jona, het gescheurde voorhangsel; ik vind het de sterkste gedeelten uit de bijbel, juist, omdat je ze niet letterlijk hoeft te nemen, maar de waarheid achter de verhalen diep tussen de regels door moet zien te vinden. En dat zoeken zal zeker beloond worden. Nog over de Maria's: Ik ga ervan uit, dat Maria Magdalena echt geleefd heeft, maar verder weten we uit de bijbel niet veel meer over haar dan het prachtige verhaal uit de tuin. Dat zij de zelfde zou zijn, als Maria uit het Lazarus-verhaal, kan ik niet onderschrijven, omdat ik dat verhaal niet als echt gebeurd beschouw. Het voorhangsel: het gordijn voor het Heilige der Heiligen, wat slechts één keer per jaar open ging, op Grote Verzoendag. Na Jezus'dood en verrijzenis is die afscheiding niet meer nodig. Hij is voor iedereen zichtbaar als de Verzoener en hij leeft! Hoe moeilijk kun je het maken? Prachtig symbolisch verhaal. Behoeft niet echt gebeurd te zijn, om de betekenis van Jezus te accentueren.
O.K., @ws geeft toe, dat zij mij inderdaad goddeloos vindt, welnu het zij zo. Omgekeerd blijft ws voor mij een medegelovige, met wel wat vreemde opvattingen zo hier en daar. Verder commentaar wordt te veel off-topic. Er zitten in deze discussies meerdere nieuwe onderwerpen die gestart kunnen worden, maar ik neem even wat afstand.
Mijn motto: Lied 316 NLB
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: En toen gingen de graven open...?

Bericht door Wilsophie »

Ik zou wat voorzichtiger zijn om in de `wijvorm` te spreken Jaapo. Er zijn gelukkige heel wat forummers hier die deze wonderen letterlijk geloven en het niet met jou eens zijn.
Om bepaalde verhalen niet als letterlijk te nemen maakt het in mijn optiek juist niet sterker integendeel. De waarheid ligt niet tussen de regels maar gewoon in de woorden die God spreekt. Tussen de regels gaat de mens vaak spreken en dat is niet al te best is mijn ervaring, want als je het verhaal van Lazarus niet gelooft ja...dan weet je niet wat de rol van Maria Magdalena is geweest en zo creeèr je zelf gaten in de Bijbel en dat leidt tot ongeloof.
Jaapo schreef: " sommige mensen vinden dit heel goddeloos, als je zegt, dat het niet echt gebeurd is, net zo als het verhaal van Lazarus niet letterlijk te nemen is
Ik vind het goddeloos zoals je het zelf al aangeeft, dus niet anders gaan invullen dat ik jou goddeloos vind dat is niet eerlijk en maak je mij zwart.
Jij noemt mijn stukken ingewikkelde theorieèn en onbegrijpelijk, maar dat is uiteraard binnen jouw visie heel logisch, en een gevolg van jouw vreemde stelling dat het niet gaat of iets waar gebeurd is, maar of het waar is. Dat lijkt een heel interessant gegeven, maar iets wat waar gebeurd is, is gewoon waar en maak daar geen ingewikkelde theorie van, want het is gewoon gegoochel met ons nederlandse taal,dus dan maar in het Engels die laat die ruimte niet. "The Truth and nothing but the Truth" gaat in de rechtzaal om de waarheid die betrouwbaar is.
Truth is getrouw en waarheid. En je zegt niet tegen de Rechter als getuige van een ongeluk± Édelachtbare ik heb het gezien , het is waar gebeurd, maar het is niet waar.
Dan is je getuige niet betrouwbaar.
Het voorhangsel dat scheurde is een opening naar het NIeuwe Verbond. Het gaat er niet om in de typologie van de tabernakel dat de Hogepriester zichtbaar wordt ,maar dat de toegang tot het binnenste Heiligdom toegankelijk is gemaakt zodat de gelovige kan naderen rechtstreeks tot de troon der genade, dat is niet ingewikkeld, maar dat is omdat voor mij de Bijbel zo waardevol is, dat ik het ook binnen de typologie graag nauwkeurig formuleer. Raar om te zeggen dat de Here Jezus leeft en dat is geen symbolisch verhaal, maar dat is werkelijkheid en dat het waar gebeurd is, daarvan kan ik getuigen dat Hij leeft in mijn hart en in mijn leven. Er is niets nodig aan verhalen om de betekenis van Jezus te accentueren. Dat zwakt het weer af want dat HIj leeft is geen accent, maar als je dan toch iets wil accentueren, leg dan de betekenis in Zijn Naam na Zijn opstanding en dat is niet Jezus maar Heere Jezus Christus. Hij is de Gezalfde en uitermate verhoogd in alle opzichten. Maar misschien is dat in jouw beleving wel echt gebeurd maar niet waar. Ik zeg dan om in stijl te blijven: "De Heer is waarlijk opgestaan".
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: En toen gingen de graven open...?

Bericht door meribel »

Adinomis schreef:Over deze zaak heb ik ook zo mijn gedachten, Het lijkt mij de "ontslapen heiligen" uit Math, 27:52 en 53 ook werkelijk de gelovigen zijn die in het verleden zijn gestorven. De tekst vermeldt dat ze werden opgewekt. Deze ontslapen heiligen waren in verzekerde bewaring: in krijgsgevangenschap. Satan had immers recht op de zondige mens.... Ze waren in het dodenrijk. Ook in de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus is er sprake van Abraham in het dodenrijk. Bovendien waren daar degenen die "in de schoot van Abraham" waren. Dat zijn naar mijn mening de heiligen (afgezonderden) die in deze tekst bedoeld worden.
Wie kon ze opwekken? Alleen Jezus Hij had op dat moment hun straf gedragen en daardoor konden ze de gevangenis verlaten. Jezus is degene die de sleutels van de dood en het dodenrijk heeft. (Openb.1:18)
Deze mensen verschenen. Ze waren niet opgewekt in de oude staat van hun leven. Ze gingen niet opnieuw in huizen wonen en geld verdienen voor hun onderhoud. Hun verblijf was tijdelijk, net zo als dat van Jezus na zijn opstanding.
In Psalm 68:19 staat dit al geprofeteerd: "Gij zijt opgevaren naar de hoge, Gij hebt gevangenen meegevoerd". Bij de hemelvaart zijn ook deze opgewekte gelovigen mee naar de hemel gegaan.
Jezus had aangekondigd in Lukas 4:19 dat hij kwam om gevangenen vrijlating te verkondigen, wat al in Jesaja 61:1 werd geprofeteerd.
ja dit ligt het meest in de buurt hoe ik het ook denk ..
wat ik ook denk, is dat de vorm van verschijnen leek of hetzelfde was (?) als hoe Jezus na zijn opstanding telkens aan iedereen verschijnt. Gewoon zo plots en ineens. Maar ik denk ook niet dat ze weer als gewone mensen gingen verder leven maar inderdaad nu op weg naar de heerlijkheid waren.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: En toen gingen de graven open...?

Bericht door Wilsophie »

meribel schreef:
Adinomis schreef:Over deze zaak heb ik ook zo mijn gedachten, Het lijkt mij de "ontslapen heiligen" uit Math, 27:52 en 53 ook werkelijk de gelovigen zijn die in het verleden zijn gestorven. De tekst vermeldt dat ze werden opgewekt. Deze ontslapen heiligen waren in verzekerde bewaring: in krijgsgevangenschap. Satan had immers recht op de zondige mens.... Ze waren in het dodenrijk. Ook in de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus is er sprake van Abraham in het dodenrijk. Bovendien waren daar degenen die "in de schoot van Abraham" waren. Dat zijn naar mijn mening de heiligen (afgezonderden) die in deze tekst bedoeld worden.
Wie kon ze opwekken? Alleen Jezus Hij had op dat moment hun straf gedragen en daardoor konden ze de gevangenis verlaten. Jezus is degene die de sleutels van de dood en het dodenrijk heeft. (Openb.1:18)
Deze mensen verschenen. Ze waren niet opgewekt in de oude staat van hun leven. Ze gingen niet opnieuw in huizen wonen en geld verdienen voor hun onderhoud. Hun verblijf was tijdelijk, net zo als dat van Jezus na zijn opstanding.
In Psalm 68:19 staat dit al geprofeteerd: "Gij zijt opgevaren naar de hoge, Gij hebt gevangenen meegevoerd". Bij de hemelvaart zijn ook deze opgewekte gelovigen mee naar de hemel gegaan.
Jezus had aangekondigd in Lukas 4:19 dat hij kwam om gevangenen vrijlating te verkondigen, wat al in Jesaja 61:1 werd geprofeteerd.
ja dit ligt het meest in de buurt hoe ik het ook denk ..
wat ik ook denk, is dat de vorm van verschijnen leek of hetzelfde was (?) als hoe Jezus na zijn opstanding telkens aan iedereen verschijnt. Gewoon zo plots en ineens. Maar ik denk ook niet dat ze weer als gewone mensen gingen verder leven maar inderdaad nu op weg naar de heerlijkheid waren.
Geloven jullie dat het dan geesten waren of zoiets? Waarom verschijnen ze dan als heiligen in de straten van Jeruzalem?
En was het niet de Here Jezus die om vis te eten vroeg en gewoon na Zijn opstanding nog heel wat dagen toch zichtbaar aanwezig was?
Dus dat vergelijk zie ik niet zo. Bovendien slaat deze tekst niet op Psalm 68 vers 19 en Lukas 4 vers 19, het is een lastige omstreden tekst, maar de Here Jezus heeft
gevangenen uit het dodenrijk meegenomen dat is helemaal juist, maar dat zijn beslist niet de heiligen die na hun opstanding de straten zijn ingegaan. Deze mensen hebben net als Lazarus en die anderen hun aardse lichaam gekregen waarmee ze op aarde konden rondwandelen, de Here Jezus kreeg een veranderd lichaam omdat HIj op de dag van Zijn opstanding uitermate verhoogd werd en naar Zijn Vader ging om aanstellingen te ontvangen.
Als deze mensen ook een verheerlijkt lichaam hadden ontvangen zouden zij niet meer kunnen sterven en dat is net als met Lazarus wel gebeurd en met het dochtertje van Jairus en de jongeling van Nain. Dus dit is niet de gevangenis waar over de Psalm spreekt later aangehaald in het NT , wie dat wel zijn is een apart onderwerp denk ik.
Ik lees Jesaja 61 vers 1 niet als vervulling van dit gebeuren en ook niet als vervulling van de Psalm, Jesaja 61 vers 1 spreekt over de Geest des Heere in relatie tot Sion, het gaat hier over het herstel van Israël en het herstelde Jeruzalem. De verlossing van gevangenen is overdrachtelijk en profetisch t.a.v. Sion.
Welke gelovigen zijn bij de hemelvaart opgewekt? Dezelfden?
Wij zijn allen op weg naar de heerlijkheid, dus die laatste zin begrijp ik niet zo goed tenzij je stelt dat wij gelovigen ook opgestaan zijn en delen in Zijn opstanding en dat onderschrijf ik van harte. Maar het gaat hier om een lichamelijke opstanding.
Verder geloof ik niet dat satan het graf beheert, daar zie ik geen grond voor. IK deel ook niet de gedachte dat satan recht heeft op de zondige mens, maar dat heb ik al gezegd geloof ik.
De overeenkomst met het plotselinge verschijnen kan m.i. niet want Christus had als de Gezalfde een verheerlijkt lichaam, en kon Hij verschijnen en verdwijnen en opklimmen en nederdalen.
Ik lees dat van Lazarus nergens, en deze heiligen hebben gewoon nog met hun aardse lichaam mogen leven, en verder zegt de Bijbel er niets over dus kunnen we geen andere teskten hiervoor gaan invullen, althans dat kan ik wel, maar voor mij geen aanleiding.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: En toen gingen de graven open...?

