De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Mart »

peda schreef: 22 mei 2019, 16:16Hallo Mart,

Tot op heden is alle eschatologische invulling theorie.
Uiteraard betreft het theorie, aangezien het eind van de geschiedenis of de wereld, het laatste oordeel en het herstellen van een volmaakte wereld nergens aantoonbaar zijn. En als atheist ga ik er niet zondermeer vanuit dat zoiets ooit zal plaatsvinden. Relevant is echter, dat indien de gezalfde leider uit achariet haJamiem niet de door de T'NaCH beloofde terugkeer van de nakomelingen van Ja'acov naar hun oude grond (adamah) bewerkstelligt, hij simpelweg niet de gezalfde leider uit achariet haJamiem is die de door de T'NaCH beloofde terugkeer van de nakomelingen van Ja'acov naar hun oude grond (adamah) bewerkstelligt. Indien de gezalfde leider uit achariet haJamiem niet het door de T'NaCH beloofde einde van het wapengekletter bewerkstelligt, dan is hij simpelweg niet de gezalfde leider uit achariet haJamiem die het door de T'NaCH beloofde einde van het wapengekletter bewerkstelligt. Indien de gezalfde leider uit achariet haJamiem niet de door de T'NaCH beloofde Tempel van Ezechi'el bouwt met de specifieke deuren, ramen en muren van bepaalde afmetingen, dan is hij simpelweg niet de gezalfde leider uit achariet haJamiem die de door de T'NaCH beloofde Tempel van Ezechi'el bouwt met de specifieke deuren, ramen en muren van bepaalde afmetingen.

En zonder aantoonbare vervulling van de messiaanse profetieen, kan alles en iedereen de rol van de messias gaan spelen.
Althans ik heb nergens gelezen dat de Joodse Messias volgens de Tenach profetie de finale overwinning behaalt dank zij het ingrijpend handelen van hem steunende "'gewapende"" hemelbewoners.
Lijkt me ook geen waarschijnlijk scenario.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door coby »

Mart schreef: 22 mei 2019, 17:11
peda schreef: 22 mei 2019, 16:16Hallo Mart,

Tot op heden is alle eschatologische invulling theorie.
Uiteraard betreft het theorie, aangezien het eind van de geschiedenis of de wereld, het laatste oordeel en het herstellen van een volmaakte wereld nergens aantoonbaar zijn. En als atheist ga ik er niet zondermeer vanuit dat zoiets ooit zal plaatsvinden. Relevant is echter, dat indien de gezalfde leider uit achariet haJamiem niet de door de T'NaCH beloofde terugkeer van de nakomelingen van Ja'acov naar hun oude grond (adamah) bewerkstelligt, hij simpelweg niet de gezalfde leider uit achariet haJamiem is die de door de T'NaCH beloofde terugkeer van de nakomelingen van Ja'acov naar hun oude grond (adamah) bewerkstelligt. Indien de gezalfde leider uit achariet haJamiem niet het door de T'NaCH beloofde einde van het wapengekletter bewerkstelligt, dan is hij simpelweg niet de gezalfde leider uit achariet haJamiem die het door de T'NaCH beloofde einde van het wapengekletter bewerkstelligt. Indien de gezalfde leider uit achariet haJamiem niet de door de T'NaCH beloofde Tempel van Ezechi'el bouwt met de specifieke deuren, ramen en muren van bepaalde afmetingen, dan is hij simpelweg niet de gezalfde leider uit achariet haJamiem die de door de T'NaCH beloofde Tempel van Ezechi'el bouwt met de specifieke deuren, ramen en muren van bepaalde afmetingen.

En zonder aantoonbare vervulling van de messiaanse profetieen, kan alles en iedereen de rol van de messias gaan spelen.
Althans ik heb nergens gelezen dat de Joodse Messias volgens de Tenach profetie de finale overwinning behaalt dank zij het ingrijpend handelen van hem steunende "'gewapende"" hemelbewoners.
Lijkt me ook geen waarschijnlijk scenario.
Maar dat staat wel in Daniel 7.

En er staat letterlijk dat de Messias hem gaat bouwen.

Zechariah 6:11 “Then take silver and gold, and make crowns, and set them upon the head of Joshua the son of Josedech, the high priest;

(12) And speak unto him, saying, Thus speaketh the LORD of hosts, saying, Behold the man whose name is The BRANCH; and he shall grow up out of his place, and he shall build the temple of the LORD:

(13) Even he shall build the temple of the LORD; and he shall bear the glory, and shall sit and rule upon his throne; and he shall be a priest upon his throne: and the counsel of peace shall be between them both.”

Vandaar dat ze denken dat dat de 4e is.

[modbreak Trajecto] Tenzij er specifiek een reden is voor het uitleggen van iets aan de hand van een vertaling in een andere taal dan het Nederlands, graag een tekst uit een Nederlandse vertaling plaatsen en aangeven uit welke Bijbelvertaling de tekst komt.

(HSV) Zacharia 6
11 Neem zilver en goud en maak kronen, en zet die op het hoofd van de hogepriester Jozua, de zoon van Jozadak,
12 en zeg tegen hem: Zo zegt de HEERE van de legermachten: Zie, een Man – Zijn Naam is SPRUIT – zal uit Zijn plaats opkomen, en Hij zal de tempel van de HEERE bouwen.
13 Ja, Híj zal de tempel van de HEERE bouwen, Híj zal met majesteit bekleed zijn, Hij zal zitten en heersen op Zijn troon. Hij zal Priester zijn op Zijn troon; tussen die Beiden zal vredesberaad plaatsvinden.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Peter79 »

Mart schreef: 22 mei 2019, 13:36 En indien de gezalfde leider uit achariet haJamiem niet de door de T'NaCH beloofde terugkeer van de nakomelingen van Ja'acov naar hun oude grond (adamah) bewerkstelligt, dan is hij simpelweg niet de gezalfde leider uit achariet haJamiem die de door de T'NaCH beloofde terugkeer van de nakomelingen van Ja'acov naar hun oude grond (adamah) bewerkstelligt. Indien de gezalfde leider uit achariet haJamiem niet het door de T'NaCH beloofde einde van het wapengekletter bewerkstelligt, dan is hij simpelweg niet de gezalfde leider uit achariet haJamiem die het door de T'NaCH beloofde einde van het wapengekletter bewerkstelligt. Indien de gezalfde leider uit achariet haJamiem niet de door de T'NaCH beloofde Tempel van Ezechi'el bouwt met de specifieke deuren, ramen en muren van bepaalde afmetingen, dan is hij simpelweg niet de gezalfde leider uit achariet haJamiem die de door de T'NaCH beloofde Tempel van Ezechi'el bouwt met de specifieke deuren, ramen en muren van bepaalde afmetingen.

Zonder aantoonbare vervulling van de messiaanse profetieen, kan alles en iedereen de rol van de messias gaan spelen, zoals bijv. Elijahoe's (klik) haan van Mosjéh?:
Mijn naam is Moshe, en ik ben een Chassidische Jood die van zijn jeugd af aan de woorden van onze heilige profeten geleerd is, en die hun betekenis niet helemaal begreep. Toen, op de dag voor grote verzoendag, toen ik zat na te denken over het belang van die heilige dag, toen verkreeg ik inzicht in de verbazingwekkende betekenis van God's woorden. Ik herkende de vervulling van 42 messiaanse profetieen in de hebreeuwse bijbel, en mijn leven werd voor altijd ingrijpend gewijzigd.

Vroeg in de morgen ging ik mijn haan ophalen om het oude ritueel van een haan boven het hoofd rondzwaaien te vervullen. Ik keek de haan in de ogen, en ik zag daar de worden vervuld worden die zeggen: “ Ik ben de haan die ellende heeft gezien”. Klaagliederen 3:1 (het hebreeuwse woord “gever” betekent zowel “man” als “haan”). Ik pakte hem op en zwaaide hem boven mijn hoofd gelijk het vers zegt: “En hij omringd mijn zijn hoofd” Klaagliederen 3:5 (in het hebreeuws is het woord reesh, aleph, shin, hetgeen gelezen kan worden als “rosh”, hoofd). Ik keerde mijn handen in de rondte terwijl ik hem boven mijn hoofd ronddraaide, gelijk er geschreven staat: “Waarlijk, tegen mij keert Hij telkens weder zijn hand, de ganse dag.” Klaagliederen 3:3. Toen sprong hij uit mijn handen vandaan, en rende weg, gelijk het geschreven staat: “zij vlieden heen zonder het goede te zien.” Job 9:25. I richtte een kort gebed tot God, gelijk het geschreven staat: “ik wil mijn klacht de vrije loop laten, spreken in de bitterheid mijner ziel.” Job 10:1. Hij rende weg van mij, daarmee het vers vervullend: “zij keerden mij de nek toe in plaats van het aangezicht;” Ik leende een wandelstok van iemand in de buurt, zodat ik hem met de haak kon vangen, gelijk het vers zegt: “ook nam Mozes de staf Gods in zijn hand.” Ex 4:20, Num 20:8. Ik probeerde hem te vangen met de haak, maar hij ontving slechts een klap op zijn rug, gelijk het geschreven staat: “ellende gezien door de roede zijner verbolgenheid.”, en er staat ook geschreven: “ Want Ik heb u geslagen, zoals een vijand slaat,” Jer 30:14. Hij draaide zich om, en kreeg 'm toen recht op zijn wang, daarmee de profetie vervullend: “Hij biede de wang aan wie hem slaat,” Klaagliederen 3:30: “Toen rende hij weg een donkere hoek in, en ik volgde hem, gelijk het vers zegt: “Mij heeft Hij gevoerd en doen gaan in duisternis en donkerte” Klaagliederen 3:2. Daar had ik hem in een nauwe hoek gedreven, gelijk het geschreven staat: “al zijn vervolgers hebben het achterhaald, midden in de benauwing.” Klaagliederen 1:3 Hij stond daar zwijgend, gelijk hij de gehele tijd gezwegen had, daarmee de profetie vervullend: “Hij werd mishandeld, maar hij liet zich verdrukken en deed zijn mond niet open; als een lam dat ter slachting geleid wordt, en als een schaap dat stom is voor zijn scheerders, zo deed hij zijn mond niet open.” Jes 53:7. Daar in dat krappe hoekje kon hij zich nergens meer verstoppen, gelijk het geschreven staat: “Zou zich iemand in schuilhoeken kunnen verschuilen, dat Ik hem niet zou zien?”. Hij was nu ingesloten, gelijk het vers zegt: “Hij heeft mij iedere uitgang versperd” Klaagliederen 3:7. In zijn ogen zag ik dat hij een still gebed bad: “Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?” Psalm 22:1. Het was overduidelijk dat voor hem de profetie vervuld werd: “De machtigen van Basan hebben mij omsingeld”. Psalm 22:13. Ik greep hem, en hij riep uit tot God, gelijk er geschreven staat: “Mijn God, ik roep des daags, en Gij antwoordt niet, en des nachts, en ik kom niet tot stilte”. Maar er kwam geen antwoord, gelijk het geschreven staat: “Zelfs als ik schreeuw en om hulp roep, versmaadt Hij mijn gebed.” Klaagliederen 3:8. Het einde was daar. Ik greep hem, en voegde me in de rij bij de rituele slager die hem slachten zou. Hij was stil en gaf geen kik, gelijk het geschreven staat: “als een lam dat ter slachting geleid wordt, en als een schaap dat stom is voor zijn scheerders, zo deed hij zijn mond niet open” Jes 53:7. De slager greep hem bij de nek, daarmee de profetie vervullend: “Hij greep mij bij de nek”, Job 16:12. Daarna schreeuwde hij uit: “Wees dan niet verre van mij, want nabij is de nood, en er is geen helper” Psalm 22:12. Ook zei hij: “Red mijn ziel van het zwaard” Psalm 22:21. Hij slachtte hem, daarmee de profetie vervullend: “hij is afgesneden uit het land der levenden” Jes 53:8. Hij liet het bloed op de aarde druipen, gelijk het geschreven staat: “Als water ben ik uitgestort” Psalm 22:15. Ik nam de dode haan, gelijk de profeet sprak: “zij zullen hem aanschouwen, die zij doorstoken hebben”. Ik nam hem om hem kosher te maken. We deelden hem in stukken, zijn botten brekend, gelijk het geschreven staat: “Al mijn beenderen zijn ontwricht”, Psalm 22:15 en “Hij heeft mijn beenderen gebroken” Klaagliederen 3:4. Toen nam ik hem mee naar huis. Mijn vrouw verwijderde de huid, daarmede de profetie vervullend: “ Hij heeft mijn vlees en mijn huid doen wegteren” Klaagliederen 3:4. Ze stopte hem in een pot met water, gelijk het geschreven staat: “het water is gekomen tot aan de lippen;” Psalm 69:2. Ze voegde er vele specerijen aan toe, daarmede de profetie vervullend: “Zij gaf ..... zeer veel specerijen” I Kon 10:10. Ze deed het deksel op de pan zodat het kon koken, gelijk het geschreven staat: “Hij heeft mij in duistere plaatsen doen wonen: Klaagliederen 3:6. De kruidige lucht van de specerijen vulde de keuken, gelijk het geschreven staat: “zijn balsemgeuren stromen” Hooglied 4:16. Daarna werd hij opgediend, en we keken naar hem, daarmede de profetie vervullend; “Al mijn beenderen kan ik tellen; zij kijken toe, zij zien met leedvermaak naar mij.” Ps 22:18. Hij werd verdeeld onder mijn gezinsleden, gelijk het geschreven staat: “Daarom zal Ik hem een deel geven onder velen” Jes 53:12. We verheugden ons terwijl we hem opaten, daarmee de profetie vervullend; “Ik ben een belaching geworden voor heel mijn volk, hun spotlied heel de dag” Klaagliederen 3:14 en ook: “Ja, in Hem verheugt zich ons hart” Psalm 33:21. Nadat we gegeten hadden prezen wij God, gelijk het geschreven staat: “Gij zult eten en verzadigd worden en de HERE, uw God, prijzen” Deut.6:11,8:10,11:15. We zagen werkelijk Gods goedertierenheid, gelijk het geschreven staat: “Smaakt en ziet, dat de HERE goed is” Psalm 34:9... (c) Moshe Shulman, 2000
Een Christelijke exegese met een eschatologie die een toekomstige nieuwe komst van Jezus impliceert waarbij de Joden terugkeren naar hun land met een Tempel en een uiteindelijk definitief einde aan het wapengekletter, lijkt me aanzienlijk sterker dan eveneens de messiaanse profetieën maar gewoonweg symbolisch op te vatten, aangezien anders het exegetische niveau van de haan van Mosjéh zo'n beetje bereikt is :)
Aldus de orthodoxie die aantrekkelijk is door haar vastomlijnde kaders en die zodoende zorgt voor een dichotomie: ja of nee; zwart of wit.
De preciezen kijken neer op de rekkelijken; de mensen die compromissen sluiten, zich op hellende vlakken begeven en de boodschap verwateren. De mensen die een bedreiging zijn voor de duidelijke lijntjes die waren uitgezet. De mensen die vragen: wie heeft jou dat verteld; hoe kom je daarbij; weet je dat wel zo zeker?
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Mart »

coby schreef: 22 mei 2019, 17:30En er staat letterlijk dat de Messias hem gaat bouwen.
Inderdaad. De T'NaCH stelt dat de messias bij de Tempel betrokken zal zijn en daarom gelooft het relgieuze Jodendom dat de messias bij de Tempel betrokken zal zijn :)
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Mart »

Peter79 schreef: 22 mei 2019, 18:43Aldus de orthodoxie die aantrekkelijk is door haar vastomlijnde kaders en die zodoende zorgt voor een dichotomie.
Indien de T'NaCH spreekt over de gezalfde leider in achariet haJamiem die de terugkeer van de nakomelingen van Ja'acov naar hun oude grond (adamah) bewerkstelligt in een periode waarin het wapengekletter definitief eindigt en betrokken is bij de bouw van de Tempel van Ezechi'el met specifieke deuren, ramen en muren van bepaalde afmetingen, dan gelooft men niet zozeer dat de messias uit een maagd zal worden geboren, een Nazarener zal worden genoemd (staat nergens in de T'NaCH) en door Romeinen wordt gekruisigd voor de zonden van de gelovige mensheid en na drie dagen ten hemel zal varen, maar gelooft men logischerwijs dat de gezalfde leider in achariet haJamiem de terugkeer van de nakomelingen van Ja'acov naar hun oude grond (adamah) bewerkstelligt in een periode waarin het wapengekletter definitief eindigt en hij betrokken zal zijn bij de bouw van de Tempel van Ezechi'el met specifieke deuren, ramen en muren van bepaalde afmetingen.

Zonder aantoonbare vervulling van de messiaanse profetieen, kan alles en iedereen de rol van de messias gaan spelen. Vandaar dat een Christelijke interpretatie betreffende een eschatologie met een toekomstige terugkomst van Jezus m.i. simpelweg sterker is dan de hele zaak maar symbolisch te nemen.
De mensen die vragen: wie heeft jou dat verteld; hoe kom je daarbij; weet je dat wel zo zeker?
Dat is een goede vraag. Veel godsdienstige zaken zijn wetenschappelijk inderdaad weinig geloofwaardig: hoe weet je het allemaal zo zeker? Liet Jezus inderdaad doden weer levend worden of betreft het voornamelijk symboliek? Hoe weet je dat zo zeker? Liep Jezus letterlijk over het water of is het grotendeels symboliek? Hoe weet je dat zo zeker? Stierf Jezus werkelijk voor andermans zonden, of is dit uiteindelijk symbolisch bedoeld? Hoe weet je dat zo zeker? Als atheïst ga ik daar niet zondermeer van uit. Maar dat is hier weinig relevant.
Laatst gewijzigd door Mart op 22 mei 2019, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door coby »

Mart schreef: 22 mei 2019, 20:06
coby schreef: 22 mei 2019, 17:30En er staat letterlijk dat de Messias hem gaat bouwen.
Inderdaad. De T'NaCH stelt dat de messias bij de Tempel betrokken zal zijn en daarom gelooft het relgieuze Jodendom dat de messias bij de Tempel betrokken zal zijn :)
Dat heb ik serieus nooit geweten.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 22 mei 2019, 21:02
Mart schreef: 22 mei 2019, 20:06
coby schreef: 22 mei 2019, 17:30En er staat letterlijk dat de Messias hem gaat bouwen.
Inderdaad. De T'NaCH stelt dat de messias bij de Tempel betrokken zal zijn en daarom gelooft het relgieuze Jodendom dat de messias bij de Tempel betrokken zal zijn :)
Dat heb ik serieus nooit geweten.
Christus is de derde tempel.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door coby »

Ik ging het net eens doorlezen, maar kan het niet echt vergeestelijken.

Gij nu, mensenkind, vertel het huis Israëls van de tempel – opdat zij zich schamen over hun ongerechtigheden – en laten zij het model nameten, en als zij zich schamen over alles wat zij bedreven hebben, maak hun dan bekend de vorm van de tempel en zijn inrichting, zijn uitgangen en zijn ingangen, al zijn vormen, al zijn voorschriften, al zijn vormen en al zijn wetten, en schrijf die op voor hun ogen, opdat zij al de vormen en voorschriften ervan nauwgezet ten uitvoer brengen.
Ezechiël 43:10‭-‬11 NBG51
https://bible.com/bible/328/ezk.43.10-11.NBG51
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Vertrokken user 5 »

Hallo Mart,

Jouw berichten herlezen hebbende, wil ik je bedanken voor je informatieve input. Sorry dat ik dacht dat je enkel dramde. Mijn kennis reikt niet ver genoeg maar het ziet er in mijn ogen nu zo uit: de stoffelijke Messias uit het OT is een menselijke misleider (antichrist) die aardse vrede belooft aan het joodse volk. Een klein deel van het joodse volk in het Oude Testament heeft in Jezus een goddelijke Messias herkend, die op geestelijk niveau mensen verlost. En dat deel heeft in de OT profetieën met terugwerkende kracht de voorafschaduwing van zijn komst gezien. Dat waren de eerste christenen. Mijn voorlopige conclusie is op dit moment dat een deel van de wereld van Godswege bewust wordt misleid. Ik begrijp nu waar je met je topic over de Messias in het OT heen wilde. Dit gezegd hebbende, blijf ik wel achter mijn berichten daar staan waaruit blijkt dat de eerste christenen die joden waren, toch Jezus hebben kunnen herkennen. De voortschrijdende openbaring is velen ontgaan. Dat was denk ik ook de bedoeling, aangezien ik uitga van een souvereine God.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 23 mei 2019, 00:20, 2 keer totaal gewijzigd.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door coby »

Anja schreef: 22 mei 2019, 21:40
Mart schreef: 21 mei 2019, 20:37
Anja schreef: 21 mei 2019, 20:34Daar heb je je eigen topic voor.
Dit topic gaat over Jezus' tweede komst. Ik verdedig dat indien Jezus niet weerkomt, hij niet de gezalfde leider uit achariet haJamiem is die door de T'NaCH wordt voorzegd de nakomelingen van Ja'acov weer naar hun oude grond (adamah) terug te laten keren. Evenmin is hij dan de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH wordt voorzegd het wapengekletter te beëindigen. Evenmin is hij dan de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH wordt voorzegd betrokken te zijn bij de derde Tempel met z'n ramen, poorten en muren van bepaalde afmetingen.
Waarom wil je de mensen hier jouw conclusies uit jouw topic over de Messias zoals die volgens jou uit het Oude Testament naar voren komt, door de strot blijven wringen.
Raken de argumenten op? 8-)

Het is interesse in het issue -- logisch. Indien argumenten opraken, worden zaken ontdaan van aantoonbare werkelijkheid en vergeestelijkt of wordt er simpelweg overgegaan op persoonlijke aantijgingen. Ben daarom zeer benieuwd of men het standpunt kan verdedigen dat Jezus niet terugkomt zonder eveneens de messiaanse profetieën maar te vergeestelijken. Het ziet er vooralsnog niet naar uit.
Hallo Mart,

Jouw berichten herlezen hebbende, wil ik je bedanken voor je informatieve input. Sorry dat ik dacht dat je enkel dramde. Mijn kennis reikt niet ver genoeg maar het ziet er in mijn ogen nu zo uit: de stoffelijke Messias uit het OT is een menselijke misleider (antichrist) die aardse vrede belooft aan het joodse volk. Een klein deel van het joodse volk in het Oude Testament heeft in Jezus een goddelijke Messias herkend, die op geestelijk niveau mensen verlost. En dat deel heeft in de OT profetieën met terugwerkende kracht de voorafschaduwing van zijn komst gezien. Dat waren de eerste christenen.

Mijn voorlopige conclusie is op dit moment dat een deel van de wereld van Godswege bewust wordt misleid.

Ik begrijp nu waar je met je topic over de Messias in het OT heen wilde. Dit gezegd hebbende, blijf ik wel achter mijn berichten daar staan waaruit blijkt dat de eerste christenen die joden waren, toch Jezus hebben kunnen herkennen. De voortschrijdende openbaring is velen ontgaan. Dat was denk ik ook de bedoeling, aangezien ik uitga van een souvereine God.
Dat kan toch nooit. Jezus brengt uiteindelijk ook aardse vrede.
Volgens mij hebben die lui die het letterlijk lezen gewoon gelijk.
https://hebrew4christians.net/Scripture ... tarah.html

Die antichrist kan natuurlijk ook lezen en met een derde tempel komen en valse vrede brengen en dan brengt Jezus ware vrede en een 4e tempel. De antichrist staat in Zacharia 11 volgens mij.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 22 mei 2019, 21:32 Ik ging het net eens doorlezen, maar kan het niet echt vergeestelijken.

