Innerlijke transformatie

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20686
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Innerlijke transformatie

Bericht door peda »

Zolderworm schreef:
Wim Nusselder schreef:Ik wil niet leven in een wereld doorsneden door muren en gekenmerkt door machtsstrijd, 'mijn land eerst' en de beste willen zijn ten koste van anderen.
Nee, maar zo gaat het al pakweg 10.000 jaar. Ik denk dat het een illusie is om te geloven dat dit in deze tijd "zomaar" kan veranderen. Het gaat om iets dat ingebakken zit in de mens. Daarom zal het nooit veranderen, zolang er geen innerlijke transformatie van de mens plaatsvindt. Om het wat Zolderwormiaans te zeggen: waarbij hij wordt losgekoppeld van de instincten van de homo sapiens. Want ik denk dat onze instinctiviteit de oorzaak is van de ellendige situatie op de wereld.
Het is inderdaad gekoppeld aan onze dierlijke afkomst, maar de innerlijke transformatie zal alleen een beetje gaan lukken wanneer er geen "'''schaarste "' meer op de wereld aanwezig is. Afzien van '' hedonistische '' genoegens is weggelegd voor een zeer klein aantal '' verbeteraars ''.
Voor het merendeel van de mensheid blijft het "' ego "' tevreden stellen een hoog ideaal en dat gaat slecht met en binnen beleefde "' schaarste "'. Ik kan ook geen duizend jaren vooruit kijken, maar een hard hoofd in wezenlijke veranderingen ten goede heb ik wel. Wat wij in ons Westen aan verbeteringen in de loop der tijd hebben bereikt, komt niet door anders handelen/transformatie van de mens, maar door goed gebruik te maken van de enorme mogelijkheden die de wetenschappelijke ontwikkeling sedert de Verlichting voor een grote meerderheid heeft opgeleverd. En daarvoor was ook veel strijd nodig, denk alleen maar aan de opkomst van de vakbeweging. En natuurlijk het invoeren van het politieke systeem van ''democratie"'. Wanneer de wetenschappelijke ontwikkeling tot stilstand komt, is het over en voorbij met deze positieve ontwikkeling.

[Wim] Een mooi gesprek, maar niet echt passend binnen subforum "Christendom en samenleving".
Nu dus verplaatst naar Levensbeschouwing. [/Wim]
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door Zolderworm »

peda schreef:
Zolderworm schreef:
Wim Nusselder schreef:Ik wil niet leven in een wereld doorsneden door muren en gekenmerkt door machtsstrijd, 'mijn land eerst' en de beste willen zijn ten koste van anderen.
Nee, maar zo gaat het al pakweg 10.000 jaar. Ik denk dat het een illusie is om te geloven dat dit in deze tijd "zomaar" kan veranderen. Het gaat om iets dat ingebakken zit in de mens. Daarom zal het nooit veranderen, zolang er geen innerlijke transformatie van de mens plaatsvindt. Om het wat Zolderwormiaans te zeggen: waarbij hij wordt losgekoppeld van de instincten van de homo sapiens. Want ik denk dat onze instinctiviteit de oorzaak is van de ellendige situatie op de wereld.
Het is inderdaad gekoppeld aan onze dierlijke afkomst, maar de innerlijke transformatie zal alleen een beetje gaan lukken wanneer er geen "'''schaarste "' meer op de wereld aanwezig is. Afzien van '' hedonistische '' genoegens is weggelegd voor een zeer klein aantal '' verbeteraars ''.
Voor het merendeel van de mensheid blijft het "' ego "' tevreden stellen een hoog ideaal en dat gaat slecht met en binnen beleefde "' schaarste "'. Ik kan ook geen duizend jaren vooruit kijken, maar een hard hoofd in wezenlijke veranderingen ten goede heb ik wel. Wat wij in ons Westen aan verbeteringen in de loop der tijd hebben bereikt, komt niet door anders handelen/transformatie van de mens, maar door goed gebruik te maken van de enorme mogelijkheden die de wetenschappelijke ontwikkeling sedert de Verlichting voor een grote meerderheid heeft opgeleverd. En daarvoor was ook veel strijd nodig, denk alleen maar aan de opkomst van de vakbeweging. En natuurlijk het invoeren van het politieke systeem van ''democratie"'. Wanneer de wetenschappelijke ontwikkeling tot stilstand komt, is het over en voorbij met deze positieve ontwikkeling.
Ik zie die transformatie gewoon als de volgende stap in onze evolutie. En die is wat mij betreft niet per se verbonden met een stoffelijke Aarde.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20686
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door peda »

