Het oog waarin ik God zie....

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Het oog waarin ik God zie....

Bericht door hopper »

...is hetzelfde oog waarin God mij ziet. Mijn oog en Gods oog, dat is één oog en één zien en één liefhebben.

-Meister Eckhart-


Bestudeer me zoveel als je wilt, je zult me niet kennen, want ik verschil op honderd manieren van wat je ziet. Neem plaats achter mijn ogen en zie me zoals ik mezelf zie, want ik heb ervoor gekozen om op een plek te wonen die je niet kunt zien.

-Rumi-
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het oog waarin ik God zie....

Bericht door hopper »

Zoek de overeenkomsten. De overeenkomst tussen een christen behorende tot de orde der Dominicanen en een moslim.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het oog waarin ik God zie....

Bericht door hopper »

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... in-bijbel/

Vraag: Ik zag laatst in een oude Bijbel (rond 1600) van mijn ouders een logo met een driehoek en een oog daarin (alziend oog?). Kunt uw mij uitleggen waarvoor dit dient en of dit wel een Bijbelse afbeelding is?

Antwoord van Ds. J. L. Schreuders:

De afbeelding van een oog als heenwijzing naar de alwetendheid van de godheid is op zichzelf breder dan het christelijk geloof en wordt dan ook meerdere keren in het heidendom gevonden. De Egyptenaren kenden het al als symbool voor de zonnegod Ra. Ook in de vrijmetselarij wordt het graag gebruikt.

Een oog in een driehoek is een verchristelijken van een eeuwenoud heidens symbool. De driehoek verwijst dan naar de triniteit van God en de alwetendheid van alle drie de Goddelijke personen. Op zichzelf juist. Zeker is het dat God alles ziet en dat Zijn ogen de ganse aarde doorwandelen. De Bijbel zegt echter dat wij God op generlei wijze zullen afbeelden. Dus ook niet als een oog in de driehoek. Als dat op sommige platen toch gebeurt, is dat minder juist. Nog minder juist is het om -zoals de Amerikanen doen- het te plaatsen aan de achterkant van hun een-dollarbiljet. Zelfs op een Bijbel zou ik het niet plaatsen, hoe goed het verder ook bedoeld mag zijn. Een Bijbel van het jaar 1600 kan geen Statenbijbel zijn geweest. Die is er namelijk pas vanaf 1637. Ik weet uiteraard niet welke bijbeluitgave het dan betreft.


De heer Schreuders heeft een punt, het alziend oog dient niet afgebeeld te worden. Er plaats achter nemen is wel een mogelijkheid.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Johannes 9

Bericht door hopper »

https://www.statenvertaling.net/bijbel/joha/9.html
14 En het was sabbat, als Jezus het slijk maakte, en zijn ogen opende.
15 De Farizeën dan vraagden hem ook wederom, hoe hij ziende geworden was. En hij zeide tot hen: Hij legde slijk op mijn ogen, en ik wies mij, en ik zie.

Hier wordt Jezus beschreven als iemand die de mens de 'ogen kan openen'. De naïeve lezer denkt bij Joh 9:1 mss aan iemand die letterlijk blind is.
In werkelijkheid laat Jezus hier de 'blinde' zien!

Jezus zegt immers in Joh 9:5 wederom dat hij het licht der wereld is....

P.S. Wel alles in verband lezen. Op aanraden van de heer Snelheid. Wiens adviezen niet in de wind geslagen dienen te worden.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het oog waarin ik God zie....

Bericht door Leon »

Het 1-Dollarbiljet heeft ook het alziend oog op de achterkant.
[uit principe ben ik voor principes]
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het oog waarin ik God zie....

Bericht door Snelheid »

Leon schreef: 02 okt 2021, 20:24 Het 1-Dollarbiljet heeft ook het alziend oog op de achterkant.
Het Alziend oog is ook in veel kerken aanwezig,wel omhoog kijken.




Afbeelding

Hier in de Kathedraal van Sint Jan in Den Bosch.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het oog waarin ik God zie....

Bericht door Leon »

Ik heb wel eens wat gefilosofeerd over dat alziend oog. Als meten=weten=vastleggen is, begon de geschiedenis toen God een oog open deed en de orde schiep waarin bewustzijn was.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7617
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Het oog waarin ik God zie....

Bericht door Petra »

hopper schreef: 02 okt 2021, 18:58 De heer Schreuders heeft een punt, het alziend oog dient niet afgebeeld te worden. Er plaats achter nemen is wel een mogelijkheid.
Ach, het is maar eentje van de twee ogen van de valkgod Horus, waar in de oudheid vele mythes over waren.

In het oude Egypte werden de zon en de maan beschouwd als de ogen van de God Horus.
Zijn rechteroog is het zonneoog, verbonden met de zonnegod Ra.
Zijn linkeroog is verbonden met het maanoog van de valkgod Horus.
In verschillende religieuze teksten over de strijd tussen Horus en Seth wordt beschreven hoe Horus wordt verwond aan zijn linkeroog, door het herstel van het beschadigde linkeroog oog van Horus, wordt het licht weer op aarde teruggebracht.


In de latere religies (Jodendom en Christendom) zijn veel oude mythologische verhalen ingeweven. Zoals hemelgod, en verering van de Zoon..
http://www.kemet.nl/de-god-horus/
De god had vier belangrijke verschijningsvormen:

Als hemelgod: Dit was de eerste representatie van Horus en ging alle andere vormen vooraf. Het Egyptische woord her waarvan de naam Horus is afgeleid, betekent ‘hij die hoog is’ of ‘hij die ver weg is’.
Als zonnegod: Als uitvloeisel op zijn rol als hemelgod werd Horus ook uitgebeeld en vereerd als zonnegod. Ook in deze rol heeft de god meerdere verschijningsvormen.
Als zoon van de godin Isis: In deze vorm vond de verering plaats als zoon van Osiris en Isis. Horus verschijnt dan als zuigeling op schoot bij zijn moeder Isis.
Als god van het koningschap: De farao was de levende verpersoonlijking van Horus op aarde. Twee van de vijf namen die de farao had waren namen ‘vernoemd’ naar de god Horus. Dit waren de Horusnaam en de Gouden Horusnaam van de farao.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het oog waarin ik God zie....

Bericht door Snelheid »

Leon schreef: 02 okt 2021, 21:33 Ik heb wel eens wat gefilosofeerd over dat alziend oog. Als meten=weten=vastleggen is, begon de geschiedenis toen God een oog open deed en de orde schiep waarin bewustzijn was.
Wie zal het zeggen derhalve,Hij had er plezier in om schoonheid te scheppen en Zijn Ogen zagen dat het goed was en is.
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het oog waarin ik God zie....

Bericht door hopper »

Beelden, vormen , gestaltes zijn het geziene en het oog is de ziener. En dat oog wordt weer gezien door de geest.
Op deze wijze wordt de mens in stilzwijgen bewust van zichzelf. Gedachten zijn ook het geziene en het is de (stille) getuige die de gedachten ziet.
Gevoelens zijn ook het geziene en het is de (stille) getuige die de gevoelens ziet.
De getuige zelf wordt door niets anders gezien. Jij kunt die getuige zijn.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Het oog waarin ik God zie....

Bericht door Messenger »

Niet verwonderlijk als God alomtegenwoordig en alles omvattend is, zich ervaart via al het leven, dat sprake is van een alziend oog.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Het oog waarin ik God zie....

Bericht door Bastiaan73 »

Helixnevel. Bijnaam: "Het Oog van God".

Afbeelding
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.