Omarm de chaos

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Omarm de chaos

Bericht door Petra »

Jan Rotmans is hoogleraar transitiekunde aan de Erasmus Universiteit heeft zijn nieuwe boek "Omarm de chaos" gepresenteerd. (Grappig, er staat een rood kringeltje onder het woord transitiekunde, dus bekend is het nog niet. :lol: )

Als ik alleen die plaatjes bekijk ben ik al vóóóór; wonen, werken, leven op het water. Hoe geweldig is dat!
Ik vond het een bijzonder inspirerend artikel van idd. een visionair. Leerzaam is de uitleg over complexesysteemleer, kantelpunten, transities, en dynamische evenwichtspunten en dan nog spiritueel ook. 8-)
Het is geen in beton gegoten blauwdruk, juist niet, het gaat om de ideeën, hij voorziet een explosie aan creativiteit en toekomstvisies. Ik ben benieuwd!


https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/01/ho ... t-a4063863
Rotmans visualiseert in zijn boek, samen met achitectenbureau KuiperCompagnons en schrijver Mischa Verheijden, hoe Nederland er na een aantal grote economische, technologische en sociale transities uit kan komen te zien.
Ook de samenleving ziet er nogal anders uit tegen die tijd, hoopt Rotmans. Na een periode van overmijdelijke aanpassing aan klimaatopwarming kan ze zo bínnen ‘de grenzen van de planeet’ blijven: „Van zelfredzaamheid naar samenredzaamheid, van globalisering naar glokalisering. Nederland kan een proeftuin voor de wereld worden.”

Rotmans, al jaren een markante figuur in de duurzaamheidsbeweging, wordt zowel bewonderd als verguisd –
In de jaren tachtig was Rotmans internationaal een van de eersten die klimaatmodellen maakte, en alarm sloeg..en stond aan de basis van Urgenda.

De nieuwe toekomstvisie is in die zin vintage Rotmans. „Het gaat niet om eindbeelden, maar om streefbeelden. Groot denken, klein dóén.”
Of het nou een mens, een sector of een bedrijf is: complexe systemen hebben een evenwichtssituatie.”
Belangrijke delen van de Nederlandse samenleving verkeerden rond de jaren negentig in zo’n situatie van dynamisch evenwicht, volgens Rotmans. Maar als de omgeving verandert, door maatschappelijke veranderingen, technologische, ecologische verschuivingen, dan verdwijnt dat evenwicht. Dan ontstaat crisis, chaos, en zoekt het systeem een nieuw evenwicht. „We zitten nu op veel fronten in een situatie waarin het evenwicht zoek is.”
In zijn boek somt Rotmans tien grote transities op die volgens hem nodig zijn om de planeet niet uit te putten: naar duurzame energieopwekking, naar circulair grondstoffengebruik, naar aanpassing van democratische instituties.

Naast ander beleid is een innerlijke transitie vereist, vindt Rotmans. „Leren omgaan met de angst die grote veranderingen meebrengen, is cruciaal. Je moet de chaos van de komende jaren kunnen omarmen om er goed doorheen te komen. Het wordt een onrustige tijd waarin heel veel oude instituties, oude zekerheden op de helling gaan. Maar dat geeft ook allerlei nieuwe mogelijkheden – voorbij de angst voor verandering komen, proberen te zien wat straks juist wél kan, wat het oplevert. Niet alleen met je hoofd, ook met je hart. Voelen wat je graag zou willen, en je verbeeldingskracht benutten.”


Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Omarm de chaos

Bericht door hopper »

Je moet altijd gebruik maken van een crisis. Als we afspreken om in laag Nederland op het water te gaan wonen -laten we zeggen 2050-, dan is het zinloos om nu nog gewone huizen te bouwen. De huizenmarkt zal instorten behoudens wat grote steden, wat wonen weer betaalbaar maakt.

Stukje bij beetje kunnen polders weer onder water gezet. Waar drijvende gebouwen en drijvende boerderijen kunnen plaats nemen.
Wie geen zin heeft om op het water te wonen kan naar hoog-Nederland verhuizen of het buitenland.

