Verschillen in geloofsvisie

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door callista »

Bastiaan73 schreef: 03 dec 2020, 17:53 Een steelpantheïst: iemand die de Grote Beer aanbidt.
Blehehehe...ppppffff....en praat die Grote Beer ook terug? :praying1:
Wel leuk gevonden heur.....
Laatst gewijzigd door callista op 03 dec 2020, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef: 03 dec 2020, 17:46
Gaitema schreef: 03 dec 2020, 17:30ik probeer te snappen wat Messenger geloofd, maar ik kan de rode lijn niet vinden. God schept goed en kwaad volgens Hem, maar toch maakt Hij daar ook geen onderscheid tussen, want alles is goed, maar wat echt uit God komt is wanneer je de ander zo behandeld, als je zelf behandeld wilt worden. Én Hij staat voor het collectief van het menselijk gedachtengoed. Egoïsme en verwaarlozing wil God ervaren, maar te opvallende misstanden als geweld tegen naasten niet.
:?:
God oordeelt niet. Omdat God alomtegenwoordig is (het Al in alles) en eigenlijk één wezen, zal Pietje die Bartje op zijn hoofd slaat met een knuppel beseffen hoe dat voelde voor Bartje, omdat - eenmaal los van de stoffelijke vorm - Pietje beseft dat hij zichzelf geslagen heeft. Pietje bestaat ook in Bartje en omgekeerd.
Vandaar de aloude Gulden Regel die door diverse religies is geadopteerd.

Ik zal nog iets geks vertellen dat mij ook verbaasde: Er zijn mannen die in een kroeg op de wc andere mannen betalen om afgetuigd te worden. Ze betalen dan om zelf klappen te krijgen.

Op zielsniveau durf je je dan niet voor te stellen wat de ziel wil ervaren.
Ja , dat had ik begrepen, maar bij zwaar geweld tegen kinderen bijvoorbeeld zeg je dat het toch een tikkeltje anders ligt toch?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Atheist2 schreef: 03 dec 2020, 17:50
Gaitema schreef: 03 dec 2020, 17:30
callista schreef: 03 dec 2020, 17:22 Chapeau Gaitema! :thumb1:
Dank u. Om ontopic nog iets te zeggen: ik probeer te snappen wat Messenger geloofd, maar ik kan de rode lijn niet vinden. God schept goed en kwaad volgens Hem, maar toch maakt Hij daar ook geen onderscheid tussen, want alles is goed, maar wat echt uit God komt is wanneer je de ander zo behandeld, als je zelf behandeld wilt worden. Én Hij staat voor het collectief van het menselijk gedachtengoed. Egoïsme en verwaarlozing wil God ervaren, maar te opvallende misstanden als geweld tegen naasten niet.
:?:
Zo moeilijk is het niet hoor Gaitema, als je maar uit jouw christelijke godsbeeld bubbel kan treden. De god van Messenger bestaat uit al wat leeft. Dus planten, bomen, planeten, mensen en dieren (en wat er voor wezens maar verder leven in ons universum). De meesten zijn hun binding met God vergeten en doen slechte dingen. Of ze zijn het vergeten maar doen goede dingen. God is dus niet verantwoordelijk voor al het goede en het slechte.

Heel wat anders dan de joods/christelijke God die de slechte dingen zelfs verordend. "dood alle alemekietelen, spaar niet 1. Alle kinderen, baby's, oude van dagen en hun vee moet u doden"..

Dus ik begrijp persoonlijk niet dat je Messenger lastig valt met allerlei vragen waaruit blijkt dat je je niet verdiept hebt in zijn zienswijze, maar dat je zelf jouw God wel accepteert die gruwelijke dingen gedaan heeft of heeft laten doen.
Wie bepaald dan wat goede en wat slechte dingen zijn?
In Barneveld gelden andere waarden, dan in New York en Mekka.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

:clown:
Zolderworm schreef: 03 dec 2020, 17:46
Gaitema schreef: 03 dec 2020, 17:19
Zolderworm schreef: 03 dec 2020, 16:03
Gaitema schreef: 03 dec 2020, 15:16
Gaitema schreef: 02 dec 2020, 10:59 En nu kap ik met dit forum!

[modbreak Trajecto] Jammer. Ik denk dat je vooral niet te lang moet blijven doorgaan in een gesprek wanneer blijkt dat de opvattingen te ver uit elkaar liggen.
We krijgen ook niet alles beantwoord. Het heeft voor mij zo geen meerwaarde. Ik zie nu voor mij tijd maar afstand te nemen. Kijk ik later nog eens op het forum.

Verder vind ik dat mijn vertrouwen hier geschaad is. Ik ben open over mijn therapie en over ervaringen van ons thuis en daar wordt misbruik van gemaakt in dit topic. Ik heb het vertrouwen in een persoon waarvan ik de naam niet noem verloren.
Je bedoelt dat sinterklaas het grote boek online heeft gezet?
Ja, eikel dat het is. Schijnheilig man, met z'n mijter op. :x
Ik ben ook geen fan. Hij heeft ook een heel andere geloofsvisie dan ik.
:clown:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Jezus zei: ik geef jullie 1 Gebod, dat jullie elkander lief hebben
En "het hart van de wetten en profeten is: behandel een ander, zoals dat je zelf behandeld wilt worden.

De profeet Samuel zei: "ga niet de weg dat je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is."
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10117
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Messenger »

Gaitema schreef: 03 dec 2020, 18:02 Ja , dat had ik begrepen, maar bij zwaar geweld tegen kinderen bijvoorbeeld zeg je dat het toch een tikkeltje anders ligt toch?
Zou zwaar geweld tegen bejaarden dan wel kunnen?
Of zwaar geweld tegen dieren?

Dan kom je toch weer op een Goddelijk oordeel en voor je het weet is stenigen van een houtsprokkelaar op de Sabbat ook weer normaal, omdat God dat dan verordonneert.

Dat, volgens mijn geloof, God niet oordeelt en de mens dus een echt vrije wil geeft betekent niet dat elk mens dan maar overgaat tot zwaar geweld.

Het is ook zo dat mensen die wél geloven in een oordeel zich evengoed niet laten weerhouden door dat oordeel om anderen de hersens in te slaan.

Zinnige mensen, gelovend in een oordeel of juist niet, gaan niet over tot zwaar geweld. Al was het maar om hun empathische vermogen om in te voelen dat zwaar geweld veel leed bij de ander veroorzaakt.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20638
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door peda »

Gaitema, begrijp gewoon dat bij de visie van Messenger er geen sprake is van geschapen zielen, maar van ongeschapen Godsvonken. Hoe moet God nu in godsnaam God ( in miniformaat ) beoordelen en dus zichzelf mogelijkerwijze veroordelen. Dat is in de Messenger opvatting logisch onmogelijk. In de christelijke visie ligt het met de geschapen ziel volkomen anders. In de christelijke opvatting is de ziel niet aan God gelijk en de geschapen ziel die niet doet wat God wil, heeft daarover verantwoording aan de Schepper af te leggen. Een totaal verschillende God-invulling in jullie beider God-geloof.
Bij zo'n immens verschil in God opvatting helpt een centimeter dichter bij elkaar komen niets; er blijft zeker een kilometer aan verschil bestaan.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

peda schreef: 03 dec 2020, 18:20 Gaitema, begrijp gewoon dat bij de visie van Messenger er geen sprake is van geschapen zielen, maar van ongeschapen Godsvonken. Hoe moet God nu in godsnaam God ( in miniformaat ) beoordelen en dus zichzelf mogelijkerwijze veroordelen. Dat is in de Messenger opvatting logisch onmogelijk. In de christelijke visie ligt het met de geschapen ziel volkomen anders. In de christelijke opvatting is de ziel niet aan God gelijk en de geschapen ziel die niet doet wat God wil, heeft daarover verantwoording aan de Schepper af te leggen. Een totaal verschillende God-invulling in jullie beider God-geloof.
Bij zo'n immens verschil in God opvatting helpt een centimeter dichter bij elkaar komen niets; er blijft zeker een kilometer aan verschil bestaan.
Dat blijkt, als ik moet kiezen, blijf ik werkelijk christen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef: 03 dec 2020, 18:20
Gaitema schreef: 03 dec 2020, 18:02 Ja , dat had ik begrepen, maar bij zwaar geweld tegen kinderen bijvoorbeeld zeg je dat het toch een tikkeltje anders ligt toch?
Zou zwaar geweld tegen bejaarden dan wel kunnen?
Of zwaar geweld tegen dieren?

Dan kom je toch weer op een Goddelijk oordeel en voor je het weet is stenigen van een houtsprokkelaar op de Sabbat ook weer normaal, omdat God dat dan verordonneert.

Dat, volgens mijn geloof, God niet oordeelt en de mens dus een echt vrije wil geeft betekent niet dat elk mens dan maar overgaat tot zwaar geweld.

Het is ook zo dat mensen die wél geloven in een oordeel zich evengoed niet laten weerhouden door dat oordeel om anderen de hersens in te slaan.

Zinnige mensen, gelovend in een oordeel of juist niet, gaan niet over tot zwaar geweld. Al was het maar om hun empathische vermogen om in te voelen dat zwaar geweld veel leed bij de ander veroorzaakt.
Dan kom je toch bij de redelijkheid van deze bijbelse uitspraken:

Jezus zei: ik geef jullie 1 Gebod, dat jullie elkander lief hebben
En "het hart van de wetten en profeten is: behandel een ander, zoals dat je zelf behandeld wilt worden.

De profeet Samuel zei: "ga niet de weg dat je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is."
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
peda
Berichten: 20638
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door peda »

Gaitema schreef: 03 dec 2020, 18:26
peda schreef: 03 dec 2020, 18:20 Gaitema, begrijp gewoon dat bij de visie van Messenger er geen sprake is van geschapen zielen, maar van ongeschapen Godsvonken. Hoe moet God nu in godsnaam God ( in miniformaat ) beoordelen en dus zichzelf mogelijkerwijze veroordelen. Dat is in de Messenger opvatting logisch onmogelijk. In de christelijke visie ligt het met de geschapen ziel volkomen anders. In de christelijke opvatting is de ziel niet aan God gelijk en de geschapen ziel die niet doet wat God wil, heeft daarover verantwoording aan de Schepper af te leggen. Een totaal verschillende God-invulling in jullie beider God-geloof.
Bij zo'n immens verschil in God opvatting helpt een centimeter dichter bij elkaar komen niets; er blijft zeker een kilometer aan verschil bestaan.
Dat blijkt, als ik moet kiezen, blijf ik werkelijk christen.
Daar is ook niets op tegen, maar in een discussie moet je het standpunt van de anders-denkende kunnen volgen, waarbij volgen uiteraard niet betekent dat je het standpunt je eigen maakt. Jij volgt het standpunt dat jij ten diepste een geschapen schepsel bent en Messenger is ten diepste God.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Atheist2 »

Gaitema schreef: 03 dec 2020, 18:08 Wie bepaald dan wat goede en wat slechte dingen zijn?
In Barneveld gelden andere waarden, dan in New York en Mekka.
Mensen laten doden of zelf doden is altijd slecht. Behalve als mensen het onderling doen, om erger te voorkomen (lees:in een oorlog bijvoorbeeld). Maar jij gelooft dat de Almachtige God zelf opriep tot het doden van alle schepselen van een bepaald volk. Als je een Almachtige God bent kan je toch wel iets anders doen dan "dood iedereen"?

Daarom vind ik het een beetje schijnheilig dat je de Bijbel citeert van "heb iedereen lief" terwijl je de boze God negeert.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Atheist2 »

peda schreef: 03 dec 2020, 18:20 Gaitema, begrijp gewoon dat bij de visie van Messenger er geen sprake is van geschapen zielen, maar van ongeschapen Godsvonken. Hoe moet God nu in godsnaam God ( in miniformaat ) beoordelen en dus zichzelf mogelijkerwijze veroordelen. Dat is in de Messenger opvatting logisch onmogelijk. In de christelijke visie ligt het met de geschapen ziel volkomen anders. In de christelijke opvatting is de ziel niet aan God gelijk en de geschapen ziel die niet doet wat God wil, heeft daarover verantwoording aan de Schepper af te leggen. Een totaal verschillende God-invulling in jullie beider God-geloof.
Bij zo'n immens verschil in God opvatting helpt een centimeter dichter bij elkaar komen niets; er blijft zeker een kilometer aan verschil bestaan.
Met andere woorden: Ga niet in discussie, het helpt je toch geen steek verder...

#Plaatje blijft weer steken.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10117
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Messenger »

Gaitema schreef: 03 dec 2020, 18:26 Dat blijkt, als ik moet kiezen, blijf ik werkelijk christen.
Zelfs als je niet meer gelooft in oordeel en (erf-)zonde, kun je natuurlijk werkelijk christen blijven.
Het gaat toch niet om 'The Get to Heaven-ticket'? Als christen gaat het toch bovenal om de bijzondere meester die Jezus Christus was? Daar hoef je nooit afstand van te nemen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10117
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Messenger »

Gaitema schreef: 03 dec 2020, 18:27 Dan kom je toch bij de redelijkheid van deze bijbelse uitspraken:

Jezus zei: ik geef jullie 1 Gebod, dat jullie elkander lief hebben
En "het hart van de wetten en profeten is: behandel een ander, zoals dat je zelf behandeld wilt worden.

De profeet Samuel zei: "ga niet de weg dat je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is."
Dat zijn toch mooie waarheden waar je het hier over hebt?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20638
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door peda »

Atheist2 schreef: 03 dec 2020, 18:41
peda schreef: 03 dec 2020, 18:20 Gaitema, begrijp gewoon dat bij de visie van Messenger er geen sprake is van geschapen zielen, maar van ongeschapen Godsvonken. Hoe moet God nu in godsnaam God ( in miniformaat ) beoordelen en dus zichzelf mogelijkerwijze veroordelen. Dat is in de Messenger opvatting logisch onmogelijk. In de christelijke visie ligt het met de geschapen ziel volkomen anders. In de christelijke opvatting is de ziel niet aan God gelijk en de geschapen ziel die niet doet wat God wil, heeft daarover verantwoording aan de Schepper af te leggen. Een totaal verschillende God-invulling in jullie beider God-geloof.
Bij zo'n immens verschil in God opvatting helpt een centimeter dichter bij elkaar komen niets; er blijft zeker een kilometer aan verschil bestaan.
Met andere woorden: Ga niet in discussie, het helpt je toch geen steek verder...

#Plaatje blijft weer steken.
Ik ga met iedereen die wil in discussie en blijf toch het agnosticisme trouw. Discussie voeren om een persoonlijke verandering?
Is een persoonlijke verandering de bedoeling om door discussie een "" steek verder "" te komen ?
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef: 03 dec 2020, 18:47
Gaitema schreef: 03 dec 2020, 18:26 Dat blijkt, als ik moet kiezen, blijf ik werkelijk christen.
Zelfs als je niet meer gelooft in oordeel en (erf-)zonde, kun je natuurlijk werkelijk christen blijven.
Het gaat toch niet om 'The Get to Heaven-ticket'? Als christen gaat het toch bovenal om de bijzondere meester die Jezus Christus was? Daar hoef je nooit afstand van te nemen.
Mijn geloof is niet in één zin samen te vatten. Daarom zit ik hier al jaren en men weet nog steeds niet wat ik precies geloof. :clown:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef: 03 dec 2020, 18:49
Gaitema schreef: 03 dec 2020, 18:27 Dan kom je toch bij de redelijkheid van deze bijbelse uitspraken:

Jezus zei: ik geef jullie 1 Gebod, dat jullie elkander lief hebben
En "het hart van de wetten en profeten is: behandel een ander, zoals dat je zelf behandeld wilt worden.

De profeet Samuel zei: "ga niet de weg dat je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is."
Dat zijn toch mooie waarheden waar je het hier over hebt?
Ja klopt en ik ken ze niet voor niets uit mijn hoofd. God raakte me met die teksten en vormde mijn denken.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Atheist2 schreef: 03 dec 2020, 18:40
Gaitema schreef: 03 dec 2020, 18:08 Wie bepaald dan wat goede en wat slechte dingen zijn?
In Barneveld gelden andere waarden, dan in New York en Mekka.
Mensen laten doden of zelf doden is altijd slecht. Behalve als mensen het onderling doen, om erger te voorkomen (lees:in een oorlog bijvoorbeeld). Maar jij gelooft dat de Almachtige God zelf opriep tot het doden van alle schepselen van een bepaald volk. Als je een Almachtige God bent kan je toch wel iets anders doen dan "dood iedereen"?

Daarom vind ik het een beetje schijnheilig dat je de Bijbel citeert van "heb iedereen lief" terwijl je de boze God negeert.
Aha, wil je werkelijk weten waarom ik geloof of een luisterend oor?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

peda schreef: 03 dec 2020, 18:31
Gaitema schreef: 03 dec 2020, 18:26
peda schreef: 03 dec 2020, 18:20 Gaitema, begrijp gewoon dat bij de visie van Messenger er geen sprake is van geschapen zielen, maar van ongeschapen Godsvonken. Hoe moet God nu in godsnaam God ( in miniformaat ) beoordelen en dus zichzelf mogelijkerwijze veroordelen. Dat is in de Messenger opvatting logisch onmogelijk. In de christelijke visie ligt het met de geschapen ziel volkomen anders. In de christelijke opvatting is de ziel niet aan God gelijk en de geschapen ziel die niet doet wat God wil, heeft daarover verantwoording aan de Schepper af te leggen. Een totaal verschillende God-invulling in jullie beider God-geloof.
Bij zo'n immens verschil in God opvatting helpt een centimeter dichter bij elkaar komen niets; er blijft zeker een kilometer aan verschil bestaan.
Dat blijkt, als ik moet kiezen, blijf ik werkelijk christen.
Daar is ook niets op tegen, maar in een discussie moet je het standpunt van de anders-denkende kunnen volgen, waarbij volgen uiteraard niet betekent dat je het standpunt je eigen maakt. Jij volgt het standpunt dat jij ten diepste een geschapen schepsel bent en Messenger is ten diepste God.
In psalm 82 zijn wij ook goden. De tekst van Bertha Dudde lijkt tegen zijn gedachtes aan te schurken.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10117
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Messenger »

Gaitema schreef: 03 dec 2020, 19:57
peda schreef: 03 dec 2020, 18:31
Gaitema schreef: 03 dec 2020, 18:26 Dat blijkt, als ik moet kiezen, blijf ik werkelijk christen.
Daar is ook niets op tegen, maar in een discussie moet je het standpunt van de anders-denkende kunnen volgen, waarbij volgen uiteraard niet betekent dat je het standpunt je eigen maakt. Jij volgt het standpunt dat jij ten diepste een geschapen schepsel bent en Messenger is ten diepste God.
In psalm 82 zijn wij ook goden. De tekst van Bertha Dudde lijkt tegen zijn gedachtes aan te schurken.
Misschien zijn de verschillen minder groot dan we beiden denken.

Ben trouwens blij dat we weer 'on speaking terms' zijn. :)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef: 03 dec 2020, 20:01
Gaitema schreef: 03 dec 2020, 19:57
peda schreef: 03 dec 2020, 18:31
Gaitema schreef: 03 dec 2020, 18:26 Dat blijkt, als ik moet kiezen, blijf ik werkelijk christen.
Daar is ook niets op tegen, maar in een discussie moet je het standpunt van de anders-denkende kunnen volgen, waarbij volgen uiteraard niet betekent dat je het standpunt je eigen maakt. Jij volgt het standpunt dat jij ten diepste een geschapen schepsel bent en Messenger is ten diepste God.
In psalm 82 zijn wij ook goden. De tekst van Bertha Dudde lijkt tegen zijn gedachtes aan te schurken.
Misschien zijn de verschillen minder groot dan we beiden denken.

Ben trouwens blij dat we weer 'on speaking terms' zijn. :)
Ja, ik ook. :flower1:
Wat de erfzonde betreft, dat is ten eerste een kerkleer.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Atheist2 »

peda schreef: 03 dec 2020, 19:26 Ik ga met iedereen die wil in discussie en blijf toch het agnosticisme trouw. Discussie voeren om een persoonlijke verandering?
Is een persoonlijke verandering de bedoeling om door discussie een "" steek verder "" te komen ?
Als je echt open staat voor meningen die beter zouden kunnen zijn dan verander je inderdaad als je in discussie gaat. Ook als je christen, atheist, boeddhist, agnost blijft.
Helaas dat veel gelovigen niet open staan voor dingen die anderen zeggen.

Dankzij discussies met ongelovigen en boeken lezen ben ik atheist geworden (met een spiritueel randje).
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Atheist2 »

Gaitema schreef: 03 dec 2020, 19:56 Aha, wil je werkelijk weten waarom ik geloof of een luisterend oor?
Ik wil weten waarom je de slechte dingen in het godsbeeld van messenger wel ziet en de slechte dingen aan jouw godsbeeld niet.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Atheist2 schreef: 03 dec 2020, 20:27
Gaitema schreef: 03 dec 2020, 19:56 Aha, wil je werkelijk weten waarom ik geloof of een luisterend oor?
Ik wil weten waarom je de slechte dingen in het godsbeeld van messenger wel ziet en de slechte dingen aan jouw godsbeeld niet.
Dat was puur een onderzoek naar wat van God komt en wat ik als van Hem herken of wat ook de eigen beeldvorming is en wat die beeldvorming inhoudt om vervolgens weer te ontdekken wat daaruit toch weer van God komt of van God en hem gezamenlijk is versus hoe ik mijn eigen geloof kan interpreteren binnen zijn omschrijvingen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10117
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Messenger »

Gaitema schreef: 03 dec 2020, 20:17 Wat de erfzonde betreft, dat is ten eerste een kerkleer.
De erfzonde bracht de kerk ook veel geld in het laatje met de opbrengst van aflaten.

Met een aflaat kon men de toegang tot de hemel kopen voor zichzelf/haarzelf of overleden dierbaren.

De erfzonde was dus ook een belangrijk verdienmodel.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.