Het karakter van het verhaal van Jezus

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Het karakter van het verhaal van Jezus

Bericht door Zolderworm »

Ik wil toch nog even door met het historische karakter van Jezus, met de nadruk op de betekenis van het evangelieverhaal, omdat ik een bericht van Peda in reactie op een bericht van mij nog even wil beantwoorden. Het topic werd namelijk gesloten voordat ik de gelegenheid had te reageren.
Peda schreef:
Zolderworm schreef: Het verhaal van Jezus was, volgens mij, feitelijk de representatie van een inwijdingsverhaal. Namelijk de inwijding van de mens in zijn eigen collectieve onbewuste, door Jung het individuatieproces genoemd.
De bijbelse verhalen zijn niet uniek. Afgezien van een verslag van talloze oorlogen waarin een natuurvolk zijn God een soms niet altijd even frisse rol laat spelen, bieden ze een verzameling symbolische representaties van het door Jung beschreven individuatieproces.
Ook het individuatieproces is een reactie op de civilisering. Zoals gezegd houdt het in: een individueel wezen worden door het (geleidelijk gedurende het leven) herstructureren van de totaliteit van bewuste ik en onbewuste, zodanig dat bewuste ik en onbewuste zozeer integreren dat er een nieuw centrum van de persoonlijkheid gevormd en actief wordt, namelijk het Zelf. Het Zelf krijgt de touwtjes van de persoonlijkheid in handen.

Afgezien van het Christus-evangelie op zich vinden we in de bijbel hoe dan ook veel symboliek m.b.t. het individuatieproces. Zoals bijvoorbeeld de zondvloed of de tocht van Jonas in de walvis: het 'overspoeld' worden door of het opgenomen worden in het water, het onbewuste. Ook de doop, oorspronkelijk een onderdompeling, staat hiervoor symbool. Na de onderdompeling en de reis door de onderwereld, is er de wedergeboorte. Die leidt tot de geboorte van een nieuwe mens: de mens die werkelijk contact heeft men het onbewuste. De mens die een eenheid is van bewuste ik en onbewuste.
De stal, of oorspronkelijk de grot, is de baarmoeder: het onbewuste in zijn plastisch-creatieve aspect, de duistere scheppingskracht van het onbewuste, waar onder meer de krachten huizen die behoren tot de diepste gronden van de natuur in ons, en die gesymboliseerd worden door de dieren in de stal.
Het kind is het aarzelende begin van het individuatieproces. Er is een eerste verbinding tussen bewuste ik en onbewuste. Maar er moet nog heel wat gebeuren voor een volledige integratie wordt bereikt, voor de glorieuze wedergeboorte een feit is geworden.
Het leven te midden van de wereldse beslommeringen trekt het bewuste ik telkens weer weg van het contact met het onbewuste en zo dreigt de kindermoord; er loert het gevaar dat het aarzelende begin weer teniet wordt gedaan. En dit op bevel van Herodes, heer van de Aarde.
De vlucht naar Egypte is de redding, het land van de innerlijke mysteriën; totdat de binding met het onbewuste zich meer gevestigd heeft.
In de woestijn is de mens op zichzelf aangewezen, dat wil zeggen: op de inhoud van het onbewuste. Later zal Jezus veertig dagen vasten in de woestijn, zich niet bezighouden met de uiterlijke wereld.
In de kabbala kennen we de barre tocht door de woestijn, van Yesod, de beeldentuin van het onbewuste, naar Tipharet, het centrum van licht en harmonie, het centrum van integratie van bewuste ik en onbewuste.
Wie de woestijn betreedt, verlaat de wereld om zich heen, maar ervaart nog niet het Zelf. Hij ervaart een wirwar van (in dat stadium) chaotische beelden vanuit het onbewuste, zonder dat hij een houvast heeft, noch in de wereld (die hij heeft verlaten), noch in het Zelf (dat hij nog niet ervaart).
In de woestijn ontmoet de mens de Satan, de schaduw, dat wat hij in het verleden heeft verdrongen, in het bijzonder de sterke instinctieve krachten vanuit de natuur, die in het onbewuste huizen. En deze krachten betekenen nu een geweldige verleiding voor de mens. Maar hij zal er toch weerstand aan moeten bieden, wil hij (dat wil zeggen: het bewuste ik) er niet volledig door verslonden worden. De individuatie zou dan op een verkeerd spoor geraken omdat de bruidegom (het bewuste ik) zich door de bruid (het onbewuste) laat vernietigen.
Overgave aan de instinctieve kracht, de libido, houdt de belofte in van een wereld vol glitter en glamour, vol valse schoonheid. Het is de wereld van Eros, die de inwijdeling maar al te gemakkelijk kan wegleiden van het ware doel: de transfiguratie. De draak (het verslindende aspect van het onbewuste) moet overwonnen worden.
Een centrale rol in de christelijke religies spelen uiteraard het paas- en pinksterfeest. Ook hierin vinden we veel inwijdingssymboliek terug.
In het bijzonder denk ik hier aan het kruissymbool. Het kruis waarop de mens uiteengetrokken wordt in vier richtingen. Er is nog geen eenheid, de mens wordt verscheurd door de tegenstellingen in hemzelf. Het individu verkeert in een toestand van onvrijheid, van het oneens zijn met zichzelf -- een pijnlijke situatie waarin hij naar vereniging, verzoening, verlossing, genezing, heelmaking verlangt.
Er is weliswaar een nauw contact met het onbewuste, maar het Zelf is nog niet het organiserend principe dat de tegengestelde krachten in het onbewuste 'tot de orde roept' en met elkaar verzoent.
In de mysteriën wordt de held gehangen (of hangt zichzelf) aan de takken van de moederlijke boom. Hij verenigt zich in de dood met de moeder, waarna de wedergeboorte volgt.
Hij sterft, dat wil zeggen: richt zich volledig tot de innerlijke wereld, de moeder, en verenigt zich met haar, waaruit de wedergeboorte voortkomt van de nieuwe mens als eenheid van bewuste ik en onbewuste, zonder innerlijke tegenstrijdigheden.
(Citaat uit mijn boek over transformatie, titel niet te noemen wegen behoefte aan anonimiteit)

Ik kan me voorstellen dat mensen uit die tijd, afgezien wellicht van de Essenen, het inwijdingsgebeuren niet begrepen, en er op den duur dat van hebben gemaakt wat het huidige christendom als de waarheid rondom Jezus beschouwt. En ze hebben al gauw gedacht dat Jezus echt heeft bestaan. Inwijdingsverhalen zoals het verhaal van Jezus-Christus vinden we ook elders in de wereld.
Enig bewijs voor het bestaan van Jezus is er niet. En bij jouw argumenten gaat het alleen maar om een vermoeden. Dat historische feiten in het verhaal kloppen, zegt op zich natuurlijk ook niet veel. Net als je als-dan-verhalen.
Hallo Zolderworm,

