Wanneer is de opstanding?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Peter79 »

Alpha schreef:
Peter79 schreef:In de Willibrordvertaling komt het woord in Oude en Nieuwe Testament (inclusief deuterocanonieke boeken) 95 keer voor.

Een voorbeeld waar Jakob tegen zijn zonen zegt:
Genesis 44: 29-31 (WV) schreef:Als jullie deze zoon ook nog van mij wegnemen, en er zou hem een dodelijk ongeluk overkomen, dan zouden jullie de grijsaard die ik ben jammerend in het dodenrijk laten neerdalen.”Wanneer ik dus bij uw dienaar, mijn vader, terugkom zonder de jongen aan wie hij zo gehecht is, dan zal hij sterven zodra hij ziet dat de jongen niet bij ons is. Dan zijn uw dienaren de oorzaak dat onze vader, uw dienaar, jammerend in het dodenrijk neerdaalt.
Genesis 44:
31 dan zal het gebeuren dat hij zal sterven als hij ziet dat de jongen er niet bij is. Dan zullen uw dienaren het grijze haar van uw dienaar, onze vader, met verdriet in het graf doen neerdalen. HSV

31 Zo zal het geschieden, als hij ziet, dat de jongeling er niet is, dat hij sterven zal; en uw knechten zullen de grauwe haren van uw knecht, onzen vader, met droefenis ten grave doen nederdalen. SV

31 zo zal het geschieden, als hij ziet, dat de jongeling er niet is, dat hij sterft; dus zouden wij, uwe knechten, de grijze haren van uwen knecht, onzen vader, met hartzeer in het graf doen dalen. LuV

31 dan staat het stellig te geschieden dat zodra hij ziet dat de jongen er niet is, hij zonder meer zal sterven, en uw slaven zullen werkelijk de grijze haren van uw slaaf, onze vader, met droefheid in Sjeool doen neerdalen. NWV
Peter79 schreef:Het dodenrijk is de Nederlandse vertaling van het woord sheool (in het Oude Testament). .
Het dodenrijk is een traditionele Nederlandse vertaling van het woord sheool.
Het betekent gewoon graf, net als het Griekse equivalent Hades, wat in het Nederlands traditioneel in het NT met hel wordt vertaald.
Het woord hel cq dodenrijk is aantoonbaar overgenomen uit buiten Bijbelse religies.
Ik vond wel een interessante link: http://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200004011

Het betekent dus niet gewoon graf, want het gaat niet om een enkel graf.
Bij sheool gaat het om de plek waar de doden zijn of het gemeenschappelijk graf van de mensheid.
Peter79 schreef:Je illustreert hiermee dat er door de Farizeeën niet gesproken wordt over 3 nachten, en bevestigt daarmee wat ik al zei.
Zij erkenden de drie dagen.
Een dag en een nacht wordt in het Hebreeuws niet per definitie een periode van 24 uur gezien.
De Farizeeën hebben het dus niet expliciet over 3 nachten, maar wisten wel goed dat om 3 dagen ging.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Alpha »

Peter79 schreef:Ik vond wel een interessante link: http://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200004011

Het betekent dus niet gewoon graf, want het gaat niet om een enkel graf.
Bij sheool gaat het om de plek waar de doden zijn of het gemeenschappelijk graf van de mensheid. .
Klopt. Het is vergelijkbaar met een zeemansgraf.
Voor enkel graf gebruikt men wel het woord qevoerah of geber. Dat laatste wordt in het Engels met tomb vertaald.

