Het wonderlijke gedachtengoed van de SGP

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Het wonderlijke gedachtengoed van de SGP

Bericht door hopper »

https://joop.bnnvara.nl/opinies/waarom- ... met-de-sgp
De streng protestantse SGP, waarvan hij zo lang het boegbeeld was, is voorstander van een theocratie, een landsbestuur gebaseerd op Bijbelse waarden. Verder acht de partij de overheid gemachtigd om bij ernstige vergrijpen, zoals terrorisme, de doodstraf op te leggen.
Dat is best wel een extreem standpunt. Als een moslimpartij de Sharia zou willen vestigen in Nederland, dan zouden we Wildersen te kort hebben.
Nog sterker omstreden is waarschijnlijk het vrouwenstandpunt van de SGP. Volgens deze partij is het ‘regeerambt voorbehouden aan de man’. Politiek bedrijven zou in strijd zijn met de roeping van de vrouw. Tot 2006 konden vrouwen zelfs geen lid worden van de SGP. Pas in 2013 stond ze vrouwen toe zich voor de partij verkiesbaar te stellen. Dat laatste gebeurde echter allerminst vrijwillig. Een uitspraak van de Hoge Raad was nodig om haar ertoe te dwingen. Inmiddels telt de SGP een gemeenteraadslid en zelfs een wethouder van het vrouwelijk geslacht. Waarom je namens een partij politiek actief zou willen zijn die je eigenlijk niet ziet zitten, ontgaat me. Maar blijkbaar hebben deze vrouwen er geen moeite mee.

De extreme standpunten over vrouwen zijn algemeen bekend. Niet alleen archaïsch te noemen, maar ronduit discriminerend.
Dat een niet onaanzienlijk deel van Kamer en kabinet uit vrouwen bestaat accepteert zij onder morren. Ze gaat volop in debat met vrouwelijke bewindslieden, zonder ze voor de voeten te werpen dat ‘het regeerambt’ hun niet toekomt. Ook heeft zij bij mijn weten nooit bezwaar gemaakt tegen het feit dat het Nederlandse staatshoofd zo ontzettend lang een vrouw was.
En dat is dan weer het 'wonderlijke', vrouwen die in de praktijk politiek bedrijven nemen ze serieus!
Feitelijk hebben ze een ruggengraat van bijenwas. Ze laten immers ook vrouwen namens de SGP politiek bedrijven. Die vrouwen handelen lijnrecht tegen het partij-standpunt in.

De SGP is een partij van extremisten zonder ruggengraat. Zoiets kan toch alleen in Nederland denk ik.
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Het wonderlijke gedachtengoed van de SGP

Bericht door Mullog »

hopper schreef: 10 nov 2021, 12:44 ...
De SGP is een partij van extremisten zonder ruggengraat. Zoiets kan toch alleen in Nederland denk ik.
Dat is één manier om er naar te kijken. Een andere is om de SGP te beschouwen als pragmatisch waardoor ze hun principes loslaten als dat ze uitkomt. Daarmee worden ze de ultieme polderaars. Wat natuurlijk ook alleen in Nederland kan :)
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het wonderlijke gedachtengoed van de SGP

Bericht door Snelheid »

Mullog schreef: 10 nov 2021, 12:53
hopper schreef: 10 nov 2021, 12:44 ...
De SGP is een partij van extremisten zonder ruggengraat. Zoiets kan toch alleen in Nederland denk ik.
Dat is één manier om er naar te kijken. Een andere is om de SGP te beschouwen als pragmatisch waardoor ze hun principes loslaten als dat ze uitkomt. Daarmee worden ze de ultieme polderaars. Wat natuurlijk ook alleen in Nederland kan :)
Inderdaad de SGP zijn net zo,n polderaars als de rest en tevens een belangen vereniging als alle andere partijen.

