Wanneer is de opstanding?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20637
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door peda »

Piebe 2.2 schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Biker schreef:2Tim2 :
17 En hun woord zal zich uitzaaien als kanker; onder hen bevinden zich Hymeneüs en Filetus.
18 Zij zijn van de waarheid afgeweken door te beweren dat de opstanding reeds heeft plaatsgevonden, en breken het geloof van sommigen af.
Laten we het eens omdraaien. Als op de dag van de Heer de wereld vergaat, hoe kon Timoteüs dan ooit overtuigd worden dat die dag geweest was? Het enige wat hij hoefde te zeggen als iemand iets dergelijk beweerde was: "Kijk om je heen! De aarde bestaat nog steeds. De tijd duurt voort. Het is duidelijk dat de dag des Heeren niet gekomen is!" Als de opstanding is wanneer alle fysieke graven open gaan en Jezus lichamelijk, zichtbaar daalt op een wolk met het geluid van een trompet: hoe kon men dan ooit iemand overtuigen dat het al was gebeurd?

Zou het kunnen dat de traditionele interpretatie van de dag van de Heer onjuist is, dat het evenals het tijdstip van de Parousia verkeerd is begrepen?
Als Timoteüs en de Tessalonicenzen dezelfde visie hadden van de dag van de Heer waarop de mensen uit de graven zullen opstaan zoals die ons altijd geleerd is, dan had niemand hen er ooit van kunnen overtuigen dat de opstanding reeds had plaatsgehad. De suggestie is lachwekkend.

In het OT oordeelde God zijn vijanden door middel van legers of de natuur. Zie Jesaja 13: 6, 24,34; Micha 1; Zefanja 1; Obadja vers 15; Joël 1-2; Ezechiël 7-10. Deze handelingen werden de dag des Heren genoemd in het OT. Van God werd gezegd dat hij zou komen, zelfs op de wolken, zie Jesaja 19. En David beschreef zijn bevrijding uit de handen van zijn vijanden in taal die klinkt alsof het fysieke universum werd vernietigd en God zelf uit de hemel kwam, 2 Samuel 22. Uit al deze passages blijkt dat de term de dag des Heren niet gebruikt wordt om te verwijzen naar een later tijdstip waarop de kosmos op catastrofale wijze eindigt, maar veelmeer om het handelen Gods figuurlijk te beschrijven.
Hallo Piebe,

Jouw duiding spreekt mij zeer aan. In de Levant was het van oudsher gebruikelijk om taalkundig te spreken in beeldspraak om een geschiedenis te beschrijven of een boodschap over te brengen, daarbij gebruikmakend van, in onze optiek, een grote mate van overdrijving. Wij wijken onderling sterk af over hoe de bijbel in het totaal geinterpreteerd dient te worden, maar op meer detail niveau lees ik jouw exegese met veel instemming. Het probleem is in mijn optiek dat in de latere Griekse Westerlijk georienteerde wereld deze figuurlijke beeldspraak werd vertaald naar letterlijkheid. Zie in dit verband ook de grote worsteling in de oudheid rond de invulling van de betekenis "" Zoon van God "'. Hans Kung heeft daar over geschreven, althans zo herinner ik mij dat.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Biker schreef:2Tim2 :
17 En hun woord zal zich uitzaaien als kanker; onder hen bevinden zich Hymeneüs en Filetus.
18 Zij zijn van de waarheid afgeweken door te beweren dat de opstanding reeds heeft plaatsgevonden, en breken het geloof van sommigen af.
Laten we het eens omdraaien. Als op de dag van de Heer de wereld vergaat, hoe kon Timoteüs dan ooit overtuigd worden dat die dag geweest was? Het enige wat hij hoefde te zeggen als iemand iets dergelijk beweerde was: "Kijk om je heen! De aarde bestaat nog steeds. De tijd duurt voort. Het is duidelijk dat de dag des Heeren niet gekomen is!" Als de opstanding is wanneer alle fysieke graven open gaan en Jezus lichamelijk, zichtbaar daalt op een wolk met het geluid van een trompet: hoe kon men dan ooit iemand overtuigen dat het al was gebeurd?

Zou het kunnen dat de traditionele interpretatie van de dag van de Heer onjuist is, dat het evenals het tijdstip van de Parousia verkeerd is begrepen?
Als Timoteüs en de Tessalonicenzen dezelfde visie hadden van de dag van de Heer waarop de mensen uit de graven zullen opstaan zoals die ons altijd geleerd is, dan had niemand hen er ooit van kunnen overtuigen dat de opstanding reeds had plaatsgehad. De suggestie is lachwekkend.

In het OT oordeelde God zijn vijanden door middel van legers of de natuur. Zie Jesaja 13: 6, 24,34; Micha 1; Zefanja 1; Obadja vers 15; Joël 1-2; Ezechiël 7-10. Deze handelingen werden de dag des Heren genoemd in het OT. Van God werd gezegd dat hij zou komen, zelfs op de wolken, zie Jesaja 19. En David beschreef zijn bevrijding uit de handen van zijn vijanden in taal die klinkt alsof het fysieke universum werd vernietigd en God zelf uit de hemel kwam, 2 Samuel 22. Uit al deze passages blijkt dat de term de dag des Heren niet gebruikt wordt om te verwijzen naar een later tijdstip waarop de kosmos op catastrofale wijze eindigt, maar veelmeer om het handelen Gods figuurlijk te beschrijven.
Hallo Piebe,

Jouw duiding spreekt mij zeer aan.
Dat doet me deugd, temeer omdat je een kritische denker bent in mijn optiek.
peda schreef:In de Levant was het van oudsher gebruikelijk om taalkundig te spreken in beeldspraak om een geschiedenis te beschrijven of een boodschap over te brengen, daarbij gebruikmakend van, in onze optiek, een grote mate van overdrijving. Wij wijken onderling sterk af over hoe de bijbel in het totaal geinterpreteerd dient te worden, maar op meer detail niveau lees ik jouw exegese met veel instemming. Het probleem is in mijn optiek dat in de latere Griekse Westerlijk georienteerde wereld deze figuurlijke beeldspraak werd vertaald naar letterlijkheid. Zie in dit verband ook de grote worsteling in de oudheid rond de invulling van de betekenis "" Zoon van God "'. Hans Kung heeft daar over geschreven, althans zo herinner ik mij dat.
Het jodendom was in de eerste eeuw al sterk gehelleniseerd en hier gingen Jezus en de apostelen in mee door gebruik te maken van de beeldspraak die bij hen bekend was. Van oudsher was de zoon van God een term die al op Mozes en David betrokken werd. Voor joden is het een blasfemische term doordat het betekent dat de zoon gelijk is aan de vader, wat ook zo is. Voor mij echter is het niet blasfemisch dat Jezus nadrukkelijk zegt dat hij de zoon is, zo moge duidelijk zijn.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Alpha »

Martine schreef:
Zolderworm schreef:De opstanding van Christus heeft plaatsgevonden. Onze persoonlijke opstanding moet nog komen.
Ik denk dat ik met die gedachte mee kan gaan...
Opstanding is voor gestorven mensen. (Jo 5:25-29).

Degenen die Gods ingrijpen overleven hebben geen opstanding nodig. (Openb 7:9,10).

Het Griekse woord anaʹstasis betekent letterlijk „oprichten; opstaan”.
Jezus gaf het voorbeeld en bewees tevens dat hij doden kon opwekken.

Adam en Eva waren niet gemaakt om te sterven.
Helaas kwamen zij in opstand tegen Gods gebod en brachten zo de dood over zichzelf en hun nageslacht.

Rom 5:12 Daarom, zoals door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, en aldus de dood zich tot alle mensen heeft uitgebreid omdat zij allen gezondigd hadden.

1Kor 15:26 Als laatste vijand wordt de dood tenietgedaan. NWV.

Wanneer er iets niet duidelijk is, ben ik graag bereid dit aan de hand van de bijbel te verduidelijken.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Anja (oud account) »

Martine schreef:
Zolderworm schreef:De opstanding van Christus heeft plaatsgevonden. Onze persoonlijke opstanding moet nog komen.
Ik denk dat ik met die gedachte mee kan gaan...
Ik ook.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Alpha »

Piebe 2.2 schreef:Laten we het eens omdraaien. Als op de dag van de Heer de wereld vergaat, hoe kon Timoteüs dan ooit overtuigd worden dat die dag geweest was? Het enige wat hij hoefde te zeggen als iemand iets dergelijk beweerde was: "Kijk om je heen! De aarde bestaat nog steeds. De tijd duurt voort. Het is duidelijk dat de dag des Heeren niet gekomen is!" Als de opstanding is wanneer alle fysieke graven open gaan en Jezus lichamelijk, zichtbaar daalt op een wolk met het geluid van een trompet: hoe kon men dan ooit iemand overtuigen dat het al was gebeurd?

Zou het kunnen dat de traditionele interpretatie van de dag van de Heer onjuist is, dat het evenals het tijdstip van de Parousia verkeerd is begrepen?
De aarde zal eeuwig blijven bestaan ter bewoning van de mens.

Psalm 104:5 Hij heeft de aarde op haar vaste plaatsen gegrondvest; Ze zal tot onbepaalde tijd, of voor eeuwig, niet aan het wankelen worden gebracht.

