Vaccineren

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Vaccineren

Bericht door Jerommel »

HarryK schreef:
HarryK schreef:Voor de goede orde: ik ken geen principiële bezwaren tegen inenten.
Waarmee ik bedoel: ik kan nergens uit de bijbel afleiden dat ik niet zou mogen inenten.
Jerommel schreef:Toch is de Bijbel best duidelijk, als het gaat om bij wie of wat je moet aankloppen met problemen.
Niet bij de wereld maar bij God. Dus Bijbels is het m.i. wel.
Tekstbewijs graag.
Ik ken dergelijk teksten wel over rechtzaken, maar niet over (medische) hulp.
En als mijn huisarts nu christelijk is?
Mag ik dan wel bij mijn huisarts aankloppen?
Of denk je dat het bijbels is dat ik helemaal niet naar een arts mag, ook niet als ik bijv. een gebroken arm heb?
O, ik dacht eigenlijk dat het in principe een algemeen bekend en duidelijk Bijbels principe is, dat je je heil zoekt bij en je vertrouwen stelt in God en niet in de wereld.
Alleen, hoe ver trek je dat door? Hoe groot is je geloof?
En mag je dat ook voor anderen beslissen, zelfs al zijn het je 'eigen' kinderen?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Okidoki

Re: Vaccineren

Bericht door Okidoki »

Jerommel schreef:
HarryK schreef:
HarryK schreef:Voor de goede orde: ik ken geen principiële bezwaren tegen inenten.
Waarmee ik bedoel: ik kan nergens uit de bijbel afleiden dat ik niet zou mogen inenten.
Jerommel schreef:Toch is de Bijbel best duidelijk, als het gaat om bij wie of wat je moet aankloppen met problemen.
Niet bij de wereld maar bij God. Dus Bijbels is het m.i. wel.
Tekstbewijs graag.
Ik ken dergelijk teksten wel over rechtzaken, maar niet over (medische) hulp.
En als mijn huisarts nu christelijk is?
Mag ik dan wel bij mijn huisarts aankloppen?
Of denk je dat het bijbels is dat ik helemaal niet naar een arts mag, ook niet als ik bijv. een gebroken arm heb?
O, ik dacht eigenlijk dat het in principe een algemeen bekend en duidelijk Bijbels principe is, dat je je heil zoekt bij en je vertrouwen stelt in God en niet in de wereld.
Alleen, hoe ver trek je dat door? Hoe groot is je geloof?
En mag je dat ook voor anderen beslissen, zelfs al zijn het je 'eigen' kinderen?
jerommel neemt ook geen vocht in de zin van drinken tot zich omdat Jezus levend water is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Vaccineren

Bericht door Jerommel »

Whahahaa, wat lollig weer...
Nee, het gaat natuurlijk om het beslissen voor anderen.
In dit geval je eigen kinderen, die niet hebben gekozen voor God, maar leven bij ouders die dat wel deden.
Althans, dat zeggen ze.
Want wellicht volgen die ook maar de dingen van hun kerk of gemeenschap.
Laatst gewijzigd door Jerommel op 19 jul 2013, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Okidoki

Re: Vaccineren

Bericht door Okidoki »

Jerommel schreef:Whahahaa, wat lollig weer...
Nee, het gaat natuurlijk om het beslissen voor anderen.
In dit geval je eigen kinderen, die niet hebben gekozen voor God, maar leven bij ouders die dat wel deden.
Althans, dat zeggen ze.
Want wellicht volgen die ook maar de dingen van hun kerk.
Goed, dan geef ik mijn kinderen geen eten en drinken meer, God zorgt wel kennelijk.
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Vaccineren

Bericht door vrolijke »

Okidoki schreef:
vrolijke schreef:
Okidoki schreef: Er sterven ook kinderen door de inentingen namelijk.
En inenten is geen garantie dat een kind een ziekte niet krijgt.
Dat kan je toch zeker met harde cijfers beleggen?
Iets beweren kan iedereen.
Ja, daar zijn bronnen genoeg voor. Ik ga ze echter niet allemaal aanhalen hier.
Kijk eens op de site van nvkp zou ik zeggen.
Btw blijken er ook nu ingeënte kinderen mazelen te hebben.
Als het zo eenduidig is, zoals je zegt, is het makkelijk met harde cijfers te tonen.
Die site die jij aangehaald hebt, staat niets op. Geen cijfers. Alleen maar een hoop polemiek.
Anders kan men ook niet verwachten van een "klassiek homeopaat"; zoals ze in het bericht aanhalen.
Niet voor niets hebben ze in Belgie, de rem op de homeopathie gezet.

Hier zijn een paar cijfers:
Uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mazelen
Voor 1-2 per 1000 patienten loopt een mazeleninfectie dodelijk af.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Okidoki

Re: Vaccineren

Bericht door Okidoki »

vrolijke schreef:
Okidoki schreef:
vrolijke schreef:
Okidoki schreef: Er sterven ook kinderen door de inentingen namelijk.
En inenten is geen garantie dat een kind een ziekte niet krijgt.
Dat kan je toch zeker met harde cijfers beleggen?
Iets beweren kan iedereen.
Ja, daar zijn bronnen genoeg voor. Ik ga ze echter niet allemaal aanhalen hier.
Kijk eens op de site van nvkp zou ik zeggen.
Btw blijken er ook nu ingeënte kinderen mazelen te hebben.
Als het zo eenduidig is, zoals je zegt, is het makkelijk met harde cijfers te tonen.
Die site die jij aangehaald hebt, staat niets op. Geen cijfers. Alleen maar een hoop polemiek.
Anders kan men ook niet verwachten van een "klassiek homeopaat"; zoals ze in het bericht aanhalen.
Niet voor niets hebben ze in Belgie, de rem op de homeopathie gezet.

Hier zijn een paar cijfers:
Uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mazelen
Voor 1-2 per 1000 patienten loopt een mazeleninfectie dodelijk af.
Stukje tekst uit de link die je geeft:
Voor 1-2 per 1000 patienten loopt een mazeleninfectie dodelijk af. De sterfte aan mazelen in een ontwikkelingsland als Nigeria is met 5-10% veel hoger dan in een land als Duitsland, waar sinds het jaar 2000 elk jaar (slechts) 1-2 personen aan mazelen stierven, ongeveer 1 op 10.000 infecties.
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Vaccineren

Bericht door vrolijke »

Okidoki schreef:
vrolijke schreef:
Okidoki schreef:
vrolijke schreef:
Okidoki schreef: Er sterven ook kinderen door de inentingen namelijk.
En inenten is geen garantie dat een kind een ziekte niet krijgt.
Dat kan je toch zeker met harde cijfers beleggen?
Iets beweren kan iedereen.
Ja, daar zijn bronnen genoeg voor. Ik ga ze echter niet allemaal aanhalen hier.
Kijk eens op de site van nvkp zou ik zeggen.
Btw blijken er ook nu ingeënte kinderen mazelen te hebben.
Als het zo eenduidig is, zoals je zegt, is het makkelijk met harde cijfers te tonen.
Die site die jij aangehaald hebt, staat niets op. Geen cijfers. Alleen maar een hoop polemiek.
Anders kan men ook niet verwachten van een "klassiek homeopaat"; zoals ze in het bericht aanhalen.
Niet voor niets hebben ze in Belgie, de rem op de homeopathie gezet.

Hier zijn een paar cijfers:
Uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mazelen
Voor 1-2 per 1000 patienten loopt een mazeleninfectie dodelijk af.
Stukje tekst uit de link die je geeft:
Voor 1-2 per 1000 patienten loopt een mazeleninfectie dodelijk af. De sterfte aan mazelen in een ontwikkelingsland als Nigeria is met 5-10% veel hoger dan in een land als Duitsland, waar sinds het jaar 2000 elk jaar (slechts) 1-2 personen aan mazelen stierven, ongeveer 1 op 10.000 infecties.
Als je het dan vergelijkt met nevenwerkingen bij inentingen:
1 op de 10 tot 20 kinderen wordt na de eerste BMR-prik hangerig, krijgt koorts en/of huiduitslag. Dat duurt meestal 1 of 2 dagen.
Sommige kinderen krijgen hoge koorts en heftige huiduitslag.
Bij heel hoge koorts kunnen sommige kinderen koortsstuipen krijgen. Dat gebeurt bij 1 op de 5000 tot 10.000 kinderen.
Heel zelden komt een tekort aan bloedplaatjes voor. Dat is bij 1 op de 25.000 kinderen en gaat vanzelf weer over.
Zeer zelden krijgen kinderen gewrichtsklachten. Ook die gaan vanzelf weer over. Bij volwassen komt dit vaker voor.
Na de tweede BMR-prik zijn er bijna nooit klachten. Oudere kinderen kunnen wel, zoals bij elke injectie, flauwvallen.
1 tot 2 waren niet in Nigeria.
En 1 dode op 5 tot 10.000 is nog steeds veel.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Okidoki

Re: Vaccineren

Bericht door Okidoki »

vrolijke schreef:
Okidoki schreef:
vrolijke schreef:
Okidoki schreef:
vrolijke schreef: Dat kan je toch zeker met harde cijfers beleggen?
Iets beweren kan iedereen.
Ja, daar zijn bronnen genoeg voor. Ik ga ze echter niet allemaal aanhalen hier.
Kijk eens op de site van nvkp zou ik zeggen.
Btw blijken er ook nu ingeënte kinderen mazelen te hebben.
Als het zo eenduidig is, zoals je zegt, is het makkelijk met harde cijfers te tonen.
Die site die jij aangehaald hebt, staat niets op. Geen cijfers. Alleen maar een hoop polemiek.
Anders kan men ook niet verwachten van een "klassiek homeopaat"; zoals ze in het bericht aanhalen.
Niet voor niets hebben ze in Belgie, de rem op de homeopathie gezet.

Hier zijn een paar cijfers:
Uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mazelen
Voor 1-2 per 1000 patienten loopt een mazeleninfectie dodelijk af.
Stukje tekst uit de link die je geeft:
Voor 1-2 per 1000 patienten loopt een mazeleninfectie dodelijk af. De sterfte aan mazelen in een ontwikkelingsland als Nigeria is met 5-10% veel hoger dan in een land als Duitsland, waar sinds het jaar 2000 elk jaar (slechts) 1-2 personen aan mazelen stierven, ongeveer 1 op 10.000 infecties.
Als je het dan vergelijkt met nevenwerkingen bij inentingen:
1 op de 10 tot 20 kinderen wordt na de eerste BMR-prik hangerig, krijgt koorts en/of huiduitslag. Dat duurt meestal 1 of 2 dagen.
Sommige kinderen krijgen hoge koorts en heftige huiduitslag.
Bij heel hoge koorts kunnen sommige kinderen koortsstuipen krijgen. Dat gebeurt bij 1 op de 5000 tot 10.000 kinderen.
Heel zelden komt een tekort aan bloedplaatjes voor. Dat is bij 1 op de 25.000 kinderen en gaat vanzelf weer over.
Zeer zelden krijgen kinderen gewrichtsklachten. Ook die gaan vanzelf weer over. Bij volwassen komt dit vaker voor.
Na de tweede BMR-prik zijn er bijna nooit klachten. Oudere kinderen kunnen wel, zoals bij elke injectie, flauwvallen.
1 tot 2 waren niet in Nigeria.
En 1 dode op 5 tot 10.000 is nog steeds veel.
Begrijp me niet verkeerd: ik ben niet tegen inenten.
Ik ben wel tegen een overheid die van alles gaat verplichten voor zijn burgers.
Er is trouwens best meer bekend over de negatieve gevolgen van inenten. Maar de lobby is best sterk van bv een RIVM.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Vaccineren

Bericht door Jerommel »

Bij een vaccinatie gaat het om het injecteren van de desbetreffende ziekte, maar dan een verzwakte vorm / stadium er van.
Zo leert het lichaam waar het zich tegen moet bewapenen, want er worden dan anti-stoffen aangemaakt door ons zelf, en het recept wordt ergens opgeslagen totdat het weer nodig mocht zijn.
Bij griep werkt dit principe (de vaccinatie) niet, omdat de griep telkens in een iets andere vorm terug komt.
Dus ja, het is normaal dat je van een vaccinatie ziek wordt, in principe.
Maar normaliter variëert dat van niets merken tot een beetje ziek.
Ligt ongetwijfeld aan het imuunsusteem per individue, en of het imuunsysteem al druk bezig is met een andere klus dan de vaccinatie bestrijden.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Vaccineren

Bericht door Jerommel »

Okidoki schreef:
Jerommel schreef:Whahahaa, wat lollig weer...
Nee, het gaat natuurlijk om het beslissen voor anderen.
In dit geval je eigen kinderen, die niet hebben gekozen voor God, maar leven bij ouders die dat wel deden.
Althans, dat zeggen ze.
Want wellicht volgen die ook maar de dingen van hun kerk.
Goed, dan geef ik mijn kinderen geen eten en drinken meer, God zorgt wel kennelijk.
Kennelijk niet dus..
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Vaccineren

Bericht door HarryK »

Op dit punt is dit onderwerp uit het topic "In het nieuws" gehaald.
Mod. HarryK
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Vaccineren

Bericht door Tin »

Jerommel schreef:
Okidoki schreef:
Jerommel schreef:Whahahaa, wat lollig weer...
Nee, het gaat natuurlijk om het beslissen voor anderen.
In dit geval je eigen kinderen, die niet hebben gekozen voor God, maar leven bij ouders die dat wel deden.
Althans, dat zeggen ze.
Want wellicht volgen die ook maar de dingen van hun kerk.
Goed, dan geef ik mijn kinderen geen eten en drinken meer, God zorgt wel kennelijk.
Kennelijk niet dus..
@ Jerommel: Ja: conditionering.
De grootste bron van iets te doen is omdat anderen het doen. Zonder dat kom je ook niet ver, maar het is natuurlijk wel van belang los te kunnen laten wat je beter los kunt laten. En dat is ook veel.

Maar over inenten & Gods zorg:
De discussie blijft toch vreemd.
Enige honderden jaren geleden, en zelf nog korter geleden, stierven een groot gedeelte van de kinderen voor hun eerste verjaardag. God geeft en God neemt. Moeten we de kennis die zorgt dat dit nu niet meer gebeurd maar overboord zetten?
En zijn het niet juist de zendelingen en missionarissen die de kindersterfte in andere delen van de wereld teruggedrongen hebben? Die hebben duidelijk een andere visie over hoe ze hun geloof omzetten in hun handelen dan deze mensen in de "bijbelbelt".

Hoe men ná de morele discussie over het sturen van de gang der dingen handelt is natuurlijk een discussie op zich. Want in geval van vaccinatie is het denk ik vaak overduidelijk dat zowel de vaccinatielobby als mensen die hier -terecht- kanttekeningen bij plaatsen, vaak teveel overtuigd zijn van eigen conclusie.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Vaccineren

Bericht door Jerommel »

Tin schreef:
Jerommel schreef:
Okidoki schreef:
Jerommel schreef:Whahahaa, wat lollig weer...
Nee, het gaat natuurlijk om het beslissen voor anderen.
In dit geval je eigen kinderen, die niet hebben gekozen voor God, maar leven bij ouders die dat wel deden.
Althans, dat zeggen ze.
Want wellicht volgen die ook maar de dingen van hun kerk.
Goed, dan geef ik mijn kinderen geen eten en drinken meer, God zorgt wel kennelijk.
Kennelijk niet dus..
@ Jerommel: Ja: conditionering.
De grootste bron van iets te doen is omdat anderen het doen.
Je hebt m.i. grote individuele verschillen.
De één is een kudde dier, de ander een afvallige. Vele factoren spelen daar in mee.
Maar sowieso wil een mens graag daar zijn waar niet iedereen het oneens is met hem.
Maar dat is m.i. ons gerommel in de marge.
Want dat alles is de eigen wil die spreekt en nagejaagd wordt.
Maar we mogen daarbij niet vergeten dat de heersers der aarde doelgericht in spelen op onze "eigen wil", die tussen aanhalingstekens mag, omdat de mens liever niet teveel moeilijk nadenkt, maar eerder het hart laat spreken.
Dus men ziet zodoende niet dat men bespeeld wordt, omdat het blijkbaar prettig voelt of persoonlijke ambities aan spreekt, die mogelijk ook al aangepraat zijn...
Want het is tegenwoordig allemaal zelfrealisatie. zo is het ons meegegeven door de media, naar de wil en de sturing van de heersers.
Zonder dat kom je ook niet ver, maar het is natuurlijk wel van belang los te kunnen laten wat je beter los kunt laten. En dat is ook veel.
Maar hoe kom je er achter wat je beter los zou kunnen laten?
En gaat dat dan ook lukken, vervolgens?

Maar over inenten & Gods zorg:
De discussie blijft toch vreemd.
Enige honderden jaren geleden, en zelf nog korter geleden, stierven een groot gedeelte van de kinderen voor hun eerste verjaardag. God geeft en God neemt. Moeten we de kennis die zorgt dat dit nu niet meer gebeurd maar overboord zetten?
Op die vraag komt het wel neer ja..
Zitten we God dwars door Hem niet zomaar meer te laten nemen?
Of werkt God hier toch door mensen, en biedt zo toch de gelegenheid om ziekte en dood te bestrijden?
Of is het gewoon ijdel gedoe, dat vastklampen aan het leven, omdat we weten dat het maar tijdelijk is (in deze staat: naakt dier met groot hoofd) en de (fysieke) dood sowieso onvermijdelijk is?
En zijn het niet juist de zendelingen en missionarissen die de kindersterfte in andere delen van de wereld teruggedrongen hebben? Die hebben duidelijk een andere visie over hoe ze hun geloof omzetten in hun handelen dan deze mensen in de "bijbelbelt".
En de éne missionaris is ook de andere niet.
Dat zijn ook maar feilbare mensen, die ongetwijfeld hun boodschap willen ondersteunen met allerlei pluspunten en voordelen in de dagelijkse praktijk.
Dus, komen die nu geluk brengen, of komen die Waarheid brengen?
Dat staat namelijk weleens tegenover elkaar... :(
Ik weet niet precies wie of wat de mensen in de bible belt zoal volgen.
Maar ze (die speciffieke mensen) beslissen m.i. voor een ongelovige: hun kind.
Want ik reken kinderen niet tot gelovigen, omdat ze het gewoon van thuis over nemen.
Er is geen 'zoekt en gij zult vinden' aan vooraf gegaan, de eigen zondigheid is nog niet door hen zelf ontdekt.
M.i. is dat een voorwaarde te noemen om überhaupt te kunnen bekeren.
Want het is de Geest der Waarheid die dat doet inzien.
Maar welke jongeling luistert daar naar?
Nee, die is nog bezig met zichzelf en de wereld te ontdekken.

Het punt is m.i. een beetje het obsessief hangen aan het leven hier en nu.
Dan is de dood logischerwijs iets vreselijks.
Zodoende gaat men op zoek naar informatie over het leven en wat er voor en / of na is.
En dan kom je terecht bij zeer controversiële zaken.
Hoe men ná de morele discussie over het sturen van de gang der dingen handelt is natuurlijk een discussie op zich. Want in geval van vaccinatie is het denk ik vaak overduidelijk dat zowel de vaccinatielobby als mensen die hier -terecht- kanttekeningen bij plaatsen, vaak teveel overtuigd zijn van eigen conclusie.
Desalniettemin is vaccinatie een probaat middel om mensen bestand te maken tegen sommige virussen en de kinderziekten.
Het werkt gewoon.
En natuurlijk ziet niemand graag een naaste of een nazaat het loodje leggen.
Maar als mensen niet zo krampachtig zouden zijn over dat doodgewone sterven van al dat leeft, en niet zou zijn bijgebracht dat het leven in het vlees je zou moeten heiligen of tenminste groeien, desnoods in meerdere levens (anders gelooft geen hond het natuurlijk).

Hmm.. zo schrijvende is het best lastige kost eigenlijk..
Want waar is de barmhartigheid en de naastenliefde als niemand om niemands leven zou geven?
Want we worden in Adam geboren, en dan is het leven dus fysiek en tijdelijk.
Maar de gelovige in Christus is bevrijd en bekeerd.
Een groot verschil in levensbeschpuwing tussen de gelovige en de ongelovige dus...
En daarom mag je dat (zoals het onthouden van vaccinaties) m.i. niet opdringen aan wie 'nog in Adam is', en alleen het tijdelijke leven kent, of nog neit eens het tijdeljike leven kent.

Overigens, een kind dat wordt opgedragen aan God dient te sterven.
Wellicht is een kind dat sterft inderdaad 'genomen' door God, zoals het 'gegeven' is door God.
Maar de lei is dan nog schoon (ook al is de lei zelf wellicht illegaal), en dus onschuldig bevonden.
Maar tegenwoordig wil dat er niet in.
Evengoed, als we zelf een foetus aborteren worden er wél excuses bedacht...

Dus het is de mens als maatstaf, als je in Adam leeft.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Vaccineren

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Jerommel,
Jerommel schreef:Bijbels principe [...] dat je je heil zoekt bij en je vertrouwen stelt in God en niet in de wereld.
Alleen, hoe ver trek je dat door? Hoe groot is je geloof?
En mag je dat ook voor anderen beslissen, zelfs al zijn het je 'eigen' kinderen?
Volgens mij gaat het al eerder fout: door "God" en "wereld" als gescheiden entiteiten te behandelen in plaats van als te onderscheiden waarden.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Vaccineren

Bericht door Jerommel »

God maakt deze scheiding zelf, Wim, de Bijbel is m.i. duidelijk daar in.
Maar het staat vrij om dat al dan niet te geloven.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Vaccineren

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Jerommel,
Jerommel schreef:God maakt deze scheiding [tussen God en wereld] zelf, Wim, de Bijbel is m.i. duidelijk daar in.
De Bijbel is een tekst en bevat dus slechts handvaten om onderscheid aan te brengen.
"God" en "wereld" daadwerkelijk als gescheiden entiteiten behandelen op grond van de Bijbel is iets van de (geloofs)praktijk en vergt interpretatie op basis van geloofsbeleving.
God die probeert je te redden niet herkennen in mensen die je komen redden als je dreigt te verdringen is zo'n geloofspraktijk waarbij je "God" en "wereld" als gescheiden behandelt in plaats van ze slechts te onderscheiden.
Dat geldt ook voor vaccinaties als iets menselijks/werelds behandelen in plaats van als iets dat ook van God gegeven kan zijn.
In mijn geloofsbeleving en interpretatie van de Bijbel zijn God en wereld niet gescheiden.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Vaccineren

Bericht door Jerommel »

Wim Nusselder schreef:Hoi Jerommel,
Jerommel schreef:God maakt deze scheiding [tussen God en wereld] zelf, Wim, de Bijbel is m.i. duidelijk daar in.
De Bijbel is een tekst en bevat dus slechts handvaten om onderscheid aan te brengen.
"God" en "wereld" daadwerkelijk als gescheiden entiteiten behandelen op grond van de Bijbel is iets van de (geloofs)praktijk en vergt interpretatie op basis van geloofsbeleving.
Spreek voor jezelf, Wim.
Ik hou het gewoon op begrijpend lezen.
God die probeert je te redden niet herkennen in mensen die je komen redden als je dreigt te verdringen is zo'n geloofspraktijk waarbij je "God" en "wereld" als gescheiden behandelt in plaats van ze slechts te onderscheiden.
Dat heeft er niets mee te maken.
God werkt meestal door / met mensen. Immers, Hij koos zich 1 volk.
Misschien is er wel voorbestemming, of louter vrije keus?
Dat geldt ook voor vaccinaties als iets menselijks/werelds behandelen in plaats van als iets dat ook van God gegeven kan zijn.
Tja, euh.. We zijn mensen, en God geeft het leven en neemt het leven.
Ik zie geen probleem met het proberen te genezen door medische wetenschap, ook al zouden we onze intelligentie onrechtmatig hebben verkregen met het eten van de vrucht.
Zou God iets tegen gezondheidszorg hebben?
Ik denk van niet.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
wintee
Berichten: 319
Lid geworden op: 16 jul 2013, 14:37
Man/Vrouw: M

Re: Vaccineren

Bericht door wintee »

Van God hebben we het vermogen meegekregen om zelfstandig te denken en ons daarin te ontwikkelen. Als het Gods bedoeling was om de mens als makke, niet inteligente schapen te leiden, dan had hij ons m.i. wel allemaal met een geestelijke beperking op de wereld gezet.
Dient elkander door de liefde.
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Vaccineren

Bericht door vrolijke »

Kind sterft aan mazelen in Berlijn.
In Berlijn is een kind van anderhalf jaar oud aan de mazelen overleden. Dat heeft de Duitse senator voor gezondheid vandaag laten weten. Volgens de Berliner Zeiting is het de eerste dode door de mazelen in de Duitse hoofdstad sinds 2001.
Ook in dit bericht:
Nederland
Vanaf mei 2013 tot maart 2014 heerste er in Nederland een mazelenepidemie. De besemette patiënten woonden allemaal in gemeenten met een lage vaccinatiegraad (onder 90 procent).

In deze regio wonen veel mensen die behoren tot de reformatorische gezindte. Zij laten zich om religieuze redenen niet inenten.

Tijdens de epidemie werden 182 kinderen opgenomen in het ziekenhuis en is één kind overleden.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Vaccineren

Bericht door BdO »

Er staat mij bij dat het overlijdensgeval in NL te maken had met het niet vaccineren op grond van antroposofische overtuiging, en niet op grond van een Christelijke overtuiging (voor wie antroposofisch onder Christelijk schaart: een andere Christelijke overtuiging).

Ik vraag me altijd af of de gemiddelde vaccinatiegraad wel echt zo'n extra gevaar vormt - zoals vaak wordt gesteld - voor de kinderen die wel gevaccineerd zijn, aangezien mijn beeld is dat de kinderen van gezindten die dit nalaten over het algemeen niet naar opvang gaan, laat staan een opvang van buiten die gezindte, en die kinderen ook nog eens vaak naar scholen gaan van de eigen gezindte.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Vaccineren

Bericht door Martine »

BdO schreef:Er staat mij bij dat het overlijdensgeval in NL te maken had met het niet vaccineren op grond van antroposofische overtuiging, en niet op grond van een Christelijke overtuiging (voor wie antroposofisch onder Christelijk schaart: een andere Christelijke overtuiging).

