Weg tot behoud

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door callista »

Alpha schreef:
Je kan alleen met JHWH verbonden zijn, via bemiddeling van zijn zoon Jezus.
God stelt dus wel degelijk eisen aan Jezus aanbidders.

.
Nee hoor, lees Jesaja
Je kunt je rechtstreeks tot God wenden, daar is geen bemiddelaar voor nodig........het kan, maar hoeft niet.
Jesaja 45:22
Wendt U naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde! want Ik ben God, en niemand meer.
En zou je nu eens kunnen stoppen met deze uitentreuren herhaalde zin? :x
Je bent hier geen docent.....dat is trouwens ook verboden. :naughty:
Ik probeer alleen te laten zien, wat er in de Bijbel geleerd wordt
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8892
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door Alpha »

Yolanda_dB schreef:Ik hoef ook niet te zoeken, want ik ken die weg al lang, en 'bewandel' die weg al lang.
dat menen vele religies, zoals de Joden, de Islam.
Yolanda_dB schreef:Ik maak mij wat dat betreft wat meer zorgen over jou...

Punt is dat wat bij mij een invulling is van mijn/onze "liturgie", door jou wordt benoemd als afgoderij.
En elke keer zit je er naast, alleen al omdat jij iets anders aan het be-/veroordelen bent.
En telkens negeer je wat ik zeg of vraag, ook nu weer.
Gezien JOUW manier van 'discussiëren' ben je helemaal niet in gesprek, ben je helemaal niet bezig met het wijzen van de juiste weg,
maar ben je 'jouw visie / jouw leer' aan het weergeven. En in dit geval is die (wat mij betreft) totaal niet relevant.
Sterker: in mijn ogen is dat een valse leer. En dan bedoel ik ook valse leer zoals de Bijbel spreekt over valse leraren.
Bedankt dat je bezorgd bent.

Je gaat verder met dingen die ik niet heb gezegd, maar kennelijk wel zo interpreteert.

Ik geef niet “mijn” leer weer, maar datgene wat in de Bijbel staat.
Ik nodig je uit om aan te tonen dat datgene wat ik schrijf in strijd is met de leer van de gehele bijbel.

Omdat ik anders denk als jij, breng ik een valse leer en een valse leraar?
Aan oren kittelen doe ik, net als Jezus, niet.
Dus dan maar op de brandstapel of aan een paal gespijkerd?
Yolanda_dB schreef: Ik 'vier' kerstmis niet in de zin van een verjaardagsfeest.
Ik 'vier' kerstmis niet in de zin van een zonnewendefeest.
Ik 'vier' kerstmis niet in de zin van een cadeautjes-/pakjesfeest met de kerstman in zijn arreslee met rendieren.
Maar in de periode van advent en kerst staat bij ons de komst van Jezus Christus in de wereld, en de betekenis daarvan voor de wereld, op de voorgrond in onze liturgie.
(Overigens: ook wel op andere momenten in het jaar.)
Je viert dis Kerstmis op jouw mnier, ook als de Bijbel dat niet kent.
Yolanda_dB schreef: Zullen we het voorlopig even bij kerstmis houden.
En het feit dat jij mij deze vraag stelt, betekent dus op z'n minst dat jij dus helemaal niet kunt concluderen of ik het wel of niet vier.
Ik had het over het gedenken van Jezus dood op 14 Nissan. Iets wat in de eerste eeuw van harte werd gedaan, uit dankbaarheid voor zijn loskoopoffer.
Yolanda_dB schreef:
Je krijgt een stukje uit de Bijbel voorgelezen en de voorganger geeft daar zijn visie over.
Toegegeven, dat laatste gebeurt vaak, daarom schreef ik de 's' in "be(s)preking" tussen haakjes.
Maar: dat is op zich heel Bijbels.
EN: het "bespreken"/reageren gebeurt wel degelijk, ook in de kerkdiensten.
Ten minste: wel in de kerken/kerkdiensten die ik bezoek. [/quote]Dus steek je tijdens of direct na de preek je vinger op, om wat te vragen?
Yolanda_dB schreef:Zoals ook jouw visie wordt 'gekleurd' door de JG-denominatie.
Jij bent ervan overtuigd dat jouw mening Bijbels is, die voorgangers ook.
Mijn visie wordt uitsluitend “gekleurd”door de Bijbelse leer, niet door menselijke overleveringen en tradities.
Ik onderbouw mijn mening met directe of indirecte citaten uit de gehele bijbel.
Yolanda_dB schreef:Kennelijk?
Omdat jij over een constructie aan het praten bent waar ik het NIET over heb?
Doe niet zo bespottelijk.

Resumerend:
Ik stel vragen; jij geeft geen antwoord.
Ik heb het over A, jij veroordeelt dat, maar ondertussen heb jij het over B, en toon je niet aan dat A en B hetzelfde zijn.
Je praat steeds over dingen die ik "kennelijk" denk, terwijl dat helemaal niet zo is, het zijn jouw (verkeerde) vooroordelen.

Het is mij wel duidelijk.
Jouw 'nauwkeurige kennis' vertoont zeer veel hiaten,
en jouw "open staan" voor de zienswijze van anderen is zo ongeveer nul komma nul.
Het is niet bespottelijk om je er op te wijzen, dat bepaalde oberleveringen en tradities geen Bijbelse oorsprong hebben.
Het is van levensbelang, ook als je dat niet ziet of niet wil zien.
Dat is niet in mijn belang.
Yolanda_dB schreef:Als je onder "Bijbelse oorsprong" verstaat dat er een letterlijke specifieke opdracht in moet staan voor de gelovigen anno 2000+, heb je gelijk.
Maar dat geldt al voor alle gelovigen sinds de eerste christenen, dus ook wat dat betreft ben ik in goed gezelschap.
Ik heb het nog steeds over overleveringen en gebruiken die aantoonbaar zijn overgenomen van niet Bijbelse religies.
Ikm heb dat m.i. duidelijk onderbouwd met allerlei citaten.

Graven wit schilderen heeft niet veel zin.

Je hebt een vrije wil gekregen, dus je mag geloven zoals jij dat wilt.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door Martine »

Alpha schreef:Je kan alleen met JHWH verbonden zijn, via bemiddeling van zijn zoon Jezus.
God stelt dus wel degelijk eisen aan Jezus aanbidders.

Veroordeel ik alles en iedereen hiermee, die een andere mening hebben?
Beslist niet.
Ik moedig aan om terug te keren naar de Bijbelse leer, die ontdaan is van alle overleveringen en tradities die geen Bijbelse oorsprong hebben.
Zie je nou echt niet dat een zin als: "Ik moedig aan om terug te keren naar de Bijbelse leer" een oordeel impliceert?
Kennelijk ben ik in jouw ogen afgeweken van die Bijbelse leer, o.a. omdat ik dingen doe die in jouw ogen verkeerd zijn en leiden naar afwijzing. Dat is jouw opvatting, niet de mijne.
Ik ken de teksten die je steeds aanhaalt ook wel. Alleen ben ik zo vrij daar eigen gedachten over te hebben.
Respecteer dat er mensen zijn die het anders zien dan jij.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8892
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door Alpha »

callista schreef:
Alpha schreef:
Je kan alleen met JHWH verbonden zijn, via bemiddeling van zijn zoon Jezus.
God stelt dus wel degelijk eisen aan Jezus aanbidders..
Nee hoor, lees Jesaja
Je kunt je rechtstreeks tot God wenden, daar is geen bemiddelaar voor nodig........het kan, maar hoeft niet.
Jesaja 45:22 Wendt U naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde! want Ik ben God, en niemand meer.
En zou je nu eens kunnen stoppen met deze uitentreuren herhaalde zin? :x
Je bent hier geen docent.....dat is trouwens ook verboden. :naughty:
Ik probeer alleen te laten zien, wat er in de Bijbel geleerd wordt
Ik lees dit:

Johannes 14:6 Jezus zei tot hem: „Ik ben de weg en de waarheid en het leven.
Niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van mij.

1 Timotheüs 2:5 Want er is één God en één middelaar tussen God en mensen, een mens, Christus Jezus,

Jammer dat je moeite hebt met datgene wat de bijbel leert.
De Jesaja tekst is gericht aan Gods volk, Israël.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8892
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door Alpha »

Martine schreef:
Alpha schreef:Je kan alleen met JHWH verbonden zijn, via bemiddeling van zijn zoon Jezus.
God stelt dus wel degelijk eisen aan Jezus aanbidders.

Veroordeel ik alles en iedereen hiermee, die een andere mening hebben?
Beslist niet.
Ik moedig aan om terug te keren naar de Bijbelse leer, die ontdaan is van alle overleveringen en tradities die geen Bijbelse oorsprong hebben.
Zie je nou echt niet dat een zin als: "Ik moedig aan om terug te keren naar de Bijbelse leer" een oordeel impliceert?
Kennelijk ben ik in jouw ogen afgeweken van die Bijbelse leer, o.a. omdat ik dingen doe die in jouw ogen verkeerd zijn en leiden naar afwijzing. Dat is jouw opvatting, niet de mijne.
Ik ken de teksten die je steeds aanhaalt ook wel. Alleen ben ik zo vrij daar eigen gedachten over te hebben.
Respecteer dat er mensen zijn die het anders zien dan jij.
Nee, niet in MIJN ogen.

Wel ik stook geen andersdenkenden op en spijker die ook niet aan een paal.

Je mag geloven, wat JIJ zelf wilt.
Het is jouw eigen keuze.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door callista »

@Martine
Je kunt praten als Brugman, maar het wordt hier allemaal toegestaan en gedoogd...ook steeds diezelfde, aangeleerde uitspraken.
alhoewel meerdere forumleden hem daarop gewezen hebben--ook dat er zo geen discussie mogelijk is.... :w
Tja...het zij zo...helaas... :|

In de orthodoxe hoek heeft Alpha geen toegang meer.....dus al zijn bespiegelingen en leerstellingen komen in Bijbelgesprek, LB en Cof terecht.
Daar is het kennelijk wel op z'n plek.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door Martine »

callista schreef:@Martine
Je kunt praten als Brugman, maar het wordt hier kennelijk allemaal toegestaan...alhoewel meerdere forumleden hem daarop gewezen hebben--ook dat er zo geen discussie mogelijk is.... :w
Tja...het zij zo...helaas... :|
Ik heb mijn best gedaan, maar het is net als met die twee Jg's die deze week aan mijn deur kwamen. "Ja maar, mevrouw..." en dan kwam weer hetzelfde riedeltje.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door callista »

Martine schreef:
callista schreef:@Martine
Je kunt praten als Brugman, maar het wordt hier kennelijk allemaal toegestaan...alhoewel meerdere forumleden hem daarop gewezen hebben--ook dat er zo geen discussie mogelijk is.... :w
Tja...het zij zo...helaas... :|
Ik heb mijn best gedaan, maar het is net als met die twee Jg's die deze week aan mijn deur kwamen. "Ja maar, mevrouw..." en dan kwam weer hetzelfde riedeltje.
Ik heb ze wel 20 jaar aan de deur gehad en ook in huis....met slecht weer bv. of als ze te lang aan het praten waren bij de deur.....ja, kom er dan maar in..

Ik had wel vanaf het begin aangekondigd dat ze niet moesten proberen mij te bekeren, maar toch bleven ze komen en dan hadden we het vaak over de vakanties en allerlei andere "wereldse" :clown: zaken, met af en toe natuurlijk wel wat bijbel gepraat [voor de vorm denk ik] ;) ....kopje koffie erbij en soms kwamen ook hun kinderen mee....keurig opgemaakt..haren gekleurd etc... :D
Echt gezellig ook...

Ik heb dus ook andere ervaringen...veroordeeld ben ik nooit door deze mensen, die ik nu benoem, of dat ze zo belerend deden als Alpha.......ze toonden ook respect voor mijn visie...en voor mijn "bijbelkennis".... :mrgreen:

Dus er zullen ook wel gradaties in zijn.
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Weg tot behoud

Bericht door Yolanda_dB »

Alpha schreef:... dat menen vele religies, zoals de Joden, de Islam.
Ik ben geen Jood. Ik ben geen moslim. Ik ben christen.
Alpha schreef:Ik geef niet “mijn” leer weer, maar datgene wat in de Bijbel staat.
Sorry, maar dat is dus NIET WAAR.
In de Bijbel staat bijvoorbeeld NIET "het is verboden om stil te staan bij de geboorte van Jezus.".
Er staat WEL in de Bijbel dat wij ons verre moeten houden van afgoderij.
MAAR:
Dat jij het "stil staan bij Jezus' geboorte" als afgoderij beoordeelt, is toch echt niets anders dan "JOUW bedenksel".
En - ik herhaal maar weer voor de zoveelste keer - ik heb het niet over het "vieren" van één of ander feest dat in 354 is bepaald op 25 december.
En zolang jij NIET ingaat op waar ik het over heb, heb jij het recht niet om dat af te doen als afgoderij.
Doe je dat wel, dan vervang jij Gods woord door jouw eigen bedenksels. En dat is "vals". En dat is WEL gewoon volgens de Bijbel.
Alpha schreef:Ik nodig je uit om aan te tonen dat datgene wat ik schrijf in strijd is met de leer van de gehele bijbel.
Veel van wat je schrijft, is in beginsel NIET in strijd met de gehele Bijbel.
Maar aangezien je NIET reageert op wat ik beweer, maar alleen op jouw eigen zelfbedachte verzinsels reageert,
is wat je over mijn standpunt zegt, WEL DEGELIJK in strijd met de gehele Bijbel.
Alpha schreef:Omdat ik anders denk als jij, breng ik een valse leer en een valse leraar?
Nee, omdat jij Gods Woord vervangt door jouw eigen bedenksels, daarom breng je een valse leer en ben je een valse leraar.
Alpha schreef:
Yolanda_dB schreef:Ik 'vier' kerstmis niet in de zin van een verjaardagsfeest.
Ik 'vier' kerstmis niet in de zin van een zonnewendefeest.
Ik 'vier' kerstmis niet in de zin van een cadeautjes-/pakjesfeest met de kerstman in zijn arreslee met rendieren.
Maar in de periode van advent en kerst staat bij ons de komst van Jezus Christus in de wereld, en de betekenis daarvan voor de wereld, op de voorgrond in onze liturgie.
(Overigens: ook wel op andere momenten in het jaar.)
Je viert dis Kerstmis op jouw mnier, ook als de Bijbel dat niet kent.
Je luistert weer niet.
Ik zeg DRIE KEER dat ik NIET 'vier',
en jouw conclusie is dat ik "dus" (dis) kerst 'vier' ...
Alpha schreef:Dus steek je tijdens of direct na de preek je vinger op, om wat te vragen?
Dat is inderdaad wel eens gebeurd ja.
Sterker: ik heb ook wel eens wat gevraagd ZONDER vinger op te steken ...
Die ruimte, die mogelijkheid, is er ...
En steeds vaker is er ook concreet ruimte voor nabespreken en vragen stellen ...
Alpha schreef:Mijn visie wordt uitsluitend “gekleurd”door de Bijbelse leer, niet door menselijke overleveringen en tradities.
Tussen enerzijds "de Bijbelse leer" en anderzijds "menselijke overleveringen en tradities" zitten nog heel veel mogelijkheden.
O.a. de optie dat je Gods woord vervangt door eigen bedenksels.
Zoals jij omtrent "het stilstaan" bij kerst doet.
Alpha schreef:Ik onderbouw mijn mening met directe of indirecte citaten uit de gehele bijbel.
Nou, daar zijn nog wel wat kanttekeningen bij te plaatsen, maar je doet zo te zien je best.
Dat is dan ondertussen ook nog zo ongeveer de enige reden dat ik de moeite neem zo serieus (maar wel scherp) mogelijk op jou te reageren.
Jammer alleen dat jij nu hier al heel lang JOUW mening aan het verwoorden bent,
maar blijkbaar niet herkent dat jouw mening gaat over wat anders als waarover ik het heb.
En zolang je die blijft verwarren, blijf ik reageren.
Alpha schreef:Het is niet bespottelijk om je er op te wijzen, dat bepaalde oberleveringen en tradities geen Bijbelse oorsprong hebben.
Of het verdiepen in bepaalde thema's uit Gods Woord nu wel of niet een "overlevering" of "traditie" is, het is zeker GEEN afgoderij - zoals jij beweert.
En dus is jouw bewering bespottelijk.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door Martine »

@Callista: Ik heb altijd een kort lontje als ze aan de deur komen.
Mijn schoonzus was Jg en toen mijn broer dat niet wenste te worden werden ze heel naar behandeld.
Mijn schoonzus kreeg niet eens bezoek toen ze in het ziekenhuis lag en niemand, maar dan ook niemand van de Jg kwam condoleren. Dus: gauw wegwezen is mijn parool/houding. :w
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door callista »

Martine schreef:@Callista: Ik heb altijd een kort lontje als ze aan de deur komen.
Mijn schoonzus was Jg en toen mijn broer dat niet wenste te worden werden ze heel naar behandeld.
Mijn schoonzus kreeg niet eens bezoek toen ze in het ziekenhuis lag en niemand, maar dan ook niemand van de Jg kwam condoleren. Dus: gauw wegwezen is mijn parool/houding. :w
:cry: vreselijk
Heel begrijpelijk...de liefde was dus ver te zoeken..j
...ik ken er ook wel een paar die hun ouders en familie niet meer zien.
Inmiddels ben ik er dan ook wel wat anders over gaan denken....
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot beh

Bericht door Anja (oud account) »

Martine schreef:@Callista: Ik heb altijd een kort lontje als ze aan de deur komen.
Mijn schoonzus was Jg en toen mijn broer dat niet wenste te worden werden ze heel naar behandeld.
Mijn schoonzus kreeg niet eens bezoek toen ze in het ziekenhuis lag en niemand, maar dan ook niemand van de Jg kwam condoleren. Dus: gauw wegwezen is mijn parool/houding. :w
Daar weten wij ook alles van, de vrouw van mijn oom raakte in de netten van het WTG verstrikt, en de ouders van enkele van mijn leerlingen vroeger en onze buren vroeger. Tot een paar jaar geleden lukte het me nog wel om zachtheid in mijn hart jegens de jg-mens te bewaren. Sinds een paar incicenten op straat en het hardnekkige gedrag aan de deur heb ik mijn hart en de buitendeur letterlijk moeten sluiten. Toen mijn moeder en ik haast onder een auto belandden door toedoen van een straataanklampende JG brak er iets in mij. Er knapte iets. Het was en is nu voor mij echt helemaal klaar, over en uit. In die tijd bleven ze hier ook cónstant aan de deur bellen. En ik laat ze gewoon staan. Ik doe niet eens meer open. En ik doe ook geen moeite om te verbergen dat ik thuis ben. Van mij mogen ze het ongewenste deurbellen en het op straat mensen lastig vallen echt verbieden. Je kunt ze ook niet bereiken via telefoon of internet, om een klacht over hun leden in te dienen, er staan nergens contactmogelijkheden. De eerstvolgende keer dat we weer op straat worden lastiggevallen en worden vastgepakt, of de weg versperd, of ten val gebracht door hinderlijk in de weg blijven lopen, maak ik een foto en doe ik aangifte. Dat meen ik écht. Alleen sinds ik dit heb besloten, hebben we ze niet meer gezien en is het niet meer gebeurd. Dat is beter, want ik wens ze geen kwaads toe, maar ik wens wel dat het kwade van het hinderen en het lastig vallen, stopt. En als dat niet goedschiks lukt, dan in dit geval maar 'kwaadschiks' dwz via een aangifte. Mocht het nóg een keer gebeuren op dat punt in een straat bij onze kapper, dan maak ik van de betreffende persoon een foto en dan prent ik die persoon(en) in: kijk even heel goed naar ónze gezichten....de volgende keer dat je ons weer tegenkomt en het lef hebt ons weer aan te klampen, doe ik aangifte, en ik héb je nu op de foto. Dus ons voortaan met rust laten.

Ik wens iedere mens, inclusief een jg, alle goeds toe. Maar mijn grenzen zijn bereikt en vér overschreden. Misschien zijn ze er nu echt mee opgehouden, maar het kan ook zijn dat er weer een nieuwe golf van dit gedrag aankomt en dat ze nu weer een poos pauseren. Want dit gaat naar onze ervaring in golfbewegingen.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8892
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door Alpha »

Anja schreef:Ook met de zonnewende is overigens niets mis. Wees maar dankbaar dat we de zon hebben gekregen, zodat er leven kan zijn op onze planeet en alles wat leeft kan groeien en bloeien. Een mooi gedicht van die goeie ouwe Goethe, toevallig vanmorgen gelezen in "De Levensbloem" van Andreas Beutel (eerder vandaag genoemd in Praatvaria 8-) )

Wär nicht das Auge sonnenhaft,
Die Sonne könnt es nie erblicken;
Läg nicht in uns des Gottes eigne Kraft,
Wie könnt uns Göttliches entzücken?

Vertaling:
Had het oog geen zonnemacht,
(dan) Kon het de zon nooit waarnemen;
Lag niet in ons Gods eigen kracht,
Hoe kon iets goddelijks ons dan verrukken?

(Johann Wolfgang von Goethe)

In onze tijd ziet het overgrote deel van de mensen de zon echt allang niet meer aan voor de schepper zelf of een of andere godheid hoor. Misschien nog wat primitieve geisoleerde stammen her en der, maar daar houdt het ook wel mee op. En sommige christenen dan dus 8-) die bang zijn dat ze een andere god aanbidden als ze een kerstboom hebben :clown:
Zonnewende is een aanbidding van de zon.
God eist exclusieve toewijding, aanbidding.(Mattheüs 4:10; Exodus 34:14; Ex 20:5)
Het gaat er NIET om, hoe JIJ het ziet, maar hoe God dat ziet.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8892
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door Alpha »

Yolanda_dB schreef:Toch ben ik het hier ook niet mee eens Martine.
Er staat in de Bijbel wel iets meer dan "laat je door Zijn Geest leiden en de rest doet er niet toe."

Je geeft zelf al een tekst aan: de naaste liefhebben.
Dat wordt in de Bijbel bijv. uitgewerkt door de apostel Jacobus,
die daarmee een onderscheid maakt tussen levend geloof en dood geloof.

In de Bijbel staat bijv. dat we kwaad uit ons midden moeten wegdoen (waarmee bedoeld dat mensen die in ''grove' zonde leven, uiteindelijk uit de gemeente moeten weren).

In de eerste apostel-synode worden enkele regels vastgelegd die "als nieuwtestamentische wet" gelden.
Bijv. het niet eten van bloed.

Dus "laat je door Zijn Geest leiden. niks meer, niks minder" is wel te kort door de bocht wat mij betreft.
Ook al mag/moet dat wel degelijk het uitgangspunt zijn.
Inderdaad is er meer onder de zon.

Ik verbaas mij vaan over de reacties hier.

Wanneer in mijn kringen een tekst wordt besproken, dan regeren de mensen positief en kijken ze hoe ze dat in hun geloofsleven kunnen toepassen.

Hier zie ik vaak het tegenover gestelde.
In de trant van hoe durf je MIJ wat op te leggen, terwijl ik alleen laat zien wat de Bijbel leert.
Vervolgens een reactie in de trant van: Ik bepaal zelf wel hoe ik God aanbid, daar heeft hij niets mee te maken.

Hoe zou het komen dat slecht weinigen de smalle weg kunnen vinden?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8892
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door Alpha »

callista schreef:@Martine
Je kunt praten als Brugman, maar het wordt hier allemaal toegestaan en gedoogd...ook steeds diezelfde, aangeleerde uitspraken.
alhoewel meerdere forumleden hem daarop gewezen hebben--ook dat er zo geen discussie mogelijk is.... :w
Tja...het zij zo...helaas... :|

In de orthodoxe hoek heeft Alpha geen toegang meer.....dus al zijn bespiegelingen en leerstellingen komen in Bijbelgesprek, LB en Cof terecht.
Daar is het kennelijk wel op z'n plek.
Ik bedien mij niet van aangeleerde uitspraken, die kennelijk Jijzelf gewend bent, maar van Bijbelse uitspraken.

Ik probeer voortdurend te discussiëren.
Velen kunnen daar niet tegen, omdat ik niet die dingen zeg, die men wil horen.

Sommigen gaan dan onwelvoeglijk reageren en daarmee laat men zien, dat de Bijbelse beginselen, die Jezus naar voren, bracht niet worden toegepast.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door Anja (oud account) »

Alpha schreef:
Anja schreef:Ook met de zonnewende is overigens niets mis. Wees maar dankbaar dat we de zon hebben gekregen, zodat er leven kan zijn op onze planeet en alles wat leeft kan groeien en bloeien. Een mooi gedicht van die goeie ouwe Goethe, toevallig vanmorgen gelezen in "De Levensbloem" van Andreas Beutel (eerder vandaag genoemd in Praatvaria 8-) )

Wär nicht das Auge sonnenhaft,
Die Sonne könnt es nie erblicken;
Läg nicht in uns des Gottes eigne Kraft,
Wie könnt uns Göttliches entzücken?

Vertaling:
Had het oog geen zonnemacht,
(dan) Kon het de zon nooit waarnemen;
Lag niet in ons Gods eigen kracht,
Hoe kon iets goddelijks ons dan verrukken?

(Johann Wolfgang von Goethe)

In onze tijd ziet het overgrote deel van de mensen de zon echt allang niet meer aan voor de schepper zelf of een of andere godheid hoor. Misschien nog wat primitieve geisoleerde stammen her en der, maar daar houdt het ook wel mee op. En sommige christenen dan dus 8-) die bang zijn dat ze een andere god aanbidden als ze een kerstboom hebben :clown:
Zonnewende is een aanbidding van de zon.
God eist exclusieve toewijding, aanbidding.(Mattheüs 4:10; Exodus 34:14; Ex 20:5)
Het gaat er NIET om, hoe JIJ het ziet, maar hoe God dat ziet.
Als jij gelooft dat de zon een god is wel en kennelijk geloof jij dat. Maar jij hebt kennelijk geen weet van de betekenis van aanbidding in geest en waarheid, en de Relatie die daaruit groeit. Je zet net als vrijwel alle JG's God , althans het godsbeeld van de krijgszuchtige stamgod Jahweh, ver weg, op een torenhoog onbereikbaar voetstuk, in plaats van het Offer van Jezus te aanvaarden en het Goede Nieuws te brengen. Jij kent een eisende godheid ver weg. Ik heb door Jezus Christus een Relatie met de Vader, de enige God, de Heilige Drievuldigheid, de God van Liefde die Zijn Zoon voor mij heeft gegeven, dichtbij. Ik ben gekocht en betaald met het bloed van het Lam. En de onderwerping van jg door toedoen van het wtg aan een oorlogszuchtige afgod heeft op mij geen vat.

Ik ben door God gewenst, gewild, en innig geliefd. En als jij iets anders denkt, dan verwijs ik je voor jouw rechtzaak naar de Vader. Ga daar je zaak maar aankaarten. Ga jij maar aan de Vader vertellen hoe God het ziet........hoogmoed, arrogantie van de bovenste plank dat jij meent te zien met Gods ogen....
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 29 sep 2016, 11:29, 5 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8892
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door Alpha »

Martine schreef:
callista schreef:@Martine
Je kunt praten als Brugman, maar het wordt hier kennelijk allemaal toegestaan...alhoewel meerdere forumleden hem daarop gewezen hebben--ook dat er zo geen discussie mogelijk is.... :w
Tja...het zij zo...helaas... :|
Ik heb mijn best gedaan, maar het is net als met die twee Jg's die deze week aan mijn deur kwamen. "Ja maar, mevrouw..." en dan kwam weer hetzelfde riedeltje.
De pure Bijbelse belofte, ontdaan van gebruiken en overleveringen die geen Bijbelse oorsprong hebben.

Maar ja, ook naar Jezus wilde men niet luisteren, er is niet nieuws onder de zon.
Ook hij deed erg zijn best.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door Martine »

Alpha schreef:De pure Bijbelse belofte, ontdaan van gebruiken en overleveringen die geen Bijbelse oorsprong hebben.

Maar ja, ook naar Jezus wilde men niet luisteren, er is niet nieuws onder de zon.
Ook hij deed erg zijn best.
De Bijbel kan op verschillende manieren uitgelegd worden. Het is ook maar wat je geleerd hebt.
En in een aantal zaken lees ik de Bijbel anders dan jij.

De zin: "maar ja, ook naar Jezus wilde niemand luisteren er is niets nieuws onder de zon" kan natuurlijk van geen kant.
Ik, wij, luisteren volgens jou dus niet. Je hebt zoiets niet te zeggen, er niet over te oordelen.
En naar Jezus luisterden velen, alleen de "Schriftgeleerden", de Farizeeën luisterden niet.
Ik probeer, op mijn manier, de Bijbel te lezen en dan blijf ik bij die 'vreemde vrijspraak' van de Heer.
Niet dat ik er dan maar op los kan en mag leven, maar wél in de onnoemelijk grote speelruimte die ons gegeven is.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6614
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door Peter79 »

Ik denk dat christenen weerstand hebben tegen iemand die zichzelf steeds met Jezus vergelijkt en anderen de les leest. Zij kennen de stem van de Herder.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8892
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door Alpha »

Yolanda_dB schreef:Ik ben geen Jood. Ik ben geen moslim. Ik ben christen. .
Toch zijn er vele overeenkomsten.
De Joden en de moslims zijn net zo verdeeld als de christenheid.
Yolanda_dB schreef:Sorry, maar dat is dus NIET WAAR.

In de Bijbel staat bijvoorbeeld NIET "het is verboden om stil te staan bij de geboorte van Jezus.".
Er staat WEL in de Bijbel dat wij ons verre moeten houden van afgoderij.
MAAR:
Dat jij het "stil staan bij Jezus' geboorte" als afgoderij beoordeelt, is toch echt niets anders dan "JOUW bedenksel".
En - ik herhaal maar weer voor de zoveelste keer - ik heb het niet over het "vieren" van één of ander feest dat in 354 is bepaald op 25 december.
En zolang jij NIET ingaat op waar ik het over heb, heb jij het recht niet om dat af te doen als afgoderij.
Doe je dat wel, dan vervang jij Gods woord door jouw eigen bedenksels. En dat is "vals". En dat is WEL gewoon volgens de Bijbel.
O??
Dus ik heb NIET duidelijk aangetoond dat geen enkele Jood, ook Jezus niet, een geboorte, zijn geboorte, vierde?

Dat UITSLUITEND heidenen dat deden in relatie met hun afgoderij?
Dat heb ik NIET bedacht, maar ik haalde vele citaten aan, die dat aantoonden.

Kerstmis is voor het eerst in het jaar 354 op 25 December gevierd.
Het was niet in de eerste eeuw bekend.

Wat is dan vals?
Yolanda_dB schreef:Veel van wat je schrijft, is in beginsel NIET in strijd met de gehele Bijbel.
Maar aangezien je NIET reageert op wat ik beweer, maar alleen op jouw eigen zelfbedachte verzinsels reageert,
is wat je over mijn standpunt zegt, WEL DEGELIJK in strijd met de gehele Bijbel. ?
Alles wat ik schrijf is geheel in overeenstemming met de leer van de gehele Bijbel.
Je mag daar best anders over denken, maar toon het dan eens aan!

Ik reageer altijd op basis van de Bijbel en onderbouw dat.
Ook toon ik aan dat er vele betrouwbare bronnen zijn, die ongeveer het zelfde zeggen.
Het is dus aantoonbaar NIET mijn bedenksel.
Yolanda_dB schreef:Nee, omdat jij Gods Woord vervangt door jouw eigen bedenksels, daarom breng je een valse leer en ben je een valse leraar.
Ik citeer gewoon de Bijbel, direct of indirect.
Yolanda_dB schreef:Je luistert weer niet.
Ik zeg DRIE KEER dat ik NIET 'vier',
en jouw conclusie is dat ik "dus" (dis) kerst 'vier' ...
Wie luistert er nu niet, wat ik zeg?
Toon aan dat in de eerste eeuw Kerstmis werd gevierd, herdacht?
Dat men in de bijbel het gebruik van een geboortefeest kende en ook vierde, herdacht?
Yolanda_dB schreef:Dat is inderdaad wel eens gebeurd ja.
Sterker: ik heb ook wel eens wat gevraagd ZONDER vinger op te steken ...
Die ruimte, die mogelijkheid, is er ...
En steeds vaker is er ook concreet ruimte voor nabespreken en vragen stellen ... .
Interessant.
Ik probeer mij dat voor te stellen.
Een kerk met 100 of 1000 aanwezigen, bij een megakerk.

Bij ons doet iedereen mee.
Bijbelstudie staat centraal.
Er loopt dan iemand met een microfoon rond en men kan dan reageren.

Is er dan ruimte voor gemaakt om tijdens een preek vragen te stellen?
In de kerken waar ik ben geweest was die ruimte er nooit.
Men was altijd passief.
Na afloop zegt men vaak dat het een mooie preek is en dat de voorganger het zo mooi kan vertellen.
Ik heb nog nooit meegemaakt, dat men iets nieuws leerde en dat men dat zelf wilde toepassen in het eigen geloofsleven.

Men heeft wel in sommige kerken een mogelijkheid van Bijbelbespreking in besloten kring en dat is geheel vrijblijvend.
Toen ik zo’n Bijbelbespreking volgde, waren de aanwezigen alleen gekomen, als ze daar tijd voor hadden.
De Bijbelstudieleider en ik waren meestal de enigen die iedere keer aanwezig waren.
Yolanda_dB schreef: Tussen enerzijds "de Bijbelse leer" en anderzijds "menselijke overleveringen en tradities" zitten nog heel veel mogelijkheden.
O.a. de optie dat je Gods woord vervangt door eigen bedenksels.
Zoals jij omtrent "het stilstaan" bij kerst doet. .
Sorry, maar IK heb kerst niet bedacht, dat was een heidense keizer.

De Bijbelse leer is begrenst door de smalle weg.
En inderdaad in "menselijke overleveringen en tradities" zitten nog heel veel mogelijkheden.
De algemeen aanvaarde kerkelijke feesten, herdenkingen, hebben geen Bijbelse oorsprong en zijn in de loop der eeuwen ontstaan.
Yolanda_dB schreef: Nou, daar zijn nog wel wat kanttekeningen bij te plaatsen, maar je doet zo te zien je best.
Dat is dan ondertussen ook nog zo ongeveer de enige reden dat ik de moeite neem zo serieus (maar wel scherp) mogelijk op jou te reageren.
Jammer alleen dat jij nu hier al heel lang JOUW mening aan het verwoorden bent, maar blijkbaar niet herkent dat jouw mening gaat over wat anders als waarover ik het heb.
En zolang je die blijft verwarren, blijf ik reageren. .
Wanneer die kanttekeningen uit de bijbel komen, hoor ik dat heel graag en inderdaad, ik doe heel erg mijn best en daar heb ik geen persoonlijk belang bij.3

Ik verwoord NIET mijn mening, maar laat zien wat de bijbel leert.

Ik kan moeilijk op een kakofonie van verschillende tegenstrijdige meningen in gaan.
Dan krijg ik weer de situatie uit mijn Bijbelstudie van de kerk.
Iedereen heeft zijn eigen mening en de studieleider voegt daar de zijne aan toe.

Dat leidt alleen maar tot verdeeldheid, niet tot eenheid.
Daarom zijn er zoveel geloofsrichtingen gekomen.
Yolanda_dB schreef: Of het verdiepen in bepaalde thema's uit Gods Woord nu wel of niet een "overlevering" of "traditie" is, het is zeker GEEN afgoderij - zoals jij beweert.
En dus is jouw bewering bespottelijk.
Als ik aantoon (dus niet beweer), dat het van buiten de Bijbel overgenomen is, is dat NIET bespottelijk, maar een feit.
peda
Berichten: 20690
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door peda »

Peter79 schreef:Ik denk dat christenen weerstand hebben tegen iemand die zichzelf steeds met Jezus vergelijkt en anderen de les leest. Zij kennen de stem van de Herder.
Vergeet niet dat de Jg Jezus zien samenvallen met de aartsengel Michael. Michael is een geschapen wezen dat net als de mens in geloofsuitspraken feilbaar is.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8892
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door Alpha »

callista schreef: Ik heb altijd een kort lontje als ze aan de deur komen.
Mijn schoonzus was Jg en toen mijn broer dat niet wenste te worden werden ze heel naar behandeld.
Mijn schoonzus kreeg niet eens bezoek toen ze in het ziekenhuis lag en niemand, maar dan ook niemand van de Jg kwam condoleren. Dus: gauw wegwezen is mijn parool/houding. :w
Dat is beslist erg ongebruikelijk bij Jg.
Ik denk dat er meer aan de hand is, dan je zegt.

Je kan alleen Jg worden, als je er volledig achter staat en voldoende Bijbelkennis heeft.
Ik ken vele Jg waarvan de partner geen Jg is.

Dat geeft alleen problemen, als de niet jg partner daar een probleem van maakt.
Wanneer zij inactief is geworden, dan kan de gemeente niet weten, dat ze ziek is en komt er ook niemand.
Maar ook inactieven worden zo nu en dan bezocht en aangemoedigd.
Maar de keuze is toch aan de persoon zelf.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door callista »

Alpha schreef:
callista schreef: Ik heb altijd een kort lontje als ze aan de deur komen.
Mijn schoonzus was Jg en toen mijn broer dat niet wenste te worden werden ze heel naar behandeld.
Mijn schoonzus kreeg niet eens bezoek toen ze in het ziekenhuis lag en niemand, maar dan ook niemand van de Jg kwam condoleren. Dus: gauw wegwezen is mijn parool/houding. :w
Dat is beslist erg ongebruikelijk bij Jg.
Ik denk dat er meer aan de hand is, dan je zegt.

Je kan alleen Jg worden, als je er volledig achter staat en voldoende Bijbelkennis heeft.
Ik ken vele Jg waarvan de partner geen Jg is.

Dat geeft alleen problemen, als de niet jg partner daar een probleem van maakt.
Wanneer zij inactief is geworden, dan kan de gemeente niet weten, dat ze ziek is en komt er ook niemand.
Maar ook inactieven worden zo nu en dan bezocht en aangemoedigd.
Maar de keuze is toch aan de persoon zelf.
Je quote hier niet mij, maar Martine...
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door Martine »

Alpha schreef:Dat geeft alleen problemen, als de niet jg partner daar een probleem van maakt.
Wanneer zij inactief is geworden, dan kan de gemeente niet weten, dat ze ziek is en komt er ook niemand.
Maar ook inactieven worden zo nu en dan bezocht en aangemoedigd.
Maar de keuze is toch aan de persoon zelf.
Het is 30 jaar geleden, dus misschien is het nu anders.
Maar de bitterheid van mijn broer (inmiddels ook overleden) was groot.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8892
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door Alpha »

Anja schreef:Als jij gelooft dat de zon een god is wel en kennelijk geloof jij dat. Maar jij hebt kennelijk geen weet van de betekenis van aanbidding in geest en waarheid, en de Relatie die daaruit groeit. Je zet net als vrijwel alle JG's God , althans het godsbeeld van de krijgszuchtige stamgod Jahweh, ver weg, op een torenhoog onbereikbaar voetstuk, in plaats van het Offer van Jezus te aanvaarden en het Goede Nieuws te brengen. Jij kent een eisende godheid ver weg. Ik heb door Jezus Christus een Relatie met de Vader, de enige God, de Heilige Drievuldigheid, de God van Liefde die Zijn Zoon voor mij heeft gegeven, dichtbij. Ik ben gekocht en betaald met het bloed van het Lam. En de onderwerping van jg door toedoen van het wtg aan een oorlogszuchtige afgod heeft op mij geen vat.
Ik ben door God gewenst, gewild, en innig geliefd. En als jij iets anders denkt, dan verwijs ik je voor jouw rechtzaak naar de Vader. Ga daar je zaak maar aankaarten. Ga jij maar aan de Vader vertellen hoe God het ziet........hoogmoed, arrogantie van de bovenste plank dat jij meent te zien met Gods ogen....
Nee, ik geloof NIET dat de zon een God is.
Ik heb dat ook nooit gezegd!

Ik weet wel, dat in de oudheid de zon als een God aanbeden werd, net als Wodan of Baäl ect.

Een aantal religieuze historici hebben geprobeerd de oorsprong van de naam JHWH terug te voeren op Kanaänitische of Egyptische bronnen.
Die hadden allerlei stamgoden.

JHWH wordt soms „de God van Israël” genoemd (1 Kronieken 17:24).
Die uitdrukking heeft sommigen ertoe gebracht te geloven dat hij slechts een plaatselijke stamgod was die de Hebreeën van een andere cultuur hadden geleend of voor zichzelf hadden bedacht.

Het was niet zo dat de Israëlieten JHWH als hun God kozen; integendeel, JHWH koos hén uit om zijn voornemen te verwezenlijken — dat wil zeggen, om de weg voor de Messias te bereiden.
Bovendien staat het lot van een stamgod nauw in verband met het lot van zijn volk.
Wanneer de stam wordt verslagen, lijdt ook de god een nederlaag.
Dat is met JHWH niet het geval geweest.

Het is JHWH die bepaalt wie zijn aanbidders zijn.