2 Korinthe 3:14 De letter doodt, maar de Geest maakt levend

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

2 Korinthe 3:14 De letter doodt, maar de Geest maakt levend

Bericht door Maria K »

2 Korinthe 3:14 HSV
Maar hun gedachten werden verhard, want tot op heden blijft diezelfde bedekking bij het lezen van het Oude Testament, zonder te worden weggenomen. Die bedekking wordt tenietgedaan in Christus.
Ik lees een tekst en krijg een klik.
Je kunt woorden lezen, zwart op wit, en de betekenis tot je nemen.
De geest van de lezer zal de woorden interpreteren en een betekenis aan geven.

Je kunt woorden horen, waarbij je de klank van de woorden zelf, maar ook het gehele wezen van de spreker tot je neemt.
De spreker geeft zo een hele wereld aan informatie buiten de kale woorden om.
De geest van de toehoorder zal de woorden horen, maar bewust of onbewust alles wat hij daaromheen waarneemt meenemen.
Wat is hetgeen hij oppikt ervan en wat is het, wat niet tot zijn bewustzijn en tot zijn gevoel doordringt?

Dat zal afhangen van de geest van de spreker, maar niet in het minst ook van de toehoorder.
Wat is het wat de spreker uitstraalt en wat is daardoor hetgeen het meeste doordringt bij de toehoorder?

Ik lees dan en interpreteer, dat door de geest, het gevoel en de overtuiging van de spreker zelf, de woorden het sterkste en overkomen. Rechtstreeks in het hart van de toehoorder terecht kunnen komen, veel meer dan alleen door de steriele zwart op wit woorden, die alleen verstandelijke info geven.
Ik moet dan denken aan uitdrukkingen als: bezielend spreken.
En voor het toehoren, afscherming van je hart waardoor je niet geraakt wordt en zelfs een plaat voor je kop, die in de loop van het leven is ontwikkeld, waardoor de daadwerkelijke betekenis van wat wordt gezegd niet doorkomt.

Verder zoeken in dit hele tekstgedeelte, via een tekst gecombineerd met andere teksten, lees ik dat het gaat over het afschermen van het gezicht van de spreker en niet over de afscherming door de toehoorder.
Vind ik dat toch wel moeilijk, die doek, die Mozes over zijn gezicht legt om zijn heerlijkheid af te schermen, maar wat nu, door Christus, niet meer moet.
Waarom? denk ik dan.
2 KORINTHE 3 schreef:6 Hij heeft ons namelijk bekwaam gemaakt om dienaars van het nieuwe verbond te zijn, niet van de letter, maar van de Geest; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
7 Als nu de bediening van de dood, met letters in stenen gegrift, in heerlijkheid was, zodat de Israëlieten hun ogen niet op het gezicht van Mozes gericht konden houden vanwege de heerlijkheid van zijn gezicht, hoewel die tenietgedaan zou worden,
8 hoeveel te meer zal dan de bediening van de Geest in heerlijkheid zijn?
Een beetje wordt het me duidelijk, als ik mijn eigen gedachten hierop loslaat.
De Torah wordt zoveel mogelijk neutraal voorgelezen om de woorden zuiver te laten blijven, denk ik dan.
Zonder de uitstraling van de bezieling van de voorlezer.
Maar ook daarbuiten, bij het bespreken van de teksten en in de preken, blijft het puur bij de letter.

Dan vind ik een uitleg, waar ik me wel in kan vinden en tot op zeer grote hoogte aansluit op mijn gedachten.
Letter en Geest in 2 Korinthe 3
Paulus stelt in 2 Kor. 3:6 letter en Geest tegenover elkaar, op een scherpe manier: ‘de letter doodt, maar de Geest maakt levend.’

Het probleem van het Sinaïverbond was niet de wet zelf, want die is heilig en goed (zie Rom. 7:12, 14). Maar zonder de Geest is de wet enkel letter. De wet verkondigt wel Gods wil, maar is niet in staat om mensen zo ver te krijgen dat ze de wet ook houden. Daarvoor is de Geest nodig, die leven geeft en in het hart werkt.............
Natuurlijk altijd een exegese en een interpretatie, die door anderen aangevuld of gecorrigeerd kan worden.
Of zoals ik het nu geloof: Een heel bijzondere psychologie les.

Voor mij persoonlijk een klik, omdat ik nog zoveel woorden kan gebruiken om te vertellen wat mij mee bezig houdt, dat op zich geen zekerheid zal kunnen geven, dat het ook wordt begrepen.
Dat het alles te maken zal hebben met mijn geloofwaardigheid en mijn talenten of juist niet, om mijn bezieling over te brengen.
En dat in combinatie met het moment van ontvankelijkheid en het daardoor open kunnen of willen staan ervoor van de toehoorder.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: 2 Korinthe 3:14 De letter doodt, maar de Geest maakt levend

Bericht door callista »

Even kort door de bocht....maar wel met gevolgen m.i. :?
Ik zie die teksten als een aanval op de T'NaCH - OT...alsof men daar de Geest Gods [nog] niet heeft...
M.a.w. het NT is veel beter....dat is pas De Waarheid....vertel het voort...

Volgens mij komt daar ook het idee vandaan dat de joden blind waren en een sluier voor de ogen hebben en pas gaan zien door Christus.
En woorden zoals: Wie de zoon niet heeft, die heeft de Vader niet" en men kan alleen maar tot God komen via Jezus etc...
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: 2 Korinthe 3:14 De letter doodt, maar de Geest maakt levend

Bericht door Maria K »

callista schreef: 12 aug 2021, 10:23 Even kort door de bocht....maar wel met gevolgen m.i. :?
Ik zie die teksten als een aanval op de T'NaCH - OT...alsof men daar de Geest Gods [nog] niet heeft...
M.a.w. het NT is veel beter....dat is pas De Waarheid....vertel het voort...

Volgens mij komt daar ook het idee vandaan dat de joden blind waren en een sluier voor de ogen hebben en pas gaan zien door Christus.
En woorden zoals: Wie de zoon niet heeft, die heeft de Vader niet" en men kan alleen maar tot God komen via Jezus etc...
Ik denk niet zozeer op de T'NaCH zelf..........
Ik zal jullie een nieuw hart en een nieuwe geest geven, ik zal je versteende hart uit je lichaam halen en je er een levend hart voor in de plaats geven.
Ezechiël 36:26

..........maar wel op de manier waarop wettische gelovigen ermee omgaan.
Zoals ook Jezus al eens heeft aangegeven in zijn gesprekken met bepaalde schriftgeleerden, die kritiek op hem hadden vanwege het overtreden van één of meer van de vele wetten, waar zij altijd mee zwaaiden.
Vlg. Jezus geloofden zij naar de letter, wettisch en niet naar het hart.
Laatst gewijzigd door Maria K op 12 aug 2021, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: 2 Korinthe 3:14 De letter doodt, maar de Geest maakt levend

Bericht door Snelheid »

In het OT is alles naar de wet de letter dus en dat moet na gevolgd dit alles heeft afgedaan.In het NT wordt het hart en de navolging aan gesproken en de Geest die vrijmaakt en zo te komen tot God door Jezus de Christus de Verrezen Heer.

Buiten Zijn Heilige Kerk en Jezus de Christus geen vrijheid en zaligheid.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Jurriën
Berichten: 189
Lid geworden op: 04 aug 2021, 16:39
Man/Vrouw: M

Re: 2 Korinthe 3:14 De letter doodt, maar de Geest maakt levend

Bericht door Jurriën »

callista schreef: 12 aug 2021, 10:23 Even kort door de bocht....maar wel met gevolgen m.i. :?
Ik zie die teksten als een aanval op de T'NaCH - OT...alsof men daar de Geest Gods [nog] niet heeft...
M.a.w. het NT is veel beter....dat is pas De Waarheid....vertel het voort...

Volgens mij komt daar ook het idee vandaan dat de joden blind waren en een sluier voor de ogen hebben en pas gaan zien door Christus.
En woorden zoals: Wie de zoon niet heeft, die heeft de Vader niet" en men kan alleen maar tot God komen via Jezus etc...
Jesaja schrijft in 6:8-10 (NBG1951) Daarop hoorde ik de stem des Heren, die zeide: Wie zal Ik zenden en wie zal voor Ons gaan? En ik zeide: Hier ben ik, zend mij. Toen zeide Hij: Ga, zeg tot dit volk: Hoort aldoor - maar verstaat niet, en ziet aldoor - maar merkt niet op. Maak het hart van dit volk vet, maak zijn oren doof en doe zijn ogen dichtkleven, opdat het met zijn ogen niet zie en met zijn oren niet hore en opdat zijn hart niet versta, zodat het zich niet bekere en genezen worde.

Deze tekst wordt door Jezus geciteerd, maar voegt er iets aan toe. Hij zegt in Mat. 13:14-17 (NBG1951) En aan hen wordt de profetie van Jesaja vervuld, die zegt: Met het gehoor zult gij horen en gij zult het geenszins verstaan, en ziende zult gij zien en gij zult het geenszins opmerken; want het hart van dit volk is vet geworden, en hun oren zijn hardhorend geworden, en hun ogen hebben zij toegesloten, opdat zij niet zien met hun ogen, en met hun oren niet horen, en met hun hart niet verstaan en zich bekeren, en Ik hen zou genezen.
Maar uw ogen zijn zalig, omdat zij zien en uw oren, omdat zij horen. Voorwaar, Ik zeg u: Vele profeten en rechtvaardigen hebben begeerd te zien wat gij ziet, en zij hebben het niet gezien, en te horen wat gij hoort, en zij hebben het niet gehoord.


Stefanus, die op het punt staat te worden gestenigd door de Joden, roept uit in Hand. 7:51-53 (NBG1951) Hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij verzet u altijd tegen de heilige Geest; gelijk uw vaderen, zo ook gij. Wie van de profeten hebben uw vaderen niet vervolgd? Zelfs hebben zij hen gedood, die geprofeteerd hebben van de komst van de Rechtvaardige, van wie gij nu verraders en moordenaars geworden zijt, gij, die de wet ontvangen hebt op beschikking van engelen, doch haar niet hebt gehouden.

En de laatste woorden die van Paulus worden geciteerd in Handelingen 28:25-29 (NBG1951) luiden: Terecht heeft de heilige Geest door de profeet Jesaja tot uw vaderen gesproken, zeggende: Ga heen tot dit volk en zeg: Met het gehoor zult gij horen en gij zult het geenszins verstaan, en ziende zult gij zien en gij zult het geenszins opmerken; want het hart van dit volk is vet geworden, en hun oren zijn hardhorend geworden, en hun ogen hebben zij toegesloten, opdat zij niet zien met hun ogen en met hun oren niet horen en met hun hart niet verstaan en zij zich bekeren, en Ik hen zou genezen.
Het zij u dan bekend, dat dit heil Gods aan de heidenen gezonden is; die zullen dan ook horen! [En nadat hij dit gezegd had, gingen de Joden al redetwistende heen.]


Er zijn nog meer een paar teksten waarin de verblinding en het sluier (maar ook de werkelijke oorzaak ervan) ter sprake komt. Vraag maar. Ik heb de tijd (en de Bijbel verandert ondertussen niet ;) )
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: 2 Korinthe 3:14 De letter doodt, maar de Geest maakt levend

Bericht door Maria K »

Snelheid schreef: 12 aug 2021, 11:07 In het OT is alles naar de wet de letter dus en dat moet na gevolgd dit alles heeft afgedaan.In het NT wordt het hart en de navolging aan gesproken en de Geest die vrijmaakt en zo te komen tot God door Jezus de Christus de Verrezen Heer.
Zo in het kort gezegd klopt dat wel, denk ik.
Alhoewel Jurriën ook goede teksten aandraagt.
En zoals hij al schrijft: Er zijn er nog veel meer, die zo bekeken kunnen worden.

Maar vooral is het zaak, denk ik, dat je niet de woorden die aangeraden worden en als wijze lessen verwart met de woorden ter vermaning, die gericht zijn naar hen, die het allemaal niet zo goed begrijpen.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: 2 Korinthe 3:14 De letter doodt, maar de Geest maakt levend

Bericht door Michelangelo »

Christenen en Joden gaan niet in groten getale tot elkaar vinden. Beide partijen achten hun geloof superieur. Jezus gaat dat samenkomen bewerkstelligen. In de tussentijd lezen Joden een boek dat door christenen niet meer van belang wordt geacht. Want die hebben het NIEUWE testament.