Gewetensprincipe

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Petra »

Willempie schreef: 03 nov 2021, 18:59 Bestaat die onafhankelijke journalistiek en onafhankelijke rechtspraak nog? Ik betwijfel dat maar graag jouw mening daarover.
Ik woonde in China tijdens de Jasmijn revolutie en de Paraplu revolutie. Ik woonde in Myanmar onder het bewind van de Junta. ik woonde in Vietnam tijdens de covid uitbraak.
Je zal me niet zien beweren dat NL perfect is, maar imo mag je je handen dichtknijpen als je in NL bent geboren en getogen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Willempie »

Petra schreef: 04 nov 2021, 05:59
Ik woonde in China tijdens de Jasmijn revolutie en de Paraplu revolutie. Ik woonde in Myanmar onder het bewind van de Junta. ik woonde in Vietnam tijdens de covid uitbraak.
Je zal me niet zien beweren dat NL perfect is, maar imo mag je je handen dichtknijpen als je in NL bent geboren en getogen.
Dat is waar.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Willempie »

hopper schreef: 03 nov 2021, 19:53

He, op Timmermans heb ik nog gestemd een paar jaar terug. Juist omdat hij menselijkheid hoog in het vaandel heeft staan.
Maar ik sta dan ook buiten goed en kwaad.
je bent wat je doet, niet wat je zegt.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door hopper »

Willempie schreef: 04 nov 2021, 07:33
hopper schreef: 03 nov 2021, 19:53

He, op Timmermans heb ik nog gestemd een paar jaar terug. Juist omdat hij menselijkheid hoog in het vaandel heeft staan.
Maar ik sta dan ook buiten goed en kwaad.
je bent wat je doet, niet wat je zegt.
Klopt, dus probeer ik op eerlijke mensen te stemmen. Die bestaan niet in de politiek, dat weet ik ook wel, maar de grote egoïsten vallen af en toen hield ik Timmermans over.

Eigenlijk zou ik liever niet gaan stemmen, gelukkig heb ik geen principes, dus luister ik niet naar mijzelf.
Als ik niet ga stemmen krijgen extreemrechtse en rechtse partijen nog meer te vertellen.
Dus liever Timmermans dan de SGP....
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door hopper »

Petra schreef: 04 nov 2021, 05:59
Willempie schreef: 03 nov 2021, 18:59 Bestaat die onafhankelijke journalistiek en onafhankelijke rechtspraak nog? Ik betwijfel dat maar graag jouw mening daarover.
Ik woonde in China tijdens de Jasmijn revolutie en de Paraplu revolutie. Ik woonde in Myanmar onder het bewind van de Junta. ik woonde in Vietnam tijdens de covid uitbraak.
Je zal me niet zien beweren dat NL perfect is, maar imo mag je je handen dichtknijpen als je in NL bent geboren en getogen.
Nederland is een pragmacratie , dat is het beste bestuursmodel denk ik. Je zal maar Oeigoer zijn in China.
Maar bij ons staan extreemrechtse politici zoiets wel voor (Wilders, Baudet)
We laten die mafkezen maar wat kletsen en dat lijkt de beste methode.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Mart »

Ik snap dat lieve mensen die altijd tegen geweld geweest zijn uit armoede gaan stelen en roven. Ik snap dat vegetariërs en veganisten hier in Sevilla uit diepe armoede dieren uit het asiel halen om op te eten. Ik snap de kennissen met links gedachtengoed en een toenemend aantal anderen uit geldnood op rechts stemmen: ''vreselijk dat de vluchtelingen het zo moeilijk hebben, maar uiteindelijk liever de onbekende vreemdeling de dupe dan mijn eigen gezin en naaste geliefden''. Ik snap eveneens dat een andere groep kennissen met links gedachtengoed op het grootste alternatief stemt om het oprukkende rechtse front van de macht af te houden. En de stap naar een wreed charismatisch leider die beide zijden verenigt en de genoegdoenende vinger pragmatisch richt op de kleine groep rijken die vrijwel alles hebben, komt steeds dichterbij. Ook dát snap ik. Wat ik telkens niet kan snappen zijn degenen die zich niet tegen onrecht verzetten, maar het uit principe de andere wang toekeren.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door hopper »

Mart schreef: 04 nov 2021, 12:43 Wat ik telkens niet kan snappen zijn degenen die zich niet tegen onrecht verzetten, maar het uit principe de andere wang toekeren.
Ik las vandaag het verhaal van een man die jaren terug bij een vechtpartij ingreep. Een oudere man werd door een groepje jongeren in elkaar getrapt.
Lang verhaal kort: de man heeft een paar jaar moeten revalideren en is nog altijd arbeidsongeschikt. De daders zijn nooit gepakt.
Maar naar eigen zeggen voelt de man nog steeds woede jegens de daders. (Na vele jaren hé.)
Hij kon het onrecht niet verdragen dat de daders vrij rond lopen en hij met een arbeidsongeschikt lichaam zit.

Onrecht verdragen en tegen onrecht verzetten zijn twee geheel verschillende zaken. Er is mij ook onrecht aangedaan, maar ik zit daar niet mee.
Maar dat wil niet zeggen dat ik in bv een oorlogssituatie geen verzet zal plegen. Ik kan daar echter geen uitspraken over doen omdat het zich in de actualiteit niet voor doet. Zou ik dat wél doen, dan ben ik niet meer dan een opschepper, een praatjesmaker.

Ik ben niet degene die zich in een -gedachte- toekomst begeeft, omdat bewustzijn zich daar niet kan bevinden.
Bewustzijn kan alleen handelen naar wat zich in de actualiteit voor doet, daarom zijn principes ook overbodig.
Principes zijn niks anders dan ballast wat de mens in de toekomst (die niet bestaat in het moment) gevangen houdt.

Overigens vind ik mensen die rechts stemmen ontzettend dom, zeker in Spanje hebben ze daar ervaring mee.
Ik snap het eigenlijk ook niet, rechts heeft nog nooit wat opgehad met de kleine man.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door peda »

De individuele kleine man heeft ondanks de menselijke gelijkwaardigheid nooit een rol van betekenis gehad in de society. Daarom ook dat de kleine man zich organiseerde in bijvoorbeeld vakbonden. Vele kleine mannen konden tezamen wel een vuist maken. Maar de gezamenlijke vuist ( vakbonden ) gaat het in onze omstreken als met de kerken, leegloop. Een KGV ( kleine man ) zonder een enorme zak met geld, heeft ( helaas ) niets in te brengen.
Als zelfdoener los ik mijn eigen problemen op, dus zonder dat ik hoef mee te doen met de "" vuist "".
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door hopper »

peda schreef: 04 nov 2021, 14:42 De individuele kleine man heeft ondanks de menselijke gelijkwaardigheid nooit een rol van betekenis gehad in de society. Daarom ook dat de kleine man zich organiseerde in bijvoorbeeld vakbonden. Vele kleine mannen konden tezamen wel een vuist maken. Maar de gezamenlijke vuist ( vakbonden ) gaat het in onze omstreken als met de kerken, leegloop. Een KGV ( kleine man ) zonder een enorme zak met geld, heeft ( helaas ) niets in te brengen.
Als zelfdoener los ik mijn eigen problemen op, dus zonder dat ik hoef mee te doen met de "" vuist "".
Ik ben wat jaren lid geweest van de FNV, maar toen ik problemen kreeg met een voormalige werkgever gaven ze niet thuis.
Bij de FNV zijn het ook niet meer dan werknemers die liever de andere kant opkijken als het moeilijk wordt.
Als zelfdoener heb ik het dan ook zelf opgelost. Zonder mijn vuisten te gebruiken of gewelddadige taal uit te slaan.
Kreeg ik nog complimenten van de FNV ook achteraf....