Zolderworm schreef:
peda schreef:
Zolderworm schreef:
Wim Nusselder schreef:Ik wil niet leven in een wereld doorsneden door muren en gekenmerkt door machtsstrijd, 'mijn land eerst' en de beste willen zijn ten koste van anderen.
Nee, maar zo gaat het al pakweg 10.000 jaar. Ik denk dat het een illusie is om te geloven dat dit in deze tijd "zomaar" kan veranderen. Het gaat om iets dat ingebakken zit in de mens. Daarom zal het nooit veranderen, zolang er geen innerlijke transformatie van de mens plaatsvindt. Om het wat Zolderwormiaans te zeggen: waarbij hij wordt losgekoppeld van de instincten van de homo sapiens. Want ik denk dat onze instinctiviteit de oorzaak is van de ellendige situatie op de wereld.
Het is inderdaad gekoppeld aan onze dierlijke afkomst, maar de innerlijke transformatie zal alleen een beetje gaan lukken wanneer er geen "'''schaarste "' meer op de wereld aanwezig is. Afzien van '' hedonistische '' genoegens is weggelegd voor een zeer klein aantal '' verbeteraars ''.
Voor het merendeel van de mensheid blijft het "' ego "' tevreden stellen een hoog ideaal en dat gaat slecht met en binnen beleefde "' schaarste "'. Ik kan ook geen duizend jaren vooruit kijken, maar een hard hoofd in wezenlijke veranderingen ten goede heb ik wel. Wat wij in ons Westen aan verbeteringen in de loop der tijd hebben bereikt, komt niet door anders handelen/transformatie van de mens, maar door goed gebruik te maken van de enorme mogelijkheden die de wetenschappelijke ontwikkeling sedert de Verlichting voor een grote meerderheid heeft opgeleverd. En daarvoor was ook veel strijd nodig, denk alleen maar aan de opkomst van de vakbeweging. En natuurlijk het invoeren van het politieke systeem van ''democratie"'. Wanneer de wetenschappelijke ontwikkeling tot stilstand komt, is het over en voorbij met deze positieve ontwikkeling.
Ik zie die transformatie gewoon als de volgende stap in onze evolutie. En die is wat mij betreft niet per se verbonden met een stoffelijke Aarde.
Hallo Zolderworm,

Bedoel jij hier een geestelijke evolutie, dus niet verbonden met de stoffelijke hersenontwikkeling, of bedoel jij een verdere evolutie verlopende binnen deze stoffelijke wereld. Geleidelijke verandering van de hersenen, waardoor de geestelijke dimensie beter begrepen wordt? Ik heb altijd begrepen dat onze hersenen niet meer verder evolueren, zodat transformatie met de thans beschikbare hersenen moet worden bereikt. Foute gedachte?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: Hallo Zolderworm,

Bedoel jij hier een geestelijke evolutie, dus niet verbonden met de stoffelijke hersenontwikkeling, of bedoel jij een verdere evolutie verlopende binnen deze stoffelijke wereld. Geleidelijke verandering van de hersenen, waardoor de geestelijke dimensie beter begrepen wordt? Ik heb altijd begrepen dat onze hersenen niet meer verder evolueren, zodat transformatie met de thans beschikbare hersenen moet worden bereikt. Foute gedachte?
Ik baseer me hier op Sri Aurobindo, omdat ik dit uiteraard niet zelf heb verzonnen. Het schijnt dat ons functioneren als wezen in de natuur eigenlijk z'n oorsprong vindt in het mentale-astrale deel van de mens en dat de hersenen, wat dat betreft, alleen maar een soort vertaalmachine zijn naar de stoffelijkheid. In dat mentale-astrale deel vindt dan de transformatie plaats. Ik weet niet of vervolgens ook de hersenen veranderen of dat we volledig vanuit het nieuwe mentaal-astrale gaan leven. Ik ben daar naar op zoek, maar heb het nog niet gevonden. Sri Aurobindo echter beweerde wel dat we uiteindelijk een geheel nieuwe totale gestalte zullen krijgen en het oude stoffelijke lichaam daarmee zullen afleggen. Je kunt dat met recht een wedergeboorte noemen.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20686
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door peda »

Zolderworm schreef:
peda schreef: Hallo Zolderworm,

Bedoel jij hier een geestelijke evolutie, dus niet verbonden met de stoffelijke hersenontwikkeling, of bedoel jij een verdere evolutie verlopende binnen deze stoffelijke wereld. Geleidelijke verandering van de hersenen, waardoor de geestelijke dimensie beter begrepen wordt? Ik heb altijd begrepen dat onze hersenen niet meer verder evolueren, zodat transformatie met de thans beschikbare hersenen moet worden bereikt. Foute gedachte?
Ik baseer me hier op Sri Aurobindo, omdat ik dit uiteraard niet zelf heb verzonnen. Het schijnt dat ons functioneren als wezen in de natuur eigenlijk z'n oorsprong vindt in het mentale-astrale deel van de mens en dat de hersenen, wat dat betreft, alleen maar een soort vertaalmachine zijn naar de stoffelijkheid. In dat mentale-astrale deel vindt dan de transformatie plaats. Ik weet niet of vervolgens ook de hersenen veranderen of dat we volledig vanuit het nieuwe mentaal-astrale gaan leven. Ik ben daar naar op zoek, maar heb het nog niet gevonden. Sri Aurobindo echter beweerde wel dat we uiteindelijk een geheel nieuwe totale gestalte zullen krijgen en het oude stoffelijke lichaam daarmee zullen afleggen. Je kunt dat met recht een wedergeboorte noemen.
Hallo Zolderworm,

Je verplicht mij zeer door mij op de hoogte te houden van jouw zoektocht bevindingen. Mijn grote vraag is hoe in dit verband evolutie is te verstaan. Evolutie koppel ik aan de stoffelijkheid. Organen ( w.o. de hersenen ) ontwikkelen zich geleidelijk ( al of niet onder aansturing ) in de stoffelijke wereld. De totaal nieuwe gestalte waar Sri Aurobindo over spreekt kan ook de Boeddha natuur zijn en die wordt, voor enkelen, binnen de huidige stoffelijkheid bereikt. Het aantal personen dat dan in deze wereld transfigureert is dan zeer, zeer klein. Kortom vele vragen, weinig antwoorden, vandaar mijn verzoek kennis te mogen krijgen van de antwoorden die jou bereiken. Vooreerst voor mij een groot raadsel, wat Sri Aurobindo precies bedoelt.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: Hallo Zolderworm,