De link is een gedeelte van de inhoud van de NWV.
http://wol.jw.org/nl/wol/lv/r18/lp-o/0/1
De daarin vermelde appendix geeft nog veel meer informatie, ook het hoe en waarom iets op die manier is vertaald.
Peter79 schreef:Je illustreert hiermee dat er door de Farizeeën niet gesproken wordt over 3 nachten, en bevestigt daarmee wat ik al zei.
De Farizeeën hebben het dus niet expliciet over 3 nachten, maar wisten wel goed dat om 3 dagen ging.
Ik wilde alleen benadrukken dat in het Hebreeuws een dag en een nacht niet expliciet 24 uur hoeft te betekenen.
Wij doen dat wel.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Rechtuit »

Verrijzenis van de Verlosser Jezus de Christus was op PASEN.
Ken uw Heilige Schrift.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Alpha »

Rechtuit schreef:Verrijzenis van de Verlosser Jezus de Christus was op PASEN.
Ken uw Heilige Schrift.
liepen er toen ook kuikentjes over het graf?

Christelijke tradities kunnen weliswaar ter discussie staan op Bijbelgesprek, er de spot mee drijven is ook hier niet de bedoeling.

Toon mij waar in de Bijbel Jezus Pasen instelde?

Wiki:
Pasen heeft zijn oorsprong in het joodse Pesach.
Tijdens het Eerste Concilie van Nicea (325) zijn de datums van beide feesten officieel ontkoppeld.

Over de precieze oorsprong en viering is men het niet volledig eens. Er bestaan verschillende lentefeesten uit diverse culturen die sterk op elkaar lijken en waaraan ook het christendom symbolen zou hebben ontleend.
Daarom stellen sommigen dat Pasen eigenlijk een vrij recente feestdag is waarin al dan niet bewust oude symbolieken van de lentefeesten zijn opgenomen.
Maar er zijn ook die zeggen dat de oorsprong meer algemeen is; als in een feest van de lente, waarbij het ontwaken van de natuur na de winter werd gevierd.

Zo'n lentefeest is in veel culturen en religies vaak ook ter ere van een godin van het leven en de vruchtbaarheid, die de natuur heeft doen ontwaken en vruchtbaar heeft gemaakt. Voor Noord-Europa menen sommigen dat het de godin Ostara betreft. Het is twijfelachtig of deze godin ooit bestaan heeft. De gangbare wetenschappelijke theorie is tegenwoordig dat men over de voorchristelijke periode nauwelijks iets weten, omdat er nauwelijks iets van is overgeleverd. De aangehaalde theorieën worden in dit wetenschappelijk discours dan ook als puur speculatief gezien. Zo zouden volgens bepaalde populaire theorieën de naam Ostara (Oudengels: Eostre), alsook de Duitse en Engelse benaming voor pasen, "Ostern" en "Easter"', zijn te herleiden tot het Oergermaanse woord voor het oosten, maar dit is allerminst zeker.


Theorieen over een heidense, buiten bijbelse 'opstanding' zijn op Bijbelgesprek off topic. - mod pyro

Jezus heeft alleen de herdenking van zijn dood ingesteld op 14 Nisan.
Dat valt dit jaar op woensdag 23 maart 2016.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Piebe Paulusma »

Waar staat dat wij de dood moeten herdenken? God is geen God van doden maar van levenden, laat de doden hun doden begraven.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Peter79 »

Piebe 2.2 schreef:Waar staat dat wij de dood moeten herdenken? God is geen God van doden maar van levenden, laat de doden hun doden begraven.
Denk je dat dit ook de reden is dat christenen Pasen vieren op de opstandingsdag en dus niet op de dag die de Joden vooor Pesach aanhouden?
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Piebe Paulusma »

Peter79 schreef:
Piebe 2.2 schreef:Waar staat dat wij de dood moeten herdenken? God is geen God van doden maar van levenden, laat de doden hun doden begraven.
Denk je dat dit ook de reden is dat christenen Pasen vieren op de opstandingsdag en dus niet op de dag die de Joden vooor Pesach aanhouden?
Natuurlijk want God heeft de dood overwonnen, wie dan de dood herdenkt is zeer beklagenswaardig.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Peter79 »

Piebe 2.2 schreef:
Peter79 schreef:
Piebe 2.2 schreef:Waar staat dat wij de dood moeten herdenken? God is geen God van doden maar van levenden, laat de doden hun doden begraven.
Denk je dat dit ook de reden is dat christenen Pasen vieren op de opstandingsdag en dus niet op de dag die de Joden vooor Pesach aanhouden?
Natuurlijk want God heeft de dood overwonnen, wie dan de dood herdenkt is zeer beklagenswaardig.
Zit er dan een groot verschil tussen verkondigen en herdenken?
1Kor 11: 26 (WV) schreef:Telkens als u dus dit brood eet en uit de beker drinkt, verkondigt u de dood van de Heer totdat Hij komt.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Piebe Paulusma »

Wel, ik ben preterist, soms vergeten. ;)

Het verschil zit hem in totdat Hij komt en Hij is gekomen.

'Toen werden dood en dodenrijk in de vuurpoel geworpen. Dit is de tweede dood, de poel van vuur.' (Op 20,14)

Kan je iets herdenken wat de tweede dood gestorven is? De dood is dood, accepteer dat en gedenk het leven alle dagen en Pasen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Alpha »

Piebe 2.2 schreef:Waar staat dat wij de dood moeten herdenken? God is geen God van doden maar van levenden, laat de doden hun doden begraven.
Paulus en ook Lukas schreef : „Zo dikwijls als gij dit brood eet en deze beker drinkt, blijft gij de dood des Heren verkondigen, totdat hij gekomen is” (1 Korinthiërs 11:25, 26; Luk 22:19,20).
Zij citeren Jezus, die zei: "Blijft dit tot een gedachtenis aan mij doen."
Dit gebeurde op 14 Nisan.

Jezus richtte zich tot zijn volgelingen, die met Pinksteren gezalfd zouden worden.
Zij zouden de toekomstige mede regeerders worden.
Een belofte die o.a. aan Abraham werd gegeven.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Rechtuit »

Piebe 2.2 schreef:Waar staat dat wij de dood moeten herdenken? God is geen God van doden maar van levenden, laat de doden hun doden begraven.
Klopt; Zijn dood wordt niet herdacht maar zijn Verrijzenis en dat valt altijd op PASEN want toen is Jezus de Christus de Heilige Verlosser Verrezen.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Alpha »

Piebe 2.2 schreef:
Peter79 schreef:
Piebe 2.2 schreef:Waar staat dat wij de dood moeten herdenken? God is geen God van doden maar van levenden, laat de doden hun doden begraven.
Denk je dat dit ook de reden is dat christenen Pasen vieren op de opstandingsdag en dus niet op de dag die de Joden vooor Pesach aanhouden?
Natuurlijk want God heeft de dood overwonnen, wie dan de dood herdenkt is zeer beklagenswaardig.
Je bedoelt Jezus.
JHWH God sterft niet.

Mattheüs 22:
31 Wat de opstanding der doden betreft, hebt GIJ niet gelezen wat door God tot U werd gesproken, toen hij zei: 
32 ’Ik ben de God van Abraham en de God van Izaäk en de God van Jakob’? Hij is niet de God van de doden, maar van de levenden.” 
33 Toen de scharen dit hoorden, stonden zij versteld van zijn leer.

Jezus citeerde Exodus 3:1-6.

Bedenk hier dat toen JHWH met Mozes sprak, Abraham 329 jaar, Isaäk 224 jaar en Jakob 197 jaar dood waren .
Jezus toonde dat hij doden kon opwekken.
In een gesprek met Martha kwam naar voren dat DE OPSTANDING op de laatste dag zou geschieden, niet eerder.
Vandaar ook dat Jezus stelde dat er nog niemand naar de hemel was opgestegen, dan hij.
De opstandingen zijn op aarde, behalve bij de leden van de kleine kudde (144.000).
Zij krijgen de eerste opstanding, die is in de hemel, zodat zij met Jezus kunnen gaan regeren over de aarde.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Piebe Paulusma »

Vanwege Willems censuur reageer ik hier nog maar even (tegenbericht hoeft niet perse)
Anja schreef:
Piebe 2.2 schreef:Lees je überhaupt wel wat ik geciteerd heb? Leg me dan maar eens even uit waarom Lukas stelt dat Jezus' koninkrijk geen einde zal hebben, ik ben benieuwd! Dat is volgens jou immers slechts een stapje in Gods plan! :lol:
Die teksten heb ik je allemaal all gegeven, en je werd, zoals altijd, ráaazend, dus daar pas ik nu voor. Geen zin meer in het scenario van wekenlang een alles verdraaiende en vals grommende pitbull die als een dolle stier over het forum holt achter de vermeende rode lap aan. Gebruik de zoekfunktie maar.
Wel, ik heb je beweringen slechts weerlegd met een onderbouwde reactie. Dat je dat niet leuk vind had ik wel verwacht, maar dat is niet hoe een pitbull te werk gaat hoor! :clown:
Anja schreef:Gods Koninkrijk kent geen einde, het Messiaanse rijk wel. Het is aeonisch en het is een tijdperk. Als Jezus Christus al Zijn vijanden aan de voeten van de Vader heeft gelegd, geeft Hij de heerschappij terug aan de Vader. Dan heeft Hij de heerschappij aan de Vader terug gegeven, want daar en dan is God alles in allen. In Gods Koninkrijk is God alles in allen. In het Messiaanse rijk nog niet, daar is zoals je zelf al aangaf, nog steeds ziekte en dood. Je haalt de verlossing, cq het verlossingswerk en het verlost zijn door elkaar.
Is het Messiaanse rijk er nog niet? Nou, mijn Messias is er al lang hoor en zijn koninkrijk kent geen einde, gekkie!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Biker »

2Tim2 :
17 En hun woord zal zich uitzaaien als kanker; onder hen bevinden zich Hymeneüs en Filetus.
18 Zij zijn van de waarheid afgeweken door te beweren dat de opstanding reeds heeft plaatsgevonden, en breken het geloof van sommigen af.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Zolderworm »

Biker schreef:2Tim2 :
17 En hun woord zal zich uitzaaien als kanker; onder hen bevinden zich Hymeneüs en Filetus.
18 Zij zijn van de waarheid afgeweken door te beweren dat de opstanding reeds heeft plaatsgevonden, en breken het geloof van sommigen af.
De opstanding is nu, want ik ga maar eens uit bed.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Martine »

Zolderworm schreef:De opstanding is nu, want ik ga maar eens uit bed.
:) :) :)

Maar serieus: natuurlijk heeft de Opstanding al lang plaatsgevonden. Dat vieren wij met het Paasfeest, toch?
Ik heb sterk de indruk dat de begrippen Opstanding en Wederkomst door elkaar gehaald worden.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Zolderworm »

Martine schreef:
Zolderworm schreef:De opstanding is nu, want ik ga maar eens uit bed.
:) :) :)

Maar serieus: natuurlijk heeft de Opstanding al lang plaatsgevonden. Dat vieren wij met het Paasfeest, toch?
Ik heb sterk de indruk dat de begrippen Opstanding en Wederkomst door elkaar gehaald worden.
De opstanding van Christus heeft plaatsgevonden. Onze persoonlijke opstanding moet nog komen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Martine »

Zolderworm schreef:De opstanding van Christus heeft plaatsgevonden. Onze persoonlijke opstanding moet nog komen.
Ik denk dat ik met die gedachte mee kan gaan...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Piebe Paulusma »

Biker schreef:2Tim2 :
17 En hun woord zal zich uitzaaien als kanker; onder hen bevinden zich Hymeneüs en Filetus.
18 Zij zijn van de waarheid afgeweken door te beweren dat de opstanding reeds heeft plaatsgevonden, en breken het geloof van sommigen af.
Heb 6:
1 DAAROM, nalatende het beginsel der leer van Christus, laat ons tot de volmaaktheid voortvaren; niet wederom leggende het fundament van de bekering van dode werken, en van het geloof in God,
2 Van de leer der dopen, en van de oplegging der handen, en van de opstanding der doden, en van het eeuwige oordeel.
3 En dit zullen wij ook doen, indien het God toelaat
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Biker »

Piebe 2.2 schreef:
Biker schreef:2Tim2 :
17 En hun woord zal zich uitzaaien als kanker; onder hen bevinden zich Hymeneüs en Filetus.
18 Zij zijn van de waarheid afgeweken door te beweren dat de opstanding reeds heeft plaatsgevonden, en breken het geloof van sommigen af.
Heb 6:
1 DAAROM, nalatende het beginsel der leer van Christus, laat ons tot de volmaaktheid voortvaren; NIETwederom leggende het fundament van de bekering van dode werken, en van het geloof in God,
2 Van de leer der dopen, en van de oplegging der handen, en van de opstanding der doden, en van het eeuwige oordeel.
3 En dit zullen wij OOK doen, indien het God toelaat
Dat "ook" in vers 3 weerspreekt het "niet" uit vers 1.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Piebe Paulusma »

Biker schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Biker schreef:2Tim2 :
17 En hun woord zal zich uitzaaien als kanker; onder hen bevinden zich Hymeneüs en Filetus.
18 Zij zijn van de waarheid afgeweken door te beweren dat de opstanding reeds heeft plaatsgevonden, en breken het geloof van sommigen af.
Heb 6:
1 DAAROM, nalatende het beginsel der leer van Christus, laat ons tot de volmaaktheid voortvaren; NIETwederom leggende het fundament van de bekering van dode werken, en van het geloof in God,
2 Van de leer der dopen, en van de oplegging der handen, en van de opstanding der doden, en van het eeuwige oordeel.
3 En dit zullen wij OOK doen, indien het God toelaat
Dat "ook" in vers 3 weerspreekt het "niet" uit vers 1.
Het woordje 'ook' staat niet in de grondtekst.

καὶ τοῦτο ποιήσομεν ἐάνπερ ἐπιτρέπῃ ὁ θεός
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Piebe Paulusma »

Biker schreef:2Tim2 :
17 En hun woord zal zich uitzaaien als kanker; onder hen bevinden zich Hymeneüs en Filetus.
18 Zij zijn van de waarheid afgeweken door te beweren dat de opstanding reeds heeft plaatsgevonden, en breken het geloof van sommigen af.
Laten we het eens omdraaien. Als op de dag van de Heer de wereld vergaat, hoe kon Timoteüs dan ooit overtuigd worden dat die dag geweest was? Het enige wat hij hoefde te zeggen als iemand iets dergelijk beweerde was: "Kijk om je heen! De aarde bestaat nog steeds. De tijd duurt voort. Het is duidelijk dat de dag des Heeren niet gekomen is!" Als de opstanding is wanneer alle fysieke graven open gaan en Jezus lichamelijk, zichtbaar daalt op een wolk met het geluid van een trompet: hoe kon men dan ooit iemand overtuigen dat het al was gebeurd?

Zou het kunnen dat de traditionele interpretatie van de dag van de Heer onjuist is, dat het evenals het tijdstip van de Parousia verkeerd is begrepen?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20637
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door peda »

Piebe 2.2 schreef:
Biker schreef:2Tim2 :
17 En hun woord zal zich uitzaaien als kanker; onder hen bevinden zich Hymeneüs en Filetus.
18 Zij zijn van de waarheid afgeweken door te beweren dat de opstanding reeds heeft plaatsgevonden, en breken het geloof van sommigen af.
Laten we het eens omdraaien. Als op de dag van de Heer de wereld vergaat, hoe kon Timoteüs dan ooit overtuigd worden dat die dag geweest was? Het enige wat hij hoefde te zeggen als iemand iets dergelijk beweerde was: "Kijk om je heen! De aarde bestaat nog steeds. De tijd duurt voort. Het is duidelijk dat de dag des Heeren niet gekomen is!" Als de opstanding is wanneer alle fysieke graven open gaan en Jezus lichamelijk, zichtbaar daalt op een wolk met het geluid van een trompet: hoe kon men dan ooit iemand overtuigen dat het al was gebeurd?

Zou het kunnen dat de traditionele interpretatie van de dag van de Heer onjuist is, dat het evenals het tijdstip van de Parousia verkeerd is begrepen?
Voor mij is er het sterke argument van Piebe, dat de uitkomst van een bijbelse profetie ( gezien eerdere voorspellingen ) niet tot in het oneindige in tijd wordt uitgerekt. Veel gelovigen zien de Wederkomst ( Parousia ) spoedig plaats vinden en wel tijdens hun leven hier op aarde . Vervolgens blijkt dat de tekenen verkeerd geinterpreteerd werden, er gebeurt niets en de volgende generatie begint opnieuw te voorspellen alsof er geen lering uit de voorgeschiedenis te trekken valt. Vervolgens opnieuw een verkeerde inschatting van vermeende tekenen die wijzen op de Eindtijd, met de Olijfberg als groot voor een ieder zichtbaar Middelpunt. Uiteindelijk blijft het geloven, studie van bijbel teksten levert de gewenste oplossing helaas niet. Wie in de profetie gelooft, kan het meest realistisch ervan uitgaan dat de realisatie daarvan reeds heeft plaats gevonden, zo is althans mijn kijk.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef:Wie in de profetie gelooft, kan het meest realistisch ervan uitgaan dat de realisatie daarvan reeds heeft plaats gevonden, zo is althans mijn kijk.
Zo is dat.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Piebe Paulusma »

Piebe 2.2 schreef:
Biker schreef:2Tim2 :
17 En hun woord zal zich uitzaaien als kanker; onder hen bevinden zich Hymeneüs en Filetus.
18 Zij zijn van de waarheid afgeweken door te beweren dat de opstanding reeds heeft plaatsgevonden, en breken het geloof van sommigen af.
Laten we het eens omdraaien. Als op de dag van de Heer de wereld vergaat, hoe kon Timoteüs dan ooit overtuigd worden dat die dag geweest was? Het enige wat hij hoefde te zeggen als iemand iets dergelijk beweerde was: "Kijk om je heen! De aarde bestaat nog steeds. De tijd duurt voort. Het is duidelijk dat de dag des Heeren niet gekomen is!" Als de opstanding is wanneer alle fysieke graven open gaan en Jezus lichamelijk, zichtbaar daalt op een wolk met het geluid van een trompet: hoe kon men dan ooit iemand overtuigen dat het al was gebeurd?

Zou het kunnen dat de traditionele interpretatie van de dag van de Heer onjuist is, dat het evenals het tijdstip van de Parousia verkeerd is begrepen?
Als Timoteüs en de Tessalonicenzen dezelfde visie hadden van de dag van de Heer waarop de mensen uit de graven zullen opstaan zoals die ons altijd geleerd is, dan had niemand hen er ooit van kunnen overtuigen dat de opstanding reeds had plaatsgehad. De suggestie is lachwekkend.

In het OT oordeelde God zijn vijanden door middel van legers of de natuur. Zie Jesaja 13: 6, 24,34; Micha 1; Zefanja 1; Obadja vers 15; Joël 1-2; Ezechiël 7-10. Deze handelingen werden de dag des Heren genoemd in het OT. Van God werd gezegd dat hij zou komen, zelfs op de wolken, zie Jesaja 19. En David beschreef zijn bevrijding uit de handen van zijn vijanden in taal die klinkt alsof het fysieke universum werd vernietigd en God zelf uit de hemel kwam, 2 Samuel 22. Uit al deze passages blijkt dat de term de dag des Heren niet gebruikt wordt om te verwijzen naar een later tijdstip waarop de kosmos op catastrofale wijze eindigt, maar veelmeer om het handelen Gods figuurlijk te beschrijven.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende