Weg tot behoud

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door Alpha »

ZENODotus schreef:
Alpha schreef:
Martine schreef:
JDF schreef:Is Alpha een Jehova's getuige?
Ben jij Jehova's getuige, Alpha?
Neu... hoe kom je dáár nou bij???

De meest aan
zijn
interpretatie vasthoudende Jg die ik ken...
Ik hou mij gewoon vast aan de Bijbelse interpretatie.
Toon aan, dat dat niet zo is?
toon aan dat het een "eigen" interpretatie is?

Tot nu toe heeft nog niemand het aangedurfd om op basis van de Bijbelse informatie alleen te discussiëren.
Men gaat steeds uit van eeuwenoude tradities en overleveringen, die geen Bijbels oorsprong hebben.
Dat eenzijdig kijken is wel tamelijk eigen aan JG, ervaar ik... Al verschillende keren in deze draad is aangetoond dat je gewoon toevoegt aan de bijbel, wat er niet staat.
Toon dan dat dat in strijd is met de Bijbelse leer!
Natuurlijk kijk ik eenzijdig, ik ga alleen van de Bijbel uit, niet van allerlei door mensen bedachte overleveringen.

De Bijbel toont aan dat het Satanische opstandvirus zeer besmettelijk is.
Vandaar dat in Openbaring staat dat de zee (de opstandige mensenmassa) er niet meer zal zijn.

Jezus was heel erg duidelijk met zin uitspraken.
Hij zei in:

Joh 5:30 Ik kan niets uit mijzelf doen; gelijk ik hoor, oordeel ik; en het oordeel dat ik vel, is rechtvaardig, want ik zoek niet mijn eigen wil, maar de wil van hem [JHWH] die mij heeft gezonden.

Joh 6:38 want ik ben niet uit de hemel neergedaald om mijn wil te doen, maar de wil van hem [JHWH] die mij heeft gezonden.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door Alpha »

ZENODotus schreef:Dat eenzijdig kijken is wel tamelijk eigen aan JG, ervaar ik... Al verschillende keren in deze draad is aangetoond dat je gewoon toevoegt aan de bijbel, wat er niet staat.
Is die toevoeging in strijd met de leer van de gehele Bijbel dan?

Ben je net al die SV liefhebber, die elk woord dat van de SV afwijkt als fout beoordeeld?
Er zijn enkele sites waar men dat uitgepluisd heeft.
Iedere andere vertaling deugt dan niet.
Sommigen vinden ook de HSV fout, vanwege het modernere taalgebruik.
Je hebt ook mensen, die alleen in het Latijn willen horen cq. lezen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door Alpha »

callista schreef:Ja, en wat nog erger is i.m.o. anderen ervan beschuldigen dat ze niet op de juiste manier geloven en o.a. afgoden aanbidden....met de nodige verkapte "bedreigingen", dat deze het Koninkrijk niet kunnen en zullen beërven.....

Zoals ik al eerder zei, het wordt allemaal gedoogd....helaas, in bijna elke topic...des temeer nu hij een ban heeft in de orthodoxe hoek gaat die evangelisatie maar door..en wordt die CD-rom afgespeeld met steeds dezelfde riedels....ook in LB en CoF :roll: :x

Doceren ipv. discussiëren....terwijl dat verboden is volgens de Faq....

Onbegrijpelijk.
Ik laat zien, wat er in de Bijbel staat.
Dat is niet doceren, maar citeren.

Verder heb ik nooit de intentie om iemand te beschuldigen, kennelijk wens je dat zo te interpreteren.
Ik toon wat de Bijbel leert.

De ban in de orthodoxe hoek heeft te maken met de zaken, die niet in de Bijbel staan.
Sommigen stellen die geloofsleer, die in strijd is met de Bijbel, boven de Bijbelse leer.

Ik uit geen verkapte bedreiging, maar citeer letterlijk de Bijbel!
We leven NU in een tijd, die vergelijkbaar is met het gedrag van de mensen in Sodom en Gomorra.
Steeds meer overheden faciliteren deze zaken in de wet.

Wat gebeurde daar nu precies?

Sodom volhardde echter in een handelwijze van openlijke minachting jegens JHWH en kwam bekend te staan wegens immorele praktijken als homoseksualiteit. „Het klaaggeschrei over Sodom en Gomorra,” zo zei JHWH, „ja, het is luid, en hun zonde, ja, ze is zeer zwaar.”
God zond daarom zijn engelen om Sodom te vernietigen, waarbij hij Abraham de verzekering gaf dat hij de hele stad zou sparen indien er tien rechtvaardigen in gevonden zouden worden. — Ge 18:16, 20-33.

De stad toonde dat ze de vernietiging verdiende, want een verdorven gepeupel van inwoners van Sodom, onder wie knapen en grijsaards, omsingelde Lots huis met het doel de engelen die bij hem te gast waren, te verkrachten.
De volgende dag, nadat Lot, zijn vrouw en zijn twee dochters de stad hadden verlaten, werden Sodom en Gomorra door zwavel en vuur vernietigd (Ge 19:1-29; Lu 17:28, 29).
Daarna werden Sodom en Gomorra spreekwoordelijk voor volkomen vernietiging door de hand van God de Almachtige.


Jud 7 Zo zijn ook Sodom en Gomorra en de omliggende steden, nadat ze op dezelfde wijze als de voornoemden buitensporig hoererij hadden bedreven en vlees waren achternagegaan voor tegennatuurlijk gebruik, ons tot een waarschuwend voorbeeld gesteld doordat ze de gerechtelijke straf van eeuwig vuur ondergaan.

Vandaar de bekende waarschuwing:

1 Kor 6:
9 Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen,
10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven. NWV.

Wanneer je de weg naar behoud wilt volgen, zal je deze dingen niet willen doen.

M.i. is dat heel erg duidelijk.
Je mag dus zelf kiezen.
Gods wil doen, of je eigen wil, zoals jou het beste uitkomt.

Wanneer je deze dingen anders ziet, hoor ik dat graag met onderbouwde teksten.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door Alpha »

Anja schreef:Precies. Bovendien bestaat er geen "bijbelse interpretatie". De Bijbel is een boek, geen mens. De menselijke hersenen interpreteren, de Bijbel kan dat niet. En een boek, zeker een zo belangrijk boek als de Bijbel, staat altijd in een historische en cultuurhistorische context.
Helaas voor JOU, bestaat er wel degelijk een Bijbelse interpretatie, maar die moet je wel zoeken, door intensieve Bijbelstudie.

In sommige gevallen staat de verklaring er gewoon bij, soms dien je meerdere Bijbelboeken met elkaar te vergelijken.

Daniël geeft in profetieën aan, wat er in de toekomst gaat gebeuren.
Hij gebruikt daar symbolische taal.
Vervolgens verklaart hij de betekenis.

Toch accepteerden de Schriftgeleerden in Jezus tijd die verklaring niet.
Zij wilden dat Jezus hen onmiddellijk zou bevrijden van de Romeinen.
In Daniël staat toch duidelijk, dat na de Romeinse macht, eerst nog een andere macht zou opstaan.
Na Armageddon zijn alle aardse machten verwijderd. (Openbaring 19:19).
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door Martine »

Alpha schreef:
ZENODotus schreef:Dat eenzijdig kijken is wel tamelijk eigen aan JG, ervaar ik... Al verschillende keren in deze draad is aangetoond dat je gewoon toevoegt aan de bijbel, wat er niet staat.
Is die toevoeging in strijd met de leer van de gehele Bijbel dan?

Ben je net al die SV liefhebber, die elk woord dat van de SV afwijkt als fout beoordeeld?
Er zijn enkele sites waar men dat uitgepluisd heeft.
Iedere andere vertaling deugt dan niet.
Sommigen vinden ook de HSV fout, vanwege het modernere taalgebruik.
Je hebt ook mensen, die alleen in het Latijn willen horen cq. lezen.
Het is natuurlijk een wezenlijk verschil of je toevoegt aan de Bijbel wat jij zegt te doen, of de SV leesbaarder te maken door iets andere woorden. Zoals ook de latere vertalingen van de NBG'51 en de NBV.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door Martine »

1 Kor 6:
9 Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen,
10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven. NWV.

Wanneer je de weg naar behoud wilt volgen, zal je deze dingen niet willen doen.

M.i. is dat heel erg duidelijk.
Je mag dus zelf kiezen.
Gods wil doen, of je eigen wil, zoals jou het beste uitkomt.
Met deze opmerking zet je dus forumleden die hier al tijden komen, gelijk met hoereerders, afgodendienaars. Om het te zeggen met wat momenteel tot in de Tweede Kamer een uitdrukking is, nl. dat we "tuig van de richel" zijn. Dus totaal misplaatst en over alle grenzen heen.


Je bent nog steeds bezig met het evangelisatiewerk aan de deuren.
Je vergeet, dat hier mensen zijn die de Bijbel kennen. Misschien - zeker weten - af en toe/regelmatig met een andere uitleg.
Dat betekent niet dat wij bij voorbaat verdoemd zijn en dat jij je daarom moet inspannen ons op de goede weg te houden.
Er is slechts EEN die een oordeel mag uitspreken, en dat is de God die ons kent, dieper dan wij dat ons zelf kennen. (Psalm 139
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door Alpha »

Martine schreef:Kerst:

Lucas 2. Met name: 2.8 - 14:
8.Niet ver daar vandaan brachten herders de nacht door in het veld, ze hielden de wacht bij de kudde.
9.Opeens stond er een engel van de Heer bij hen en werden ze omgeven door het stralende licht van de Heer, zodat ze hevig schrokken.
10.De engel zei tegen hen: Wees niet bang, want ik kom jullie het goede nieuws brengen, dat het hele volk met grote vreugde zal vervullen.
11.vandaag is in de stad van David voor jullie een redder geboren. Hij is de messias de Heer.
12. Dit zal u het teken zijn: jullie zullen een pasgeboren kind vinden in een doek gewikkeld dat in de voederbak ligt.
13. En plotseling voegde zich bij de engel een groot hemels leger dat God prees met de woorden:
Eer in de hoogste hemel en vrede op aarde voor alle mensen die hij lief heeft. (NBV)
(eigenlijk had ik de NBG'51 moeten nemen, die woorden zijn mij zoveel vertrouwder).
Lukas 2:
8 Er waren in diezelfde landstreek ook herders, die buitenshuis verbleven en ’s nachts de wacht hielden over hun kudden.
9 En plotseling stond JHWH’s engel bij hen, en JHWH’s heerlijkheid omscheen hen, en zij werden zeer bevreesd.
10 Maar de engel zei tot hen: „Vreest niet, want ziet! ik maak U goed nieuws bekend omtrent een grote vreugde, die heel het volk ten deel zal vallen,
11 want heden is U in Davids stad een Redder geboren, die Christus de Heer is.
12 En dit is een teken voor U: GIJ zult een baby vinden in windsels van doeken gebonden en liggend in een kribbe.”
13 En plotseling bevond zich bij de engel een menigte van de hemelse legerschare, die God loofde en zei:
14 „Glorie in de hoogste hoogten aan God, en op aarde vrede onder mensen van goede wil.” NWV.


8 En er waren herders in diezelfde landstreek, die zich ophielden in het veld en des nachts de wacht hielden over hun kudde.
9 En opeens stond een engel des Heren bij hen en de heerlijkheid des Heren omstraalde hen, en zij vreesden met grote vreze.
10 En de engel zeide tot hen: Weest niet bevreesd, want zie, ik verkondig u grote blijdschap, die heel het volk zal ten deel vallen:
11 U is heden de Heiland geboren, namelijk Christus, de Here, in de stad van David.
12 En dit zij u het teken: Gij zult een kind vinden in doeken gewikkeld en liggende in een kribbe.
13 En plotseling was er bij de engel een grote hemelse legermacht, die God loofde, zeggende:
14 Ere zij God in den hoge, en vrede op aarde bij mensen des welbehagens. NBV.

Ik heb “Jouw” NBV er gemakshalve bijgezet.
Martine schreef:En dan zeg jij dat we geen Kerst mogen vieren??? Wat doen die engelen dan bij de geboorte van dit Kind?
Jij kijkt niet - of wilt het niet - door alle tierelantijnen heen rond kerst. De commercie heeft zich kerst toegeëigend.

Wanneer die geboorte precies plaatsvond doet er niet toe. Dat het gevierd wordt en bij wat men in de oudheid de "zonnewende" noemde - 'gekerstend' werd. Is dat niet een prachtige tijd: van het duister weer naar het licht? In de natuur, maar ook in de de donkere tijden waarin de mens leeft?

De verjaardag - niet in de Bijbel.
Nee, van Jezus leven tot Zijn twaalfde weten we niets. Op zijn twaalfde wordt Hij meegenomen naar Jeruzalem.
Hij zal ongetwijfeld op Zijn dertiende Bar Mitswa gedaan hebben (als dat toen al bestond).
Maar verder is er over Zijn jeugd niets bekend. Er staat dus niets in de Bijbel over het vieren van Zijn verjaardag.

Betekent dat, dat wij onze verjaardag niet mogen vieren? Wat mij betreft doet het er ook niet toe.
Bij elk bezoek aan ziekenhuizen, artsen, apotheek wordt om je geboortedatum gevraagd. Dat is dus belangrijk (en niet alleen omdat het gemakkelijk is in deze digitale tijd). De dag van je geboorte vieren, als er weer een jaar aan het leven is toegevoegd in dankbaarheid aan God - is dat verkeerd? Zondig? Of hoe je het noemen wil?

Jij houdt je vast aan jouw interpretatie van de Bijbel.Dat is je goed recht, maar dat doe je op een wijze die alle andere interpretaties als verkeerd uitlegt. En dan waarschuwt, dat als we doen wat we doen, het niet goed met ons afloopt.
Het "wee u" is, wat mij betreft een hoogmoedige waarschuwing, wat een gesprek onmogelijk maakt.

ik moet ineens denken aan de eerste woorden van de opening van Heidelbergsche Catechismus.
Vraag 1: Wat is uw enige troost, zowel in leven als in sterven?
Antwoord:
Dat ik met lichaam en ziel zowel in leven als in sterven niet mijzelf toebehoor, maar het eigendom ben van mijn getrouwe Heiland Jezus Christus. Hij heeft met zijn kostbaar bloed voor al mijn zonden volkomen voldaan en mij uit alle heerschappij van de duivel verlost.
De engelen vierden niet Jezus geboorte, maar zijn voorzegde komst. (Gen 3:15). Zij loofden niet Jezus maar JHWH.

20 Toen keerden de herders terug, terwijl zij God verheerlijkten en loofden om alles wat zij gehoord en gezien hadden, precies zoals het hun was gezegd. NWV.
Zij maakten dus de beloofde komst van de Messias bekend.

Waar kijk ik naar?
Ik kijk in de Bijbel of Kerst daar gevierd wordt.
Het komt niet in de Bijbel voor, dus kijk ik waar het vandaan kom.
Uit meerdere encyclopedieën en vele onderzoeken blijkt dat kerst pas medio 4e eeuw gevierd werd en dat het Saturnaliën verving.

Saturnaliën is het zonnewende feest, de een bidding van de zon.
Vandaar ook dat men voor 25 December koos.

Uit het Bijbelse verslag blijkt dat Jezus media oktober is geboren.
In December is het in Bethlehem koud en nat, soms ligt er sneeuw.
Vandaar dat de stallen leeg waren, toen Jezus geboren werd.

Het is dus volkomen zeker dat geen enkele volgeling van Jezus kerstmis kende en dat dus ook niet vierde of herdacht.
Het was geen Joods gebruik.

Toch hield men precis bij wanneer iemand geboren werd en hoe oud hij werd.
Op die manier kon men exact vertellen hoe oud iemand is geworden.
Die leeftijd werd in de geslachtsregisters vermeld.

Gen 5:
5 Zo bedroegen al de dagen van Adam die hij leefde, negenhonderd dertig jaar en hij stierf.
8 Zo bedroegen al de dagen van Seth negenhonderd twaalf jaar en hij stierf.
20 Zo bedroegen al de dagen van Jered negenhonderd tweeënzestig jaar en hij stierf.
27 Zo bedroegen al de dagen van Methusalah negenhonderd negenenzestig jaar en hij stierf. NWV.
Gen 9: 29 Zo bedroegen al de dagen van Noach negenhonderd vijftig jaar en hij stierf.
Gen 11: 32 En de dagen van Terah werden tweehonderd vijf jaar. Toen stierf Terah in Haran.

Jezus vierde zijn verjaardag beslist niet, het was GEEN Joods gebruik.

In tegenstelling tot jou, heb ik geen enkele behoefte om een “eigen interpretatie” te creëren.
Ik volg gewoon de Bijbelse leer, die geheel ontdaan is van menselijke gebruiken en overleveringen, die geen Bijbelse oorsprong hebben.

Vandaar dat ik wel Jezus dood herdenk op 14 Nissan, omdat hij dat opdroeg.
In de Bijbel betekent de dood een voldongen feit van iemands gedrag.
Dank zij Jezus dood hebben wij nu een pleitbezorger, een middelaar,bij zijn vader JHWH.

Ik heb geen “wee U” gezegd.
Ik ben Jezus niet.
Ik toon dat bepaalde zaken door God NIET getolereerd worden en die de weg tot behoud blokkeren.
Maar, je hebt een vrije wil en een vrije keuze gekregen.

In de RK Catechismus stond, omstreeks 1955: (zo uit mijn hoofd, van een RK vriendinnetje, die dat uit het hoofd moest leren).
Vraag: Waarom zijn we hier op aarde?
Antwoord: Wij zijn op aarde om God te dienen nu en in het hiernamaals.

Helaas zijn we nog niet van de duivel verlost.

1 PETR. 5:8 ‘Weest waakzaam. Uw tegenstander, de Duivel, gaat rond als een brullende leeuw, op zoek om iemand te verslinden.’

Openbaring 12:12 Weest hierom vrolijk, GIJ hemelen en GIJ die daarin verblijft! Wee de aarde en de zee, want de Duivel is tot U neergedaald, en hij heeft grote toorn, daar hij weet dat hij slechts een korte tijdsperiode heeft.”

Hij heeft in de gehele wereld zijn aanbidding geïntegreerd via Nimrod.
Zijn gebruiken zijn overal aanwezig.
Die werden van macht tot macht klakkeloos overgenomen, alleen de namen veranderden.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door Anja (oud account) »

Alpha schreef:
Anja schreef:Precies. Bovendien bestaat er geen "bijbelse interpretatie". De Bijbel is een boek, geen mens. De menselijke hersenen interpreteren, de Bijbel kan dat niet. En een boek, zeker een zo belangrijk boek als de Bijbel, staat altijd in een historische en cultuurhistorische context.
Helaas voor JOU, bestaat er wel degelijk een Bijbelse interpretatie, maar die moet je wel zoeken, door intensieve Bijbelstudie.
Nee Alpha. Een boek interpreteert zichzelf niet en vergelijkt ook zijn eigen teksten niet.

Zoek jij nog maar even verder. Wij zijn gevonden.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Weg tot behoud

Bericht door Biker »

Alpha schreef:
Martine schreef:Kerst:

Lucas 2. Met name: 2.8 - 14:
8.Niet ver daar vandaan brachten herders de nacht door in het veld, ze hielden de wacht bij de kudde.
9.Opeens stond er een engel van de Heer bij hen en werden ze omgeven door het stralende licht van de Heer, zodat ze hevig schrokken.
10.De engel zei tegen hen: Wees niet bang, want ik kom jullie het goede nieuws brengen, dat het hele volk met grote vreugde zal vervullen.
11.vandaag is in de stad van David voor jullie een redder geboren. Hij is de messias de Heer.
12. Dit zal u het teken zijn: jullie zullen een pasgeboren kind vinden in een doek gewikkeld dat in de voederbak ligt.
13. En plotseling voegde zich bij de engel een groot hemels leger dat God prees met de woorden:
Eer in de hoogste hemel en vrede op aarde voor alle mensen die hij lief heeft. (NBV)
(eigenlijk had ik de NBG'51 moeten nemen, die woorden zijn mij zoveel vertrouwder).
Lukas 2:
8 Er waren in diezelfde landstreek ook herders, die buitenshuis verbleven en ’s nachts de wacht hielden over hun kudden.
9 En plotseling stond JHWH’s engel bij hen, en JHWH’s heerlijkheid omscheen hen, en zij werden zeer bevreesd.
10 Maar de engel zei tot hen: „Vreest niet, want ziet! ik maak U goed nieuws bekend omtrent een grote vreugde, die heel het volk ten deel zal vallen,
11 want heden is U in Davids stad een Redder geboren, die Christus de Heer is.
12 En dit is een teken voor U: GIJ zult een baby vinden in windsels van doeken gebonden en liggend in een kribbe.”
13 En plotseling bevond zich bij de engel een menigte van de hemelse legerschare, die God loofde en zei:
14 „Glorie in de hoogste hoogten aan God, en op aarde vrede onder mensen van goede wil.” NWV.


8 En er waren herders in diezelfde landstreek, die zich ophielden in het veld en des nachts de wacht hielden over hun kudde.
9 En opeens stond een engel des Heren bij hen en de heerlijkheid des Heren omstraalde hen, en zij vreesden met grote vreze.
10 En de engel zeide tot hen: Weest niet bevreesd, want zie, ik verkondig u grote blijdschap, die heel het volk zal ten deel vallen:
11 U is heden de Heiland geboren, namelijk Christus, de Here, in de stad van David.
12 En dit zij u het teken: Gij zult een kind vinden in doeken gewikkeld en liggende in een kribbe.
13 En plotseling was er bij de engel een grote hemelse legermacht, die God loofde, zeggende:
14 Ere zij God in den hoge, en vrede op aarde bij mensen des welbehagens. NBV.

Ik heb “Jouw” NBV er gemakshalve bijgezet.
Martine schreef:En dan zeg jij dat we geen Kerst mogen vieren??? Wat doen die engelen dan bij de geboorte van dit Kind?
Jij kijkt niet - of wilt het niet - door alle tierelantijnen heen rond kerst. De commercie heeft zich kerst toegeëigend.

Wanneer die geboorte precies plaatsvond doet er niet toe. Dat het gevierd wordt en bij wat men in de oudheid de "zonnewende" noemde - 'gekerstend' werd. Is dat niet een prachtige tijd: van het duister weer naar het licht? In de natuur, maar ook in de de donkere tijden waarin de mens leeft?

De verjaardag - niet in de Bijbel.
Nee, van Jezus leven tot Zijn twaalfde weten we niets. Op zijn twaalfde wordt Hij meegenomen naar Jeruzalem.
Hij zal ongetwijfeld op Zijn dertiende Bar Mitswa gedaan hebben (als dat toen al bestond).
Maar verder is er over Zijn jeugd niets bekend. Er staat dus niets in de Bijbel over het vieren van Zijn verjaardag.

Betekent dat, dat wij onze verjaardag niet mogen vieren? Wat mij betreft doet het er ook niet toe.
Bij elk bezoek aan ziekenhuizen, artsen, apotheek wordt om je geboortedatum gevraagd. Dat is dus belangrijk (en niet alleen omdat het gemakkelijk is in deze digitale tijd). De dag van je geboorte vieren, als er weer een jaar aan het leven is toegevoegd in dankbaarheid aan God - is dat verkeerd? Zondig? Of hoe je het noemen wil?

Jij houdt je vast aan jouw interpretatie van de Bijbel.Dat is je goed recht, maar dat doe je op een wijze die alle andere interpretaties als verkeerd uitlegt. En dan waarschuwt, dat als we doen wat we doen, het niet goed met ons afloopt.
Het "wee u" is, wat mij betreft een hoogmoedige waarschuwing, wat een gesprek onmogelijk maakt.

ik moet ineens denken aan de eerste woorden van de opening van Heidelbergsche Catechismus.
Vraag 1: Wat is uw enige troost, zowel in leven als in sterven?
Antwoord:
Dat ik met lichaam en ziel zowel in leven als in sterven niet mijzelf toebehoor, maar het eigendom ben van mijn getrouwe Heiland Jezus Christus. Hij heeft met zijn kostbaar bloed voor al mijn zonden volkomen voldaan en mij uit alle heerschappij van de duivel verlost.
De engelen vierden niet Jezus geboorte, maar zijn voorzegde komst. (Gen 3:15). Zij loofden niet Jezus maar JHWH.

20 Toen keerden de herders terug, terwijl zij God verheerlijkten en loofden om alles wat zij gehoord en gezien hadden, precies zoals het hun was gezegd. NWV.
Zij maakten dus de beloofde komst van de Messias bekend.

Waar kijk ik naar?
Ik kijk in de Bijbel of Kerst daar gevierd wordt.
Het komt niet in de Bijbel voor, dus kijk ik waar het vandaan kom.
Uit meerdere encyclopedieën en vele onderzoeken blijkt dat kerst pas medio 4e eeuw gevierd werd en dat het Saturnaliën verving.

Saturnaliën is het zonnewende feest, de een bidding van de zon.
Vandaar ook dat men voor 25 December koos.

Uit het Bijbelse verslag blijkt dat Jezus media oktober is geboren.
In December is het in Bethlehem koud en nat, soms ligt er sneeuw.
Vandaar dat de stallen leeg waren, toen Jezus geboren werd.

Het is dus volkomen zeker dat geen enkele volgeling van Jezus kerstmis kende en dat dus ook niet vierde of herdacht.
Het was geen Joods gebruik.

Toch hield men precis bij wanneer iemand geboren werd en hoe oud hij werd.
Op die manier kon men exact vertellen hoe oud iemand is geworden.
Die leeftijd werd in de geslachtsregisters vermeld.

Gen 5:
5 Zo bedroegen al de dagen van Adam die hij leefde, negenhonderd dertig jaar en hij stierf.
8 Zo bedroegen al de dagen van Seth negenhonderd twaalf jaar en hij stierf.
20 Zo bedroegen al de dagen van Jered negenhonderd tweeënzestig jaar en hij stierf.
27 Zo bedroegen al de dagen van Methusalah negenhonderd negenenzestig jaar en hij stierf. NWV.
Gen 9: 29 Zo bedroegen al de dagen van Noach negenhonderd vijftig jaar en hij stierf.
Gen 11: 32 En de dagen van Terah werden tweehonderd vijf jaar. Toen stierf Terah in Haran.

Jezus vierde zijn verjaardag beslist niet, het was GEEN Joods gebruik.

In tegenstelling tot jou, heb ik geen enkele behoefte om een “eigen interpretatie” te creëren.
Ik volg gewoon de Bijbelse leer, die geheel ontdaan is van menselijke gebruiken en overleveringen, die geen Bijbelse oorsprong hebben.

Vandaar dat ik wel Jezus dood herdenk op 14 Nissan, omdat hij dat opdroeg.
In de Bijbel betekent de dood een voldongen feit van iemands gedrag.
Dank zij Jezus dood hebben wij nu een pleitbezorger, een middelaar,bij zijn vader JHWH.

Ik heb geen “wee U” gezegd.
Ik ben Jezus niet.
Ik toon dat bepaalde zaken door God NIET getolereerd worden en die de weg tot behoud blokkeren.
Maar, je hebt een vrije wil en een vrije keuze gekregen.

In de RK Catechismus stond, omstreeks 1955: (zo uit mijn hoofd, van een RK vriendinnetje, die dat uit het hoofd moest leren).
Vraag: Waarom zijn we hier op aarde?
Antwoord: Wij zijn op aarde om God te dienen nu en in het hiernamaals.

Helaas zijn we nog niet van de duivel verlost.

1 PETR. 5:8 ‘Weest waakzaam. Uw tegenstander, de Duivel, gaat rond als een brullende leeuw, op zoek om iemand te verslinden.’

Openbaring 12:12 Weest hierom vrolijk, GIJ hemelen en GIJ die daarin verblijft! Wee de aarde en de zee, want de Duivel is tot U neergedaald, en hij heeft grote toorn, daar hij weet dat hij slechts een korte tijdsperiode heeft.”

Hij heeft in de gehele wereld zijn aanbidding geïntegreerd via Nimrod.
Zijn gebruiken zijn overal aanwezig.
Die werden van macht tot macht klakkeloos overgenomen, alleen de namen veranderden.
Inderdaad, en dat hoef je er maar een paar generaties lang in te stapen, en de verwerpelijke traditie is geboren,
Ik ben het geheel eens met Alpha en zijn bijbelkenisis is vele malen groeter en inhoudelijker dan van anderen hier.
Anja die bij toecval zelfs goedkope beha's toeschriijft aan de leiding van de Geest, is natuurlijk helemaal de weg kwijt, ben ik bang.
Ongelofelijk betreurenswaardige taal.

Deze toespeling is op de persoon en off topic. Het is niet toegestaan een andere forumdeelnemer op een dergelijke manier te schofferen. - mod pyro
ZENODotus
Berichten: 329
Lid geworden op: 11 dec 2014, 20:27
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door ZENODotus »

Alpha schreef:
Martine schreef:Kerst:

Lucas 2. Met name: 2.8 - 14:
8.Niet ver daar vandaan brachten herders de nacht door in het veld, ze hielden de wacht bij de kudde.
9.Opeens stond er een engel van de Heer bij hen en werden ze omgeven door het stralende licht van de Heer, zodat ze hevig schrokken.
10.De engel zei tegen hen: Wees niet bang, want ik kom jullie het goede nieuws brengen, dat het hele volk met grote vreugde zal vervullen.
11.vandaag is in de stad van David voor jullie een redder geboren. Hij is de messias de Heer.
12. Dit zal u het teken zijn: jullie zullen een pasgeboren kind vinden in een doek gewikkeld dat in de voederbak ligt.
13. En plotseling voegde zich bij de engel een groot hemels leger dat God prees met de woorden:
Eer in de hoogste hemel en vrede op aarde voor alle mensen die hij lief heeft. (NBV)
(eigenlijk had ik de NBG'51 moeten nemen, die woorden zijn mij zoveel vertrouwder).
Lukas 2:
8 Er waren in diezelfde landstreek ook herders, die buitenshuis verbleven en ’s nachts de wacht hielden over hun kudden.
9 En plotseling stond JHWH’s engel bij hen, en JHWH’s heerlijkheid omscheen hen, en zij werden zeer bevreesd.
10 Maar de engel zei tot hen: „Vreest niet, want ziet! ik maak U goed nieuws bekend omtrent een grote vreugde, die heel het volk ten deel zal vallen,
11 want heden is U in Davids stad een Redder geboren, die Christus de Heer is.
12 En dit is een teken voor U: GIJ zult een baby vinden in windsels van doeken gebonden en liggend in een kribbe.”
13 En plotseling bevond zich bij de engel een menigte van de hemelse legerschare, die God loofde en zei:
14 „Glorie in de hoogste hoogten aan God, en op aarde vrede onder mensen van goede wil.” NWV.


8 En er waren herders in diezelfde landstreek, die zich ophielden in het veld en des nachts de wacht hielden over hun kudde.
9 En opeens stond een engel des Heren bij hen en de heerlijkheid des Heren omstraalde hen, en zij vreesden met grote vreze.
10 En de engel zeide tot hen: Weest niet bevreesd, want zie, ik verkondig u grote blijdschap, die heel het volk zal ten deel vallen:
11 U is heden de Heiland geboren, namelijk Christus, de Here, in de stad van David.
12 En dit zij u het teken: Gij zult een kind vinden in doeken gewikkeld en liggende in een kribbe.
13 En plotseling was er bij de engel een grote hemelse legermacht, die God loofde, zeggende:
14 Ere zij God in den hoge, en vrede op aarde bij mensen des welbehagens. NBV.

Ik heb “Jouw” NBV er gemakshalve bijgezet.
Martine schreef:En dan zeg jij dat we geen Kerst mogen vieren??? Wat doen die engelen dan bij de geboorte van dit Kind?
Jij kijkt niet - of wilt het niet - door alle tierelantijnen heen rond kerst. De commercie heeft zich kerst toegeëigend.

Wanneer die geboorte precies plaatsvond doet er niet toe. Dat het gevierd wordt en bij wat men in de oudheid de "zonnewende" noemde - 'gekerstend' werd. Is dat niet een prachtige tijd: van het duister weer naar het licht? In de natuur, maar ook in de de donkere tijden waarin de mens leeft?

De verjaardag - niet in de Bijbel.
Nee, van Jezus leven tot Zijn twaalfde weten we niets. Op zijn twaalfde wordt Hij meegenomen naar Jeruzalem.
Hij zal ongetwijfeld op Zijn dertiende Bar Mitswa gedaan hebben (als dat toen al bestond).
Maar verder is er over Zijn jeugd niets bekend. Er staat dus niets in de Bijbel over het vieren van Zijn verjaardag.

Betekent dat, dat wij onze verjaardag niet mogen vieren? Wat mij betreft doet het er ook niet toe.
Bij elk bezoek aan ziekenhuizen, artsen, apotheek wordt om je geboortedatum gevraagd. Dat is dus belangrijk (en niet alleen omdat het gemakkelijk is in deze digitale tijd). De dag van je geboorte vieren, als er weer een jaar aan het leven is toegevoegd in dankbaarheid aan God - is dat verkeerd? Zondig? Of hoe je het noemen wil?

Jij houdt je vast aan jouw interpretatie van de Bijbel.Dat is je goed recht, maar dat doe je op een wijze die alle andere interpretaties als verkeerd uitlegt. En dan waarschuwt, dat als we doen wat we doen, het niet goed met ons afloopt.
Het "wee u" is, wat mij betreft een hoogmoedige waarschuwing, wat een gesprek onmogelijk maakt.

ik moet ineens denken aan de eerste woorden van de opening van Heidelbergsche Catechismus.
Vraag 1: Wat is uw enige troost, zowel in leven als in sterven?
Antwoord:
Dat ik met lichaam en ziel zowel in leven als in sterven niet mijzelf toebehoor, maar het eigendom ben van mijn getrouwe Heiland Jezus Christus. Hij heeft met zijn kostbaar bloed voor al mijn zonden volkomen voldaan en mij uit alle heerschappij van de duivel verlost.
De engelen vierden niet Jezus geboorte, maar zijn voorzegde komst. (Gen 3:15). Zij loofden niet Jezus maar JHWH.

20 Toen keerden de herders terug, terwijl zij God verheerlijkten en loofden om alles wat zij gehoord en gezien hadden, precies zoals het hun was gezegd. NWV.
Zij maakten dus de beloofde komst van de Messias bekend.

Waar kijk ik naar?
Ik kijk in de Bijbel of Kerst daar gevierd wordt.
Het komt niet in de Bijbel voor, dus kijk ik waar het vandaan kom.
Uit meerdere encyclopedieën en vele onderzoeken blijkt dat kerst pas medio 4e eeuw gevierd werd en dat het Saturnaliën verving.

Saturnaliën is het zonnewende feest, de een bidding van de zon.
Vandaar ook dat men voor 25 December koos.

Uit het Bijbelse verslag blijkt dat Jezus media oktober is geboren.
In December is het in Bethlehem koud en nat, soms ligt er sneeuw.
Vandaar dat de stallen leeg waren, toen Jezus geboren werd.

Het is dus volkomen zeker dat geen enkele volgeling van Jezus kerstmis kende en dat dus ook niet vierde of herdacht.
Het was geen Joods gebruik.

Toch hield men precis bij wanneer iemand geboren werd en hoe oud hij werd.
Op die manier kon men exact vertellen hoe oud iemand is geworden.
Die leeftijd werd in de geslachtsregisters vermeld.

Gen 5:
5 Zo bedroegen al de dagen van Adam die hij leefde, negenhonderd dertig jaar en hij stierf.
8 Zo bedroegen al de dagen van Seth negenhonderd twaalf jaar en hij stierf.
20 Zo bedroegen al de dagen van Jered negenhonderd tweeënzestig jaar en hij stierf.
27 Zo bedroegen al de dagen van Methusalah negenhonderd negenenzestig jaar en hij stierf. NWV.
Gen 9: 29 Zo bedroegen al de dagen van Noach negenhonderd vijftig jaar en hij stierf.
Gen 11: 32 En de dagen van Terah werden tweehonderd vijf jaar. Toen stierf Terah in Haran.

Jezus vierde zijn verjaardag beslist niet, het was GEEN Joods gebruik.

In tegenstelling tot jou, heb ik geen enkele behoefte om een “eigen interpretatie” te creëren.
Ik volg gewoon de Bijbelse leer, die geheel ontdaan is van menselijke gebruiken en overleveringen, die geen Bijbelse oorsprong hebben.

Vandaar dat ik wel Jezus dood herdenk op 14 Nissan, omdat hij dat opdroeg.
In de Bijbel betekent de dood een voldongen feit van iemands gedrag.
Dank zij Jezus dood hebben wij nu een pleitbezorger, een middelaar,bij zijn vader JHWH.

Ik heb geen “wee U” gezegd.
Ik ben Jezus niet.
Ik toon dat bepaalde zaken door God NIET getolereerd worden en die de weg tot behoud blokkeren.
Maar, je hebt een vrije wil en een vrije keuze gekregen.

In de RK Catechismus stond, omstreeks 1955: (zo uit mijn hoofd, van een RK vriendinnetje, die dat uit het hoofd moest leren).
Vraag: Waarom zijn we hier op aarde?
Antwoord: Wij zijn op aarde om God te dienen nu en in het hiernamaals.

Helaas zijn we nog niet van de duivel verlost.

1 PETR. 5:8 ‘Weest waakzaam. Uw tegenstander, de Duivel, gaat rond als een brullende leeuw, op zoek om iemand te verslinden.’

Openbaring 12:12 Weest hierom vrolijk, GIJ hemelen en GIJ die daarin verblijft! Wee de aarde en de zee, want de Duivel is tot U neergedaald, en hij heeft grote toorn, daar hij weet dat hij slechts een korte tijdsperiode heeft.”

Hij heeft in de gehele wereld zijn aanbidding geïntegreerd via Nimrod.
Zijn gebruiken zijn overal aanwezig.
Die werden van macht tot macht klakkeloos overgenomen, alleen de namen veranderden.
En ik heb je met verschillende artikelen aangetoond dat het niet zo gemakkelijk is... Misschien eens opzoeken wat confirmation bias betekent.
Opnieuw: nergens in de bijbel staat: herdenk de geboorte van Jezus niet. Dat is een toevoeging, hoe veel mensen je hier ook beledigd voor Satanisten, hoereerders of afgodendienaars.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Weg tot behoud

Bericht door Biker »

ZENODotus schreef:
En ik heb je met verschillende artikelen aangetoond dat het niet zo gemakkelijk is... Misschien eens opzoeken wat confirmation bias betekent.
Opnieuw: nergens in de bijbel staat: herdenk de geboorte van Jezus niet. Dat is een toevoeging, hoe veel mensen je hier ook beledigd voor Satanisten, hoereerders of afgodendienaars.
Je weet wel dat de Puriteinen om dezelfde redenen Kerstmis verboden?

De verzonnen datum van Jezus' geboorte is een opgelegd "feest" door systematische religie, (ontstaan door een onheiilig compromis tussen een gecorrumpeeerde gemeente en een heidense keizer die kind en vrouw vermoordde. En daarvoor wel even zou winnen met zijn "In dit teken zult gij overwinnen" mystieke onzin.)
Het heeft weinig te maken met de volmaaktheid waar we naar moeten streven en het vaste voedsel waar de apostel het voortdurend over heeft. We moeten verder, en niet blijven hangen in ceremonieen en rituelen.
Weg met al die vage onzin als "Tolle lege" en Augustinus' "Compelle intrare".
Google maar eens op traditores en donatisten en verdiep je erin, om te lezen hoe het mis is gegaan destijds.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door Martine »

Biker schreef:De verzonnen datum van Jezus' geboorte is een opgelegd "feest" door systematische religie, (ontstaan door een onheiilig compromis tussen een gecorrumpeeerde gemeente en een heidense keizer die kind en vrouw vermoordde. En daarvoor wel even zou winnen met zijn "In dit teken zult gij overwinnen" mystieke onzin.)
Het heeft weinig te maken met de volmaaktheid waar we naar moeten streven en het vaste voedsel waar de apostel het voortdurend over heeft. We moeten verder, en niet blijven hangen in ceremonieen en rituelen.
Weg met al die vage onzin als "Tolle lege" en Augustinus' "Compelle intrare".
Google maar eens op traditores en donatisten en verdiep je erin, om te lezen hoe het mis is gegaan destijds.
“We buy things we don't need with money we don't have to impress people we don't like.”
Nogmaals: Galaten 5: Christus heeft ons bevrijd, opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen...NBV. Dat is óók Paulus.
Ja, ik weet dat in dit verband de tekst enigszins arbitrair is.
Wat ik hiermee bedoel te zeggen is, dat jij en Alpha voortdurend ons willen voorschrijven hoe wij moeten leven. Behoorlijk wettisch. We mogen geen Kerst vieren want dat staat niet in de Bijbel. Kerst is opgelegd door een keizer. Zal wel, maar voor miljoenen is dat een heel belangrijk feest, verbonden met Pasen - ze zijn niet los van elkaar te zien.
Van Alpha mogen we geen verjaardag vieren, van jou had ik mijn kinderen niet mogen laten dopen.
Ik word dat helemaal zat. Ik geloof op mijn manier. Jullie hebben er niets mee te maken hoe ik mijn geloof beleef en en er naar proberen te leven in het dagelijks bestaan.
Jullie hebben nu zo langzamerhand je punt wel gemaakt. Ik ben, in jullie ogen, op weg naar de verdoemenis omdat ik het allemaal niet goed doe. Het zij zo... Maar dat is jullie zorg en verantwoordelijkheid niet.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door Alpha »

Martine schreef:
Alpha schreef:
ZENODotus schreef:Dat eenzijdig kijken is wel tamelijk eigen aan JG, ervaar ik... Al verschillende keren in deze draad is aangetoond dat je gewoon toevoegt aan de bijbel, wat er niet staat.
Is die toevoeging in strijd met de leer van de gehele Bijbel dan?

Ben je net al die SV liefhebber, die elk woord dat van de SV afwijkt als fout beoordeeld?
Er zijn enkele sites waar men dat uitgepluisd heeft.
Iedere andere vertaling deugt dan niet.
Sommigen vinden ook de HSV fout, vanwege het modernere taalgebruik.
Je hebt ook mensen, die alleen in het Latijn willen horen cq. lezen.
Het is natuurlijk een wezenlijk verschil of je toevoegt aan de Bijbel wat jij zegt te doen, of de SV leesbaarder te maken door iets andere woorden. Zoals ook de latere vertalingen van de NBG'51 en de NBV.
Wel, Kijk ik naar onze NWV, dan heeft men woorden toegevoegd, om zo eenvoudig aan te geven hoe het is bedoeld.
Zolang dat in overeenstemming is met de gehele Bijbelse leer is er daar niets mis mee.

Zo is de HSV m.i. een hele verbetering t.o.v. de SV.
Men heeft oud-Nederlandse woorden vervangen door algemeen gebruikte, zodat deze beter is te lezen.
Helaas heeft men de tekst van 1600 gevolgd en daar zitten toevoegingen in, die in strijd zijn met de Bijbelse leer.
Door vergelijking met andere vertalingen is dat goed zichtbaar.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door Alpha »

Martine schreef:
1 Kor 6:
9 Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen,
10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven. NWV.

Wanneer je de weg naar behoud wilt volgen, zal je deze dingen niet willen doen.

M.i. is dat heel erg duidelijk.
Je mag dus zelf kiezen.
Gods wil doen, of je eigen wil, zoals jou het beste uitkomt.
Met deze opmerking zet je dus forumleden die hier al tijden komen, gelijk met hoereerders, afgodendienaars. Om het te zeggen met wat momenteel tot in de Tweede Kamer een uitdrukking is, nl. dat we "tuig van de richel" zijn. Dus totaal misplaatst en over alle grenzen heen.


Je bent nog steeds bezig met het evangelisatiewerk aan de deuren.
Je vergeet, dat hier mensen zijn die de Bijbel kennen. Misschien - zeker weten - af en toe/regelmatig met een andere uitleg.
Dat betekent niet dat wij bij voorbaat verdoemd zijn en dat jij je daarom moet inspannen ons op de goede weg te houden.
Er is slechts EEN die een oordeel mag uitspreken, en dat is de God die ons kent, dieper dan wij dat ons zelf kennen. (Psalm 139
Ik citeer slechts wat in de Bijbel staat.

Opvallend is, dat je je daardoor kennelijk aangevallen voelt en nu ook nog anderen daarbij betrekt.
Mensen die de Bijbel kennen weten wat er bedoeld wordt en zullen daar van willen leren.

Jezus zei tegen zijn volgelingen: „Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende.” — Matth. 28:19.

Het kerkelijke woord "verdoemd" ken ik niet en ik heb de HSV daar op nageslagen.
Het komt daar in drie teksten voor.

Bijvoorbeeld in:

Markus 16:
16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden. HSV.
16 Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden. NBG.
16 Wie gelooft en gedoopt wordt, zal gered worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden. NWV.

Het gebruikte woord is katakrithesetai, wat vertaald wordt met veroordelen of afkeuren.

De Bijbel zegt duidelijk dat wanneer mensen bepaalde dingen doen zij niet in aanmerking kunnen komen voor de weg tot behoud.
Paulus benadrukte dat in sterke bewoordingen.
Hij vergeleek het met een wedloop.
Hij zei: "loopt zo, dat GIJ hem moogt behalen".(1 Kor 9:24).

En dan nogmaals, ik spreek beslist geen oordeel uit.
De Bijbel, het woord van God, veroordeeld bepaalde handelingen.
Mensen die het beter weten, komen in feite in opstand tegen Gods woord..
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door Alpha »

Anja schreef:
Alpha schreef:
Anja schreef:Precies. Bovendien bestaat er geen "bijbelse interpretatie". De Bijbel is een boek, geen mens. De menselijke hersenen interpreteren, de Bijbel kan dat niet. En een boek, zeker een zo belangrijk boek als de Bijbel, staat altijd in een historische en cultuurhistorische context.
Helaas voor JOU, bestaat er wel degelijk een Bijbelse interpretatie, maar die moet je wel zoeken, door intensieve Bijbelstudie.
Nee Alpha. Een boek interpreteert zichzelf niet en vergelijkt ook zijn eigen teksten niet.

