Enis Odaci: “Mozes en Jezus waren ook ‘moslim’. Deel 2

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Bonjour
Moderator
Berichten: 7709
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Enis Odaci: “Mozes en Jezus waren ook ‘moslim’. Deel 2

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour] Ik kan het eerdere onderwerp niet heropenen. We kunnen hier doorgaan, maar ik zeg er gelijk bij dat ik heel boos word als ik weer off topic berichten zie of aanvallen op de persoon.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Enis Odaci: “Mozes en Jezus waren ook ‘moslim’. Deel 2

Bericht door Bastiaan73 »

τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Enis Odaci: “Mozes en Jezus waren ook ‘moslim’. Deel 2

Bericht door EdVaessen »

Het is niet vreemd voor een moslim om Jezus en Mozes te beschouwen als moslims. Het zit nu eenmaal in hun indoctrinatie.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Enis Odaci: “Mozes en Jezus waren ook ‘moslim’. Deel 2

Bericht door hopper »

Een andere opinie van Enis Odaci:

https://enisodaci.nl/wil-de-echte-jezus ... s-opstaan/
We zitten nog midden in de reis, dus een echt compleet beeld hebben we nog niet, maar een kleine tussenstand kan geen kwaad. Eerste conclusie: Jezus bestaat niet. Dé Jezus bestaat niet moet ik natuurlijk zeggen. Hij bestaat in uw kerk, in uw gemeente vooral op de manier zoals u onderwezen is. Zoals u tijdens de opvoeding meegekregen heeft. Zoals u, door geluk en ongeluk wijs geworden, zelf hem ervaren hebt. Jezus is niet alleen Zoon. Hij is ook een van drie, heeft twee naturen, is immanent in de gehele schepping aanwezig, is vaag én hij is soms fysiek aan te raken. Hij is Verlosser en soms is hij ‘slechts’ intermediair. Jezus is gelijktijdig mystiek en manifest. Ik zie zoveel vormen van Jezus dat ik nu wel kan zeggen: wil de echte Jezus Christus opstaan? Zelfs de manier waarop je zijn naam schrijft, levert al debat op!
De echte Jezus Christus is natuurlijk de wederopgestane Jezus Christus. (grapje) Het zou al een fantastisch inzicht zijn voor iedereen als men beseft dat iedereen zijn eigen 'Jezus' heeft. Je kunt hem nooit vergelijken met de Jezus van je buurman.
Mohammed is als Jezus. Rustig, geachte lezer, wees niet boos. Ik zeg slechts dat Mohammed net zoveel uitdossingen en verschijningsvormen in de islamitische traditie kent als Jezus in de zijne. De ene keer beoordeelt Mohammed het leven van gelovigen, als een rechter, de volgende keer is hij slechts een man van vlees en bloed die onzeker is over zijn leven. De ene keer verricht hij wonderen, de andere keer wordt hij gecorrigeerd door Allah. Loop een moskee binnen met vooraf een beeld van Mohammed en je loopt de moskee uit met een geheel ander beeld van diezelfde Mohammed.
Deze man bezit wijsheid als hij inziet dat Mohammed c.q. Jezus innerlijk steeds verandert van beeld. Je zou hem een open minded moslim kunnen noemen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Enis Odaci: “Mozes en Jezus waren ook ‘moslim’. Deel 2

Bericht door hopper »

https://koetsveld-odaci.nl/wij-zijn-broeders/
“De joods-christelijke traditie, daar verschuilen Wilders en zijn sympathisanten zich achter. Maar nu kwam uit een kerk ineens een heel ander geluid.” Na een eerste afspraak tussen de dominee en de moslim, nu al bijna twee jaar geleden, volgde een tweede, en een derde, want het klikte. Ze begonnen een briefwisseling (deels afgedrukt in Trouw), en geven samen lezingen en ontplooien tal van initiatieven. De mannen zijn inmiddels dusdanig met elkaar vergroeid dat Odaci bijbelteksten citeert en Koetsveld zijn studieverlof aan de islam wijdt.
Het lijkt mij een goed initiatief als christenen en moslims elkaars geloof verkennen.

Behalve de politiek laten Koetsveld en Odaci ook de theologische waarheidsclaims voor wat ze zijn. Daar hebben ze het niet zoveel over, vertelt Koetsveld. “Iedereen heeft zijn eigen inspiratiebron, dat pakken we niet van elkaar af. Wat doen we er vervolgens mee? Het gaat dan bijvoorbeeld over onze kinderen. Wat voor droom heb je voor hen?” Odaci: “Kinderen zijn kinderen. Of ze nu moslim zijn of christen, dat maakt niet uit.”