Jesaja 45:18 Want dit heeft JHWH gezegd, de Schepper van de hemelen, Hij, de ware God, de Formeerder van de aarde en de Maker ervan, Hij, die haar stevig heeft bevestigd, die haar niet louter voor niets heeft geschapen, die haar geformeerd heeft om ook bewoond te worden: NWV.


Wat is dan "de dag van JHWH"? (Zefanja 1:14).
Deze wordt ook wel armagedon genoemd.

Openbaring 16:
14 b ... de koningen van de gehele bewoonde aarde, om hen te vergaderen tot de oorlog van de grote dag van God de Almachtige.
16 En ze vergaderden hen tot de plaats die in het Hebreeuws Har–Magedon wordt genoemd. NWV.

De aarde wordt dan gezuiverd van tegenstanders van God, ongelovigen en afgodenaanbidders.
Het is niet iets om bang voor te zijn.

Lukas 21:28 Als nu deze dingen beginnen te geschieden, richt U dan rechtop en heft UW hoofd omhoog, omdat UW bevrijding nabij komt.” NWV.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door callista »

Alpha schreef:
Piebe 2.2 schreef:Laten we het eens omdraaien. Als op de dag van de Heer de wereld vergaat, hoe kon Timoteüs dan ooit overtuigd worden dat die dag geweest was? Het enige wat hij hoefde te zeggen als iemand iets dergelijk beweerde was: "Kijk om je heen! De aarde bestaat nog steeds. De tijd duurt voort. Het is duidelijk dat de dag des Heeren niet gekomen is!" Als de opstanding is wanneer alle fysieke graven open gaan en Jezus lichamelijk, zichtbaar daalt op een wolk met het geluid van een trompet: hoe kon men dan ooit iemand overtuigen dat het al was gebeurd?

Zou het kunnen dat de traditionele interpretatie van de dag van de Heer onjuist is, dat het evenals het tijdstip van de Parousia verkeerd is begrepen?
De aarde zal eeuwig blijven bestaan ter bewoning van de mens.
De aarde zal vergaan
Wij mensen weten niet beter dan dat de aarde bewoonbaar is. Maar in de toekomst gaat dat – door toedoen van de zon – veranderen. Wanneer? Wetenschappers hebben dat nu berekend. Ze schatten in dat onze planeet nog zeker 1,75 miljard jaar leefbaar blijft. Over 3,25 miljard jaar zal het laatste leven op aarde zeker uitsterven, maar daar zijn wij mensen geen getuigen meer van.
https://www.scientias.nl/aarde-nog-zeke ... ewoonbaar/
Psalm 104:5 Hij heeft de aarde op haar vaste plaatsen gegrondvest; Ze zal tot onbepaalde tijd, of voor eeuwig, niet aan het wankelen worden gebracht.
De werkelijkheid schijnt toch anders te zijn...bovendien is de aarde niet gegrondvest, maar draait om de zon.
De aarde wordt dan gezuiverd van tegenstanders van God, ongelovigen en afgodenaanbidders.
Het is niet iets om bang voor te zijn.
M.a.w. de zoveelste genocide... :evil:
Echt iets om naar uit te kijken voor de gelovigen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Piebe Paulusma »

Alpha schreef: Wat is dan "de dag van JHWH"? (Zefanja 1:14).
Deze wordt ook wel armagedon genoemd.

Openbaring 16:
14 b ... de koningen van de gehele bewoonde aarde, om hen te vergaderen tot de oorlog van de grote dag van God de Almachtige.
16 En ze vergaderden hen tot de plaats die in het Hebreeuws Har–Magedon wordt genoemd. NWV.

De aarde wordt dan gezuiverd van tegenstanders van God, ongelovigen en afgodenaanbidders.
Het is niet iets om bang voor te zijn.

Lukas 21:28 Als nu deze dingen beginnen te geschieden, richt U dan rechtop en heft UW hoofd omhoog, omdat UW bevrijding nabij komt.” NWV.
Vrees je dan niet voor wat jouw bloeddorstige God met je familie en vrienden zal doen die niet geloven wat jij gelooft? Als die dag zou aanbreken waar jij niet voor vreest, dan zou ik met het zwaard in de aanslag jacht maken op allen die zich niet bekommeren over hun familie en vrienden en ze zonder barmhartigheid doden.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
R.L.
Berichten: 421
Lid geworden op: 13 jun 2016, 00:20
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door R.L. »

Alpha schreef:De aarde zal eeuwig blijven bestaan ter bewoning van de mens.
Jesaja 65:17
Jesaja 66:22
Petrus 3:13
Openbaringen 3 en Openbaringen 21.

Alle keren: een nieuwe hemel en nieuwe aarde.

Nu is het best mogelijk dat de schrijvers van de Schrift het, ondanks de inbreng van de Ene, verkeerd hadden natuurlijk maar ik geloof daar niet in.
Aangezien in de NWV een gelijke vertaling staat moet er ergens een dogma zijn in de stroming van Alpha waarin uitgelegd wordt waarom dit anders gelezen moet worden.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Piebe Paulusma »

Riemer schreef:
Alpha schreef:De aarde zal eeuwig blijven bestaan ter bewoning van de mens.
Jesaja 65:17
Jesaja 66:22
Petrus 3:13
Openbaringen 3 en Openbaringen 21.

Alle keren: een nieuwe hemel en nieuwe aarde.

Nu is het best mogelijk dat de schrijvers van de Schrift het, ondanks de inbreng van de Ene, verkeerd hadden natuurlijk maar ik geloof daar niet in.
Aangezien in de NWV een gelijke vertaling staat moet er ergens een dogma zijn in de stroming van Alpha waarin uitgelegd wordt waarom dit anders gelezen moet worden.
Het WTG bouwt z'n imperium op angst, zonder lafbekken zouden ze vandaag nog hun deuren kunnen sluiten.

'De goddelozen vlieden daar geen vervolger is, maar elke rechtvaardige is moedig als een jonge leeuw.' (Spr 28,1)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
R.L.
Berichten: 421
Lid geworden op: 13 jun 2016, 00:20
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door R.L. »

Alpha schreef:NWV.
Graag een link naar de meest actuele NWV waar jij je op baseert :?:
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Sanne »

Piebe 2.2 schreef: Het WTG bouwt z'n imperium op angst, zonder lafbekken zouden ze vandaag nog hun deuren kunnen sluiten.

'De goddelozen vlieden daar geen vervolger is, maar elke rechtvaardige is moedig als een jonge leeuw.' (Spr 28,1)
Ik vind mezelf best wel moedig dat ik hier nog durf te blijven ondanks de vervolger :clown:
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Piebe Paulusma »

Sanne schreef:
Piebe 2.2 schreef: Het WTG bouwt z'n imperium op angst, zonder lafbekken zouden ze vandaag nog hun deuren kunnen sluiten.

'De goddelozen vlieden daar geen vervolger is, maar elke rechtvaardige is moedig als een jonge leeuw.' (Spr 28,1)
Ik vind mezelf best wel moedig dat ik hier nog durf te blijven ondanks de vervolger :clown:
Vanzelfsprekend stel ik het scherp zodat de discussie leuk is om te lezen. Ik ben blij dat jouw aanwezigheid hier wordt vervolgd. ;)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Alpha »

callista schreef:De aarde zal vergaan
Dus dat God zegt dat de aarde voor eeuwig bestaat ter bewoning van de mens is niet waar?
callista schreef: Wij mensen weten niet beter dan dat de aarde bewoonbaar is. Maar in de toekomst gaat dat – door toedoen van de zon – veranderen. Wanneer? Wetenschappers hebben dat nu berekend. Ze schatten in dat onze planeet nog zeker 1,75 miljard jaar leefbaar blijft. Over 3,25 miljard jaar zal het laatste leven op aarde zeker uitsterven, maar daar zijn wij mensen geen getuigen meer van.
De werkelijkheid schijnt toch anders te zijn...bovendien is de aarde niet gegrondvest, maar draait om de zon.
Dus deze speculatie heerst over God?
Hij is niet in staat zijn schepping te beschermen?
Dus dit klopt ook niet?

Job 26:7 Hij spant het noorden uit over de lege ruimte, Hangt de aarde op aan niets; NWV.
callista schreef:M.a.w. de zoveelste genocide... :evil:
Echt iets om naar uit te kijken voor de gelovigen.
Laat JIJ dus toe, dat jouw huis vernield wordt?
Je begint weer gewoon op nieuw?

Degenen die zich niet willen onderwerpen aan Gods wetten, is hun persoonlijke keuze en men kan van de gevolgen van die keuze op de hoogte zijn. Niemand hoeft onwetend te zijn.

Wanneer je uit een vliegtuig springt, zonder parachute, zijn de gevolgen toch ook duidelijk?

Interessante kijk heb je op de schepper.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Alpha »

Piebe 2.2 schreef:
Alpha schreef: Wat is dan "de dag van JHWH"? (Zefanja 1:14).
Deze wordt ook wel armagedon genoemd.

Openbaring 16:
14 b ... de koningen van de gehele bewoonde aarde, om hen te vergaderen tot de oorlog van de grote dag van God de Almachtige.
16 En ze vergaderden hen tot de plaats die in het Hebreeuws Har–Magedon wordt genoemd. NWV.

De aarde wordt dan gezuiverd van tegenstanders van God, ongelovigen en afgodenaanbidders.
Het is niet iets om bang voor te zijn.

Lukas 21:28 Als nu deze dingen beginnen te geschieden, richt U dan rechtop en heft UW hoofd omhoog, omdat UW bevrijding nabij komt.” NWV.
Vrees je dan niet voor wat jouw bloeddorstige God met je familie en vrienden zal doen die niet geloven wat jij gelooft? Als die dag zou aanbreken waar jij niet voor vreest, dan zou ik met het zwaard in de aanslag jacht maken op allen die zich niet bekommeren over hun familie en vrienden en ze zonder barmhartigheid doden.
Zie de bovenstaande reactie.
Niemand hoeft onwetend te zijn.

Ik geloof niet in een hel en in een God, die mensen eeuwig laat branden.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Alpha »

Riemer schreef:
Alpha schreef:De aarde zal eeuwig blijven bestaan ter bewoning van de mens.
Jesaja 65:17
Jesaja 66:22
Petrus 3:13
Openbaringen 3 en Openbaringen 21.

Alle keren: een nieuwe hemel en nieuwe aarde.

Nu is het best mogelijk dat de schrijvers van de Schrift het, ondanks de inbreng van de Ene, verkeerd hadden natuurlijk maar ik geloof daar niet in.
Aangezien in de NWV een gelijke vertaling staat moet er ergens een dogma zijn in de stroming van Alpha waarin uitgelegd wordt waarom dit anders gelezen moet worden.
Bedankt voor je reactie.
In de Bijbel zelf zijn m.i. duidelijke verklaringen te vinden.

Openbaring 21:1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is niet meer. NWV.

De nieuwe hemel en aarde is een citaat uit Jesaja .

Jesaja 65:17 Want ziet, ik schep nieuwe hemelen en een nieuwe aarde; en de vroegere dingen zullen niet in de geest worden teruggeroepen, noch zullen ze in het hart opkomen. NWV

De „nieuwe hemelen” is de eerste vervulling in het nieuwe regeringsstelsel dat na de terugkeer van de joden uit Babylonische ballingschap in het Beloofde Land werd opgericht en waarin stadhouder Zerubbábel en hogepriester Jesua een verantwoordelijke positie bekleedden.

Er kwam toen geen letterlijke nieuwe hemel en aarde.
Wel een nieuwe theocratische regering en een mensenmaatschappij, die zich onderwierp aan Gods wetten.

Keren we terug naar de openbaring tekst, dan zien we dat de zee er niet meer zal zijn.
Dat kan onmogelijk letterlijk zijn.
Ook hier geeft de Bijbel een verklaring:

Jesaja 57:20 „Maar de goddelozen zijn als de opgezweepte zee, wanneer die niet tot rust kan komen, waarvan de wateren zeewier en slijk blijven opwerpen.

Openbaring 17:15 En hij zegt tot mij: „De wateren die gij gezien hebt, waar de hoer zit, betekenen volken en scharen en natiën en talen. NWV.

Er zullen dan geen opstandige mensen meer zijn en zal er vrede heersen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Alpha »

Piebe 2.2 schreef:Het WTG bouwt z'n imperium op angst, zonder lafbekken zouden ze vandaag nog hun deuren kunnen sluiten.

'De goddelozen vlieden daar geen vervolger is, maar elke rechtvaardige is moedig als een jonge leeuw.' (Spr 28,1)
Jg bouwen hun geloof juist NIET op angst, maar op nauwkeurige kennis.

Immers de Bijbel zegt dit:

Lukas 21:28 Als nu deze dingen beginnen te geschieden, richt U dan rechtop en heft UW hoofd omhoog, omdat UW bevrijding nabij komt.” NWV.

Vandaar dat Jg niet in een hel of vagevuur geloven, noch in een hardvochtige God, die mensen eeuwig in een vuur laat branden.

Deze gedachte is van heidense geloven overgenomen.

Het is eenvoudig aan te tonen dat de hel niet bestaat, zelfs met de SV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Alpha »

Riemer schreef:
Alpha schreef:NWV.
Graag een link naar de meest actuele NWV waar jij je op baseert :?:
Alle Jg publicaties zijn gewoon op het internet te bekijken, ook de NWV.

Je kan de NWV in honderden talen bekijken door de gewenste taal te kiezen.

Je kan de NWV op twee manieren bekijken:

https://www.jw.org/nl/publicaties/bijbel/bi12/boeken/

http://wol.jw.org/nl/wol/binav/r18/lp-o/Rbi8/O/2004

Als je geïnteresseerd bent in de geschiedenis van de bijbel kan ik je deze Bijbeltentoonstelling aanbevelen, met deze recenties:

http://www.biblianeerlandica.be/bijbelexpo/

http://dedrontenaar.nl/swifterbant/tent ... wifterbant
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Piebe Paulusma »

Alpha schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Alpha schreef: Wat is dan "de dag van JHWH"? (Zefanja 1:14).
Deze wordt ook wel armagedon genoemd.

Openbaring 16:
14 b ... de koningen van de gehele bewoonde aarde, om hen te vergaderen tot de oorlog van de grote dag van God de Almachtige.
16 En ze vergaderden hen tot de plaats die in het Hebreeuws Har–Magedon wordt genoemd. NWV.

De aarde wordt dan gezuiverd van tegenstanders van God, ongelovigen en afgodenaanbidders.
Het is niet iets om bang voor te zijn.

Lukas 21:28 Als nu deze dingen beginnen te geschieden, richt U dan rechtop en heft UW hoofd omhoog, omdat UW bevrijding nabij komt.” NWV.
Vrees je dan niet voor wat jouw bloeddorstige God met je familie en vrienden zal doen die niet geloven wat jij gelooft? Als die dag zou aanbreken waar jij niet voor vreest, dan zou ik met het zwaard in de aanslag jacht maken op allen die zich niet bekommeren over hun familie en vrienden en ze zonder barmhartigheid doden.
Zie de bovenstaande reactie.
Niemand hoeft onwetend te zijn.

Ik geloof niet in een hel en in een God, die mensen eeuwig laat branden.
Maar je gelooft wel dat God nog vele mensen zal vermoorden en iemand dreigen met de dood is ook bangmakerij. Op mij heeft een doem preek geen enkele uitwerking, behalve dan dat ik me kwaadmaak over zoveel onrecht. Een rijk gebouwd op angst houdt geen stand en ik zoek een kerk die mij welkom heet i.p.v. angst aanjaagt.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Alpha »

Piebe 2.2 schreef:Ik vind mezelf best wel moedig dat ik hier nog durf te blijven ondanks de vervolger :clown:
Vanzelfsprekend stel ik het scherp zodat de discussie leuk is om te lezen. Ik ben blij dat jouw aanwezigheid hier wordt vervolgd. ;)[/quote]Vervolging van andersdenkenden gebeuren al vele eeuwen lang.

De eerste was Jezus persoonlijk, en hij verkondigde dat zijn volgelingen dat ook zou overkomen.
Men wilde kennelijk het Bijbelse goede nieuws niet horen, omdat dat niet past bij de eigen geloofsveronderstellingen..

Hand 17:
5 Maar de joden, die jaloers werden, namen zekere boosaardige mannen van de leeglopers die zich op de marktplaats ophielden, in hun gezelschap op en vormden een samenscholing en gingen ertoe over de stad in opschudding te brengen. En zij bestormden het huis van Jason in een poging hen voor het gepeupel te brengen. 
6 Toen zij hen niet vonden, sleepten zij Jason en zekere broeders naar de stadsbestuurders, terwijl zij schreeuwden: „Deze mensen, die de bewoonde aarde ondersteboven hebben gekeerd, zijn nu ook hier, 
7 en Jason heeft hen gastvrij ontvangen. En al deze mensen handelen in strijd met de verordeningen van caesar door te zeggen dat er een andere koning is, Jezus.” 
8 Zij brachten de schare en de stadsbestuurders, toen dezen dit alles hoorden, werkelijk in beroering; 
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Alpha »

Piebe 2.2 schreef:Maar je gelooft wel dat God nog vele mensen zal vermoorden en iemand dreigen met de dood is ook bangmakerij. Op mij heeft een doem preek geen enkele uitwerking, behalve dan dat ik me kwaadmaak over zoveel onrecht. Een rijk gebouwd op angst houdt geen stand en ik zoek een kerk die mij welkom heet i.p.v. angst aanjaagt.
Dan zal je weinig kerken vinden, die niet de hel prediken.
Kijk in hun Bijbel.

Een bevrijding van misdaad en onrecht is m.i. geen doem prediken.

Niemand wordt in of door de Bijbel bedreigd, er wordt slechts een keuze voorgelegd.
Ieder heeft een vrije wil.

Galaten 5:1 Voor zulk een vrijheid heeft Christus ons vrijgemaakt. Staat daarom vast en laat U niet opnieuw een slavenjuk opleggen.

„Neemt mijn juk op u en wordt mijn discipelen, want ik ben zachtaardig en ootmoedig van hart, en gij zult verkwikking vinden voor uw ziel. Want mijn juk is weldadig en mijn vracht is licht.” — Matth. 11:29, 30. NWV.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Anja (oud account) »

Mwah, dat de hel bestaat kun je gewoon met je gezonde verstand begrijpen. De hel is namelijk ook op de aarde aanwezig. Moet je maar eens met een met zoutzuur overgoten moslima uit Afghanistan spreken bijvoorbeeld. En hoe lang die hel duurt in het hiernamaals, geen idee. Maar als je zo iemand bent geweest als Hitler, die zoiets in het veelvoudige heeft gedaan, dan kan de hel als een eeuwigheid zijn, dat denk ik wel ja. Bovendien spreek maar eens met zo'n zoutzuurslachtoffer.....die zal je vertellen dat haar hel hier eeuwig duurt. Bewustzijn is niet aan tijd gebonden namelijk.

En ach, het wtg beliegt de mensen juist weer dat er geen hel is, én nog erger: dat ze geen bewustzijn zouden hebben in het hiernamaals, maar dat ze zouden slapen. Een uitspraak op basis van 1 zinnetje in de Bijbel, en een paar losse citaten, en bovendien komt het niet overeen met wat we weten over de ontwikkeling van het bewustzijn dat in de Bijbel helder naar voren komt. Last but not least wijst wetenschappelijk onderzoek anders uit, én tonen de gestorvenen zich ook aan mensen en kunnen zij dingen vertellen t.b.v. hun nabestaande. Dingen die helend zijn, die soms over het graf heen verzoening brengen tussen de mensen, en die aantonen dat God bestaat, namelijk eindeloos bewustzijn, dat voortleeft na wat wij denken dat dood is.

Bovendien leeft de voorstelling van de hel als Dantes kookpot volgens mij alleen nog in de fantasie van het wtg. Niemand heeft het zoveel over de hel als het wtg namelijk, en dan komt er achter dat zíj daar in elk geval niet in geloven. Juist aan de ontkenningen kun je meestal aflezen waar men in werkelijkheid in het onderbewustzijn bang voor is en wat men wérkelijk gelooft van binnen. (wel handig om te weten :clown: ). Als iemand voortdurend van iets roept dat het "niet" is en dat men er "niet" in gelooft, geeft dat meestal aan dat men tegen zijn eigen onderbewustzijn aan het spreken is (wat dus zegt 'het bestaat wel', of 'maar misschien bestaat het wel'). Vandaar dat krampachtige wetticisme, in mijn optiek.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Sanne »

Anja schreef:
Bovendien leeft de voorstelling van de hel als Dantes kookpot volgens mij alleen nog in de fantasie van het wtg. Niemand heeft het zoveel over de hel als het wtg namelijk, en dan komt er achter dat zíj daar in elk geval niet in geloven. Juist aan de ontkenningen kun je meestal aflezen waar men in werkelijkheid in het onderbewustzijn bang voor is en wat men wérkelijk gelooft van binnen. (wel handig om te weten :clown: ). Als iemand voortdurend van iets roept dat het "niet" is en dat men er "niet" in gelooft, geeft dat meestal aan dat men tegen zijn eigen onderbewustzijn aan het spreken is (wat dus zegt 'het bestaat wel', of 'maar misschien bestaat het wel'). Vandaar dat krampachtige wetticisme, in mijn optiek.
Het valt mij op dat je je te pas en te onpas negatief uitlaat over JG. Misschien ben je er niet bewust van, maar dat doe je dus wel heel erg veel. Het komt op mij nogal krampachtig over. Wat zegt dat dan over jouw onderbewustzijn ?
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Anja (oud account) »

Sanne schreef:
Anja schreef:
Bovendien leeft de voorstelling van de hel als Dantes kookpot volgens mij alleen nog in de fantasie van het wtg. Niemand heeft het zoveel over de hel als het wtg namelijk, en dan komt er achter dat zíj daar in elk geval niet in geloven. Juist aan de ontkenningen kun je meestal aflezen waar men in werkelijkheid in het onderbewustzijn bang voor is en wat men wérkelijk gelooft van binnen. (wel handig om te weten :clown: ). Als iemand voortdurend van iets roept dat het "niet" is en dat men er "niet" in gelooft, geeft dat meestal aan dat men tegen zijn eigen onderbewustzijn aan het spreken is (wat dus zegt 'het bestaat wel', of 'maar misschien bestaat het wel'). Vandaar dat krampachtige wetticisme, in mijn optiek.
Het valt mij op dat je je te pas en te onpas negatief uitlaat over JG. Misschien ben je er niet bewust van, maar dat doe je dus wel heel erg veel. Het komt op mij nogal krampachtig over. Wat zegt dat dan over jouw onderbewustzijn ?
Niets, want het is geen onbewuste opmerking, maar een zeer bewuste. En bovendien zeg ik bijna altijd wtg. Als er een gevoelig kind van God door Herodes (m.i. het wtg ten voeten uit, ik ken die organisatie beter dan jij denkt) dreigt te worden verslonden, spreek ik mij uit. Vooral als er jehova's getuigen ongebreideld hier hun kerkleer op hoogmoedige wijze over iedere topic en in ieder subforum heen gooien, ondanks dat al ontelbare malen op gewezen is dat dat niet de bedoeling is.

Er is dus sprake van een zeer welbewuste actie van mij, geen onbewuste, Sanne. Tot ik mijn laatste adem uitblaas zal ik mij uitspreken tegen het wtg en haar leer. Een vernietigende organisatie met een vernietigende leer. En al ga je op je kop staan, ik zal niet zwijgen. Ik zoek het niet op, en ik laat heel veel gaan zonder te reageren. Want wat een jg doet moet ie zelf weten en bereikbaar is ie toch niet zolang ie in de macht van het wtg is. Maar zodra ik het eerder in dit bericht beschrevene zie gebeuren dan zal ik mij uitspreken. Iedere onwetende persoon die ik ook maar enigszins uit de klauwen van het wtg kan houden, is er 1. Ik vind dat er al veel te veel ruimte aan het wtg wordt gegeven hier. Er is naar mijn mening en ervaring eigenlijk geen antichristelijker, vernietigender organisatie die de dekmantel van christendom aan heeft genomen, dan het wtg.

Drie gezinnen ken ik van nabij en een daarvan van zeeeeer nabij, allemaal volkomen kapot gemaakt door het wtg en hun (naar mijn mening valse) leer. Een goede vriend van ons (de vierde, dus niet meegerekend bij de drie gezinnen) was ook bij de jg. Daarna ging hij gelukkig over naar de theosofie, waarna hij vervolgens thuiskwam bij de Baptisten. Het is gelukkig mogelijk om gezond van die religie van het wtg af te komen en thuis te komen bij Christus.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
R.L.
Berichten: 421
Lid geworden op: 13 jun 2016, 00:20
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door R.L. »

Alpha schreef:
Riemer schreef:
Alpha schreef:De aarde zal eeuwig blijven bestaan ter bewoning van de mens.
Jesaja 65:17
Jesaja 66:22
Petrus 3:13
Openbaringen 3 en Openbaringen 21.

Alle keren: een nieuwe hemel en nieuwe aarde.

Nu is het best mogelijk dat de schrijvers van de Schrift het, ondanks de inbreng van de Ene, verkeerd hadden natuurlijk maar ik geloof daar niet in.
Aangezien in de NWV een gelijke vertaling staat moet er ergens een dogma zijn in de stroming van Alpha waarin uitgelegd wordt waarom dit anders gelezen moet worden.
Bedankt voor je reactie.
In de Bijbel zelf zijn m.i. duidelijke verklaringen te vinden.

Openbaring 21:1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is niet meer. NWV.

De nieuwe hemel en aarde is een citaat uit Jesaja .

Jesaja 65:17 Want ziet, ik schep nieuwe hemelen en een nieuwe aarde; en de vroegere dingen zullen niet in de geest worden teruggeroepen, noch zullen ze in het hart opkomen. NWV

De „nieuwe hemelen” is de eerste vervulling in het nieuwe regeringsstelsel dat na de terugkeer van de joden uit Babylonische ballingschap in het Beloofde Land werd opgericht en waarin stadhouder Zerubbábel en hogepriester Jesua een verantwoordelijke positie bekleedden.

Er kwam toen geen letterlijke nieuwe hemel en aarde.
Wel een nieuwe theocratische regering en een mensenmaatschappij, die zich onderwierp aan Gods wetten.

Keren we terug naar de openbaring tekst, dan zien we dat de zee er niet meer zal zijn.
Dat kan onmogelijk letterlijk zijn.
Ook hier geeft de Bijbel een verklaring:

Jesaja 57:20 „Maar de goddelozen zijn als de opgezweepte zee, wanneer die niet tot rust kan komen, waarvan de wateren zeewier en slijk blijven opwerpen.

Openbaring 17:15 En hij zegt tot mij: „De wateren die gij gezien hebt, waar de hoer zit, betekenen volken en scharen en natiën en talen. NWV.

Er zullen dan geen opstandige mensen meer zijn en zal er vrede heersen.
Mogelijk moet je eerst eens een keuze maken voor een vertaling.
De NWV is beslist geen onbesproken vertaling, de Naardense is dat bv wel.
Dus: lees je even in in het vak van vertalen, leer de grondtalen en we spreken verder. Goed?
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Wanneer is de opstanding?

Bericht door Sanne »

Anja schreef:Vooral als er jehova's getuigen ongebreideld hier hun kerkleer op hoogmoedige wijze over iedere topic en in ieder subforum heen gooien, ondanks dat al ontelbare malen op gewezen is dat dat niet de bedoeling is.
Ik ben daar al verschillende keren heel duidelijk over geweest. Maar opvallend genoeg lijkt dat genegeerd te worden.