Psalm 139

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Psalm 139

Bericht door ineke-kitty »

In mijn Bijbel staat boven Psalm 139 : " De goddelijke alwetendheid".

De Psalm begint met : HEERE! Gij doorgrondt en kent mij, Gij weet mijn zitten en mijn opstaan; Gij verstaat van verre mijn gedachten. Gij omringt mijn gaan en mijn liggen; en Gij zijt al mijn wegen gewend. Als er nog geen woord op mijn tong is, zie, HEERE! Gij weet het alles. Gij bezet mij van achteren en van voren, en Gij zet Uw hand op mij. De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij. Waar zou ik heengaan voor Uw Geest, en waar zou ik heenvlieden voor Uw aangezicht?
Zo, ik opvoer ten hemel, Gij zijt daar; of bedde ik mij in de hel, zie, Gij zijt daar.
Nam ik vleugelen des dageraads, woonde ik aan het uiterste der zee. Ook daar zou Uw hand mij geleiden, en Uw rechterhand zou mij houden. [vers 1-10]

God doorgrondt en kent ons, of we nu zitten of staan, en al onze gedachten hoort Hij, waar we ook heengaan.
Hij onderzoekt zelfs onze wegen, ons liggen en waar we ook heengaan. De woorden die we hebben verzwegen, die heeft Hij al verstaan. Hij omgeeft ons van alle kanten, en Hij legt Zijn hand op ons.
David zegt dat hem de kennis te wonderbaar is, en hij kan er niet bij. Want waar zouden wij heen kunnen gaan?
We kunnen niet vluchten voor Zijn aangezicht, en we kunnen Hem niet ontlopen in de hemel, noch in het dodenrijk, of noch in het uiterste van de zee.

In Hebreeen 4:13 staat ongeveer hetzelfde, maar dan met andere woorden:
" En er is geen schepsel onzichtbaar voor Hem; maar alle dingen zijn naakt en geopend voor de ogen Desgenen, met Welken wij te doen hebben".

Deze Psalm spreekt mij persoonlijk bijzonder aan, omdat ik ervan overtuigd ben dat mijn leven in alle facetten in Gods hand ligt.
Wat betekent deze Psalm voor jou?
Bemoedigt het je, of is het juist bedreigend dat God alles van ons weet?
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Psalm 139

Bericht door Trajecto »

(topic geplaatst en open)
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Psalm 139

Bericht door Anja (oud account) »

ineke-kitty schreef:In mijn Bijbel staat boven Psalm 139 : " De goddelijke alwetendheid".

De Psalm begint met : HEERE! Gij doorgrondt en kent mij, Gij weet mijn zitten en mijn opstaan; Gij verstaat van verre mijn gedachten. Gij omringt mijn gaan en mijn liggen; en Gij zijt al mijn wegen gewend. Als er nog geen woord op mijn tong is, zie, HEERE! Gij weet het alles. Gij bezet mij van achteren en van voren, en Gij zet Uw hand op mij.
God voor mij, God achter mij, God boven mij, God beneden mij, God naast mij......Omgeven door God, onaantastbaar. Daar heb ik voorproefjes van meegemaakt in mijn eigen leven, en ze aanschouwd rondom iemand anders. Destijds stond mijn wereldbeeld er een poosje helemaal van op zijn kop. Nu weet ik dat het geloofsgeheimenissen zijn, onmetelijke vervullende, vreugdevolle geloofsgeheimenissen, in grote dankbaarheid simpelweg aanvaard. Die kún je ook alleen als een kind aanvaarden. Dan weet je dat je niets kan gebeuren als God het niet toestaat. En als God iets toestaat, dan heeft Hij er een hoger doel mee, of zal Hij het gebruiken ten goede voor hen die Hem liefhebben. Zoals Paulus die gevangen kwam te zitten en zelfs werd onthoofd. Door zijn gevangeschap zijn ons belangrijke boeken in de Heilige Schrift overgeleverd, die hij in gevangenschap heeft geschreven. Als hij was blijven doorreizen en prediken, hadden wij de Heilige Schrift niet gehad zoals die nu is.
De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij. Waar zou ik heengaan voor Uw Geest, en waar zou ik heenvlieden voor Uw aangezicht?
Zo, ik opvoer ten hemel, Gij zijt daar; of bedde ik mij in de hel, zie, Gij zijt daar.
Nam ik vleugelen des dageraads, woonde ik aan het uiterste der zee. Ook daar zou Uw hand mij geleiden, en Uw rechterhand zou mij houden. [vers 1-10]
Ja, zo ervaar ik dat dus ook. Het is alleen te aanvaarden als een kind. Simpelweg geloven, omdat het gebeurt. Ook al weet je niet exact hoe het kan.
Ineke-Kitty schreef:God doorgrondt en kent ons, of we nu zitten of staan, en al onze gedachten hoort Hij, waar we ook heengaan.
Hij onderzoekt zelfs onze wegen, ons liggen en waar we ook heengaan. De woorden die we hebben verzwegen, die heeft Hij al verstaan. Hij omgeeft ons van alle kanten, en Hij legt Zijn hand op ons.
David zegt dat hem de kennis te wonderbaar is, en hij kan er niet bij. Want waar zouden wij heen kunnen gaan?
We kunnen niet vluchten voor Zijn aangezicht, en we kunnen Hem niet ontlopen in de hemel, noch in het dodenrijk, of noch in het uiterste van de zee.
Nee, inderdaad. En wij wederomgeboren Christenen willen juist helemaal niet vluchten voor Zijn aangezicht en we willen Hem niet ontlopen, we zien juist uit naar meer van Hem. :flower1: :kiss1:
Ineke-Kitty schreef:In Hebreeen 4:13 staat ongeveer hetzelfde, maar dan met andere woorden:
" En er is geen schepsel onzichtbaar voor Hem; maar alle dingen zijn naakt en geopend voor de ogen Desgenen, met Welken wij te doen hebben".