De klimaatverandering wacht niet op de kabinetsformatie. En je moet de veranderende omstandigheden ruim inplannen.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Omarm de chaos

Bericht door Zolderworm »

hopper schreef: 02 nov 2021, 14:42 Je moet altijd gebruik maken van een crisis. Als we afspreken om in laag Nederland op het water te gaan wonen -laten we zeggen 2050-, dan is het zinloos om nu nog gewone huizen te bouwen. De huizenmarkt zal instorten behoudens wat grote steden, wat wonen weer betaalbaar maakt.

Stukje bij beetje kunnen polders weer onder water gezet. Waar drijvende gebouwen en drijvende boerderijen kunnen plaats nemen.
Wie geen zin heeft om op het water te wonen kan naar hoog-Nederland verhuizen of het buitenland.

De klimaatverandering wacht niet op de kabinetsformatie. En je moet de veranderende omstandigheden ruim inplannen.
Er wordt hier geen rekening gehouden met het feit dat tegen die tijd simpelweg miljoenen mensen naar Europa zullen komen, omdat het in de Afrikaanse landen en in het Midden-Oosten onleefbaar is geworden. Dit is dromerij, die nooit verwezenlijkt gaat worden. Tegen die tijd is het gewoon chaos in de wereld. En dan kunnen wij niet hier rustig voortkabbelen in onze drijvende huizen.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 03 nov 2021, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3616
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Omarm de chaos

Bericht door dingo »

Afgezien daarvan is er een reden dat we ons verdedigen tegen het water en we land inpolderen. Dus ja luchtfietserij.
Spreuken 26:4
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Omarm de chaos

Bericht door hopper »

Zolderworm schreef: 03 nov 2021, 21:47
hopper schreef: 02 nov 2021, 14:42 Je moet altijd gebruik maken van een crisis. Als we afspreken om in laag Nederland op het water te gaan wonen -laten we zeggen 2050-, dan is het zinloos om nu nog gewone huizen te bouwen. De huizenmarkt zal instorten behoudens wat grote steden, wat wonen weer betaalbaar maakt.

Stukje bij beetje kunnen polders weer onder water gezet. Waar drijvende gebouwen en drijvende boerderijen kunnen plaats nemen.
Wie geen zin heeft om op het water te wonen kan naar hoog-Nederland verhuizen of het buitenland.

De klimaatverandering wacht niet op de kabinetsformatie. En je moet de veranderende omstandigheden ruim inplannen.
Er wordt hier geen rekening gehouden met het feit dat tegen die tijd simpelweg miljoenen mensen naar Europa zullen komen, omdat het in de Afrikaanse landen en in het Midden-Oosten onleefbaar is geworden. Dit is dromerij, die nooit verwezenlijkt gaat worden. Tegen die tijd is het gewoon chaos in de wereld. En dan kunnen wij niet hier rustig voortkabbelen in onze drijvende huizen.
Nu dringt al zoute kwel binnen. Des te dieper je zakt, des te moeilijker wordt het om de boel droog te houden.

Verder denk ik dat deze plannen niet verwezenlijkt worden. Pas als het met de klimaatverandering de spuigaten uitloopt komt men in actie.
Jij woont ergens op de Veluwe toch hoog en droog? Ik kom wel bij jou wonen....
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Omarm de chaos

Bericht door Petra »

dingo schreef: 03 nov 2021, 23:25 Afgezien daarvan is er een reden dat we ons verdedigen tegen het water en we land inpolderen. Dus ja luchtfietserij.
Het euvel is dat door de klimaatverandering de zeespiegel stijgt.
In plaats van steeds maar dijken te verhogen en gemalen almaar harder te laten pompen, is een andere strategie gekozen: het water wordt op grote schaal toegelaten. In plaats van vechten tegen de natuur, deint Nederland nu mee met de natuur.
Als er niets verandert aan de manier waarop we met het water, de natuur en het klimaat omgaan, weten we zeker dat het onhoudbaar wordt. Als je elke tien jaar zo’n situatie hebt als afgelopen zomer in Limburg en Duitsland, kun je op je vingers natellen dat het niet vol te houden is. Dát is al helemaal onbetaalbaar, en niets doen kost nog veel meer. Dus moet met meer verbeeldingskracht worden nagedacht over de alternatieven.”
Maar hoe kan je zo’n enorme visie, over Nederland als waterland vol drijvende steden, dan in kleine stapjes realiseren, of testen? „Dat zou bijvoorbeeld kunnen gebeuren in de Zuidplaspolder [tussen Gouda, Rotterdam en Zoetermeer], waar een heel nieuw dorp gebouwd gaat worden, ver onder zeeniveau. Zo’n nieuw dorp kun je bouwen met de natuur mee in plaats van tegen de natuur in, misschien niet helemaal alles drijvend, maar wel delen, en bouwen met de natuur als uitgangspunt.”