Wel laten ze zich inspireren door God en Allah. Over de benaming doen ze niet moeilijk. Odaci: “Jezus lijkt op Mohammed en andersom, God is Allah.” Volgens de eerste afgewezen versie van de islamnota van de Protestantse Kerk in Nederland, de kerk van Koetsveld, zou Allah een andere God zijn dan die van christenen. “Flauwekul”, zegt Koetsveld. “Er is één werkelijkheid, die we niet kennen. Hoe het heet kan me niets schelen.
Dat is gewoon een dominee die dat zegt hè. God en Allah zijn gewoon dezelfde, geen concurrenten zoals twee bakkers in een dorp dat zijn.

Je moet het geloof omzetten in daden. Dat zegt de Bijbel trouwens ook.” Odaci valt in: “Heb je de naakten gekleed, de hongeren gevoed?” – refererend aan een tekst uit Mattheüs. “Ja, ik lees de Bijbel”, zegt hij. “De Koran is er tenslotte een verlengstuk van. In de islam is geloof ook niet het belangrijkste – je wordt beoordeeld op wat uit je handen komt. Wat is een wolkendek zonder regen?” Koetsveld strekt zijn arm uit naar Odaci: “Zie je nu dat we broeders zijn?”
Mattheus, daar kunnen veel ongelovigen zich ook in vinden. Het gaat er om wat er uit je handen komt.
Wij zijn maar twee mensen. Gewoon een moslim en een christen die elkaar vertrouwen, en klaar zijn met al het negativisme. Goed, in de Koran staan vreemde verzen. In de Bijbel ook. Dat weten we inmiddels wel.
Daar kan ik het mee eens zijn, in zowel bijbel als koran staan rare dingen. Maar het gaat om wat je doet.
Het is niet zo dat Koetsveld de angst voor de islam volstrekt onbegrijpelijk vindt, sterker nog, blijkt tenslotte, hij deelt die in zekere zin. “Het andere dat zo anders is roept gevoelens van vervreemding en angst op. Heb ik zelf ook zo gevoeld. Het zit in ons. Met die gevoelens is niets mis”, legt Koetsveld uit, “maar het gaat erom wat je ermee doet. Kies je voor de mediawaarheid of het persoonlijk contact. Voor angst of vertrouwen?
Door elkaar te leren kennen kan de angst verdwijnen. En Jezus? Die kun je gewoon delen, moslims hebben net zo goed recht of aanspraak op Jezus als christenen. Niemand is eigenaar van Jezus.
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Enis Odaci: “Mozes en Jezus waren ook ‘moslim’. Deel 2

Bericht door EdVaessen »

hopper schreef: 17 aug 2021, 19:58 Door elkaar te leren kennen kan de angst verdwijnen. En Jezus? Die kun je gewoon delen, moslims hebben net zo goed recht of aanspraak op Jezus als christenen. Niemand is eigenaar van Jezus.
Zegt de eigenaar van Jezus?
peda
Berichten: 20642
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Enis Odaci: “Mozes en Jezus waren ook ‘moslim’. Deel 2

Bericht door peda »

EdVaessen schreef: 17 aug 2021, 20:06
hopper schreef: 17 aug 2021, 19:58 Door elkaar te leren kennen kan de angst verdwijnen. En Jezus? Die kun je gewoon delen, moslims hebben net zo goed recht of aanspraak op Jezus als christenen. Niemand is eigenaar van Jezus.
Zegt de eigenaar van Jezus?
Ook Hopper vult Jezus naar eigen opvatting in, heeft het dus over een imago van Jezus en dit imago ziet Hopper vervolgens als de Identiteit van Jezus.
De enig juiste Jezus naar premisse Hopper. Hetzelfde doen de christenen, gnostici, de moslims, de ( niet ) historische Jezus volgers, enz. Niet voor niets schrijf ik regelmatig dat Jezus wel een uiterst bijzondere en gezaghebbende figuur was, want over wie anders wordt er na 2000 jaren nog in zulk kleurrijke invulling gesproken en dat over zo ongeveer de gehele wereld. Iemand over wie door nagenoeg iedereen gesproken wordt, kent geen eigenaar. Eens !!
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Enis Odaci: “Mozes en Jezus waren ook ‘moslim’. Deel 2

Bericht door Barnabas »

EdVaessen schreef: 17 aug 2021, 20:06
hopper schreef: 17 aug 2021, 19:58 Door elkaar te leren kennen kan de angst verdwijnen. En Jezus? Die kun je gewoon delen, moslims hebben net zo goed recht of aanspraak op Jezus als christenen. Niemand is eigenaar van Jezus.
Zegt de eigenaar van Jezus?
Jezus is eigenaar van ons, ook van de moslims. Hij kan met hen doen wat Hij wil. Er staat dat wij gekocht en betaald zijn met zijn bloed. De moslims denken er anders over.