Deze Psalm spreekt mij persoonlijk bijzonder aan, omdat ik ervan overtuigd ben dat mijn leven in alle facetten in Gods hand ligt.
Wat betekent deze Psalm voor jou?
Bemoedigt het je, of is het juist bedreigend dat God alles van ons weet?
Het bemoedigt mij en herinnert mij aan de vele wonderlijke gebeurtenissen die ik heb mogen meemaken. Hierdoor begrijp ik wat de Israëlieten vandaag de dag aan wonderen meemaken en deel ik in hun vreugde als ik het Israëlisch nieuws hoor en lees.

Dankjewel voor het delen Ineke :kiss1: . Ook deze ga ik opschrijven in het notitieblokje dat ik daar speciaal voor kocht (met een heel leuk plaatje erop).
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Psalm 139

Bericht door ineke-kitty »

Het is zo waar wat je zegt dat als God iets toelaat, Hij er een hoger doel mee heeft. Ik heb dat zo vaak mogen ondervinden in mijn leven. Soms begrijpen wij niet altijd waarom God dingen toelaat in ons leven, die ons pijn en verdriet doen, maar Hij heeft een doel daarmee op het oog, en dat is [volgens mij] dat we meer en meer gaan groeien in het geloof en Hij ZAL dat gebruiken ten goede voor hen die Hem liefhebben.

Daarom kon de apostel Jakobus ook zeggen: " Acht het voor grote vreugde, mijn broeders, wanneer gij in velerlei verzoekingen valt; wetende dat de beproeving uws geloofs lijdzaamheid werkt". [Jak. 1:2].
En: " Zalig is de man, die verzoeking verdraagt; want als hij beproefd zal geweest zijn, zal hij de kroon des levens ontvangen, welke de Heere beloofd heeft dengenen, die Hem liefhebben" . [vs.12].

Wij worden a.h.w. beproefd in ons geloof, en als we daarin volharden, zullen wij de kroon des levens ontvangen, want dat heeft Hij beloofd aan ons die Hem liefhebben.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Psalm 139

Bericht door Anja (oud account) »

ineke-kitty schreef:Het is zo waar wat je zegt dat als God iets toelaat, Hij er een hoger doel mee heeft. Ik heb dat zo vaak mogen ondervinden in mijn leven. Soms begrijpen wij niet altijd waarom God dingen toelaat in ons leven, die ons pijn en verdriet doen, maar Hij heeft een doel daarmee op het oog, en dat is [volgens mij] dat we meer en meer gaan groeien in het geloof en Hij ZAL dat gebruiken ten goede voor hen die Hem liefhebben.
Mooi Ineke, dat je dat ook zo hebt ondervonden. Ik ook. En dat maakt de nare dingen die in het leven gebeuren niet makkelijk, maar dit inzicht zorgt er wel voor dat de opbouw doorgaat, ook in tegenspoed. Liever mét God dan zonder God door moeilijkheden heen.
Ineke-Kitty schreef:Daarom kon de apostel Jakobus ook zeggen: " Acht het voor grote vreugde, mijn broeders, wanneer gij in velerlei verzoekingen valt; wetende dat de beproeving uws geloofs lijdzaamheid werkt". [Jak. 1:2].
En: " Zalig is de man, die verzoeking verdraagt; want als hij beproefd zal geweest zijn, zal hij de kroon des levens ontvangen, welke de Heere beloofd heeft dengenen, die Hem liefhebben" . [vs.12].

Wij worden a.h.w. beproefd in ons geloof, en als we daarin volharden, zullen wij de kroon des levens ontvangen, want dat heeft Hij beloofd aan ons die Hem liefhebben.
Zo is dat. :flower1:
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Psalm 139

Bericht door ineke-kitty »

@Anja

Daarom kan ik ook met de Psalmist zeggen: " Daarom, hoe kostelijk zijn mij, o God, Uw gedachten! hoe machtig veel zijn haar sommen". En: " Zoude ik ze tellen? Harer is meer, dan des zands, word ik wakker, zo ben ik nog bij U". vers 17,18.

Het mooiste van deze Psalm vind ik vers 23 en 24: " Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten. En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg".
Onder deze Psalm staat een verwijzing naar Psalm 26: 2 : " Proef mij, HEERE, en verzoek mij; toets mijn nieren en mijn hart".
David legt hier heel zijn hart open voor God en hij vertrouwt alleen op Hem. Hij wandelt in Zijn waarheid. [vs. 3]
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Psalm 139

Bericht door Martine »

ineke-kitty schreef:In mijn Bijbel staat boven Psalm 139 : " De goddelijke alwetendheid".

De Psalm begint met : HEERE! Gij doorgrondt en kent mij, Gij weet mijn zitten en mijn opstaan; Gij verstaat van verre mijn gedachten. Gij omringt mijn gaan en mijn liggen; en Gij zijt al mijn wegen gewend. Als er nog geen woord op mijn tong is, zie, HEERE! Gij weet het alles. Gij bezet mij van achteren en van voren, en Gij zet Uw hand op mij. De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij. Waar zou ik heengaan voor Uw Geest, en waar zou ik heenvlieden voor Uw aangezicht?
Zo, ik opvoer ten hemel, Gij zijt daar; of bedde ik mij in de hel, zie, Gij zijt daar.
Nam ik vleugelen des dageraads, woonde ik aan het uiterste der zee. Ook daar zou Uw hand mij geleiden, en Uw rechterhand zou mij houden. [vers 1-10]
Dan heb jij een andere Bijbel dan ik... ;)

In mijn Bijbel staat: "Voor de koorleider.Van David, een psalm".
En daar ben ik blij om. Want 'alwetendheid' is soms afschrikwekkend.
Voor mij (!) maakt dat 'alwetendheid' dat het heel afschrikwekkend kan zijn. Een God die alles ziet tot je gedachten aan toe.
En Hij is overal, niet aan te ontsnappen. Zelfs in het dodenrijk ben je niet veilig...
Zo heb ik het jaren en jarenlang ervaren.

Daarom ben ik zo blij met het opschrift in mijn Bijbel (NBV): "een lied" in dit geval van David.
Maar het kan van iedereen zijn.
Een lied welt in je op als je Zijn goedheid ervaart.
En de 'alwetendheid' in deze psalm zou ik, als er dan toch iets anders boven zou moeten staan, veranderen in "Goddelijke geborgenheid.

Ik zie ziekte, dood, tegenslag niet als beproeving.
Misschien meer dit:
als er weer een aanslag is, dat de angst voor oorlog mij bespringt en daarmee de twijfel oplaait.
als er een vorm van boosheid is, dat God niet ingrijpt, dingen toe laat.
Ik zag vorige week in een programma weer die foto van die kleuter, die aangespoeld was.
Alle ellende in deze wereld.

Ik heb ervaren, dat ik dat ook mag zeggen.
Maar soms is het vechten om het geloof te behouden.

En dan mag psalm 139 óók die geborgenheid zijn, waarin Hij het weet, wat er in mij omgaat. En op mij blijft wachten.


(in mijn vorige Bijbel - NBG'51 - staat inderdaad ook: "Gods alwetendheid der vromen troost")
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Psalm 139

Bericht door callista »

ineke-kitty schreef:@Anja

Daarom kan ik ook met de Psalmist zeggen: " Daarom, hoe kostelijk zijn mij, o God, Uw gedachten! hoe machtig veel zijn haar sommen". En: " Zoude ik ze tellen? Harer is meer, dan des zands, word ik wakker, zo ben ik nog bij U". vers 17,18.

Het mooiste van deze Psalm vind ik vers 23 en 24: " Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten. En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg".
Onder deze Psalm staat een verwijzing naar Psalm 26: 2 : " Proef mij, HEERE, en verzoek mij; toets mijn nieren en mijn hart".
David legt hier heel zijn hart open voor God en hij vertrouwt alleen op Hem.

Hij wandelt in Zijn waarheid. [vs. 3]
David handelde toch niet helemaal in Zijn Waarheid dacht ik
Hij mocht de tempel niet bouwen en de eerste zoon van David en zijn minnares Bathseba [of de verkrachting, want David liet haar halen]] werd gedood.
Ook plaatste hij de man van Bathseba vooraan in de strijd zodat deze omkwam.
Nou,niet zo mooi toch?
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Psalm 139

Bericht door ineke-kitty »

@Martine

Het kan zijn dat het in jouw Bijbel anders staat. Ik citeer altijd uit de SV. Dat is een persoonlijke keuze.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Psalm 139

Bericht door Martine »

ineke-kitty schreef:@Martine

Het kan zijn dat het in jouw Bijbel anders staat. Ik citeer altijd uit de SV. Dat is een persoonlijke keuze.
Ik weet het oprecht niet. Het zal een vertaalkwestie zijn.
Ik lees meestal de NBV, soms de NBG'51.
Ik heb nog even de Naardense Vertaling erbij gehaald.
Daar staat boven psalm 139: (voor de koorleider, van David, een muciseerstuk...) dus tussen haakjes..
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Psalm 139

Bericht door ineke-kitty »

@Calista

En toch, ondanks Davids' zonde , was hij een man naar Gods hart [ 1 Samuel 13:14].

De reden waarom David de tempel niet mocht bouwen staat in 2 Samuel 7:1-17.

Wat betreft zijn overspel met Bathseba, heeft hij de consequenties moeten dragen, echter werd het hem vergeven.
2 Sam. 12:13 : " Toen zeide David tot Nathan: Ik heb gezondigd tegen den HEERE. En Nathan zeide tot David: De HEERE heeft ook uw zonde weggenomen, gij zult niet sterven".

In vers 14 zegt Nathan tegen David: " Nochtans, dewijl gij door deze zaak de vijanden des HEERE grotelijks hebt doen lasteren, zal ook de zoon, die u geboren is, den dood sterven".
Maar DAN troost David zijn huisvrouw Bathseba, en ging tot haar in, en lag bij haar, en zij baarde een zoon, wiens naam zij noemde Salomo; en de HEERE had hem lief. [ vers 24].
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Psalm 139

Bericht door Sanne »

ineke-kitty schreef: Deze Psalm spreekt mij persoonlijk bijzonder aan, omdat ik ervan overtuigd ben dat mijn leven in alle facetten in Gods hand ligt.
Wat betekent deze Psalm voor jou?
Bemoedigt het je, of is het juist bedreigend dat God alles van ons weet?
Ik vind het niet bedreigend. Ik zie God dan ook niet als iemand die speurt om fouten te ontdekken en vervolgens iemand genadeloos de les wilt lezen. Hij is juist op zoek naar het goede in de mens en daarvoor wilt hij zijn aanbidders belonen. In Hebr.11:6 staat namelijk: "maar zonder geloof is het onmogelijk Hem welgevallig te zijn, want wie tot God komt, moet geloven dat Hij bestaat en een beloner is voor wie Hem ernstig zoeken.
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Psalm 139

Bericht door Yolanda_dB »

ineke-kitty schreef:In mijn Bijbel staat boven Psalm 139 : " De goddelijke alwetendheid". ...
Martine schreef:In mijn Bijbel staat: "Voor de koorleider.Van David, een psalm".


Die titels zoals "De goddelijke alwetendheid" zijn kopjes die er door de vertalers boven zijn gezet.
Die 'titels' staan NIET in de Bijbel zelf.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Psalm 139

Bericht door Martine »

Yolanda_dB schreef:Die titels zoals "De goddelijke alwetendheid" zijn kopjes die er door de vertalers boven zijn gezet.
Die 'titels' staan NIET in de Bijbel zelf.
Dat weet ik ook wel. Het valt ineens even op.
Maar het gaat enkel en alleen om de psalm.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Psalm 139

Bericht door ineke-kitty »

ALLE pericopen in de Bijbel zijn door de vertalers erboven gezet. Dat is het punt ook niet. De vertalers van de SV hebben gekozen voor " de goddelijke alwetendheid" in Psalm 139. Zo staat er in veel Psalmen ook: " Een psalm van David, voor den opperzangmeester". Of alleen maar: "Een psalm van David".
In Psalm 119, de langste psalm, staat zelfs telkens boven elk stukje het Hebreeuwse alfabet vermeld. Zo zijn er een aantal Psalmen geschreven door Asaf, die afgezonderd werd voor de dienst, en gesteld werd tot het gezang van het huis des HEEREN. [ 1 Kron. 25:1-31].



Het gaat inderdaad om de Psalm zelf en de inhoud ervan.