De aard van gewaarzijn

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

De aard van gewaarzijn

Bericht door hopper »

https://www.vrolijkverlicht.nl/index.ph ... gewaarzijn
Gewaarzijn is de stille onveranderlijke achtergrond waarin alle veranderingen van het bewustzijn worden opgemerkt. Het is moeiteloos altijd aanwezig, maar het kan niet worden gekend omdat je het bent. Het is geen ervaring, maar datgene wat elke ervaring opmerkt. Het is altijd al het geval, zelfs voordat het gerealiseerd wordt.
Gewaarzijn kan niet gekend worden binnen het dagbewustzijn. Maar in de 'inkering' is het incidenteel mogelijk. (Kom ik op terug)
Je oorspronkelijke natuur, dat wat je werkelijk bent, is in elk moment dit open gewaarzijn. Er is verder geen speciale inspanning voor nodig, er is niet iets wat je nog zou moeten begrijpen voordat het kwartje kan vallen.
Belangrijk om te weten. Iedere poging om gewaarzijn te begrijpen is nutteloos. Je hoeft er ook niks voor te doen, het is in ieder mens aanwezig.
Toch valt het te begrijpen, maar niet middels het denken.
Dit volstrekt lege gewaarzijn heeft geen fysieke kenmerken, heeft geen locatie in tijd of ruimte.
Door dit gewaarzijn te zijn komt er begrip van 'eeuwigheid'. Tijd en ruimte zijn er immers afwezig. Je bént de afwezigheid van tijd en ruimte.
Hoewel het volkomen leeg is, inhoudsloos, is het toch in staat tot kennen. Er is geen verschil tussen het vermogen tot kennen en dat wat gekend wordt; dat is één ononderbroken veld zonder verschillende delen of functies.
Het is de leegte welke kennend is. En wat kent het dan? Alles wat in tijd en ruimte verschijnt. Daar is het op gericht.
En hier "kom ik terug op de inkering". Wie zijn eigen bewustzijn leert kennen, kent ook die 'gerichtheid'.
Richt je je niet op ruimte en tijd, dan kom je terecht in gewaarzijn : zuivere kennendheid van 'jezelf' buiten ruimte en tijd.
En dus ook buiten de persoon die je meent te zijn.....
Het is al misleidend om het een naam als gewaarzijn te geven omdat het nog lijkt te impliceren dat het een gewaarzijn van iets is – of dat nu denken, voelen, het lichaam of de wereld is. Maar het is het licht achter het licht, de stilte achter de stilte.
Klopt. Gewaarzijn 'licht op' achter het waarnemingslicht. (Je weet wel, het licht wat schijnt in de duisternis)
Gewaarzijn ligt nog voorbij het getuige-zijn; het is het oplossen van de dualiteit tussen een waarnemend subject en waargenomen objecten.

Het getuige-zijn is de toestand in de dagdagelijkse realiteit. (Als mogelijkheid, je moet de getuige wel laten ontwaken) