Berg Tzafon, Jebel Aqra

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Berg Tzafon, Jebel Aqra

Bericht door doemdenker »

In noord Syrie en tegen het uiterste zuiden van Turkije ligt de berg Aqra. Vroeger heette deze berg Tzafon. In dit gebied was ook de Ugaritische Baal en Anat Cyclus gevonden. Baal en Anat zijn natuurlijk Poseidon en Athena. Hoewel we het ook zo kunnen zien dat Dagon de vader van Baal was. In principe waren ze maskers van elkaar. Het is ook niet verwonderlijk dat in dit gebied aan de monding van de rivier de Orontes, Paulus in Antiochië (Antakya) aan zijn bediening begon.

In de Ugaritische Baal en Anat Cyclus lezen we over de afgod Tzafon die een huis zoekt en uiteindelijk zijn paleis op de berg tzafon bouwt. Dit paleis was uiteraard een imitatie van de berg Zion in Jeruzalem waarop de Tempelberg staat. In Psalm 48:2 lezen we over deze berg Zion terwijl het noorden hier met Tzafon vertaald is. De vijandelijke legers uit het oosten vielen via het noorden Jeruzalem binnen.

Deze berg Tzafon was de blauwdruk voor andere mythische bergen zoals de heuvel op Atlantis (Kritias 113), de berg Olympus, Meru, Mashi en Asgard. De Goden van de Olympus waren klonen van Baal Tzafon en Anat. In Jeremia 51:25 werd Eindtijd Babylon een berg genoemd die in zee werd gekukeld. Dit is het verhaal van Atlantis in een notendop. Babylon was dus een blauwdruk voor de berg Tzafon die op zijn beurt een blauwdruk voor de mythische bergen was.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Berg Tzafon, Jebel Aqra

Bericht door pyro »

doemdenker schreef:In noord Syrie en tegen het uiterste zuiden van Turkije ligt de berg Aqra. Vroeger heette deze berg Tzafon. In dit gebied was ook de Ugaritische Baal en Anat Cyclus gevonden. Baal en Anat zijn natuurlijk Poseidon en Athena. Hoewel we het ook zo kunnen zien dat Dagon de vader van Baal was. In principe waren ze maskers van elkaar. Het is ook niet verwonderlijk dat in dit gebied aan de monding van de rivier de Orontes, Paulus in Antiochië (Antakya) aan zijn bediening begon.

In de Ugaritische Baal en Anat Cyclus lezen we over de afgod Tzafon die een huis zoekt en uiteindelijk zijn paleis op de berg tzafon bouwt. Dit paleis was uiteraard een imitatie van de berg Zion in Jeruzalem waarop de Tempelberg staat. In Psalm 48:2 lezen we over deze berg Zion terwijl het noorden hier met Tzafon vertaald is. De vijandelijke legers uit het oosten vielen via het noorden Jeruzalem binnen.

Deze berg Tzafon was de blauwdruk voor andere mythische bergen zoals de heuvel op Atlantis (Kritias 113), de berg Olympus, Meru, Mashi en Asgard. De Goden van de Olympus waren klonen van Baal Tzafon en Anat. In Jeremia 51:25 werd Eindtijd Babylon een berg genoemd die in zee werd gekukeld. Dit is het verhaal van Atlantis in een notendop. Babylon was dus een blauwdruk voor de berg Tzafon die op zijn beurt een blauwdruk voor de mythische bergen was.
Interessant. Jezus had het ook over bergen die in zee worden gekukeld, als wij in ons hart niet twijfelen. Al die mythische godenbergen gaan dus zo Atlantis achterna :w
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Berg Tzafon, Jebel Aqra

Bericht door doemdenker »

Jezus doelde op een bouwproject van Herodes die een heuvel wilde verplaatsen om er zijn paleis op te bouwen. Trouwens Saddam Hoessein deed hetzelfde.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Berg Tzafon, Jebel Aqra

Bericht door pyro »

doemdenker schreef:Jezus doelde op een bouwproject van Herodes die een heuvel wilde verplaatsen om er zijn paleis op te bouwen. Trouwens Saddam Hoessein deed hetzelfde.
De secretaresse van Osho (toen 'ie zichzelf nog Bhagwan noemde) zei ook iets in die trant, in de periode dat de leefgemeenschap zich in Oregon had gevestigd. Maar in plaats van heuvels verplaatsen ging die secretaresse er met de kas vandoor, waar miljoenen dollars inzat. :clown:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
peda
Berichten: 20636
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Berg Tzafon, Jebel Aqra

Bericht door peda »

pyro schreef:
doemdenker schreef:Jezus doelde op een bouwproject van Herodes die een heuvel wilde verplaatsen om er zijn paleis op te bouwen. Trouwens Saddam Hoessein deed hetzelfde.
De secretaresse van Osho (toen 'ie zichzelf nog Bhagwan noemde) zei ook iets in die trant, in de periode dat de leefgemeenschap zich in Oregon had gevestigd. Maar in plaats van heuvels verplaatsen ging die secretaresse er met de kas vandoor, waar miljoenen dollars inzat. :clown:
Niemand heeft ooit bij mijn weten heuvels kunnen verplaatsen. Jezus sprak er wel over en hij was zichtbaar in bijzondere kledij op de Tabor, maar aan verplaatsing deed hij ook niet mee. Inderdaad is het verplaatsen van de kas simpeler als telekinese toepassen op heuvels en bergen. Dat laat je maar beter over aan de krachten van de natuur, die zijn daartoe beter uitgerust.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Berg Tzafon, Jebel Aqra

Bericht door callista »

Het is ook alleen maar symbolisch te duiden....
Bergen kunnen verzetten...

Zoals ook bv.
"Wie zichzelf overwint is sterker dan wie een stad inneemt.."
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Berg Tzafon, Jebel Aqra

Bericht door pyro »

peda schreef:Niemand heeft ooit bij mijn weten heuvels kunnen verplaatsen. Jezus sprak er wel over en hij was zichtbaar in bijzondere kledij op de Tabor, maar aan verplaatsing deed hij ook niet mee. Inderdaad is het verplaatsen van de kas simpeler als telekinese toepassen op heuvels en bergen. Dat laat je maar beter over aan de krachten van de natuur, die zijn daartoe beter uitgerust.
Tja, zo zijn er van Jezus ook uitspraken bekend in de trant van het uitrukken van ogen en het afhakken van handen als die je tot zonde verleiden, omdat het beter is verminkt de hemel te betreden dan in je geheel ter helle te varen. Laten wij toch vooral een symbolische duiding prevaleren boven een letterlijke in dit soort gevallen :roll:

Overigens had die secretaresse als naaste medewerker van Bhagwan zoveel gezag over de sanyassins dat ze hen zonder pardon aan het graven had kunnen zetten in het heuvellandschap van Oregon. Geld stelen was toch lucratiever.
Verder moet ik nog aan het koningslied denken, waarin WA's brave onderdanen verklaren voor hem een dijk te willen graven met hun blote handen. Ach ja, het is maar waar je in gelooft, he? :ugeek:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Berg Tzafon, Jebel Aqra

Bericht door coby »

Als je een berg in de zee werpt krijg je een tsunami.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Berg Tzafon, Jebel Aqra

Bericht door pyro »

coby schreef:Als je een berg in de zee werpt krijg je een tsunami.
tja en dat is niet cool, je zal maar aan de kust van groenland wonen waar een ijsberg zich in zee dreigt te werpen...
https://www.nu.nl/242296/video/nieuwe-d ... reigt.html
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Berg Tzafon, Jebel Aqra

Bericht door doemdenker »

als je een berg in zee mept, krijg je een callista
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Berg Tzafon, Jebel Aqra

Bericht door callista »

:lol:
Ja..beware... 8-)
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Berg Tzafon, Jebel Aqra

Bericht door Martha »

peda schreef:
pyro schreef:
doemdenker schreef:Jezus doelde op een bouwproject van Herodes die een heuvel wilde verplaatsen om er zijn paleis op te bouwen. Trouwens Saddam Hoessein deed hetzelfde.
De secretaresse van Osho (toen 'ie zichzelf nog Bhagwan noemde) zei ook iets in die trant, in de periode dat de leefgemeenschap zich in Oregon had gevestigd. Maar in plaats van heuvels verplaatsen ging die secretaresse er met de kas vandoor, waar miljoenen dollars inzat. :clown:
Niemand heeft ooit bij mijn weten heuvels kunnen verplaatsen. Jezus sprak er wel over en hij was zichtbaar in bijzondere kledij op de Tabor, maar aan verplaatsing deed hij ook niet mee. Inderdaad is het verplaatsen van de kas simpeler als telekinese toepassen op heuvels en bergen. Dat laat je maar beter over aan de krachten van de natuur, die zijn daartoe beter uitgerust.
Wij in dit huis geloven dat Jezus, toen Hij sprak over het verplaatsen van bergen door geloof zo klein of zo groot als een mosterdzaadje, vooruitwees naar de tijd die nog komen gaat, door terug te wijzen naar de belofte in Zacharia 14, 4. Jezus sprak tegen het joodse volk.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Berg Tzafon, Jebel Aqra

Bericht door callista »

Martha, mag ik je wat vragen?
Een serieuze vraag welteverstaan........
Zit je in een klooster?
peda
Berichten: 20636
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Berg Tzafon, Jebel Aqra

Bericht door peda »

Martha schreef:
peda schreef:
pyro schreef:
doemdenker schreef:Jezus doelde op een bouwproject van Herodes die een heuvel wilde verplaatsen om er zijn paleis op te bouwen. Trouwens Saddam Hoessein deed hetzelfde.
De secretaresse van Osho (toen 'ie zichzelf nog Bhagwan noemde) zei ook iets in die trant, in de periode dat de leefgemeenschap zich in Oregon had gevestigd. Maar in plaats van heuvels verplaatsen ging die secretaresse er met de kas vandoor, waar miljoenen dollars inzat. :clown:
Niemand heeft ooit bij mijn weten heuvels kunnen verplaatsen. Jezus sprak er wel over en hij was zichtbaar in bijzondere kledij op de Tabor, maar aan verplaatsing deed hij ook niet mee. Inderdaad is het verplaatsen van de kas simpeler als telekinese toepassen op heuvels en bergen. Dat laat je maar beter over aan de krachten van de natuur, die zijn daartoe beter uitgerust.
Wij in dit huis geloven dat Jezus, toen Hij sprak over het verplaatsen van bergen door geloof zo klein of zo groot als een mosterdzaadje, vooruitwees naar de tijd die nog komen gaat, door terug te wijzen naar de belofte in Zacharia 14, 4. Jezus sprak tegen het joodse volk.
Hallo Martha. Welkom. Ik ben mij er zeer wel van bewust dat deze aan Jezus toegeschreven uitspraken symbolisch en toekomstgericht moeten worden gelezen. Alleen denk ik dat waar ik voortdurend doorga met het lezen van symboliek en de verwijzing naar een realisatie in de toekomst uitsluit, jij dan een andere geloofsopvatting volgt.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Berg Tzafon, Jebel Aqra

Bericht door Martha »

Goedenavond meneer Peda. Hartelijke dank voor uw welkom.

Wij zijn niet wars van het aangeven van richting naar de toekomst en wij sluiten inderdaad niet uit dat de hel wel eens leeg zou kunnen blijven. Het gebrek aan richting breekt de moderne samenleving zo langzamerhand op.

Maar ik dacht gelezen te hebben dat u een liefhebber was van het werk van Rahner? Voor een agnost weet u wel veel zeker, zoals dat een realisatie in de toekomst uitgesloten zou zijn. Of begrijp ik u verkeerd?

Voor vandaag sluiten wij af. Alvast een goede nacht toegewenst.

Noctem quietam et finem perfectum concedat nobis Dominus omnipotens.
Een rustige nacht en een goed einde schenke ons de almachtige Heer.
peda
Berichten: 20636
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Berg Tzafon, Jebel Aqra

Bericht door peda »

Martha schreef:Goedenavond meneer Peda. Hartelijke dank voor uw welkom.

Wij zijn niet wars van het aangeven van richting naar de toekomst en wij sluiten inderdaad niet uit dat de hel wel eens leeg zou kunnen blijven. Het gebrek aan richting breekt de moderne samenleving zo langzamerhand op.

Maar ik dacht gelezen te hebben dat u een liefhebber was van het werk van Rahner? Voor een agnost weet u wel veel zeker, zoals dat een realisatie in de toekomst uitgesloten zou zijn. Of begrijp ik u verkeerd?

Voor vandaag sluiten wij af. Alvast een goede nacht toegewenst.

Noctem quietam et finem perfectum concedat nobis Dominus omnipotens.
Een rustige nacht en een goed einde schenke ons de almachtige Heer.
Hallo Martha,

Reeds meerdere malen heb ik opgemerkt dat ik als agnost persoonlijk de mening ben toegedaan dat ik niets weet over God, het Goddelijke of zoals ik het bij voorkeur noem "' Het Mysterie "'. Waarover je niets weet, moet je zwijgen, dit is ontleend aan Wittgenstein, die het zelf wat anders bedoelde. Maar om op een geloofsforum niets te zeggen, is ook lastig. Ik spreek binnen mijn niet weten wel voorkeuren uit. Zo is mijn duidelijke voorkeur de Alverzoening, omdat in mijn hersenen, naar mijn menselijk begrijpen, God als Liefde niet te combineren valt met de God van de Rechtvaardigheid. Hoe het eventueel gerealiseerd zou kunnen worden, weet ik niet. Er zijn ook opvattingen die stellen dat ook na de dood er een herkansing is, dus dat het kortstondige geleefde leven op aarde, niet maatgevend is. Een lege hel, zie ik als symboliek voor de geloofsbasis, immers waarom zou de Alwetende een hel scheppen die nooit gebruikt zal gaan worden ? Theologen die dus enigermate in hun werk richting Alverzoening denken, draag ik een warm hart toe. Zo ook Rahner met zijn "' anonieme "' christen gedachte, waarbij ik "' anoniem "' wellicht wat ruimer zie als hij. Voor het kennen van God val jij terug op de bijbel, waarin naar jouw visie God Zelve zich ( gedeeltelijk ) laat kennen. Als agnost houd ik rekening met de mogelijkheid ( die ikzelf ) hoog inschat, dat de bijbel het woord van mensen is die hun gedachten OVER God neergeschreven hebben. Hierdoor lopen wij niet meer parallel in ons vertrouwen inzake de afloop van de geschiedenis. Ik hoop ( geen bijbelse hoop ) dat de aardse onvolkomenheid in de toekomst zal verminderen, hoe dit ook gerealiseerd zou mogen worden. Jij gaat uit van zekerheid omdat God het gezegd heeft en Christus terugkeert via de Olijfberg. Jij ervaart een persoonlijke relatie met God, voor mij is God ( het Goddelijke ) niet te ervaren. Onze basis-overtuiging is derhalve een volledig andere. Zoals @ Martine zo mooi heeft geschreven, behoor ik zeker tot de serieuze zoekers, maar ik ben wel een zoeker die met grote waarschijnlijkheid zoekend het leven zal gaan verlaten. Eerder voel ik mij als vriend der wetenschap als naturalist met een komma, richting spiritualiteit, waar anderen een punt zetten.