In Rotterdam gebeurt dat al op kleine schaal, met enkele drijvende gebouwen, een drijvende biologische zuivelboerderij, watertaxi’s en waterbussen om het water meer bij de stad te betrekken. „Deze tijd vraagt om incrementalisme en radicalisme samen: een radicaal andere wereld waar je naartoe wil, maar wel in behapbare stappen.”
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Omarm de chaos

Bericht door hopper »

Niet alleen de zeespiegel stijgt, in west Nederland daalt de bodem nog altijd. Dat komt door oxydering van veen en omdat de plaat waar we op liggen wat zakt.

We gaan ook problemen krijgen om water uit de rivieren af te voeren, water stroomt nu eenmaal niet omhoog.
Het wachten is op een ramp waarbij tienduizenden doden vallen, dan gaan we pas wat doen.
Dat is altijd al zo geweest inNederland.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3616
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Omarm de chaos

Bericht door dingo »

Petra schreef: 04 nov 2021, 05:29
dingo schreef: 03 nov 2021, 23:25 Afgezien daarvan is er een reden dat we ons verdedigen tegen het water en we land inpolderen. Dus ja luchtfietserij.
Het euvel is dat door de klimaatverandering de zeespiegel stijgt.
In plaats van steeds maar dijken te verhogen en gemalen almaar harder te laten pompen, is een andere strategie gekozen: het water wordt op grote schaal toegelaten. In plaats van vechten tegen de natuur, deint Nederland nu mee met de natuur.
Als er niets verandert aan de manier waarop we met het water, de natuur en het klimaat omgaan, weten we zeker dat het onhoudbaar wordt. Als je elke tien jaar zo’n situatie hebt als afgelopen zomer in Limburg en Duitsland, kun je op je vingers natellen dat het niet vol te houden is. Dát is al helemaal onbetaalbaar, en niets doen kost nog veel meer. Dus moet met meer verbeeldingskracht worden nagedacht over de alternatieven.”
Maar hoe kan je zo’n enorme visie, over Nederland als waterland vol drijvende steden, dan in kleine stapjes realiseren, of testen? „Dat zou bijvoorbeeld kunnen gebeuren in de Zuidplaspolder [tussen Gouda, Rotterdam en Zoetermeer], waar een heel nieuw dorp gebouwd gaat worden, ver onder zeeniveau. Zo’n nieuw dorp kun je bouwen met de natuur mee in plaats van tegen de natuur in, misschien niet helemaal alles drijvend, maar wel delen, en bouwen met de natuur als uitgangspunt.”

In Rotterdam gebeurt dat al op kleine schaal, met enkele drijvende gebouwen, een drijvende biologische zuivelboerderij, watertaxi’s en waterbussen om het water meer bij de stad te betrekken. „Deze tijd vraagt om incrementalisme en radicalisme samen: een radicaal andere wereld waar je naartoe wil, maar wel in behapbare stappen.”
Er zijn al technieken en die worden ook verder ontwikkeld waarbij we niet één enkele dijk hebben maar meerdere voorzieningen om het water buiten te houden. Op het moment dat je massaal zout water binnen laat is de leefbaarheid van West Nederland ten einde. Al was het maar dat je niet genoeg grond en zoet water hebt voor de basale levensbehoeften van de bevolking. Drijvende steden hetzelfde verhaal in theorie leuk maar in de praktijk worden mobiliteit en logistiek echt een probleem. Die voorbeeldprojecten liggen niet voor niets aan een kade of dijk.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Omarm de chaos