Bericht door Wilsophie »

Bij de hemelvaart zijn ook deze opgewekte gelovigen mee naar de hemel gegaan.
Waar lezen jullie dit?
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: En toen gingen de graven open...?

Bericht door ineke-kitty »

Wilsophie schreef:
Bij de hemelvaart zijn ook deze opgewekte gelovigen mee naar de hemel gegaan.
Waar lezen jullie dit?
Inderdaad. Dat staat nergens.
De normale gang van zaken is, dat als er al iemand uit de dood opstond, hij ook weer stierf. Deze heiligen zijn namelijk levend gezien na de opstanding van Christus. Hoe lang daarna, doet niets terzake.
Zoals jij al hebt aangegeven, werden zij, als gevolg daarvan van oud-testamentische gelovigen omgevormd tot nieuw-testamentische gelovigen. Zij hebben daarmee een hemels burgerschap ontvangen in plaats van een burgerschap in de toekomst op de nieuwe aarde.
Het heeft niets te maken met de gedachte dat alle oud-testamentische gelovigen, inclusief degenen die opgewekt werden toen de Heer stierf, naar de hemel zouden zijn gegaan ter gelegenheid van de opstanding van de Here Jezus Christus. Dat staat namelijk niet in de Bijbel.
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: En toen gingen de graven open...?

Bericht door meribel »

nee zeker geloof ik niet dat Jezus een geest was toen die weer was opgestaan, maar juist ook lichamelijk opgestaan, dat heeft hij bewezen door te eten en ook mochten ze zijn handen voelen,
maar de manier van verschijnen en langskomen was wel anders dan voor zijn dood, zo stond hij soms ineens ergens en verdween ook weer.
Payt
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 apr 2015, 19:18
Man/Vrouw: M

Re: En toen gingen de graven open...?

Bericht door Payt »

Het is denk ik belangrjk om te beseffen waar de bijbel het over heeft als het over 'doden' spreekt.

rom 8:. 6Want de gezindheid van het vlees is de dood, maar de gezindheid van de Geest is leven en vrede.

Dat is de tegenstelling waar we steeds mee te maken hebben. het is ook verwarrend, want wij hebben geleerd dat de dood het moment is dat ons menselijk lichaam stopt met functioneren. Maar in dit geval gaat het in de bijbel dus over iets anders.

Dood zijn en de associatie met graven vinden we ook hier terug:

matt 23:27Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, want gij gelijkt op gewitte graven, die van buiten wel schoon schijnen, maar van binnen vol zijn van doodsbeenderen en allerlei onreinheid.

Het is mijn overtuiging dat de opstanding uit de graven te maken heeft met de staat van zijn die in de bovenstaande verzen wordt beschreven. Het is de overgang van dood tot leven, van aardsgerichtheid/associatie met 'het vlees' naar het vinden van leven en vrede in de gezindheid van de geest.

En natuurlijk symboliseert de kruisiging van Jezus dat op een prachtige manier. De oude fysieke mens (1e Adam/natuurlijke mens)sterft, en een verheerlijkt mens (laatste Adam/geestelijk mens) staat op.