Gewetensprincipe

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Gewetensprincipe

Bericht door Leon »

Hallo GG-leden,

Elders kwam het al de orde: een gewetensprincipe. Dit is voor mensen met religieuze levensovertuigingen soms sterker dan de wil om te overleven.

Wat is het?

Een geweten zegt wat van waarde is. Een gewetensprincipe koppelt deze waarde aan een levenshouding en handelen.

Stel je neemt aan “vrijheid is het hoogste goed”, dan is het gewetensprincipe dat je de plicht aanneemt om vrijheid voor iedereen te verdedigen (dus niet alleen voor jezelf of voor eigen belang).

Alternatief is “liefde is het hoogste goed”, dan is het gewetensprincipe echter wel gelijk, dat je de plicht aanneemt om vrijheid voor iedereen te verdedigen.

Ben je door de plicht een slaaf? Ja in zekere zin wel. Is dat dan niet paradoxaal?

Het gaat ook over rechtvaardigheid. Als je iemand de vrijheid gunt, zal die ander jou eerder ook de vrijheid gunnen. Voor wat hoort wat.

Terwijl als je iemand de vrijheid niet gunt je niet hoeft te verwachten dat de anders jou wel vrijheid gunt.

Vrijheid is een moeilijk begrip, als we geprogrammeerd zijn dan is alleen wat we doen dat juist is geprogrammeerd, en kan je alleen alles wat we fout doen tot vrij bestempelen.

De vrijheid die we nemen is dan per definitie fout, de vrijheid die we anderen gunnen, als plicht, is dan juist.

Met een dergelijk principe roep je dus rechtvaardigheid over jezelf af.

Is dit tot zover duidelijk?

Graag zie ik alternatieve gewetensprincipes benoemd, die eventueel politiek anders uitwerken, bijvoorbeeld naar wat we zien in de wereld.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Petra »

Leon schreef: 01 nov 2021, 16:13 Hallo GG-leden,

Elders kwam het al de orde: een gewetensprincipe. Dit is voor mensen met religieuze levensovertuigingen soms sterker dan de wil om te overleven.

Wat is het?

Een geweten zegt wat van waarde is. Een gewetensprincipe koppelt deze waarde aan een levenshouding en handelen.
Hi Leon,

Ik heb geen religieuze levensovertuiging. Sterker nog.. ik ben met geloofshaat gepaplepeld.
(Zoals ik al eerder schreef ben van de afdeling humanisme).
Maar ik sterf liever dan dat ik mijn geweten verloochen.

Ik heb vroeger voor de overheid gewerkt, elk jaar kreeg ik die pluim bij functioneringsgesprekken (niet te corrumperen, niet om te kopen), het leken best prettige eigenschappen maar daarna kwamen we in landen terecht waar corruptie heel gewoon was. Omkopen hoorde erbij. Manlief ging het al moeilijk af, maar ik was helemaal rampzalig.
We zitten nu al maandenlang vast in NL omdat we geweigerd hebben voor een paar duizend dollars het juiste bureautje in te schakelen om het juiste stempeltje te 'regelen' om weer naar huis te mogen, terwijl we potdorie een residence card hebben.
Dus als ik iets snap dan is het gewetensprincipes!
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Leon »

Petra schreef: 01 nov 2021, 18:09
Leon schreef: 01 nov 2021, 16:13 Hallo GG-leden,

Elders kwam het al de orde: een gewetensprincipe. Dit is voor mensen met religieuze levensovertuigingen soms sterker dan de wil om te overleven.

Wat is het?

Een geweten zegt wat van waarde is. Een gewetensprincipe koppelt deze waarde aan een levenshouding en handelen.
Hi Leon,

Ik heb geen religieuze levensovertuiging. Sterker nog.. ik ben met geloofshaat gepaplepeld.
(Zoals ik al eerder schreef ben van de afdeling humanisme).
Maar ik sterf liever dan dat ik mijn geweten verloochen.

Ik heb vroeger voor de overheid gewerkt, elk jaar kreeg ik die pluim bij functioneringsgesprekken (niet te corrumperen, niet om te kopen), het leken best prettige eigenschappen maar daarna kwamen we in landen terecht waar corruptie heel gewoon was. Omkopen hoorde erbij. Manlief ging het al moeilijk af, maar ik was helemaal rampzalig.
We zitten nu al maandenlang vast in NL omdat we geweigerd hebben voor een paar duizend dollars het juiste bureautje in te schakelen om het juiste stempeltje te 'regelen' om weer naar huis te mogen, terwijl we potdorie een residence card hebben.
Dus als ik iets snap dan is het gewetensprincipes!
Ik vergeet vaak hoe rommelig het nog is in de wereld, omdat mijn gemoed zo opgeruimd is.

Het lijkt me inderdaad niet makkelijk.

Toen ik nog op een architectenbureau werkte kregen we diners van de aannemer, met de toezegging “naar de hoeren kunnen we altijd nog”. Dat is Nederland he. Ik ben eruit gestapt toen de bouwfraude affaire begon. En in die snelle bakken meerijden dat ging ook echt snel he.

Dan nog maar niet gesproken over dorpen waar buurmannen seks met buurkinderen hebben. Ook Nederland.

Maar toen ik een burn-out kreeg kreeg ik wel een ander perspectief. Het gaat niet zozeer om corruptie, maar om de juiste mindset, dan mag je jezelf zijn zoals je bent, en hoef je geen angst te hebben voor oordeel, en kom je overal mee weg. Tot op zekere hoogte. Liefde heeft wel grenzen.

Ach uiteindelijk ben ik dan maar niet mezelf he. En leef ik voor een ideaal.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Petra »

Leon schreef: 01 nov 2021, 18:55

Ik vergeet vaak hoe rommelig het nog is in de wereld, omdat mijn gemoed zo opgeruimd is.

Het lijkt me inderdaad niet makkelijk.

Toen ik nog op een architectenbureau werkte kregen we diners van de aannemer, met de toezegging “naar de hoeren kunnen we altijd nog”. Dat is Nederland he. Ik ben eruit gestapt toen de bouwfraude affaire begon. En in die snelle bakken meerijden dat ging ook echt snel he.

Dan nog maar niet gesproken over dorpen waar buurmannen seks met buurkinderen hebben. Ook Nederland.

Maar toen ik een burn-out kreeg kreeg ik wel een ander perspectief. Het gaat niet zozeer om corruptie, maar om de juiste mindset, dan mag je jezelf zijn zoals je bent, en hoef je geen angst te hebben voor oordeel, en kom je overal mee weg. Tot op zekere hoogte. Liefde heeft wel grenzen.

Ach uiteindelijk ben ik dan maar niet mezelf he. En leef ik voor een ideaal.
Ik geloof dat mensen met idealen broodnodig zijn. Of ik ze nou goed of verkeerd vind gaat het niet om, het gaat om het principe.
Mijn gedachte is dat het de vele vele kleine schakels zijn die de hele boel op weg naar beter helpen. Daarom vind ik Rosa Parks zo'n geweldige inspirator. Ik zie haar als de verpersoonlijking van al die mensen die op hun eigen manier hebben bijgedragen. Niet eens zo groot, het waren al die kleine beetjes bij elkaar die het verschil maakten en de grote namen waren weer een kapstok om de grote eer aan op te hangen. (Dat is mijn visie op de historie van de mensheid in het algemeen).
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Leon »

Petra schreef: 01 nov 2021, 19:12
Leon schreef: 01 nov 2021, 18:55

Ik vergeet vaak hoe rommelig het nog is in de wereld, omdat mijn gemoed zo opgeruimd is.

Het lijkt me inderdaad niet makkelijk.

Toen ik nog op een architectenbureau werkte kregen we diners van de aannemer, met de toezegging “naar de hoeren kunnen we altijd nog”. Dat is Nederland he. Ik ben eruit gestapt toen de bouwfraude affaire begon. En in die snelle bakken meerijden dat ging ook echt snel he.

Dan nog maar niet gesproken over dorpen waar buurmannen seks met buurkinderen hebben. Ook Nederland.

Maar toen ik een burn-out kreeg kreeg ik wel een ander perspectief. Het gaat niet zozeer om corruptie, maar om de juiste mindset, dan mag je jezelf zijn zoals je bent, en hoef je geen angst te hebben voor oordeel, en kom je overal mee weg. Tot op zekere hoogte. Liefde heeft wel grenzen.

Ach uiteindelijk ben ik dan maar niet mezelf he. En leef ik voor een ideaal.
Ik geloof dat mensen met idealen broodnodig zijn. Of ik ze nou goed of verkeerd vind gaat het niet om, het gaat om het principe.
Mijn gedachte is dat het de vele vele kleine schakels zijn die de hele boel op weg naar beter helpen. Daarom vind ik Rosa Parks zo'n geweldige inspirator. Ik zie haar als de verpersoonlijking van al die mensen die op hun eigen manier hebben bijgedragen. Niet eens zo groot, het waren al die kleine beetjes bij elkaar die het verschil maakten en de grote namen waren weer een kapstok om de grote eer aan op te hangen. (Dat is mijn visie op de historie van de mensheid in het algemeen).
Wat ik knap vind is dat idealisten van geen opgeven weten. Ik twijfel persoonlijk vaak. Nu ga ik in de weekends maar vrijwilligerswerk in een keuken voor een verzorgingsflat doen. Niet zoveel pretentie meer, kan ik afbouwen met forums.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Petra »

Leon schreef: 01 nov 2021, 19:25

Wat ik knap vind is dat idealisten van geen opgeven weten. Ik twijfel persoonlijk vaak. Nu ga ik in de weekends maar vrijwilligerswerk in een keuken voor een verzorgingsflat doen. Niet zoveel pretentie meer, kan ik afbouwen met forums.
Ja, dat is ook knap.
Ik vind het niet vaccineren verschrikkelijk. Omdat er zoveel mensen schade van ondervinden. (Ook mijn man zit te wachten op een operatie). Maar toch maar toch, vind ik het mensen dwingen om te vaccineren nóg verschrikkelijker. Op dit moment.
En daar ga je al.. wat nou als het mis gaat en je zelf of je eigen lief zodanig de dupe wordt dat het levensbedreigend is of zelfs je leven kost? Hoeveel zijn je principes je waard? Houd je dan stand met je principes?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door hopper »

Principes staan een mens maar in de weg.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Leon »

Petra schreef: 01 nov 2021, 19:34
Leon schreef: 01 nov 2021, 19:25

Wat ik knap vind is dat idealisten van geen opgeven weten. Ik twijfel persoonlijk vaak. Nu ga ik in de weekends maar vrijwilligerswerk in een keuken voor een verzorgingsflat doen. Niet zoveel pretentie meer, kan ik afbouwen met forums.
Ja, dat is ook knap.
Ik vind het niet vaccineren verschrikkelijk. Omdat er zoveel mensen schade van ondervinden. (Ook mijn man zit te wachten op een operatie). Maar toch maar toch, vind ik het mensen dwingen om te vaccineren nóg verschrikkelijker. Op dit moment.
En daar ga je al.. wat nou als het mis gaat en je zelf of je eigen lief zodanig de dupe wordt dat het levensbedreigend is of zelfs je leven kost? Hoeveel zijn je principes je waard? Houd je dan stand met je principes?
Er zijn ook al pleidooien voor inconsequentialisme. Niet zo streng zijn voor jezelf. Dan mag je vinden dat iedereen zelf moet bepalen wat ze doen, lichamelijke integriteit, maar kan je ondertussen wel nadenken over maatregelen om het die weigeraars moeilijk te maken en ruimte te maken voor wachtenden. Ik geloof dat ego bij mij vaak consequentialistisch wil zijn, het moet allemaal kloppen. Dat kost veel energie. Nu mag het steeds vaker niet kloppen.
[uit principe ben ik voor principes]
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Mullog »

hopper schreef: 01 nov 2021, 19:42 Principes staan een mens maar in de weg.
Nee, nee. Principes zijn er om vanaf te stappen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door hopper »

Mullog schreef: 01 nov 2021, 20:09
hopper schreef: 01 nov 2021, 19:42 Principes staan een mens maar in de weg.
Nee, nee. Principes zijn er om vanaf te stappen.
Dat keur ik ook goed, een principe wat je alleen handhaaft zolang het niet aan de orde is.
En als het aan de orde is dan stap je er gewoon vanaf.

Zo heb ik het principe om niet meer met jou wat te wisselen.
Echter nu ben ik er van af gestapt. En als ik klaar ben, dan stap ik weer op!
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Zolderworm »

Leon schreef: 01 nov 2021, 16:13 Hallo GG-leden,

Elders kwam het al de orde: een gewetensprincipe. Dit is voor mensen met religieuze levensovertuigingen soms sterker dan de wil om te overleven.

Wat is het?

Een geweten zegt wat van waarde is. Een gewetensprincipe koppelt deze waarde aan een levenshouding en handelen.

Stel je neemt aan “vrijheid is het hoogste goed”, dan is het gewetensprincipe dat je de plicht aanneemt om vrijheid voor iedereen te verdedigen (dus niet alleen voor jezelf of voor eigen belang).

Alternatief is “liefde is het hoogste goed”, dan is het gewetensprincipe echter wel gelijk, dat je de plicht aanneemt om vrijheid voor iedereen te verdedigen.

Ben je door de plicht een slaaf? Ja in zekere zin wel. Is dat dan niet paradoxaal?

Het gaat ook over rechtvaardigheid. Als je iemand de vrijheid gunt, zal die ander jou eerder ook de vrijheid gunnen. Voor wat hoort wat.

Terwijl als je iemand de vrijheid niet gunt je niet hoeft te verwachten dat de anders jou wel vrijheid gunt.

Vrijheid is een moeilijk begrip, als we geprogrammeerd zijn dan is alleen wat we doen dat juist is geprogrammeerd, en kan je alleen alles wat we fout doen tot vrij bestempelen.

De vrijheid die we nemen is dan per definitie fout, de vrijheid die we anderen gunnen, als plicht, is dan juist.

Met een dergelijk principe roep je dus rechtvaardigheid over jezelf af.

Is dit tot zover duidelijk?

Graag zie ik alternatieve gewetensprincipes benoemd, die eventueel politiek anders uitwerken, bijvoorbeeld naar wat we zien in de wereld.
De zogenaamde zondeval is,volgens mij, een noodzakelijk deel van onze ontwikkelingsweg. Het gaat om involutie-evolutie. Dus indalen in de stof en er weer aan ontstijgen.
De zogenaamde zondeval is, mijns inziens, niet het gevolg van een slechte daad. Zonde bestaat niet. Het begrip "zonde" hebben we zelf bedacht, omdat we in ons brein een mechanisme hebben dat schuldgevoel veroorzaakt, in geval we gedrag voortbrengen dat niet in lijn is met het (in de instincten van de homo sapiens gefundeerde) groepsgedrag, dat noodzakelijk is om de groep te laten functioneren en te overleven. Bij alle groepsdieren zien we een dergelijk mechanisme. Bij de mens noemen we het het "geweten". Freud noemde het het Ueber-ich. Zoals gezegd is het een onderdeel van onze hersenen. Sommige mensen hebben geen geweten, omdat ze een gestoorde hersen-ontwikkeling hebben.
Only dead fish go with the flow
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Vertrokken user_7 »

Er zijn ook oude mensen die het geweten kwijt zijn. Zij worden oud en denken dan: "ooit had ik het allemaal nog geweten."
Geboren om lief te hebben.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Petra »

Leon schreef: 01 nov 2021, 18:55
Maar toen ik een burn-out kreeg kreeg ik wel een ander perspectief. Het gaat niet zozeer om corruptie, maar om de juiste mindset, dan mag je jezelf zijn zoals je bent, en hoef je geen angst te hebben voor oordeel, en kom je overal mee weg. Tot op zekere hoogte. Liefde heeft wel grenzen.

Ach uiteindelijk ben ik dan maar niet mezelf he. En leef ik voor een ideaal.
Wat is je ideaal ?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Zolderworm »

Gait schreef: 02 nov 2021, 00:29 Er zijn ook oude mensen die het geweten kwijt zijn. Zij worden oud en denken dan: "ooit had ik het allemaal nog geweten."
Gelukkig staat het geweten in hun brein op de automatische piloot.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Messenger »

Gait schreef: 02 nov 2021, 00:29 Er zijn ook oude mensen die het geweten kwijt zijn. Zij worden oud en denken dan: "ooit had ik het allemaal nog geweten."
Leuk taalgrapje Gait! :D
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Gewetensprincipe

Bericht door callista »

Je bent me voor...vond ik ook.. :mrgreen: :thumb1:
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Petra »

