Jezus is NIET plaatsvervangend gestorven voor ons

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Jezus is NIET plaatsvervangend gestorven voor ons

Bericht door doemdenker »

Jezus is voor onze zonden gestorven maar Hij stierf niet in plaats van ons. Anders hoefden wij niet meer te sterven. Hij stierf voor ons als een broeder en een metgezel maar niet als een substituut voor ons. Geen enkele rechtbank zou met zo'n constructie akkoord gaan. Als ik bij iemand de ruiten in gooi, hoeft niet een ander voor de kosten ervan op te draaien. In het Humanisme zien we dit principe overigens wel. Waar de banken in 2008 in een crisis geraakten, kon de belastingbetaler ervoor opdraaien. Nog een belangrijke opmerking: Jezus verloste ons niet van een straf op de zonde maar Hij verloste ons van de zonde zelf. Zie deze geweldige studie van Arthur P. Adams. http://www.bijbelsdenken.eu/Verlos4.pdf

Meer studies van Adams: http://www.bijbelsdenken.eu/Adams.html
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Jezus is NIET plaatsvervangend gestorven voor ons

Bericht door doemdenker »

het offer van Jezus was Zijn opstanding en niet zijn kruisdood.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Jezus is NIET plaatsvervangend gestorven voor ons

Bericht door BdO »

nieuwe cursus, gratis intekenen!
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Jezus is NIET plaatsvervangend gestorven voor ons

Bericht door coby »

doemdenker schreef:het offer van Jezus was Zijn opstanding en niet zijn kruisdood.
Wat?
Dat is geen offer. Hij gaf Zijn leven. Hij was wel Plaatsvervanger, maar we sterven en staan op met Hem, dus in die zin ben ik het wel met je eens. We kunnen niet gewoon door blijven leven in het vlees. Het ego moet dood. Alleen kon dat niet zonder Zijn offer en gekruisigd zijn we niet letterlijk, dus wel Plaatsvervanger. Toch wat makkelijker om gewoon tot bekering te komen en een nieuwe natuur te krijgen dan tot een vloek te worden gemaakt en gekruisigd te worden.
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Jezus is NIET plaatsvervangend gestorven voor ons

Bericht door doemdenker »

geweldig dat zijn kruisdood het offer was. Maar wat een sadistische God in dat geval.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Jezus is NIET plaatsvervangend gestorven voor ons

Bericht door pyro »

Wat een stoere ouwe snorremans die Arthur P Adams. 't Lijkt wel een zeehondje :P
Ook iemand die zelf de bijbel bestudeerde, tot z'n eigen conclusies kwam en brak met de methodisten waar 'ie predikant was.
En tja, dat J niet plaatsvervangend stierf wordt zonneklaar bewezen doordat wij nog steeds sterfelijk zijn. Theologisch niveau kunstgebit academie, zeg maar :clown:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Jezus is NIET plaatsvervangend gestorven voor ons

Bericht door peda »

pyro schreef:Wat een stoere ouwe snorremans die Arthur P Adams. 't Lijkt wel een zeehondje :P
Ook iemand die zelf de bijbel bestudeerde, tot z'n eigen conclusies kwam en brak met de methodisten waar 'ie predikant was.
En tja, dat J niet plaatsvervangend stierf wordt zonneklaar bewezen doordat wij nog steeds sterfelijk zijn. Theologisch niveau kunstgebit academie, zeg maar :clown:
Ik heb theologisch niets tegen experimenteren. Vele moderne visies ( w.o. de proces theologie ) getuigen daarvan. Lastig wordt het wanneer iemand de eigen geloofsopvatting presenteert als DE "" VOLHEID VAN HET GELOOF "".
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Jezus is NIET plaatsvervangend gestorven voor ons

Bericht door coby »

doemdenker schreef:geweldig dat zijn kruisdood het offer was. Maar wat een sadistische God in dat geval.
Hij ging Zelf dood. Liefde is dat. Als iemand je geen moer kan schelen heb je daar je leven niet voor over en is alles wat ze doen best en opgelost met een sorry de porry of ach wat kan het schelen.
Zondenatuur wordt niet uitgeroeid zonder dat er iemand sterft en aangezien Hij niet sadistisch is stierf Hij Zelf.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Jezus is NIET plaatsvervangend gestorven voor ons

Bericht door pyro »

peda schreef: Ik heb theologisch niets tegen experimenteren. Vele moderne visies ( w.o. de proces theologie ) getuigen daarvan. Lastig wordt het wanneer iemand de eigen geloofsopvatting presenteert als DE "" VOLHEID VAN HET GELOOF "".
Als het experiment een immens simpel gedachte 'weerlegging' van een diepzinnig denkbeeld is, stel ik vast dat we op GGZ niveau aan het 'discussiëren' zijn. (om jouw woorden eens te gebruiken)
Op zich niet erg hoor.
En tja, de volheid des geloofs... waar het hart vol van is daarvan loopt de mond nu eenmaal van over, laten we het zo eens stellen :flower1:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Jezus is NIET plaatsvervangend gestorven voor ons

Bericht door BdO »

coby schreef:
doemdenker schreef:geweldig dat zijn kruisdood het offer was. Maar wat een sadistische God in dat geval.
Hij ging Zelf dood. Liefde is dat.
O ja, zo fabeltastisch! Via de Triniteit is het natuurlijk weer Zelfkastijding. Nou ja, zo bundel je de onlogica wel mooi natuurlijk.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Jezus is NIET plaatsvervangend gestorven voor ons

Bericht door peda »

pyro schreef:
peda schreef: Ik heb theologisch niets tegen experimenteren. Vele moderne visies ( w.o. de proces theologie ) getuigen daarvan. Lastig wordt het wanneer iemand de eigen geloofsopvatting presenteert als DE "" VOLHEID VAN HET GELOOF "".
Als het experiment een immens simpel gedachte 'weerlegging' van een diepzinnig denkbeeld is, stel ik vast dat we op GGZ niveau aan het 'discussiëren' zijn. (om jouw woorden eens te gebruiken)
Op zich niet erg hoor.
En tja, de volheid des geloofs... waar het hart vol van is daarvan loopt de mond nu eenmaal van over, laten we het zo eens stellen :flower1:
Een experiment in denken, noem ik de gedachten van o.m. Rabbi Kushner, die de Almacht van God betwijfelt. Hetzelfde vindt plaats in de proces theologie. Hierbij wordt stevig geschud aan het fundament van het Joods-Christelijke Godsbeeld. In hoeverre zulke gedachten op waardering kunnen rekenen, is aan de individuele beschouwer. Een ander experiment is de Uiteindelijke Alverzoening. Zo zijn er tal van "' items "' te noemen waar het resultaat van eeuwenlang diepzinnig doordenken, wordt getoetst aan (opnieuw) modern (geworden) spiritueel gedachtengoed. En waarom ook niet? Het bloembed bestaande uit een enkele exclusief favoriete geloofsbloem is inmiddels door velen verlaten.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Jezus is NIET plaatsvervangend gestorven voor ons

Bericht door pyro »

peda schreef:Een experiment in denken, noem ik de gedachten van o.m. Rabbi Kushner, die de Almacht van God betwijfelt. Hetzelfde vindt plaats in de proces theologie. Hierbij wordt stevig geschud aan het fundament van het Joods-Christelijke Godsbeeld. In hoeverre zulke gedachten op waardering kunnen rekenen, is aan de individuele beschouwer. Een ander experiment is de Uiteindelijke Alverzoening. Zo zijn er tal van "' items "' te noemen waar het resultaat van eeuwenlang diepzinnig doordenken, wordt getoetst aan (opnieuw) modern (geworden) spiritueel gedachtengoed. En waarom ook niet? Het bloembed bestaande uit een enkele exclusief favoriete geloofsbloem is inmiddels door velen verlaten.
Er is wat mij betreft inderdaad geen enkele reden waarom men niet tot welk gedachtenexperiment dan ook zou mogen overgaan. Eenieder die zich daartoe geroepen voelt leve zich lekker uit, zou ik zeggen.
Alleen heb ik nu bij jou de indruk dat je erg snel naar je stokpaardjes overstapt, zonder dat er een aanknopingspunt is met waar ik het over had. Ik haak daarom even af bij gebrek aan gemeenschappelijk referentiekader, met uw welnemen.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3616
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Jezus is NIET plaatsvervangend gestorven voor ons

Bericht door dingo »

doemdenker schreef:het offer van Jezus was Zijn opstanding en niet zijn kruisdood.
Welk offer is de opstanding? Bij het dagelijks offer in de tempel ging gewoon een dier dood en die stond echt niet op.
Spreuken 26:4
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Jezus is NIET plaatsvervangend gestorven voor ons

Bericht door doemdenker »

de opstanding was dus te vergelijken met de reuk die van het dier opsteeg.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Jezus is NIET plaatsvervangend gestorven voor ons

Bericht door callista »

doemdenker schreef:de opstanding was dus te vergelijken met de reuk die van het dier opsteeg.
Heb je er ooit over nagedacht sprookjes te gaan schrijven?
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Jezus is NIET plaatsvervangend gestorven voor ons

Bericht door peda »

doemdenker schreef:de opstanding was dus te vergelijken met de reuk die van het dier opsteeg.
Jij versimpelt God wel tot een uitvergroot mens, die aan het genieten is van aangename geurstoffen. Als ik mij realiseer hoe Onbegrijpelijk en Overstijgend het begrip "" God "' wel is, dan relateer ik dat niet aan het menselijk reukorgaan. De god uit het sprookjes boek, op een wolkje boven de aarde zwevend met een goed glas wijn in de goddelijke hand.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Jezus is NIET plaatsvervangend gestorven voor ons

Bericht door coby »

doemdenker schreef:de opstanding was dus te vergelijken met de reuk die van het dier opsteeg.
Oh nou volg ik je gedachtengang een beetje. Dat dier was dood toen de geur opsteeg trouwens. Opstaan is geen offer, behalve als ik op de bank lig en opsta om thee te zetten.
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Jezus is NIET plaatsvervangend gestorven voor ons

Bericht door doemdenker »

schandalig hoe slecht de Bijbelkennis hier is. Zie Exodus 29:25 (Schriftwoord.nl).
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Jezus is NIET plaatsvervangend gestorven voor ons

Bericht door callista »

gelukkig ben jij er dan om dit simpele volkje wat wijzer te maken en wat bij te brengen d.m.v echte kennis
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Jezus is NIET plaatsvervangend gestorven voor ons

Bericht door callista »

doemdenker schreef:schandalig hoe slecht de Bijbelkennis hier is. Zie Exodus 29:25 (Schriftwoord.nl).
Maar ik ken die tekst wel hoor :w
Het zijn primitieve rituelen om God zg. tevreden te stellen.
In deze tijd niet meer van toepassing....dwz. misschien in andere culturen nog als overblijfsel, maar niet hier.

Het heeft alleen niets met De Opstanding te maken...
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Jezus is NIET plaatsvervangend gestorven voor ons

Bericht door peda »

callista schreef:
doemdenker schreef:schandalig hoe slecht de Bijbelkennis hier is. Zie Exodus 29:25 (Schriftwoord.nl).
Maar ik ken die tekst wel hoor :w
Het zijn primitieve rituelen om God zg. tevreden te stellen.
In deze tijd niet meer van toepassing....dwz. misschien in andere culturen nog als overblijfsel, maar niet hier.

Het heeft alleen niets met De Opstanding te maken...
Neen, niet met de Opstanding, wel met het dieren-offer. In Exodus wordt vermeldt dat de geur van het offer de Here behaagt.
Maar in die tijd woonde God ook in de aardse Tabernakel te midden van Zijn onderdanen.
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Jezus is NIET plaatsvervangend gestorven voor ons

Bericht door doemdenker »

natuurlijk heeft het met de opstanding te maken; zoals Jezus als een lam geslacht was, zo steeg hij op als de reuk van het Lam.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3616
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Jezus is NIET plaatsvervangend gestorven voor ons

Bericht door dingo »

doemdenker schreef:natuurlijk heeft het met de opstanding te maken; zoals Jezus als een lam geslacht was, zo steeg hij op als de reuk van het Lam.
Opstijgen naar de hemel deed hij pas na zijn opstanding. Overigens moet je ook eens de verwijzingen in het NT naar de overeenkomsten tussen doop en dood en opstanding nog eens lezen.

En als laatste opmerking: er zijn hier aardig wat niet christenen en vrijzinnige christenen die duidelijk beter onderlegd zijn in de bijbel en theologie dan jij. Als je dus iets ter discussie wil stellen moet je wel goed beslagen ten ijs komen in plaats van dit soort losse flodders af te schieten.
Spreuken 26:4
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Jezus is NIET plaatsvervangend gestorven voor ons

Bericht door doemdenker »

dingo,

ik had het niet over de ten hemel voering van Jezus maar over de opstanding. Die vele vrijzinnigen op dit forum die het beter weten dan ik maar geen zin hebben om pdf's te lezen, waar zijn ze?
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3616
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Jezus is NIET plaatsvervangend gestorven voor ons

Bericht door dingo »

doemdenker schreef:dingo,

ik had het niet over de ten hemel voering van Jezus maar over de opstanding. Die vele vrijzinnigen op dit forum die het beter weten dan ik maar geen zin hebben om pdf's te lezen, waar zijn ze?
Verwijzen naar PDF's is argumenteren met links en niet een discussie voeren. Het minste wat je kan doen is samenvatten wat er volgens jou in die PDF's staat en de link als onderbouwing mee sturen. Ik heb meer te doen dan een hele pdf lezen om te kijken wat je misschien bedoeld zou kunnen hebben (Ben overigens niet vrijzinnig). En ik denk dat de meeste deelnemers, vrijzinnig of niet, daar geen zin in hebben.
Spreuken 26:4