Je verplicht mij zeer door mij op de hoogte te houden van jouw zoektocht bevindingen. Mijn grote vraag is hoe in dit verband evolutie is te verstaan. Evolutie koppel ik aan de stoffelijkheid. Organen ( w.o. de hersenen ) ontwikkelen zich geleidelijk ( al of niet onder aansturing ) in de stoffelijke wereld. De totaal nieuwe gestalte waar Sri Aurobindo over spreekt kan ook de Boeddha natuur zijn en die wordt, voor enkelen, binnen de huidige stoffelijkheid bereikt. Het aantal personen dat dan in deze wereld transfigureert is dan zeer, zeer klein. Kortom vele vragen, weinig antwoorden, vandaar mijn verzoek kennis te mogen krijgen van de antwoorden die jou bereiken. Vooreerst voor mij een groot raadsel, wat Sri Aurobindo precies bedoelt.
Ik heb er een tijdje geleden een boek over geschreven. Maar toen was ik in ieder geval nog niet uit alle vraagstukken. Nu ook niet trouwens.
Ik ga in de eerste plaats uit van een geestelijke evolutie. De evolutie van planten en dieren is daar een afspiegeling van, in die zin dat geestelijke wezens die nog in een vroeg stadium zitten, lichamen (hersenen) bewonen die bij dat stadium passen. Dat is ook hoe men binnen de theosofie daarover denkt.
Ik weet niet hoe ik Sri Aurobindo moet zien in relatie tot de Boeddha-natuur. Sri Aurobindo had het daar niet over, voor zover ik weet. In ieder geval denk ik niet dat Boeddha zelf deze totale wedergeboorte heeft bereikt. Bij hem gaat het toch meer om inzicht en verlichting.
Ik denk dat het aantal mensen dat deze wedergeboorte heeft ondergaan nu nog zeer klein is. Ze zullen het ook niet van de daken schreeuwen. Ik denk sowieso dat veel mensen die erg ver gevorderd zijn, zich gewoon koest houden. Zij die het hardst schreeuwen zijn het minst gevorderd.
Ik weet niet of je Sri Aurobindo hebt gelezen. Op zich kan ik me er wel iets bij voorstellen wat hij schreef. Maar het is nog een ver-van-mijn-bed-show.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door Anja (oud account) »

Zolderworm schreef:
peda schreef: Hallo Zolderworm,

Bedoel jij hier een geestelijke evolutie, dus niet verbonden met de stoffelijke hersenontwikkeling, of bedoel jij een verdere evolutie verlopende binnen deze stoffelijke wereld. Geleidelijke verandering van de hersenen, waardoor de geestelijke dimensie beter begrepen wordt? Ik heb altijd begrepen dat onze hersenen niet meer verder evolueren, zodat transformatie met de thans beschikbare hersenen moet worden bereikt. Foute gedachte?
Ik baseer me hier op Sri Aurobindo, omdat ik dit uiteraard niet zelf heb verzonnen. Het schijnt dat ons functioneren als wezen in de natuur eigenlijk z'n oorsprong vindt in het mentale-astrale deel van de mens en dat de hersenen, wat dat betreft, alleen maar een soort vertaalmachine zijn naar de stoffelijkheid. In dat mentale-astrale deel vindt dan de transformatie plaats. Ik weet niet of vervolgens ook de hersenen veranderen of dat we volledig vanuit het nieuwe mentaal-astrale gaan leven. Ik ben daar naar op zoek, maar heb het nog niet gevonden. Sri Aurobindo echter beweerde wel dat we uiteindelijk een geheel nieuwe totale gestalte zullen krijgen en het oude stoffelijke lichaam daarmee zullen afleggen. Je kunt dat met recht een wedergeboorte noemen.
Bedoel je met "het mentale-astrale deel" de morfogenetische velden van Sheldrake?
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
peda
Berichten: 20686
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door peda »

Anja schreef:
Zolderworm schreef:
peda schreef: Hallo Zolderworm,

Bedoel jij hier een geestelijke evolutie, dus niet verbonden met de stoffelijke hersenontwikkeling, of bedoel jij een verdere evolutie verlopende binnen deze stoffelijke wereld. Geleidelijke verandering van de hersenen, waardoor de geestelijke dimensie beter begrepen wordt? Ik heb altijd begrepen dat onze hersenen niet meer verder evolueren, zodat transformatie met de thans beschikbare hersenen moet worden bereikt. Foute gedachte?
Ik baseer me hier op Sri Aurobindo, omdat ik dit uiteraard niet zelf heb verzonnen. Het schijnt dat ons functioneren als wezen in de natuur eigenlijk z'n oorsprong vindt in het mentale-astrale deel van de mens en dat de hersenen, wat dat betreft, alleen maar een soort vertaalmachine zijn naar de stoffelijkheid. In dat mentale-astrale deel vindt dan de transformatie plaats. Ik weet niet of vervolgens ook de hersenen veranderen of dat we volledig vanuit het nieuwe mentaal-astrale gaan leven. Ik ben daar naar op zoek, maar heb het nog niet gevonden. Sri Aurobindo echter beweerde wel dat we uiteindelijk een geheel nieuwe totale gestalte zullen krijgen en het oude stoffelijke lichaam daarmee zullen afleggen. Je kunt dat met recht een wedergeboorte noemen.
Bedoel je met "het mentale-astrale deel" de morfogenetische velden van Sheldrake?
Hallo Anja,

Zolderworm moet de vraag zelf beantwoorden. Mij is wel bekend dat het veld van Sheldrake, het Akasha web alsmede de mentaal-astrale wereld door een aantal spirituelen als in essentie gelijk wordt gezien. Of het nu veld, web, collectief geheugen, of astrale-wereld wordt genoemd, het doordringt onze werkelijkheid, maakt er deel vanuit en beïnvloedt van alles. Zelf loop ik niet zo direkt weg met de idee, omdat het veld/web/wereld niet waarneembaar is en bijgevolg niet volgens de wetenschappelijke methode onderzocht kan worden. Je bent dus afhankelijk van datgene wat grote zieners/profeten over deze wereld weten te vertellen en dan ben ik persoonlijk dus voorzichtig. Maar voor anderen geldt die voorzichtigheid minder, dus ga je gang en bevraag Zolderworm. Ik volg het met belangstelling.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door Anja (oud account) »

peda schreef:
Anja schreef:
Zolderworm schreef:
peda schreef: Hallo Zolderworm,

Bedoel jij hier een geestelijke evolutie, dus niet verbonden met de stoffelijke hersenontwikkeling, of bedoel jij een verdere evolutie verlopende binnen deze stoffelijke wereld. Geleidelijke verandering van de hersenen, waardoor de geestelijke dimensie beter begrepen wordt? Ik heb altijd begrepen dat onze hersenen niet meer verder evolueren, zodat transformatie met de thans beschikbare hersenen moet worden bereikt. Foute gedachte?
Ik baseer me hier op Sri Aurobindo, omdat ik dit uiteraard niet zelf heb verzonnen. Het schijnt dat ons functioneren als wezen in de natuur eigenlijk z'n oorsprong vindt in het mentale-astrale deel van de mens en dat de hersenen, wat dat betreft, alleen maar een soort vertaalmachine zijn naar de stoffelijkheid. In dat mentale-astrale deel vindt dan de transformatie plaats. Ik weet niet of vervolgens ook de hersenen veranderen of dat we volledig vanuit het nieuwe mentaal-astrale gaan leven. Ik ben daar naar op zoek, maar heb het nog niet gevonden. Sri Aurobindo echter beweerde wel dat we uiteindelijk een geheel nieuwe totale gestalte zullen krijgen en het oude stoffelijke lichaam daarmee zullen afleggen. Je kunt dat met recht een wedergeboorte noemen.
Bedoel je met "het mentale-astrale deel" de morfogenetische velden van Sheldrake?
Hallo Anja,

Zolderworm moet de vraag zelf beantwoorden. Mij is wel bekend dat het veld van Sheldrake, het Akasha web alsmede de mentaal-astrale wereld door een aantal spirituelen als in essentie gelijk wordt gezien. Of het nu veld, web, collectief geheugen, of astrale-wereld wordt genoemd, het doordringt onze werkelijkheid, maakt er deel vanuit en beïnvloedt van alles. Zelf loop ik niet zo direkt weg met de idee, omdat het veld/web/wereld niet waarneembaar is en bijgevolg niet volgens de wetenschappelijke methode onderzocht kan worden. Je bent dus afhankelijk van datgene wat grote zieners/profeten over deze wereld weten te vertellen en dan ben ik persoonlijk dus voorzichtig. Maar voor anderen geldt die voorzichtigheid minder, dus ga je gang en bevraag Zolderworm. Ik volg het met belangstelling.
Hallo Peda,

Dankjewel voor je toelichtende bericht. Ik ben veel voorzichtiger dan je waarschijnlijk vermoedt. ;) De morfogenetische velden theorie van Sheldrake zou als een wetenschappelijke hypothese werkbaar kunnen zijn als verklaringsmodel voor een aantal onderzochte (horizontale) paranormale fenomenen. Het lijkt me nuttig en leuk om die vragen aan Zolderworm te stellen om zo in een open gesprek wellicht te onderzoeken of misschien zelfs iets te vinden wat ons ondanks verschillend inzicht verbindt. Of niet, maar dan nog kan het een aangename en interessante gedachtenwisseling opleveren.

Overigens heb ik kort geleden een boek over Rahner binnengekregen. En dat sloeg ik weer eens in één keer open op de juiste pagina :mrgreen: (over de inhoudelijke basis van de transcendentale ervaring). De transcendente ervaring zoals Rahner die definieert, valt naar mijn mening en ervaring volledig buiten hetgeen Zolderworm astraal en mentaal noemt, en ook volledig buiten wat Sheldrake morfogenetische velden noemt. De morfogenetische velden van Sheldrake zouden naar mijn idee misschien wel voor een deel overeen kunnen komen met waar Zolderworm het over heeft.