Ik vraag me altijd af of de gemiddelde vaccinatiegraad wel echt zo'n extra gevaar vormt - zoals vaak wordt gesteld - voor de kinderen die wel gevaccineerd zijn, aangezien mijn beeld is dat de kinderen van gezindten die dit nalaten over het algemeen niet naar opvang gaan, laat staan een opvang van buiten die gezindte, en die kinderen ook nog eens vaak naar scholen gaan van de eigen gezindte.
En toch komt het voor dat het zich uitbreidt als velen niet gevaccineerd zijn.
Het gaat naar ik meen nu beter, maar in mijn woonplaats zijn/waren ook veel moslims die zich niet laten vaccineren, naast de grote reformatorische gemeenschap.
Ze komen wel ook overal waar het gaat om zwemles, op sporten als voetbal.
Ooit, jaren geleden, kwam de campingarts er maar niet achter wat er toch met mij was. Tot ik aangaf dat er in mijn woonplaats kinkhoest was. Het kwartje viel. Ik had er een behoorlijke tik van meegekregen.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Vaccineren

Bericht door Zolderworm »

wintee schreef:Van God hebben we het vermogen meegekregen om zelfstandig te denken en ons daarin te ontwikkelen. Als het Gods bedoeling was om de mens als makke, niet inteligente schapen te leiden, dan had hij ons m.i. wel allemaal met een geestelijke beperking op de wereld gezet.
Nou, dat is nou juist precies wat hij gedaan heeft.
Only dead fish go with the flow
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Vaccineren

Bericht door Biker »

Martine schreef: Het gaat naar ik meen nu beter, maar in mijn woonplaats zijn/waren ook veel moslims die zich niet laten vaccineren, naast de grote reformatorische gemeenschap.
Ze komen wel ook overal waar het gaat om zwemles, op sporten als voetbal.
Ooit, jaren geleden, kwam de campingarts er maar niet achter wat er toch met mij was. Tot ik aangaf dat er in mijn woonplaats kinkhoest was. Het kwartje viel. Ik had er een behoorlijke tik van meegekregen.
Beide groepen, moslims en refo's en ook judaisten , hebben een wettisch godsbeeld, ze realiseren zich niet dat het "theoretische" OT stadium onderwijs (torah) er was tot Jezus kwam, en de praktijk nu uit geloof geleefd dient te worden, opziend naar Degene die als Enige het examen heeft gehaald.
BOp allen die (wekelijks) Mozes lezen in een stenen godshuis, met handen gemaakt, ligt een bedekking.
Ook andere zaken die nog steeds met handen geschiedden, zijn hun toevlucht.
Denk hierbij aan besnijdenis en babybesprenkeling.
"In Hem zijt gij ook met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden door het afleggen van het lichaam des vlezes, in de besnijdenis van Christus, daar gij met Hem begraven zijt in de doop" (Kolossenzen 2:11).
"Want besneden zijn of niet besneden zijn betekent niets, maar of men een nieuwe schepping is. ( Galaten 6:15,16 )
Ja, tot heden toe ligt, telkens wanneer Mozes voorgelezen wordt, een bedekking over hun hart, maar telkens wanneer iemand zich tot de Heere bekeerd heeft, wordt de bedekking weggenomen” (2 Kor.3:7-16)
(let op de volgorde!)
Maar dit terzijde, enigszins off topic
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Vaccineren

Bericht door pyro »

Zolderworm schreef:
wintee schreef:Van God hebben we het vermogen meegekregen om zelfstandig te denken en ons daarin te ontwikkelen. Als het Gods bedoeling was om de mens als makke, niet inteligente schapen te leiden, dan had hij ons m.i. wel allemaal met een geestelijke beperking op de wereld gezet.
Nou, dat is nou juist precies wat hij gedaan heeft.
je maakt het nu wel erg verleidelijk om deze ff in te koppen...
Maar enfin ik zou zeggen God heeft ons met name het vermogen gegeven zelfstandig te kiezen. De keuze voor God maakt dat we ons ontwikkelen tot de mens zoals God ons heeft bedoeld :flower1:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Vaccineren

Bericht door BdO »

Nou mooi hoor. :mrgreen: Nou nog een God die voor de mens kiest. :?
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?