De eerste brief van Johannes

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De eerste brief van Johannes

Bericht door ericjan »

[quote="Piebe Paulusma"]
Gewoon? Het was juist een wonderlijke tijd toen de Geest sprak door de apostelen!
De Heilige Geest spreekt nog steeds door weder geborenen.

* Omwille van de TAG's die niet meewerken, het overtollige verwijderd.
Laatst gewijzigd door ericjan op 06 feb 2018, 10:28, 2 keer totaal gewijzigd.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
peda
Berichten: 20635
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De eerste brief van Johannes

Bericht door peda »

Ik volg op basis van de NT uitspraken niet de theologie van de twee mogelijkheden van Rechtvaardiging.
@ 1 het leven naar de wet, exclusief voorbehouden aan het eerste verbondsvolk. De Joodse manier
@ 2 het volgen van het offer van Jezus voor alle anderen ( diegenen die niet behoren tot het eerste verbond ). De christelijke manier.

Zoals ik Paulus begrijp zullen ook de tot het eerste verbondsvolk behorenden, het kruisoffer van Jezus moeten gaan volgen,
om het Heil deelachtig te worden

Dat het Joodse geloof over de these dat uitsluitend het kruisoffer Rechtvaardiging/ Genade geeft, niets wil horen, is ook duidelijk.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De eerste brief van Johannes

Bericht door ericjan »

peda schreef:Ik volg op basis van de NT uitspraken niet de theologie van de twee mogelijkheden van Rechtvaardiging.
@ 1 het leven naar de wet, exclusief voorbehouden aan het eerste verbondsvolk. De Joodse manier
@ 2 het volgen van het offer van Jezus voor alle anderen ( diegenen die niet behoren tot het eerste verbond ). De christelijke manier.

Zoals ik Paulus begrijp zullen ook de tot het eerste verbondsvolk behorenden, het kruisoffer van Jezus moeten gaan volgen,
om het Heil deelachtig te worden

Dat het Joodse geloof over de these dat uitsluitend het kruisoffer Rechtvaardiging/ Genade geeft, niets wil horen, is ook duidelijk.
Het eerste Eeuwige verbond tussen G'd en Zijn uitverkoren Joodse volk Israel is niet opgeheven.
Alleen wie uit het Joodse volk Israel Christus gaat volgen kan geen aanspraak meer maken op het eerste verbond, maar puur op Ganade in Christus, net als wij uit de heidenen.

Romeinen 3 laat dat fraai zien: De G'd van de Joden is nu OOK G'd uit de heidenen.
Romeinen 3
29 Of is God alleen de God van Joden? En niet ook van heidenen? Ja, ook van heidenen.
30 Het is toch immers één en dezelfde God, Die besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof en onbesnedenen door het geloof.

G'd Die de besnedenen (Joden) zal rechtvaardigen uit het geloof.
Uit het geloof, het geloof van Abraham waarop de Beloften aan aardsvader Abraham aan zijn nageslacht is gekomen, zie Romeinen 9
In Romeinen 9
4 Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De eerste brief van Johannes

Bericht door callista »

ericjan schreef:
De Heilige Geest spreekt nog steeds door weder geborenen.
:D
Ik neem aan of vermoed dat jij jezelf als wedergeboren ziet?
En sommige andere christenen niet?
peda
Berichten: 20635
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De eerste brief van Johannes

Bericht door peda »

ericjan schreef:
peda schreef:Ik volg op basis van de NT uitspraken niet de theologie van de twee mogelijkheden van Rechtvaardiging.
@ 1 het leven naar de wet, exclusief voorbehouden aan het eerste verbondsvolk. De Joodse manier
@ 2 het volgen van het offer van Jezus voor alle anderen ( diegenen die niet behoren tot het eerste verbond ). De christelijke manier.

Zoals ik Paulus begrijp zullen ook de tot het eerste verbondsvolk behorenden, het kruisoffer van Jezus moeten gaan volgen,
om het Heil deelachtig te worden

Dat het Joodse geloof over de these dat uitsluitend het kruisoffer Rechtvaardiging/ Genade geeft, niets wil horen, is ook duidelijk.
Het eerste Eeuwige verbond tussen G'd en Zijn uitverkoren Joodse volk Israel is niet opgeheven.
Alleen wie uit het Joodse volk Israel Christus gaat volgen kan geen aanspraak meer maken op het eerste verbond, maar puur op Ganade in Christus, net als wij uit de heidenen.

Romeinen 3 laat dat fraai zien: De G'd van de Joden is nu OOK G'd uit de heidenen.
Romeinen 3
29 Of is God alleen de God van Joden? En niet ook van heidenen? Ja, ook van heidenen.
30 Het is toch immers één en dezelfde God, Die besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof en onbesnedenen door het geloof.

G'd Die de besnedenen (Joden) zal rechtvaardigen uit het geloof.
Uit het geloof, het geloof van Abraham waarop de Beloften aan aardsvader Abraham aan zijn nageslacht is gekomen, zie Romeinen 9
In Romeinen 9
4 Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.
Hallo eric jan,

Zie jij dan voor de Joden die Niet Christus volgen wel Heil weggelegd vanuit het eerste eeuwigdurende Verbond via het volgen van de Wet ?. In dat geval zijn er in jouw geloofsvisie twee mogelijkheden om het Heil te verkrijgen, namelijk de weg van de wet voor de geloofstrouwe Joden en voor de anderen via het Genade traject middels acceptatie van het kruisoffer. Ik meende dat de boodschap van Paulus toch wel inhield dat het zich houden aan de wet voor de mens onmogelijk is en dat als gevolg daarvan de gelovige niet reeds op aarde kan weten of voor hem/haar het Heil na de dood is weggelegd. Door het geloof in het kruisoffer valt die onzekerheid weg, de Genade levert de oplossing, de Heilszekerheid is reeds op aarde bekend. Voor de laatste vorm van Heilzekerheid, ben jij een voorbeeld. Kruisoffer-volger, deelhebber aan de Genade met als resultante wedergeboren zijn en op aarde een krachtige persoonlijke relatie hebben met de levende Christus en de Heilige Geest. Deze goede relatie loopt na de dood voor jou door.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De eerste brief van Johannes

Bericht door Piebe Paulusma »

Volgens Paulus is het geloof ijdel geworden als de wet rechtvaardig maakt. Ben ik dan de enige die dat begrijpt? :shock:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De eerste brief van Johannes

Bericht door ericjan »

peda schreef: Hallo eric jan,

Zie jij dan voor de Joden die Niet Christus volgen wel Heil weggelegd vanuit het eerste Verbond via het volgen van de Wet ?. In dat geval zijn er in jouw geloofsvisie twee mogelijkheden om het Heil te verkrijgen, namelijk de weg van de wet voor de geloofstrouwe Joden en voor de anderen via het Genade traject middels acceptatie van het kruisoffer. Ik meende dat de boodschap van Paulus toch wel inhield dat het zich houden aan de wet voor de mens onmogelijk is en dat als gevolg daarvan de gelovige niet reeds op aarde kan weten of voor hem/haar het Heil na de dood is weggelegd. Door het geloof in het kruisoffer valt die onzekerheid weg, de Genade levert de oplossing, de Heilszekerheid is reeds op aarde bekend. Voor de laatste vorm van Heilzekerheid, ben jij een voorbeeld. Kruisoffer-volger, deelhebber aan de Genade met als resultante wedergeboren zijn en op aarde een krachtige persoonlijke relatie hebben met de levende Christus en de Heilige Geest. Deze goede relatie loopt na de dood voor jou door.
Op zich heeft het weinig zin om over het wel of niet zalig worden van het Joodse volk Israel een discussie te hebben met christenen onderling of zelfs anders gelovigen, zonder Joodse betrokkenheid. van discussies van Messiaaanse Joden heb ik veel geleerd mbt dat onderwerp. Zoals jij en vele christenen denken heb ik lang geleden ook gedacht. Maar na intens gebed over de vraag (finaciele) bijdrage te leveren aan evenagelisatie in Israel kwam ik dus met Messiaanse Joden in contact en werd mij meer duidelijk.

Maar even dan toch Romeinen 11;
Beloften aan Israël:

Romeinen 11
1 Ik zeg dan: Heeft God Zijn volk verstoten? Volstrekt niet! Ik ben immers ook een Israëliet, uit het nageslacht van Abraham, van de stam Benjamin.
2 God heeft Zijn volk, dat Hij van tevoren kende, niet verstoten. Of weet u niet wat de Schrift zegt in de geschiedenis van Elia, hoe hij God aanspreekt over Israël en zegt:


25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.
--> Paulus legt uit om te voorkomen dat christenen trots zouden worden, dat JHWH een verharding op Israël heeft gelegd om het evangelie niet aan te nemen, in beginsel hadden de Joden anders NOOIT Jezus Christus geofferd, zoals het heilsplan was.

26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
--> Israel wordt dus zalig worden.
Zalig = niet geoordeeld worden, dat is genade.
Romeinen 4:7-8
7 Welzalig zijn zij van wie de ongerechtigheden vergeven, en van wie de zonden bedekt zijn
8 welzalig is de man aan wie de Heere de zonde niet toerekent.
27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.
--> JHWH beloofd de zonden van de Joden Zelf weg te halen, G'd zal het doen, niet de Joden.

28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
--> Joden dienen evangelie niet, maar worden door JHWH geliefd omwille van hun voorvaderen, waarmee JHWH Zijn eerste verbond heeft gesloten.

29 Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk.
--> JHWH Zijn Genade is enorm en onbevattelijk.

30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,
--> Christenen zijn/waren ook ongehoorzaam en zondig, we zondigen immers omdat we zondig zijn, we zijn niet zondig doordat we zondigen. Door de ongehoorzaamheid van de Joden kon JHWH Jezus door hen laten kruisigen om christenen uit de heidenen te redden !

31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.
--> De Joden moesten ongehoorzaam zijn, maar ontvangen uiteindelijk dezelfde ontferming die wij als christenen hebben mogen ontvangen.

32 Want God heeft hen allen in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.
--> De Joden zijn ongehoorzaam zodat G'd Zich over hen kan ontfermen en wellicht om zo Zijn Eeuige Beloften aan hen na te kunnen komen.

Want zoals G'd in de Schrift eerder zegt in romeinen 9:
18 Dus Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil.

Als (wedergeboren) Christen hebben kunnen we beter onszelf grondig onderzoeken, want het heil kan de mensen nog makkelijk ontglippen als zaad dat wordt weggeroofd.
3 En Hij sprak tot hen veel dingen door gelijkenissen. Hij zei: Zie, een zaaier ging eropuit om te zaaien.
4 En toen hij zaaide, viel een deel van het zaad langs de weg; en de vogels kwamen en aten dat op.
5 Een ander deel viel op steenachtige plaatsen, waar het niet veel aarde had; en het kwam meteen op, doordat het geen diepte van aarde had.
6 En toen de zon opgegaan was, verschroeide het; en doordat het geen wortel had, verdorde het.
7 Een ander deel viel tussen de dorens; en de dorens kwamen op en verstikten het.
8 En weer een ander deel viel in de goede aarde en gaf vrucht, het ene honderd-, het andere zestig-, en een ander dertigvoudig.
9 Wie oren heeft om te horen, laat hij horen.

Matteus 13

3 Luister! Zie, een zaaier ging eropuit om te zaaien.
4 En het gebeurde bij het zaaien dat het ene deel van het zaad langs de weg viel; en de vogels in de lucht kwamen en aten het op.
5 En een ander deel viel op steenachtige grond, waar het niet veel aarde had, en het kwam meteen op, doordat het geen diepte van aarde had.
6 Maar toen de zon opgegaan was, verschroeide het, en doordat het geen wortel had, verdorde het.
7 En een ander deel viel in de dorens, en de dorens kwamen op en verstikten het, en het gaf geen vrucht.
8 En nog een ander deel viel in de goede aarde en gaf vrucht; het kwam op en groeide, en het ene droeg dertig-, en het andere zestig-, en het andere honderdvoudig.
9 En Hij zei tegen hen: Wie oren heeft om te horen, laat hij horen.