Jij beschrijft op interessante wijze het individuatie proces, zoals verwoord door Jung en koppelt dat individuatie proces aan het mondiaal voorkomende inwijdingsverhaal/ritueel. De Bijbel ( w.o. het verhaal rond Jezus ) maakt daarop in jouw visie geen uitzondering. In wezen stel jij dat het inwijdingsverhaal een verhaal is dat als Bron deze wereld heeft en zich vanuit deze wereld richting het Hogere (Geestelijke) heeft ontwikkeld. Die visie huldig ik ook.
Ik denk niet dat ik dat stel. In het bovenstaande stel ik alleen maar dat wij een stel hersenen hebben, en dat wij ons van sommige inhouden van die hersenen direct bewust zijn, en van andere niet. De inhoud van de hersendelen waarvan wij ons niet bewust zijn, kun je verdelen in het persoonlijk onbewuste en het collectieve onbewuste. Het collectieve onbewuste heeft met name te maken met onze instinctiviteit. Het collectief onbewuste communiceert met het bewuste Ik (de herseninhouden waarvan we ons direct bewust zijn) in de vorm van representerende symbolen. Die kunnen opduiken bijvoorbeeld in dromen, visioenen, projecties enzovoort. Ook het persoonlijk onbewuste communiceert met het bewuste Ik via representerende symboliek, wat in dromen vaak gebeurt. Maar het gaat nu om het collectief onbewuste. Het collectief onbewuste heeft voortdurend de neiging zich te willen verenigen met het bewuste Ik. De eenheid van collectief onbewuste en bewuste Ik noemen we het Zelf. Dit proces van zich willen verenigen gaat gepaard met een communicatie tussen collectief onbewuste en bewuste Ik in symbolische representaties die het proces van vereniging, de individuatie, representeren. Dat is wat we zien gebeuren in het evangelieverhaal. Dit gaat dus louter om hersenprocessen en om niets anders.
Aan de andere kant heb jij als psychisch monist ook de overtuiging dat er wel degelijk een Hogere Bewustzijnswereld naast/boven onze stoffelijke wereld bestaat ( dualisme ).
Als psychisch monist ga ik ervan uit dat er alleen maar een bewustzijnswereld is. De stoffelijke wereld is dan een waarnemings-illusie.
Voor mij blijft dan toch de basisvraag of die Andere Wereld ook een inwerking heeft op het menselijk brein, dat weer de Bron is voor het inwijdingsverhaal etc.
Als er sprake is van psychisch monisme dan kun je niet spreken van een inwerking. Wel van gecentreerd zijn in. We zijn nu gecentreerd in onszelf en scheppen ons eigen deel van de geest. Maar ook dat is feitelijk een illusie. Met het inwijdingsverhaal heeft dit echter niets te maken. Dat gaat alleen over hersen-inhouden. En daarbij gaan we er voor het gemak even vanuit dat die in de hersenen worden gevonden. Dus een puur materialistisch visie. Het voert nu even te ver om uit te leggen hoe je dat psychisch-monistisch kunt zien. Nou ja, ik kan wel zeggen dat herseninhouden dan helemaal geen herseninhouden zijn, maar delen van de geest, die zich aan ons openbaren middels een instrumentarium dat wij als onze stoffelijke hersenen ervaren, maar die dat in wezen niet zijn.
Leven beide werelden in jouw optiek volkomen gescheiden en naast elkaar, of zijn er werkelijk raakvlakken tussen beide "bestaansvormen' door een vorm van informatie overdracht? Een informatie overdracht die door sommigen ervaren kan worden. Of is alle spiritualiteit op deze wereld ten diepste menselijke verheven "'fantasie"' Over een Andere Wereld?
Je hebt het nu over een dualistische visie, namelijk het substantie-dualisme (Descartes). Ik heb het echter wat dit betreft een psychisch monistische visie. Volgens mij is substantie überhaupt een gezichtsbedrog. Maar dit gaat dan niet over het individuatie-proces. (Vervolg hieronder)
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 03 jan 2017, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het karakter van het verhaal van Jezus

Bericht door Zolderworm »

(Vervolg van hierboven)
Het probleem met het substantiedualisme is vooral dat maar niet duidelijk wordt hoe geest en stof in elkaar grijpen, hoe ze naar elkaar boodschappen overseinen. Hoe kan de geest invloed uitoefenen op het lichaam, en omgekeerd het lichaam op de geest, als ze totaal verschillend zijn? We zitten hier vooral ook met de wet tot behoud van energie. In het stoffelijk universum gaat geen energie verloren, zeggen de natuurkundigen. De grote vraag is dan hoe de stoffelijke hersenen informatie kunnen overseinen aan onze geest als zij daarbij geen energie mogen overdragen. Doen ze dat wel, dan gaat er immers energie uit ons stoffelijk universum verloren. En dat kan niet volgens de wet van behoud van energie. Bovendien kan de geest niets met materiële energie. Die is haar volkomen vreemd.
Omgekeerd zou de geest als zij iets wil bewerkstelligen in de hersenen, energie de grijze cellen moeten binnenvoeren. Want zonder energie gebeurt daar helemaal niets.
Problemen genoeg voor het substantiedualisme.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20690
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Het karakter van het verhaal van Jezus

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: Als psychisch monist ga ik ervan uit dat er alleen maar een bewustzijnswereld is. De stoffelijke wereld is dan een waarnemings-illusie.

Als er sprake is van psychisch monisme dan kun je niet spreken van een inwerking. Wel van gecentreerd zijn in. We zijn nu gecentreerd in onszelf en scheppen ons eigen deel van de geest. Maar ook dat is feitelijk een illusie. Met het inwijdingsverhaal heeft dit echter niets te maken. Dat gaat alleen over hersen-inhouden. En daarbij gaan we er voor het gemak even vanuit dat die in de hersenen worden gevonden. Dus een puur materialistisch visie. Het voert nu even te ver om uit te leggen hoe je dat psychisch-monistisch kunt zien. Nou ja, ik kan wel zeggen dat herseninhouden dan helemaal geen herseninhouden zijn, maar delen van de geest, die zich aan ons openbaren middels een instrumentarium dat wij als onze stoffelijke hersenen ervaren, maar die dat in wezen niet zijn.
Ik heb het echter wat dit betreft een psychisch monistische visie. Volgens mij is substantie überhaupt een gezichtsbedrog.
Hallo Zolderworm,

Hartelijk dank voor het uitvoerige antwoord, waaruit ik een aantal passages citeer die mij bijzonder aanspraken. Zoals je uit mijn inbreng kunt lezen ben ik een leek op het terrein van psychisch monisme. Ik heb in mijn leven nog nooit iemand ontmoet die op dat terrein vakkundig is en zodoende mis ik het ook het "' aanvoelingsvermogen "'. Zo heb ik vanuit mijn ervaring grote moeite met de beleving van uitspraken als "" de stoffelijke wereld is een waarnemings-illusie "' en "" substantie is gezichtsbedrog "'. Zulke uitspraken staan in schril contrast met de waarneming van alledag alsmede de geloofsuitspraken van de grotere godsdiensten. Ik moet dus nog even oefenen, maar ik maak onderwijl wel aantekeningen van jouw verschillende uitspraken, gedaan in verschillende topics.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Het karakter van het verhaal van Jezus

Bericht door Anja (oud account) »

peda schreef:
Zolderworm schreef: Als psychisch monist ga ik ervan uit dat er alleen maar een bewustzijnswereld is. De stoffelijke wereld is dan een waarnemings-illusie.

