Angst als religie

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Angst als religie

Bericht door Bastiaan73 »

Hoi ik ben Bas. Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Ik zat eerst op een ander forum: Credible. Op dat forum heeft een Jehovah's getuige nu de taak van moderator op zich genomen. Ik ben door hem geband omdat ik mij niet kan vinden in zijn manier van modereren die m.i. neerkomt op dicteren. Ik zal er verder niet over uitweiden.

Mijn stelling is: religie is gebaseerd op angst. Angst voor het heden, angst voor de toekomst. Het boek Openbaring had wat mij betreft weggelaten mogen worden uit de Bijbel omdat het een voedingsbodem is voor angst. Misschien was Johannes wel aan het trippen of had hij een psychose toen hij het e.e.a. opschreef. Wie vindt hier iets van?

Hartelijke groet van Bas
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
fries77
Berichten: 510
Lid geworden op: 25 jan 2018, 16:30
Man/Vrouw: M

Re: Angst als religie

Bericht door fries77 »

Welkom Bas! :thumb1:
salvator omnium hominum
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Angst als religie

Bericht door Bastiaan73 »

fries77 schreef: 29 okt 2020, 16:13 Welkom Bas! :thumb1:
Dankjewel fries77!
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Angst als religie

Bericht door callista »

Hoi Bastiaan
Van harte welkom hier.... :thumb1:
Mijn stelling is: religie is gebaseerd op angst. Angst voor het heden, angst voor de toekomst.
Kan ik mij wel in vinden....dwz wat de geïnstitutionaliseerde religies betreft.
Het boek Openbaring had wat mij betreft weggelaten mogen worden uit de Bijbel omdat het een voedingsbodem is voor angst. Misschien was Johannes wel aan het trippen of had hij een psychose toen hij het e.e.a. opschreef. Wie vindt hier iets van?
Dat zou weleens kunnen....die indruk krijg je wel als je het leest...
Het boek Openbaring is heel laat toegevoegd aan de Bijbel.
Er zijn vele zienswijzen....en er werd nogal over "vergaderd"
Het boek werd geschreven op Patmos zo wordt gezegd-- waar nogal veel hallucinerende paddenstoelen aanwezig waren.....die ook geestverruimend werken
Nogal wat eindtijdgelovigen lezen dit letterlijk.
Naar mijn idee valt het onmogelijk letterlijk te lezen.....zo bizar komt het over.
Gebruikersavatar
fries77
Berichten: 510
Lid geworden op: 25 jan 2018, 16:30
Man/Vrouw: M

Re: Angst als religie

Bericht door fries77 »

Er is natuurlijk ook nog de mogelijkheid dat geestverruimende middelen ook echt geestverruimende middelen zijn. Dat waar je mee bezig bent krijgt dan net even wat meer diepgang.
salvator omnium hominum
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3625
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Angst als religie

Bericht door dingo »

Bastiaan73 schreef: 29 okt 2020, 16:10 Hoi ik ben Bas. Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Ik zat eerst op een ander forum: Credible. Op dat forum heeft een Jehovah's getuige nu de taak van moderator op zich genomen. Ik ben door hem geband omdat ik mij niet kan vinden in zijn manier van modereren die m.i. neerkomt op dicteren. Ik zal er verder niet over uitweiden.

Mijn stelling is: religie is gebaseerd op angst. Angst voor het heden, angst voor de toekomst. Het boek Openbaring had wat mij betreft weggelaten mogen worden uit de Bijbel omdat het een voedingsbodem is voor angst. Misschien was Johannes wel aan het trippen of had hij een psychose toen hij het e.e.a. opschreef. Wie vindt hier iets van?

Hartelijke groet van Bas
Hoi Bas ik kijk nog af en toe op Credible en volgens mij ben je daar terecht geband, maar daarom niet minder welkom hier op geloofsgesprek.

Religie kan gebaseerd zijn op angst, dit in tegenstelling tot geloof. Als je je aan alle regeltjes van een religie houdt om een plaatsje in de hemel te verdienen dan lijkt me dat inderdaad gebaseerd op angst. Daar tegenover geloof ik in het verzoeningswerk van Jezus en ben dan ook niet bang dat ik omdat ik niet zondevrij ben, ik niet in de hemel/nieuwe aarde zou komen.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Angst als religie

Bericht door Christiaan »

Bastiaan73 schreef: 29 okt 2020, 16:10 Hoi ik ben Bas. Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Ik zat eerst op een ander forum: Credible. Op dat forum heeft een Jehovah's getuige nu de taak van moderator op zich genomen. Ik ben door hem geband omdat ik mij niet kan vinden in zijn manier van modereren die m.i. neerkomt op dicteren. Ik zal er verder niet over uitweiden.

Mijn stelling is: religie is gebaseerd op angst. Angst voor het heden, angst voor de toekomst. Het boek Openbaring had wat mij betreft weggelaten mogen worden uit de Bijbel omdat het een voedingsbodem is voor angst. Misschien was Johannes wel aan het trippen of had hij een psychose toen hij het e.e.a. opschreef. Wie vindt hier iets van?

Hartelijke groet van Bas
Welkom Bas,

Ik ben Appie B van Credible. Andere naam, zelfde avatar. Net zoals Robert Frans en Mullog een mooie aanwinst op dit forum.

Religie is volgens mij vooral gebaseerd om dingen proberen te verklaren. Of beter gezeggd, daar is het volgens mij door ontstaan. Ik heb niet verstand van elke religie, maar als we het over het christendom hebben dan is angst zeker een onderdeel. Ken het boek Openbaring niet zo uit mijn hoofd. Zou dat moeten lezen om er iets beter op in te gaan. Maar de wereld zit vol met christenen (af andere gelovigen) die bang zijn voor een hel.
peda
Berichten: 20701
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Angst als religie

Bericht door peda »

Ik zie religie eerder als het geven van een antwoord op het Mysterie. Dat antwoord kan met een God of zonder een God gegeven worden. De religie volger kan met of zonder angst de religie beleven. Angst als fundament voor een religie vind ik te sterk uitgedrukt. Er zullen zeker religie-volgers zijn die door angst motieven een religie omarmen, maar net zo goed hoeft angst niet de drijfveer te zijn. Het hangt m.i. van de individuele gelovige af. Mij zijn eigenlijk geen studies bekend waar onderzocht werd of en hoe ( in welke omvang ) angst en religie met elkaar correleren. Wie kent zulke studies? Ik ga gaarne uit van de uitkomsten van goede studies, dat voorkomt discussie over niet representatieve persoonlijke indrukken, mochten die er zijn.
Laatst gewijzigd door peda op 29 okt 2020, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Angst als religie

Bericht door Bastiaan73 »

dingo schreef: 29 okt 2020, 16:39
Hoi Bas ik kijk nog af en toe op Credible en volgens mij ben je daar terecht geband, maar daarom niet minder welkom hier op geloofsgesprek.

Religie kan gebaseerd zijn op angst, dit in tegenstelling tot geloof. Als je je aan alle regeltjes van een religie houdt om een plaatsje in de hemel te verdienen dan lijkt me dat inderdaad gebaseerd op angst. Daar tegenover geloof ik in het verzoeningswerk van Jezus en ben dan ook niet bang dat ik omdat ik niet zondevrij ben, ik niet in de hemel/nieuwe aarde zou komen.
Hoi dingo nee die ban is volkomen onterecht omdat sjako er niks van bakt met dat modereren. Maar dit terzijde.

Jehovah's getuigen geloven in een aardse toekomst. Andere groeperingen in een hemelse. Waar denk/geloof/hoop jij terecht te mogen komen en maakt het eigenlijk wat uit?
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Angst als religie

Bericht door Bastiaan73 »

callista schreef: 29 okt 2020, 16:19 Hoi Bastiaan
Van harte welkom hier.... :thumb1:
Mijn stelling is: religie is gebaseerd op angst. Angst voor het heden, angst voor de toekomst.
Kan ik mij wel in vinden....dwz wat de geïnstitutionaliseerde religies betreft.
Het boek Openbaring had wat mij betreft weggelaten mogen worden uit de Bijbel omdat het een voedingsbodem is voor angst. Misschien was Johannes wel aan het trippen of had hij een psychose toen hij het e.e.a. opschreef. Wie vindt hier iets van?
Dat zou weleens kunnen....die indruk krijg je wel als je het leest...
Het boek Openbaring is heel laat toegevoegd aan de Bijbel.
Er zijn vele zienswijzen....en er werd nogal over "vergaderd"
Het boek werd geschreven op Patmos zo wordt gezegd-- waar nogal veel hallucinerende paddenstoelen aanwezig waren.....die ook geestverruimend werken
Nogal wat eindtijdgelovigen lezen dit letterlijk.
Naar mijn idee valt het onmogelijk letterlijk te lezen.....zo bizar komt het over.
Hoi Callista dankjewel.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Angst als religie

Bericht door callista »

dingo schreef: 29 okt 2020, 16:39

Hoi Bas ik kijk nog af en toe op Credible en volgens mij ben je daar terecht geband, maar daarom niet minder welkom hier op geloofsgesprek.
Hier ga ik even op in...[ ik volg het ook] .zeker niet om verder op door te gaan...maar om uitsluitend mijn mening te geven.
Ik ben het er dus totaal niet mee eens...

Zo...BOT maar weer. ;)
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Angst als religie

Bericht door Bastiaan73 »

Christiaan schreef: 29 okt 2020, 16:44
Bastiaan73 schreef: 29 okt 2020, 16:10 Hoi ik ben Bas. Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Ik zat eerst op een ander forum: Credible. Op dat forum heeft een Jehovah's getuige nu de taak van moderator op zich genomen. Ik ben door hem geband omdat ik mij niet kan vinden in zijn manier van modereren die m.i. neerkomt op dicteren. Ik zal er verder niet over uitweiden.

Mijn stelling is: religie is gebaseerd op angst. Angst voor het heden, angst voor de toekomst. Het boek Openbaring had wat mij betreft weggelaten mogen worden uit de Bijbel omdat het een voedingsbodem is voor angst. Misschien was Johannes wel aan het trippen of had hij een psychose toen hij het e.e.a. opschreef. Wie vindt hier iets van?

Hartelijke groet van Bas
Welkom Bas,

Ik ben Appie B van Credible. Andere naam, zelfde avatar. Net zoals Robert Frans en Mullog een mooie aanwinst op dit forum.

Religie is volgens mij vooral gebaseerd om dingen proberen te verklaren. Of beter gezeggd, daar is het volgens mij door ontstaan. Ik heb niet verstand van elke religie, maar als we het over het christendom hebben dan is angst zeker een onderdeel. Ken het boek Openbaring niet zo uit mijn hoofd. Zou dat moeten lezen om er iets beter op in te gaan. Maar de wereld zit vol met christenen (af andere gelovigen) die bang zijn voor een hel.
Hoi Christiaan/Appie/Clint die foto herken ik uiteraard haha. Het boek Openbaring is niet doorheen te komen. Voor mij althans. Angst voor de hel blijkt helaas voor menig 'christen' de voornaamste reden te zijn om te geloven. Als ze nou eens zouden proberen voor zichzelf te denken dan zouden ze zichzelf kunnen bevrijden van die angst. Maar goed.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7727
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Angst als religie

Bericht door Bonjour »

Hi Bas

We hebben hier een echt voorstel topic: viewtopic.php?f=111&t=53&p=307346#p307346

Verband door Sjako? Pas op, ik ben nog veel strenger :D
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Angst als religie

Bericht door Christiaan »

Bonjour schreef: 29 okt 2020, 17:09 Hi Bas

We hebben hier een echt voorstel topic: viewtopic.php?f=111&t=53&p=307346#p307346

Verband door Sjako? Pas op, ik ben nog veel strenger :D
Maar ook consequenter :flower1:
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3625
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Angst als religie

Bericht door dingo »

Christiaan schreef: 29 okt 2020, 17:10
Bonjour schreef: 29 okt 2020, 17:09 Hi Bas

We hebben hier een echt voorstel topic: viewtopic.php?f=111&t=53&p=307346#p307346

Verband door Sjako? Pas op, ik ben nog veel strenger :D
Maar ook consequenter :flower1:
Ook dat maar ik ben vrij zeker dat Bonjour de uitgebreide versie van FU net zo goed niet zou accepteren.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3625
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Angst als religie

Bericht door dingo »

Bastiaan73 schreef: 29 okt 2020, 16:54
dingo schreef: 29 okt 2020, 16:39
Hoi Bas ik kijk nog af en toe op Credible en volgens mij ben je daar terecht geband, maar daarom niet minder welkom hier op geloofsgesprek.

Religie kan gebaseerd zijn op angst, dit in tegenstelling tot geloof. Als je je aan alle regeltjes van een religie houdt om een plaatsje in de hemel te verdienen dan lijkt me dat inderdaad gebaseerd op angst. Daar tegenover geloof ik in het verzoeningswerk van Jezus en ben dan ook niet bang dat ik omdat ik niet zondevrij ben, ik niet in de hemel/nieuwe aarde zou komen.
Hoi dingo nee die ban is volkomen onterecht omdat sjako er niks van bakt met dat modereren. Maar dit terzijde.

Jehovah's getuigen geloven in een aardse toekomst. Andere groeperingen in een hemelse. Waar denk/geloof/hoop jij terecht te mogen komen en maakt het eigenlijk wat uit?
Offtopic: Laatste opmerking hierover, goede of slechte moderatie daarover moet je bij de forumbaas zijn maar in de tussentijd heb je je te houden aan de aanwijzingen van de moderators. Dat is hier op GG echt niet anders.

Ontopic:
Zover ik weet is in de opvatting van JG de hemel bestemd voor de elite van 144.000 en de nieuwe aarde voor de rest van de JG en sommige christenen. Aangezien God op de nieuwe aarde onder de mensen zal zijn (symboliek: geen zon meer nodig volgens Openbaringen) denk ik niet dat het veel verschil maakt.
Spreuken 26:4
peda
Berichten: 20701
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Angst als religie

Bericht door peda »

Bastiaan73 schreef: 29 okt 2020, 16:59
Angst voor de hel blijkt helaas voor menig 'christen' de voornaamste reden te zijn om te geloven. Als ze nou eens zouden proberen voor zichzelf te denken dan zouden ze zichzelf kunnen bevrijden van die angst. Maar goed.
Hallo Bastiaan,

Bij de openingspost had je het over religie. Naar mijn inschatting zijn er wel zo'n 4-5 miljard religie volgers op de wereld. Dan ga je over op christenen waar er ook zo'n 2,5 miljard van rondlopen. "'Angst voor de hel "" is volgens jouw visie bij menig christen van de 2,5 miljard de voornaamste reden om te geloven. Ik heb reeds eerder gevraagd naar betrouwbare studies over dit thema, op grond waarvan je dan de conclusies kunt bespreken. Ontbreken goede studies, dan kan ik ook beweren dat menig christen geen angst heeft voor de hel om te geloven en dat deze gelovigen niet voor zichzelf hoeven te proberen te denken om zichzelf te bevrijden van die angst. Aan uitspraken over religies en godsdiensten zonder terug te vallen op goede uitgevoerde studie resultaten, hecht ik niet veel waarde. Je hebt het dan in mijn optiek eerder over zelfbevestiging dan over empirisch onderzochte feitelijkheden.
Wie kent representatieve resultaten van onderzoek aangaande het thema "' angst als fundament voor geloof "".
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2557
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Angst als religie

Bericht door Inktvlam »

Bastiaan73 schreef: 29 okt 2020, 16:59 Angst voor de hel blijkt helaas voor menig 'christen' de voornaamste reden te zijn om te geloven. Als ze nou eens zouden proberen voor zichzelf te denken dan zouden ze zichzelf kunnen bevrijden van die angst. Maar goed.
Onmiddellijk moest ik denken aan de brieven van Johannes.
“De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden.” (1 Joh.4:18)
Al vaker gezegd: hel en hemel zijn innerlijke gesteldheden in de mens. Ontwikkelingsstadia van de ziel. Ieder mens draagt overeenkomstig zijn persoonlijkheid zowel de hemel als de hel in zich. Je behoort net zo lang tot de hel als je innerlijk een hel is.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Angst als religie

Bericht door hopper »

Bastiaan73 schreef: 29 okt 2020, 16:10 Hoi ik ben Bas. Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Ik zat eerst op een ander forum: Credible. Op dat forum heeft een Jehovah's getuige nu de taak van moderator op zich genomen. Ik ben door hem geband omdat ik mij niet kan vinden in zijn manier van modereren die m.i. neerkomt op dicteren. Ik zal er verder niet over uitweiden.

Mijn stelling is: religie is gebaseerd op angst. Angst voor het heden, angst voor de toekomst. Het boek Openbaring had wat mij betreft weggelaten mogen worden uit de Bijbel omdat het een voedingsbodem is voor angst. Misschien was Johannes wel aan het trippen of had hij een psychose toen hij het e.e.a. opschreef. Wie vindt hier iets van?

Hartelijke groet van Bas
Welkom Bas,

Religie is niet alleen gebaseerd op angst. Religie is gebaseerd op de wortel (heerlijkheid, hiernamaals, terugkeer in het vlees) en op de stok (De Hel!)

Ik denk niet dat Johannes aan het trippen was toen hij het e.e.a. op schreef. Er staan best wel aardige zaken in de bijbel. M.n. Genesis en het NT/Jezus mogen er zijn. Ik zie Jezus als een ziener, hoewel ik het verhaal en ook Jezus als allegorisch beschouw. (Net als Genesis)

Bij de weg, ik ben geen christen en radicaal-ongelovig. Ik zie geloven als dwalen. Maar we moeten dwalen om thuis te kunnen komen, dus ik heb niks tegen gelovigen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Angst als religie

Bericht door hopper »

Overigens zijn alle ban's onterecht;-)

Grapje hoor. Een beetje forummer loopt meerdere bans op. Ik verzamel ze zoals een ander postzegels verzameld!
Ik moet toch eens een account aanmaken op dat Credible denk ik. Daar kan ik goedkoop een ban scoren als ik je zo begrijp.
Op dit forum wil het maar niet lukken ondanks een strenge moderator.
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Angst als religie

Bericht door Maria K »

Bastiaan73 schreef: 29 okt 2020, 16:10 Mijn stelling is: religie is gebaseerd op angst. Angst voor het heden, angst voor de toekomst.
Ik geloof niet dat angst de reden is om te geleven.
Wel onzekerheid denk ik, en een ingebakken drang om te overleven.
Is het niet fysiek dan wel spiritueel.

Ik geloof wel, dat angst mensen kan vasthouden in hun geloof.
Angst bij twijfelaars om wat er misschien toch nog waar zou kunnen zijn van wat er allemaal geleerd wordt binnen de religie.

Zelfs een denker als Pascal vond het onmogelijk om te kiezen tussen wel of niet het aanvaarden van een god en dus te geloven in God.
Gok van Pascal
Mi. is het meer een soort handjeklap.
a) Nee zeggen tegen geloof betekent niets als God niet bestaat, maar de hel als hij wel bestaat.
b) Ja zeggen betekent niets als hij niet bestaat, maar de hemel als hij wel bestaat.

Als kind zijnde heb ik al vaak gedachtenspinsels zoals dit beëindigd met keuze b, ook al besefte ik direct dat het een verstandelijke keuze was, die niets zegt over het gevoelsmatige geloven.
Het geeft steeds even rust, maar meer dan dat bereik je niet, want de vraag blijft terug komen, zolang je toch gelooft.

Er zijn meerdere argumenten tegen.
Voor mij is het belangrijkste, dat je niet rationeel kunt kiezen tussen wel of niet geloven in het bestaan van God.
Wat wel zou kunnen is misschien je geloof voor jezelf zo uitleggen, dat er geen angst meer hoeft te zijn.
Wat je dan heel goed kunt zien bij meer vrijzinnige vormen van geloof en ook andere aangenomen god-geloven.
Het boek Openbaring had wat mij betreft weggelaten mogen worden uit de Bijbel omdat het een voedingsbodem is voor angst. Misschien was Johannes wel aan het trippen of had hij een psychose toen hij het e.e.a. opschreef. Wie vindt hier iets van?
Precies zoals het er staat, denk ik.
Openbaringen door visioenen van wat voor aard dan ook.
Kunnen ook lucide dromen zijn geweest.
Of psychosen.
Waardoor die zijn ontstaan kunnen we niet zeggen, alleen vermoeden met onze kennis van nu.
De uitleg in woorden/betekenis is altijd alleen datgene, wat de ziener of de toehoorder daarin ziet.
En ook wat de ziener anderen wil doen geloven.
Ook Bijbels gezien is dat anders dan de gebruikelijke profetieën of boodschappen van God.

Maar mi. is het zeker nooit een toekomstvoorspelling.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Angst als religie

Bericht door Jerommel »

Het is dikwijls wel existentiële angst of wanhoop die mensen existentiële vragen doen stellen en antwoorden doen zoeken of doen bidden, ja.
Maakt dat het minder belangrijk of minder zinnig?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7620
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Angst als religie

Bericht door Petra »

Bastiaan73 schreef: 29 okt 2020, 16:10
Mijn stelling is: religie is gebaseerd op angst. Angst voor het heden, angst voor de toekomst.
Angst is een slechte raadgever..zegt onze tegeltjeswijsheid.
Maar angst heeft juist een belangrijke functie; het helpt dieren om gevaarlijke situaties te herkennen. Zonder dat zouden wij niet overleven.

Ik denk niet dat religie hierop gebaseerd is.
Ik denk wel dat het ingebakken angst/vrees gevoel door alle dieren gebruikt of misbruikt kan worden; dreigen met geweld is bijzonder effectief in het hele dierenrijk.

Het kan dus best door menselijke dieren (met al dan niet met goeie/kwaaie bedoelingen) aan een religie systeem zijn gekoppeld.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Angst als religie

Bericht door Maria K »

Jerommel schreef: 30 okt 2020, 00:22 Het is dikwijls wel existentiële angst of wanhoop die mensen existentiële vragen doen stellen en antwoorden doen zoeken of doen bidden, ja.
Maakt dat het minder belangrijk of minder zinnig?
Het is absoluut zinnig voor mensen, die wezenlijk geteisterd worden door existentiële vragen en waarvoor een antwoord afgedwongen wordt ten dienste van geestelijke rust
Absoluut niet voor hen, die daar geen last van hebben en er zich niet mee bezig houden.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
peda
Berichten: 20701
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Angst als religie

Bericht door peda »

Maria K schreef: 29 okt 2020, 23:48

Zelfs een denker als Pascal vond het onmogelijk om te kiezen tussen wel of niet het aanvaarden van een god en dus te geloven in God.
Gok van Pascal
Mi. is het meer een soort handjeklap.
a) Nee zeggen tegen geloof betekent niets als God niet bestaat, maar de hel als hij wel bestaat.
b) Ja zeggen betekent niets als hij niet bestaat, maar de hemel als hij wel bestaat.

Hallo Maria,

Zo simpel is het doen van een "' keuze uit angst niet "'.
Je begint reeds met de veronderstelling dat niet geloven, wordt gestraft.
Vervolgens is de grote vraag "' wat is dan het juiste geloof om niet gestraft te worden "'.
Kies je vervolgens bijvoorbeeld voor het christelijke geloof, hoe waarschijnlijk is het dan dat het christelijk geloof
het juiste geloof is. ( zie jouw link )
Mocht het christelijk geloof het juiste geloof zijn, val je dan niet vervolgens onmiddellijk door de mand met de angstkeuze ( Matteus 7 verzen 21-23 ). ( zie jouw link )
Kortom de gok lijkt simpel maar bij nadere overdenking blijft van simpelheid niet veel over.
Laatst gewijzigd door peda op 30 okt 2020, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.