Ee dan zijn er partijtje die nog veel wonderlijke zijn en leven in hun eigenwaanbubbel al het partijtje Volt,los van alle realiteit.
Maar goed politieke partijen zouden niet moeten bestaan ze zijn een ramp voor een land in dit geval Nederland een mooi en groots land.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Het wonderlijke gedachtengoed van de SGP

Bericht door Messenger »

Snelheid schreef: 10 nov 2021, 12:59 Maar goed politieke partijen zouden niet moeten bestaan ze zijn een ramp voor een land in dit geval Nederland een mooi en groots land.
Oh een dictator is volgens jou beter?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het wonderlijke gedachtengoed van de SGP

Bericht door Snelheid »

Messenger schreef: 10 nov 2021, 13:16
Snelheid schreef: 10 nov 2021, 12:59 Maar goed politieke partijen zouden niet moeten bestaan ze zijn een ramp voor een land in dit geval Nederland een mooi en groots land.
Oh een dictator is volgens jou beter?
Wie heeft het over een dictator :roll: niemand behalve jij.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Het wonderlijke gedachtengoed van de SGP

Bericht door Messenger »

Snelheid schreef: 10 nov 2021, 13:21
Messenger schreef: 10 nov 2021, 13:16
Oh een dictator is volgens jou beter?
Wie heeft het over een dictator :roll: niemand behalve jij.
Zonder politieke partijen zeg je. Wie is dan de baas over het land?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Het wonderlijke gedachtengoed van de SGP

Bericht door peda »

De SGP heeft het liefst Koning Jezus als eeuwig Opperhoofd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het wonderlijke gedachtengoed van de SGP

Bericht door callista »

Dat hebben ze dan gemeen met de Jehova's getuigen..
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het wonderlijke gedachtengoed van de SGP

Bericht door hopper »

peda schreef: 10 nov 2021, 13:43 De SGP heeft het liefst Koning Jezus als eeuwig Opperhoofd.
Dat gaat niks worden in het ondermaanse. En zo wel, dan zo het zomaar kunnen dat Maria Magdalena premier wordt.
Daar sta je dan als SGP....
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Het wonderlijke gedachtengoed van de SGP

Bericht door Petra »

Mullog schreef: 10 nov 2021, 12:53
hopper schreef: 10 nov 2021, 12:44 ...
De SGP is een partij van extremisten zonder ruggengraat. Zoiets kan toch alleen in Nederland denk ik.
Dat is één manier om er naar te kijken. Een andere is om de SGP te beschouwen als pragmatisch waardoor ze hun principes loslaten als dat ze uitkomt. Daarmee worden ze de ultieme polderaars. Wat natuurlijk ook alleen in Nederland kan :)
:lol: :lol:

Het is niet zo vreemd als je bedenkt dat de SGP door Vrouwe Justitia verplicht is om vrouwen toe te laten omdat discriminatie verboden is.
Ze motten wel, zeg maar.


hopper schreef: 10 nov 2021, 12:44 Inmiddels telt de SGP een gemeenteraadslid en zelfs een wethouder van het vrouwelijk geslacht. Waarom je namens een partij politiek actief zou willen zijn die je eigenlijk niet ziet zitten, ontgaat me. Maar blijkbaar hebben deze vrouwen er geen moeite mee.
Dat er vrouwen zijn die dat dan ook willen en ook doen... heb ik juist veel respect voor.
Je zou ook de vraag kunnen stellen.. waarom vrouwen kiesrecht wilden en het recht om gekozen te worden en waarom er al weetikhoelang door feministen geknokt wordt voor gelijke rechten... in een maatschappij die dat helemaal niet zag zitten.
Het meest eenvoudige en logische antwoord daarop is denk ik: omdat maatschappelijke verbeteringen (helaas!) niet vanzelf gaan.
Laatst gewijzigd door Petra op 10 nov 2021, 14:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Het wonderlijke gedachtengoed van de SGP

Bericht door Messenger »

hopper schreef: 10 nov 2021, 13:52
peda schreef: 10 nov 2021, 13:43 De SGP heeft het liefst Koning Jezus als eeuwig Opperhoofd.
Dat gaat niks worden in het ondermaanse. En zo wel, dan zo het zomaar kunnen dat Maria Magdalena premier wordt.
Daar sta je dan als SGP....
Ik zie Maria Magdalena dan al op de tafel dansen zoals Sigrid Kaag... :D
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Het wonderlijke gedachtengoed van de SGP

Bericht door Petra »

Messenger schreef: 10 nov 2021, 13:58
hopper schreef: 10 nov 2021, 13:52

Dat gaat niks worden in het ondermaanse. En zo wel, dan zo het zomaar kunnen dat Maria Magdalena premier wordt.
Daar sta je dan als SGP....
Ik zie Maria Magdalena dan al op de tafel dansen zoals Sigrid Kaag... :D

Ik zie het helemaaaaaaal voor me :lol: :lol: :lol:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het wonderlijke gedachtengoed van de SGP

Bericht door hopper »

Petra schreef: 10 nov 2021, 13:56
Mullog schreef: 10 nov 2021, 12:53
Dat is één manier om er naar te kijken. Een andere is om de SGP te beschouwen als pragmatisch waardoor ze hun principes loslaten als dat ze uitkomt. Daarmee worden ze de ultieme polderaars. Wat natuurlijk ook alleen in Nederland kan :)
:lol: :lol:

Het is niet zo vreemd als je bedenkt dat de SGP door Vrouwe Justitia verplicht is om vrouwen toe te laten omdat discriminatie verboden is.
Ze motten wel, zeg maar.


hopper schreef: 10 nov 2021, 12:44 Inmiddels telt de SGP een gemeenteraadslid en zelfs een wethouder van het vrouwelijk geslacht. Waarom je namens een partij politiek actief zou willen zijn die je eigenlijk niet ziet zitten, ontgaat me. Maar blijkbaar hebben deze vrouwen er geen moeite mee.
Dat er vrouwen zijn die dat dan ook willen en ook doen... heb ik juist veel respect voor.
Je zou ook de vraag kunnen stellen.. waarom vrouwen kiesrecht wilden en het recht om gekozen te worden en waarom er al weetikhoelang door feministen geknokt wordt voor gelijke rechten... in een maatschappij die dat helemaal niet zag zitten.
Het meest eenvoudige en logische antwoord daarop is denk ik: omdat maatschappij verbeteringen (helaas!) niet vanzelf gaan.

Die vrouwen gaan in tegen het gedachtengoed van de SGP. Dat vind ik raar.
Ik heb er helemaal geen respect voor.

Verder kun je als vrouw zijnde natuurlijk ook namens een andere partij in de raad gaan zitten.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Het wonderlijke gedachtengoed van de SGP

Bericht door Petra »

hopper schreef: 10 nov 2021, 14:01
Die vrouwen gaan in tegen het gedachtengoed van de SGP. Dat vind ik raar.
Ik heb er helemaal geen respect voor.

Verder kun je als vrouw zijnde natuurlijk ook namens een andere partij in de raad gaan zitten.
Stel je eens voor.. dat vrouwen nooit tegen de gevestigde orde in hadden gehandeld.. dan was er nooit een vrouwelijke theoloog geweest, of preekster.
Dan was er geen enkele gelovige politieke partij met vrouwelijke kamerleden.
Tineke Huizinga was de eerste vrouw die Kamerlid werd voor de ChristenUnie. (Ze werd met voorkeurstemmen gekozen in 2002).

Hier een aardig artikel van Atria (kennisinstituut voor Emancipatie en Vrouwengeschiedenis)
https://atria.nl/nieuws-publicaties/vro ... -kamerlid/
Dit waren de eerste zeven vrouwen die het schopten tot Tweede Kamerlid
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Het wonderlijke gedachtengoed van de SGP

Bericht door Messenger »

Petra schreef: 10 nov 2021, 14:23 Stel je eens voor.. dat vrouwen nooit tegen de gevestigde orde in hadden gehandeld.. dan was er nooit een vrouwelijke theoloog geweest, of preekster.
Dan was er geen enkele gelovige politieke partij met vrouwelijke kamerleden.
Tineke Huizinga was de eerste vrouw die Kamerlid werd voor de ChristenUnie. (Ze werd met voorkeurstemmen gekozen in 2002).

Hier een aardig artikel van Atria (kennisinstituut voor Emancipatie en Vrouwengeschiedenis)
https://atria.nl/nieuws-publicaties/vro ... -kamerlid/
Dit waren de eerste zeven vrouwen die het schopten tot Tweede Kamerlid
Hoe aardig hebben de vrouwen in IJsland het voor elkaar:
https://www.youtube.com/watch?v=Pa3O0DNgqSw
(Afkomstig uit Where to Invade Next? van Michael Moore)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Het wonderlijke gedachtengoed van de SGP

Bericht door Petra »

Messenger schreef: 10 nov 2021, 15:35
Hoe aardig hebben de vrouwen in IJsland het voor elkaar:
https://www.youtube.com/watch?v=Pa3O0DNgqSw
(Afkomstig uit Where to Invade Next? van Michael Moore)
Nice!
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1496
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Het wonderlijke gedachtengoed van de SGP

Bericht door Robert Frans »

Ik zou willen dat elke politieke partij meer zoals de SGP zou opereren. Niet zozeer op het gebied van haar partijbeginselen, maar op het gebied van trouw aan de éígen cultuur en beginselen en zo aan de eigen achterban, grote juridische kennis (in de Tweede Kamer wordt niet zelden de SGP geraadpleegd bij grondwettelijke kwesties), jarenlange, doorwrochte ervaring van de eigen Kamerleden, correctheid en beleefdheid in spreken en doen, constructieve, opbouwende kritieken en oprechte respect voor en vertrouwen in de Nederlandse democratie en rechtstaat.

De SGP is de oudste politieke partij in Nederland en vertegenwoordigt een authentiek stukje Nederlandse, calvinistische cultuur. Die cultuur kun je wel of niet waarderen, maar ze is nu eenmaal wel onderdeel van onze samenleving en heeft in de SGP al meer dan een eeuw lang een betrouwbare, stabiele en loyale vertegenwoordiging. En dat betaalt zich voor de SGP ook uit in een net zo loyale, stabiele achterban en een zekere respect in de Eerste en Tweede Kamer. De SGP is weliswaar altijd klein gebleven en ze werkt misschien liever op de achtergrond dan voortdurend in de spotlights. Maar ze is er wel altijd.

Met het overlijden van Van der Vlies heeft de SGP een ervaren, integere en markante politicus en voorman verloren. Moge hij rusten in vrede.
Vrede en alle goeds
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het wonderlijke gedachtengoed van de SGP

Bericht door Snelheid »

Ik zou willen dat elke politieke partij meer zoals de SGP zou opereren. Niet zozeer op het gebied van haar partijbeginselen, maar op het gebied van trouw aan de éígen cultuur en beginselen en zo aan de eigen achterban, grote juridische kennis (in de Tweede Kamer wordt niet zelden de SGP geraadpleegd bij grondwettelijke kwesties), jarenlange, doorwrochte ervaring van de eigen Kamerleden, correctheid en beleefdheid in spreken en doen, constructieve, opbouwende kritieken en oprechte respect voor en vertrouwen in de Nederlandse democratie en rechtstaat. ALDUS @RF
Er zouden geen politieke partijen moeten bestaan ze zijn een ramp voor het land,maar wij zijn het eens als de andere partijen zouden handelen als de SGP zou er een ander Nederland zijn.De SGP is een van de weinige partijen die hun bestaansrecht geheel verdienen.

[modbreak Bonjour] Jij bent ... (2de correctie in korte tijd)
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het wonderlijke gedachtengoed van de SGP

Bericht door callista »

Er zouden geen politieke partijen moeten bestaan ze zijn een ramp voor het land,maar wij zijn het eens als de andere partijen zouden handelen als de SGP zou er een ander Nederland zijn.

De SGP is een van de weinige partijen die hun bestaansrecht geheel verdienen.
Ja....vooral als je weet dat de aanvoerder ervan zijn handtekening heeft gezet onder het Nashville Manifest.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3616
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Het wonderlijke gedachtengoed van de SGP

Bericht door dingo »

Wat je verder ook van de SGP vindt, ze zijn inderdaad consequent en gezagsgetrouw. Ze hebben daarom ook het bevel van de rechter gewoon opgevolgd wat betreft de verkiesbaarheid van vrouwen. En ja de hele wereld hangt van paradoxen aan elkaar zeker in de politiek dus ook bij de SGP. Ben overigens inhoudelijk geen fan van en geen stemmer op SGP.
Spreuken 26:4
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het wonderlijke gedachtengoed van de SGP

Bericht door hopper »

Het punt is natuurlijk dat ze helemaal niet consequent zijn. Ze hebben 'eng' gedachtengoed, maar in de praktijk doen ze alsof ze normaal zijn.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3616
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Het wonderlijke gedachtengoed van de SGP

Bericht door dingo »

hopper schreef: 11 nov 2021, 12:23 Het punt is natuurlijk dat ze helemaal niet consequent zijn. Ze hebben 'eng' gedachtengoed, maar in de praktijk doen ze alsof ze normaal zijn.
Kwestie van perspectief, menigeen zal vinden dat jij een raar gedachtegoed hebt terwijl je jezelf als redelijk normaal beschouwd. Normaal is een afgeleide van normen en laten mensen nu verschillenden normen hebben.
Spreuken 26:4
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het wonderlijke gedachtengoed van de SGP

Bericht door hopper »

dingo schreef: 11 nov 2021, 13:40
hopper schreef: 11 nov 2021, 12:23 Het punt is natuurlijk dat ze helemaal niet consequent zijn. Ze hebben 'eng' gedachtengoed, maar in de praktijk doen ze alsof ze normaal zijn.
Kwestie van perspectief, menigeen zal vinden dat jij een raar gedachtegoed hebt terwijl je jezelf als redelijk normaal beschouwd. Normaal is een afgeleide van normen en laten mensen nu verschillenden normen hebben.
Als je van mening bent dat vrouwen geen politiek moeten bedrijven, dan moet je ook niet met vrouwen in debat gaan.
En dan kun je al helemaal niet het gezag van een vrouw (Beatrix als staatshoofd) aanvaarden.

Wat ze zeggen en wat ze doen komt niet overeen.

Het gaat er niet om wat ik vind, maar wat de SGP zelf vindt.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3616
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Het wonderlijke gedachtengoed van de SGP

Bericht door dingo »

hopper schreef: 11 nov 2021, 14:14
dingo schreef: 11 nov 2021, 13:40
Kwestie van perspectief, menigeen zal vinden dat jij een raar gedachtegoed hebt terwijl je jezelf als redelijk normaal beschouwd. Normaal is een afgeleide van normen en laten mensen nu verschillenden normen hebben.
Als je van mening bent dat vrouwen geen politiek moeten bedrijven, dan moet je ook niet met vrouwen in debat gaan.
En dan kun je al helemaal niet het gezag van een vrouw (Beatrix als staatshoofd) aanvaarden.

Wat ze zeggen en wat ze doen komt niet overeen.

Het gaat er niet om wat ik vind, maar wat de SGP zelf vindt.
Zoals gezegd is de SGP gezagsgetrouw dus als de rechter oordeelt dat vrouwen politiek moeten kunnen bedrijven zullen zij dat opvolgen. Idem voor de door God gegeven koningin die je gewoon gehoorzaamt. Niet jouw of mijn gedachtegoed maar wel consequent.
Spreuken 26:4
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het wonderlijke gedachtengoed van de SGP

Bericht door Snelheid »

dingo schreef: 11 nov 2021, 18:40
hopper schreef: 11 nov 2021, 14:14

Als je van mening bent dat vrouwen geen politiek moeten bedrijven, dan moet je ook niet met vrouwen in debat gaan.
En dan kun je al helemaal niet het gezag van een vrouw (Beatrix als staatshoofd) aanvaarden.

Wat ze zeggen en wat ze doen komt niet overeen.

Het gaat er niet om wat ik vind, maar wat de SGP zelf vindt.
Zoals gezegd is de SGP gezagsgetrouw dus als de rechter oordeelt dat vrouwen politiek moeten kunnen bedrijven zullen zij dat opvolgen. Idem voor de door God gegeven koningin die je gewoon gehoorzaamt. Niet jouw of mijn gedachtegoed maar wel consequent.
En dat maakt hen de SGP dus als politieke partij geloofwaardig tussen al die andere politieke dwaallichten in het zogenaamde parlement van NL.
VERITAS VOS LIBERABIT.