vervolgens de uitleg van Yeshua
14 De zaaier is hij die het Woord zaait.
15 En dit zijn zij bij wie langs de weg gezaaid is: in wie het Woord gezaaid wordt, en als zij het gehoord hebben, komt de satan meteen en neemt het Woord weg dat in hun hart gezaaid was.
16 En evenzo zijn dit degenen in wie op de steenachtige grond gezaaid wordt: die, als zij het Woord gehoord hebben, het meteen met vreugde ontvangen,
17 en geen wortel in zichzelf hebben, maar zij zijn mensen van het ogenblik; als er later verdrukking of vervolging komt omwille van het Woord, struikelen zij meteen.
18 En dit zijn zij bij wie in de dorens gezaaid wordt: zij horen het Woord,
19 maar de zorgen van deze wereld en de verleiding van de rijkdom en de begeerten naar al het andere komen erbij en verstikken het Woord, en het wordt onvruchtbaar.
20 En dit zijn zij bij wie in de goede aarde gezaaid wordt: zij horen het Woord en nemen het aan en dragen vrucht, de één dertig-, en de ander zestig-, en de ander honderdvoudig.


En in Lukas 8
4 Toen nu een grote menigte bijeenkwam en ze van alle steden naar Hem toe kwamen, zei Hij met een gelijkenis:
5 Een zaaier ging eropuit om zijn zaad te zaaien. En toen hij zaaide, viel het ene deel langs de weg, en het werd vertrapt en de vogels in de lucht aten het op.
6 En een ander deel viel op de rots, en toen het opgegroeid was, verdorde het door gebrek aan vocht.
7 En een ander deel viel te midden van de dorens, en de dorens, die mee opgroeiden, verstikten het.
8 En een ander deel viel in de goede aarde en toen het opgegroeid was, bracht het honderdvoudige vrucht voort. Toen Hij dit gezegd had, riep Hij: Wie oren heeft om te horen, laat hij horen.
9 En Zijn discipelen vroegen Hem: Wat betekent deze gelijkenis?
10 Hij zei: Aan u is het gegeven de geheimenissen van het Koninkrijk van God te kennen, maar tot de anderen spreek Ik in gelijkenissen, opdat zij niet zien, ook al zien zij, en niet begrijpen, ook al horen zij.
11 Dit is de gelijkenis: Het zaad is het Woord van God.
12 Zij bij wie langs de weg gezaaid wordt, zijn zij die het horen; maar daarna komt de duivel en neemt het Woord uit hun hart weg, opdat zij niet geloven en zalig worden.
13 Zij bij wie op de rots gezaaid wordt, zijn zij die het Woord met vreugde ontvangen, wanneer zij het gehoord hebben. Maar dezen, die maar voor een bepaalde tijd geloven, hebben geen wortel, en in een tijd van verzoeking worden zij afvallig.
14 En bij wie het zaad in de dorens valt, dat zijn zij die het hebben gehoord, maar die gaandeweg door de zorgen en rijkdom en genietingen van het leven verstikt worden en geen vrucht dragen.
15 En waar het zaad in de goede aarde valt, dat zijn zij die het Woord horen, het in een oprecht en goed hart vasthouden, en in volharding vruchten voortbrengen.


Klaarblijkelijk voor G'd dermate belangrijk dat het in 3 evangelieen terugkomt.
Wat dat betreft maak ik mij op basis van de Schrift minder zorgen over het uitverkoren volk Joodse Israel en hun beloofde zaligmaking dan over veel "mede"- christenen en hoe zij in het geloof staan. Het zou zo in en in triest zijn wanneer iemand meent zalig te zijn maar het dus niet blijkt te zijn en derhalve toch verloren zal zijn.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: De eerste brief van Johannes

Bericht door Trajecto »

Hierna volgde een reeks off-topic-berichten die te vinden zijn:
http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... 23#p192123

Hier in het topic verder discussieren over De eerste brief van Johannes.
Nulla aetas ad discendum sera