Bericht door Zolderworm »

hopper schreef: 03 nov 2021, 23:41
Zolderworm schreef: 03 nov 2021, 21:47
Er wordt hier geen rekening gehouden met het feit dat tegen die tijd simpelweg miljoenen mensen naar Europa zullen komen, omdat het in de Afrikaanse landen en in het Midden-Oosten onleefbaar is geworden. Dit is dromerij, die nooit verwezenlijkt gaat worden. Tegen die tijd is het gewoon chaos in de wereld. En dan kunnen wij niet hier rustig voortkabbelen in onze drijvende huizen.
Nu dringt al zoute kwel binnen. Des te dieper je zakt, des te moeilijker wordt het om de boel droog te houden.

Verder denk ik dat deze plannen niet verwezenlijkt worden. Pas als het met de klimaatverandering de spuigaten uitloopt komt men in actie.
Jij woont ergens op de Veluwe toch hoog en droog? Ik kom wel bij jou wonen....
Ik woon slechts 1 meter boven NAP. Maar je bent hier altijd welkom.
Only dead fish go with the flow
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Omarm de chaos

Bericht door Bonjour »

1 meter boven NAP. Hopper, dat heeft geen zin, tenzij je zin hebt om samen met Zolderworm langdurig te zwemmen.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Omarm de chaos

Bericht door hopper »

Het is meer dat ik vertrouw op zijn vernuft en inzicht, Bonjour. 1 mrt boven NAP, daar redden we het niet mee.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Omarm de chaos

Bericht door Zolderworm »

Bonjour schreef: 04 nov 2021, 10:40 1 meter boven NAP. Hopper, dat heeft geen zin, tenzij je zin hebt om samen met Zolderworm langdurig te zwemmen.
Nee, ik woon aan de rand van de Veluwe met een mooie blik op de provincie Utrecht.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Omarm de chaos

Bericht door Zolderworm »

hopper schreef: 04 nov 2021, 10:47 Het is meer dat ik vertrouw op zijn vernuft en inzicht, Bonjour. 1 mrt boven NAP, daar redden we het niet mee.
Waarschijnlijk ga ik verhuizen naar hoger gelegen delen.
Only dead fish go with the flow
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Omarm de chaos

Bericht door hopper »

Zolderworm schreef: 04 nov 2021, 10:59
hopper schreef: 04 nov 2021, 10:47 Het is meer dat ik vertrouw op zijn vernuft en inzicht, Bonjour. 1 mrt boven NAP, daar redden we het niet mee.
Waarschijnlijk ga ik verhuizen naar hoger gelegen delen.
Dat bedoel ik, dat is jouw vernuft en inzicht. Als ik ga verhuizen naar hoger gelegen delen dan woon ik nog steeds onder water.
Tenzij ik naar Limburg ga natuurlijk, maar daar spreek ik de taal niet.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Omarm de chaos

Bericht door Zolderworm »

hopper schreef: 04 nov 2021, 11:01
Zolderworm schreef: 04 nov 2021, 10:59
Waarschijnlijk ga ik verhuizen naar hoger gelegen delen.
Dat bedoel ik, dat is jouw vernuft en inzicht. Als ik ga verhuizen naar hoger gelegen delen dan woon ik nog steeds onder water.
Tenzij ik naar Limburg ga natuurlijk, maar daar spreek ik de taal niet.
Daar wordt het de taal van overleven op een schiereiland, terwijl de rest van Nederland is verzopen.
Only dead fish go with the flow
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Omarm de chaos

Bericht door Bonjour »

Zolderworm schreef: 04 nov 2021, 10:59
hopper schreef: 04 nov 2021, 10:47 Het is meer dat ik vertrouw op zijn vernuft en inzicht, Bonjour. 1 mrt boven NAP, daar redden we het niet mee.
Waarschijnlijk ga ik verhuizen naar hoger gelegen delen.
Leesaanwijzing: Hij verplaatst zijn spullen naar zolder.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Omarm de chaos

Bericht door Zolderworm »