Gij nu, mensenkind, vertel het huis Israëls van de tempel – opdat zij zich schamen over hun ongerechtigheden – en laten zij het model nameten, en als zij zich schamen over alles wat zij bedreven hebben, maak hun dan bekend de vorm van de tempel en zijn inrichting, zijn uitgangen en zijn ingangen, al zijn vormen, al zijn voorschriften, al zijn vormen en al zijn wetten, en schrijf die op voor hun ogen, opdat zij al de vormen en voorschriften ervan nauwgezet ten uitvoer brengen.
Ezechiël 43:10‭-‬11 NBG51
https://bible.com/bible/328/ezk.43.10-11.NBG51
Bedoel je dat je het NT niet gelooft?

'En Ik zeg u, dat Een, meerder dan de tempel, hier is.' (Mat 12,6)

'En zie, het voorhangsel des tempels scheurde in tweeën, van boven tot beneden; en de aarde beefde, en de steenrotsen scheurden.' (Matth. 27:51)

'En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar Tempel, en het Lam.' (Openb. 21:22)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Vertrokken user 5 »

coby schreef: 22 mei 2019, 22:15
Anja schreef: 22 mei 2019, 21:40
Mart schreef: 21 mei 2019, 20:37
Anja schreef: 21 mei 2019, 20:34Daar heb je je eigen topic voor.
Dit topic gaat over Jezus' tweede komst. Ik verdedig dat indien Jezus niet weerkomt, hij niet de gezalfde leider uit achariet haJamiem is die door de T'NaCH wordt voorzegd de nakomelingen van Ja'acov weer naar hun oude grond (adamah) terug te laten keren. Evenmin is hij dan de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH wordt voorzegd het wapengekletter te beëindigen. Evenmin is hij dan de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH wordt voorzegd betrokken te zijn bij de derde Tempel met z'n ramen, poorten en muren van bepaalde afmetingen.
Waarom wil je de mensen hier jouw conclusies uit jouw topic over de Messias zoals die volgens jou uit het Oude Testament naar voren komt, door de strot blijven wringen.
Raken de argumenten op? 8-)

Het is interesse in het issue -- logisch. Indien argumenten opraken, worden zaken ontdaan van aantoonbare werkelijkheid en vergeestelijkt of wordt er simpelweg overgegaan op persoonlijke aantijgingen. Ben daarom zeer benieuwd of men het standpunt kan verdedigen dat Jezus niet terugkomt zonder eveneens de messiaanse profetieën maar te vergeestelijken. Het ziet er vooralsnog niet naar uit.
Hallo Mart,

Jouw berichten herlezen hebbende, wil ik je bedanken voor je informatieve input. Sorry dat ik dacht dat je enkel dramde. Mijn kennis reikt niet ver genoeg maar het ziet er in mijn ogen nu zo uit: de stoffelijke Messias uit het OT is een menselijke misleider (antichrist) die aardse vrede belooft aan het joodse volk. Een klein deel van het joodse volk in het Oude Testament heeft in Jezus een goddelijke Messias herkend, die op geestelijk niveau mensen verlost. En dat deel heeft in de OT profetieën met terugwerkende kracht de voorafschaduwing van zijn komst gezien. Dat waren de eerste christenen.

Mijn voorlopige conclusie is op dit moment dat een deel van de wereld van Godswege bewust wordt misleid.

Ik begrijp nu waar je met je topic over de Messias in het OT heen wilde. Dit gezegd hebbende, blijf ik wel achter mijn berichten daar staan waaruit blijkt dat de eerste christenen die joden waren, toch Jezus hebben kunnen herkennen. De voortschrijdende openbaring is velen ontgaan. Dat was denk ik ook de bedoeling, aangezien ik uitga van een souvereine God.
Dat kan toch nooit. Jezus brengt uiteindelijk ook aardse vrede.
Ja, maar Christus heeft geen stenen tempel nodig....
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door coby »

Piebe Paulusma schreef: 22 mei 2019, 22:26
coby schreef: 22 mei 2019, 21:32 Ik ging het net eens doorlezen, maar kan het niet echt vergeestelijken.

Gij nu, mensenkind, vertel het huis Israëls van de tempel – opdat zij zich schamen over hun ongerechtigheden – en laten zij het model nameten, en als zij zich schamen over alles wat zij bedreven hebben, maak hun dan bekend de vorm van de tempel en zijn inrichting, zijn uitgangen en zijn ingangen, al zijn vormen, al zijn voorschriften, al zijn vormen en al zijn wetten, en schrijf die op voor hun ogen, opdat zij al de vormen en voorschriften ervan nauwgezet ten uitvoer brengen.
Ezechiël 43:10‭-‬11 NBG51
https://bible.com/bible/328/ezk.43.10-11.NBG51
Bedoel je dat je het NT niet gelooft?

'En Ik zeg u, dat Een, meerder dan de tempel, hier is.' (Mat 12,6)

'En zie, het voorhangsel des tempels scheurde in tweeën, van boven tot beneden; en de aarde beefde, en de steenrotsen scheurden.' (Matth. 27:51)

'En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar Tempel, en het Lam.' (Openb. 21:22)
Jawel. Er zijn er zat die die tempel van Ezechiel echter om die reden vergeestelijken en dat lijkt mij onzin. Uiteindelijk zal er geen tempel meer zijn, maar in openbaringen komen engelen uit een tempel in de hemel en voor 1000 jaar hier op aarde kan er best ook een tempel staan.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Vertrokken user 5 »

Piebe Paulusma schreef: 22 mei 2019, 22:26
coby schreef: 22 mei 2019, 21:32 Ik ging het net eens doorlezen, maar kan het niet echt vergeestelijken.

Gij nu, mensenkind, vertel het huis Israëls van de tempel – opdat zij zich schamen over hun ongerechtigheden – en laten zij het model nameten, en als zij zich schamen over alles wat zij bedreven hebben, maak hun dan bekend de vorm van de tempel en zijn inrichting, zijn uitgangen en zijn ingangen, al zijn vormen, al zijn voorschriften, al zijn vormen en al zijn wetten, en schrijf die op voor hun ogen, opdat zij al de vormen en voorschriften ervan nauwgezet ten uitvoer brengen.
Ezechiël 43:10‭-‬11 NBG51
https://bible.com/bible/328/ezk.43.10-11.NBG51
Bedoel je dat je het NT niet gelooft?

'En Ik zeg u, dat Een, meerder dan de tempel, hier is.' (Mat 12,6)

'En zie, het voorhangsel des tempels scheurde in tweeën, van boven tot beneden; en de aarde beefde, en de steenrotsen scheurden.' (Matth. 27:51)

'En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar Tempel, en het Lam.' (Openb. 21:22)
Ja. En waarom zou men nog een tempel nodig hebben, als Hebreeën 8,11 luidt: En niet langer zullen zij een ieder zijn medeburger, en een ieder zijn broeder leren, zeggende: Ken de Here, want allen zullen zij Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door coby »

Anja schreef: 22 mei 2019, 22:37
Piebe Paulusma schreef: 22 mei 2019, 22:26
coby schreef: 22 mei 2019, 21:32 Ik ging het net eens doorlezen, maar kan het niet echt vergeestelijken.

Gij nu, mensenkind, vertel het huis Israëls van de tempel – opdat zij zich schamen over hun ongerechtigheden – en laten zij het model nameten, en als zij zich schamen over alles wat zij bedreven hebben, maak hun dan bekend de vorm van de tempel en zijn inrichting, zijn uitgangen en zijn ingangen, al zijn vormen, al zijn voorschriften, al zijn vormen en al zijn wetten, en schrijf die op voor hun ogen, opdat zij al de vormen en voorschriften ervan nauwgezet ten uitvoer brengen.
Ezechiël 43:10‭-‬11 NBG51
https://bible.com/bible/328/ezk.43.10-11.NBG51
Bedoel je dat je het NT niet gelooft?

'En Ik zeg u, dat Een, meerder dan de tempel, hier is.' (Mat 12,6)

'En zie, het voorhangsel des tempels scheurde in tweeën, van boven tot beneden; en de aarde beefde, en de steenrotsen scheurden.' (Matth. 27:51)

'En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar Tempel, en het Lam.' (Openb. 21:22)
Ja. En waarom zou men nog een tempel nodig hebben, als Hebreeën 8,11 luidt: En niet langer zullen zij een ieder zijn medeburger, en een ieder zijn broeder leren, zeggende: Ken de Here, want allen zullen zij Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen.
Omdat God het ze heeft beloofd door middel van Ezechiel. En beloofd is beloofd.
https://m.youtube.com/watch?v=mPMf1qckfE8
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 22 mei 2019, 22:31
Piebe Paulusma schreef: 22 mei 2019, 22:26
coby schreef: 22 mei 2019, 21:32 Ik ging het net eens doorlezen, maar kan het niet echt vergeestelijken.

Gij nu, mensenkind, vertel het huis Israëls van de tempel – opdat zij zich schamen over hun ongerechtigheden – en laten zij het model nameten, en als zij zich schamen over alles wat zij bedreven hebben, maak hun dan bekend de vorm van de tempel en zijn inrichting, zijn uitgangen en zijn ingangen, al zijn vormen, al zijn voorschriften, al zijn vormen en al zijn wetten, en schrijf die op voor hun ogen, opdat zij al de vormen en voorschriften ervan nauwgezet ten uitvoer brengen.
Ezechiël 43:10‭-‬11 NBG51
https://bible.com/bible/328/ezk.43.10-11.NBG51
Bedoel je dat je het NT niet gelooft?

'En Ik zeg u, dat Een, meerder dan de tempel, hier is.' (Mat 12,6)

'En zie, het voorhangsel des tempels scheurde in tweeën, van boven tot beneden; en de aarde beefde, en de steenrotsen scheurden.' (Matth. 27:51)

'En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar Tempel, en het Lam.' (Openb. 21:22)
Jawel. Er zijn er zat die die tempel van Ezechiel echter om die reden vergeestelijken en dat lijkt mij onzin. Uiteindelijk zal er geen tempel meer zijn, maar in openbaringen komen engelen uit een tempel in de hemel en voor 1000 jaar hier op aarde kan er best ook een tempel staan.
Het NT leert dat Jahweh niet in tempels woont die gebouwd zijn door mensen. Stefanus werd vanwege deze verklaring gestenigd.

Handelingen 7
47 En Sálomo bouwde Hem een huis.
48 Maar de Allerhoogste woont niet in tempelen met handen gemaakt; gelijk de profeet zegt:
49 De hemel is Mij een troon, en de aarde een voetbank Mijner voeten; hoedanig huis zult gij Mij bouwen, zegt de Heere, of welke is de plaats Mijner rust?

Paulus noemt het collectief van de eerste christenen de tempel van God (1 Kor 3,16) en Petrus schreef:

'Zo wordt gij ook zelven, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huis, tot een heilig priesterdom, om geestelijke offeranden op te offeren, die Gode aangenaam zijn door Jezus Christus.' (1 Petr. 2:5)

De derde tempel is duidelijk het lichaam van Christus = het collectief van de gelovigen van alle tijden.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Piebe Paulusma »

Anja schreef: 22 mei 2019, 22:37 Ja. En waarom zou men nog een tempel nodig hebben, als Hebreeën 8,11 luidt: En niet langer zullen zij een ieder zijn medeburger, en een ieder zijn broeder leren, zeggende: Ken de Here, want allen zullen zij Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen.
Zo is dat, de derde tempel is niet door mensen gemaakt.

Pogingen om een derde fysieke tempel te realiseren zijn immer gefaald. De Allerhoogste heeft de joden met vuurballen bekogeld toen ze het probeerden.

Julian appointed Alypius to head the reconstruction of the Temple, but construction was halted due to mysterious balls of flame that kept erupting and killing the workers at the site

https://www.roman-emperors.org/julian.htm#N_91_
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door coby »

Piebe Paulusma schreef: 22 mei 2019, 23:16
Anja schreef: 22 mei 2019, 22:37 Ja. En waarom zou men nog een tempel nodig hebben, als Hebreeën 8,11 luidt: En niet langer zullen zij een ieder zijn medeburger, en een ieder zijn broeder leren, zeggende: Ken de Here, want allen zullen zij Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen.
Zo is dat, de derde tempel is niet door mensen gemaakt.

Pogingen om een derde tempel te realiseren zijn immer gefaald. De Allerhoogste heeft de joden met vuurballen bekogeld toen ze het probeerden.
Ik snap van die Joden wel dat ze nu een tempel willen bouwen, maar niet van die christenen. Er staat dat de Messias hem bouwt. Vat het voor mijn part geestelijk op, mensen zijn pilaren in de tempel, maar ga 'm dan niet zelf bouwen voordat Hij komt.
https://bibleforums.org/showthread.php/ ... -built-now
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Mart »

Anja schreef: 22 mei 2019, 21:40 Hallo Mart,

Jouw berichten herlezen hebbende, wil ik je bedanken voor je informatieve input. Sorry dat ik dacht dat je enkel dramde.
Geen probleem. Iedereen dramt welleens.
Mijn kennis reikt niet ver genoeg maar het ziet er in mijn ogen nu zo uit: de stoffelijke Messias uit het OT is een menselijke misleider (antichrist) die aardse vrede belooft aan het joodse volk. Een klein deel van het joodse volk in het Oude Testament heeft in Jezus een goddelijke Messias herkend, die op geestelijk niveau mensen verlost. En dat deel heeft in de OT profetieën met terugwerkende kracht de voorafschaduwing van zijn komst gezien. Dat waren de eerste christenen. Mijn voorlopige conclusie is op dit moment dat een deel van de wereld van Godswege bewust wordt misleid. Ik begrijp nu waar je met je topic over de Messias in het OT heen wilde. Dit gezegd hebbende, blijf ik wel achter mijn berichten daar staan waaruit blijkt dat de eerste christenen die joden waren, toch Jezus hebben kunnen herkennen. De voortschrijdende openbaring is velen ontgaan. Dat was denk ik ook de bedoeling, aangezien ik uitga van een souvereine God.
Dat mag. Niemand dwingt hier iemand om een overtuiging achter te laten. We gaan simpel te werk met argumenten -- dat is de synergie van een forum die ons ter beschikking staat. Al naar gelang men ervoor openstaat, kunnen de argumenten van een andersdenkende een meerwaarde hebben die ons de gelegenheid geven eigen argumenten te staven.

Daarboven staat dat ieder vrij is zijn/haar eigen weg te kiezen. Het heeft mij tot atheïst gemaakt en jou tot gelovige. Geen probleem.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

Piebe Paulusma schreef: 22 mei 2019, 23:16
Anja schreef: 22 mei 2019, 22:37 Ja. En waarom zou men nog een tempel nodig hebben, als Hebreeën 8,11 luidt: En niet langer zullen zij een ieder zijn medeburger, en een ieder zijn broeder leren, zeggende: Ken de Here, want allen zullen zij Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen.
Zo is dat, de derde tempel is niet door mensen gemaakt.

Pogingen om een derde fysieke tempel te realiseren zijn immer gefaald. De Allerhoogste heeft de joden met vuurballen bekogeld toen ze het probeerden.

Julian appointed Alypius to head the reconstruction of the Temple, but construction was halted due to mysterious balls of flame that kept erupting and killing the workers at the site

https://www.roman-emperors.org/julian.htm#N_91_
Zeg Piebe, wanneer ga je mijn vragen beantwoorden?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Vertrokken user 5 »

Piebe Paulusma schreef: 22 mei 2019, 23:16
Anja schreef: 22 mei 2019, 22:37 Ja. En waarom zou men nog een tempel nodig hebben, als Hebreeën 8,11 luidt: En niet langer zullen zij een ieder zijn medeburger, en een ieder zijn broeder leren, zeggende: Ken de Here, want allen zullen zij Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen.
Zo is dat, de derde tempel is niet door mensen gemaakt.

Pogingen om een derde fysieke tempel te realiseren zijn immer gefaald. De Allerhoogste heeft de joden met vuurballen bekogeld toen ze het probeerden.

Julian appointed Alypius to head the reconstruction of the Temple, but construction was halted due to mysterious balls of flame that kept erupting and killing the workers at the site

https://www.roman-emperors.org/julian.htm#N_91_
Bedankt voor alle info. Ik ben dezelfde visie toegedaan. Er komt misschien nog wel een tempel (denk ik en daar liggen in Israël de plannen al voor klaar), maar uit het Nieuwe Testament weten wij toch dat Onze Lieve Heer daar de antichrist in laat zetelen.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Mart »

Anja schreef: 23 mei 2019, 00:02Bedankt voor alle info. Ik ben dezelfde visie toegedaan. Er komt misschien nog wel een tempel (denk ik en daar liggen in Israël de plannen al voor klaar), maar uit het Nieuwe Testament weten wij toch dat Onze Lieve Heer daar de antichrist in laat zetelen.
De meeste Joden zijn atheïst; daar ben ik er slechts één van. Noch de Tempel, noch de T'NaCH hebben voor ons atheïsten nog enige waarde of autoriteit -- het is slechts interesse dat me hier brengt. De atheïsten en de Christenen hebben geen Tempel meer nodig, okay. Echter, in de T'NaCH wordt er in achariet haJamiem een Tempel gebouwd mede door de gezalfde leider van Jehoedah. Vandaar dat degenen die de T'NaCH als uitgangspunt hebben, ervan uitgaan dat er in achariet haJamiem een Tempel gebouwd zal worden door de gezalfde leider van Jehoedah. Er zijn zelfs richtlijnen en afmetingen gegeven. Veel relevanter is dat er definitief geen wapengekletter meer zal zijn en dat de Joden naar hun oude grond terug zullen keren. Dat is een tijd waarop men wacht.

Van een Christen kan ik me goed voorstellen dat deze gelooft dat de messiaanse profetieën bij een toekomstige wederkomst door Jezus vervuld zullen worden; simpel omdat het zaken zijn die zeer fysiek en specifiek in de T'NaCH zijn beschreven. Een volledige symbolische interpretatie staat daarbij haaks op de verwoording van de T'NaCH. Het standpunt dat alle messiaanse profetieën symbolisch zouden zijn, heeft bovendien als ander nadeel dat met wat eisegese dan alles en iedereen de messias kan zijn.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door coby »

Mart schreef: 23 mei 2019, 00:23
Anja schreef: 23 mei 2019, 00:02Bedankt voor alle info. Ik ben dezelfde visie toegedaan. Er komt misschien nog wel een tempel (denk ik en daar liggen in Israël de plannen al voor klaar), maar uit het Nieuwe Testament weten wij toch dat Onze Lieve Heer daar de antichrist in laat zetelen.
De meeste Joden zijn atheïst; daar ben ik er slechts één van. Noch de Tempel, noch de T'NaCH hebben voor ons atheïsten nog enige waarde of autoriteit -- het is slechts interesse dat me hier brengt. De atheïsten en de Christenen hebben geen Tempel meer nodig, okay. Echter, in de T'NaCH wordt er in achariet haJamiem een Tempel gebouwd mede door de gezalfde leider van Jehoedah. Vandaar dat degenen die de T'NaCH als uitgangspunt hebben, ervan uitgaan dat er in achariet haJamiem een Tempel gebouwd zal worden door de gezalfde leider van Jehoedah. Er zijn zelfs richtlijnen en afmetingen gegeven. Veel relevanter is dat er definitief geen wapengekletter meer zal zijn en dat de Joden naar hun oude grond terug zullen keren. Dat is een tijd waarop men wacht.

Van een Christen kan ik me goed voorstellen dat deze gelooft dat de messiaanse profetieën bij een toekomstige wederkomst door Jezus vervuld zullen worden; simpel omdat het zaken zijn die zeer fysiek en specifiek in de T'NaCH zijn beschreven. Een volledige symbolische interpretatie staat daarbij haaks op de verwoording van de T'NaCH. Het standpunt dat alle messiaanse profetieën symbolisch zouden zijn, heeft bovendien als ander nadeel dat met wat eisegese dan alles en iedereen de messias kan zijn.
Ja maar alleen maar dat als bewijsding nemen is ook link. Een tempel bouwen kan iemand anders ook en vrede brengen.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Mart »

coby schreef: 23 mei 2019, 00:45Ja, maar alleen maar dat als bewijsding nemen is ook link. Een tempel bouwen kan iemand anders ook en vrede brengen.
De messias van de T'NaCH is no big deal. Er is geen reden ervan uit te gaan dat hij meer is dan een gewoon mens die een gezalfde leider van geheel Israel is en in het begin bij oorlogen is betrokken. Hij hoeft vrijwel niets bijzonders te doen -- hij hoeft zelfs niet eens zelf de wereldvrede te bewerkstelligen of de Joden terug te laten keren. De vredige terugkeer naar Israel van Ja'acov's nakomelingen en het definitieve einde aan het wapengekletter is het belangrijke; niet de messias. Daarom komt hij feitelijk ook nauwelijks in de T'NaCH voor.

In het NT ligt dit anders: de messias is God en wordt aanbeden. Om het NT niet volledig te verwijderen van de T'NaCH, lijkt het me vanuit Christelijk standpunt redelijk om in ieder geval de aantoonbare vervulling van de messiaanse profetieën toe te dichten aan een toekomstige wederkerende Jezus, in plaats van het allemaal maar als symbolisch te beschouwen. Anders zit je zo'n beetje op het niveau waar met een klein vleugje eisegese van iedereen de messias te maken valt :)
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20637
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door peda »

Mart schreef: 23 mei 2019, 01:38
In het NT ligt dit anders: de messias is God en wordt aanbeden. Om het NT niet volledig te verwijderen van de T'NaCH, lijkt het me vanuit Christelijk standpunt redelijk om in ieder geval de aantoonbare vervulling van de messiaanse profetieën toe te dichten aan een toekomstige wederkerende Jezus, in plaats van het allemaal maar als symbolisch te beschouwen. Anders zit je zo'n beetje op het niveau waar met een klein vleugje eisegese van iedereen de messias te maken valt :)
In het N T komt Jezus ( = God ) vanuit de hemel met een gevolg van militante engelen met geweld orde op zaken stellen op de aarde. Nergens lees ik in de openbaring van Johannes 19 verzen 11-16 dat aardse christen-gelovigen ten strijde zullen trekken tegen de ongelovigen. Uiteindelijk eindigt ook de openbaring van Johannes met een ideale theocratie, waar in vrede en rechtvaardigheid alle neuzen op de christelijke God gericht zullen zijn. Veel vergelijkbaar met de Tenach voorspelling, maar ook met zeer duidelijke verschillen. De messias = God. De 3e tempel wordt aangestipt, maar verder niet concreet uit de doeken gedaan. Engelen voeren strijd en niet de christen-gelovigen. Het gaat primair om een definitief einde te maken aan de macht van '' diabolos "'. Ten letste wordt het Goddelijk oordeel geveld over rechtvaardigen en niet-rechtvaardigen ( het boek ). Zo maar een paar hoofdpunten waar verschil bestaat met de Tenach profetie.