Waarmee ook bleek dat de 'principes' van vakbonden niet erg ver reiken.
Behalve dan met de mond. Met de mond solidariteit belijden is gemakkelijk.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door peda »

Hopper,

Precies wat jij zegt. Laat nooit het persoonlijk geluk afhangen van het al of niet handelen van anderen. Dan ben je compleet afhankelijk van anderen en geen zelfdoener meer.
Ik ben kleine man-zelfdoener en heb mijn geluk altijd in mijn eigen handen gehouden. Hiep, hiep :!:
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door hopper »

Hallo Peda,

Wat zelf-doen betreft denken we er hetzelfde over. Ik zal nooit het gesprek met een dame van de FNV vergeten. Toen het gesprek er naar neeg dat ze zelf in actie moest komen reageerde ze enorm gereserveerd. Toen ik te kennen gaf het dan zelf wel uit te zoeken werd ze enthousiast en 'activistisch'. Te keer gaan tegen werkgevers is nu eenmaal hun vak.

Ik vertrouw al die mooipraters niet die kletsen over 'sociale rechtvaardigheid'. Beroepskletsers zijn het. Het leven is om er van te leren en dat heb ik gedaan.

Je ziet het ook aan vertegenwoordigers van PVV en SP die meer geld voor de zorg willen.
Prima allemaal, maar als de zorgpremie dan 10 euro per maand omhoog moet dan moet opeens een ander het maar betalen.
Lees: daar scoren we niet mee.

Er is geen rechtvaardigheid in het aardse tranendal. En dan mogen we ons gelukkig prijzen in een land te wonen waar het nog een béétje te doen is.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Petra »

hopper schreef: 04 nov 2021, 14:50 Ik ben wat jaren lid geweest van de FNV, maar toen ik problemen kreeg met een voormalige werkgever gaven ze niet thuis.
Bij de FNV zijn het ook niet meer dan werknemers die liever de andere kant opkijken als het moeilijk wordt.

Dacht je toen dan niet...Karma; ik krijg wat me toekomt ?
Laatst gewijzigd door Petra op 05 nov 2021, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door hopper »

Petra schreef: 05 nov 2021, 08:59
hopper schreef: 04 nov 2021, 14:50 Ik ben wat jaren lid geweest van de FNV, maar toen ik problemen kreeg met een voormalige werkgever gaven ze niet thuis.
Bij de FNV zijn het ook niet meer dan werknemers die liever de andere kant opkijken als het moeilijk wordt.

Dat je toen dan niet...Karma; ik krijg wat me toekomt ?
De gedachte was dat een vakbond voor mij op zou komen in geval van nood. Zo van: samen staan we sterker.
Wat er gebeurd is dat ik in idealistische praatjes ben getrapt. Ik had die gebeurtenis nodig om in te zien dat idealen en principes je in de weg staan.

Ik kreeg dus idd wat me toekwam: een teleurstelling in de FNV. Daar op dat moment heb ik een stukje Karma weggewerkt. Ook omdat ik zelf beter in staat bleek om de kwestie af te handelen.

Fouten maken is niet erg, ze zijn je leermeesters. Er niet van leren, dát is pas erg.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Petra »

hopper schreef: 05 nov 2021, 09:06
Petra schreef: 05 nov 2021, 08:59


Dat je toen dan niet...Karma; ik krijg wat me toekomt ?
De gedachte was dat een vakbond voor mij op zou komen in geval van nood. Zo van: samen staan we sterker.
Wat er gebeurd is dat ik in idealistische praatjes ben getrapt. Ik had die gebeurtenis nodig om in te zien dat idealen en principes je in de weg staan.

Ik kreeg dus idd wat me toekwam: een teleurstelling in de FNV. Daar op dat moment heb ik een stukje Karma weggewerkt. Ook omdat ik zelf beter in staat bleek om de kwestie af te handelen.

Fouten maken is niet erg, ze zijn je leermeesters. Er niet van leren, dát is pas erg.
Vond je dan dat je die teleurstelling verdiend had vanwege je slechte karma ?

Mijn gedachte is.. je bent niet in idealistische praatjes getrapt; de vakbond had gewoon moeten doen waar het voor staat!
Wat er gebeurd is is dat je vertrouwen geschaad is.
Dat er fouten gemaakt worden is erg, dat vakbonden niet doen wat ze moeten doen is erg.
Daarover je schouders ophalen vind ik ook erg. Als iedereen dat doet verbetert er ook nooit wat, dus aan de kaak blijven stellen.. is mijn gedachte.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door hopper »

Petra schreef: 05 nov 2021, 09:23

Vond je dan dat je die teleurstelling verdiend had vanwege je slechte karma ?
Ja, dat had ik verdiend zodat ik er van kon leren.
Mijn gedachte is.. je bent niet in idealistische praatjes getrapt; de vakbond had gewoon moeten doen waar het voor staat!
Wat er gebeurd is is dat je vertrouwen geschaad is.
Dat er fouten gemaakt worden is erg, dat vakbonden niet doen wat ze moeten doen is erg.
Daarover je schouders ophalen vind ik ook erg. Als iedereen dat doet verbetert er ook nooit wat, dus aan de kaak blijven stellen.. is mijn gedachte.
Dat is mijn gedachte niet. Ik haal nu mijn schouders er over op en zie ik wat het is. De FNV is net zo opportunistisch als de tegenpartij, de werkgevers. Mijn intentie is dan ook niet om de wereld te verbeteren, maar om mijzelf te verbeteren. (Lees: leren)

Ik ben dan ook nooit 'hogerop' gegaan in de FNV, ik heb mijn lidmaatschap opgezegd en dat was dat.
En omdat de kwestie ca een half jaar heeft geduurd was het een indringende les.
Ik had het niet willen missen, ze hebben me in feite enorm geholpen door mij niet te helpen.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Petra »

Ik lees eigenlijk vooral het -Ieder voor zich- principe.
Daar sta ik niet achter, ik ben nou eenmaal van de afdeling humanisme.
Ik vind het jammer dat er mensen zijn die zo denken, maar wel ok, want we leven nou eenmaal in een diverse pluriforme wereld.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door peda »

In mijn optiek was Hopper zelfdoener op het moment dat hij zag dat anderen waarop hij aangewezen was, afhaakten. De zelfdoener neemt dan het initiatief over en maakt er zelf het beste van. De niet zelfdoener laat de zaak op zijn beloop en geeft zich over aan klaagzangen. Wanneer ik in mijn leven moest meeliften op de algemene voor mij door anderen vastgestelde regels, liftte ik uiteraard mee. Veel in het leven wordt niet voor jou vastgesteld, maar moet je voor jezelf regelen en dan ontstaat het verschil tussen de zelfdoener en de niet zelfdoener. Ook al ben je geboren in een samenleving waar veel minder te happen is als bij ons, ook daar zie je de zelfdoener en niet zelfdoener. Het zit gewoon in de mens, omdat mensen niet in gelijke mate zijn uitgerust met "' talenten "'. Dit verschil in belangrijke "' talenten "' is blijvend in de praktische wereld. Hoe ga je om met de enorme stoet aan problemen die jezelf raken , voor de ene een uitdaging ( zelfdoener ) , voor de ander de weg naar depressies en ondergang. Helaas, maar wel realiteit.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door hopper »

Petra en ik verschillen in één opzicht enorm. Petra is Lennon (Imagine) en ik ben McCartney (Let it be)
Alles wat voor mijn aangezicht verschijnt 'laat ik zijn'. Dus als ik zie dat de anderen het af laten weten ga ik zelf-doen.
Het is de houding in het leven waardoor je je in spirituele zin ontwikkelt.
Of juist niet natuurlijk, dan sta je stil.

Juist door het verdragen van onrecht verschijnt het licht. (Op de plaats van de wond schijnt het licht -Rumi)

Ja, ik heb de houding van de vakbond als 'onrecht' ervaren. Ze wilden er geen moeite in steken.
Een of andere Pipo op het hoofdkantoor zou zich er mee bemoeien. Nooit wat van terecht gekomen.

Nu heb ik het er even over, maar ik draag het verleden niet met me mee.
Net zoals ander onrecht wat mij is aangedaan.
Imagine there's no heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us, only sky
Imagine all the people
Livin' for today
Imaginaties leven juist niet in 'today'. Lennon was een zweefkees.
When I find myself in times of trouble
Mother Mary comes to me
Speaking words of wisdom, let it be
And in my hour of darkness
She is standing right in front of me
Speaking words of wisdom, let it be
Zoek je eigen Mother Mary in moeilijke tijden. Al dat gedroom leidt nergens naar.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Zolderworm »

hopper schreef: 05 nov 2021, 12:34 Petra en ik verschillen in één opzicht enorm. Petra is Lennon (Imagine) en ik ben McCartney (Let it be)
Alles wat voor mijn aangezicht verschijnt 'laat ik zijn'. Dus als ik zie dat de anderen het af laten weten ga ik zelf-doen.
Het is de houding in het leven waardoor je je in spirituele zin ontwikkelt.
Of juist niet natuurlijk, dan sta je stil.

Juist door het verdragen van onrecht verschijnt het licht. (Op de plaats van de wond schijnt het licht -Rumi)

Ja, ik heb de houding van de vakbond als 'onrecht' ervaren. Ze wilden er geen moeite in steken.
Een of andere Pipo op het hoofdkantoor zou zich er mee bemoeien. Nooit wat van terecht gekomen.

Nu heb ik het er even over, maar ik draag het verleden niet met me mee.
Net zoals ander onrecht wat mij is aangedaan.
Imagine there's no heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us, only sky
Imagine all the people
Livin' for today
Imaginaties leven juist niet in 'today'. Lennon was een zweefkees.
When I find myself in times of trouble
Mother Mary comes to me
Speaking words of wisdom, let it be
And in my hour of darkness
She is standing right in front of me
Speaking words of wisdom, let it be
Zoek je eigen Mother Mary in moeilijke tijden. Al dat gedroom leidt nergens naar.
Het is bekend dat je bij een arbeidsconflict altijd een advocaat moet zoeken. De vakbond doet inderdaad niets anders dan je dossier opbergen. Ze hebben ook niet de capaciteit ervoor. Ze zijn meer voor de grote groep dan voor het individu.
Only dead fish go with the flow
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door hopper »

Zolderworm schreef: 05 nov 2021, 12:44
Het is bekend dat je bij een arbeidsconflict altijd een advocaat moet zoeken. De vakbond doet inderdaad niets anders dan je dossier opbergen. Ze hebben ook niet de capaciteit ervoor. Ze zijn meer voor de grote groep dan voor het individu.
Daar was ik toen dus nog niet bekend mee. Je moet niet vergeten dat ik een enorm naïef mannetje was.
Kennelijk leefde er nog iets van idealen of principes in me.
(Jaren 70 love peace en happiness)

En het zelf-doen was enorm leerzaam. Juist tijdens een crisis doe je veel zelfkennis op.
Verpruts nooit een goede crisis in je leven.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Messenger »

Zolderworm schreef: 05 nov 2021, 12:44 Het is bekend dat je bij een arbeidsconflict altijd een advocaat moet zoeken. De vakbond doet inderdaad niets anders dan je dossier opbergen. Ze hebben ook niet de capaciteit ervoor. Ze zijn meer voor de grote groep dan voor het individu.
Ik ben nooit lid geweest van een vakbond, maar had wel een conflict met mijn werkgever.
Met bewijs van onvermogen naar chique advocatenkantoor gegaan en visitekaartje gekregen. Ik moest de werkgever om oplossing vragen, zou die niet komen dan gingen we procederen.
Toen ik dit deed gaf ik het kaartje aan de personeelsfunctionaris en zei ook dat alles via mijn advocaat zou lopen.
De week erna was alles opgelost.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Zolderworm »

