Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door Petra »

hopper schreef: 15 dec 2021, 17:21 De atheïst heeft meer controle over zijn emoties, hij is niet bang voor de dood......
Ik vond dit wel een opmerkelijk uitspraak.
In de eerste plaats al de idee dat atheïsten meer controle over hun emoties zouden hebben. Alsof een geloof met je emoties aan de haal gaat.
En tevens vraag ik me af of atheïsme je 'bevrijdt' van angst voor de dood. Zouden alle of meeste gelovigen bang zijn voor de dood en atheïsten niet?
Is daar wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?
En heeft angst voor de dood een relatie met controle over je emotie ? (Ik zie die niet).
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door Bonjour »

Ik heb in ieder geval geen angst voor de hel.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door MagereHein »

Atheïsten en emoties. 2 Totaal verschillende los van elkaar staande onderwerpen.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
J-W
Berichten: 2289
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door J-W »

MagereHein schreef: 16 dec 2021, 08:58 Atheïsten en emoties. 2 Totaal verschillende los van elkaar staande onderwerpen.
Ik zie het verband ook niet, gelovigen hebben een geloof en atheïsten niet maar verder
functioneren ze gewoon hetzelfde in het dagelijkse leven. De éen is niet beter af dan de ander, het is maar net waar je je gelukkig bij voel. De éen loopt Jezus achterna, de ander Rumi, beiden op zoek de eigen leegte opgevuld te krijgen met de daarbij gepaard gaande emoties. Atheïsten zijn ook mensen, staan door hun visie niet boven gelovigen net als het omgekeerde waar is al denken sommigen gelovigen dat nog wel eens.
En de dood? Tja, de doodsrivier moet nog altijd over gestoken worden voordat je aan de andere kant bent.....................
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door hopper »

Petra schreef: 16 dec 2021, 08:34
hopper schreef: 15 dec 2021, 17:21 De atheïst heeft meer controle over zijn emoties, hij is niet bang voor de dood......
Ik vond dit wel een opmerkelijk uitspraak.
In de eerste plaats al de idee dat atheïsten meer controle over hun emoties zouden hebben. Alsof een geloof met je emoties aan de haal gaat.
En tevens vraag ik me af of atheïsme je 'bevrijdt' van angst voor de dood. Zouden alle of meeste gelovigen bang zijn voor de dood en atheïsten niet?
Is daar wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?
En heeft angst voor de dood een relatie met controle over je emotie ? (Ik zie die niet).
Ik schreef meer controle. Wat niet wil zeggen dat alle atheïsten met hun emoties kunnen omgaan. Maar betreffende de dood (angst voor de dood) zijn ze standvastiger. Ze accepteren dat er niets is na de dood. Denken ze er anders over, dan zijn ze geen atheïst.

Wetenschappelijk onderzoek is e niet naar gedaan naar mijn weten, ik volg de logica.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1496
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door Robert Frans »

hopper schreef: 16 dec 2021, 10:33Ik schreef meer controle. Wat niet wil zeggen dat alle atheïsten met hun emoties kunnen omgaan. Maar betreffende de dood (angst voor de dood) zijn ze standvastiger. Ze accepteren dat er niets is na de dood. Denken ze er anders over, dan zijn ze geen atheïst.
Strikt genomen hoeft dat laatste niet het geval te zijn. Een atheïst hoeft alleen maar niet in God of in goden te geloven om atheïst te blijven. Hij kan dus prima in een hiernamaals of een voortzetting van het leven na de dood geloven, die echter niet door God of door goden wordt bestierd en dus ook door de of de eigen natuurwetten is ontwikkeld en daaraan is onderworpen.
Zo kan een theïst ook prima in God of in goden geloven, maar niet in een hiernamaals, ofwel een leven of bewustzijn na de dood.
Vrede en alle goeds
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door Mart »

Ben geen gelovige in de straffen van goden en dus niet bang voor een hel na de dood. Veel godsdienstige mensen zijn daar wel bang voor, getuige hun hang naar een bevrijdende Jezus die voor onze zonden zou hebben geleden of het aannemen van Mohammeds Allah, etc. Het geloof in toekomstig goddelijk ingrijpen op aarde is eveneens een prachtig excuus niet tegen het kwade te vechten, maar slechts de slachtoffers ervan te helpen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door Zolderworm »

Het hangt er vanaf welke christenen. Ik zie wel dat bij sommige christenen het geloof voortkomt uit emoties. Met name in die zin dat ze hun angst ermee bestrijden. Niet alleen angst voor de dood. Maar angst in het algemeen. Je kunt beter met je angst omgaan als je denkt steun te hebben aan een God. Of aan Jezus. Atheïsten hebben dat over het algemeen niet.
Ik zie dat christenen die met name houvast zoeken, nogal snel kwaad worden als je hun geloof in twijfel trekt. Ze verdedigen hun strohalm, zal ik maar zeggen. Maar dat geldt beslist niet voor alle christenen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door Mart »

Zolderworm schreef: 16 dec 2021, 11:17 Het hangt er vanaf welke christenen. Ik zie wel dat bij sommige christenen het geloof voortkomt uit emoties. Met name in die zin dat ze hun angst ermee bestrijden. Niet alleen angst voor de dood. Maar angst in het algemeen. Je kunt beter met je angst omgaan als je denkt steun te hebben aan een God. Of aan Jezus. Atheïsten hebben dat over het algemeen niet.
Ik zie dat christenen die met name houvast zoeken, nogal snel kwaad worden als je hun geloof in twijfel trekt. Ze verdedigen hun strohalm, zal ik maar zeggen. Maar dat geldt beslist niet voor alle christenen.
Mee eens.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door peda »

Ook atheisten kunnen fel tekeer gaan, wanneer hun overtuiging in twijfel getrokken wordt of in hun ogen geridiculiseerd wordt. Daar zie ik eerder persoonlijkheden achter zitten als geloofs- of levensbeschouwingen. De ene mens heeft een korter lontje of reageert impulsiever als de ander. Dat zie je ook met de stoeptegel, de ene neemt ze snel in de hand, de ander loopt rustig een straatje om. Heeft m.i. geen fluit te maken met achterliggende beschouwingen van welke aard ook.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door Mart »

peda schreef: 16 dec 2021, 11:26 Ook atheisten kunnen fel tekeer gaan, wanneer hun overtuiging in twijfel getrokken wordt of in hun ogen geridiculiseerd wordt. Daar zie ik eerder persoonlijkheden achter zitten als geloofs- of levensbeschouwingen. De ene mens heeft een korter lontje of reageert impulsiever als de ander. Dat zie je ook met de stoeptegel, de ene neemt ze snel in de hand, de ander loopt rustig een straatje om. Heeft m.i. geen fluit te maken met achterliggende beschouwingen van welke aard ook.
Dat klopt eveneens. Een lang of kort lontje heeft niets met geloof in goden te maken, maar dat neemt niets weg van wat Zolderworm schreef.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door peda »

Mart schreef: 16 dec 2021, 11:28
peda schreef: 16 dec 2021, 11:26 Ook atheisten kunnen fel tekeer gaan, wanneer hun overtuiging in twijfel getrokken wordt of in hun ogen geridiculiseerd wordt. Daar zie ik eerder persoonlijkheden achter zitten als geloofs- of levensbeschouwingen. De ene mens heeft een korter lontje of reageert impulsiever als de ander. Dat zie je ook met de stoeptegel, de ene neemt ze snel in de hand, de ander loopt rustig een straatje om. Heeft m.i. geen fluit te maken met achterliggende beschouwingen van welke aard ook.
Dat klopt eveneens. Een lang of kort lontje heeft niets met geloof in goden te maken, maar dat neemt niets weg van wat Zolderworm schreef.
Zolderworm schreef over christenen, ik schreef over atheisten. Christenen en atheisten samen noemen in het Zolderworm verhaal en velen zijn tevreden.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door Snelheid »

peda schreef: 16 dec 2021, 11:26 Ook atheisten kunnen fel tekeer gaan, wanneer hun overtuiging in twijfel getrokken wordt of in hun ogen geridiculiseerd wordt. Daar zie ik eerder persoonlijkheden achter zitten als geloofs- of levensbeschouwingen. De ene mens heeft een korter lontje of reageert impulsiever als de ander. Dat zie je ook met de stoeptegel, de ene neemt ze snel in de hand, de ander loopt rustig een straatje om. Heeft m.i. geen fluit te maken met achterliggende beschouwingen van welke aard ook.
De enige wijze woorden in deze draad tot nu toe.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door Piebe Paulusma »

Het is onzin om te stellen dat gelovigen banger zijn voor de dood dan atheïsten, want geen mens heeft na kunnen vertellen wat ons hierna te wachten staat. Ook de gelovige weet niets zeker en kan slechts hopen op wat hierna komt en dat hij of zij er deel van mag uitmaken. Beschouw het als wedden op een paard en afwachten tot de race gelopen is. Indien het winnende paard de islam is splijt de hel zich wijd open voor de christen die Allah deelgenoten heeft toegekend, maar de jood en de atheïst gaan vrijuit. Indien het winnende paard het jodendom is heeft de christen ook een probleem, maar de atheïst en de moslim zijn 'de rechtvaardigen onder de volken. Indien het winnende paard het christendom is, is er nog hoop voor de jood, de atheïst en de moslim indien die zich bekeert.

Kortom, de christen moet de meest lastige keuze maken die in alle gevallen consequenties heeft aan het eind van de rit.

Indien je twijfelt en je kansen liever spreidt, is atheïsme een veilige keus.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door Piebe Paulusma »

Snelheid schreef: 16 dec 2021, 11:39
peda schreef: 16 dec 2021, 11:26 Ook atheisten kunnen fel tekeer gaan, wanneer hun overtuiging in twijfel getrokken wordt of in hun ogen geridiculiseerd wordt. Daar zie ik eerder persoonlijkheden achter zitten als geloofs- of levensbeschouwingen. De ene mens heeft een korter lontje of reageert impulsiever als de ander. Dat zie je ook met de stoeptegel, de ene neemt ze snel in de hand, de ander loopt rustig een straatje om. Heeft m.i. geen fluit te maken met achterliggende beschouwingen van welke aard ook.
De enige wijze woorden in deze draad tot nu toe.
Het heeft ook te maken met het feit dat je van bepaalde gebruikers helaas al weet dat inhoudelijk reageren geen enkele zin heeft.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door MagereHein »

Hoewel geloven in een god emotioneel kan zijn, staan emotie(controle) en geloof los van elkaar.
Je hebt angstige atheïsten, angstige godsgelovigen. Atheïsten die de dood accepteren, gelovigen die de dood accepteren.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door Snelheid »

Piebe Paulusma schreef: 16 dec 2021, 11:52
Snelheid schreef: 16 dec 2021, 11:39

De enige wijze woorden in deze draad tot nu toe.
Het heeft ook te maken met het feit dat je van bepaalde gebruikers helaas al weet dat inhoudelijk reageren geen enkele zin heeft.
Inderdaad; voorts de echte Christen is zeker van zijn/haar zaak en weten als ze hier vertrekken naar het Eeuwig Vaderland gaan,beter kan niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Vreugdevol
Berichten: 1290
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door Vreugdevol »

Piebe Paulusma schreef: 16 dec 2021, 11:49 (Knip) want geen mens heeft na kunnen vertellen wat ons hierna te wachten staat. Ook de gelovige weet niets zeker (knip)
ik weet wel zeker Piebe, Jezus heeft ons verteld wat ons te wachten staat
Piebe Paulusma schreef: 16 dec 2021, 11:49 Indien je twijfelt en je kansen liever spreidt, is atheïsme een veilige keus.
De waarheid veranderd niet hoor, door atheïst te worden. :) (Dat geld andersom net zo)
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door Piebe Paulusma »

