Liefde op bevel van God.

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Liefde op bevel van God.

Bericht door Gaitema »

pyro schreef:
Zolderworm schreef:
pyro schreef:
Zolderworm schreef: Volgens mij is de zin "Nu heb ik iemand gevonden die door God is aangewezen mijn vrouw te zijn" helder en duidelijk.
Tja. Ik dacht nog in mijn vorige bericht, 'zal ik het zeggen'. Maar heb het eerst voorzichtig gepeild.
Je geeft het type reactie dat ik het moeilijkst vind.
(…) Ik zie alleen geen enkele reden er vanuit te gaan dat dit bij Gait zo zou zijn.
Je vraagt het nota bene niet eens, neem het aan als vanzelfsprekendheid.
Het gaat er niet om hoe dit bij Gait is, maar hoe een eventuele vrouw dit zou kunnen ervaren. En ik kan me voorstellen dat er vrouwen zijn, die dit als dwang ervaren en een indamming van de vrije keuze.
Tja het blijft een beetje speculeren natuurlijk, maar ik heb sterk het idee dat het type vrouw dat je je nu voorstelt op jou valt, eerder dan op Gait.
Deze laatste heeft de neiging zijn vriendinnen in het eigen milieu te vinden. En voor zover ik dat milieu ken (vrij goed, sprak de gek) is het idee dat God je geliefde voor jou bestemd heeft een manier om het romantische gevoel te uiten dat zij bij jou hoort - zoals verliefde mensen dat kunnen hebben.
En nogmaals, ik blijf het gewoon proberen, de lading die het begrip 'God' in deze heeft is in de regel erg positief, God is immers liefde en het is volstrekt ongebruikelijk in Christelijke kring daarbij dwang te ervaren.
Het voorbeeld waar het mee van start ging was meen ik een levensverhaal van een stel waarvan ik het in een boek las, maar wat mijn eigen relaties betreft kan ik vanuit de eerste hand het beste reageren.
In mijn geval heb ik nooit met stellige zekerheid tegen een vrouw kunnen zeggen, dat ze met mij een relatie mag aangaan, omdat God mij heeft laten zien dat zij mijn vrouw is. Wel leg ik God altijd door mijn opvoeding voor of Hij mijn vrouw op mijn pad wil brengen. Echter dat gebeurd niet door op een stoel thuis te gaan zitten wachten, opdat de vrouw van mijn leven aan de bel komt en dat ik dan alleen de deur hoef open te doen. Tenzij ik stapel gek word op een Jehovagetuige of een deur aan deur verkoopster
Afbeelding
Tja, dat kan ook natuurlijk :kiss1:

Kijk, alleen al door deze grap die ik maak kan je al zien, dat ik dan wel gek op haar moet worden en aan de smiley dat zij dat op mij moet worden.
Er zit dus duidelijk "love in the ear" van een cupido engel, dat ons tot elkaar laat aantrekken.
Het kan trouwens echt aangevuurd worden via engelen die je dan de gezonde dosis wijsheid en warmte ingeven om echt er voor haar dan te zijn en haar het hof te maken, of andersom natuurlijk.
Dat God er invloed op heeft laat het eerste verhaal van de bijbel over het eerste echtpaar al wel zien.
Het stelt me wel voor vragen hoor. Word je op een dag wakker en ligt er opeens een volwassen verliefde vrouw naast je en mis je spontaan een rib. Vraag je haar naar de leeftijd en is ze net die dag geboren.. :| Er zit een mysterie hier achter, waarvan we het fijne niet weten.

In de ervaringen met mijn vorige vriendinnen heb ik wel steeds gedacht dat God haar op mijn weg bracht en dat het daarom niet uit zou gaan.
Het ging dus wel uit en dat bracht me toen in verwarring. Waarom liet God dit in mijn leven gebeuren?
Achteraf kan ik zien dat dit nodig was om mij te ontwikkelen en het scherper voor ogen te krijgen wat "ik zelf" in een vrouw zoek.
Na te denken over wat liefde inhoudt en hoe je dat deelt in een relatie. Na te denken over wat ik er in kan geven en zij aan mij kan geven.
Wat een vrouw mij kan geven, wil het bij me passen. Zo zocht ik dus iemand die achteraf gezien wat meer durfde dan mijn eerste vriendin en iemand die wat milder in woorden was dan mijn tweede vriendin.
In mijn huidige relatie merk ik dat zij mij beter aanvoelt en ik een hoop van haar kan leren en haar evenzo beter begrijp.
Dwang is echt de valkuil. Als je dwingt iemand je partner te zijn, omdat God het zou gezegd hebben dat die dat is, dan gaat het niet werken.
Het moet echt vanuit de liefde gaan en dat is ook een proces.
In onze relatie geloven we dat we elkaar zijn voorbestemd en zien we op verschillende persoonlijke manieren hierin God als de gever van onze liefde en de Vader die ons aan elkaar gegeven heeft. Dat maakt het ook dat we meer voorwaardelijk voor elkaar kunnen gaan, maar dat kan alleen omdat we echt van elkaar houden.. Anders gaat dat echt niet. Het is niet altijd makkelijk. We moeten een hoop leren in vallen en opstaan. Maar de liefde maakt dat we er werkelijk gepassioneerd voor gaan :kiss1:
Je legt dan, vanuit de vrouw beschouwd, een enorme druk op de relatie. In dat geval is het dan geen wonder als de relatie uiteindelijk mislukt. Maar, nogmaals, ik weet natuurlijk niet of dit bij de vorige twee relaties een rol speelde. Maar het lijkt me niet geheel onwaarschijnlijk.
Ik weet best dat Gait dit niet verkeerd bedoelt. Hij is de liefste man van de wereld. Zelfs nog liever dan ik. Maar ik vraag me af hoe dat op zo'n vrouw over komt.
(…) En dan kom jij heel stellig met je conclusies aanzetten. Je punt op zich is best interessant, maar imho ten onrechte aan Gait opgehangen en dan nog op een manier die althans op mij uitermate onplezierig overkomt.
Mijn vriendin laat zich niet leiden door een uitspraak als: "maar God heeft mij gezegd dat jij mijn ware bent". Ik moet wel zeggen dat ik het wel geloof als zij tegen me zegt dat God het haar heeft duidelijk gemaakt. Dat heeft met onze karakters te maken, maar dan nog raak ik alleen overtuigd als het bewezen wordt door de "vrucht" in de relatie, de "liefde".
Als een vrouw tegen mij zou zeggen dat ik door God ben aangewezen om haar man te zijn, dan zou mijn eerste gedachte zijn: "wat een griezel is dat"". Vervolgens zou ik haar een psychiater aanbevelen.
Ik heb de indruk dat je heftig reageert, wat me doet vermoeden dat je een soort persoonlijke allergie hebt tegen, laten we zeggen, het idee dat God zich bemoeit met een mensenleven?
Ik geef toe dat Gait het niet zo handig geformuleerd heeft.
Nee, ik zou echt zo reageren op zo’n vrouw (…) Ik moet er niet aan denken met zo'n vrouw te trouwen. Maar goed, dat is natuurlijk wel specifiek mijn reactie.
Dat is een specifieke interpretatie van wat Gait heeft geschreven inderdaad. Een interpretatie die meer past bij sectarische groeperingen. Daar heb je nogal eens dat er in naam van God met macht wordt opgetreden om mensen in een keurslijf te persen wat hun persoonlijke leven betreft. Denk bijv. aan de Moon secte met hun massa huwelijken. Die zijn allemaal door iemand 'in naam van God' aan elkaar gekoppeld zonder iets in te kunnen brengen.
Maar in geloofsgemeenschappen zoals die van Gait - nee, ik weet zeker dat dat niet te vergelijken is.
Echte liefde dwingt niet.. dat is absoluut een levensles. Als God spreekt, zit er ook geen dwang achter.
God weet ook wie en hoe Hij hem of haar aanspreekt. Ieder mens is uniek en daarom zal God ook verschillend op verschillende mensen reageren.
Adam kreeg Eva haast letterlijk uit de lucht toegeworpen.
Ruth kreeg Aman door simpelweg aren te gaan lezen op zijn land en raad van Naomi op te volgen.
En Simson kon maar beter niet verliefd worden, want het maakte hem blind :?
Trouwens ook een raar verhaal... :| Haren geknipt. Kracht weg. Haren er weer aan, tempel in elkaar gedonderd

bron: deuraandeurverkoop.nl
Laatst gewijzigd door Gaitema op 24 apr 2016, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Liefde op bevel van God.

Bericht door Gaitema »

Maar goed. Even tussendoor over de wederkomst.
Dat Jezus niet terug is, komt mogelijk omdat zijn geliefde doods bang voor Hem is en het liefst zo lang mogelijk wacht op het bruiloft van het Lam en zich gedwongen voelt ten straffe van de hel Hem te gehoorzamen.

Tja.. zo werkt de liefde bij God echt niet.
Stel dat je wilt trouwen en je vindt jouw bruid bevend van angst in de kledingkast, bang om met je in het huwelijk te gaan..

We moeten God niet als een dwingende God voorstellen.
Hij komt met geopende handen:
Afbeelding
bron: openheaven.com
en het boek: "De Onbegrepen God" van Darin Hufford
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
rfdekruijff
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Maarssen

Re: Liefde op bevel van God.

Bericht door rfdekruijff »

Ik moet zeggen dat deze draad ook op een andere manier geopend had kunnen worden. Nu is de eerste post een aanval en dat zal zijn parten hebben in de rest van deze draad.
Ik zelf vind het een beetje vervelend dat er direct op de persoon wordt gespeeld.

Maar om door te gaan, stel je voor: Je gelooft in God en je hebt beiden het gevoel dat God wil dat je samen bent. Als God bestaat, zou Hij het dan beter overzien dan ik?
Zeker weten wel!! Dan is het toch verstandig om naar Zijn aanwijzingen te luisteren.
Ik denk ook dat je je alleen gedwongen voelt als je geen keuze hebt en ik ben er van overtuigd dat God altijd de keuze geeft.
En als vroeger je vader zei dat je beter iets wel of niet kon doen zonder dat je begreep waarom, dan wist je toch ook dat je zijn oordeel kon vertrouwen?
Zo siert het je als je op God kan vertrouwen.
Niet omdat de dingen moeilijk zijn, maar omdat wij niet durven zijn de dingen moeilijk.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Liefde op bevel van God.

Bericht door Anja (oud account) »

rfdekruijff schreef:Ik moet zeggen dat deze draad ook op een andere manier geopend had kunnen worden. Nu is de eerste post een aanval en dat zal zijn parten hebben in de rest van deze draad.
Ik zelf vind het een beetje vervelend dat er direct op de persoon wordt gespeeld.

Maar om door te gaan, stel je voor: Je gelooft in God en je hebt beiden het gevoel dat God wil dat je samen bent. Als God bestaat, zou Hij het dan beter overzien dan ik?
Zeker weten wel!! Dan is het toch verstandig om naar Zijn aanwijzingen te luisteren.
Ik denk ook dat je je alleen gedwongen voelt als je geen keuze hebt en ik ben er van overtuigd dat God altijd de keuze geeft.
En als vroeger je vader zei dat je beter iets wel of niet kon doen zonder dat je begreep waarom, dan wist je toch ook dat je zijn oordeel kon vertrouwen?
Zo siert het je als je op God kan vertrouwen.
Ben je misschien zelf een tweede nickname van Gaitema? Je lijkt van begin af aan namelijk nogal op hem. Dus ik vraag het maar gewoon op de man af.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
rfdekruijff
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Maarssen

Re: Liefde op bevel van God.

Bericht door rfdekruijff »

haha, nee dat zeker niet.
Blijkbaar denken we hetzelfde al is het mij nog niet zo opgevallen. Ik ken hem niet goed genoeg daarvoor.

Ik zal het als een compliment aannemen?
Niet omdat de dingen moeilijk zijn, maar omdat wij niet durven zijn de dingen moeilijk.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Liefde op bevel van God.

Bericht door Anja (oud account) »

rfdekruijff schreef:haha, nee dat zeker niet.
Blijkbaar denken we hetzelfde al is het mij nog niet zo opgevallen. Ik ken hem niet goed genoeg daarvoor.
Hmmmm, ik geloof je niet, maar we zullen zien.
Ik zal het als een compliment aannemen?
Nee (geen compliment en ook geen belediging), als het waar is wat je zegt, dan zou ik als ik jou was maar niet zo snel met mijn mening klaarstaan over wat je meent te zien gebeuren en daar een flinke lange tijd overheen laten gaan, totdat je meer hebt gelezen en meegemaakt.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Liefde op bevel van God.

Bericht door Gaitema »

rfdekruijff schreef:Ik moet zeggen dat deze draad ook op een andere manier geopend had kunnen worden. Nu is de eerste post een aanval en dat zal zijn parten hebben in de rest van deze draad.
Ik zelf vind het een beetje vervelend dat er direct op de persoon wordt gespeeld.

Maar om door te gaan, stel je voor: Je gelooft in God en je hebt beiden het gevoel dat God wil dat je samen bent. Als God bestaat, zou Hij het dan beter overzien dan ik?
Zeker weten wel!! Dan is het toch verstandig om naar Zijn aanwijzingen te luisteren.
Ik denk ook dat je je alleen gedwongen voelt als je geen keuze hebt en ik ben er van overtuigd dat God altijd de keuze geeft.
En als vroeger je vader zei dat je beter iets wel of niet kon doen zonder dat je begreep waarom, dan wist je toch ook dat je zijn oordeel kon vertrouwen?
Zo siert het je als je op God kan vertrouwen.
Ja, zo werkt het voor mij ook wel :)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Liefde op bevel van God.

Bericht door Gaitema »

Anja schreef:
rfdekruijff schreef:Ik moet zeggen dat deze draad ook op een andere manier geopend had kunnen worden. Nu is de eerste post een aanval en dat zal zijn parten hebben in de rest van deze draad.
Ik zelf vind het een beetje vervelend dat er direct op de persoon wordt gespeeld.

Maar om door te gaan, stel je voor: Je gelooft in God en je hebt beiden het gevoel dat God wil dat je samen bent. Als God bestaat, zou Hij het dan beter overzien dan ik?
Zeker weten wel!! Dan is het toch verstandig om naar Zijn aanwijzingen te luisteren.
Ik denk ook dat je je alleen gedwongen voelt als je geen keuze hebt en ik ben er van overtuigd dat God altijd de keuze geeft.
En als vroeger je vader zei dat je beter iets wel of niet kon doen zonder dat je begreep waarom, dan wist je toch ook dat je zijn oordeel kon vertrouwen?
Zo siert het je als je op God kan vertrouwen.
Ben je misschien zelf een tweede nickname van Gaitema? Je lijkt van begin af aan namelijk nogal op hem. Dus ik vraag het maar gewoon op de man af.
:| nooit mee gemaakt dit
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Liefde op bevel van God.

Bericht door Gaitema »

Anja schreef:
rfdekruijff schreef:haha, nee dat zeker niet.
Blijkbaar denken we hetzelfde al is het mij nog niet zo opgevallen. Ik ken hem niet goed genoeg daarvoor.
Hmmmm, ik geloof je niet, maar we zullen zien.
Ik zal het als een compliment aannemen?
Nee (geen compliment en ook geen belediging), als het waar is wat je zegt, dan zou ik als ik jou was maar niet zo snel met mijn mening klaarstaan over wat je meent te zien gebeuren en daar een flinke lange tijd overheen laten gaan, totdat je meer hebt gelezen en meegemaakt.
Op de één of andere manier komt eens in de zo veel tijd voor dat mensen denken dubbele accounts van de zelfde persoon aan te treffen. Ik geloof doorgaans niet in het complottheorieën denken. Ineke zou wilsopie zijn etc.. Is allemaal niet waar.
Maar als je het wilt testen, kan je hem vragen of hij geloofd dat de hel eeuwig is, Israël fysiek de anti-christ verslaat, God uit drie personen bestaat en of Bertha Dudde en Jacob Lorber door God gezonden zijn.
Ik zou daar niet over kunnen liegen :)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Liefde op bevel van God.

Bericht door callista »

Echt lachen weer hier vandaag...maar eigenlijk te treurig voor woorden... :x

Alsof Gaitema rfdekruijff zou zijn en destijds ineke-kitty dezelfde zou zijn als Wilsophie... :roll: :mrgreen:

Wat een hersenspinsels en een gebrek aan inzicht..... :w
Maar ja, met diegenen die complottheorieën aanhangen gaat de fantasie vaak op de loop en wordt het nuchter nadenken geblokkeerd.
Maar vermaeckelyk is het vaak wel. 8-) maar ook doorzichtig voor diegenen met wel nuchter en gezond verstand.
ZENODotus
Berichten: 329
Lid geworden op: 11 dec 2014, 20:27
Man/Vrouw: M

Re: Liefde op bevel van God.

Bericht door ZENODotus »

Ik heb even de draad doorgenomen... En ik moest eigenlijk aan twee dingen denken:


Er is in Amerika een Mormoonse sekte die een beetje zo werkt zoals Gaitema aangeeft... Daar is het de vrouw die aangeeft dat "God" haar een man heeft toegewezen... Vervolgens wordt dit aan de oudsten voorgelegd, als dit positief wordt gevonden, wordt de man hiervan op de hoogte gesteld en dient hij vervolgens met deze dame te trouwen... Wel natuurlijk bij vermelden... Dat deze sekte polygaam is, en dat een man niet gebonden is aan één vrouw, maar het is wel de vrouw telkens die kiest met wie ze trouwt.

Ten tweede moest ik denken aan het jodendom, waar je niet voor vol wordt aanzien als je niet getrouwd bent, en die trouwens ook in onze contreien nog voortleeft in het idee dat je "jong" wordt genoemd wanneer je niet getrouwd bent. (Doet me denken aan een grapje: vroeger vroegen ze me altijd op bruiloften: en wanneer is het jou beurt? Ze zijn daarmee gestopt... Toen ik dat ook begon te vragen... Op begrafenissen.) Als single lijkt mij dat trouwens ietwat discriminerend... Dus het feit dat ik single ben heeft te maken met het feit dat God geen geschikte partner voor mij heeft? Anderzijds acht ik het ook een beetje kleingeestig, alsof iedereen MOET een wederhelft hebben om ten volle van het leven te kunnen genieten... Zelf voel ik me trouwens nu veel gelukkiger dan toen ik een relatie had.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Liefde op bevel van God.

Bericht door Rechtuit »

ZENODotus schreef:Ik heb even de draad doorgenomen... En ik moest eigenlijk aan twee dingen denken:


Er is in Amerika een Mormoonse sekte die een beetje zo werkt zoals Gaitema aangeeft... Daar is het de vrouw die aangeeft dat "God" haar een man heeft toegewezen... Vervolgens wordt dit aan de oudsten voorgelegd, als dit positief wordt gevonden, wordt de man hiervan op de hoogte gesteld en dient hij vervolgens met deze dame te trouwen... Wel natuurlijk bij vermelden... Dat deze sekte polygaam is, en dat een man niet gebonden is aan één vrouw, maar het is wel de vrouw telkens die kiest met wie ze trouwt.

Ten tweede moest ik denken aan het jodendom, waar je niet voor vol wordt aanzien als je niet getrouwd bent, en die trouwens ook in onze contreien nog voortleeft in het idee dat je "jong" wordt genoemd wanneer je niet getrouwd bent. (Doet me denken aan een grapje: vroeger vroegen ze me altijd op bruiloften: en wanneer is het jou beurt? Ze zijn daarmee gestopt... Toen ik dat ook begon te vragen... Op begrafenissen.) Als single lijkt mij dat trouwens ietwat discriminerend... Dus het feit dat ik single ben heeft te maken met het feit dat God geen geschikte partner voor mij heeft? Anderzijds acht ik het ook een beetje kleingeestig, alsof iedereen MOET een wederhelft hebben om ten volle van het leven te kunnen genieten... Zelf voel ik me trouwens nu veel gelukkiger dan toen ik een relatie had.
En gelijk heb je.
Als wij de balans op maken zien wij veel meer ongelukkiger mensen die getrouwd zijn dan die alleen zijn,en de meeste bewust alleen het zijn uit roeping der Kerk of gekozen alleen en er niet aan moeten denken een of andere vrouw/Man 24 uur om zich heen te hebben en nog een vreemde ook.

Vrijheid en alleen zijn daar kan geen man of vrouw tegenop,het is toch al vreemd dat mensen zo maar hun eigen vrijheid opgeven voor een vrouw of man,maar ja dat zal wel met lust te maken hebben.Echt goede huwelijken zijn schaars zeer schaars ;maar mensen die zeer gelukkig alleen zijn zijn talloos. 8-) 8-) 8-)
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Liefde op bevel van God.

Bericht door Tin »

Anja schreef:
rfdekruijff schreef:haha, nee dat zeker niet.
Blijkbaar denken we hetzelfde al is het mij nog niet zo opgevallen. Ik ken hem niet goed genoeg daarvoor.
Hmmmm, ik geloof je niet, maar we zullen zien.
Opmerking moderator Tin: Het werken onder twee nicknames is niet toegestaan. Er staan stevige sancties op. Dus heeft men daar het vermoeden van, dan is het het beste dit aan de crew te melden. Die kan het dan verder onderzoeken.
In dit geval is simpel te zien dat het uit te sluiten is.
Na slechte ervaringen in het verleden krijgt ieder die zich aanmeld een eerste check, maar natuurlijk zijn er wat dat betreft verschillende niveaus.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Liefde op bevel van God.

Bericht door Biker »

Rechtuit schreef:
Vrijheid en alleen zijn daar kan geen man of vrouw tegenop,het is toch al vreemd dat mensen zo maar hun eigen vrijheid opgeven voor een vrouw of man,maar ja dat zal wel met lust te maken hebben.Echt goede huwelijken zijn schaars zeer schaars ;maar mensen die zeer gelukkig alleen zijn zijn talloos. 8-) 8-) 8-)
Jouw wij-vorm is dus gebaseerd op het huwelijk met je alter ego :lol:
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Liefde op bevel van God.

Bericht door Biker »

Rechtuit schreef:
Als een vrouw tegen mij zou zeggen dat ik door God ben aangewezen om haar man te zijn, dan zou mijn eerste gedachte zijn: "wat een griezel is dat"". Vervolgens zou ik haar een psychiater aanbevelen.
Dit gaat ook geheel in tegen de vrije wil die God de mens heeft gegeven.
De mens man en vrouw zoeken hun eigen man of vrouw uit,ER zijn ook mannen en vrouwen die celibaat houden ook uit vrije wil.
En dat is volgens Paulus de beste levenswijze.
Alleen wel vrijwillig, dat wordt benadrukt, die vrije wil is het belangrijkste . Want liefde is altijd vrijwillig
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Liefde op bevel van God.

Bericht door Anja (oud account) »

Biker schreef:
Rechtuit schreef:
Als een vrouw tegen mij zou zeggen dat ik door God ben aangewezen om haar man te zijn, dan zou mijn eerste gedachte zijn: "wat een griezel is dat"". Vervolgens zou ik haar een psychiater aanbevelen.
Dit gaat ook geheel in tegen de vrije wil die God de mens heeft gegeven.
De mens man en vrouw zoeken hun eigen man of vrouw uit,ER zijn ook mannen en vrouwen die celibaat houden ook uit vrije wil.
En dat is volgens Paulus de beste levenswijze.
Alleen wel vrijwillig, dat wordt benadrukt, die vrije wil is het belangrijkste . Want liefde is altijd vrijwillig
Het mogen en kunnen Leven met je Goddelijke bestemde Wederhelft in deze gevallen stoffelijke wereld is een bijzonder voorrecht. Maar weinig mensen vinden hun Ware Partner. Zij die elkaar vonden, kennen de Goddelijke Liefde des te inniger.....

Het gros der mensheid moet eerst nog leren om überhaupt intimiteit te kunnen beleven, een verbintenis aan te gaan. De sexualiteit is daar een middel toe. De echte Huwelijkse Liefde zoals die bedoeld is, is Goddelijk. Vóór dat men dat aankan, moet men eerst alleen kunnen zijn. De liefde moet zichzelve eerst genoeg zijn. Voordien vult men slechts de eigen leegte. Je kunt geen stadium overslaan. De celibatair leert alleen te zijn, de stoffelijke mens leert door partnerschappen langs de weg van de sexualiteit tot intimiteit en relatie te komen. De geestelijke mens treft óóit zijn Huwelijkse Liefdespartner. Voordien moet hij inderdaad eerst getrouwd zijn met zichzelf.

De mens is uiteindelijkniet bedoeld om alleen te zijn. God zag dat dat niet goed was. In de gebroken wereld kan het soms niet anders. Maar bedoeld is het niet.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Liefde op bevel van God.

Bericht door Anja (oud account) »

Overigens komt men ook in de kloosters er niet onderuit om relaties met huisgenoten te leren onderhouden. Een vriendin van mij van vroeger was gastvrouw in het gastenverblijf bij een abdij. Daar kwam op een dag (terwijl ik daar met haar aan de tafel zat met koffie) een psycholoog aan huis, die eerst een kopje koffie met haar kwam drinken. Deze psycholoog moest - vrij vertaald - een soort relatietherapie aan de monniken komen geven :P . Er was enorm veel stress onder met name de oudere monniken, sinds er een aantal jonkies bij waren gekomen die Roomser waren dan de Paus zelf. Overigens was die spanning dan ook zelfs duidelijk waarneembaar voor de gasten tijdens de diensten :roll: .

Tsja, het is wat, het leven in de gebroken wereld. ;)
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Liefde op bevel van God.

Bericht door Piebe Paulusma »

rfdekruijff schreef:Ik moet zeggen dat deze draad ook op een andere manier geopend had kunnen worden. Nu is de eerste post een aanval en dat zal zijn parten hebben in de rest van deze draad.
Ik zelf vind het een beetje vervelend dat er direct op de persoon wordt gespeeld.

Maar om door te gaan, stel je voor: Je gelooft in God en je hebt beiden het gevoel dat God wil dat je samen bent. Als God bestaat, zou Hij het dan beter overzien dan ik?
Zeker weten wel!! Dan is het toch verstandig om naar Zijn aanwijzingen te luisteren.
Ik denk ook dat je je alleen gedwongen voelt als je geen keuze hebt en ik ben er van overtuigd dat God altijd de keuze geeft.
En als vroeger je vader zei dat je beter iets wel of niet kon doen zonder dat je begreep waarom, dan wist je toch ook dat je zijn oordeel kon vertrouwen?
Zo siert het je als je op God kan vertrouwen.
Absoluut, dat siert je als een onvergankelijk juweel!
Anja schreef:Ben je misschien zelf een tweede nickname van Gaitema? Je lijkt van begin af aan namelijk nogal op hem. Dus ik vraag het maar gewoon op de man af.
Dit had je toch ook via pm kunnen vragen? Nu doe je zijn inhoudelijke betoog te kort en hij is Gaitema niet.
Gaitema schreef: :| nooit mee gemaakt dit
Beschouw het als een compliment want hij zegt goeie dingen naar mijn bescheiden mening! :D
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Liefde op bevel van God.

Bericht door Piebe Paulusma »

Anja schreef:Overigens komt men ook in de kloosters er niet onderuit om relaties met huisgenoten te leren onderhouden. Een vriendin van mij van vroeger was gastvrouw in het gastenverblijf bij een abdij. Daar kwam op een dag (terwijl ik daar met haar aan de tafel zat met koffie) een psycholoog aan huis, die eerst een kopje koffie met haar kwam drinken. Deze psycholoog moest - vrij vertaald - een soort relatietherapie aan de monniken komen geven :P . Er was enorm veel stress onder met name de oudere monniken, sinds er een aantal jonkies bij waren gekomen die Roomser waren dan de Paus zelf. Overigens was die spanning dan ook zelfs duidelijk waarneembaar voor de gasten tijdens de diensten :roll: .

Tsja, het is wat, het leven in de gebroken wereld. ;)
Het kloosterleven wijkt op nogal wat punten af van de gewone wereld. Dat er nog kloosters zijn heeft weliswaar zijn charme maar de realist in mij ziet dat ze niet meer van deze tijd zijn. Mogelijk dat er in katholieke landen nog ruimte en behoefte aan is, maar in Nederland rukken ze op. Recent was er nog een uiterst interessante docu over de laatste monniken op Schiermonnikoog.

Afbeelding
De laatste drie monniken gaan terug naar het vasteland.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Liefde op bevel van God.

Bericht door Anja (oud account) »

Kloosters zijn van alle tijden en zeker ook van deze tijd. Gelukkg maar! Vele gasten vonden hun weg naar het klooster voor tijdelijke verblijven. En vele geroepenen wonen daar permanent. Niks mis mee, maar een voorrecht :!:

In Frankrijk heeft men tijdens de Franse Revolutie vele kloosters en kerken vernietigd en monniken vermoord, niet in de laatste plaats in het brandpunt, Parijs. Zie nu het resultaat.......
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Liefde op bevel van God.

Bericht door Piebe Paulusma »

Anja schreef:Kloosters zijn van alle tijden en zeker ook van deze tijd. Gelukkg maar! Vele gasten vonden hun weg naar het klooster voor tijdelijke verblijven. En vele geroepenen wonen daar permanent. Niks mis mee, maar een voorrecht :!:

In Frankrijk heeft men tijdens de Franse Revolutie vele kloosters en kerken vernietigd en monniken vermoord, niet in de laatste plaats in het brandpunt, Parijs. Zie nu het resultaat.......
Nee, ze zijn niet van deze tijd maar kennelijk heeft niet iedereen de ogen dat te zien.

Wat er tegenwoordig gebeurt heeft met het verdwijnen van de kloosters weinig te maken. De mensen krijgen toch wel wat ze willen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Liefde op bevel van God.

Bericht door Gaitema »

ZENODotus schreef:Ik heb even de draad doorgenomen... En ik moest eigenlijk aan twee dingen denken:


Er is in Amerika een Mormoonse sekte die een beetje zo werkt zoals Gaitema aangeeft... Daar is het de vrouw die aangeeft dat "God" haar een man heeft toegewezen... Vervolgens wordt dit aan de oudsten voorgelegd, als dit positief wordt gevonden, wordt de man hiervan op de hoogte gesteld en dient hij vervolgens met deze dame te trouwen... Wel natuurlijk bij vermelden... Dat deze sekte polygaam is, en dat een man niet gebonden is aan één vrouw, maar het is wel de vrouw telkens die kiest met wie ze trouwt.

Ten tweede moest ik denken aan het jodendom, waar je niet voor vol wordt aanzien als je niet getrouwd bent, en die trouwens ook in onze contreien nog voortleeft in het idee dat je "jong" wordt genoemd wanneer je niet getrouwd bent. (Doet me denken aan een grapje: vroeger vroegen ze me altijd op bruiloften: en wanneer is het jou beurt? Ze zijn daarmee gestopt... Toen ik dat ook begon te vragen... Op begrafenissen.) Als single lijkt mij dat trouwens ietwat discriminerend... Dus het feit dat ik single ben heeft te maken met het feit dat God geen geschikte partner voor mij heeft? Anderzijds acht ik het ook een beetje kleingeestig, alsof iedereen MOET een wederhelft hebben om ten volle van het leven te kunnen genieten... Zelf voel ik me trouwens nu veel gelukkiger dan toen ik een relatie had.
Ik zie dat je me totaal verkeerd begrepen hebt.
Ik vraag om Gods hulp in het vinden van een partner en heb die hulp ervaren.
Achteraf blijkt soms iemand niet mijn toekomstige echtgenoot te zijn en dan zie ik het als iets wat God op mijn weg bracht om van te leren. Ik stel wel eens dingen te vroeg vast, om het achteraf bij te stellen.
Wat God doet is een zoektocht..
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Liefde op bevel van God.

Bericht door Gaitema »

Rechtuit schreef:
ZENODotus schreef:Ik heb even de draad doorgenomen... En ik moest eigenlijk aan twee dingen denken:


Er is in Amerika een Mormoonse sekte die een beetje zo werkt zoals Gaitema aangeeft... Daar is het de vrouw die aangeeft dat "God" haar een man heeft toegewezen... Vervolgens wordt dit aan de oudsten voorgelegd, als dit positief wordt gevonden, wordt de man hiervan op de hoogte gesteld en dient hij vervolgens met deze dame te trouwen... Wel natuurlijk bij vermelden... Dat deze sekte polygaam is, en dat een man niet gebonden is aan één vrouw, maar het is wel de vrouw telkens die kiest met wie ze trouwt.

Ten tweede moest ik denken aan het jodendom, waar je niet voor vol wordt aanzien als je niet getrouwd bent, en die trouwens ook in onze contreien nog voortleeft in het idee dat je "jong" wordt genoemd wanneer je niet getrouwd bent. (Doet me denken aan een grapje: vroeger vroegen ze me altijd op bruiloften: en wanneer is het jou beurt? Ze zijn daarmee gestopt... Toen ik dat ook begon te vragen... Op begrafenissen.) Als single lijkt mij dat trouwens ietwat discriminerend... Dus het feit dat ik single ben heeft te maken met het feit dat God geen geschikte partner voor mij heeft? Anderzijds acht ik het ook een beetje kleingeestig, alsof iedereen MOET een wederhelft hebben om ten volle van het leven te kunnen genieten... Zelf voel ik me trouwens nu veel gelukkiger dan toen ik een relatie had.
En gelijk heb je.
Als wij de balans op maken zien wij veel meer ongelukkiger mensen die getrouwd zijn dan die alleen zijn,en de meeste bewust alleen het zijn uit roeping der Kerk of gekozen alleen en er niet aan moeten denken een of andere vrouw/Man 24 uur om zich heen te hebben en nog een vreemde ook.

