De ander beter dan jezelf achten?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

De ander beter dan jezelf achten?

Bericht door Piebe Paulusma »

In het topic van Mart verweet Callista de christenen dat zij de atheïsten de oren i.p.v. de voeten wassen. Nu is het elkaar de oren wassen een uiterste maar dat een christen een ongelovige de voeten zou moeten wassen is het andere. In Johannes 13 lezen we over deze voetwassing.

12 Als Hij dan hun voeten gewassen en Zijn klederen genomen had, zat Hij wederom aan, en zeide tot hen: Verstaat gij wat Ik ulieden gedaan heb?
13 Gij heet Mij Meester en Heere, en gij zegt wel, want Ik ben het.
14 Indien dan Ik, de Heere en de Meester, uw voeten gewassen heb, zo zijt gij ook schuldig elkanders voeten te wassen.
15 Want Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat gelijkerwijs Ik u gedaan heb, gijlieden ook doet.
16 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Een dienstknecht is niet meerder dan zijn heer, noch een gezant meerder dan die hem gezonden heeft.

Een atheïst die mij vraagt zijn of haar voeten te wassen i.p.v. de oren moet ook bekennen dat diens voeten smerig zijn. En als jij dan ook nog bekend dat Christus Heer en Meester is zal ik ze boenen en doen glimmen als een keutel in de maneschijn.

Paulus schreef: 'Doet geen ding door twisting of ijdele eer, maar door ootmoedigheid achte de een den ander uitnemender dan zichzelven.' (Fil 2,3)

Dit betekent niet dat je eindeloze discussies moet hebben met mensen die niks met jouw overtuiging kunnen, want toen Paulus tegengesproken werd door de joden ging hij naar de heidenen (Hand. 13:46-48) die wel naar hem wilden luisteren en blij waren dat hij was gekomen. Een atheïst die niks van Christus moet weten hoef jij de voeten niet te wassen en evenmin de oren. Beter is het om het gesprek over religie te mijden en te accepteren dat er een onoverbrugbare kloof is tussen jullie. Op die wijze acht je de ander ook beter dan jezelf, want je laat hem of haar vrij.

HJW vroeg me in een ander topic of ik zijn zon wel zag. En ik heb inderdaad een klein licht gezien vanuit zijn perspectief. Het was echter niet de zon maar de maan. In mijn optiek heb jij de weerkaatsing van licht aangezien voor de bron zelf. En dat kan de beste gebeuren.

De ander uitnemender achten dan jezelf betekent heus niet dat je je mening moet aanpassen aan die van de ander, maar veelmeer aan de waarheid. Want als we dat allemaal doen zonder morren, hebben we de neuzen allemaal dezelfde kant op: naar Christus.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De ander beter dan jezelf achten?

Bericht door callista »

Piebe Paulusma schreef: 27 okt 2018, 12:04 In het topic van Mart verweet Callista de christenen dat zij de atheïsten de oren i.p.v. de voeten wassen.
Nu is het elkaar de oren wassen een uiterste maar dat een christen een ongelovige de voeten zou moeten wassen is het andere. In Johannes 13 lezen we over deze voetwassing.
Je begint al verkeerd....dat heb ik nl. niet zo gezegd.
Ik heb dit gezegd
Sommigen wassen elkaar---en dan vooral ook anderen--- liever de oren dan de voeten....
Dat is nu eenmaal een feit...ondanks wat Jezus zou hebben geleerd...
12 Als Hij dan hun voeten gewassen en Zijn klederen genomen had, zat Hij wederom aan, en zeide tot hen: Verstaat gij wat Ik ulieden gedaan heb?
13 Gij heet Mij Meester en Heere, en gij zegt wel, want Ik ben het.
14 Indien dan Ik, de Heere en de Meester, uw voeten gewassen heb, zo zijt gij ook schuldig elkanders voeten te wassen.
15 Want Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat gelijkerwijs Ik u gedaan heb, gijlieden ook doet.
16 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Een dienstknecht is niet meerder dan zijn heer, noch een gezant meerder dan die hem gezonden heeft.

Een atheïst die mij vraagt zijn of haar voeten te wassen i.p.v. de oren moet ook bekennen dat diens voeten smerig zijn. En als jij dan ook nog bekend dat Christus Heer en Meester is zal ik ze boenen en doen glimmen als een keutel in de maneschijn.
Er zijn dus weer voorwaarden...dan was ik ze liever zelf...of ik was ze niet....
Paulus schreef: 'Doet geen ding door twisting of ijdele eer, maar door ootmoedigheid achte de een den ander uitnemender dan zichzelven.' (Fil 2,3)

Dit betekent niet dat je eindeloze discussies moet hebben met mensen die niks met jouw overtuiging kunnen, want toen Paulus tegengesproken werd door de joden ging hij naar de heidenen (Hand. 13:46-48) die wel naar hem wilden luisteren en blij waren dat hij was gekomen.
Een atheïst die niks van Christus moet weten hoef jij de voeten niet te wassen en evenmin de oren. Beter is het om het gesprek over religie te mijden en te accepteren dat er een onoverbrugbare kloof is tussen jullie. Op die wijze acht je de ander ook beter dan jezelf, want je laat hem of haar vrij.
Oh ja...het stof van je voeten vegen en vooral niet in gesprek gaan... :w
HJW vroeg me in een ander topic of ik zijn zon wel zag.
En ik heb inderdaad een klein licht gezien vanuit zijn perspectief. Het was echter niet de zon maar de maan. In mijn optiek heb jij de weerkaatsing van licht aangezien voor de bron zelf. En dat kan de beste gebeuren.

De ander uitnemender achten dan jezelf betekent heus niet dat je je mening moet aanpassen aan die van de ander, maar veelmeer aan de waarheid. Want als we dat allemaal doen zonder morren, hebben we de neuzen allemaal dezelfde kant op: naar Christus.
Ik heb wel even gereageerd....maar dit topic is verder voor mij niet interessant....
Een opeenstapeling van gemeenplaatsen, veroordelingen, beledigingen; frustratie en dogma's en het halen van gram van de TS etc.

Tenenkrommend.....de TS heeft zeer weinig begrepen van wat het betekent iemand de voeten te wassen...
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De ander beter dan jezelf achten?

Bericht door Storm »

Mooi geschreven Piebe! Ik zie de zon, ook een beetje van jouw kant. Ook van de kant van atheïsten, (misschien nog wel beter) van de fundamentalisten etc etc. Soms wil ik het niet zien of veracht de mening van een ander; mijn pijnpunt is ...wanneer men te gemakkelijk denkt over gebedsgenezing; geloven dat men boven aan de ladder staat omdat men het ware geloof kent etc. etc. In het verleden hadden we een voorganger die dezelfde ergernissen had, maar hij gaf aan dat ook dát; -jezelf uitnemender vinden dan de ander- is. Dat zette mij aan het denken; soms kan ik me inleven in wat een ander gelooft/niet gelooft, soms ben ik er pisnijdig om.
Niets menselijk is ons vreemd!

Discussiëren is soms net een 'scherpsnijdend zwaard' en zonder wat compassie is het ook maar een lauwe toestand. De weg met Jezus, welke ik het liefst zou lopen is ook jouw weg. En dan mag je zeggen dat het voor jou de Enige weg is, ik kan dat niet meer . Ik kan wel zeggen dat het het mijn enige verlangen is; maar ik kan niet omgaan met buitensluiting en wreedheden die in de Bijbel staan.
Daarom ben ik een cherry-picker geworden; ik kan niet zonder al het moois waar Jezus het over heeft en ook Paulus. Maar al de vrouwonvriendelijkheid doe ik af als cultuur en tijdsgebonden, maar ook bij mij wringt dat.

Ergens in de Bijbel staat;"houdt vast wat u hebt, zodat niemand uw troon neme'' en dat mag je, ook na 20 jaar discussiëren, maar soms brengt discussie je in een situatie waarin je denkwijzes van anderen toch beter gaat begrijpen en soms zelfs overnemen.

Het zij zo. Je kunt het ook als winst zien.
Laatst gewijzigd door Storm op 27 okt 2018, 12:44, 2 keer totaal gewijzigd.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De ander beter dan jezelf achten?

Bericht door coby »

callista schreef: 27 okt 2018, 12:18 ...of ik was ze niet....
:lol:
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De ander beter dan jezelf achten?

Bericht door coby »

Ik was ooit in een kerk in Canada met verschillende voorgangers en christenen en die man zei: laten we elkaar de schoenen poetsen. Minder vies werkje dan voeten wassen. Dus ze gingen dat allemaal doen, maar de Nederlandse voorgangers niet hoor.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De ander beter dan jezelf achten?

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef: 27 okt 2018, 12:04 Dit betekent niet dat je eindeloze discussies moet hebben met mensen die niks met jouw overtuiging kunnen, want toen Paulus tegengesproken werd door de joden ging hij naar de heidenen (Hand. 13:46-48) die wel naar hem wilden luisteren en blij waren dat hij was gekomen.
En toch zie je christenen, zeker op fora, eindeloos op dezelfde plek evangeliseren.
En als je ze op de tekst wijst dat je het stof van je kleed moet kloppen, beginnen de uitvluchten.
HJW vroeg me in een ander topic of ik zijn zon wel zag. En ik heb inderdaad een klein licht gezien vanuit zijn perspectief. Het was echter niet de zon maar de maan. In mijn optiek heb jij de weerkaatsing van licht aangezien voor de bron zelf. En dat kan de beste gebeuren.
Wat er gebeurt is dat, zodra er een andere geloofsovertuiging de kop opsteekt, je een donkere bril opzet. En dan lijkt het net alsof de zon die je aangewezen wordt een stuk minder helder is.
Maar dat ligt niet aan de zon, maar aan de bril. En die bril is een keuze. Ik zeg niet dat het slecht is om die bril op te zetten. Ik constateer alleen dat dan de zon voor de maan wordt aangezien.
En ik heb inderdaad een klein licht gezien vanuit zijn perspectief.
Toch benieuwd wel klein licht je gezien hebt in mijn perspectief.
De ander uitnemender achten dan jezelf betekent heus niet dat je je mening moet aanpassen aan die van de ander,
Dat lijkt mij idd niet de essentie. Want dan zou je elke keer als je iemand met een andere mening tegenkomt, je mening moeten veranderen.
Zou raar zijn.
maar veelmeer aan de waarheid. Want als we dat allemaal doen zonder morren, hebben we de neuzen allemaal dezelfde kant op: naar Christus.
En dan is het de vraag hoe je de Christus definieert.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De ander beter dan jezelf achten?

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 27 okt 2018, 12:18 Ik heb wel even gereageerd....maar dit topic is verder voor mij niet interessant....
Een opeenstapeling van gemeenplaatsen, veroordelingen, beledigingen; frustratie en dogma's en het halen van gram van de TS etc.

Tenenkrommend.....de TS heeft zeer weinig begrepen van wat het betekent iemand de voeten te wassen...
Lol, je kromt je tenen nogal eens de laatste dagen. Zo wil niemand je voeten wassen. :clown:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De ander beter dan jezelf achten?

Bericht door Piebe Paulusma »

Storm schreef: 27 okt 2018, 12:30 Mooi geschreven Piebe!
Dank je Storm! Ze zeggen niet voor niks dat na regen zonneschijn komt! ;)
Storm schreef: 27 okt 2018, 12:30Ik zie de zon, ook een beetje van jouw kant. Ook van de kant van atheïsten, (misschien nog wel beter) van de fundamentalisten etc etc. Soms wil ik het niet zien of veracht de mening van een ander; mijn pijnpunt is ...wanneer men te gemakkelijk denkt over gebedsgenezing; geloven dat men boven aan de ladder staat omdat men het ware geloof kent etc. etc. In het verleden hadden we een voorganger die dezelfde ergernissen had, maar hij gaf aan dat ook dát; -jezelf uitnemender vinden dan de ander- is. Dat zette mij aan het denken; soms kan ik me inleven in wat een ander gelooft/niet gelooft, soms ben ik er pisnijdig om.
Niets menselijk is ons vreemd!
Paulus zei tegen de joden die het Woord Gods verstoten dat zij zichzelf het eeuwige leven niet waardig achtten (Hand. 13:46) en waste hen de oren i.p.v. de voeten. Een voorbeeldchristen hoeft de tegenstanders dus niet altijd de andere wang toe te keren.
Storm schreef: 27 okt 2018, 12:30Discussiëren is soms net een 'scherpsnijdend zwaard' en zonder wat compassie is het ook maar een lauwe toestand. De weg met Jezus, welke ik het liefst zou lopen is ook jouw weg. En dan mag je zeggen dat het voor jou de Enige weg is, ik kan dat niet meer . Ik kan wel zeggen dat het het mijn enige verlangen is; maar ik kan niet omgaan met buitensluiting en wreedheden die in de Bijbel staan.
Daarom ben ik een cherry-picker geworden; ik kan niet zonder al het moois waar Jezus het over heeft en ook Paulus. Maar al de vrouwonvriendelijkheid doe ik af als cultuur en tijdsgebonden, maar ook bij mij wringt dat.
Met cherry picking is niks mis, Jezus en de apostelen citeerden ook steeds korte stukjes uit het OT wat volgens de Talmoed niet eens mag. Waar jij tegen aanloopt is het verschil tussen het OT en het NT. Het OT is de nacht en het enige licht was de weerkaatsing van de zon die te zien was in de maan. Maar het nieuwe verbond is het verbond van de dag. Daarin is geen onderscheid en zijn man en vrouw een. Ik denk dat je er wijs aan doet bij de goede boom te staan en daar de vruchten van te plukken. En die goede boom is Christus.
Storm schreef: 27 okt 2018, 12:30Ergens in de Bijbel staat;"houdt vast wat u hebt, zodat niemand uw troon neme'' en dat mag je, ook na 20 jaar discussiëren, maar soms brengt discussie je in een situatie waarin je denkwijzes van anderen toch beter gaat begrijpen en soms zelfs overnemen.

Het zij zo. Je kunt het ook als winst zien.
Dat je pleit voor de gelijkwaardigheid tussen man en vrouw bezie ik als winst, maar als je daardoor twijfelt aan Christus sla je door in mijn optiek. Vrouwonvriendelijkheid hoorde bij het jodendom, want zij kregen van kids af aan te horen dat door de zonde van Eva de wereld in de boze ligt. Dus de vrouw was een duivelin. Een dergelijk onrecht had natuurlijk geen eeuwigheidswaarde noch ruimte onder een beter verbond (Hebr. 8:6) maar Jezus en de apostelen lieten alles zoals het was tot Christus' tweede komst, zie Matth. 12:20 en Jes. 42:3.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De ander beter dan jezelf achten?

Bericht door Piebe Paulusma »

HJW schreef: 27 okt 2018, 13:56
Piebe Paulusma schreef: 27 okt 2018, 12:04 Dit betekent niet dat je eindeloze discussies moet hebben met mensen die niks met jouw overtuiging kunnen, want toen Paulus tegengesproken werd door de joden ging hij naar de heidenen (Hand. 13:46-48) die wel naar hem wilden luisteren en blij waren dat hij was gekomen.
En toch zie je christenen, zeker op fora, eindeloos op dezelfde plek evangeliseren.
En als je ze op de tekst wijst dat je het stof van je kleed moet kloppen, beginnen de uitvluchten.
Sommige christenen voelen zich een beetje belangrijker dan ze zijn. Evangeliseren is iets voor apostelen en evangelisten en we zullen het moeten doen met hun geschreven woorden.
Piebe Paulusma schreef: 27 okt 2018, 12:04HJW vroeg me in een ander topic of ik zijn zon wel zag. En ik heb inderdaad een klein licht gezien vanuit zijn perspectief. Het was echter niet de zon maar de maan. In mijn optiek heb jij de weerkaatsing van licht aangezien voor de bron zelf. En dat kan de beste gebeuren.
HJW schreef: 27 okt 2018, 13:56Wat er gebeurt is dat, zodra er een andere geloofsovertuiging de kop opsteekt, je een donkere bril opzet. En dan lijkt het net alsof de zon die je aangewezen wordt een stuk minder helder is.
Maar dat ligt niet aan de zon, maar aan de bril. En die bril is een keuze. Ik zeg niet dat het slecht is om die bril op te zetten. Ik constateer alleen dat dan de zon voor de maan wordt aangezien.
Nu ga je er ten onrechte vanuit dat ik nooit een andere bril op heb gehad, maar ik was jarenlang atheïst. Het was mijn aangeboren interesse in de brieven van Paulus waardoor ik langzaam maar zeker overtuigd werd dat hij de waarheid spreekt. Een ander daarvan willen overtuigen voel ik mij niet toe geroepen, daarom beperk ik mijn visie tot discussies.
Piebe Paulusma schreef: 27 okt 2018, 12:04En ik heb inderdaad een klein licht gezien vanuit zijn perspectief.
HJW schreef: 27 okt 2018, 13:56Toch benieuwd wel klein licht je gezien hebt in mijn perspectief.
De weerkaatsing van de zon.
Piebe Paulusma schreef: 27 okt 2018, 12:04De ander uitnemender achten dan jezelf betekent heus niet dat je je mening moet aanpassen aan die van de ander,
HJW schreef: 27 okt 2018, 13:56Dat lijkt mij idd niet de essentie. Want dan zou je elke keer als je iemand met een andere mening tegenkomt, je mening moeten veranderen.
Zou raar zijn.
Correct.
Piebe Paulusma schreef: 27 okt 2018, 12:04maar veelmeer aan de waarheid. Want als we dat allemaal doen zonder morren, hebben we de neuzen allemaal dezelfde kant op: naar Christus.
HJW schreef: 27 okt 2018, 13:56En dan is het de vraag hoe je de Christus definieert.
Dat begrijp ik vanuit jouw perspectief, maar hoe ik Christus definieer vind ik niet relevant, ik vertrouw op de definitie van de Hebreeën schrijver die zegt dat Christus is als Melchizedek, zonder vader en zonder moeder en zonder geslachtsregister.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: De ander beter dan jezelf achten?

Bericht door snappie »

Storm schreef: 27 okt 2018, 12:30 Discussiëren is soms net een 'scherpsnijdend zwaard' en zonder wat compassie is het ook maar een lauwe toestand. De weg met Jezus, welke ik het liefst zou lopen is ook jouw weg. En dan mag je zeggen dat het voor jou de Enige weg is, ik kan dat niet meer . Ik kan wel zeggen dat het het mijn enige verlangen is; maar ik kan niet omgaan met buitensluiting en wreedheden die in de Bijbel staan.
Daarom ben ik een cherry-picker geworden; ik kan niet zonder al het moois waar Jezus het over heeft en ook Paulus. Maar al de vrouwonvriendelijkheid doe ik af als cultuur en tijdsgebonden, maar ook bij mij wringt dat.
Ik ben ook een cherry-picker (niet alleen met de Bijbel trouwens), en ik vind dat daar helemaal niks mis mee is.
Wat moet je met al dingen waar je niets mee kunt? Gewoon niks, en ik geloof niet dat God me dat kwalijk neemt.
Er zijn er die net doen alsof het alles of niks is. Die willen de hele Bijbel door je strot duwen, of anders kun je geen christen zijn.
Ik heb geen enkele behoefte om genocide, vrouwonvriendelijkheid, slavernij enzo te begrijpen, accepteren en goed te praten.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De ander beter dan jezelf achten?

Bericht door Piebe Paulusma »

snappie schreef: 27 okt 2018, 15:10
Storm schreef: 27 okt 2018, 12:30 Discussiëren is soms net een 'scherpsnijdend zwaard' en zonder wat compassie is het ook maar een lauwe toestand. De weg met Jezus, welke ik het liefst zou lopen is ook jouw weg. En dan mag je zeggen dat het voor jou de Enige weg is, ik kan dat niet meer . Ik kan wel zeggen dat het het mijn enige verlangen is; maar ik kan niet omgaan met buitensluiting en wreedheden die in de Bijbel staan.
Daarom ben ik een cherry-picker geworden; ik kan niet zonder al het moois waar Jezus het over heeft en ook Paulus. Maar al de vrouwonvriendelijkheid doe ik af als cultuur en tijdsgebonden, maar ook bij mij wringt dat.
Ik ben ook een cherry-picker (niet alleen met de Bijbel trouwens), en ik vind dat daar helemaal niks mis mee is.
Wat moet je met al dingen waar je niets mee kunt? Gewoon niks, en ik geloof niet dat God me dat kwalijk neemt.
Er zijn er die net doen alsof het alles of niks is. Die willen de hele Bijbel door je strot duwen, of anders kun je geen christen zijn.
Ik heb geen enkele behoefte om genocide, vrouwonvriendelijkheid, slavernij enzo te begrijpen, accepteren en goed te praten.
Nee, ik ook niet. De Bijbel is een bundel boeken over een tijdspanne van duizenden jaren waarin steeds meer over God geopenbaard wordt. De Zoon is de Enige die de apostelen God heeft verklaard (Joh. 1:18) zodat wij door hen weten dat de Vader niet meer vertoond is. De volgende eigenschappen zijn op Christus van toepassing, want hij zocht niet zijn eigen eer maar die van de Vader.

1 Kor 13
4 De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen;
5 Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad;
6 Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid;
7 Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen.
8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen tenietgedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal tenietgedaan worden.
9 Want wij kennen ten dele en wij profeteren ten dele;
10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen dat ten dele is, tenietgedaan worden.
11 Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik tenietgedaan hetgeen eens kinds was.
12 Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen gelijk ook ik gekend ben.
13 En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.

Deze boom heeft geen bittere vruchten als je het mij vraagt.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De ander beter dan jezelf achten?

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef: 27 okt 2018, 14:44 Sommige christenen voelen zich een beetje belangrijker dan ze zijn. Evangeliseren is iets voor apostelen en evangelisten en we zullen het moeten doen met hun geschreven woorden.
Tenzij de verdere openbaringen van het goddelijke daarna gewoon doorgaat.
Nu ga je er ten onrechte vanuit dat ik nooit een andere bril op heb gehad, maar ik was jarenlang atheïst. Het was mijn aangeboren interesse in de brieven van Paulus waardoor ik langzaam maar zeker overtuigd werd dat hij de waarheid spreekt. Een ander daarvan willen overtuigen voel ik mij niet toe geroepen, daarom beperk ik mijn visie tot discussies.
Ik stel niet dat je nooit een andere bril op hebt gehad. Ik kan alleen iets roepen over wat ik denk dat ik nu zie.
Dat begrijp ik vanuit jouw perspectief, maar hoe ik Christus definieer vind ik niet relevant, ik vertrouw op de definitie van de Hebreeën schrijver die zegt dat Christus is als Melchizedek, zonder vader en zonder moeder en zonder geslachtsregister.
Voor mij is Christus geen persoon, eerder een kracht.
Voor mij is het de Onvoorwaardelijke Liefde.
1 Kor 13
4 De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen;
5 Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad;
6 Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid;
7 Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen.
8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen tenietgedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal tenietgedaan worden.
9 Want wij kennen ten dele en wij profeteren ten dele;
10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen dat ten dele is, tenietgedaan worden.
11 Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik tenietgedaan hetgeen eens kinds was.
12 Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen gelijk ook ik gekend ben.
13 En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.
Inderdaad, het draait om de Liefde. Niet om de liefde, maar om de Liefde.
En zoals hier ook naar voren komt is de Liefde Onvoorwaardelijk.
De Liefde verdraagt alles, ook dat mensen Jezus niet als de Christus zien.
Het is een best mooie lofzang op de Liefde.
Hij zegt hier ook terecht dat wij slechts ten dele kennen.
En de conclusie kan ik geheel onderschrijven: de Liefde is het belangrijkst.
Daarmee krijgen we de neuzen dezelfde kant op.
De Liefde = Christus = de zon.
Daar waar ik de Liefde zie, zie ik de zon. Onafhankelijk van welk geloof die persoon komt die de Liefde toont.

De Liefde en Christus zijn religie-overstijgend.
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: De ander beter dan jezelf achten?

Bericht door snappie »

Piebe Paulusma schreef: 27 okt 2018, 15:17
snappie schreef: 27 okt 2018, 15:10
Storm schreef: 27 okt 2018, 12:30 Discussiëren is soms net een 'scherpsnijdend zwaard' en zonder wat compassie is het ook maar een lauwe toestand. De weg met Jezus, welke ik het liefst zou lopen is ook jouw weg. En dan mag je zeggen dat het voor jou de Enige weg is, ik kan dat niet meer . Ik kan wel zeggen dat het het mijn enige verlangen is; maar ik kan niet omgaan met buitensluiting en wreedheden die in de Bijbel staan.
Daarom ben ik een cherry-picker geworden; ik kan niet zonder al het moois waar Jezus het over heeft en ook Paulus. Maar al de vrouwonvriendelijkheid doe ik af als cultuur en tijdsgebonden, maar ook bij mij wringt dat.
Ik ben ook een cherry-picker (niet alleen met de Bijbel trouwens), en ik vind dat daar helemaal niks mis mee is.
Wat moet je met al dingen waar je niets mee kunt? Gewoon niks, en ik geloof niet dat God me dat kwalijk neemt.
Er zijn er die net doen alsof het alles of niks is. Die willen de hele Bijbel door je strot duwen, of anders kun je geen christen zijn.
Ik heb geen enkele behoefte om genocide, vrouwonvriendelijkheid, slavernij enzo te begrijpen, accepteren en goed te praten.
Nee, ik ook niet. De Bijbel is een bundel boeken over een tijdspanne van duizenden jaren waarin steeds meer over God geopenbaard wordt. De Zoon is de Enige die de apostelen God heeft verklaard (Joh. 1:18) zodat wij door hen weten dat de Vader niet meer vertoond is. De volgende eigenschappen zijn op Christus van toepassing, want hij zocht niet zijn eigen eer maar die van de Vader.

1 Kor 13
4 De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen;
5 Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad;
6 Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid;
7 Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen.
8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen tenietgedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal tenietgedaan worden.
9 Want wij kennen ten dele en wij profeteren ten dele;
10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen dat ten dele is, tenietgedaan worden.
11 Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik tenietgedaan hetgeen eens kinds was.
12 Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen gelijk ook ik gekend ben.
13 En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.

Deze boom heeft geen bittere vruchten als je het mij vraagt.
Ja, die zit ook in mijn collectie. Die houden we erin!
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De ander beter dan jezelf achten?

Bericht door Piebe Paulusma »

HJW schreef: 27 okt 2018, 16:06 De Liefde en Christus zijn religie-overstijgend.
Het mag wel in de krant dat we het eens eens zijn, maar eens! ;)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De ander beter dan jezelf achten?

Bericht door coby »

Piebe Paulusma schreef: 27 okt 2018, 14:17
callista schreef: 27 okt 2018, 12:18 Ik heb wel even gereageerd....maar dit topic is verder voor mij niet interessant....
Een opeenstapeling van gemeenplaatsen, veroordelingen, beledigingen; frustratie en dogma's en het halen van gram van de TS etc.

Tenenkrommend.....de TS heeft zeer weinig begrepen van wat het betekent iemand de voeten te wassen...
Lol, je kromt je tenen nogal eens de laatste dagen. Zo wil niemand je voeten wassen. :clown:
Ik wil d'r voeten wel wassen hoor. Ze heeft vast niet van die smerige schimmelzweetpoten als een ex waarop ik chagrijnig werd als ie z'n schoenen uit deed. Het hele huis meurde als de weetikwat. Die trap met bekleding. Een natte bezwete hond zou er een betere geur achterlaten.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De ander beter dan jezelf achten?

Bericht door Storm »

@Snappie,
Ik wist wel dat er meer cherry-pickers zijn. Welkom bij de club. :D

*dubbel*
Laatst gewijzigd door Storm op 27 okt 2018, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De ander beter dan jezelf achten?

Bericht door Storm »

snappie schreef: 27 okt 2018, 15:10
Storm schreef: 27 okt 2018, 12:30 Discussiëren is soms net een 'scherpsnijdend zwaard' en zonder wat compassie is het ook maar een lauwe toestand. De weg met Jezus, welke ik het liefst zou lopen is ook jouw weg. En dan mag je zeggen dat het voor jou de Enige weg is, ik kan dat niet meer . Ik kan wel zeggen dat het het mijn enige verlangen is; maar ik kan niet omgaan met buitensluiting en wreedheden die in de Bijbel staan.
Daarom ben ik een cherry-picker geworden; ik kan niet zonder al het moois waar Jezus het over heeft en ook Paulus. Maar al de vrouwonvriendelijkheid doe ik af als cultuur en tijdsgebonden, maar ook bij mij wringt dat.
Ik ben ook een cherry-picker (niet alleen met de Bijbel trouwens), en ik vind dat daar helemaal niks mis mee is.
Wat moet je met al dingen waar je niets mee kunt? Gewoon niks, en ik geloof niet dat God me dat kwalijk neemt.
Er zijn er die net doen alsof het alles of niks is. Die willen de hele Bijbel door je strot duwen, of anders kun je geen christen zijn.
Ik heb geen enkele behoefte om genocide, vrouwonvriendelijkheid, slavernij enzo te begrijpen, accepteren en goed te praten.
@snappie,
Ik wist wel dat ik niet de enige was, maar dat wordt me wel eens in de schoenen geschoven. Het mooie verhaal horen! Maar meestal door mensen die ook cherry-picken door alleen de gruwelijke verhalen te vertellen. Welkom bij de club. :)
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De ander beter dan jezelf achten?

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 27 okt 2018, 16:42
Piebe Paulusma schreef: 27 okt 2018, 14:17
callista schreef: 27 okt 2018, 12:18 Ik heb wel even gereageerd....maar dit topic is verder voor mij niet interessant....
Een opeenstapeling van gemeenplaatsen, veroordelingen, beledigingen; frustratie en dogma's en het halen van gram van de TS etc.

Tenenkrommend.....de TS heeft zeer weinig begrepen van wat het betekent iemand de voeten te wassen...
Lol, je kromt je tenen nogal eens de laatste dagen. Zo wil niemand je voeten wassen. :clown:
Ik wil d'r voeten wel wassen hoor. Ze heeft vast niet van die smerige schimmelzweetpoten als een ex waarop ik chagrijnig werd als ie z'n schoenen uit deed. Het hele huis meurde als de weetikwat. Die trap met bekleding. Een natte bezwete hond zou er een betere geur achterlaten.
Zo'n ex heb ik ook gehad en ze weigerde haar stinkpoten te wassen en vond dat ik wel in die stank mocht zitten zijnde werkloos.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende