Gebeds Gestalten

Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Forumregels
Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Gebeds Gestalten

Bericht door pyro »

Vandaag wil ik aandacht besteden aan het boek 'Gebeds Gestalten' van ds. F. Bakker, waarin twaalf aspecten van het gebedsleven worden behandeld.
http://www.bol.com/nl/p/gebedsgestalten ... 001366314/
Dit is geen nieuw boek, stamt uit de jaren 60. Het komt uit de bevindelijk gereformeerde hoek. Met 90 pagina's is het geen dik boek. Het zijn eigenlijk twaalf bijbelstudies, geschreven in een eenvoudige, toegankelijke stijl. Geen geleerde vaktheologie dus. Om een indruk te geven van de inhoud geef ik per hoofdstuk een korte impressie.

1. Eenzaam bidden.
Matth. 6:6 "Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden." (NBG)
Ds. Bakker schrijft dat onze diepste eenzaamheid hierin bestaat dat we God missen, maar dat er door genade nog een andere eenzaamheid is: die van de binnenkamer. De verborgen omgang met God in het gebedsleven.

2. Aanhoudend bidden.
Matth. 15: 22-28 "En zie, een Kananese vrouw uit dat gebied kwam en riep: Heb medelijden met mij, Here, Zoon van David, mijn dochter is deerlijk bezeten. 23 Hij echter antwoordde haar geen woord [...] O vrouw, groot is uw geloof"(NBG)
Dat geloof was zo groot, omdat zij zo groot van God dacht en zo klein van zichzelf. Omdat ze zo veel van zo weinig (een 'gevallen broodkruimeltje') verwachtte, omdat zij zich tot het uiterste aan Jezus vastklemde...

3. Kwalijk bidden.
Jakobus 4:3 "(Of,) gij bidt wel, maar gij ontvangt niet, doordat gij verkeerd bidt, om het in uw hartstochten door te brengen. " (NBG)
Het is de vraag, om wat er gebeden wordt en ook wat men er mee zou willen doen, als het van de hemel zou worden geschonken. 'Om het in uw hartstochten door te brengen'. Hier ligt eigenlijk niet een bidder voor God op de knieen, maar wil men het omgekeerd. God zou moeten buigen voor koning 'ik', die zijn eisen stelt...

4. Hoogmoedig bidden.
Lucas 18:11-12 "De Farizeeër stond en bad dit bij zichzelf: O God, ik dank U, dat ik niet zó ben als de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, echtbrekers, of ook als deze tollenaar; 12 ik vast tweemaal per week, ik geef tienden van al mijn inkomsten. " (NBG)
Het beste (vroomheid van de Farizeeen die de oude traditie van God dienen wilden herstellen) verandert in het slechtste wanneer het ontaardt. Men begon verdienste te zoeken in het betreden van de oude paden, zodat de mens niet meer een schuldenaar voor God was, maar omgekeerd. de Heer was dan toch maar dank verschuldigd aan zulke brave mensen ...!

5. Ootmoedig bidden.
Lucas 18:13 "De tollenaar stond van verre en wilde zelfs zijn ogen niet opheffen naar de hemel, maar hij sloeg zich op de borst en zeide: O God, wees mij, zondaar, genadig!" (NBG)
De tollenaar hoefde niet te weten of zijn gebed wel echt was. Echt of niet, hij kon niet anders... Om de waarde van een gebed is trouwens nog nooit iemand verhoord. De ootmoed zelf kan de hemel niet scheuren. Deze zondaar komt dan ook niet met zijn ootmoed. Had hij dat gedaan, dan had hij toch nog iets gehad om God aan te bieden. Dat zou in de grond van de zaak maar weinig verschil hebben gemaakt met de houding van de farizeeer...
Versta dus goed dat de gestalte zelf de hemel niet kan bewegen. Wie dat probeert komt in het duister te staan. De ootmoed bestaat dus hierin: alleen van genade afhankelijk te zijn.

Tot zover een impressie van dit boek. Voor wie meer wil weten zal ik de andere 7 gestalten ook samenvatten. Wie nog meer wil weten kan natuurlijk ook het boek kopen.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Gebeds Gestalten

Bericht door callista »

Als je dit alles doorleest met al die regels en uitleggingen over het bidden---van deze christelijk gereformeerde predikant---denk ik dat geen mens meer eerlijk vanuit zichzelf durft te bidden, uit welke gemoedstoestand dan ook.... :?

Het boek is aan mij niet besteed....ik denk eerder dat het een pleidooi is tegen het bidden .
Als je bidt doe je dat vanuit jezelf en dan lijkt mij alles geoorloofd.....zelfs boosheid en wanhoop.
Als je dat van tevoren moet gaan analyseren en oordelen komt geen mens meer tot gebed.....althans niet tot een eerlijk en onbevangen gebed vanuit het hart..... wat er toe doet.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Gebeds Gestalten

Bericht door pyro »

callista schreef:Als je dit alles doorleest met al die regels en uitleggingen over het bidden---van deze christelijk gereformeerde predikant---denk ik dat geen mens meer eerlijk vanuit zichzelf durft te bidden, uit welke gemoedstoestand dan ook.... :?

Het boek is aan mij niet besteed....ik denk eerder dat het een pleidooi is tegen het bidden .
Als je bidt doe je dat vanuit jezelf en dan lijkt mij alles geoorloofd.....zelfs boosheid en wanhoop.
Als je dat van tevoren moet gaan analyseren en oordelen komt geen mens meer tot gebed.....althans niet tot een eerlijk en onbevangen gebed vanuit het hart..... wat er toe doet.
Wat jij zegt komt volgens mij op hetzelfde neer als wat ds. Bakker zelf ook schrijft, in hoofdstuk 5 over ootmoed.
Daar gaat het over iemand die helemaal niets analyseert of pretendeert, hij bidt uit innerlijke noodzaak. Dat je niet moet proberen zo'n gebeds gestalte aan te nemen, maar dat je van genade afhankelijk bent. De gestalte kan de hemel niet bewegen, ootmoed zelf kan de hemel niet scheuren...

Maar goed, het kan natuurlijk zijn dat het boek niet aan jou besteed is, Callista. Dat geeft niet :flower1:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Gebeds Gestalten

Bericht door pyro »

Vervolg van de boekbespreking 'Gebeds Gestalten' van ds. F. Bakker.
Voor alle duidelijkheid: de beschreven 'gestalten' moeten niet worden opgevat als voorgeschreven houdingen of gemoedstoestanden die je in je gebed zou moeten aannemen.
Wat het boek wel doet is aan de hand van voorbeelden in de bijbel verschillende aspecten toelichten die het bidden in de praktijk heeft, cq kan hebben.

6. Vrijmoedig bidden
"Laten wij daarom met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade, opdat wij barmhartigheid ontvangen en genade vinden om hulp te verkrijgen te gelegener tijd." (Hebr. 4:16, NBG)
Ootmoed en vrijmoed zijn in de binnenkamer geen tegenstellingen. Het eerste vindt de bidder, ziende op zichzelf. Het tweede wordt gevonden, ziende op Christus. Er kan alleen vrijmoed worden gevonden in een Ander. Voor eigen rekening komend, is God een verterend vuur. Nooit kan uw gebed zelf de weg banen. Dan zou Christus niet meer de Weg en de Deur zijn...

7. Zuiver bidden
"En evenzo komt de Geest onze zwakheid te hulp; want wij weten niet wat wij bidden zullen naar behoren, maar de Geest zelf pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen. 27 En Hij, die de harten doorzoekt, weet de bedoeling des Geestes, dat Hij namelijk naar de wil van God voor heiligen pleit." (Rom 8:26-27, NBG)
Wat zijn nu helemaal woorden? Zo dikwijls alleen maar klanken. Juist de diepste nood is het moeilijkst door mensen onder woorden te brengen. Dan is er het voorbiddende genadwerk van de Geest der gebeden, die met woordeloze verzuchting te hulp komt...

8. Pleitend bidden
"Tot nog toe hebt gij niet om iets gebeden in mijn naam; bidt en gij zult ontvangen, opdat uw blijdschap vervuld zij." (Joh. 16:24, NBG)
In deze tekst spreekt de Heer woorden van afscheid. Hun Jezus, op Wie ze alle hoop gevestigd hadden, van hen weg. Daarom heeft Hij aan hen gedacht, al voordat dit gemis zou komen...

9. Krachtig bidden
"Het gebed van een rechtvaardige vermag veel" (Jakobus 5:16b, NBG)
Het gaat er hier om, dat een bidder toch niet te klein van God zal denken en te weinig zal verwachten van de Hoorder der gebeden. Er kan wel te weinig, maar niet te veel van God verwacht worden...

10. Dankend bidden
"dankt onder alles, want dat is de wil Gods in Christus Jezus ten opzichte van u." (1 Thessalonicensen 5:18, NBG)
Of is het niet waar dat het nog dikwijls gaat als met de tien gereinigde metlaatsen? Slechts één kwam er terug. De andere negen gingen met de weldaad naar huis en vergaten hun Weldoener. Ze waren wel blij met hun genezing, maar blijdschap is nog geen dankbaarheid...
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Gebeds Gestalten

Bericht door Rechtuit »

callista schreef:Als je dit alles doorleest met al die regels en uitleggingen over het bidden---van deze christelijk gereformeerde predikant---denk ik dat geen mens meer eerlijk vanuit zichzelf durft te bidden, uit welke gemoedstoestand dan ook.... :?

Het boek is aan mij niet besteed....ik denk eerder dat het een pleidooi is tegen het bidden .
Als je bidt doe je dat vanuit jezelf en dan lijkt mij alles geoorloofd.....zelfs boosheid en wanhoop.
Als je dat van tevoren moet gaan analyseren en oordelen komt geen mens meer tot gebed.....althans niet tot een eerlijk en onbevangen gebed vanuit het hart..... wat er toe doet.
Zo is dat :!: :!: :!:

Het enige bidden is dan ook wat jij al zegt=== EERLIJK EN ONBEVANGEN GEBED VANUIT HET HART=== :!:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Gebeds Gestalten

Bericht door pyro »

Geen klantjes voor dit boek kennelijk ;)
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Gebeds Gestalten

Bericht door Anja (oud account) »

pyro schreef:Geen klantjes voor dit boek kennelijk ;)
Ik was het wel met Callista eens, als je vanuit haar leespositie leest. Maar ik vind het wel mooi dat je deze topic hebt geopend. Het hangt er in feite vanaf met welke ogen (houding) je leest. Als je het leest alsof het een handleiding zou zijn hoe je zou moeten bidden, dan heb ik daar persoonlijk ook niet zoveel mee. Maar de beschrijving op zichzelf vind ik wel goed en waar. Niet als maatstaf maar als een beschrijving van aspecten van het gebedsleven, zoals je in de O.P. aangeeft.

Het is naar mijn mening een waardevolle beschrijving en ik heb het graag gelezen. Maar ik lees het dus niet als een voorschrift, en ik denk ook niet dat het zo is bedoeld. Het zijn, zoals je in je O.P. schrijft, aspecten van het gebedsleven. En ik denk dat iedereen die ooit spontaan is begonnen met bidden vanuit het hart, en zijn gebedsleven en zijn wandel met God heeft aangevangen, en ook luistert naar de antwoorden van God daarna wel veel van die aspecten zal herkennen.

Mooie beschrijving dus! En op sommige punten ook zeker verhelderend. Met dank voor het plaatsen.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)