Bonjour schreef: 04 nov 2021, 13:18
Zolderworm schreef: 04 nov 2021, 10:59
Waarschijnlijk ga ik verhuizen naar hoger gelegen delen.
Leesaanwijzing: Hij verplaatst zijn spullen naar zolder.
Daar zat ik al.
Only dead fish go with the flow
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Omarm de chaos

Bericht door Bonjour »

oh jee. Hij gaat alvast op het dak zitten.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Omarm de chaos

Bericht door Petra »

dingo schreef: 04 nov 2021, 09:09
Petra schreef: 04 nov 2021, 05:29

Het euvel is dat door de klimaatverandering de zeespiegel stijgt.


Er zijn al technieken en die worden ook verder ontwikkeld waarbij we niet één enkele dijk hebben maar meerdere voorzieningen om het water buiten te houden. Op het moment dat je massaal zout water binnen laat is de leefbaarheid van West Nederland ten einde. Al was het maar dat je niet genoeg grond en zoet water hebt voor de basale levensbehoeften van de bevolking. Drijvende steden hetzelfde verhaal in theorie leuk maar in de praktijk worden mobiliteit en logistiek echt een probleem. Die voorbeeldprojecten liggen niet voor niets aan een kade of dijk.
Ja dat klopt.
Maar zoals gezegd hè, het is niet in beton gegoten maar het gaat om ideeën. We moeten toch wat.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Omarm de chaos

Bericht door Bonjour »

Ik vraag me af wat gemakkelijker is. Een paar honderd kilometer drijvende snelweg bouwen of die drijvende snelweg op zijn kant zetten en er een paar honderd kilometer zeemuur van maken.
Je moet ook praten over de hoeveelheid cultureel erfgoed dat je onderwater gaat zetten. Ga je een stad als Dordrecht opgeven en drijvend opnieuw opbouwen of er een muur omheen zetten.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Omarm de chaos

Bericht door Petra »

Ik las gisteren een interessant artikel over "Floating Future".

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/is- ... -aantonen/
Is wonen Is op het water het antwoord op de stijgende zeespiegel? Nieuw groot onderzoek moet dat aantonen
Floating Future
In plaats van dijken steeds verder te verhogen kunnen we ons ook aanpassen, is het idee. Dat kan door onze woningen, kantoren en infrastructuur drijvend te bouwen.
In het onderzoeksproject Floating Future moeten alle mogelijkheden en obstakels in kaart worden gebracht. Een grote groep civiele en maritieme ingenieurs, architecten, ecologen, juristen en sociologen gaan de komende jaren alle aspecten van het drijvend bouwen onderzoeken.

"Het is ambitieus, want eerdere grote infrastructurele projecten als de Afsluitdijk en de Deltawerken kostten 40 tot 50 jaar. Je moet nu beginnen om het over een eeuw voor elkaar te hebben."
Gebrek aan urgentie
Zoals ze bezig zijn in Dordrecht met klimaatadaptatie zien onderzoekers Waals en De Graaf het graag, maar die langetermijnvisie ontbreekt volgens hen nog bij veel landelijke en lokale politici. Waar de Verenigde Naties het drijvend bouwen al omarmen, maken gemeenten in Nederland nog plannen om te bouwen in uiterwaarden van rivieren en laag gelegen polders. Dat tot verbazing van de onderzoekers.

"Het gaat langzamer dan ik voor ogen had. De grootste uitdaging is het gebrek aan urgentie bij bestuurders en politici. Je hebt de politieke besluitvorming nodig en dan wordt er nog heel erg conventioneel gedacht. Ik denk dat het drijvend bouwen heel goed past in de Nederlandse traditie", zegt De Graaf.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Omarm de chaos

Bericht door Bonjour »

Ik vraag me af hoe groot dat team eigenlijk is en of iedereen net zo actief is als de communication manager.

Er zitten heel veel nadelen aan, maar als ze tegengas krijgen is het "maar die langetermijnvisie ontbreekt volgens hen nog bij veel landelijke en lokale politici."

Het is een onderzoeksproject, maar ze gaan al uit van het eigen gelijk. Doet denken aan RATE.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.