Ik hoop dat ik zo de reden van mijn eerste vraag wat heb kunnen verhelderen.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
peda
Berichten: 20686
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door peda »

Anja schreef:
Overigens heb ik kort geleden een boek over Rahner binnengekregen. En dat sloeg ik weer eens in één keer open op de juiste pagina :mrgreen: (over de inhoudelijke basis van de transcendentale ervaring). De transcendente ervaring zoals Rahner die definieert, valt naar mijn mening en ervaring volledig buiten hetgeen Zolderworm astraal en mentaal noemt, en ook volledig buiten wat Sheldrake morfogenetische velden noemt. De morfogenetische velden van Sheldrake zouden naar mijn idee misschien wel voor een deel overeen kunnen komen met waar Zolderworm het over heeft.
Hallo Anja,

Vergeet niet dar Rahner een Rooms Katholiek theoloog was en zich precies bewoog binnen de geloofs piketten die in die gemeenschap gelden. In de christelijke orthodoxie worden transcendentie en transcendente ervaring anders gezien als bij diegenen die een andere spirituele richting volgen. Ik ben overigens wel benieuwd hoe Zolderworm aankijkt tegen de Sheldrake velden en de mentaal astrale wereld. Als psychisch monist sluit hij zeker aan bij een aantal esoterische gedachten, maar naar mijn weten is er ook sprake van verschillen. Behoort psychisch-monisme tot het landschap van de esoterie, of toch weer niet? :!: Voorts is daar ook nog Tin met zijn belangstelling voor de spirituele gedachten van de leraar Krishnamurti, die nog wat kan vertellen over dit onderwerp. Afwachten.
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door GeertN »

Dit begrip wordt door veel new agers graag en vaak gebruikt. Hiermee wordt de omwenteling op alle terreinen gekenschetst die door de nieuwe tijd mogelijk is geworden. Het begrip is afkomstig uit de techniek en wordt bij new ge toegepast op de verandering van mensen, hun denkpatronen en instellingen. Het proces kan beginnen, als men zijn eigen bewustzijn bekijkt, waarmee een nieuwe psychische structuur in werking wordt gesteld, die niet alleen betrekking heeft op ons bewustzijn, maar ook op onze hersenen en zelfs op ons lichaam!

De transformatie van een persoon of groep omvat vier fasen:

instappen of beginpunt: een openheid om alle oude begrippen en voorstellingen tot wankelen te brengen; dit geldt met name de invoering van het ‘zachte, vrouwelijke principe’ dat kenmerkend is voor new age,
verkennen of exploratie: uitvoering geven aan het voornemen om van oude schema ’s af te zien en deze los te laten; op dit niveau helpen leraren graag verder door middel van psycho-techniek, studie van geestelijke tradities, enzovoort,
verinnerlijken of integratie: in deze periode begint men zich van alle leraren van buiten los te maken en zich in te stellen om de ‘leraar van binnen’ te gehoorzamen, in stille tijd, inkeer, contemplatie,
verwezenlijken of samenzwering, in de zin van een volslagen wijzigen van paradigma’s, waarmee het ‘nieuwe bewustzijn’ wordt bevestigd en er nu naar streeft zich in de wereld te manifesteren. Bij deze vierde fase hoort ook een ‘missionaire’ visie om zoveel mogelijk mensen deelgenoot te maken van deze ‘transformatie’.
Newagebegrippen zoals (wisseling van) paradigma en transformatie zijn eigenlijk karikaturen van bijbelse begrippen als bekering en wedergeboorte. Het newagedenken speelt in op het grote falen van het menselijk denken, dat zich heeft losgemaakt van God en zich, in de ijdelheid van mensenwaan, verzet tegen Gods Woord, dat immers Gods antwoord is op de problemen van de mens. New age en bijbels denken hebben met elkaar gemeen dat heel scherp wordt ingezien, dat de huidige samenleving, een ‘old age’, die bestaat uit ‘oude mensen’, nergens toe leidt en binnen korte tijd hopeloos zal vastlopen. Zowel new age als de Bijbel benadrukken de noodzaak van een radikale verandering. De een zoekt het heil bij de wereld der goden of demonen, de ander neemt de Schrift serieus en zoekt (en vindt) het heil bij God alleen. De Bijbel leert, dat wie in Christus is, een nieuwe schepping is, het oude is voorbijgegaan, het nieuwe is gekomen. Dit is een belofte en een geschenk van Godswege, dat slechts met dank aanvaard kan worden en niet iets waarnaar gestreefd moet worden. Het nieuwe leven in Christus houdt een waarachtige hervorming in, zoals ook wordt geleerd in Romeinen 12:1-2. Deze ‘bijbelse transformatie’ is, net als de transformatie die new age predikt, viervoudig:

metanoia: anders denken, ‘onberouwelijke inkeer tot heil’ (2 Korintiërs 7: 10),
epistrophe: ommekeer, verandering van richting, overstappen (van de mens uit gezien) van de brede weg naar de smalle weg (Handelingen 3:19),
wedergeboorte, door het levende Woord van God, waardoor wij kinderen Gods worden genoemd en wij zijn het ook (1 Johannes 3:1),
volheid van de Heilige Geest, waardoor wij ook kunnen wandelen overeenkomstig onze hoge roeping (Efeziërs 4: 1-4) en gevolg geven aan de grote opdracht om ‘discipelen te maken uit alle volkeren’ (Mattheüs 28:19).
De weg van de Bijbel is dus veel grootser en veel reëler dan de weg die new age wijst. Voor veel mensen is de bijbelse weg volslagen onbekend, of synoniem met ‘niet ten volle leven’, behorend tot een tijd die definitief voorbij is, de ‘Vissen’! Daarom daagt new age ook de christenen uit om de bijbelse boodschap, die is van alle tijden, in onze tijd opnieuw te verwoorden, met name voor wat betreft de roeping en hoop van de mens en Gods plan met de volken en de aarde.

De uitdaging van new age

Christenen worden door new age op een geweldige wijze uitgedaagd. Het blijkt dat voor veel mensen de bijbelse, christelijke waarden zodanig zijn verweerd, dat men zonder moeite ‘overstapt’ naar occulte zaken en die goedpraat met de Bijbel in de hand. Voorbeelden hiervan zijn het ‘christelijke’ reïncarnatie-denken, het toenemende syncretisme en de dialoog met de wereldreligies, het opkomen van de natuurreligies in feminisme en ecologie, enzovoort. Het gevolg is, dat christenen dikwijls niet meer weten wat zij eigenlijk geloven en waarom. Dan gaan zij openstaan voor allerlei invloeden van new age in het christendom en worden daarmee tot ‘christenen voor het hindoeïsme’: van buiten zijn zij christenen, maar in feite zijn zij ‘een hindoe in het diepst van hun gedachten’. Bovendien heeft zo’n christendom ook geen wervende kracht of, wat erger is, zij missioneren buitenstaanders tot christenen, die allerlei occulte rituelen integreren in hun ‘dienen van God’, zoals gebedstherapie, vallen in de geest, Jezus-visualisaties, militante meditaties, enzovoort. Vandaar dat een aantal christenleiders een dringende oproep doen om de uitdaging van new age tegemoet te treden. Dr. J. Verkuyl riep in dit verband op een newagecongres uit: “Geen overspel en ook geen buitenspel, maar tegenspel!”

Dit vereist een goede christelijke training. Om de geest van new age te weerstaan is een grondige bijbelstudie eerste noodzaak, bijvoorbeeld van Romeinen 1 tot 8. Daarnaast zullen belangrijke christelijke leerstukken opnieuw moeten worden verwoord en onderwezen, zoals:

over God en de wereld, met name over de wijze, waarop God aanwezig is,
over Christus en Zijn heilswerk, in de gelovigen en voor de wereld,
over antropologie, de leer van de mens en zijn verhouding tot de machten,
over een theologie der godsdiensten: de verhouding tot andere religies,
over de onzichtbare wereld, de val van satan en zijn engelen/demomen,
over de bijbelse toekomstleer, het duiden van deze tijd en de hoop op de parousie van Christus,
over een gezonde apologetiek, die niet meer in de eerste plaats gericht is op de geseculariseerde, maar op de ‘gehindoeïseerde’ mens.

(bijbelenonderwijs.nl)

Modbreak Tin: Korte citaten kunnen in een quote box geplaatst. Bij lange citaten is het de bedoeling een link te plaatsen naar de bron en niet het hele artikel hier weer te geven. Het gaat hier met name om persoonlijk gesprek.
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door GeertN »

De innerlijke transformatie is dus eigenlijk de de rechtvaardiging en deze vindt plaats op het moment van de wedergeboorte. De uiterlijke verandering (van een gelovige), onze heiligmaking, is een proces dat gedurende het hele leven plaatsvindt. Maar het heiligingswerk wordt pas van kracht als de radicale, innerlijke transformatie wordt erkend en door geloof wordt toegepast.

Paulus wist dat wie hij was voordat Christus in zijn leven kwam, en wie hij vervolgens werd in Christus, twee totaal verschillende identiteiten zijn, een innerlijke transformatie, door de wedergeboorte uit geloof in Christus.
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door Tin »

GeertN schreef:De innerlijke transformatie is dus eigenlijk de de rechtvaardiging en deze vindt plaats op het moment van de wedergeboorte. De uiterlijke verandering (van een gelovige), onze heiligmaking, is een proces dat gedurende het hele leven plaatsvindt. Maar het heiligingswerk wordt pas van kracht als de radicale, innerlijke transformatie wordt erkend en door geloof wordt toegepast.

Paulus wist dat wie hij was voordat Christus in zijn leven kwam, en wie hij vervolgens werd in Christus, twee totaal verschillende identiteiten zijn, een innerlijke transformatie, door de wedergeboorte uit geloof in Christus.
Of men nu spreekt over wedergeboorte of innerlijke transformatie.
Feit blijft dat het slechts weinigen gegeven is maar door velen begeert wordt.
Gevolg is enerzijds de pretentie het begeerde "bereikt" te hebben, anderzijds het beweren dat het bereiken slechts weggelegd is wanneer men voldoet aan een bepaalde voorwaarden.
Of dat christendom, new age of iets anders is.
Om het even wat.
Bij gebrek aan inzicht komt een vorm, een dogma, voor in de plaats.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door GeertN »

Tin schreef:Of men nu spreekt over wedergeboorte of innerlijke transformatie.
Feit blijft dat het slechts weinigen gegeven is maar door velen begeert wordt.
Gevolg is enerzijds de pretentie het begeerde "bereikt" te hebben, anderzijds het beweren dat het bereiken slechts weggelegd is wanneer men voldoet aan een bepaalde voorwaarden.
Of dat christendom, new age of iets anders is.
Om het even wat.
Bij gebrek aan inzicht komt een vorm, een dogma, voor in de plaats.
Begeerd, bedoel je. Misschien een tikfoutje? De rest van je bijdrage is grote onzin. Beleving is iets anders dan een dogma. Misschien beleef jij niks? Succes met je ontdekkingstocht.
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door Tin »

GeertN schreef:
Tin schreef:Of men nu spreekt over wedergeboorte of innerlijke transformatie.
Feit blijft dat het slechts weinigen gegeven is maar door velen begeert wordt.
Gevolg is enerzijds de pretentie het begeerde "bereikt" te hebben, anderzijds het beweren dat het bereiken slechts weggelegd is wanneer men voldoet aan een bepaalde voorwaarden.
Of dat christendom, new age of iets anders is.
Om het even wat.
Bij gebrek aan inzicht komt een vorm, een dogma, voor in de plaats.
Begeerd, bedoel je. Misschien een tikfoutje? De rest van je bijdrage is grote onzin. Beleving is iets anders dan een dogma. Misschien beleef jij niks? Succes met je ontdekkingstocht.
Schiet lekker op.
Tja "grote onzin".
Op het forum gekomen om te vertellen dat andere "grote onzin" vertellen en jij je grote waarheid beleefd?
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door GeertN »

Tin schreef:Schiet lekker op.
Tja "grote onzin".
Op het forum gekomen om te vertellen dat andere "grote onzin" vertellen en jij je grote waarheid beleefd?
Nee, maar je brandt mijn bijdrage af alsof het niks is, en verwacht dan een complimentje? Wedergeboorte en innerlijke transformatie op deze wijze met elkaar vergelijken gaat er bij mij niet in. Het betekent dat je of geen christen bent, en dus geen enkel idee hebt over de wedergeboorte, of wel een christen bent, maar niet weet of je wedergeboren bent. In ieder geval weet je niks af van de wedergeboorte, en daarom is jouw bijdrage grote onzin. Maar, misschien volgende keer beter, Tinnetje? Niet beledigd zijn, hoeft niet! Succes!
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door callista »

De term wedergeboorte is niet alleen christelijk uit te leggen.
christenen hebben er dus geen patent op...al denken sommigen van wel en dat hun visie de enige juiste is.
Het gegeven bestond al ver vòòr het christendom..
Wedergeboorte is een boeddhistisch concept dat verwijst naar het opnieuw plaatsvinden van geboorte na de dood.
In het boeddhisme maakt wedergeboorte deel uit van samsara, de cyclus van dood en wedergeboorte zonder begin en zonder eind
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wedergebo ... oeddhisme)

Maar ja, de meesten zijn hier wel van op de hoogte denk ik...
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door Anja (oud account) »

GeertN schreef:
Tin schreef:Schiet lekker op.
Tja "grote onzin".
Op het forum gekomen om te vertellen dat andere "grote onzin" vertellen en jij je grote waarheid beleefd?
Nee, maar je brandt mijn bijdrage af alsof het niks is, en verwacht dan een complimentje? Wedergeboorte en innerlijke transformatie op deze wijze met elkaar vergelijken gaat er bij mij niet in.
Allereerst: Dit is helemaal geen orthodox subforum, maar het forum levensbeschouwing.
Geert N schreef:Het betekent dat je of geen christen bent, en dus geen enkel idee hebt over de wedergeboorte, of wel een christen bent, maar niet weet of je wedergeboren bent. In ieder geval weet je niks af van de wedergeboorte, en daarom is jouw bijdrage grote onzin. Maar, misschien volgende keer beter, Tinnetje? Niet beledigd zijn, hoeft niet! Succes!
Je hoeft geen christen te zijn op dit forum, en je hoeft geen christen te zijn om de innerlijke transformatie te kennen. Christus is groter dan het christendom. Maar wedergeboorte is helemaal geen term die voorbehouden is aan christendom.

Met zoveel neerbuigendheid jegens Tin, zou ik de term wedergeboren maar helemaal niet meer in je mond nemen.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 03 jul 2017, 00:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door GeertN »

callista schreef:De term wedergeboorte is niet alleen christelijk uit te leggen.
christenen hebben er dus geen patent op...al denken sommigen van wel en dat hun visie de enige juiste is.
Het gegeven bestond al ver vòòr het christendom..
Wedergeboorte is een boeddhistisch concept dat verwijst naar het opnieuw plaatsvinden van geboorte na de dood.
In het boeddhisme maakt wedergeboorte deel uit van samsara, de cyclus van dood en wedergeboorte zonder begin en zonder eind
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wedergebo ... oeddhisme)

Maar ja, de meesten zijn hier wel van op de hoogte denk ik...
Je hebt helemaal gelijk, callista! Ik bedoelde met wedergeboorte de wedergeboorte vanuit een christelijke visie. Dat had ik inderdaad duidelijker moeten verwoorden. Wederom dank je wel voor je openlettendheid! En, de bio-industrie moet worden afgeschaft!
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door GeertN »

In mijn bijdrage uit bijbelenonderwijs.nl had ik het trouwens wel over de christelijke wedergeboorte. Geinteresseerden kunnen die tekst nog eens doorlezen en commentaar leveren. Graag inhoudelijk.
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door GeertN »

Anja schreef:Allereerst: Dit is helemaal geen orthodox subforum, maar het forum levensbeschouwing.
Afbeelding

Modbreak Tin: Dit is pure spam in een serieus topic. Geinige plaatjes kunnen elders. Volgende keer worden dergelijke zaken verwijderd.
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door Anja (oud account) »

callista schreef:De term wedergeboorte is niet alleen christelijk uit te leggen.
christenen hebben er dus geen patent op...al denken sommigen van wel en dat hun visie de enige juiste is.
Het gegeven bestond al ver vòòr het christendom..
Wedergeboorte is een boeddhistisch concept dat verwijst naar het opnieuw plaatsvinden van geboorte na de dood.
In het boeddhisme maakt wedergeboorte deel uit van samsara, de cyclus van dood en wedergeboorte zonder begin en zonder eind
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wedergebo ... oeddhisme)

Maar ja, de meesten zijn hier wel van op de hoogte denk ik...
Binnen de Hermetische traditie kun je wedergeboorte ook zien als een inwijding en een geestelijk mens maakt er binnen die traditie vele van mee. In de joodse mystiek der Kabbala spreekt men dan van traptreden.

http://www.rozekruispers.com/upload/pen ... _pages.pdf

Maar Zolderworm heeft het daar helemaal niet over, hij heeft het over de transformatie volgens Sri Aurobindo. Die begon met een innerlijke transformatie en eindigt in een transformatie waarbij hij volgens Sri Aurobindo uitgaat van een totaal nieuwe gestalte. En hij zegt dat je dit laatste met recht wedergeboorte kunt noemen.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
peda
Berichten: 20686
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door peda »

GeertN schreef:
Tin schreef:Schiet lekker op.
Tja "grote onzin".
Op het forum gekomen om te vertellen dat andere "grote onzin" vertellen en jij je grote waarheid beleefd?
Nee, maar je brandt mijn bijdrage af alsof het niks is, en verwacht dan een complimentje? Wedergeboorte en innerlijke transformatie op deze wijze met elkaar vergelijken gaat er bij mij niet in. Het betekent dat je of geen christen bent, en dus geen enkel idee hebt over de wedergeboorte, of wel een christen bent, maar niet weet of je wedergeboren bent. In ieder geval weet je niks af van de wedergeboorte, en daarom is jouw bijdrage grote onzin. Maar, misschien volgende keer beter, Tinnetje? Niet beledigd zijn, hoeft niet! Succes!
Hallo Geert,

Ik geef toe dat de term "' wedergeboorte"' door wie ook ingevuld wel tot een "' beleving"' gerekend kan worden. Maar voordat je die specifieke beleving ervaart, heb je wel eerst opgedaan "' wat "' je beleeft. Van geboorte af is het geen mens gegeven om vanuit het niets concreet te gaan beleven. In mijn ogen leer je eerst over de inhoud van een geloof ( belief ) en aansluitend komt de beleving ( faith ). Beleving en "'wedergeboren"' zijn is structureel in een geloofsopvatting verankert. Eerst de belief en dan de faith, zo is in mijn ogen de volgorde. Mystiek ( faith ) kom je in elke vorm van geloof tegen en niet alleen bij de christenen.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door Tin »

peda schreef:
GeertN schreef:
Tin schreef:Schiet lekker op.
Tja "grote onzin".
Op het forum gekomen om te vertellen dat andere "grote onzin" vertellen en jij je grote waarheid beleefd?
Nee, maar je brandt mijn bijdrage af alsof het niks is, en verwacht dan een complimentje? Wedergeboorte en innerlijke transformatie op deze wijze met elkaar vergelijken gaat er bij mij niet in. Het betekent dat je of geen christen bent, en dus geen enkel idee hebt over de wedergeboorte, of wel een christen bent, maar niet weet of je wedergeboren bent. In ieder geval weet je niks af van de wedergeboorte, en daarom is jouw bijdrage grote onzin. Maar, misschien volgende keer beter, Tinnetje? Niet beledigd zijn, hoeft niet! Succes!
Hallo Geert,

Ik geef toe dat de term "' wedergeboorte"' door wie ook ingevuld wel tot een "' beleving"' gerekend kan worden. Maar voordat je die specifieke beleving ervaart, heb je wel eerst opgedaan "' wat "' je beleeft. Van geboorte af is het geen mens gegeven om vanuit het niets concreet te gaan beleven. In mijn ogen leer je eerst over de inhoud van een geloof ( belief ) en aansluitend komt de beleving ( faith ). Beleving en "'wedergeboren"' zijn is structureel in een geloofsopvatting verankert. Eerst de belief en dan de faith, zo is in mijn ogen de volgorde. Mystiek ( faith ) kom je in elke vorm van geloof tegen en niet alleen bij de christenen.
Hallo Peda,

Juist.
Ik dacht op zich "laat maar gaan".
Maar fijn dat je er op deze, volgens mij toch heel verduidelijkende, wijze op bent ingegaan.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door GeertN »

Tin schreef: Juist.
Ik dacht op zich "laat maar gaan".
Maar fijn dat je er op deze, volgens mij toch heel verduidelijkende, wijze op bent ingegaan.
Er is niks verduidelijkends aan. Kom je niet verder dan vage berichten te onderschrijven? Erg dapper. Je bent vast erg trots op jezelf!

Jullie lijken wel twee oude wijven.

Modbreak Tin: Ok, als niet grappig bedoelde spotprent verwijderd. Eerste officiële waarschuwing.
Bij drie officiële waarschuwingen volgt een (tijdelijke) ban.
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!