Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door Mullog »

Piebe Paulusma schreef: 17 dec 2021, 14:33
callista schreef: 17 dec 2021, 12:44 De enige zekerheid in het leven is de dood....
Dus probeer er in het leven er iets van te maken......
Waarom zou je als je toch dood gaat? :shock:
Ik weet niet of je weleens om je heen gekeken hebt maar gemiddeld in Nederland ben je toch mooi een jaar of 80 bezig. Voor God is dat misschien een oogwenk maar voor mij als mens is dat toch wel voldoende tijd om te investeren in het leven en er iets moois van te maken.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door Piebe Paulusma »

Mullog schreef: 17 dec 2021, 16:22
Piebe Paulusma schreef: 17 dec 2021, 14:33
Waarom zou je als je toch dood gaat? :shock:
Ik weet niet of je weleens om je heen gekeken hebt maar gemiddeld in Nederland ben je toch mooi een jaar of 80 bezig. Voor God is dat misschien een oogwenk maar voor mij als mens is dat toch wel voldoende tijd om te investeren in het leven en er iets moois van te maken.
Ik ben blij dat je er zo over denkt hoor maar ik speel even advocaat van de duivel omwille van de discussie.

Puur egoïstisch bezien - wat jij in principe kan zijn aangezien je geen verantwoording hoeft af te leggen - jij kan om je eigen leven zo mooi mogelijk te maken, wel heel graag rijk willen zijn in materie desnoods over de ruggen van anderen. Een volmaakte christen zou al zijn bezittingen verkopen en het geld aan de armen schenken.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door Mullog »

Piebe Paulusma schreef: 17 dec 2021, 16:29
Mullog schreef: 17 dec 2021, 16:22
Ik weet niet of je weleens om je heen gekeken hebt maar gemiddeld in Nederland ben je toch mooi een jaar of 80 bezig. Voor God is dat misschien een oogwenk maar voor mij als mens is dat toch wel voldoende tijd om te investeren in het leven en er iets moois van te maken.
Ik ben blij dat je er zo over denkt hoor maar ik speel even advocaat van de duivel omwille van de discussie.

Puur egoïstisch bezien - wat jij in principe kan zijn aangezien je geen verantwoording hoeft af te leggen - jij kan om je eigen leven zo mooi mogelijk te maken, wel heel graag rijk willen zijn in materie desnoods over de ruggen van anderen. Een volmaakte christen zou al zijn bezittingen verkopen en het geld aan de armen schenken.
Die vraag heb ik eerder gehad en ik ben het niet met je eens. Ik heb mijn eigen geweten waar ik zelf verantwoording aan moet afleggen. Ik heb geen hogere macht waar ik even langs kan om vergeving te vragen. Van oorsprong RKK kon ik nogal makkelijk te biecht maar dat is er niet meer bij. En mijn geweten maakt het mij niet makkelijker in deze. Daarenboven heb ik genoeg christelijken van diverse pluimage gezien die het hele verantwoordingsprincipe met het grootste gemak aan hun laars lapten. En daar, niks menselijks was ze vreemd, de meest vreemde argumentatie aan plakten om zichzelf te rechtvaardigen.

En ik begrijp dat jij geen volmaakte christen bent gezien dat je nog de mogelijkheid hebt op dit forum te reageren wat betekent dat je een desktop, laptop, tablet of telefoon bezit ;)

Maar om wat voor reden je reageert, het is toch goed om in gesprek te zijn?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 17 dec 2021, 10:58
Zolderworm schreef: 17 dec 2021, 07:22
Ik heb een paar weken geleden nog een uittreding gehad.
Het was een beetje bizar. We zouden met de kleinzoon van m'n vriendin een dagje naar de dierentuin gaan. En omdat dat handig is als je een dagje uitgaat, sliep ik de nacht daarvoor bij m'n vriendin. En zo ook haar kleinkind van zes.
Die was natuurlijk om plusminus zes uur 's morgens al wakker en liep onze slaapkamer binnen. Of hij bij ons in bed mocht?

Even later lag hij tussen ons in. Ik sliep intussen gewoon door, maar hoorde wel alles. Ik bevond mij eigenlijk in een toestand tussen waken en slapen in. Ideaal voor uittredingen uit het lichaam.
[....]
Ik zag echter ook nog iemand anders. Er lag een man naast mijn slaapplek op de vloer. Hij was gekleed. Het leek me een soort outfit uit de beginjaren van de twintigste eeuw. Een beetje een dikke wollige broek en een jasje. Bruine en okeren tinten.
In ieder geval vond ik dat ik die man moest wegjagen. Vraag ne niet waarom. Maar hij moest weg. Ik deed dat eerder met gebaren dan met woorden. Maar hij vertrok ogenblikkelijk. Het kostte geen moeite.
Achteraf weet ik echt niet wie ik heb weggejaagd. En ook niet waarom precies.
Denk je dat het eventueel te maken heeft gehad met het beschermen van de jongen of zoiets?
N.a.v. van wat de jongen misschien gezegd heeft?
Hij had het vroeger wel over een "voorouder". Waarschijnlijk zag hij die.
In het huis waar hij eerst woonde sliep hij vaak 's nachts slecht. Toen zag hij misschien ook van alles. Er schijnen ook nare dingen in die flat te zijn gebeurd. Nu wonen ze ergens anders.
Toen ik weer terug was in m'n lichaam was ik ook gelijk wakker.
Maar voelde je je toen de hele dag niet heel vreemd en wat afwezig?
M.a.w. had het ook invloed op dat dagje dierentuin b.v.?
Nee, daar had ik geen last van.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door Zolderworm »

J-W schreef: 17 dec 2021, 13:15
Zolderworm schreef: 17 dec 2021, 09:26
Ook ik ben bijzonder nuchter. Dat is wat iedereen over mij zegt. Maar ook jij hebt soms vreemde ervaringen?
Wat ik nog wel eens meemaak is dat wanneer ik 's morgens de wekkerklok in de gaten houd om er op tijd uit te gaan, ik ben dan dus wakker, maar dat mijn droom nog gewoon doorgaat. Klinkt raar maar is verklaarbaar, de verschillende hersengedeeltes schijnen niet altijd gelijktijdig wakker te worden. Misschien dat bij mij dat tijdsverschil wat groter is dan bij de gemiddelde slaper. Ook lijkt het bij het ouder worden vaker voor te komen dan vroeger. Dat is de enige "vreemde" ervaring die ik kan bedenken, duurt hooguit een paar minuten en is op zich wel grappig. Op het randje van de mogelijkheid de droom te kunnen bijsturen.
Ja, dat lijkt me niet te maken te hebben met een uittreding. Heb je misschien soms ook last van slaapparalyse?
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door Piebe Paulusma »

Mullog schreef: 17 dec 2021, 16:36
Piebe Paulusma schreef: 17 dec 2021, 16:29
Ik ben blij dat je er zo over denkt hoor maar ik speel even advocaat van de duivel omwille van de discussie.

Puur egoïstisch bezien - wat jij in principe kan zijn aangezien je geen verantwoording hoeft af te leggen - jij kan om je eigen leven zo mooi mogelijk te maken, wel heel graag rijk willen zijn in materie desnoods over de ruggen van anderen. Een volmaakte christen zou al zijn bezittingen verkopen en het geld aan de armen schenken.
Die vraag heb ik eerder gehad en ik ben het niet met je eens. Ik heb mijn eigen geweten waar ik zelf verantwoording aan moet afleggen. Ik heb geen hogere macht waar ik even langs kan om vergeving te vragen. Van oorsprong RKK kon ik nogal makkelijk te biecht maar dat is er niet meer bij. En mijn geweten maakt het mij niet makkelijker in deze. Daarenboven heb ik genoeg christelijken van diverse pluimage gezien die het hele verantwoordingsprincipe met het grootste gemak aan hun laars lapten. En daar, niks menselijks was ze vreemd, de meest vreemde argumentatie aan plakten om zichzelf te rechtvaardigen.
Kennelijk kom je de gewetenloze mens in beide kampen tegen. Ik weiger het dicht te schroeien.
Mullog schreef: 17 dec 2021, 16:36En ik begrijp dat jij geen volmaakte christen bent gezien dat je nog de mogelijkheid hebt op dit forum te reageren wat betekent dat je een desktop, laptop, tablet of telefoon bezit ;)
Verre van volmaakt, bleef het maar bij de punten die jij noemt! :lol:
Mullog schreef: 17 dec 2021, 16:36Maar om wat voor reden je reageert, het is toch goed om in gesprek te zijn?
In dit geval ja!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
J-W
Berichten: 2289
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door J-W »

Zolderworm schreef: 17 dec 2021, 17:07
J-W schreef: 17 dec 2021, 13:15

Wat ik nog wel eens meemaak is dat wanneer ik 's morgens de wekkerklok in de gaten houd om er op tijd uit te gaan, ik ben dan dus wakker, maar dat mijn droom nog gewoon doorgaat. Klinkt raar maar is verklaarbaar, de verschillende hersengedeeltes schijnen niet altijd gelijktijdig wakker te worden. Misschien dat bij mij dat tijdsverschil wat groter is dan bij de gemiddelde slaper. Ook lijkt het bij het ouder worden vaker voor te komen dan vroeger. Dat is de enige "vreemde" ervaring die ik kan bedenken, duurt hooguit een paar minuten en is op zich wel grappig. Op het randje van de mogelijkheid de droom te kunnen bijsturen.
Ja, dat lijkt me niet te maken te hebben met een uittreding. Heb je misschien soms ook last van slaapparalyse?
Nee, ik weet niet meer of die vraag ook in de coronaprikvragenlijst werd gesteld want daar was alles nee, nee, nee. Een voorrecht wat ik iedereen gun.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door Zolderworm »

J-W schreef: 17 dec 2021, 18:48
Zolderworm schreef: 17 dec 2021, 17:07
Ja, dat lijkt me niet te maken te hebben met een uittreding. Heb je misschien soms ook last van slaapparalyse?
Nee, ik weet niet meer of die vraag ook in de coronaprikvragenlijst werd gesteld want daar was alles nee, nee, nee. Een voorrecht wat ik iedereen gun.
Er zijn ook dingen "ja". Of de informatie met het RIVM gedeeld mag worden bijvoorbeeld.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1830
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Hebben atheïsten meer controle over hun emoties dan gelovigen ?

Bericht door Yours »

Het nu volgende is bedoeld als een positieve insteek ten aanzien van het leren omgaan met emoties.

Elders schreef ik:
Yours schreef: 15 feb 2022, 08:51 Het is dan ook zaak om emoties te leren beheersen en in liefde te transformeren.
Dat in liefde transformeren kan ik doen door er ‘naar te kijken’: Wat doet dit met me? Wat laat mij dit eventueel doen? En wil ik dat (echt)?

Als je dan beseft dat wat je wilt zeggen/doen niet strookt met waar jij als mens voor staat, kun je het doen verdwijnen. Dan sta je uiteindelijk neutraal ten opzichte van degene die je dat zou willen zeggen/aan zou willen doen. En vervolg je in vrede je eigen levenspad.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens