Weg tot behoud

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door Martine »

Biker schreef:Nee, beslist niet.
Jammer dat je die dooddoener gebruikt .
Dat zie je helemaal verkeerd, ik zoek er een onderbouwing voor vanuit de Schrift.
Waar lees ik dat dit gebruik is verordineerd door God of Jezus als zodanig "sacrament" dat gevolgd moet worden?
Soms worden dingen kapot gemaakt door volstrekt wetticisme van 'hoe het moet' of 'hoe staat het in de Bijbel'.
Ik liep net, nadat ik op je gereageerd , naar een afspraak bij de huisarts.
Soms twijfel ik, maar ik realiseerde mij, al lopend naar hem toe, dat mijn geloof zeer diep in mij verankerd is en dat dat ook kwetsbaar is. Niet alles zal ik rechtstreeks uit de Bijbel kunnen halen. Ik lees niet iedere dag of iets wel of niet van God mag.Of het wel of niet door Hem is ingesteld.
Je geeft steeds af op de kinderdoop, terwijl dat voor velen - en zeker ook door mij - gezien wordt als een geloofsdaad.
De diepe troost is, dat God niet los laat het werk dat zijn hand begon.
Niet het werk aan mij persoonlijk, óók niet aan mijn kinderen.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door Anja (oud account) »

@ Martine, bedankt voor je berichten in deze topic. Ik mengde me er niet in, maar ik wil je van harte bedanken. Ontzettend mooi en diepgaand en zo geduldig verwoord, voor mij absolute waarheid.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door ben db bd »

'ziet hoe lief zij elkander hebben' ;)
vergun mij een paar dingen op te merken: als iemand goedkope bh's koopt door Gods Geest geleid, heeft zij voor mij een nauwe relatie met haar Schepper. Niks mis mee dus! Wel heel goed! Gods Heilige Geest leidt immers in waarheid.

@ Alpha: Voor mij verklaart beeldspraak zichzelf door logica. Een vent die zo sterk is als een beer, is dus wel sterk, maar nog geen beer.
Als echter de antichrist uit de 'zee' opkomt, dan is hij nog geen zeemeermin (-man) dus verraadt dat beeldspraak dat volkerenmassa bedoeld wordt.
Als Openb.21 begint met te stellen dat op de nieuwe aarde de zee er niet meer is, zie ik echter geen enkele noodzaak om dat woord te verdraaien om pas gemaakt te worden op een kerkleer, want het is zeer logisch en zeer te prijzen dat de zee er dan gewoon niet meer is.
Immers u en ik geloven niet dat alle belijdend meelopende kerkmensen zomaar voor eeuwig in de hemel komen. U heeft daar uw verklaring voor en ik leid dat af uit het boek Openbaring, waar het hemelse deel van de nieuwe aarde, het nieuwe Jeruzalem qua grondoppervlak bijna 5miljoen km2 is, maar de rest van het aardoppervlak (bij gelijke grootte als nu) 100x zo groot; 500miljoen km2. (zie uw atlas)

Voorts vrees ik er voor dat wie niet in de opname van de gemeente van Christus gelooft middels 'vergeestelijking', die wegrukking waarschijnlijk dan ook mist wegens niet gereed zijn. (denk aan de 10 maagden en aan Lukas 17) Dat komt o.a. overeen met de schare die niemand tellen kan als achterblijvers, komend uit de grote verdrukking in Op.7 genoemd.
Dan moet ik u hartelijk dank zeggen voor uw uitleg dat katakrithesetai vertaald behoort te worden met afkeuren en nog niet met verdoemen.
Daar ben ik zo vreselijk blij mee !!! :D :D :D Want wie de opname mist en daarbij de bijbehorende metamorfose tot een verheerlijkt hemels opstandingslichaam, ligt voor mij nog lang niet voor eeuwig te branden in de onuitblusbare poel van vuur. Daar ligt immers nog een rechtvaardig oordeel van de Allerhoogste tussen.
Ook kom ik in mijn Bijbel ongelovigen tegen, welke verdoemd worden, maar daar moeten we aan expres, bewust ongelovigen denken, zei eens iemand op het forum. De groep mensen welke nooit met het evangelie in aanraking kwamen en het dus ook niet afwezen, is zo oneindig veel groter, toch?

Zo heb ik voor mijzelf onderscheid leren maken tussen eeuwige hemelingen (ik mocht eens een vriend in die verheerlijkte situatie zien); bruiden van de Heere Jezus, éérste prijs winnaars zou Paulus ze noemen, straks ook domicilie hebbend in het hemels ruimtelijke 2220 km. hoge nieuwe Jeruzalem en anderzijds nieuwe aarde bewoners, hele volkeren zelfs die zalig worden.
En ja, wie er hier een zooitje van z'n leven maakt en de Heere Jezus niet als zijn verlosser aannam, moet er echt niet op rekenen dat ie in het boek der levenden zal staan, daar is het leven immers veel te ernstig voor! En Gods onfeilbaar Woord te duidelijk.