Snelheid schreef: 16 dec 2021, 11:56
Piebe Paulusma schreef: 16 dec 2021, 11:52
Het heeft ook te maken met het feit dat je van bepaalde gebruikers helaas al weet dat inhoudelijk reageren geen enkele zin heeft.
Inderdaad; voorts de echte Christen is zeker van zijn/haar zaak en weten als ze hier vertrekken naar het Eeuwig Vaderland gaan,beter kan niet.
Tja daar denk ik toch wat anders over, ik leef nu en mijn dood is geen afkoopsom voor iets beters.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door MagereHein »

Vreugdevol schreef: 16 dec 2021, 11:57
Piebe Paulusma schreef: 16 dec 2021, 11:49 (Knip) want geen mens heeft na kunnen vertellen wat ons hierna te wachten staat. Ook de gelovige weet niets zeker (knip)
ik weet wel zeker Piebe, Jezus heeft ons verteld wat ons te wachten staat
Vergeet Mohammed niet.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door Piebe Paulusma »

Vreugdevol schreef: 16 dec 2021, 11:57
Piebe Paulusma schreef: 16 dec 2021, 11:49 (Knip) want geen mens heeft na kunnen vertellen wat ons hierna te wachten staat. Ook de gelovige weet niets zeker (knip)
ik weet wel zeker Piebe, Jezus heeft ons verteld wat ons te wachten staat
Piebe Paulusma schreef: 16 dec 2021, 11:49 Indien je twijfelt en je kansen liever spreidt, is atheïsme een veilige keus.
De waarheid veranderd niet hoor, door atheïst te worden. :) (Dat geld andersom net zo)
Dan weet jij meer dan ik, mij past bescheidenheid want mijn zonden zijn vele. Dus ik geniet nu en hoop dat ik mag blijven in het eeuwige Jeruzalem. ;)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door Piebe Paulusma »

MagereHein schreef: 16 dec 2021, 12:12
Vreugdevol schreef: 16 dec 2021, 11:57 ik weet wel zeker Piebe, Jezus heeft ons verteld wat ons te wachten staat
Vergeet Mohammed niet.
Die ben ik niet vergeten en heb hem bestudeerd. Voor een christen loopt het slecht af want Allah deelgenoten toekennen is de grootste zonde binnen de islam, erger dan moord.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door MagereHein »

Robert Frans schreef: 16 dec 2021, 10:59
hopper schreef: 16 dec 2021, 10:33Ik schreef meer controle. Wat niet wil zeggen dat alle atheïsten met hun emoties kunnen omgaan. Maar betreffende de dood (angst voor de dood) zijn ze standvastiger. Ze accepteren dat er niets is na de dood. Denken ze er anders over, dan zijn ze geen atheïst.
Strikt genomen hoeft dat laatste niet het geval te zijn. Een atheïst hoeft alleen maar niet in God of in goden te geloven om atheïst te blijven. Hij kan dus prima in een hiernamaals of een voortzetting van het leven na de dood geloven, die echter niet door God of door goden wordt bestierd en dus ook door de of de eigen natuurwetten is ontwikkeld en daaraan is onderworpen.
Zo kan een theïst ook prima in God of in goden geloven, maar niet in een hiernamaals, ofwel een leven of bewustzijn na de dood.
Doe mij dan maar een bewust kwantumveld. Lijkt hier ook wel aftrek te vinden.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Vreugdevol
Berichten: 1290
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door Vreugdevol »

MagereHein schreef: 16 dec 2021, 12:12
Vreugdevol schreef: 16 dec 2021, 11:57 ik weet wel zeker Piebe, Jezus heeft ons verteld wat ons te wachten staat
Vergeet Mohammed niet.
?
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door MagereHein »

Laatst gewijzigd door MagereHein op 16 dec 2021, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day