Moederbelofte

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Etnik
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 apr 2017, 18:16
Man/Vrouw: M

Moederbelofte

Bericht door Etnik »

Genesis 3 vers 15 wordt vaak aangehaald als de moederbelofte..

Zoals ik het begrepen heb betekent dit dat er vijandschap gezet is tussen mens en satan. Dat de satan de mens weliswaar pijn doet, maar dat Christus de satan de kop zal vermorzelen en dus zal vernietigen of buiten spel zetten.

Maar wie heeft deze moederbelofte eigenlijk bedacht? En hoe laat dit zich eigenlijk uit de tekst wijzen?

Immers, de satan wordt niet genoemd. Sterker nog in Gen 15 vers 1 wordt de slang onder het gedierte des velds geschaard, wat elke discussie over de aard van het dier weghaalt.

Verder is het gegeven dat slangen en mensen in die periode en in dat gebied uiteraard elkaars vijanden waren. De slang beet de mens in de hiel en de mens sloeg de slang de kop in. Is het dan niet een exacte weerspiegeling van de situatie in die periode? Het lijkt hierbij meer op een verhaal, zoals hoe de wasbeer zijn staart verloor etc. Oftewel verklarende verhalen of fabels waarvan er in die tijd zovelen bekend zijn. Uiteraard verliest de slang hier ook iets: Zijn poten. Hij moet immers over de grond kruipen. En dit, vanuit menselijk perspectief, denigrerende wijze van voortbewegen, wordt hier mede verklaard.

Maar hoe zit het dan met die moederbelofte? Wie heeft dat bedacht en waar is het op gebaseerd?

Ter ondersteuning hieronder de tekst van Genesis 3 tot en met 17
De slang nu was listiger dan al het gedierte des velds, hetwelk de HEERE God gemaakt had; en zij zeide tot de vrouw: Is het ook, dat God gezegd heeft: Gijlieden zult niet eten van allen boom dezes hofs?

2 En de vrouw zeide tot de slang: Van de vrucht der bomen dezes hofs zullen wij eten;

3 Maar van de vrucht des booms, die in het midden des hofs is, heeft God gezegd: Gij zult van die niet eten, noch die aanroeren, opdat gij niet sterft.

4 Toen zeide de slang tot de vrouw: Gijlieden zult den dood niet sterven;

5 Maar God weet, dat, ten dage als gij daarvan eet, zo zullen uw ogen geopend worden, en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad.

» meer

6 En de vrouw zag, dat die boom goed was tot spijze, en dat hij een lust was voor de ogen, ja, een boom, die begeerlijk was om verstandig te maken; en zij nam van zijn vrucht en at; en zij gaf ook haar man met haar, en hij at.

7 Toen werden hun beider ogen geopend, en zij werden gewaar, dat zij naakt waren; en zij hechtten vijgeboombladeren samen, en maakten zich schorten.

8 En zij hoorden de stem van den HEERE God, wandelende in den hof, aan den wind des daags. Toen verborg zich Adam en zijn vrouw voor het aangezicht van den HEERE God, in het midden van het geboomte des hofs.

9 En de HEERE God riep Adam, en zeide tot hem: Waar zijt gij?

10 En hij zeide: Ik hoorde Uw stem in den hof, en ik vreesde; want ik ben naakt; daarom verborg ik mij.

11 En Hij zeide: Wie heeft u te kennen gegeven, dat gij naakt zijt? Hebt gij van dien boom gegeten, van welken Ik u gebood, dat gij daarvan niet eten zoudt?

12 Toen zeide Adam: De vrouw, die Gij bij mij gegeven hebt, die heeft mij van dien boom gegeven, en ik heb gegeten.

13 En de HEERE God zeide tot de vrouw: Wat is dit, dat gij gedaan hebt? En de vrouw zeide: De slang heeft mij bedrogen, en ik heb gegeten.

14 Toen zeide de HEERE God tot die slang: Dewijl gij dit gedaan hebt, zo zijt gij vervloekt boven al het vee, en boven al het gedierte des velds! Op uw buik zult gij gaan, en stof zult gij eten, al de dagen uws levens.

15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.

16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.

17 En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Moederbelofte

Bericht door Sanne »

Etnik schreef:
Maar wie heeft deze moederbelofte eigenlijk bedacht? En hoe laat dit zich eigenlijk uit de tekst wijzen?
Uit hoofdstuk 3 vers 14 blijkt toch wie er aan het woord is en wie dus ook deze belofte doet! Openbaring 12:9 legt uit wie er met de slang wordt bedoeld.
peda
Berichten: 20636
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Moederbelofte

Bericht door peda »

Sanne schreef:
Etnik schreef:
Maar wie heeft deze moederbelofte eigenlijk bedacht? En hoe laat dit zich eigenlijk uit de tekst wijzen?
Uit hoofdstuk 3 vers 14 blijkt toch wie er aan het woord is en wie dus ook deze belofte doet! Openbaring 12:9 legt uit wie er met de slang wordt bedoeld.
Volgens vele exegeten is de moederbelofte de eerst ( Moeder ) gedane belofte door God van een reeks steeds verdere verfijningen , die profetisch verwijzen naar de komst van Christus ( Verlosser ).
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Moederbelofte

Bericht door Anja (oud account) »

@Etnik, bedankt voor de topic.

@Peda, bedankt voor het delen van de interpretatie van vele exegeten.

@Piebe, net Gen. 2 en 3 nog eens gelezen (in de versie van de Bijbel waarmee het voor mij allemaal begon, de quoteversie van Het Boek). Nu ben ik er helemaal overtuigd van dat je aldoor gelijk had over de slang.

En ook van mijn eigen interpretatie (die niemand hoeft te delen, verder niet belangrijk) dat Adam daar het product van genetische manipulatie is geweest en dat Eva uit zijn DNA is gemaakt en dat hij daarom zei, vrij vertaald door mijzelf "deze is tenminste van mijn eigen soort" (HB deel van mijn lichaam, SV vlees van mijn vlees). De slang is dan de (enige) Allerhoogste, Christus, en Die heeft de mens, de mannelijke en vrouwelijke mens in Gen.1 in aanzijn geroepen. En deze slang is de slang die verhoogd moest worden aan het kruis.

Een interessant artikel die weer een andere interpretatie belicht:http://www.brammoerland.com/teksten/ArroganteDenken.pdf
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Moederbelofte

Bericht door Sanne »

peda schreef:
Volgens vele exegeten is de moederbelofte de eerst ( Moeder ) gedane belofte door God van een reeks steeds verdere verfijningen , die profetisch verwijzen naar de komst van Christus ( Verlosser ).
Het klopt dat de betekenis van deze profetie in de rest van de Bijbel wordt uitgewerkt.
In Openbaring 12 wordt uitgelegd dat Satan de oorspronkelijke slang is. Jezus noemt de religieuze leiders in zijn tijd "addergebroed".

Eva zal wel gedacht hebben dat zij de vrouw was uit de profetie. Nadat Kaïn was geboren, zei ze: "Door Jahweh's gunst heb ik een mannelijk kind voortgebracht". Maar in hetzelfde hoofdstuk van Openbaring wordt over een vrouw gesproken die in de hemel is. En haar zaad zijn degenen die Gods geboden onderhouden en getuigenis geven over Christus. 12:17.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Moederbelofte

Bericht door Anja (oud account) »

Sanne schreef:
peda schreef:
Volgens vele exegeten is de moederbelofte de eerst ( Moeder ) gedane belofte door God van een reeks steeds verdere verfijningen , die profetisch verwijzen naar de komst van Christus ( Verlosser ).
Het klopt dat de betekenis van deze profetie in de rest van de Bijbel wordt uitgewerkt.
In Openbaring 12 wordt uitgelegd dat Satan de oorspronkelijke slang is. Jezus noemt de religieuze leiders in zijn tijd "addergebroed".

Eva zal wel gedacht hebben dat zij de vrouw was uit de profetie. Nadat Kaïn was geboren, zei ze: "Door Jahweh's gunst heb ik een mannelijk kind voortgebracht". Maar in hetzelfde hoofdstuk van Openbaring wordt over een vrouw gesproken die in de hemel is. En haar zaad zijn degenen die Gods geboden onderhouden en getuigenis geven over Christus. 12:17.
Dankjewel voor de attendering. :flower1:

Als Jezus uit de geslachtslijn van Adam en Eva komt, dan zou Eva toch de juiste gedachte gehad kunnen hebben. :) Jezus noemt zich "de mensenzoon" :)
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Moederbelofte

Bericht door Anja (oud account) »

Het blijft voor mij nog maar de vraag of alles wat Jahwe genoemd wordt, zoals het godsbeeld van de Jahwe uit Genesis 2 wel Abba is...... en dan is het van daaruit ook nog maar de vraag welke de oorspronkelijke slang is. De door Mozes vooruitgewezen verhoogde die in Christus tot verwerkelijking kwam, of de verlaagde van de religieuzen, die Jezus adderengebroed.

Interessant vind ik ook dat de naam die in het Hebreeuws gebruikt wordt voor God verandert van Elohim in Genesis 1 naar JHWH Elohim in Genesis 2. Persoonlijk geloof ik dat de schrijver hiermee wil uitdrukken dat de scheppende, transcendente God van Genesis 1 ook innerlijk ervaren kan worden als een persoonlijke God, verbonden met de mensheid, zoals in het verhaal in Genesis 2.

Als de mens in het Genesisverhaal nog verblijft bij God is er geen onderscheid tussen man en vrouw. Er lijkt sprake van androgynie. Die staat van androgynie veranderde pas bij het incarneren in de dualiteit (na het "eten" van de boom van de dualiteit, oftewel goed en kwaad. ) De mens wordt dan pas opgesplitst in man en vrouw. In de Bijbel staat dat God Eva maakt uit de "tesla" van Adam. De Bijbelvertalers hebben ervoor gekozen dit met rib te vertalen, maar het Hebreeuwse woord tesla kan ook kant of zijde betekenen. Hoe dan ook, of we nou uitgaan van rib of zijde, het blijft interessant dat er van 1 mens 2 mensen wordt gemaakt. De mens kwam terecht in een nieuwe ervaring, namelijk van leven in de dualiteit. Goed en kwaad zijn een voorbeeld van de uitersten waarmee de mens nu wordt geconfronteerd. Na het eten van de boom van dualiteit, maakt de mens kennis met de materie en met het spanningsveld tussen de twee uitersten. De mens heeft dan de mogelijkheid tot het maken van keuzes en is in staat om daarvan te leren, en om inzicht te verwerven. De mens ontdekt ook het verschil tussen man en vrouw en de aantrekkingskracht die daarmee gepaard gaat.

In Genesis 2:21 staat dat Adam door God in een diepe slaap wordt gebracht. Dit zou je ook zo kunnen zien dat de mens eenmaal op aarde in zijn sterfelijke lichaam, zijn Goddelijke herkomst vergeet. Slapen is net als sterven in de Bijbel een metafoor voor spirituele onbewustheid. De waarschuwing uit Genesis 2:17 zou daarop kunnen duiden, want ze stierven niet letterlijk die dag en zouden nog vele eeuwen leven. Maar de bewuste verbinding met God werd wel verbroken.

Het leuke aan de Bijbelverhalen vind ik juist de verschillende interpretatiemogelijkheden en zienswijzen waarmee je ernaar kunt kijken en waarmee de Bijbelschrijvers hebben gekeken. De Bijbel spreekt van een vervloeking en de christelijke kerk van een zondeval. Wie echter Genesis interpreteert zoals ik bovenstaand een voorbeeld van geef, die ziet tussen de beelden van het verhaal door misschien eerder een goddelijk plan opdoemen dan een goddelijke vervloeking. Volgende de interpretatie hierboven zou de aarde dan door God geschapen zijn voor de mens, zodat die een groeiproces kan doormaken. Als wij door het leven in de dualiteit inzicht krijgen in goed en kwaad, krijgen wij de mogelijkheid om vanuit een "vrije" keus (daar hebben we hem weer :clown: ) steeds meer te worden als Hij ons heeft bedoeld: naar zijn beeld en gelijkenis (Genesis 1:127).

Ik denk dat wie liever gelooft in een liefdevolle, alwetende God dan in een wraakzuchtige, feilbare God, in het Genesisverhaal eerder een opdracht zien dan een straf. En ik denk dat dat helemaal niet zo'n verkeerd uitgangspunt is cq hoeft te zijn...... Niet als we mensen niet tot vijand van Jezus willen maken. Ik denk dat als we de verbinding willen zien, in plaats van de verschillen als onoverkomelijk te zien, dat we dan samen een heel eind op weg zijn, een stapje verder dan vanwaar we gekomen zijn.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Moederbelofte

Bericht door Sanne »

Anja schreef:
Als Jezus uit de geslachtslijn van Adam en Eva komt, dan zou Eva toch de juiste gedachte gehad kunnen hebben. :) Jezus noemt zich "de mensenzoon" :)
Jezus kwam wel als mens op aarde. Zijn oorsprong was echter uit de hemel. God is zijn Vader, maar er is ook een moeder. Paulus verwijst daarnaar in Gal.4:6,7,26. Het is een figuurlijke vrouw, net als in Openbaring 12.
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: Moederbelofte

Bericht door GeertN »

Sanne schreef:
Anja schreef:
Als Jezus uit de geslachtslijn van Adam en Eva komt, dan zou Eva toch de juiste gedachte gehad kunnen hebben. :) Jezus noemt zich "de mensenzoon" :)
Jezus kwam wel als mens op aarde. Zijn oorsprong was echter uit de hemel. God is zijn Vader, maar er is ook een moeder. Paulus verwijst daarnaar in Gal.4:6,7,26. Het is een figuurlijke vrouw, net als in Openbaring 12.
Wie is die moeder?
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
Bundelband
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 jul 2017, 22:12
Man/Vrouw: M

Re: Moederbelofte

Bericht door Bundelband »

Etnik schreef:Genesis 3 vers 15 wordt vaak aangehaald als de moederbelofte..

Maar wie heeft deze moederbelofte eigenlijk bedacht? En hoe laat dit zich eigenlijk uit de tekst wijzen?
Maar hoe zit het dan met die moederbelofte? Wie heeft dat bedacht en waar is het op gebaseerd?
Deze "moederbelofte" (wat zoveel zou inhouden dat dit de moeder is van alle beloftes) is de eerste profetie in de Bijbel, gedaan door God zelf, zoals u kunt lezen in Gen.3:14.

Toen zeide de HEERE God tot die slang: Dewijl gij dit gedaan hebt, zo zijt gij vervloekt boven al het vee, en boven al het gedierte des velds! Op uw buik zult gij gaan, en stof zult gij eten, al de dagen uws levens.

Deze profetie is gedeeltelijk in vervulling gegaan, de hiel is vermorzeld maar de kop van de slang nog niet. Dat deze slang synoniem staat voor de duivel kunt u lezen in Openbaringen 12:9.

En de grote draak is geworpen, namelijk de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, zeg ik, geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen.

In beginsel is deze kop al wel vermorzeld door het werk van Jezus aan het kruis, zoals u kunt lezen in Joh.19:30.

Toen Jezus dan den edik genomen had, zeide Hij: Het is volbracht! En het hoofd buigende, gaf den geest.

In Romeinen 16:20 wordt vooruitgekeken naar de definitieve vervulling:

En de God des vredes zal den satan haast onder uw voeten verpletteren. De genade van onzen Heere Jezus Christus zij met ulieden. Amen.

Echter over de volledige vervulling van deze profetie kunt u lezen in Openbaringen 20:10.