Nou, welke Bijbelplaats moet ik aanvullend noemen om dit mijn geloof te onderbouwen?
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Weg tot behoud

Bericht door Biker »

Martine schreef:
Biker schreef:Nee, beslist niet.
Jammer dat je die dooddoener gebruikt .
Dat zie je helemaal verkeerd, ik zoek er een onderbouwing voor vanuit de Schrift.
Waar lees ik dat dit gebruik is verordineerd door God of Jezus als zodanig "sacrament" dat gevolgd moet worden?
Soms worden dingen kapot gemaakt door volstrekt wetticisme van 'hoe het moet' of 'hoe staat het in de Bijbel'.
Ik liep net, nadat ik op je gereageerd , naar een afspraak bij de huisarts.
Soms twijfel ik, maar ik realiseerde mij, al lopend naar hem toe, dat mijn geloof zeer diep in mij verankerd is en dat dat ook kwetsbaar is. Niet alles zal ik rechtstreeks uit de Bijbel kunnen halen. Ik lees niet iedere dag of iets wel of niet van God mag.Of het wel of niet door Hem is ingesteld.
Je geeft steeds af op de kinderdoop, terwijl dat voor velen - en zeker ook door mij - gezien wordt als een geloofsdaad.
De diepe troost is, dat God niet los laat het werk dat zijn hand begon.
Niet het werk aan mij persoonlijk, óók niet aan mijn kinderen.
Ik kan heel ver mee gaan in hoe je het ziet, maar kan er gewoon niet bij hoe een symbool iets met een geloofdaad te maken kan hebben.
Die roomse inquisiteurs die alle joden destijds gedwongen doopten (en erger) dachten vast ook dat ze Gode een dienst bewezen maar liefde kent geen dwang.
God laat niet los het (inmiddels volbrachte) werk wat Zijn hand begon, maar wie dat werk niet aanneemt en gelooft kan echt niet pleiten op een doopsel hoor.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Weg tot behoud

Bericht door Piebe Paulusma »

Zionist Theodor Herzl wilde maar wat graag dat de joden gedoopt werden te Rome, dat zou de gewenste assimilatie bespoedigen. Dat schreef hij in zijn boek De Jodenstaat, een historisch document van waarde. Hen die het gelezen hebben kregen een kijkje in het brein van een zionist en kunnen daaruit gepaste conclusies trekken.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door Anja (oud account) »

ben db bd schreef:

(....)

Een vent die zo sterk is als een beer, is dus wel sterk, maar nog geen beer.
Als echter de antichrist uit de 'zee' opkomt, dan is hij nog geen zeemeermin (-man) dus verraadt dat beeldspraak dat volkerenmassa bedoeld wordt.
Als Openb.21 begint met te stellen dat op de nieuwe aarde de zee er niet meer is, zie ik echter geen enkele noodzaak om dat woord te verdraaien om pas gemaakt te worden op een kerkleer, want het is zeer logisch en zeer te prijzen dat de zee er dan gewoon niet meer is.
Immers u en ik geloven niet dat alle belijdend meelopende kerkmensen zomaar voor eeuwig in de hemel komen. U heeft daar uw verklaring voor en ik leid dat af uit het boek Openbaring, waar het hemelse deel van de nieuwe aarde, het nieuwe Jeruzalem qua grondoppervlak bijna 5miljoen km2 is, maar de rest van het aardoppervlak (bij gelijke grootte als nu) 100x zo groot; 500miljoen km2. (zie uw atlas)

Voorts vrees ik er voor dat wie niet in de opname van de gemeente van Christus gelooft middels 'vergeestelijking', die wegrukking waarschijnlijk dan ook mist wegens niet gereed zijn. (denk aan de 10 maagden en aan Lukas 17) Dat komt o.a. overeen met de schare die niemand tellen kan als achterblijvers, komend uit de grote verdrukking in Op.7 genoemd.
Dan moet ik u hartelijk dank zeggen voor uw uitleg dat katakrithesetai vertaald behoort te worden met afkeuren en nog niet met verdoemen.
Daar ben ik zo vreselijk blij mee !!! :D :D :D Want wie de opname mist en daarbij de bijbehorende metamorfose tot een verheerlijkt hemels opstandingslichaam, ligt voor mij nog lang niet voor eeuwig te branden in de onuitblusbare poel van vuur. Daar ligt immers nog een rechtvaardig oordeel van de Allerhoogste tussen.
Ook kom ik in mijn Bijbel ongelovigen tegen, welke verdoemd worden, maar daar moeten we aan expres, bewust ongelovigen denken, zei eens iemand op het forum. De groep mensen welke nooit met het evangelie in aanraking kwamen en het dus ook niet afwezen, is zo oneindig veel groter, toch?

Zo heb ik voor mijzelf onderscheid leren maken tussen eeuwige hemelingen (ik mocht eens een vriend in die verheerlijkte situatie zien); bruiden van de Heere Jezus, éérste prijs winnaars zou Paulus ze noemen, straks ook domicilie hebbend in het hemels ruimtelijke 2220 km. hoge nieuwe Jeruzalem en anderzijds nieuwe aarde bewoners, hele volkeren zelfs die zalig worden.
En ja, wie er hier een zooitje van z'n leven maakt en de Heere Jezus niet als zijn verlosser aannam, moet er echt niet op rekenen dat ie in het boek der levenden zal staan, daar is het leven immers veel te ernstig voor! En Gods onfeilbaar Woord te duidelijk.

Nou, welke Bijbelplaats moet ik aanvullend noemen om dit mijn geloof te onderbouwen?
Zeer herkenbaar. Zo heb ik dit ook te zien gekregen, en ook ik heb iemand in verheerlijke toestand gezien. Daar spreken wij niet over, omdat "people follow like sheep, even though there is nowhere to go (uit het nummer "silence is golden").
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door Anja (oud account) »

Piebe 2.2 schreef:Zionist Theodor Herzl wilde maar wat graag dat de joden gedoopt werden te Rome, dat zou de gewenste assimilatie bespoedigen. Dat schreef hij in zijn boek De Jodenstaat, een historisch document van waarde. Hen die het gelezen hebben kregen een kijkje in het brein van een zionist en kunnen daaruit gepaste conclusies trekken.

Dat doet helemaal niets af aan de mogelijkheid dat God de wens en de gebeden van de ouders voor het kind heeft verhoord en het kind toch innerlijk heeft geleid, ook al kent of erkent het kind of de inmiddels volwassene, de Bijbel cognitief niet, en het gewoon echt om niet zal ontvangen...... Dat bepaalt Biker niet, dat bepaal ik niet, dat bepaalt God Alleen. En geen Herzl of wie dan ook die dat voorkomen kan, met welke plannen dan ook.

Hoe dan ook....in de verheerlijkte staat is geen verdriet en geen gedachte aan kwaad. Mochten we mensen hebben moeten achterlaten (wat in feite ook in deze huidige werkelijkheid iedereen ooit een keer zal moeten doen) dan hebben we daar dan ofwel geen herinnering meer aan, ofwel om een andere reden geen verdriet van (bijvoorbeeld omdat we dan de gehéle waarheid kennen, waaruit misschien wel zal blijken dat het met alle mensen ooit een keer helemaal goed komt, dat zou ook nog kunnen).
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door Alpha »

ben db bd schreef:'ziet hoe lief zij elkander hebben' ;)
Tja. :(
ben db bd schreef:@ Alpha: Voor mij verklaart beeldspraak zichzelf door logica. Een vent die zo sterk is als een beer, is dus wel sterk, maar nog geen beer.
Als Openb.21 begint met te stellen dat op de nieuwe aarde de zee er niet meer is, zie ik echter geen enkele noodzaak om dat woord te verdraaien om pas gemaakt te worden op een kerkleer, want het is zeer logisch en zeer te prijzen dat de zee er dan gewoon niet meer is.
Immers u en ik geloven niet dat alle belijdend meelopende kerkmensen zomaar voor eeuwig in de hemel komen. U heeft daar uw verklaring voor en ik leid dat af uit het boek Openbaring, waar het hemelse deel van de nieuwe aarde, het nieuwe Jeruzalem qua grondoppervlak bijna 5miljoen km2 is, maar de rest van het aardoppervlak (bij gelijke grootte als nu) 100x zo groot; 500miljoen km2. (zie uw atlas)
Hallo Ben, bedankt voor je reactie.
Beeldspraak is voor velen een moeilijk begrip en vatten dat soms letterlijk op, als dat beter uitkomt.

Dat de zee niet letterlijk is, blijkt uit de door mij geciteerde teksten. Het is dus beeldspraak.

Dat impliceert ook dat er geen letterlijke nieuwe hemel en een nieuwe aarde komt.
Het is een citaat uit Jes. 65:17. JHWH schept niet iedere keer weer een nieuwe hemel en aarde.
Wat hij geschapen is, is zeer goed en hoeft niet opnieuw gemaakt te worden.

Zo ook het nieuwe Jeruzalem, dat uit de hemel neerdaalt.
Het is een symbool voor goddelijke regeringsmacht.
De hemelse regering zal bestaan uit Jezus en de kleine kudde als mede regeerders.
De kleine kudde wordt daarom in de hemel opgenomen.

Je ziet dan ook, dat men deze 144.000 niet letterlijk wil nemen, omdat iedereen meent naar de hemel te gaan.

Dat de grote schare op aarde Gods ingrijpen overleeft, is daarom ook nog niet doorgedrongen.
Men wil dat anders interpreteren en o wee als je het waagt om daar anders over te denken, dan worden “de gouden regels” over boord gegooid. Zie je begintekst.

Het is jammer dat men zo graag vast houdt aan overgeleverde begrippen, die God afschilderen als een wrede man, die stoute mensen eeuwig laat branden, ook al leert de Bijbel dat niet.
De tekst: “God is liefde” is daar immers in tegenspraak mee.

Wanneer je in de Bijbel het oorspronkelijke woord de betekenis op zoekt, zoals Sjeool en het Griekse equivalent Hades, dan zie je dat zelfs in de SV dat meestal met graf vertaald wordt.

Door na te zoeken wat een woord werkelijk betekent, gaat er een wereld voor je open.

Volg gewoon Jezus voorbeeld. Hij zei: Niet mijn wil , maar uw wil [van JHWH] geschiedde.

Helaas hebben velen dat nog niet begrepen.

Vaak is het omgekeerde het geval, men zegt dan: Ik doe zoals ik het wil en God moet dat maar accepteren.

Onderbouwen is vaak zinloos, omdat men dat niet accepteert, als dat niet in het eigen straatje past. :(
Ieder wil nu eenmaal op zijn eigen manier dingen interpreteren, wat soms wars op de Bijbelse leer staat.
Laatst gewijzigd door Alpha op 05 okt 2016, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door Alpha »

Ik vraag mij af of er mensen wel geïnteresseerd zijn in de Bijbel, zoals die door God is gegeven.
Zonder een eigen interpretatie dus.
Zonder leringen en overleveringen, die daar niet in staan.

Wat is de betekenis van bijvoorbeeld deze tekst?

Mt 18:15 Wanneer voorts uw broeder een zonde begaat, ga zijn fout dan blootleggen [Lett.: „ga hem dan terechtwijzen.”]
tussen u en hem alleen. Indien hij naar u luistert, hebt gij uw broeder gewonnen. 

Wat is een zonde?
Zie daarvoor o.a. :— 1 Kor. 6:9-10.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door Anja (oud account) »

Alpha schreef:Ik vraag mij af of er mensen wel geïnteresseerd zijn in de Bijbel, zoals die door God is gegeven.
Zonder een eigen interpretatie dus.
Zonder leringen en overleveringen, die daar niet in staan.

Wat is de betekenis van bijvoorbeeld deze tekst?

Mt 18:15 Wanneer voorts uw broeder een zonde begaat, ga zijn fout dan blootleggen [Lett.: „ga hem dan terechtwijzen.”]
tussen u en hem alleen. Indien hij naar u luistert, hebt gij uw broeder gewonnen. 

Wat is een zonde?
Zie daarvoor o.a. :— 1 Kor. 6:9-10.
Daar staat niet dat de interpretatie van de Jehova's Getuigen, die van alles en nog wat aan de bijbel toevoegen en doorheen de decennia vele valse profetieën hebben gedaan (waaraan te herkennen is dat het bij de oprichting al niet deugde, dus logisch al die valse regeltjes), daarbij maatgevend is. http://wachttorenkijker.wimdegoeij.nl/v ... -getuigen/
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door Alpha »

Anja schreef:
Alpha schreef:Ik vraag mij af of er mensen wel geïnteresseerd zijn in de Bijbel, zoals die door God is gegeven.
Zonder een eigen interpretatie dus.
Zonder leringen en overleveringen, die daar niet in staan.

Wat is de betekenis van bijvoorbeeld deze tekst?

Mt 18:15 Wanneer voorts uw broeder een zonde begaat, ga zijn fout dan blootleggen [Lett.: „ga hem dan terechtwijzen.”]
tussen u en hem alleen. Indien hij naar u luistert, hebt gij uw broeder gewonnen. 

Wat is een zonde?
Zie daarvoor o.a. :— 1 Kor. 6:9-10.
Daar staat niet dat de interpretatie van de Jehova's Getuigen, die van alles en nog wat aan de bijbel toevoegen en doorheen de decennia vele valse profetieën hebben gedaan (waaraan te herkennen is dat het bij de oprichting al niet deugde, dus logisch al die valse regeltjes), daarbij maatgevend is. http://wachttorenkijker.wimdegoeij.nl/v ... -getuigen/
Het zou interessant zijn, wanneer je je mening met de Bijbel onderbouwde en niet klakkeloos de mening kopiëren van iemand, die er om Bijbelse redenen uit de Jg organisatie is gezet.
dan zij hij u net als een mens uit de natiën en als een belastinginner Mt 17:18b NWV.
Een citaat uit vragen van lezers, niet alleen jg:

De plaats Bejucal de Ocampo in het zuiden van Mexico heeft een bijzonder kenmerk. „De meeste inwoners zijn Getuigen van Jehovah”, zo bericht de Excélsior.
„Er heerst een sfeer van religieuze en bestuurlijke tolerantie. De inwoners hebben dronkenschap en roken verruild voor liederen zingen en Bijbellezen. Ze hebben ook respect voor de autoriteiten.”

Hoewel er in de plaats meerdere godsdiensten zijn, „zijn er geen religieuze conflicten of ruzies ontstaan”, zei de krant. „Er is geen vijandigheid, en de religieuze diversiteit weerhoudt buren er niet van elkaar te groeten Elk gezin belijdt zijn geloof openlijk en dat vormt geen belemmering voor een geïntegreerde samenleving.
Niemand vindt het vreemd dat Jehovah’s Getuigen zo opvallend aanwezig zijn in Bejucal.”
Een docent daar die geen Getuige is, merkte op dat hun kinderen ’zich bescheiden kleden, goede cijfers halen en zich in de klas goed gedragen’.
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Weg tot behoud

Bericht door Yolanda_dB »

Alpha schreef:Ik vraag mij af of er mensen wel geïnteresseerd zijn in de Bijbel, zoals die door God is gegeven.
Zonder een eigen interpretatie dus.
Zonder leringen en overleveringen, die daar niet in staan.

Wat is de betekenis van bijvoorbeeld deze tekst?

Mt 18:15 Wanneer voorts uw broeder een zonde begaat, ga zijn fout dan blootleggen [Lett.: „ga hem dan terechtwijzen.”]
tussen u en hem alleen. Indien hij naar u luistert, hebt gij uw broeder gewonnen. 

Wat is een zonde?
Zie daarvoor o.a. :— 1 Kor. 6:9-10.
Ik vraag me af wat je hiermee wilt zeggen/bespreken in relatie tot het topic-onderwerp.

Als ik een eenvoudige 'definitie' van "zonde" moet geven, zeg ik meestal:
Alles wat in strijd is met "liefde voor God" en "liefde voor de naaste".
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door Anja (oud account) »

Alpha schreef:Ik vraag mij af of er mensen wel geïnteresseerd zijn in de Bijbel, zoals die door God is gegeven.
Zonder een eigen interpretatie dus.
Je kunt geen relatie hebben met de Bijbel. Je kunt geen Bijbel lezen zonder dat je interpreteert. De enige relatie die je met God kunt hebben is met Jezus Christus, De Levende. Je relatie met Hem. Die is absoluut en persoonlijk en die maakt vrij van alles wat niet uit Hem is.

Je kunt geen persoonlijke relatie met Christus hebben, en tegelijkertijd de mensen de regeltjes en de controlezucht van het WTG op blijven leggen. Een persoonlijke relatie met Christus zou het WTG onherroepelijk van haar leden beroven, want de vrije mens in Christus kan anderen geen regels van het WTG opleggen. Dus een relatie met Christus is voor het WTG niet gewenst.

Ga die broeders maar corrigeren over hun kerstmis en verjaardagsregeltjes bijvoorbeeld. Dat durf je waarschijnlijk niet. Maar dat is wat Jezus Christus wel van de mens vraagt. Namelijk HEM trouw te zijn en HEM alleen!

Nu moet ik echt de deur uit, ben hier niet meer vandaag.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door Alpha »

Yolanda_dB schreef:
Alpha schreef:Ik vraag mij af of er mensen wel geïnteresseerd zijn in de Bijbel, zoals die door God is gegeven.
Zonder een eigen interpretatie dus.
Zonder leringen en overleveringen, die daar niet in staan.

Wat is de betekenis van bijvoorbeeld deze tekst?

Mt 18:15 Wanneer voorts uw broeder een zonde begaat, ga zijn fout dan blootleggen [Lett.: „ga hem dan terechtwijzen.”]
tussen u en hem alleen. Indien hij naar u luistert, hebt gij uw broeder gewonnen. 

Wat is een zonde?
Zie daarvoor o.a. :— 1 Kor. 6:9-10.
Ik vraag me af wat je hiermee wilt zeggen/bespreken in relatie tot het topic-onderwerp.

Als ik een eenvoudige 'definitie' van "zonde" moet geven, zeg ik meestal:
Alles wat in strijd is met "liefde voor God" en "liefde voor de naaste".
Bedankt voor je reactie.

Zonde is letterlijk het doel missen.
Je kan het ook zo omschrijven:
Alles wat niet in overeenstemming en dus onverenigbaar is met Gods persoonlijkheid, zijn maatstaven, zijn wegen en zijn wil; alles wat iemands verhouding tot God vertroebelt.

Zonde belemmerd of verhinderd zelfs toetreding tot Gods koninkrijk.
Zoals weergegeven 1 Kor. 6:9-10.

Mt 18:15 geeft aan dat wanneer een gelovige iets fout ziet doen, je hem daar op moet aanspreken.
Wanneer hij wil luisteren heb je mogelijk voorkomen dat hij niet in Gods koninkrijk komt.
Wanneer bijvoorbeeld iemand iets steelt, wat doe je dan?
Andere kant op kijken?

Jaren terug nam men in de V.S. een proef.
Men parkeerde twee auto's op een straat die redelijk druk bezocht werd met de sleutel er in.
De een in een grote stad, de ander in een dorp.
Wat gebeurde er, denk je.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door Alpha »

Anja schreef:
Alpha schreef:Ik vraag mij af of er mensen wel geïnteresseerd zijn in de Bijbel, zoals die door God is gegeven.
Zonder een eigen interpretatie dus.
Je kunt geen relatie hebben met de Bijbel. Je kunt geen Bijbel lezen zonder dat je interpreteert. De enige relatie die je met God kunt hebben is met Jezus Christus, De Levende. Je relatie met Hem. Die is absoluut en persoonlijk en die maakt vrij van alles wat niet uit Hem is.

Je kunt geen persoonlijke relatie met Christus hebben, en tegelijkertijd de mensen de regeltjes en de controlezucht van het WTG op blijven leggen. Een persoonlijke relatie met Christus zou het WTG onherroepelijk van haar leden beroven, want de vrije mens in Christus kan anderen geen regels van het WTG opleggen. Dus een relatie met Christus is voor het WTG niet gewenst.

Ga die broeders maar corrigeren over hun kerstmis en verjaardagsregeltjes bijvoorbeeld. Dat durf je waarschijnlijk niet. Maar dat is wat Jezus Christus wel van de mens vraagt. Namelijk HEM trouw te zijn en HEM alleen!

Nu moet ik echt de deur uit, ben hier niet meer vandaag.
Je kan dus een relatie met God hebben, wanneer je (voor je mede gelovigen) de andere kant op kijkt, als iets gedaan wordt, wat de Bijbel verbiedt?

Bepaal je zelf wat goed of fout is, of bepaalt God dat?
Wanneer niemand menselijke wetten handhaaft, wat zou er dan gebeuren, denk je?
Wanneer niemand de Goddelijke regels wil handhaven, wat gebeurt er dan, denk je?

Staan in de Bijbel geen regels, die door God zijn opgelegd, zoals in 1 Kor. 6:9-10.
Doe je dan net of ze niet bestaan en moedig je die dingen zelfs aan?

Een relatie met God hebben gaat m.i. via de Bijbelse normen en waarden.
Interpretatie of uitleg is een zaak van God en hij geeft aan wie hij wil.

Genesis 40:8b Jozef dan zei tot hen: „Zijn uitleggingen niet een zaak van God"?
Dan 4:17 dat hij het geeft aan wie hij wil en daarover zelfs de geringste der mensen aanstelt.” NWV.

Is God volgens jou niet in staat zijn woord begrijpelijk te maken voor mensen?

De "vrije mens" die onafhankelijk van God en zijn voorschriften wil zijn, zal niet in Gods koninkrijk kunnen komen.

De regels die Jg hanteren komen dus gewoon uit de Bijbel en die worden, net als in de eerste eeuw, strikt gehandhaafd.
Gewoon om de gemeente te beschermen tegen afval. Paulus en Johannes waarschuwden daar specifiek voor.

Gal 5:
13 GIJ werdt natuurlijk tot vrijheid geroepen, broeders; gebruikt deze vrijheid alleen niet als een aanleiding voor het vlees, maar dient elkaar als slaven door middel van de liefde. 
14 Want de gehele Wet wordt in één gezegde vervuld, namelijk: „Gij moet uw naaste liefhebben als uzelf.” 
15 Maar als GIJ elkaar blijft bijten en verslinden, past er dan voor op dat GIJ niet door elkaar wordt verdelgd.
16 Maar ik zeg: Blijft door geest wandelen en GIJ zult in het geheel geen vleselijke begeerte volvoeren. 
17 Want het vlees gaat, wat zijn begeerte betreft, in tegen de geest, en de geest tegen het vlees; want deze staan vijandig tegenover elkaar, zodat GIJ juist de dingen die GIJ zoudt willen doen, niet doet. 
18 Indien GIJ bovendien door geest wordt geleid, zijt GIJ niet onder de [Mozaïsche] wet.
19 De werken van het vlees nu zijn openbaar, en die zijn: hoererij, onreinheid, een losbandig gedrag, 
20 afgoderij, beoefening van spiritisme, vijandschappen, twist, jaloezie, vlagen van toorn, ruzies, verdeeldheid, sekten, 21 uitingen van afgunst, drinkgelagen, brasserijen en dergelijke. Aangaande deze dingen waarschuw ik U van tevoren, zoals ik U reeds van tevoren gewaarschuwd heb, dat wie zulke dingen beoefenen, Gods koninkrijk niet zullen beërven.
22 De vrucht van de geest daarentegen is liefde, vreugde, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, geloof, 23 zachtaardigheid, zelfbeheersing. Tegen zulke dingen is geen wet. 
24 Bovendien hebben zij die Christus Jezus toebehoren, het vlees met zijn hartstochten en begeerten aan de paal gehangen.
25 Indien wij door geest leven, laten wij dan ook door geest ordelijk blijven wandelen. 
26 Laten wij niet egotistisch worden, doordat wij onderlinge wedijver aanwakkeren en elkaar benijden. NWV.

Is hier nog specifieke uitleg voor nodig?
Staat hier soms dat het niet uitmaakt wat je doet, omdat je toch al "gered" bent?
Kan je een beroep doen op Jezus bemiddeling, als je je niets aantrekt van de Bijbelse leer?
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Weg tot behoud

Bericht door Yolanda_dB »

Alpha schreef:Zonde belemmerd of verhinderd zelfs toetreding tot Gods koninkrijk.
Zoals weergegeven 1 Kor. 6:9-10.

Mt 18:15 geeft aan dat wanneer een gelovige iets fout ziet doen, je hem daar op moet aanspreken.
Wanneer hij wil luisteren heb je mogelijk voorkomen dat hij niet in Gods koninkrijk komt.
Wanneer bijvoorbeeld iemand iets steelt, wat doe je dan?
Andere kant op kijken?
Allemaal ware uitspraken.
Maar ik lees ook teksten als Matt. 21:31,32 "Voorwaar, Ik zeg u, dat de tollenaars en de hoeren u voorgaan in het Koninkrijk Gods".
En Paulus zou naar Bijbelse maatstaven kunnen worden aangemerkt als "moordenaar". In ieder geval was hij een vervolger van Jezus.

Wanneer wij een mede-gelovige aanspreken die iets 'fout doet' (of beter: die "in onze ogen" iets 'fout doet'),
doe het dan met de intentie om iemand die gestruikeld is, weer overeind te helpen.
Niet om die ander een trap na te geven.
Oftewel:
De 'overtreder' niet (ver)oordelen op zijn/haar overtreding, maar praten over het "waarom" en over de relatie tussen "geloven" en "werken".
1 Korinthiërs 9 gaat verder.
In vers 11 lees ik dat sommigen van de mensen die worden aangeschreven, worden aangeduid als dergelijke "zondaars".
"toch zijn sommigen van u dit geweest." (en "dit" gaat dan over hoereerders, afgodendienaars, e.d. uit de verzen 9 en 10).
Maar:
"gij (en dit is inclusief die "sommigen") zijt geheiligd, gij zijt gerechtvaardigd in de Naam van de Here Jezus..."
Dieven, hoereerders enz. kunnen dus gerechtvaardigd worden/zijn.

Mijn mening:
Als je iemand bijvoorbeeld ziet stelen, ben je VERKEERD bezig door hem dan aan te spreken met:
"Hé, jij steelt. Dat mag niet van de Bijbel. Pas maar op, anders kom je niet in Gods Koninkrijk."
Hoe waar die uitspraak misschien ook is (want dit staat inderdaad feitelijk in bijv. 1 Kor. 9)
je bent dan niet bezig met iemand weer "overeind helpen".
In dergelijke opmerkingen is geen greintje "liefde tot de naaste" te bespeuren.
En daarmee wordt een dergelijke uitspraak zelfs "even erg verkeerd" als de overtreding die je bij de ander bespeurde.

En dan heb je hier een voorbeeld dat letterlijk in de Bijbel staat.
Kun je nagaan als je zulke uitspraken doet over iets wat NIET direct letterlijk in de Bijbel staat.
Bijvoorbeeld over "christelijk Kerstmis".
ZENODotus
Berichten: 329
Lid geworden op: 11 dec 2014, 20:27
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door ZENODotus »

Alpha schreef:
ZENODotus schreef:En ik heb je met verschillende artikelen aangetoond dat het niet zo gemakkelijk is... Misschien eens opzoeken wat confirmation bias betekent.
Opnieuw: nergens in de bijbel staat: herdenk de geboorte van Jezus niet. Dat is een toevoeging, hoe veel mensen je hier ook beledigd voor Satanisten, hoereerders of afgodendienaars.
Dus pas je dat gelijk maar toe.

Er staat overduidelijk in de Bijbel dat je de dood van Jezus moet gedenken, dat gebeurde op 14 Nissan..
Er staat ook dat je geen afgoderij mag plegen.

Jezus geboorte is niet met saturnaliën.

Ik ben NIET degene die hier mensen vergelijkt met die dingen.
Ik citeer de Bijbel, in de hoop dat er mensen zijn , die daar van willen leren.
Wel even bij de les blijven... Dat de dood van Jezus herdacht moet worden (Doe dit telkens opnieuw om mij te gedenken (1 Kor 11:24) (Interessant trouwens dat het gebruik van de symbolen weigeren niet uit de bijbel komt), dit dit maar één keer per jaar moet of dat het uitsluitend op 14 nisan mag (of dat dit de joodse of gregoriaanse kalender is, wordt trouwens nergens vermeld), sluit andere feestdagen natuurlijk niet uit.

Wanneer Jezus geboorte was, weten we simpelweg niet, we weten wel dat er verheuging was (lees Luk 2)... Niet zo vreemd hoor dat de geboortedag niet bekend was, dat is vrij algemeen voor grote personen uit het verleden, voor de simpele reden dat men niet groot geboren wordt. Een interessant en vrij volledig artikel die vrij eenvoudig is: http://www.biblicalarchaeology.org/dail ... christmas/ We weten wel dat al vanaf de eerste eeuw de primitieve christenen zelfs tijdens de vervolgingen de geboortedag van Jezus vierden, daar zijn bewijzen voor gevonden in de catacomben van Rome. Volgens b.v. dr/ Cassel ging het om een feest van joodse origine. Hij beschouwt de gebruiken van kerstmis in overeenstemming met deze van het Joodse festival van de inwijding van de tempel, deze werd gevierd op de 25ste van Cisleu (20 december). Het Duitse Weihnachten is hier een duidelijk overblijfsel van...
Er valt dus veel meer over te zeggen dat wat in je Wachttoren wordt uiteengezet.
Maar in feite doet dat er allemaal niet toe... Iedereen die de saturnaliën viert, steekt nu zijn hand op... Op de 25ste december wordt vrij algemeen bij veel christenen de geboorte van Jezus herdacht... Zoals Tertullianus (dacht ik ooit) beschreef: bij het verschijnen van het licht vieren we de geboorte van het licht in de wereld (waarmee hij Jezus bedoelde).

En zoals er staat in Kol 2,16: "Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan of sabbat."
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Weg tot behoud

Bericht door Biker »

Volgend jaar gaan de refo's weer wat olie op het smeulende vuur gooien, zelfs stripboeken uitgeven over Luther, die tgenewoordig gewoon de gevangenis zou ingaan wegens antisemitisme.
Triest hoor.
http://www.rd.nl/kerk-religie/subscript ... =1.1133165

Iets met achteruitkijken als je op de ploeg zit....


Off topic bericht. - mod pyro
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door Anja (oud account) »

ZENODotus schreef:
Alpha schreef:
ZENODotus schreef:En ik heb je met verschillende artikelen aangetoond dat het niet zo gemakkelijk is... Misschien eens opzoeken wat confirmation bias betekent.
Opnieuw: nergens in de bijbel staat: herdenk de geboorte van Jezus niet. Dat is een toevoeging, hoe veel mensen je hier ook beledigd voor Satanisten, hoereerders of afgodendienaars.
Dus pas je dat gelijk maar toe.

Er staat overduidelijk in de Bijbel dat je de dood van Jezus moet gedenken, dat gebeurde op 14 Nissan..
Er staat ook dat je geen afgoderij mag plegen.

Jezus geboorte is niet met saturnaliën.

Ik ben NIET degene die hier mensen vergelijkt met die dingen.
Ik citeer de Bijbel, in de hoop dat er mensen zijn , die daar van willen leren.
Wel even bij de les blijven... Dat de dood van Jezus herdacht moet worden (Doe dit telkens opnieuw om mij te gedenken (1 Kor 11:24) (Interessant trouwens dat het gebruik van de symbolen weigeren niet uit de bijbel komt), dit dit maar één keer per jaar moet of dat het uitsluitend op 14 nisan mag (of dat dit de joodse of gregoriaanse kalender is, wordt trouwens nergens vermeld), sluit andere feestdagen natuurlijk niet uit.

Wanneer Jezus geboorte was, weten we simpelweg niet, we weten wel dat er verheuging was (lees Luk 2)... Niet zo vreemd hoor dat de geboortedag niet bekend was, dat is vrij algemeen voor grote personen uit het verleden, voor de simpele reden dat men niet groot geboren wordt. Een interessant en vrij volledig artikel die vrij eenvoudig is: http://www.biblicalarchaeology.org/dail ... christmas/ We weten wel dat al vanaf de eerste eeuw de primitieve christenen zelfs tijdens de vervolgingen de geboortedag van Jezus vierden, daar zijn bewijzen voor gevonden in de catacomben van Rome. Volgens b.v. dr/ Cassel ging het om een feest van joodse origine. Hij beschouwt de gebruiken van kerstmis in overeenstemming met deze van het Joodse festival van de inwijding van de tempel, deze werd gevierd op de 25ste van Cisleu (20 december). Het Duitse Weihnachten is hier een duidelijk overblijfsel van...
Er valt dus veel meer over te zeggen dat wat in je Wachttoren wordt uiteengezet.
Maar in feite doet dat er allemaal niet toe... Iedereen die de saturnaliën viert, steekt nu zijn hand op... Op de 25ste december wordt vrij algemeen bij veel christenen de geboorte van Jezus herdacht... Zoals Tertullianus (dacht ik ooit) beschreef: bij het verschijnen van het licht vieren we de geboorte van het licht in de wereld (waarmee hij Jezus bedoelde).

En zoals er staat in Kol 2,16: "Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan of sabbat."
Zo is dat. Het is pure ontrouw aan Christus Jezus van het WTG. Ook het niet mogen vieren van een verjaardag is niets minder dan ontrouw aan Christus. (oftewel overspel, 'hoereren'). Omdat er ergens iemand in de Bijbel sterft op zijn verjaardag, viert men geen verjaardag. Dat is pure ANGST. Angst voor de dood. Dat is panisch willen vermijden wat ons in de gevallen toestand is beschikt. Terwijl de relatie in en met Jezus Christus je juist over die angst heen helpt. Als ze consequent zijn, gaan ze ook even nakijken of er op maandag, dinsdag, woensdag, etc. mensen zijn overleden in de Bijbel. Vast wel :mrgreen: . Dan kunnen ze op die dagen in hun bed blijven. Kijk dan ook even wat ze op die dag aan het doen waren, dan weet je meteen wat er verboden moet worden :roll: . Hadden ze sex met hun vrouw, verbieden! Aten ze rundvlees, verbieden! Waren ze huizen aan het bouwen, verbieden! Was het op een huwelijksfeest, verbieden! :roll: :ugeek:
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Weg tot behoud

Bericht door Yolanda_dB »

Anja schreef:... Ook het niet mogen vieren van een verjaardag is niets minder dan ontrouw aan Christus.
O?
Dan is jouw bijbelgebruik in mijn ogen even vreemd als dat van Alpha.
Iets "uit angst doen" (wat overigens in mijn ogen geen juiste weergave is van de houding van het WTG) is nog niet hetzelfde als "ontrouw" zijn.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door Anja (oud account) »