Zoek jij nog maar even verder. Wij zijn gevonden.
De Bijbel verklaart zichzelf, zoals ik al aantoonde met een voorbeeld.

Tja, je kan makkelijk zeggen dat je gevonden bent.
In de Bijbel staat een duidelijk voorbeeld van mensen die dachten dat zij ook Gods wil deden.
Helaas, God kende hen niet.
Toch jammer?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door Alpha »

ZENODotus schreef:En ik heb je met verschillende artikelen aangetoond dat het niet zo gemakkelijk is... Misschien eens opzoeken wat confirmation bias betekent.
Opnieuw: nergens in de bijbel staat: herdenk de geboorte van Jezus niet. Dat is een toevoeging, hoe veel mensen je hier ook beledigd voor Satanisten, hoereerders of afgodendienaars.
Dus pas je dat gelijk maar toe.

Er staat overduidelijk in de Bijbel dat je de dood van Jezus moet gedenken, dat gebeurde op 14 Nissan..
Er staat ook dat je geen afgoderij mag plegen.

Jezus geboorte is niet met saturnaliën.

Ik ben NIET degene die hier mensen vergelijkt met die dingen.
Ik citeer de Bijbel, in de hoop dat er mensen zijn , die daar van willen leren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door Alpha »

Martine schreef:Nogmaals: Galaten 5: Christus heeft ons bevrijd, opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen...NBV. Dat is óók Paulus.
Ja, ik weet dat in dit verband de tekst enigszins arbitrair is.
Wat ik hiermee bedoel te zeggen is, dat jij en Alpha voortdurend ons willen voorschrijven hoe wij moeten leven. Behoorlijk wettisch. We mogen geen Kerst vieren want dat staat niet in de Bijbel. Kerst is opgelegd door een keizer. Zal wel, maar voor miljoenen is dat een heel belangrijk feest, verbonden met Pasen - ze zijn niet los van elkaar te zien.
Van Alpha mogen we geen verjaardag vieren, van jou had ik mijn kinderen niet mogen laten dopen.
Ik word dat helemaal zat. Ik geloof op mijn manier. Jullie hebben er niets mee te maken hoe ik mijn geloof beleef en en er naar proberen te leven in het dagelijks bestaan.
Jullie hebben nu zo langzamerhand je punt wel gemaakt. Ik ben, in jullie ogen, op weg naar de verdoemenis omdat ik het allemaal niet goed doe. Het zij zo... Maar dat is jullie zorg en verantwoordelijkheid niet.
Niet ik, maar JHWH God schrijven dingen in de Bijbel voor.

Mensen die die zaken willens en wetens negeren komen niet voor de weg der redding in aanmerking.

Het is ieders vrije keuze.
Je mag op je eigen manier geloven.
Dat is jouw bewuste keuze.

Slechts weinigen kunnen de smalle weg vinden.
Hoe zou dat nu toch komen?

Dit kan zo niet.
In het welkomstwoord kun je het volgende lezen over de bedoeling van dit forum:


"We erkennen hier dat er verschillende opvattingen zijn en proberen gesprekken daartussen te bevorderen:
Wij willen het gesprek stimuleren tussen mensen, zoekend naar overeenkomsten en we willen opbouwende gesprekken aangaan. Houd hier dus niet een monoloog en houd een ander niet jouw waarheid voor als enige waarheid."


Jouw bijbelinterpretatie voorstellen als voorschriften van God Zelf, andere meningen bestrijden als willens en wetens negeren van Gods voorschriften dus reddeloos verloren, zo'n mentaliteit gaat lijnrecht in tegen de bedoeling van het forum.

Hier staan meningen over de betekenis van bijbelteksten ter discussie. Je kunt de WTG doctrine ter discussie stellen. Wat niet gaat, is de keuze voor of tegen jouw denkbeelden gelijkstellen met behoudenis of niet - mod pyro
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Weg tot behoud

Bericht door Biker »

Martine schreef: Nogmaals: Galaten 5: Christus heeft ons bevrijd, opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen...NBV. Dat is óók Paulus.
Ja, ik weet dat in dit verband de tekst enigszins arbitrair is.
Wat ik hiermee bedoel te zeggen is, dat jij en Alpha voortdurend ons willen voorschrijven hoe wij moeten leven. Behoorlijk wettisch. We mogen geen Kerst vieren want dat staat niet in de Bijbel. Kerst is opgelegd door een keizer. Zal wel, maar voor miljoenen is dat een heel belangrijk feest, verbonden met Pasen - ze zijn niet los van elkaar te zien.
Van Alpha mogen we geen verjaardag vieren, van jou had ik mijn kinderen niet mogen laten dopen.
Ik word dat helemaal zat. Ik geloof op mijn manier. Jullie hebben er niets mee te maken hoe ik mijn geloof beleef en en er naar proberen te leven in het dagelijks bestaan.
Jullie hebben nu zo langzamerhand je punt wel gemaakt. Ik ben, in jullie ogen, op weg naar de verdoemenis omdat ik het allemaal niet goed doe.
Dat laatste verzin je er maar bij. ik zal de laatste zijn die andermans bestemming wel even zal voorspellen.
die paar druppels van de babybesprenkeling hebben inderdaad geen betekenis en al helemaal geen werking, want heel nazi duitsland was ook gedoopt. je kunt toch duidelijk lezen dat in dit geestelijke tijdperk van genade allerlei zaken hebben afgedaan, Zowel bij het huis Gods / tempel, als besnijdenis en doop, staat er in het NT telkens bij vermeld dat het nu niet langer gaat om deze ceremoniele zaken, die met handen geschiedden,
Een tempel NIET met handen gebouwd (handelingen). een besnijdenius, NIET met handen verricht.(Kol) de sabbath was ook zichtbaar maar werd de Rust, die je krijgt wanneer je Zijn stem hoort.
Feesten van God zijn afschaduwingen , het lichaam (waar de schaduw van was) is van Christus .Een doop NIET met water (Joh de Doper zei iets over Hem die na hem zou komen)
En wat doet de christen, die zet weer kathedralen neer, hoger dan ooit, gaat weer terug naar het water van de doop en schijft de joodse sabbat ook nog een dag op, want ze moeten en zullen net als de joden een eigen dag hebben..
Als je eerlijk bent geef je gewoon toe dat de doop van je kinderen (en de daarbij gedane beloften, neem ik aan) niets heeft uitgewerkt want ze geloven niet .
Allemaal voortvloeisels uit die traditionele onbijbelse roomse leringen, die invoerden dat een baby naar de hel zou gaan, tenzij deze nog gauw even gedoopt was.
Dat is pas wettische angstaanjagerij.
Ik moet denken aan kol2:23
Deze dingen hebben wel een schijnreden van wijsheid, door eigenwillige godsdienst en nederigheid, en verachting van het lichaam, maar ze zijn zonder enige waarde en dienen tot verzadiging van het vlees.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door Martine »

Biker schreef:Als je eerlijk bent geef je gewoon toe dat de doop van je kinderen (en de daarbij gedane beloften, neem ik aan) niets heeft uitgewerkt want ze geloven niet .
Allemaal voortvloeisels uit die traditionele onbijbelse roomse leringen, die invoerden dat een baby naar de hel zou gaan, tenzij deze nog gauw even gedoopt was.
Dat is pas wettische angstaanjageri
Mijn vader heeft ooit, al in de jaren '40 (!) een predikant de deur uitgezet omdat die aangaf dat het kindje dat slechts heel even geleefd had en dus niet gedoopt - niet in de hemel zal komen.
Je kunt mij veel verwijten, maar niet dat ik denk dat een kind, omdat het gedoopt is, bij voorbaat 'gered' is, om het zo maar te noemen.
De Doop is voor mij het onuitwisbare teken, dat God mijn kinderen niet loslaat. Maar de Doop is op zich niet zaligmakend.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
carramba
Berichten: 678
Lid geworden op: 13 jun 2013, 02:03
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door carramba »

Martine schreef:
Biker schreef:Als je eerlijk bent geef je gewoon toe dat de doop van je kinderen (en de daarbij gedane beloften, neem ik aan) niets heeft uitgewerkt want ze geloven niet .
Allemaal voortvloeisels uit die traditionele onbijbelse roomse leringen, die invoerden dat een baby naar de hel zou gaan, tenzij deze nog gauw even gedoopt was.
Dat is pas wettische angstaanjageri
Mijn vader heeft ooit, al in de jaren '40 (!) een predikant de deur uitgezet omdat die aangaf dat het kindje dat slechts heel even geleefd had en dus niet gedoopt - niet in de hemel zal komen.
Je kunt mij veel verwijten, maar niet dat ik denk dat een kind, omdat het gedoopt is, bij voorbaat 'gered' is, om het zo maar te noemen.
De Doop is voor mij het onuitwisbare teken, dat God mijn kinderen niet loslaat. Maar de Doop is op zich niet zaligmakend.
Volgens mij is het doopsel voorgekomen uit de waarnemingen van de lokale bevolking dat de Nijl na de jaarlijkse overstroming (door slib afzettingen) het land weer vruchtbaar maakte voor nieuwe beplanting. De zon en maancyclus zijn daar debet aan en bij elke nieuwe maan was het zover om weer te gaan planten. De nieuwe maan (arca noah) en de levensbrenger "de zon" en het water waren de tekenen voor een nieuw leven van de aarde. De aarde werd als het ware herboren en de kracht werd door het water gebracht.

Men geloofde dat door jezelf te bevochtigen met dit water je zelf ook nieuwe kracht kreeg net als het land. Je werd als het ware herboren.

Dit even als anekdote..... :)


Op het bijbelgesprek subforum is dit off topic, dus: niet hier plaatsen, zo'n intermezzo. - mod pyro
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Weg tot behoud

Bericht door Biker »

Martine schreef:
Biker schreef:Als je eerlijk bent geef je gewoon toe dat de doop van je kinderen (en de daarbij gedane beloften, neem ik aan) niets heeft uitgewerkt want ze geloven niet .
Allemaal voortvloeisels uit die traditionele onbijbelse roomse leringen, die invoerden dat een baby naar de hel zou gaan, tenzij deze nog gauw even gedoopt was.
Dat is pas wettische angstaanjageri
Mijn vader heeft ooit, al in de jaren '40 (!) een predikant de deur uitgezet omdat die aangaf dat het kindje dat slechts heel even geleefd had en dus niet gedoopt - niet in de hemel zal komen.
Je kunt mij veel verwijten, maar niet dat ik denk dat een kind, omdat het gedoopt is, bij voorbaat 'gered' is, om het zo maar te noemen.
De Doop is voor mij het onuitwisbare teken, dat God mijn kinderen niet loslaat. Maar de Doop is op zich niet zaligmakend.
Volgens mij praat je hier gewoon een bepaalde catechismus na.
Jezus heeft iedereen gekocht, het enige wat een gedoopt kind mee heeft is dat het opgroeiid met de wetenschap dat geloof hem/haar kan behouden.
Waar staat dat in de Bijbel dat het voorhoofd "dopen" een plaats is van een onuitwisbaar teken?
Ik kan het nergens vinden.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door Martine »

Biker schreef:Volgens mij praat je hier gewoon een bepaalde catechismus na.
Jezus heeft iedereen gekocht, het enige wat een gedoopt kind mee heeft is dat het opgroeiid met de wetenschap dat geloof hem/haar kan behouden.
Waar staat dat in de Bijbel dat het voorhoofd "dopen" een plaats is van een onuitwisbaar teken?
Ik kan het nergens vinden.
Zou je alsjeblieft het geloof van een ander, voor wie bepaalde dingen zeer kostbaar zijn, willen respecteren en niet besmeuren met jouw opvattingen?
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Weg tot behoud

Bericht door Biker »

Martine schreef:
Biker schreef:Volgens mij praat je hier gewoon een bepaalde catechismus na.
Jezus heeft iedereen gekocht, het enige wat een gedoopt kind mee heeft is dat het opgroeiid met de wetenschap dat geloof hem/haar kan behouden.
Waar staat dat in de Bijbel dat het voorhoofd "dopen" een plaats is van een onuitwisbaar teken?
Ik kan het nergens vinden.
Zou je alsjeblieft het geloof van een ander, voor wie bepaalde dingen zeer kostbaar zijn, willen respecteren en niet besmeuren met jouw opvattingen?
Dat heeft niets met besmeuren te maken (waarbij je mijn vraag al direkt verlaagt tot drek nivo, maar goed ik heb geen ego, dus toe maar ;-) ), maar is dus gewoon een welgemeende vraag.
Iemand ander mag ook gerust antwoorden ;)
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door pyro »

Biker schreef:
Martine schreef:
Biker schreef:Volgens mij praat je hier gewoon een bepaalde catechismus na.
Jezus heeft iedereen gekocht, het enige wat een gedoopt kind mee heeft is dat het opgroeiid met de wetenschap dat geloof hem/haar kan behouden.
Waar staat dat in de Bijbel dat het voorhoofd "dopen" een plaats is van een onuitwisbaar teken?
Ik kan het nergens vinden.
Zou je alsjeblieft het geloof van een ander, voor wie bepaalde dingen zeer kostbaar zijn, willen respecteren en niet besmeuren met jouw opvattingen?
Dat heeft niets met besmeuren te maken (waarbij je mijn vraag al direkt verlaagt tot drek nivo, maar goed ik heb geen ego, dus toe maar ;-) ), maar is dus gewoon een welgemeende vraag.
Iemand ander mag ook gerust antwoorden ;)
De opmerking 'Volgens mij praat je hier gewoon een bepaalde catechismus na' nodigt bepaald niet uit tot een gesprek op fatsoenlijk niveau. Ook het vervolg 'waar in de bijbel staat dat' gevolgd door een karikaturale weergave van wat de ander zegt, geeft niet de indruk dat je open staat voor een respectvol gesprek.
Het lijkt er eigenlijk op dat je gewoon wilt schoppen tegen het gebruik van de kinderdoop.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Weg tot behoud

Bericht door Biker »

pyro schreef:
Biker schreef:
Martine schreef:
Biker schreef:Volgens mij praat je hier gewoon een bepaalde catechismus na.
Jezus heeft iedereen gekocht, het enige wat een gedoopt kind mee heeft is dat het opgroeiid met de wetenschap dat geloof hem/haar kan behouden.
Waar staat dat in de Bijbel dat het voorhoofd "dopen" een plaats is van een onuitwisbaar teken?
Ik kan het nergens vinden.
Zou je alsjeblieft het geloof van een ander, voor wie bepaalde dingen zeer kostbaar zijn, willen respecteren en niet besmeuren met jouw opvattingen?
Dat heeft niets met besmeuren te maken (waarbij je mijn vraag al direkt verlaagt tot drek nivo, maar goed ik heb geen ego, dus toe maar ;-) ), maar is dus gewoon een welgemeende vraag.
Iemand ander mag ook gerust antwoorden ;)
De opmerking 'Volgens mij praat je hier gewoon een bepaalde catechismus na' nodigt bepaald niet uit tot een gesprek op fatsoenlijk niveau. Ook het vervolg 'waar in de bijbel staat dat' gevolgd door een karikaturale weergave van wat de ander zegt, geeft niet de indruk dat je open staat voor een respectvol gesprek.
Het lijkt er eigenlijk op dat je gewoon wilt schoppen tegen het gebruik van de kinderdoop.
Nee, beslist niet.
Jammer dat je die dooddoener gebruikt .
Dat zie je helemaal verkeerd, ik zoek er een onderbouwing voor vanuit de Schrift.
Waar lees ik dat dit gebruik is verordineerd door God of Jezus als zodanig "sacrament" dat gevolgd moet worden?