Parvaim, 2 Kronieken 3:6

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Parvaim, 2 Kronieken 3:6

Bericht door doemdenker »

voor degenen die menen dat ik maar wat aankloot. Hier wat authentiek speurwerk. In 2 Kronieken 3:6 wordt Parvaim genoemd. Volgens Tjarko Evenboer was Parvaim Peru in diens boek De Wereldwijde vloed. Maar Parvaim was geen locatie maar een eigenschap van goud dat bij een bepaalde lichtinval roodkleurig leek als de kleur van het bloed van een os (L’Empereur in Patrik, Polus en Wels, 1742, p. 180-181). Ene rabbi M. Schwab noemde in De Talmoed van Jeruzalem, boek 5, 207 ook het ‘rode goud van Parvaïm’ (Schwab, in Weir, z.j.). Deze rode kleur was zoals gezegd de blauwdruk voor het orichalcum in de tempel van Poseidon op Atlantis. De gedachte dat Parvaim Peru was, is gebaseerd op een eeuwenoude misvatting die door Abraham Mylius was bedacht (Mylius in Patrik, Polus en Wels, 1742, p. 180).
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Parvaim, 2 Kronieken 3:6

Bericht door pyro »

doemdenker schreef:voor degenen die menen dat ik maar wat aankloot. Hier wat authentiek speurwerk. In 2 Kronieken 3:6 wordt Parvaim genoemd. Volgens Tjarko Evenboer was Parvaim Peru in diens boek De Wereldwijde vloed. Maar Parvaim was geen locatie maar een eigenschap van goud dat bij een bepaalde lichtinval roodkleurig leek als de kleur van het bloed van een os (L’Empereur in Patrik, Polus en Wels, 1742, p. 180-181). Ene rabbi M. Schwab noemde in De Talmoed van Jeruzalem, boek 5, 207 ook het ‘rode goud van Parvaïm’ (Schwab, in Weir, z.j.). Deze rode kleur was zoals gezegd de blauwdruk voor het orichalcum in de tempel van Poseidon op Atlantis. De gedachte dat Parvaim Peru was, is gebaseerd op een eeuwenoude misvatting die door Abraham Mylius was bedacht (Mylius in Patrik, Polus en Wels, 1742, p. 180).
En wat is nu het bijbelgesprek dat je hierover wilt dd?
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Parvaim, 2 Kronieken 3:6

Bericht door Mart »

doemdenker schreef:Maar Parvaim was geen locatie maar een eigenschap van goud dat bij een bepaalde lichtinval roodkleurig leek als de kleur van het bloed van een os (L’Empereur in Patrik, Polus en Wels, 1742, p. 180-181). Ene rabbi M. Schwab noemde in De Talmoed van Jeruzalem, boek 5, 207 ook het ‘rode goud van Parvaïm’ (Schwab, in Weir, z.j.). Deze rode kleur was zoals gezegd de blauwdruk voor het orichalcum in de tempel van Poseidon op Atlantis. De gedachte dat Parvaim Peru was, is gebaseerd op een eeuwenoude misvatting die door Abraham Mylius was bedacht (Mylius in Patrik, Polus en Wels, 1742, p. 180).
''Parwaiem'' is geen Hebreeuws woord en het klopt dat de Talmoed zegt dat ''zahav parwaiem'' lijkt op rood stierenbloed. Wat niet correct is, is dat ''parwaiem'' een eigenschap is. Integendeel, het duidt op een plaats (of bezit). Dat wordt er eveneens letterlijk bij gezegd, zowel door Rasjie als door de Talmoed.

Dat kan eveneens grammaticaal worden aangetoond. Indien de term een bijvoeglijk naamwoord was geweest, dan zou het in overeenstemming moeten zijn met het enkelvoudige zelfstandige naamwoord dat ervoor staat: ''zahav parwa'' en niet ''zahav parwaiem''. In het Hebreeuws staat er: זהב פרוים (''goud van parwaiem''), aangezien de twee woorden in s'michoet zijn verbonden (s'michoet is hetzelfde als de status constructus), wat wil zeggen dat de constructie bezittelijk is: zahav parwaiem (= goud van parwaiem), waarbij ''van'' duidt op afkomst en niet op een eigenschap (omdat er dan ''parwa'' zou hebben moeten staan).
Deze rode kleur was zoals gezegd de blauwdruk voor het orichalcum in de tempel van Poseidon op Atlantis.
Interessante stelling. Als niet-theïst geloof ik niet meer in de Bijbelgod en vind het buitengewoon boeiend om deze vervolgens ook nog eens in direct verband genoemd te zien worden met Poseidon. Maar op welke passage baseer je deze bewering?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Parvaim, 2 Kronieken 3:6

Bericht door doemdenker »

misschien heb je gelijk dat Parvaim de naam van een plaats is. Maar waarom zeggen die Talmudie er dan niet bij welke plaats? Sipparvaim soms? Ik denk nog steeds dat Parvaim een kleureffect is.

Poseidon is de Filistijnse afgod Dagon. De tempel van Poseidon is de tempel van de antichrist in Jeruzalem. Het schitterende aurichalcum was mijns inziens een imitatie van de koperen platen van het wasvat in de tabernakel alsook van dit goud van parvaim. Die rode kleur van het bloed van een os komen we overal tegen: de rode maan, de rode wijn van Babylon in Jeremia 51:7 en natuurlijk in het met bloed doordrenkte gewaad van Jezus in Jesaja 63 als hij uit Edom komt.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Parvaim, 2 Kronieken 3:6

Bericht door Mart »

doemdenker schreef:misschien heb je gelijk dat Parvaim de naam van een plaats is.
''Zahav parwaiem'' is geen bijvoeglijke constructie, maar een bezittelijke constructie. ''Parwaiem'' kan hier grammaticaal onmogelijk een eigenschap zijn die een kleureffect aanduidt, omdat de term niet hetzelfde enkelvoud heeft als het zelfstandige naamwoord dat ervoor staat. ''Rood goud'' is in het Hebreeuws letterlijk ''zahav adom'' (זהב אדום), waarbij je de bijvoeglijke term ''rood'' kunt vervangen door elk ander bijvoeglijk naamwoord dat iets zegt over het woord ''zahav'' (= goud) zolang het maar hetzelfde enkelvoud draagt. Bijvoorbeeld: zahav tsahov (geel goud), zahav jafeh (mooi goud), etc. Indien ''parwaiem'' een eigenschap zou zijn van ''zahav'' (goud), dan zou er moeten staan: ''zahav parwai/parwa''. Maar dat staat er niet. Wat overblijft is simpelweg het enige alternatief: een bezittelijke constructie (s'michoet) waarbij de term ''parwaiem'' de afkomst aanduidt van ''zahav''. Daar is geen ontkomen aan.
Waarom zeggen die Talmudie er dan niet bij welke plaats?
Relevant is, dat zowel de Talmoed als Rasjie onomwonden verklaren dat ''parwaiem'' een locatie is. Daarmee vervalt je argumentatie betreffende de Talmoed.
Ik denk nog steeds dat Parvaim een kleureffect is.
Op welk argument kun je dit vrij dogmatische uitgangspunt dan nog baseren nu zowel de Talmoedische bronnen als de grammatica je stelling onderuitschoffelen?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Parvaim, 2 Kronieken 3:6

Bericht door doemdenker »

dus Parvaim is Seppharvaim?
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Parvaim, 2 Kronieken 3:6

Bericht door doemdenker »

ik kom over de uitleg twee dingen tegen: Parvaim als Sippar en als Sophir = Ofir. Ofir is in mijn beleving Opis aan de Tigris.
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Parvaim, 2 Kronieken 3:6

Bericht door doemdenker »

Volgens de Baker Bible Encyclopedia was het goud van Parvaim wel degelijk rood gekleurd. Misschien een koperlegering? Dit is dan ongeveer wat we over het orichalcum van Atlantis lezen. Wel kan het zo zijn dat Parvaim een locatie is. Ik denk aan Sippar.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Parvaim, 2 Kronieken 3:6

Bericht door Mart »

doemdenker schreef:Volgens de Baker Bible Encyclopedia was het goud van Parvaim wel degelijk rood gekleurd.
Er is niemand die het tegendeel beweert - integendeel: als reeds gezegd, verklaart de Talmoed dat ''zahav parwaiem'' lijkt op rood stierenbloed. Maar wat niet correct is, is je berering dat ''parwaiem'' een eigenschap is. Het duidt op een plaats (of bezit). Dat wordt er eveneens letterlijk bij gezegd, zowel door Rasjie als door de Talmoed, en - zoals eveneens reeds gezegd: de grammatica toont aan dat het een locatie betreft.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Parvaim, 2 Kronieken 3:6

Bericht door doemdenker »

nu weet ik nog steeds niet welke locatie: Sippar?
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Parvaim, 2 Kronieken 3:6

Bericht door Mart »

doemdenker schreef:Nu weet ik nog steeds niet welke locatie.
Klopt, dat weet je niet. En iedere suggestie is hypothetisch; verder kom je niet.

Het Targoem Jonathan vertaalt de term met ''Sefar'' (ספר), een plaats genoemd in Genesis 10:30 (ספרה). Brochart suggereert ''Taprobana'' (of Ceylon), of ''Farwâ'', een regio in Saoedie-Arabië. Ook ''Ofir'' wordt genoemd. De term kan eveneens oorspronkelijk afkomstig zijn van een woord uit het Sanskriet - namelijk ''paru'' - dat ''heuvel'' betekent; dit is althans hetgeen Hitzig denkt. Een andere optie - ''Sefarwaiem'' - is afkomstig van Knobel. Of het is wellicht gebaseerd op een ander woord uit het Sanskriet - ''pûrva'' - dat ''oostelijk'' betekent, wat dan kan duiden op een oostelijke regio - misschien in India zelf - zoals de Gesenius vermoedt. De optie ''Peru'' staat eveneens in de Geneva Study Bible, al is het zeer onwaarschijnlijk dat Sj'lomo helemaal de oceaan is overgestoken en terug is gevaren. Enzovoort.
Bovendien benadrukken allen, met uitzondering van het Targoem Jonathan, dat hierover geen zekerheid bestaat.

Kortom, het woord verwijst naar een locatie; meer kan niet met zekerheid gezegd worden en verder kan ik je hierbij dus helaas niet van dienst zijn.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Parvaim, 2 Kronieken 3:6

Bericht door doemdenker »

ik mis Sippar in het rijtje, ligt bovendien bij Babylon en Ofir. Volgens mij was het goud van Ofir geel goud.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Parvaim, 2 Kronieken 3:6

Bericht door Mart »

doemdenker schreef:ik mis Sippar in het rijtje, ligt bovendien bij Babylon en Ofir. Volgens mij was het goud van Ofir geel goud.
''Sefar'' en ''Sippar'' worden in het Hebreeuws beiden als ספר geschreven. Sippar is bovengenoemde optie van Knobel: ''Sefarwajiem''. Seferwajiem is tweevoud. Anders dan het Nederlands, kent het Hebreeuws naast het enkelvoud en het meervoud eveneens het tweevoud. Voorbeelden van de laatste zijn ''broek'' (michnasajiem), ''schaar'' (misparajiem), etc. ''Sefarwajiem'' betekent ''de twee Sippars'' een stad gespleten door een kanaal (Sippar Samas en Sippar Anoenitoe). Bovendien is Knobel's suggestie aanvechtbaar.

Relevant is dat iedere optie hypothetisch is (niemand - ook jij niet - weet de locatie van parwaiem: klik) en parwaiem zeker een locatie is: (klik).

Kortom, je claim is weerlegd: Parwaiem is aantoonbaar een plaats en géén eigenschap zoals jij beweerde in je openingspost, en de locatie ervan is onzeker.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Parvaim, 2 Kronieken 3:6

Bericht door doemdenker »

dat is nu al de 5de keer dat je dat zegt en je begint nu op een schoolmeester te lijken. Volgens Patrik Polus en Wels is het controversieel dat Parvaim een locatie is. Ik wil het best geloven dat het wel zo is. Ik denk dat Sippar de beste optie is. Ook al omdat Sippar vlakbij Babylon ligt.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Parvaim, 2 Kronieken 3:6

Bericht door Mart »

doemdenker schreef:Volgens Patrik Polus en Wels is het controversieel dat Parvaim een locatie is.
Toon dan gewoon aan dat het geen locatie is. Ik wilde je simpelweg helpen met dit issue, maar het ziet er sterk naar uit dat je zodanig hecht aan je claim dat je deze ondanks het volledige gebrek aan bewijs niet los kunt laten. Je claim betreffende de Talmoed was aantoonbaar incorrect, net zoals je claim dat parwaiem een bijvoeglijk naamwoord was dat zou verwijzen naar een eigenschap. Alles wat relevant is, is reeds gezegd.
Ik wil het best geloven dat het wel zo is.
Het is geen kwestie van geloof.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Parvaim, 2 Kronieken 3:6

Bericht door Zolderworm »

doemdenker schreef:dat is nu al de 5de keer dat je dat zegt en je begint nu op een schoolmeester te lijken. Volgens Patrik Polus en Wels is het controversieel dat Parvaim een locatie is. Ik wil het best geloven dat het wel zo is. Ik denk dat Sippar de beste optie is. Ook al omdat Sippar vlakbij Babylon ligt.
Wees blij dat er een schoolmeester is. Want zelf bak je er blijkbaar niet zoveel van.
Only dead fish go with the flow
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Parvaim, 2 Kronieken 3:6

Bericht door doemdenker »

ik hecht helemaal niet aan de claim dat Parvaim een eigenschap is. Ik gaf zelfs Sippar als optie op.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Parvaim, 2 Kronieken 3:6

Bericht door Zolderworm »

doemdenker schreef:ik hecht helemaal niet aan de claim dat Parvaim een eigenschap is. Ik gaf zelfs Sippar als optie op.
Wat ben je toch een goed mens.
Only dead fish go with the flow
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Parvaim, 2 Kronieken 3:6

Bericht door doemdenker »

Mart,

ik waardeer je bijdrage echt wel. Je bent een kenner van de Hebreeuwse taal, daar houd ik wel van. Ben wel benieuwd waarom je niet meer in de God van de Bijbel gelooft als je toch zo middenin de Hebreeuwse taal zit.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Parvaim, 2 Kronieken 3:6

Bericht door Zolderworm »

doemdenker schreef:Mart,

ik waardeer je bijdrage echt wel. Je bent een kenner van de Hebreeuwse taal, daar houd ik wel van. Ben wel benieuwd waarom je niet meer in de God van de Bijbel gelooft als je toch zo middenin de Hebreeuwse taal zit.
Omdat hij een stapje verder is dan jij.
Only dead fish go with the flow