Yolanda_dB schreef:
Anja schreef:... Ook het niet mogen vieren van een verjaardag is niets minder dan ontrouw aan Christus.
O?
Dan is jouw bijbelgebruik in mijn ogen even vreemd als dat van Alpha.
Iets "uit angst doen" (wat overigens in mijn ogen geen juiste weergave is van de houding van het WTG) is nog niet hetzelfde als "ontrouw" zijn.
Mensen verbieden de symbolen te gebruiken die Jezus in hoogst eigen persoon aanreikte, is ontrouw aan Christus. Weigeren te luisteren naar Jezus en in plaats daarvan regeltjes van het WTG opleggen, is ontrouw aan Christus. Maar dat ook iemand wier empathisch vermogen, vriendelijkheid en spiritualiteit nagenoeg nul is, dat niet begrijpt, vind ik niet vreemd, want het gaat om Relatie he.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door pyro »

Anja schreef: Zo is dat. Het is pure ontrouw aan Christus Jezus van JG. Ook het niet mogen vieren van een verjaardag is niets minder dan ontrouw. (oftewel overspel, 'hoereren'). Omdat er ergens iemand in de Bijbel sterft op zijn verjaardag, viert men geen verjaardag. Dat is pure ANGST. Angst voor de dood. Dat is panisch willen vermijden wat ons in de gevallen toestand is beschikt. Terwijl de relatie in en met Jezus Christus je juist over die angst heen helpt.
Ik zou zeggen: het is dingen versimpelen dusdanig dat je heel rechtlijnig kunt onderscheiden wie zich aan de regels houdt en wie niet.
De JG geloven dat die regels zijn 'wat de bijbel werkelijk leert' tegenover menselijke tradities. Die laatste zorgen voor allerlei tegenstellingen en tegenstrijdigheden, en tja, dat kan nooit Gods bedoeling zijn. Dat is zo de optiek van de JG.
Het WTG voorziet dus in een behoefte aan eenduidigheid. Daarom kun je een JG ook zo moeilijk aanspreken. De 'zuivere leer' vrijwaart hen immers juist bij voorbaat van de vaak verwarrende en strijdige menselijke meningen buiten het eigen erf.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
peda
Berichten: 20637
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door peda »

Zou de weg tot behoud nu werkelijk lopen via het al of niet "' vieren "' van de verjaardag van Jezus? Als vrouw je mond houden in de Gemeente?
Is de weg gesloten wanneer je gelooft in de geschapen aartsengel Michael als christus de verlosser of moet de mens geloven in de Ongeschapen Goddelijke Christus De Verlosser?
Kan een gelovige ( door bijbel studie ) werkelijk spreken namens God op deze aarde, wie in aanmerking komt voor Genade en wie niet. Ik heb daar wel zo mijn eigen gedachten over.
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Weg tot behoud

Bericht door Yolanda_dB »

Anja schreef:
Yolanda_dB schreef:
Anja schreef:... Ook het niet mogen vieren van een verjaardag is niets minder dan ontrouw aan Christus.
O?
Dan is jouw bijbelgebruik in mijn ogen even vreemd als dat van Alpha.
Iets "uit angst doen" (wat overigens in mijn ogen geen juiste weergave is van de houding van het WTG) is nog niet hetzelfde als "ontrouw" zijn.
Mensen verbieden de symbolen te gebruiken die Jezus in hoogst eigen persoon aanreikte, is ontrouw aan Christus. Weigeren te luisteren naar Jezus en in plaats daarvan regeltjes van het WTG opleggen, is ontrouw aan Christus.
Waar heeft Jezus in hoogst eigen persoon dan het symbool aangereikt waaruit wij mogen afleiden dat wij verjaardagen moeten vieren?
Anja schreef:Maar dat ook iemand wier empathisch vermogen, vriendelijkheid en spiritualiteit nagenoeg nul is, dat niet begrijpt, vind ik niet vreemd, want het gaat om Relatie he.
???
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Weg tot behoud

Bericht door Yolanda_dB »

peda schreef:Zou de weg tot behoud nu werkelijk lopen via het al of niet "' vieren "' van de verjaardag van Jezus? Als vrouw je mond houden in de Gemeente?
Is de weg gesloten wanneer je gelooft in de geschapen aartsengel Michael als christus de verlosser of moet de mens geloven in de Ongeschapen Goddelijke Christus De Verlosser?
Kan een gelovige ( door bijbel studie ) werkelijk spreken namens God op deze aarde, wie in aanmerking komt voor Genade en wie niet. Ik heb daar wel zo mijn eigen gedachten over.
Of het "vrouwen moeten hun mond houden" in de basis hoort tot het gedeelte van "weg tot behoud", durf ik te betwijfelen.

Maar wat verjaardagen en kerst e.d. betreft: daar zitten mijns inziens wel degelijk 2 kanten aan.
Enerzijds is daar de christelijke vrijheid, die enorm veel ruimte biedt.
Anderzijds is daar wel de NT-wet dat een gelovige zich o.a. verre moet houden van wat aan afgoden geofferd is (Hand. 15:29, en zie ook 1 Kor. 8).
Daarmee wordt over het algemeen bedoeld "voedsel dat aan afgoderij is geofferd",
maar dat mag je gerust ruimer nemen wat mij betreft.

Maar over het "je verre houden van afgoderij" zijn we het denk ik allemaal wel eens.
Even blijvend bij kerstmis:
Punt van discussie is of het op christelijke wijze aandacht besteden aan het kerst-verhaal valt onder "aan afgoden geofferd".
En dat is niet rechtstreeks uit de Bijbel af te leiden, en ook nog niet indirect aangetoond door o.a. Alpha.
Dat heeft in mijn ogen dus nul komma nul te maken met afgoderij.