En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den poel des vuurs en sulfers, alwaar het beest en de valse profeet zijn; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid.
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: Moederbelofte

Bericht door GeertN »

Bundelband schreef: Echter over de volledige vervulling van deze profetie kunt u lezen in Openbaringen 20:10.

En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den poel des vuurs en sulfers, alwaar het beest en de valse profeet zijn; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid.
Wat houdt deze volledige vervulling in? Ligt deze nog in de toekomst?
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
Bundelband
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 jul 2017, 22:12
Man/Vrouw: M

Re: Moederbelofte

Bericht door Bundelband »

GeertN schreef:Wat houdt deze volledige vervulling in? Ligt deze nog in de toekomst?
Voor zover ik het kan bekijken zal de duivel 4 maal vallen, waarvan de eerste val reeds gebeurd is (Ezechiël 28:11-19 en Jesaja 14:3-23). Hij bevind zich nu op aarde en is hier overste van de wereld, hoewel hij nog immer toegang heeft tot de hemel en kan daar nog steeds mensen aanklagen zoals blijkt uit Openbaringen 12:10. De tweede val houdt in dat hij verbannen zal worden naar de aarde en zijn intrek neemt in de antichrist, de toegang tot de hemel zal hem ontzegd worden (Openbaringen 12:9). De derde val betekent een verbanning naar de afgrond, waar hij geketend zal worden voor 1000 jaren (Openbaring 20:1-3). De vierde val is zijn definitieve einde; hij zal geworpen worden in de poel des vuurs en zijn kop zal dus vermorzeld zijn (Openbaring 20:10).

Dit is het lot van de duivel en allen die hem volgen.

Maar de belofte houdt ook in:

Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. (Joh.3:16)
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: Moederbelofte

Bericht door GeertN »

Bundelband schreef:Voor zover ik het kan bekijken zal de duivel 4 maal vallen, waarvan de eerste val reeds gebeurd is (Ezechiël 28:11-19 en Jesaja 14:3-23). Hij bevind zich nu op aarde en is hier overste van de wereld, hoewel hij nog immer toegang heeft tot de hemel en kan daar nog steeds mensen aanklagen zoals blijkt uit Openbaringen 12:10. De tweede val houdt in dat hij verbannen zal worden naar de aarde en zijn intrek neemt in de antichrist, de toegang tot de hemel zal hem ontzegd worden (Openbaringen 12:9). De derde val betekent een verbanning naar de afgrond, waar hij geketend zal worden voor 1000 jaren (Openbaring 20:1-3). De vierde val is zijn definitieve einde; hij zal geworpen worden in de poel des vuurs en zijn kop zal dus vermorzeld zijn (Openbaring 20:10).

Dit is het lot van de duivel en allen die hem volgen.

Maar de belofte houdt ook in:

Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. (Joh.3:16)
Dank voor je uitleg, Bundelband. Ik kan me daar grotendeels in vinden. Vooral de belofte is natuurlijk een geweldig gegeven, iets dat we ieder mens gunnen.
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Moederbelofte

Bericht door Sanne »

GeertN schreef:
Sanne schreef:
Anja schreef:
Als Jezus uit de geslachtslijn van Adam en Eva komt, dan zou Eva toch de juiste gedachte gehad kunnen hebben. :) Jezus noemt zich "de mensenzoon" :)
Jezus kwam wel als mens op aarde. Zijn oorsprong was echter uit de hemel. God is zijn Vader, maar er is ook een moeder. Paulus verwijst daarnaar in Gal.4:6,7,26. Het is een figuurlijke vrouw, net als in Openbaring 12.
Wie is die moeder?
God beschrijft zichzelf als een Echtgenoot van zijn aanbidders. Dus zijn aanbidders worden dan met een vrouw vergeleken. In Jeremia 3:14 vind je een voorbeeld hiervan. Als je dan Galaten 4 erbij neemt, dan wordt er ook gesproken over een vrouw, maar deze is "boven" of in de hemel. Gods heeft ook aanbidders in de hemel en deze heeft als het ware ook kinderen voortgebracht. Jezus kwam uit de hemel.