Als er sprake is van psychisch monisme dan kun je niet spreken van een inwerking. Wel van gecentreerd zijn in. We zijn nu gecentreerd in onszelf en scheppen ons eigen deel van de geest. Maar ook dat is feitelijk een illusie. Met het inwijdingsverhaal heeft dit echter niets te maken. Dat gaat alleen over hersen-inhouden. En daarbij gaan we er voor het gemak even vanuit dat die in de hersenen worden gevonden. Dus een puur materialistisch visie. Het voert nu even te ver om uit te leggen hoe je dat psychisch-monistisch kunt zien. Nou ja, ik kan wel zeggen dat herseninhouden dan helemaal geen herseninhouden zijn, maar delen van de geest, die zich aan ons openbaren middels een instrumentarium dat wij als onze stoffelijke hersenen ervaren, maar die dat in wezen niet zijn.
Ik heb het echter wat dit betreft een psychisch monistische visie. Volgens mij is substantie überhaupt een gezichtsbedrog.
Hallo Zolderworm,

Hartelijk dank voor het uitvoerige antwoord, waaruit ik een aantal passages citeer die mij bijzonder aanspraken. Zoals je uit mijn inbreng kunt lezen ben ik een leek op het terrein van psychisch monisme. Ik heb in mijn leven nog nooit iemand ontmoet die op dat terrein vakkundig is en zodoende mis ik het ook het "' aanvoelingsvermogen "'. Zo heb ik vanuit mijn ervaring grote moeite met de beleving van uitspraken als "" de stoffelijke wereld is een waarnemings-illusie "' en "" substantie is gezichtsbedrog "'. Zulke uitspraken staan in schril contrast met de waarneming van alledag alsmede de geloofsuitspraken van de grotere godsdiensten. Ik moet dus nog even oefenen, maar ik maak onderwijl wel aantekeningen van jouw verschillende uitspraken, gedaan in verschillende topics.
Het is verstandig hier uiterst voorzichtig mee om te gaan, met dit soort informatie. Men leze "het christelijke inwijdingsmysterie" van van Rijckenborgh, en wel (minimaal) vanaf pagina 171. Behalve dat dat misschien 80 procent waarheid bevat, bevat het in Christelijk opzicht 20 procent gruwelijke leugen, maar die 80 procent waarheid gaat o.a. over de spirituele ongelukken op het pad dat door de zogenaamde mysteriescholen wordt gepromoot. Eén van die ongelukken is dat men in het 'niets' blijft hangen. Een andere van die ongelukken is dat de ervaringen, van diverse aard, één grote chaos blijven. En erger. Het loopt hoe dan ook dood. De conclusie die van Rijckenborgh vervolgens trekt, is naar mijn mening en ervaring (en de Heilige Schrift getuigt daar eveneens van), nog de allergrootste misleiding van het hele gebeuren. Namelijk dat de Geest niet in het lichaam zou kunnen wonen. Een Christen met een doorleefd geloof zal daarin het werk van de Tegestander makkelijk herkennen.

Een Christen heeft de Inwoning van de Heilige Geest, iets wat volgens deze lieden onmogelijk zou zijn, waardoor ze een permanente scheiding teweeg (proberen te) brengen tussen lichaam en geest. Het lichaam van de gelovige is een tempel van God. Een ongelovige of andersgelovige mag dat natuurlijk gewoon betwijfelen. Maar wéést voorzichtig met dat soort "informatie" klakkeloos tot zich te nemen.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het karakter van het verhaal van Jezus

Bericht door Zolderworm »

Anja schreef:
peda schreef:
Zolderworm schreef: Als psychisch monist ga ik ervan uit dat er alleen maar een bewustzijnswereld is. De stoffelijke wereld is dan een waarnemings-illusie.

Als er sprake is van psychisch monisme dan kun je niet spreken van een inwerking. Wel van gecentreerd zijn in. We zijn nu gecentreerd in onszelf en scheppen ons eigen deel van de geest. Maar ook dat is feitelijk een illusie. Met het inwijdingsverhaal heeft dit echter niets te maken. Dat gaat alleen over hersen-inhouden. En daarbij gaan we er voor het gemak even vanuit dat die in de hersenen worden gevonden. Dus een puur materialistisch visie. Het voert nu even te ver om uit te leggen hoe je dat psychisch-monistisch kunt zien. Nou ja, ik kan wel zeggen dat herseninhouden dan helemaal geen herseninhouden zijn, maar delen van de geest, die zich aan ons openbaren middels een instrumentarium dat wij als onze stoffelijke hersenen ervaren, maar die dat in wezen niet zijn.
Ik heb het echter wat dit betreft een psychisch monistische visie. Volgens mij is substantie überhaupt een gezichtsbedrog.
Hallo Zolderworm,

Hartelijk dank voor het uitvoerige antwoord, waaruit ik een aantal passages citeer die mij bijzonder aanspraken. Zoals je uit mijn inbreng kunt lezen ben ik een leek op het terrein van psychisch monisme. Ik heb in mijn leven nog nooit iemand ontmoet die op dat terrein vakkundig is en zodoende mis ik het ook het "' aanvoelingsvermogen "'. Zo heb ik vanuit mijn ervaring grote moeite met de beleving van uitspraken als "" de stoffelijke wereld is een waarnemings-illusie "' en "" substantie is gezichtsbedrog "'. Zulke uitspraken staan in schril contrast met de waarneming van alledag alsmede de geloofsuitspraken van de grotere godsdiensten. Ik moet dus nog even oefenen, maar ik maak onderwijl wel aantekeningen van jouw verschillende uitspraken, gedaan in verschillende topics.
Het is verstandig hier uiterst voorzichtig mee om te gaan, met dit soort informatie. Men leze "het christelijke inwijdingsmysterie" van van Rijckenborgh, en wel (minimaal) vanaf pagina 171. Behalve dat dat misschien 80 procent waarheid bevat, bevat het in Christelijk opzicht 20 procent gruwelijke leugen, maar die 80 procent waarheid gaat o.a. over de spirituele ongelukken op het pad dat door de zogenaamde mysteriescholen wordt gepromoot. Eén van die ongelukken is dat men in het 'niets' blijft hangen. Een andere van die ongelukken is dat de ervaringen, van diverse aard, één grote chaos blijven. En erger. Het loopt hoe dan ook dood. De conclusie die van Rijckenborgh vervolgens trekt, is naar mijn mening en ervaring (en de Heilige Schrift getuigt daar eveneens van), nog de allergrootste misleiding van het hele gebeuren. Namelijk dat de Geest niet in het lichaam zou kunnen wonen. Een Christen met een doorleefd geloof zal daarin het werk van de Tegestander makkelijk herkennen.

Een Christen heeft de Inwoning van de Heilige Geest, iets wat volgens deze lieden onmogelijk zou zijn, waardoor ze een permanente scheiding teweeg (proberen te) brengen tussen lichaam en geest. Het lichaam van de gelovige is een tempel van God. Een ongelovige of andersgelovige mag dat natuurlijk gewoon betwijfelen. Maar wéést voorzichtig met dat soort "informatie" klakkeloos tot zich te nemen.
Sorry, je doet je best. Maar dit gaat over de individuatieleer van Carl Jung, dus over psychologie. Als topicstarter verzoek ik je voor je beschouwingen over de leer van Jan van Rijckenborgh een nieuw topic te starten. Hier, in dit topic, wil ik het daar niet over hebben, omdat het een zijsprong is, die alleen maar afleidt van het onderwerp.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20690
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Het karakter van het verhaal van Jezus

Bericht door peda »

Zolderworm schreef:(Vervolg van hierboven)
Het probleem met het substantiedualisme is vooral dat maar niet duidelijk wordt hoe geest en stof in elkaar grijpen, hoe ze naar elkaar boodschappen overseinen. Hoe kan de geest invloed uitoefenen op het lichaam, en omgekeerd het lichaam op de geest, als ze totaal verschillend zijn? We zitten hier vooral ook met de wet tot behoud van energie. In het stoffelijk universum gaat geen energie verloren, zeggen de natuurkundigen. De grote vraag is dan hoe de stoffelijke hersenen informatie kunnen overseinen aan onze geest als zij daarbij geen energie mogen overdragen. Doen ze dat wel, dan gaat er immers energie uit ons stoffelijk universum verloren. En dat kan niet volgens de wet van behoud van energie. Bovendien kan de geest niets met materiële energie. Die is haar volkomen vreemd.
Omgekeerd zou de geest als zij iets wil bewerkstelligen in de hersenen, energie de grijze cellen moeten binnenvoeren. Want zonder energie gebeurt daar helemaal niets.
Problemen genoeg voor het substantiedualisme.

Hallo Zolderworm,

Het substantiedualisme heeft inderdaad grote problemen omdat daar de werking tussen geest en stof niet verklaard wordt. De gelovigen zeggen dat God wel weet hoe het functioneert, dat is evenwel geen sluitende verklaring maar het uitspreken van een geloofsovertuiging. Maar hetzelfde probleem zie ik voor het psychisch monisme met de verklaring dat stof slechts een illusie is binnen de geest ( bewustzijn ) en feitelijk niet bestaat. De gehele kosmos quasi een illusie van ten diepste niet bestaande stof.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Het karakter van het verhaal van Jezus

Bericht door Anja (oud account) »

Zolderworm schreef:
Anja schreef:
peda schreef:
Zolderworm schreef: Als psychisch monist ga ik ervan uit dat er alleen maar een bewustzijnswereld is. De stoffelijke wereld is dan een waarnemings-illusie.

Als er sprake is van psychisch monisme dan kun je niet spreken van een inwerking. Wel van gecentreerd zijn in. We zijn nu gecentreerd in onszelf en scheppen ons eigen deel van de geest. Maar ook dat is feitelijk een illusie. Met het inwijdingsverhaal heeft dit echter niets te maken. Dat gaat alleen over hersen-inhouden. En daarbij gaan we er voor het gemak even vanuit dat die in de hersenen worden gevonden. Dus een puur materialistisch visie. Het voert nu even te ver om uit te leggen hoe je dat psychisch-monistisch kunt zien. Nou ja, ik kan wel zeggen dat herseninhouden dan helemaal geen herseninhouden zijn, maar delen van de geest, die zich aan ons openbaren middels een instrumentarium dat wij als onze stoffelijke hersenen ervaren, maar die dat in wezen niet zijn.
Ik heb het echter wat dit betreft een psychisch monistische visie. Volgens mij is substantie überhaupt een gezichtsbedrog.
Hallo Zolderworm,

Hartelijk dank voor het uitvoerige antwoord, waaruit ik een aantal passages citeer die mij bijzonder aanspraken. Zoals je uit mijn inbreng kunt lezen ben ik een leek op het terrein van psychisch monisme. Ik heb in mijn leven nog nooit iemand ontmoet die op dat terrein vakkundig is en zodoende mis ik het ook het "' aanvoelingsvermogen "'. Zo heb ik vanuit mijn ervaring grote moeite met de beleving van uitspraken als "" de stoffelijke wereld is een waarnemings-illusie "' en "" substantie is gezichtsbedrog "'. Zulke uitspraken staan in schril contrast met de waarneming van alledag alsmede de geloofsuitspraken van de grotere godsdiensten. Ik moet dus nog even oefenen, maar ik maak onderwijl wel aantekeningen van jouw verschillende uitspraken, gedaan in verschillende topics.
Het is verstandig hier uiterst voorzichtig mee om te gaan, met dit soort informatie. Men leze "het christelijke inwijdingsmysterie" van van Rijckenborgh, en wel (minimaal) vanaf pagina 171. Behalve dat dat misschien 80 procent waarheid bevat, bevat het in Christelijk opzicht 20 procent gruwelijke leugen, maar die 80 procent waarheid gaat o.a. over de spirituele ongelukken op het pad dat door de zogenaamde mysteriescholen wordt gepromoot. Eén van die ongelukken is dat men in het 'niets' blijft hangen. Een andere van die ongelukken is dat de ervaringen, van diverse aard, één grote chaos blijven. En erger. Het loopt hoe dan ook dood. De conclusie die van Rijckenborgh vervolgens trekt, is naar mijn mening en ervaring (en de Heilige Schrift getuigt daar eveneens van), nog de allergrootste misleiding van het hele gebeuren. Namelijk dat de Geest niet in het lichaam zou kunnen wonen. Een Christen met een doorleefd geloof zal daarin het werk van de Tegestander makkelijk herkennen.

Een Christen heeft de Inwoning van de Heilige Geest, iets wat volgens deze lieden onmogelijk zou zijn, waardoor ze een permanente scheiding teweeg (proberen te) brengen tussen lichaam en geest. Het lichaam van de gelovige is een tempel van God. Een ongelovige of andersgelovige mag dat natuurlijk gewoon betwijfelen. Maar wéést voorzichtig met dat soort "informatie" klakkeloos tot zich te nemen.
Sorry, je doet je best. Maar dit gaat over de individuatieleer van Carl Jung, dus over psychologie. Als topicstarter verzoek ik je voor je beschouwingen over de leer van Jan van Rijckenborgh een nieuw topic te starten. Hier, in dit topic, wil ik het daar niet over hebben, omdat het een zijsprong is, die alleen maar afleidt van het onderwerp.
Niks daarvan. Deze topic heeft de titel het karakter van het verhaal van Jezus, en niet de individuatieleer van Jung. En wat jij er allemaal bij haalt getuigt bepaald niet alleen van de individuatie van Jung....

Ik heb voor het gemak maar even wat onderstreept.

Dus als jij wilt praten over Jung, kun je daar beter zelf een topic voor aanmaken, maar niet met de titel "het karakter van het verhaal van Jezus" want dat klopt dan gewoon niet. Daar begint de chaos dan al. Als je in je nieuwe topic over het gedachtengoed van Jung dan een stukje wil vertellen over wat volgens jou de visie van Jung was op het Evangelie, dan kun je dat in die topic doen. Maar zoals je het nu probeert te doen,is het een brei van de ideeëm van Zolderworm en een beetje Jung, en dat gelegd op het evangelie.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het karakter van het verhaal van Jezus

Bericht door Zolderworm »

Anja schreef: Niks daarvan. Deze topic heeft de titel het karakter van het verhaal van Jezus, en niet de individuatieleer van Jung. En wat jij er allemaal bij haalt getuigt bepaald niet alleen van de individuatie van Jung....

Ik heb voor het gemak maar even wat onderstreept.

Dus als jij wilt praten over Jung, kun je daar beter zelf een topic voor aanmaken, maar niet met de titel "het karakter van het verhaal van Jezus" want dat klopt dan gewoon niet. Daar begint de chaos dan al. Als je in je nieuwe topic over het gedachtegoed van Jung dan een stukje wil vertellen over wat volgens jou de visie van Jung was op het Evangelie, dan kun je dat in die topic doen. Maar zoals je het nu probeert te doen,is het een brei van de ideeën van Zolderworm en een beetje Jung, en dat gelegd op het evangelie.
Sorry, maar in dit geval ben ik de topicstarter. Het is jammer voor je dat je hier je Van-Rijckenborgh-ei niet kwijt kunt, dat feitelijk alleen maar bedoeld is om Van Rijckenborgh de grond in te boren en te demoniseren. Dat gaat hier niet gebeuren, wat mij betreft.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 04 jan 2017, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Het karakter van het verhaal van Jezus

Bericht door Anja (oud account) »

Zolderworm schreef:
Anja schreef: Niks daarvan. Deze topic heeft de titel het karakter van het verhaal van Jezus, en niet de individuatieleer van Jung. En wat jij er allemaal bij haalt getuigt bepaald niet alleen van de individuatie van Jung....

Ik heb voor het gemak maar even wat onderstreept.

Dus als jij wilt praten over Jung, kun je daar beter zelf een topic voor aanmaken, maar niet met de titel "het karakter van het verhaal van Jezus" want dat klopt dan gewoon niet. Daar begint de chaos dan al. Als je in je nieuwe topic over het gedachtegoed van Jung dan een stukje wil vertellen over wat volgens jou de visie van Jung was op het Evangelie, dan kun je dat in die topic doen. Maar zoals je het nu probeert te doen,is het een brei van de ideeën van Zolderworm en een beetje Jung, en dat gelegd op het evangelie.
Sorry, maar in dit geval ben ik de topicstarter. Het is jammer voor je dat je hier je Van-Rijckenborgh-ei niet kwijt kunt.
Het is helaas nog steeds een grote chaos in jouw theorieën. Ik heb dan ook aan het beheer verzocht om een titelwijziging.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het karakter van het verhaal van Jezus

Bericht door Zolderworm »

Anja schreef:
Zolderworm schreef:
Anja schreef: Niks daarvan. Deze topic heeft de titel het karakter van het verhaal van Jezus, en niet de individuatieleer van Jung. En wat jij er allemaal bij haalt getuigt bepaald niet alleen van de individuatie van Jung....

Ik heb voor het gemak maar even wat onderstreept.

Dus als jij wilt praten over Jung, kun je daar beter zelf een topic voor aanmaken, maar niet met de titel "het karakter van het verhaal van Jezus" want dat klopt dan gewoon niet. Daar begint de chaos dan al. Als je in je nieuwe topic over het gedachtegoed van Jung dan een stukje wil vertellen over wat volgens jou de visie van Jung was op het Evangelie, dan kun je dat in die topic doen. Maar zoals je het nu probeert te doen,is het een brei van de ideeën van Zolderworm en een beetje Jung, en dat gelegd op het evangelie.
Sorry, maar in dit geval ben ik de topicstarter. Het is jammer voor je dat je hier je Van-Rijckenborgh-ei niet kwijt kunt, dat feitelijk alleen maar bedoeld is om Van Rijckenborgh de grond in te boren en te demoniseren. Dat gaat hier niet gebeuren, wat mij betreft.
Het is helaas nog steeds een grote chaos in jouw theorieën. Ik heb dan ook aan het beheer verzocht om een titelwijziging.
Ja, het is wel sneu dat je je zin niet krijgt. Dat is voor jou niet zo gemakkelijk. Als je nu gewoon een vriendelijke, objectieve beschouwing van de leer van Van Rijckenborg wilde geven, dan ging het nog. Maar jij zit meteen weer op je demoniseringsstoel. Dat wil ik hier niet.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 04 jan 2017, 12:46, 3 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het karakter van het verhaal van Jezus

Bericht door Zolderworm »

peda schreef:
Zolderworm schreef:(Vervolg van hierboven)
Het probleem met het substantiedualisme is vooral dat maar niet duidelijk wordt hoe geest en stof in elkaar grijpen, hoe ze naar elkaar boodschappen overseinen. Hoe kan de geest invloed uitoefenen op het lichaam, en omgekeerd het lichaam op de geest, als ze totaal verschillend zijn? We zitten hier vooral ook met de wet tot behoud van energie. In het stoffelijk universum gaat geen energie verloren, zeggen de natuurkundigen. De grote vraag is dan hoe de stoffelijke hersenen informatie kunnen overseinen aan onze geest als zij daarbij geen energie mogen overdragen. Doen ze dat wel, dan gaat er immers energie uit ons stoffelijk universum verloren. En dat kan niet volgens de wet van behoud van energie. Bovendien kan de geest niets met materiële energie. Die is haar volkomen vreemd.
Omgekeerd zou de geest als zij iets wil bewerkstelligen in de hersenen, energie de grijze cellen moeten binnenvoeren. Want zonder energie gebeurt daar helemaal niets.
Problemen genoeg voor het substantiedualisme.
Hallo Zolderworm,

Het substantiedualisme heeft inderdaad grote problemen omdat daar de werking tussen geest en stof niet verklaard wordt. De gelovigen zeggen dat God wel weet hoe het functioneert, dat is evenwel geen sluitende verklaring maar het uitspreken van een geloofsovertuiging. Maar hetzelfde probleem zie ik voor het psychisch monisme met de verklaring dat stof slechts een illusie is binnen de geest ( bewustzijn ) en feitelijk niet bestaat. De gehele kosmos quasi een illusie van ten diepste niet bestaande stof.
Ja, het woord illusie is misschien verkeerd gekozen. Het heeft bij ons een negatieve betekenis. Je zou kunnen zeggen: anders waarnemen dan het feitelijk - an Sich - is. Het gaat niet om niet-bestaande stof, maar om een toestand van zijn, die niet gelijk is aan dat wat wij ervaren. Erik Verlinde spreekt van fundamentele brokjes informatie die zitten opgeslagen in de structuur van ruimtetijd. Dat is al een stuk onstoffelijker, al is het niet wat ik bedoel. Maar het is niet zo dat stof op zich niet bestaat, maar dat het een manier is waarop wij de werkelijkheid waarnemen. Het is een bemiddeling tussen het werkelijke universum en onze bewustwording. Het maakt het universum voor ons, in onze huidige bewustzijnsstaat, ervaarbaar.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20690
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Het karakter van het verhaal van Jezus

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: Ja, het woord illusie is misschien verkeerd gekozen. Het heeft bij ons een negatieve betekenis. Je zou kunnen zeggen: anders waarnemen dan het feitelijk - an Sich - is. Het gaat niet om niet-bestaande stof, maar om een toestand van zijn, die niet gelijk is aan dat wat wij ervaren.
Hallo Zolderworm,

Deze toelichting komt dichter in de buurt van wat ik met mijn ervaring kan verbinden. Ik blijf doorgaan met het maken van aantekeningen over een gebied dat in mijn denkwereld grotendeels onbekend is. Wanneer je nog tijd over hebt, houd ik mij aanbevolen voor wat diepere informatie over de door jou genoemde "'toestand van zijn " alsmede een voor mij begrijpelijke uitleg hoe het "' an Sich "' moet worden begrepen. Ik hoop dat het mogelijk is om het te zijner tijd voor mij in "'Jip en Janneke" taal uit te drukken. Zelf zie ik wel een verbinding met het karakter van het verhaal van Jezus. Jezus in mijn ogen althans, als referentie punt voor zeer uiteenlopende beschouwingen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Het karakter van het verhaal van Jezus

Bericht door Piebe Paulusma »

Ik ben van mening dat je het evangelie een oudtestamentische context dient te zien, Johannes de Doper wordt immers de grootste profeet genoemd (Mat 11,11) en derhalve maakt hem dat de hekkensluiter van de profeten bij uitstek van dezelfde oudtestamentische orde.

In die context dienen de evangeliën gelezen te worden naar mijn bescheiden mening, want het betreft in de eerste instantie Joden, dus is een joodse context te prefereren. Zoals het ging in de tijd van Jesaja en hoe men toen dacht is een geschikt uitgangspunt om zaken in hun perspectief te zien. Jezus refereert immers steeds aan de profeten en in die tijd gold het oude verbond nog. Joden handelden en wandelden naar de wetten van Mozes en ze probeerden steeds om Christus middels diezelfde wetten ergens op te pakken, zoals bijvoorbeeld het breken van de sabbat of godslastering. Feiten die hier in Nederland niet bestraft worden maar in die tijd te Israël zeker wel. Lees maar hoe vaak de Joden stenen pakten nadat Jezus weer iets zei wat hen niet welgevallig was en Stefanus werd daadwerkelijk gestenigd conform de wet van Mozes in hun ogen (Handelingen 7).

Allemaal duidelijke tekenen van een Mozaïsche context en geen universele wetten, al hoezeer eeuwig leven uiteraard universeel is is het evangelie dat in eerste instantie niet.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het karakter van het verhaal van Jezus

Bericht door Zolderworm »

Piebe 2.2 schreef:Ik ben van mening dat je het evangelie een oudtestamentische context dient te zien, Johannes de Doper wordt immers de grootste profeet genoemd (Mat 11,11) en derhalve maakt hem dat de hekkensluiter van de profeten bij uitstek van dezelfde oudtestamentische orde.

In die context dienen de evangeliën gelezen te worden naar mijn bescheiden mening, want het betreft in de eerste instantie Joden, dus is een joodse context te prefereren. Zoals het ging in de tijd van Jesaja en hoe men toen dacht is een geschikt uitgangspunt om zaken in hun perspectief te zien. Jezus refereert immers steeds aan de profeten en in die tijd gold het oude verbond nog. Joden handelden en wandelden naar de wetten van Mozes en ze probeerden steeds om Christus middels diezelfde wetten ergens op te pakken, zoals bijvoorbeeld het breken van de sabbat of godslastering. Feiten die hier in Nederland niet bestraft worden maar in die tijd te Israël zeker wel. Lees maar hoe vaak de Joden stenen pakten nadat Jezus weer iets zei wat hen niet welgevallig was en Stefanus werd daadwerkelijk gestenigd conform de wet van Mozes in hun ogen (Handelingen 7).

Allemaal duidelijke tekenen van een Mozaïsche context en geen universele wetten, al hoezeer eeuwig leven uiteraard universeel is is het evangelie dat in eerste instantie niet.
Mijn uitgangspunt is dat Jezus nooit echt bestaan heeft en dat het evangelieverhaal een inwijdingsmysterie-verhaal is. Ik denk dat de referenties naar de profeten er later in zijn geschreven en dat het evangelieverhaal oorspronkelijk geheel los stond van het Oude Testament. Maar goed, dat is alleen maar mijn visie.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 04 jan 2017, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het karakter van het verhaal van Jezus

Bericht door Zolderworm »

peda schreef:
Zolderworm schreef: Ja, het woord illusie is misschien verkeerd gekozen. Het heeft bij ons een negatieve betekenis. Je zou kunnen zeggen: anders waarnemen dan het feitelijk - an Sich - is. Het gaat niet om niet-bestaande stof, maar om een toestand van zijn, die niet gelijk is aan dat wat wij ervaren.
Hallo Zolderworm,

Deze toelichting komt dichter in de buurt van wat ik met mijn ervaring kan verbinden. Ik blijf doorgaan met het maken van aantekeningen over een gebied dat in mijn denkwereld grotendeels onbekend is. Wanneer je nog tijd over hebt, houd ik mij aanbevolen voor wat diepere informatie over de door jou genoemde "'toestand van zijn " alsmede een voor mij begrijpelijke uitleg hoe het "' an Sich "' moet worden begrepen. Ik hoop dat het mogelijk is om het te zijner tijd voor mij in "'Jip en Janneke" taal uit te drukken. Zelf zie ik wel een verbinding met het karakter van het verhaal van Jezus. Jezus in mijn ogen althans, als referentie punt voor zeer uiteenlopende beschouwingen.
In Jip-en Janneke-taal uitdrukken vind ik nog wat moeilijk. Maar het is zeker de moeite waard om het te proberen.
Diepere informatie over de toestand van Zijn, die ik voor ogen heb, kan ik niet echt geven. Wat dat betreft is het gewoon maar filosofie.
Bij mijn uittredingen werd het me duidelijk dat ik sommige dingen zelf schiep, of feitelijk ook dat ik de dagelijkse werkelijkheid (het huis, de tuin enzovoort) herschiep, op basis van de dagelijkse werkelijkheid zelf. Dat wil zeggen: de dagelijkse werkelijkheid verleende de informatie aan mijn geest om de dagelijkse werkelijkheid te kunnen herscheppen, zodanig dat het op dat moment min of meer mijn privé-werkelijkheid werd.
Geestelijke inhouden hebben geen vorm van zichzelf. Het is ons huidige bewustzijn dat ze vorm verleent. Dat zie je bijvoorbeeld bij het dromen, waarin de geest in communicatie met ons Ik-bewustzijn (dat wat normaal ons dagelijkse waakbewustzijn is) symbolische beelden schept, die staan voor bepaalde geestelijke inhouden van emotionele aard, zoals bijvoorbeeld in een droom een bloeiend fruitboompje voor een gevoel van genegenheid kan staan. Het gevoel zelf zit dan is in ons diepere bewustzijn en heeft van zichzelf geen vorm. Als het zich naar onze bewustwording verplaatst dan geeft het bewuste Ik er een vorm aan, die het haalt uit het geheugen.
Ik denk dat het gehele universum, dat wat wij als stoffelijk ervaren en dat wat wij als geestelijk ervaren bij elkaar opgeteld, feitelijk geestelijk van aard is, en dat wij in ons huidige bewustzijn van een deel van die geestelijke wereld bij het waarnemen een stoffelijke wereld maken.
Het verband met het verhaal van Jezus is dan, dat geestelijke processen die zich in ons afspelen, door het bewustwordingsmechanisme worden vertaald naar symboliek. En dan in het bijzonder het proces van eenwording tussen ons bewuste Ik, dat wil zeggen ons dagelijkse waakbewustzijn, en het collectieve onbewuste (volgens Jung een deel van de hersenen waar we ons niet van bewust zijn). Een proces dat voortdurend gebeurt, maar zich nooit voltooit.
Bij het dromen zie je ook iets dergelijks; maar daar gaat het om innerlijke gebeurtenissen in ons persoonlijk onbewuste. Bijvoorbeeld gevoelens, angsten van vroeger, verlangens, enzovoort.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het karakter van het verhaal van Jezus

Bericht door Zolderworm »

Anja schreef:
Zolderworm schreef:
Anja schreef: Niks daarvan. Deze topic heeft de titel het karakter van het verhaal van Jezus, en niet de individuatieleer van Jung. En wat jij er allemaal bij haalt getuigt bepaald niet alleen van de individuatie van Jung....

Ik heb voor het gemak maar even wat onderstreept.

Dus als jij wilt praten over Jung, kun je daar beter zelf een topic voor aanmaken, maar niet met de titel "het karakter van het verhaal van Jezus" want dat klopt dan gewoon niet. Daar begint de chaos dan al. Als je in je nieuwe topic over het gedachtegoed van Jung dan een stukje wil vertellen over wat volgens jou de visie van Jung was op het Evangelie, dan kun je dat in die topic doen. Maar zoals je het nu probeert te doen,is het een brei van de ideeën van Zolderworm en een beetje Jung, en dat gelegd op het evangelie.
Sorry, maar in dit geval ben ik de topicstarter. Het is jammer voor je dat je hier je Van-Rijckenborgh-ei niet kwijt kunt.
Het is helaas nog steeds een grote chaos in jouw theorieën. Ik heb dan ook aan het beheer verzocht om een titelwijziging.
Je bedoelt natuurlijk dat het voor jou een chaos is. Tijdens mijn lezingen vroeger heb ik niemand horen klagen dat het een chaos is. Maar wat mij betreft mag je het best wel over Van Rijckenborgh hebben, maar dan niet op de manier waarop je dat nu doet, namelijk agerend alsof je het allemaal precies weet, en het Lectorium Rosicruciamun een plaats in de hel toekennend.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20690
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Het karakter van het verhaal van Jezus

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: Ik denk dat het gehele universum, dat wat wij als stoffelijk ervaren en dat wat wij als geestelijk ervaren bij elkaar opgeteld, feitelijk geestelijk van aard is, en dat wij in ons huidige bewustzijn van een deel van die geestelijke wereld bij het waarnemen een stoffelijke wereld maken.
Hallo Zolderworm,

Maakt de mens door het waarnemen met zijn bewustzijn, een stoffelijke wereld of bestaat er een stoffelijke wereld los van de waarnemende mens. Jij gelooft ook in evolutie en aan een tijd dat de homo sapiens nog niet op deze wereld rondliep. Die wereld zonder waarnemende mens was toch ten diepste dezelfde wereld die nu de waarnemende mens ziet, voelt, ruikt, hoort. Natuurlijk geven de zintuigen een eigen kleuring aan de waarneming, maar het waargenomene ( de stof ) bestaat toch in de werkelijkheid. Wij leven toch niet in een soort van droomwereld, waar stof niet werkelijk bestaat, maar door de dromer tijdelijk tot "' bestaan "' wordt gebracht. Sorry voor het gebruik van Jip en Janneke taal.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het karakter van het verhaal van Jezus

Bericht door Zolderworm »

peda schreef:
Zolderworm schreef: Ik denk dat het gehele universum, dat wat wij als stoffelijk ervaren en dat wat wij als geestelijk ervaren bij elkaar opgeteld, feitelijk geestelijk van aard is, en dat wij in ons huidige bewustzijn van een deel van die geestelijke wereld bij het waarnemen een stoffelijke wereld maken.
Maakt de mens door het waarnemen met zijn bewustzijn, een stoffelijke wereld of bestaat er een stoffelijke wereld los van de waarnemende mens.
Het klinkt wat religieus. Maar volgens mij maakt God datgene wat wij als de stoffelijke wereld ervaren, in die zin dat Hij het niet echt "maakt", zoals wij iets maken, maar dat het een onderdeel is van zijn totale Zijn.
Jij gelooft ook in evolutie en aan een tijd dat de homo sapiens nog niet op deze wereld rondliep.
Ik geloof dat de soorten, voor onze waarneming, uit elkaar zijn voortgekomen, en dat toevallige mutaties daar voor een deel een rol in spelen. Maar ik geloof ook in het voorkomen van niet-toevallige mutaties. Dat wil zeggen: mutaties die via een soort proces van telekinese vanuit de geestelijke wereld zijn gestuurd.
Die wereld zonder waarnemende mens was toch ten diepste dezelfde wereld die nu de waarnemende mens ziet, voelt, ruikt, hoort.
Jazeker, die was er al voordat de mens er was. Hij was er, volgens mij, binnen het totale Zijn van God. En natuurlijk ook in stoffelijke zin, zoals wij de wereld ervaren. Dat staat los van de aanwezigheid van de waarnemende mens. De stoffelijke wereld ontstaat niet door onze waarneming, maar wij nemen de reeds aanwezige wereld als stoffelijk waar.
Natuurlijk geven de zintuigen een eigen kleuring aan de waarneming, maar het waargenomene (de stof) bestaat toch in de werkelijkheid.
De stof bestaat in de werkelijkheid, maar is in de werkelijkheid niet stoffelijke van aard. Zelfs in de grond niet van atomaire staat. Zij is van geestelijke aard. Echter door de werkzaamheid van onze zintuiglijkheid, in combinatie met onze hersenen, ervaren wij het als stoffelijke stof. Wat niet helemaal waar is, want ook tijdens de uittreding ervaar je het als stoffelijke stof, zij het dat je het deels ook ervaart als een schepping van jezelf, dus als een soort droom, maar dan veel "echter". (Je kunt dan bijvoorbeeld dingen in de stoffelijke wereld die je ziet, veranderen. Maar je kunt ook bestaande dingen op afstand zien, waarvan je het bestaan niet kende op het moment van uittreding.)
Als je je (buiten het lichaam) in het gevoelsgebied bevindt, dan ervaar je het ook als "geladen met gevoelens".
Wij leven toch niet in een soort van droomwereld, waar stof niet werkelijk bestaat, maar door de dromer tijdelijk tot "' bestaan "' wordt gebracht. Sorry voor het gebruik van Jip en Janneke taal.
De stof wordt tijdens de uittreding, volgens mij, niet tijdelijk tot bestaan gebracht door ons, maar door ons herschapen, zodat we het ook deels als een eigen schepping ervaren. In het lichaam aanwezig is dat niet zo. Dan ervaren wij het als een buiten ons staande werkelijkheid. Echter ervaren we dan niet de werkelijkheid op zich (Ding an sich), maar dat wat ons waarnemingsapparaat ervan maakt. In werkelijkheid heeft dat wat wij ervaren als de stoffelijke wereld een geestelijk karakter. Dat denk ik.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20690
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Het karakter van het verhaal van Jezus

Bericht door peda »

Zolderworm schreef:
peda schreef:
Zolderworm schreef: Wat niet helemaal waar is, want ook tijdens de uittreding ervaar je het als stoffelijke stof, zij het dat je het deels ook ervaart als een schepping van jezelf, dus als een soort droom, maar dan veel "echter". (Je kunt dan bijvoorbeeld dingen in de stoffelijke wereld die je ziet, veranderen. Maar je kunt ook bestaande dingen op afstand zien, waarvan je het bestaan niet kende op het moment van uittreding.)
Als je je (buiten het lichaam) in het gevoelsgebied bevindt, dan ervaar je het ook als "geladen met gevoelens".
Wij leven toch niet in een soort van droomwereld, waar stof niet werkelijk bestaat, maar door de dromer tijdelijk tot "' bestaan "' wordt gebracht. Sorry voor het gebruik van Jip en Janneke taal.
De stof wordt tijdens de uittreding, volgens mij, niet tijdelijk tot bestaan gebracht door ons, maar door ons herschapen, zodat we het ook deels als een eigen schepping ervaren. In het lichaam aanwezig is dat niet zo. Dan ervaren wij het als een buiten ons staande werkelijkheid. Echter ervaren we dan niet de werkelijkheid op zich (Ding an sich), maar dat wat ons waarnemingsapparaat ervan maakt. In werkelijkheid heeft dat wat wij ervaren als de stoffelijke wereld een geestelijk karakter. Dat denk ik.
Hallo Zolderworm,

De eerdere door jou gegeven antwoorden heb ik volledig begrepen en toegevoegd aan mijn "'boekwerk"' over psychisch monisme. Jouw uitleg over de uittreding volg ik, vermoedelijk door gebrek aan persoonlijke ervaring, nog grotendeels niet. Jij beschrijft dan m.i. waarnemingen/ervaringen tijdens de tijdelijke volkomen terugkeer naar de geestelijke wereld. Ik begrijp daaruit dat jij overtuigd bent van een geestelijk persoonlijk voortleven na de stoffelijke dood. Dus geen versmelting met een Onpersoonlijke of Persoonsachtige God ( Oerbron in mijn woorden ). Door jouw uittredingservaringen kun jij als een mysticus die geestelijke wereld op een persoonlijke wijze voor mij beschrijven. Omdat ik die tijdelijke uittreding niet beleef, haak ik daar gevoelsmatig af. Gebonden in het lichaam is de geestelijke wereld een Ander, niet meer gebonden aan het lichaam is de ziel?? deel van de geestelijke wereld en ervaart dan op directe wijze het "" Ding an Sich"' . Is God daarbij het " Ding an Sich "' of is de combinatie van God en zielen ( monaden/godsvonken in mijn uitdrukking ) het "" Ding an Sich "' ?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het karakter van het verhaal van Jezus