Vrijheid en alleen zijn daar kan geen man of vrouw tegenop,het is toch al vreemd dat mensen zo maar hun eigen vrijheid opgeven voor een vrouw of man,maar ja dat zal wel met lust te maken hebben.Echt goede huwelijken zijn schaars zeer schaars ;maar mensen die zeer gelukkig alleen zijn zijn talloos. 8-) 8-) 8-)
Je kent echt de kracht van de liefde niet. Een huwelijk gebaseerd op lust komt van de duivel en bezit de ware liefde niet.
God schiep juist de mens, om niet alleen te zijn en God spreekt in termen van het huwelijk als het gaat om Zijn relatie met de gemeente en Zijn volk.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Liefde op bevel van God.

Bericht door Gaitema »

Biker schreef:
Rechtuit schreef:
Als een vrouw tegen mij zou zeggen dat ik door God ben aangewezen om haar man te zijn, dan zou mijn eerste gedachte zijn: "wat een griezel is dat"". Vervolgens zou ik haar een psychiater aanbevelen.
Dit gaat ook geheel in tegen de vrije wil die God de mens heeft gegeven.
De mens man en vrouw zoeken hun eigen man of vrouw uit,ER zijn ook mannen en vrouwen die celibaat houden ook uit vrije wil.
En dat is volgens Paulus de beste levenswijze.
Alleen wel vrijwillig, dat wordt benadrukt, die vrije wil is het belangrijkste . Want liefde is altijd vrijwillig
Maar Paulus had gelijk met het oog op het dienen van God.
Niet iedereen heeft zo'n leven als hem, waarbij je de hele wereld over gaat om het evangelie te verkondigen.
Veel mensen vinden juist ook steun aan een partner.
Ze slepen elkaar erdoor heen en vullen elkaar aan.
Ik moet er niet meer aan denken om alleen te zijn.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Liefde op bevel van God.

Bericht door Gaitema »

Anja schreef:
Biker schreef:
Rechtuit schreef:
Als een vrouw tegen mij zou zeggen dat ik door God ben aangewezen om haar man te zijn, dan zou mijn eerste gedachte zijn: "wat een griezel is dat"". Vervolgens zou ik haar een psychiater aanbevelen.
Dit gaat ook geheel in tegen de vrije wil die God de mens heeft gegeven.
De mens man en vrouw zoeken hun eigen man of vrouw uit,ER zijn ook mannen en vrouwen die celibaat houden ook uit vrije wil.
En dat is volgens Paulus de beste levenswijze.
Alleen wel vrijwillig, dat wordt benadrukt, die vrije wil is het belangrijkste . Want liefde is altijd vrijwillig
Het mogen en kunnen Leven met je Goddelijke bestemde Wederhelft in deze gevallen stoffelijke wereld is een bijzonder voorrecht. Maar weinig mensen vinden hun Ware Partner. Zij die elkaar vonden, kennen de Goddelijke Liefde des te inniger.....

Het gros der mensheid moet eerst nog leren om überhaupt intimiteit te kunnen beleven, een verbintenis aan te gaan. De sexualiteit is daar een middel toe. De echte Huwelijkse Liefde zoals die bedoeld is, is Goddelijk. Vóór dat men dat aankan, moet men eerst alleen kunnen zijn. De liefde moet zichzelve eerst genoeg zijn. Voordien vult men slechts de eigen leegte. Je kunt geen stadium overslaan. De celibatair leert alleen te zijn, de stoffelijke mens leert door partnerschappen langs de weg van de sexualiteit tot intimiteit en relatie te komen. De geestelijke mens treft óóit zijn Huwelijkse Liefdespartner. Voordien moet hij inderdaad eerst getrouwd zijn met zichzelf.

De mens is uiteindelijkniet bedoeld om alleen te zijn. God zag dat dat niet goed was. In de gebroken wereld kan het soms niet anders. Maar bedoeld is het niet.
Dit ben jij met je eens. Of een mens ook eerst moet leren alleen te kunnen zijn, weet ik niet.
Veel mensen trouwen vanuit huis en de bijbelse woorden "de man verlaat zijn vader en moeder om zich bij zijn vrouw te voegen" vind ik vanuit huis huwen ook heel mooi. Mannen reageren er wel verschillend op.
Ik heb een zwager die door mijn zus net zo verzorgd wordt dan door zijn ouders, terwijl een andere zwager juist de taken met een andere zus van me verdeeld. Dat laatste is ook mijn insteek.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.