Innerlijke transformatie

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door Anja (oud account) »

peda schreef:
GeertN schreef:
Tin schreef:Schiet lekker op.
Tja "grote onzin".
Op het forum gekomen om te vertellen dat andere "grote onzin" vertellen en jij je grote waarheid beleefd?
Nee, maar je brandt mijn bijdrage af alsof het niks is, en verwacht dan een complimentje? Wedergeboorte en innerlijke transformatie op deze wijze met elkaar vergelijken gaat er bij mij niet in. Het betekent dat je of geen christen bent, en dus geen enkel idee hebt over de wedergeboorte, of wel een christen bent, maar niet weet of je wedergeboren bent. In ieder geval weet je niks af van de wedergeboorte, en daarom is jouw bijdrage grote onzin. Maar, misschien volgende keer beter, Tinnetje? Niet beledigd zijn, hoeft niet! Succes!
Hallo Geert,

Ik geef toe dat de term "' wedergeboorte"' door wie ook ingevuld wel tot een "' beleving"' gerekend kan worden. Maar voordat je die specifieke beleving ervaart, heb je wel eerst opgedaan "' wat "' je beleeft. Van geboorte af is het geen mens gegeven om vanuit het niets concreet te gaan beleven. In mijn ogen leer je eerst over de inhoud van een geloof ( belief ) en aansluitend komt de beleving ( faith ). Beleving en "'wedergeboren"' zijn is structureel in een geloofsopvatting verankert. Eerst de belief en dan de faith, zo is in mijn ogen de volgorde. Mystiek ( faith ) kom je in elke vorm van geloof tegen en niet alleen bij de christenen.
Hallo Peda,

Naar mijn ervaring en inzicht klopt dit niet en is dit het euvel van veel aanhangers van de gevestigde religies geworden: zij hebben zichzelf cq hun (interpretatie van hun) boek en instituut een prescriptieve rol aangemeten, in plaats van een descriptieve. Van oudsher was er eerst de beleving en daarna de beschrijving. Ook voor de Bijbel en het christendom geldt dit. De Traditie ging vooraf aan het boek en de beleving is voor iedereen mogelijk, misschien wel juist voor hen die niet door religie zijn voorafbepaald..... Dat dit tot zoveel nijd leidt bij sommige aanhangers van prescriptieve religies, zegt al genoeg. De schrift en het instituut zijn voor sommigen tot afgoden geworden.

Het is naar mijn ervaring wel zo dat je de terminologie "wedergeboorte" pas kunt gebruiken als je de term kent. Iemand die puur op basis van ervaring tot besef is gekomen van God in zijn of haar leven, die zal die term (nog) niet kennen. Andersom is het naar mijn beleving ook zo dat iemand die een godsdienst aanhangt niet per definitie de inhoud ervaart waar ie over spreekt.

Er is een belangrijk verschil tussen een godsdienst/religie enerzijds en een religieuze levenshouding anderzijds. Er zijn een heleboel mensen zonder godsdienst, die een religieuze levenshouding hebben. Een godsdienst is gesticht (Mozes, Mohammed, Paulus), heeft tekst/geschriften, heeft een leer, is dogmatisch, heeft wetten/geboden/verboden en is georganiseerd naar sociologisch model. Het is exoterisch, betreft de buitenkant van de mens. Een religieuze levenshouding is daarentegen een voortdurende zoektocht naar wijsheidskennis, is spiritueel, werkt met tekst zonder leer of dogma, is bezig met het bovenzintuiglijke en het transcendente. Het is esoterisch, betreft de binnenkant van de mens.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 03 jul 2017, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door Tin »

peda schreef:
Anja schreef:
Overigens heb ik kort geleden een boek over Rahner binnengekregen. En dat sloeg ik weer eens in één keer open op de juiste pagina :mrgreen: (over de inhoudelijke basis van de transcendentale ervaring). De transcendente ervaring zoals Rahner die definieert, valt naar mijn mening en ervaring volledig buiten hetgeen Zolderworm astraal en mentaal noemt, en ook volledig buiten wat Sheldrake morfogenetische velden noemt. De morfogenetische velden van Sheldrake zouden naar mijn idee misschien wel voor een deel overeen kunnen komen met waar Zolderworm het over heeft.
Hallo Anja,

Vergeet niet dar Rahner een Rooms Katholiek theoloog was en zich precies bewoog binnen de geloofs piketten die in die gemeenschap gelden. In de christelijke orthodoxie worden transcendentie en transcendente ervaring anders gezien als bij diegenen die een andere spirituele richting volgen. Ik ben overigens wel benieuwd hoe Zolderworm aankijkt tegen de Sheldrake velden en de mentaal astrale wereld. Als psychisch monist sluit hij zeker aan bij een aantal esoterische gedachten, maar naar mijn weten is er ook sprake van verschillen. Behoort psychisch-monisme tot het landschap van de esoterie, of toch weer niet? :!: Voorts is daar ook nog Tin met zijn belangstelling voor de spirituele gedachten van de leraar Krishnamurti, die nog wat kan vertellen over dit onderwerp. Afwachten.

Hallo Peda,

Goed, hopelijk kunnen we weer verder waar het topic "innerlijke transformatie" gebleven was.
Uitspraken die me te binnen schieten van Krishnamurti, die denk ik wel relevant zijn, zijn:
"Is it possible to bring about a transformation in the brain cells".
Dit vind ik wel een opmerkelijke uitspraak, omdat het de suggestie lijkt dat een verandering van bewustzijn een verandering in het brein kan bewerkstelligen.
Over het brein zelf zegt hij:
"It is not your brain, or my brain. It is the brain of mankind".
Het brein als een het persoonlijk brein overstijgend iets dus.
Dat "human brain" is dan geconditioneerd, waardoor we ( de mensheid) is zoals zij is.
Is transformatie mogelijk?
Krishnamurti komt dan met termen als "intelligence", "to be attentive", "to have insight".
Termen, zeker de "intelligence", waarbij misschien niet direct duidelijk zijn in welke zin hij ze gebruikt.
Want tenslotte is het ook hier zo dat men een bepaalde feeling moet hebben voor hoe woorden door iemand gebruikt worden, om de betekenis op te kunnen pikken.

Weet niet of het toeval is dat het samenkomt, of dat je het weet, maar Krishnamurti heeft ook een paar gesprekken gevoerd waar Sheldrake aan mee deed. Vier gesprekken onder de titel "The nature of the mind". Lang geleden dat ik ze beken heb, reden om ze ergens voor weer eens voor boven water te halen misschien. maar Ik weet dus zo niet in hoeverre het nu hier besproken onderwerp er duidelijk in naar voren komt.
Zal bij gelegenheid een kijken.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door Tin »

Anja schreef:
peda schreef:
GeertN schreef:
Tin schreef:Schiet lekker op.
Tja "grote onzin".
Op het forum gekomen om te vertellen dat andere "grote onzin" vertellen en jij je grote waarheid beleefd?
Nee, maar je brandt mijn bijdrage af alsof het niks is, en verwacht dan een complimentje? Wedergeboorte en innerlijke transformatie op deze wijze met elkaar vergelijken gaat er bij mij niet in. Het betekent dat je of geen christen bent, en dus geen enkel idee hebt over de wedergeboorte, of wel een christen bent, maar niet weet of je wedergeboren bent. In ieder geval weet je niks af van de wedergeboorte, en daarom is jouw bijdrage grote onzin. Maar, misschien volgende keer beter, Tinnetje? Niet beledigd zijn, hoeft niet! Succes!
Hallo Geert,

Ik geef toe dat de term "' wedergeboorte"' door wie ook ingevuld wel tot een "' beleving"' gerekend kan worden. Maar voordat je die specifieke beleving ervaart, heb je wel eerst opgedaan "' wat "' je beleeft. Van geboorte af is het geen mens gegeven om vanuit het niets concreet te gaan beleven. In mijn ogen leer je eerst over de inhoud van een geloof ( belief ) en aansluitend komt de beleving ( faith ). Beleving en "'wedergeboren"' zijn is structureel in een geloofsopvatting verankert. Eerst de belief en dan de faith, zo is in mijn ogen de volgorde. Mystiek ( faith ) kom je in elke vorm van geloof tegen en niet alleen bij de christenen.
Hallo Peda,

Naar mijn ervaring en inzicht klopt dit niet en is dit het euvel van veel aanhangers van de gevestigde religies geworden: zij hebben zichzelf cq hun (interpretatie van hun) boek en instituut een prescriptieve rol aangemeten, in plaats van een descriptieve. Van oudsher was er eerst de beleving en daarna de beschrijving. Ook voor de Bijbel en het christendom geldt dit. De Traditie ging vooraf aan het boek en de beleving is voor iedereen mogelijk, misschien wel juist voor hen die niet door religie zijn voorafbepaald..... Dat dit tot zoveel nijd leidt bij sommige aanhangers van prescriptieve religies, zegt al genoeg. De schrift en het instituut zijn voor sommigen tot afgoden geworden.
Ja.
Maar ik geloof niet dat Peda en jouw bijdrage echt met elkaar in tegenspraak zijn.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door Anja (oud account) »

Tin schreef:
Anja schreef:
peda schreef:
GeertN schreef:
Tin schreef:Schiet lekker op.
Tja "grote onzin".
Op het forum gekomen om te vertellen dat andere "grote onzin" vertellen en jij je grote waarheid beleefd?
Nee, maar je brandt mijn bijdrage af alsof het niks is, en verwacht dan een complimentje? Wedergeboorte en innerlijke transformatie op deze wijze met elkaar vergelijken gaat er bij mij niet in. Het betekent dat je of geen christen bent, en dus geen enkel idee hebt over de wedergeboorte, of wel een christen bent, maar niet weet of je wedergeboren bent. In ieder geval weet je niks af van de wedergeboorte, en daarom is jouw bijdrage grote onzin. Maar, misschien volgende keer beter, Tinnetje? Niet beledigd zijn, hoeft niet! Succes!
Hallo Geert,

Ik geef toe dat de term "' wedergeboorte"' door wie ook ingevuld wel tot een "' beleving"' gerekend kan worden. Maar voordat je die specifieke beleving ervaart, heb je wel eerst opgedaan "' wat "' je beleeft. Van geboorte af is het geen mens gegeven om vanuit het niets concreet te gaan beleven. In mijn ogen leer je eerst over de inhoud van een geloof ( belief ) en aansluitend komt de beleving ( faith ). Beleving en "'wedergeboren"' zijn is structureel in een geloofsopvatting verankert. Eerst de belief en dan de faith, zo is in mijn ogen de volgorde. Mystiek ( faith ) kom je in elke vorm van geloof tegen en niet alleen bij de christenen.
Hallo Peda,

Naar mijn ervaring en inzicht klopt dit niet en is dit het euvel van veel aanhangers van de gevestigde religies geworden: zij hebben zichzelf cq hun (interpretatie van hun) boek en instituut een prescriptieve rol aangemeten, in plaats van een descriptieve. Van oudsher was er eerst de beleving en daarna de beschrijving. Ook voor de Bijbel en het christendom geldt dit. De Traditie ging vooraf aan het boek en de beleving is voor iedereen mogelijk, misschien wel juist voor hen die niet door religie zijn voorafbepaald..... Dat dit tot zoveel nijd leidt bij sommige aanhangers van prescriptieve religies, zegt al genoeg. De schrift en het instituut zijn voor sommigen tot afgoden geworden.
Ja.
Maar ik geloof niet dat Peda en jouw bijdrage echt met elkaar in tegenspraak zijn.
Nee, ik ook niet, daarom had ik mijn bericht al aangevuld ;) Overigens geloof ik ook absoluut niet dat Peda er moeite mee heeft als ik een keer van mening ben dat iets niet klopt. ;)
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
peda
Berichten: 20686
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door peda »

Tin schreef:
peda schreef:
Anja schreef:
Overigens heb ik kort geleden een boek over Rahner binnengekregen. En dat sloeg ik weer eens in één keer open op de juiste pagina :mrgreen: (over de inhoudelijke basis van de transcendentale ervaring). De transcendente ervaring zoals Rahner die definieert, valt naar mijn mening en ervaring volledig buiten hetgeen Zolderworm astraal en mentaal noemt, en ook volledig buiten wat Sheldrake morfogenetische velden noemt. De morfogenetische velden van Sheldrake zouden naar mijn idee misschien wel voor een deel overeen kunnen komen met waar Zolderworm het over heeft.
Hallo Anja,

Vergeet niet dar Rahner een Rooms Katholiek theoloog was en zich precies bewoog binnen de geloofs piketten die in die gemeenschap gelden. In de christelijke orthodoxie worden transcendentie en transcendente ervaring anders gezien als bij diegenen die een andere spirituele richting volgen. Ik ben overigens wel benieuwd hoe Zolderworm aankijkt tegen de Sheldrake velden en de mentaal astrale wereld. Als psychisch monist sluit hij zeker aan bij een aantal esoterische gedachten, maar naar mijn weten is er ook sprake van verschillen. Behoort psychisch-monisme tot het landschap van de esoterie, of toch weer niet? :!: Voorts is daar ook nog Tin met zijn belangstelling voor de spirituele gedachten van de leraar Krishnamurti, die nog wat kan vertellen over dit onderwerp. Afwachten.

Hallo Peda,

Goed, hopelijk kunnen we weer verder waar het topic "innerlijke transformatie" gebleven was.
Uitspraken die me te binnen schieten van Krishnamurti, die denk ik wel relevant zijn, zijn:
"Is it possible to bring about a transformation in the brain cells".
Dit vind ik wel een opmerkelijke uitspraak, omdat het de suggestie lijkt dat een verandering van bewustzijn een verandering in het brein kan bewerkstelligen.
Over het brein zelf zegt hij:
"It is not your brain, or my brain. It is the brain of mankind".
Het brein als een het persoonlijk brein overstijgend iets dus.
Dat "human brain" is dan geconditioneerd, waardoor we ( de mensheid) is zoals zij is.
Is transformatie mogelijk?
Krishnamurti komt dan met termen als "intelligence", "to be attentive", "to have insight".
Termen, zeker de "intelligence", waarbij misschien niet direct duidelijk zijn in welke zin hij ze gebruikt.
Want tenslotte is het ook hier zo dat men een bepaalde feeling moet hebben voor hoe woorden door iemand gebruikt worden, om de betekenis op te kunnen pikken.

Weet niet of het toeval is dat het samenkomt, of dat je het weet, maar Krishnamurti heeft ook een paar gesprekken gevoerd waar Sheldrake aan mee deed. Vier gesprekken onder de titel "The nature of the mind". Lang geleden dat ik ze beken heb, reden om ze ergens voor weer eens voor boven water te halen misschien. maar Ik weet dus zo niet in hoeverre het nu hier besproken onderwerp er duidelijk in naar voren komt.
Zal bij gelegenheid een kijken.
Hallo Tin,

Ik wist wel van een ontmoeting van Krishnamurti met een vooraanstaand ( atoom ) wetenschapper uit recente tijd, wiens naam mij momenteel ontgleden is. Overigens is daar bij mijn weten op spiritueel niveau niet veel bij uitgekomen. Van een gedachtewisseling tussen Sheldrake en Kr. onder de titel "' The nature of mind "", weet ik niets. Het is zeer interessant n.a.v. de eerdere vraag van Anja of het morfogenetische veld van Sheldrake ten diepste samenvalt met de in de Kronieken beschreven Akasha "' wereld "'. En wanneer niet, welke fundamentele verschillen er tussen beide aanwezig zijn. Mocht jij nog iets dienaangaande vinden, dan houd ik mij aanbevolen. Wat mij bijgebleven is, is dat beiden het hebben over een het individuele brein overstijgend "' collectief "' brein. Dit brein is anders als het "' super-brein "' van de Borg cyborgs in de serie Startrek.
peda
Berichten: 20686
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door peda »

Anja schreef:
Tin schreef:

Maar ik geloof niet dat Peda en jouw bijdrage echt met elkaar in tegenspraak zijn.
Nee, ik ook niet, daarom had ik mijn bericht al aangevuld ;) Overigens geloof ik ook absoluut niet dat Peda er moeite mee heeft als ik een keer van mening ben dat iets niet klopt. ;)
Hallo Anja,

Daar heb ik geen enkele moeite mee. Ik stel duidelijk dat de ongeschapen Monade ( Godsvonk/ innerlijke Christus ) in de mens bij de geboorte reeds aanwezig is. Het is juist de Godsvonk die in de esoterie vooraf gaat aan het vlees ( het lichaam ). Of in het christendom de ziel ook reeds geschapen werd voor de bevruchting, hangt af van de aldaar specifieke aangehouden visie. In mijn bijdrage ging het om de specifieke relatie belief en faith. Eerst leert de mens de inhoud van een religie kennen ( belief ) , dan worden elementen uit het belief opgenomen in faith. De mystieke ervaring ( het ervaren van God/ de Goddelijke Omgeving of de versmelting met het Goddelijke ) is in mijn optiek altijd aan de basis doorspekt met elementen uit de religie. Hoe verder de mystieke ervaring "' reikt "' hoe minder deze elementen nog optreden en hoe "' puurder "' de ervaring wordt. De Monade, volgens de esoterie, wordt dan leidend in het leven van de mens. Ik denk dat wij daarin wel grotendeels overeenstemmen.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door Anja (oud account) »

peda schreef:
Hallo Tin,

Ik wist wel van een ontmoeting van Krishnamurti met een vooraanstaand ( atoom ) wetenschapper uit recente tijd, wiens naam mij momenteel ontgleden is.
Fritjof Capra :)

Dankzij het werk van Krishnamurti en Fritjof Capra (De Tao van Fysica) en de inspanningen van diverse andere wetenschappers (Roger Pennrose bijvoorbeeld https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Roger_Penrose) is heel duidelijk de parallel zichtbaar geworden tussen de ontdekkingen van de moderne natuurkunde en de eeuwenoude concepten uit de Oosterse mystiek. De boeddhistische filosofie en de kwantumfysica zitten op een aantal belangrijke punten op dezelfde golflengte. Beide stellen dat materie in essentie leeg is, dat tijd en ruimte constructen van het denken zijn, en dat de waarnemer de waarneming beinvloedt.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
peda
Berichten: 20686
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door peda »

Anja schreef:
peda schreef:
Hallo Tin,

Ik wist wel van een ontmoeting van Krishnamurti met een vooraanstaand ( atoom ) wetenschapper uit recente tijd, wiens naam mij momenteel ontgleden is.
Fritjof Capra :)

Dankzij het werk van Krishnamurti en Fritjof Capra (De Tao van Fysica) en de inspanningen van diverse andere wetenschappers (Roger Pennrose bijvoorbeeld https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Roger_Penrose) is heel duidelijk de parallel zichtbaar geworden tussen de ontdekkingen van de moderne natuurkunde en de eeuwenoude concepten uit de Oosterse mystiek. De boeddhistische filosofie en de kwantumfysica zitten op een aantal belangrijke punten op dezelfde golflengte. Beide stellen dat materie in essentie leeg is, dat tijd en ruimte constructen van het denken zijn, en dat de waarnemer de waarneming beinvloedt.
Hallo Anja,

Ik doelde op David Bohm, een kwantum natuurkundige met verdiende sporen in filosofie en neuropsychologie.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door Anja (oud account) »

peda schreef:
Anja schreef:
peda schreef:
Hallo Tin,

Ik wist wel van een ontmoeting van Krishnamurti met een vooraanstaand ( atoom ) wetenschapper uit recente tijd, wiens naam mij momenteel ontgleden is.
Fritjof Capra :)

Dankzij het werk van Krishnamurti en Fritjof Capra (De Tao van Fysica) en de inspanningen van diverse andere wetenschappers (Roger Pennrose bijvoorbeeld https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Roger_Penrose) is heel duidelijk de parallel zichtbaar geworden tussen de ontdekkingen van de moderne natuurkunde en de eeuwenoude concepten uit de Oosterse mystiek. De boeddhistische filosofie en de kwantumfysica zitten op een aantal belangrijke punten op dezelfde golflengte. Beide stellen dat materie in essentie leeg is, dat tijd en ruimte constructen van het denken zijn, en dat de waarnemer de waarneming beinvloedt.
Hallo Anja,

Ik doelde op David Bohm, een kwantum natuurkundige met verdiende sporen in filosofie en neuropsychologie.
Okay. Die valt voor mij onder de categorie "en andere wetenschappers". Dit omdat ik de naam en de theorie van Bohm wel eens heb genoemd (weet niet meer of het hier was of op Credible) en de reactie van een aantal religieuzen zowel als niet religieuzen daarop mij nog goed herinner. Sindsdien houd ik het persoonlijk iets dichter bij huis, dan maar wat minder indrukwekkende papieren. Maar ik ben het natuurlijk met je eens wb Bohm.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door Tin »

peda schreef:
Anja schreef:
peda schreef:
Hallo Tin,

Ik wist wel van een ontmoeting van Krishnamurti met een vooraanstaand ( atoom ) wetenschapper uit recente tijd, wiens naam mij momenteel ontgleden is.
.....

Ik doelde op David Bohm, een kwantum natuurkundige met verdiende sporen in filosofie en neuropsychologie.
Ja, er zijn vele gesprekken tussen K. en Bohm.
"The nature of the mind" is een serie van vier gesprekken tussen Krishnamurti, Bohm, Sheldrake en een psychiater: J. Hidley.
Maar goed, dat zegt verder natuurlijk nog weinig over de inhoud.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
peda
Berichten: 20686
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door peda »

Tin schreef:
peda schreef:
Anja schreef:
peda schreef:
Hallo Tin,

Ik wist wel van een ontmoeting van Krishnamurti met een vooraanstaand ( atoom ) wetenschapper uit recente tijd, wiens naam mij momenteel ontgleden is.
.....

Ik doelde op David Bohm, een kwantum natuurkundige met verdiende sporen in filosofie en neuropsychologie.
Ja, er zijn vele gesprekken tussen K. en Bohm.
"The nature of the mind" is een serie van vier gesprekken tussen Krishnamurti, Bohm, Sheldrake en een psychiater: J. Hidley.
Maar goed, dat zegt verder natuurlijk nog weinig over de inhoud.
Hallo Tin,

Juist de al of niet overeenkomst tussen het morfogenetische veld van Sheldrake en de oude Akasha Kronieken, boeien Anja en mij. Wanneer je daar wat over kunt vinden, staat jou een :flower1: toe. Overigens hoop ik dat de crew een goede oplossing weet te vinden voor jouw deelname ( door mij zeer gewaardeerd ) en eventueel het modereren in dezelfde sector op dit forum.
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door GeertN »

Innerlijke transformatie is dus van buiten niet zichtbaar. Dan zijn er twee mogelijkheden, een innerlijke transformatie die je zelf ondergaat, door veranderingen, of een innerlijke transformatie die door een kracht van buiten komt, en dat is de wedergeboorte. De vraag is dus nu wie of wat is deze kracht. Ik denk dat er maar een kracht in aanmerking komt. Ik denk dat Jezus Christus de enige is. Het gaat dus om een geestelijke verandering, en ik noem die verandering wedergeboorte. Een interessant artikel daarover is. Ik ben benieuwd naar de reacties.


[modbreak Trajecto] Hele webpagina's kopiëren is niet toegestaan.
Het betreft de pagina http://www.allaboutreligion.org/dutch/w ... risten.htm
Hierover wil GeertN praten.
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door callista »

Pffffffffff :roll: :w
Evangelisatie....mensen bekeert u allen; want er is maar 1 weg..

[modbreak Trajecto] Zulke verzuchtingen zijn niet de bedoeling. Melden van een bericht omdat je het tegen de regels vindt mag natuurlijk.
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door GeertN »

callista schreef:Pffffffffff :roll: :w
Evangelisatie....mensen bekeert u allen; want er is maar 1 weg..
Jij zegt het. Je verdient een :flower1: :flower1: :flower1:
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door GeertN »

Bij innerlijke transformatie denk ik aan de wedergeboorte, en daarbij bekijk ik die vanuit Bijbels perspectief. Ik begrijp heel goed dat de Bijbel geen maatstaf is voor de meeste mensen, maar, ik mag de vrijheid hebben de Bijbel wel als maatstaf te zien. Ik respecteer andere visies.

Ik demoniseer niet een andere religie. Ik mag wel mijn eigen mening hebben. Derek Prince was een Bijbelleraar die mijn mening zeer duidelijk omschrijft. Ik ben het eens met de wijze waarop hij dit zag. Ik citeer een stukje uit http://www.derekprince.nl/bijbelstudies ... rgeboorte/ , niet om te onderwijzen, niet als preek bedoeld, maar om mijn visie duidelijk te maken. Ik sta open voor kritiek op dit stuk, maar graag inhoudelijk. Alvast hartelijk dank!
Wedergeboorte is een onderwerp dat nauw samenhangt met de bekering. In Johannes 3 benadrukt Jezus tegenover Nicodemus, die tot de leidende klasse van de Joden behoort, tot drie keer toe de noodzaak van wedergeboorte om het Konin-krijk Gods te kunnen zien. Hij zegt: ‘Als iemand niet wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien.’ Het woord dat vertaald is met ‘opnieuw’ of ‘wederom’ betekent letterlijk ‘van boven’. Elders in het Nieuwe Testament wordt het gebruikt in de betekenis: ‘vanaf het begin’ en: ’geboren uit de Geest’. Om Nicodemus duidelijk te maken wat Hij bedoelt, gebruikt Jezus het beeld van de wind om de Heilige Geest aan te duiden. ‘De wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid; maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is.’ (Johannes 3:1-8) De Geest zelf is onzichtbaar. We kunnen Hem ook niet naar eigen believen of volgens onze regels laten werken.

Maar wat is er dan voor nodig om opnieuw (‘van boven’, ‘uit de Geest’) geboren te worden? In de loop van zijn bediening stelde Derek Prince die vraag aan honderden kerkgan-gers, die hem daarop geen bevredigend antwoord konden geven.

Het antwoord op die vraag, zegt Derek Prince, is te vinden in Johannes 1:11-13. In vers 11 wordt van Jezus gezegd: ‘Hij kwam tot het Zijne en de Zijnen hebben Hem niet aan-genomen.’ Als volk in zijn geheel, aanvaardden de Joden Hem niet. In vers 12 lezen we dat van ieder mens een persoonlijke reactie wordt verwacht: ‘Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven.’ Hoe wordt iemand een kind van God? Door Jezus Christus aan te nemen en in Hem te geloven. Derek Prince ontdekte dat veel kerkgangers die zich wel christen noemden, nog nooit Jezus Christus hadden aangenomen.
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door Zolderworm »

callista schreef:Pffffffffff :roll: :w
Evangelisatie....mensen bekeert u allen; want er is maar 1 weg..
Feitelijk heeft hij geen enkel idee wat innerlijke transformatie inhoudt. Hij geeft een volkomen horizontale uitleg eraan.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20686
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door peda »

Zolderworm schreef:
callista schreef:Pffffffffff :roll: :w
Evangelisatie....mensen bekeert u allen; want er is maar 1 weg..
Feitelijk heeft hij geen enkel idee wat innerlijke transformatie inhoudt. Hij geeft een volkomen horizontale uitleg eraan.
Dat is gewoon duidelijk. In jouw visie is de transformatie misschien voor niemand weggelegd, bij de christelijke orthodoxie zo ongeveer voor allen die het kruis-offer van Jezus accepteren. Een principieel andere belevingswereld.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door Zolderworm »

peda schreef:
Zolderworm schreef:
callista schreef:Pffffffffff :roll: :w
Evangelisatie....mensen bekeert u allen; want er is maar 1 weg..
Feitelijk heeft hij geen enkel idee wat innerlijke transformatie inhoudt. Hij geeft een volkomen horizontale uitleg eraan.
Dat is gewoon duidelijk. In jouw visie is de transformatie misschien voor niemand weggelegd, bij de christelijke orthodoxie zo ongeveer voor allen die het kruis-offer van Jezus accepteren. Een principieel andere belevingswereld.
Help. In mijn visie is de transformatie voor iedereen weggelegd. Alleen duurt het wat langer. Het is (volgens mij) gewoon de volgende stap in onze evolutie. En stap waarbij we loskomen van onze instinctieve gebondenheid aan de natuur.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20686
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door peda »

Zolderworm schreef:
peda schreef:
Zolderworm schreef:
callista schreef:Pffffffffff :roll: :w
Evangelisatie....mensen bekeert u allen; want er is maar 1 weg..
Feitelijk heeft hij geen enkel idee wat innerlijke transformatie inhoudt. Hij geeft een volkomen horizontale uitleg eraan.
Dat is gewoon duidelijk. In jouw visie is de transformatie misschien voor niemand weggelegd, bij de christelijke orthodoxie zo ongeveer voor allen die het kruis-offer van Jezus accepteren. Een principieel andere belevingswereld.
Help. In mijn visie is de transformatie voor iedereen weggelegd. Alleen duurt het wat langer. Het is (volgens mij) gewoon de volgende stap in onze evolutie. En stap waarbij we loskomen van onze instinctieve gebondenheid aan de natuur.
Maar na de transformatie neem je toch niet meer deel aan het aardse proces. ik zie daarentegen alleen maar meer mensen op aarde komen en geen vermindering als gevolg van transformatie. Vandaar mijn idee dat transformatie tot op heden althans niet voor velen is weggelegd. Het is toch geen ( kosmische ) wet dat de volgende stap in het ( geestelijk ) evolutieproces ook altijd met succes wordt doorlopen. .
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door GeertN »

Zolderworm schreef:Help. In mijn visie is de transformatie voor iedereen weggelegd. Alleen duurt het wat langer. Het is (volgens mij) gewoon de volgende stap in onze evolutie. En stap waarbij we loskomen van onze instinctieve gebondenheid aan de natuur.
Ik geloof niet in een volgende stap in onze evolutie. Ik geloof in een schepping. Ik begrijp dat er andere visies zijn, en die respecteer ik. We kunnen van mening verschillen, dat maakt het gesprek boeiend. Elders in dit forum vond ik een interessante bijdrage over de wedergeboorte. Je kunt het horizontaal noemen, dat mag. Ik zie het anders. Ik plaats de bijdrage hier. Misschien kunnen we daarover van gedachten wisselen? Ik ben benieuwd naar jouw visie op onderstaande, naar mijn mening inderdaad duidelijke verhelderende uiteenzetting. Ik zou graag de innerlijke transformatie willen behandelen aan de hand van de wedergeboorte. Als je dat niet wil, respecteer ik dat. Misschien kan je in dat geval wel kort aangeven waarom niet? Alvast mijn hartelijk dank!

De duidelijke verhelderende uiteenzetting betreft:
Anja schreef:
ineke-kitty schreef:Zoals de Schrift leert: "Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees, en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest. Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: gijlieden moet wederom geboren worden".

Volgens Gen. 1:26,27 schiep God de mens naar Zijn beeld.
Wij, mensen, kunnen wel Zijn beeld gelijkvormig worden, maar daar is toch tenminste wedergeboorte voor nodig.
De natuurlijke mens lijkt in de verste verte niet op God en op Christus.
Christus Jezus is het afschijnsel en het uitgedrukte Beeld van Zijn Zelfstandigheid, Zijn Wezen, Zijn Ziel.
God drukt Zich dus uit door Christus , en alleen door wedergeboorte kunnen wij aan Zijn Beeld gelijkvormig worden.

Wie is dan die Nieuwe Mens?
Hij is de Eerstgeborene aller creatuur: de Eerstgeborene van de Nieuwe Schepping.
Niet de eerste Adam, maar de tweede Adam, namelijk Christus Jezus, de beloofde Verlosser, de Messias, de Gezalfde, Hij, Die door de dood is heengegaan, is het Beeld van de onzienlijke God.
Toen Jezus Christus aan het kruis hing, toen dus die Tweede Adam aan het kruis hing, werd met een speer Zijn zijde geopend en daaruit werd genomen: Water, dat is Woord van God, en Bloed, dat is Leven, eeuwig, onvergankelijk Leven.
1 Johannes 5:8 zegt dan ook: En drie zijn er, die getuigen de Geest, en het Water, en het Bloed; en die drie zijn tot EEN.
Zij getuigen eendrachtig van Gods Zoon, van Christus Jezus.

Het begint met de eerste getuige, de Heilige Geest, waardoor de tweede getuige, Gods Woord, van water tot wijn en dus tot die derde getuige, nieuw leven, wordt. Ze zijn samen EEN. Ze getuigen in eenheid van Jezus Christus.
Zeer hartelijk dank voor deze duidelijke verhelderende uiteenzetting!
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door GeertN »

peda schreef:Maar na de transformatie neem je toch niet meer deel aan het aardse proces. ik zie daarentegen alleen maar meer mensen op aarde komen en geen vermindering als gevolg van transformatie. Vandaar mijn idee dat transformatie tot op heden althans niet voor velen is weggelegd. Het is toch geen ( kosmische ) wet dat de volgende stap in het ( geestelijk ) evolutieproces ook altijd met succes wordt doorlopen. .
Inderdaad. Zelfs als je uitgaat van een (geestelijk) evolutieproces, dan is het zeker geen wet dat deze stap succesvol is. Wat gebeurt er wanneer deze stap mislukt? Daar ben ik heel benieuwd naar, vanuit de visie van TS.
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door Zolderworm »

GeertN schreef:
peda schreef:Maar na de transformatie neem je toch niet meer deel aan het aardse proces. ik zie daarentegen alleen maar meer mensen op aarde komen en geen vermindering als gevolg van transformatie. Vandaar mijn idee dat transformatie tot op heden althans niet voor velen is weggelegd. Het is toch geen ( kosmische ) wet dat de volgende stap in het ( geestelijk ) evolutieproces ook altijd met succes wordt doorlopen. .
Inderdaad. Zelfs als je uitgaat van een (geestelijk) evolutieproces, dan is het zeker geen wet dat deze stap succesvol is. Wat gebeurt er wanneer deze stap mislukt? Daar ben ik heel benieuwd naar, vanuit de visie van TS.
Weet je wel over welke transformatie wij het hier hebben? Die welke onder meer door Sri Aurobindo is beschreven. Heb je ooit een boek van hem gelezen?
Only dead fish go with the flow
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door GeertN »

Zolderworm schreef:Weet je wel over welke transformatie wij het hier hebben?
Ik ben ook een onderdeel van wij, dus, ik kan jou ook die vraag stellen. Voor mij is er slechts een innerlijke transformatie, en dat is de wedergeboorte. Er zijn meerdere mensen die hierover geschreven hebben. Naar mijn mening staat de meest acurate beschrijving in de Bijbel. Geloof je dat ook? Of wijs je deze beschrijving volledig af? Hoe denk je over de beschrijving van ineke-kitty, waar ik mijn handtekening onder kan zetten?
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
peda
Berichten: 20686
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: Weet je wel over welke transformatie wij het hier hebben? Die welke onder meer door Sri Aurobindo is beschreven. Heb je ooit een boek van hem gelezen?
Hallo Zolderworm,

Ik volg in deze ook de gedachten van Sri Aurobindo, maar ook van hem kun je toch niet zeggen dat hij hier op aarde de transformatie heeft bereikt. Van Boeddha wordt de Verlichting verondersteld/aangenomen en wanneer je er van uitgaat dat wat voor hem geldt op lange termijn voor allen zal gelden, dan heb jij gelijk. Maar hoe kom je dat te weten. Ook diegenen die het Hoger Zelf van de mens beschouwen als onvergankelijke Godsvonk gaan er van uit dat op termijn voor elke Godsvonk de weg terug naar de Bron gegeven is ( transformatie ). Maar of dat ook zo is ?
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: Innerlijke transformatie

Bericht door GeertN »

peda schreef:Ik volg in deze ook de gedachten van Sri Aurobindoan, maar ook van hem kun je toch niet zeggen dat hij hier op aarde de transformatie heeft bereikt. Van Boeddha wordt de Verlichting verondersteld/aangenomen en wanneer je er van uitgaat dat wat voor hem geldt op lange termijn voor allen zal gelden, dan heb jij gelijk. Maar hoe kom je dat te weten. Ook diegenen die het Hoger Zelf van de mens beschouwen als onvergankelijke Godsvonk gaan er van uit dat op termijn voor elke Godsvonk de weg terug naar de Bron gegeven is ( transformatie ). Maar of dat ook zo is ?
Duidelijk, peda. Ik ben met je eens dat van Sri Aurobindo niet gezegd kan worden dat hij deze transformatie bereikt heeft. Op basis van wat ik weet van Sri Aurobindo, denk ik zelfs dat hij helemaal geen transformatie bereikt heeft. Waarschijnlijk kent geen van de forumdeelnemers deze beste man. Misschien heeft iemand hem wel eens ontmoet, of in een vorig leven aangetroffen. Ik denk het niet. Ik denk ook niet dat Boeddha deze transformatie bereikt heeft. We kunnen het niet nagaan. Hoe moet ik je laatste zin opvatten, peda? Kan je dat een beetje uitdiepen?
Ook diegenen die het Hoger Zelf van de mens beschouwen als onvergankelijke Godsvonk gaan er van uit dat op termijn voor elke Godsvonk de weg terug naar de Bron gegeven is ( transformatie ).
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!