Mullog schreef: 01 nov 2021, 20:09
hopper schreef: 01 nov 2021, 19:42 Principes staan een mens maar in de weg.
Nee, nee. Principes zijn er om vanaf te stappen.
Zo werkt het ja.
In principe blijf je van kindertjes af (RKK), maar als je principes je in de weg staan.. dan stap je daar gewoon vanaf.
In principe ben je pro-life (Trump) maar als je nog ff snel wat mensen kan laten executeren... dan stap je daar gewoon vanaf.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door hopper »

Daarom hebben principes ook geen enkele nut. Alleen geschikt voor mensen die het zichzelf graag moeilijk maken.
Wat natuurlijk je goed recht is.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Messenger »

hopper schreef: 02 nov 2021, 10:09 Daarom hebben principes ook geen enkele nut. Alleen geschikt voor mensen die het zichzelf graag moeilijk maken.
Wat natuurlijk je goed recht is.
Principes hebben alleen nut als je je eraan houdt.

Klimaatactivisten die kritiek hebben op te weinig inspanning door de overheid vliegen vaak wel voor stedentripjes en zonvakanties zo vaak als ze maar kunnen. En wat blijft daar dan van over, van die principes?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 02 nov 2021, 10:17
hopper schreef: 02 nov 2021, 10:09 Daarom hebben principes ook geen enkele nut. Alleen geschikt voor mensen die het zichzelf graag moeilijk maken.
Wat natuurlijk je goed recht is.
Principes hebben alleen nut als je je eraan houdt.

Klimaatactivisten die kritiek hebben op te weinig inspanning door de overheid vliegen vaak wel voor stedentripjes en zonvakanties zo vaak als ze maar kunnen. En wat blijft daar dan van over, van die principes?
Puntje bij paaltje houdt niemand zich aan principes , dus heb ik maar één principe: ik heb geen principes.
Daar kun je je ook veel beter aan houden.

Net wat je zegt, meestal zijn die principiële mensen juist onbetrouwbaar. Ze corrumperen zichzelf omdat ze zich niet aan hun eigen principes houden.
Dan moeten ze weer gaan liegen en draaien om het allemaal goed te praten. Je hebt er niks aan.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door hopper »

Geweten is een veel duidelijker begrip: je 'weet' gewoon of iets goed is of niet.
Dan hoef je je ook niet vast te leggen.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Mart »

Leon schreef: 01 nov 2021, 16:13 Hallo GG-leden,

Elders kwam het al de orde: een gewetensprincipe. Dit is voor mensen met religieuze levensovertuigingen soms sterker dan de wil om te overleven.

Wat is het?
Als iets je na aan het hart ligt, zul je je gemotiveerd voelen ervoor op te komen. Ook zelfmoordterroristen doen dat en mensen die doden of zelfs martelen voor hun vaderland, of mensen die vanwege hun levensovertuiging geen verzet bieden tegenover onrecht maar zich liever als een lam naar de slacht laten leiden, etc. Lang niet altijd goede zaken.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Leon »

Petra schreef: 02 nov 2021, 07:11
Leon schreef: 01 nov 2021, 18:55
Maar toen ik een burn-out kreeg kreeg ik wel een ander perspectief. Het gaat niet zozeer om corruptie, maar om de juiste mindset, dan mag je jezelf zijn zoals je bent, en hoef je geen angst te hebben voor oordeel, en kom je overal mee weg. Tot op zekere hoogte. Liefde heeft wel grenzen.

Ach uiteindelijk ben ik dan maar niet mezelf he. En leef ik voor een ideaal.
Wat is je ideaal ?
Vrijheid, en leven naar je geweten (vrijheid met liefde).
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Leon »

Messenger schreef: 02 nov 2021, 09:08
Gait schreef: 02 nov 2021, 00:29 Er zijn ook oude mensen die het geweten kwijt zijn. Zij worden oud en denken dan: "ooit had ik het allemaal nog geweten."
Leuk taalgrapje Gait! :D
Inderdaad, waarmee ook een serieus onderwerp meespeelt, zonder goed geheugen geen geweten mogelijk.
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Leon »

hopper schreef: 02 nov 2021, 10:09 Daarom hebben principes ook geen enkele nut. Alleen geschikt voor mensen die het zichzelf graag moeilijk maken.
Wat natuurlijk je goed recht is.
Je kunt dit als principe aanhouden, als je liever lui dan moe bent.
[uit principe ben ik voor principes]