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: De eerdere door jou gegeven antwoorden heb ik volledig begrepen en toegevoegd aan mijn "'boekwerk"' over psychisch monisme. Jouw uitleg over de uittreding volg ik, vermoedelijk door gebrek aan persoonlijke ervaring, nog grotendeels niet. Jij beschrijft dan m.i. waarnemingen/ervaringen tijdens de tijdelijke volkomen terugkeer naar de geestelijke wereld.
Ik zie het niet als een terugkeer naar de geestelijke wereld, maar als een tocht naar een bepaald beperkt deel van de geestelijke wereld, namelijk naar het astrale gebied. En dan ook nog eens naar een bepaald deel van het astrale gebied, namelijk het persoonlijke astrale of emotionele gebied. Daarnaast is er de fysieke wereld, die we allemaal kennen, de mentale wereld, de bovenmentale wereld en nog "hogere" werelden. Ik heb alleen ervaring met het astrale gebied. De rest is voor mij slechts boekenwijsheid (afgezien van het stoffelijk gebied natuurlijk).
De verschillende gebieden zijn voor ons verschillende gebieden omdat we ze elk ervaren via een ineigen zintuiglijkheid, behorende bij een (stoffelijk beschouwd onzichtbaar) lichaam van de aard van dat gebied: astrale lichaam, mentale lichaam enzovoort. Die zintuiglijkheid verleent de inhouden van die gebieden vorm. Elk lichaam heeft zijn eigen zintuiglijkheid.
Ik begrijp daaruit dat jij overtuigd bent van een geestelijk persoonlijk voortleven na de stoffelijke dood.
Ja, daar ben ik van overtuigd. Sommigen blijven na de dood een tijdje hier op Aarde, maar dan in het astrale gebied. Anderen gaan naar de hemelgebieden, die eveneens van astrale aard zijn.
Dus geen versmelting met een Onpersoonlijke of Persoonsachtige God ( Oerbron in mijn woorden ).
Misschien uiteindelijk wel. Maar pas na heel veel reïncarnaties, als mens en vervolgens als bovenmenselijk wezen.
Door jouw uittredingservaringen kun jij als een mysticus die geestelijke wereld op een persoonlijke wijze voor mij beschrijven.
Ik beschouw het niet als mystieke ervaringen, en zie mezelf niet als mysticus. Alleen als iemand met beperkte ervaringen op het astraal gebied.
Omdat ik die tijdelijke uittreding niet beleef, haak ik daar gevoelsmatig af. Gebonden in het lichaam is de geestelijke wereld een Ander, niet meer gebonden aan het lichaam is de ziel?? deel van de geestelijke wereld en ervaart dan op directe wijze het "Ding an Sich'. Is God daarbij het " Ding an Sich "' of is de combinatie van God en zielen ( monaden/godsvonken in mijn uitdrukking ) het "" Ding an Sich "' ?
Aangekomen in de geestelijke wereld, in eerste instantie het astrale gebied, ervaar je nog lang niet het "Ding an sich". Het is zelfs de vraag of je het "Ding an sich" überhaupt kunt ervaren zonder zelf het "Ding an sich" te zijn (waarbij je dan niet echt kunt spreken van "ervaren"). Het "Ding an sich" is de werkelijkheid zoals die is. Maar we ervaren de werkelijkheid altijd via een bemiddeling tussen deze werkelijkheid en een zintuiglijkheid, die de werkelijkheid een bepaalde vorm geeft.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20690
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Het karakter van het verhaal van Jezus

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: Aangekomen in de geestelijke wereld, in eerste instantie het astrale gebied, ervaar je nog lang niet het "Ding an sich". Het is zelfs de vraag of je het "Ding an sich" überhaupt kunt ervaren zonder zelf het "Ding an sich" te zijn (waarbij je dan niet echt kunt spreken van "ervaren"). Het "Ding an sich" is de werkelijkheid zoals die is. Maar we ervaren de werkelijkheid altijd via een bemiddeling tussen deze werkelijkheid en een zintuiglijkheid, die de werkelijkheid een bepaalde vorm geeft.
Hallo Zolderworm,

Met elk antwoord, wordt het mij duidelijker. Het doet mij sterk denken aan het emanatie proces van waaruit de Oerbron ( Ding an Sich ) er verschillende emanaties ( geestelijke lagen ) hebben plaatsgevonden via een soort cascade-proces, waarvan de stoffelijke wereld geestelijk de laagste/meest inferieure is ( geestelijk het verst verwijderd van de Oerbron ). De bedoeling van de "' emanatie-volgers is dat de ziel via een enorm langdurige reis door de verschillende geestelijke lagen geleidelijk in de richting gaat van de Oerbron. Zo beschouwd, staat ons bewoners van het gebied aarde nog een ontzettend lange reis te wachten tot de geestelijke veredeling voltooid is. Het voordeel van het denken in psycho monisme is de zelfverlossing, het individu heeft de snelheid van de proces veredeling via reincarnatie zelf in de hand en je wordt nooit door God tegen je zin buiten het mooie speelveld geplaatst. Nadeel t.o.v. de gedachten van de wedergeborenen is dat bij de laatsten de opname bij/door God via het genade trajekt reeds na dit ene korte leven plaats vindt. Geen voordeel zonder nadeel, denk ik dan.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het karakter van het verhaal van Jezus

Bericht door Zolderworm »

peda schreef:
Zolderworm schreef: Aangekomen in de geestelijke wereld, in eerste instantie het astrale gebied, ervaar je nog lang niet het "Ding an sich". Het is zelfs de vraag of je het "Ding an sich" überhaupt kunt ervaren zonder zelf het "Ding an sich" te zijn (waarbij je dan niet echt kunt spreken van "ervaren"). Het "Ding an sich" is de werkelijkheid zoals die is. Maar we ervaren de werkelijkheid altijd via een bemiddeling tussen deze werkelijkheid en een zintuiglijkheid, die de werkelijkheid een bepaalde vorm geeft.
Hallo Zolderworm,

Met elk antwoord, wordt het mij duidelijker. Het doet mij sterk denken aan het emanatie proces van waaruit de Oerbron ( Ding an Sich ) er verschillende emanaties ( geestelijke lagen ) hebben plaatsgevonden via een soort cascade-proces, waarvan de stoffelijke wereld geestelijk de laagste/meest inferieure is ( geestelijk het verst verwijderd van de Oerbron ). De bedoeling van de "' emanatie-volgers is dat de ziel via een enorm langdurige reis door de verschillende geestelijke lagen geleidelijk in de richting gaat van de Oerbron. Zo beschouwd, staat ons bewoners van het gebied aarde nog een ontzettend lange reis te wachten tot de geestelijke veredeling voltooid is. Het voordeel van het denken in psycho monisme is de zelfverlossing, het individu heeft de snelheid van de proces veredeling via reincarnatie zelf in de hand en je wordt nooit door God tegen je zin buiten het mooie speelveld geplaatst. Nadeel t.o.v. de gedachten van de wedergeborenen is dat bij de laatsten de opname bij/door God via het genade trajekt reeds na dit ene korte leven plaats vindt. Geen voordeel zonder nadeel, denk ik dan.
Ik denk dat je de tocht langs de verschillende levens en de wedergeboorte goed van elkaar moet onderscheiden. De verschillende levens zijn, volgens mij, een tocht op weg naar de wedergeboorte aan het eind van die tocht. De wedergeboorte is iets anders.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Het karakter van het verhaal van Jezus

Bericht door Anja (oud account) »

Zolderworm schreef:Ik denk dat je de tocht langs de verschillende levens en de wedergeboorte goed van elkaar moet onderscheiden. De verschillende levens zijn, volgens mij, een tocht op weg naar de wedergeboorte aan het eind van die tocht. De wedergeboorte is iets anders.
Dat is inderdaad het verhaal van de hindoes.... niet het Karakter van het Evangelie. Peda geeft m.i. een belangrijk verschil aan....

http://dkrradio.nl/wees-niet-bang-voor- ... nen-doden/
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)