hopper schreef: 05 nov 2021, 12:50
Zolderworm schreef: 05 nov 2021, 12:44
Het is bekend dat je bij een arbeidsconflict altijd een advocaat moet zoeken. De vakbond doet inderdaad niets anders dan je dossier opbergen. Ze hebben ook niet de capaciteit ervoor. Ze zijn meer voor de grote groep dan voor het individu.
Daar was ik toen dus nog niet bekend mee. Je moet niet vergeten dat ik een enorm naïef mannetje was.
Kennelijk leefde er nog iets van idealen of principes in me.
(Jaren 70 love peace en happiness)

En het zelf-doen was enorm leerzaam. Juist tijdens een crisis doe je veel zelfkennis op.
Verpruts nooit een goede crisis in je leven.
Bij mij was het 2013. Mijn vriendin had al eerder een arbeidsconflict en wist dat je dat alleen via een advocaat kunt oplossen. Dus ik was door de wol geverfd. Ik heb m'n salaris toen tot m'n pensioen doorbetaald gekregen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Petra »

hopper schreef: 05 nov 2021, 12:34 Petra en ik verschillen in één opzicht enorm. Petra is Lennon (Imagine) en ik ben McCartney (Let it be)
Alles wat voor mijn aangezicht verschijnt 'laat ik zijn'.
Hi Hopper.
Petra is geen Lennon, Petra is ook geen liedje (al vind ik het een prachtig liedje). Petra is Petra.
Hopper is imo ook geen McCartney, en ook geen liedje. Hopper is Hopper.
We verschillen in een heleboel opzichten, en we komen overeen in een heleboel opzichten.
En imo..is dat allemaal dikke prima!!!
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door hopper »

Petra schreef: 06 nov 2021, 06:54
hopper schreef: 05 nov 2021, 12:34 Petra en ik verschillen in één opzicht enorm. Petra is Lennon (Imagine) en ik ben McCartney (Let it be)
Alles wat voor mijn aangezicht verschijnt 'laat ik zijn'.
Hi Hopper.
Petra is geen Lennon, Petra is ook geen liedje (al vind ik het een prachtig liedje). Petra is Petra.
Hopper is imo ook geen McCartney, en ook geen liedje. Hopper is Hopper.
We verschillen in een heleboel opzichten, en we komen overeen in een heleboel opzichten.
En imo..is dat allemaal dikke prima!!!
Ik zie jou hier dagelijks dromen over een andere wereld, je idealen en hoe die idealen steeds meer aanhang krijgen.
Je was ook liefhebber van "De meeste mensen deugen" van Rutger Bregman.

De meeste mensen deugen helemaal niet. Zeker niet nu extreemrechts in opkomst is, samen met complotgekkies en eindtijdgekkies.
En dan druk ik me nog voorzichtig uit. Mensen die een huis-tuin en keuken leventje hebben met echtgenoot, baan en kindertjes deugen zo op het oog wel. Totdat er iets gebeurd wat een einde maakt aan dat huis-tuin en keuken gebeuren. Corona en klimaatverandering kunnen dergelijke factoren zijn.
Moet je kijken hoe extreemrechts piept als er eens een paar miljoen Syriërs vluchten, dan zie je de hardvochtige mens tevoorschijn komen.
Hoe moet dat als het er tientallen miljoenen zijn?
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Gewetensprincipe

Bericht door Snelheid »

Waarde @Leon mooi onderwerp alleen de meeste mensen hebben hun geweten weg gestopt zie nu maar weer de tweedeling en discriminatie die nu in dit land plaatsvindt.

Uit gerekend die een gewetenprincipe hebben worden uit gesloten en discriminatie op toegepast.

Tja wat zei Bredero ook al weer.......................het kan verkeren. :o
VERITAS VOS LIBERABIT.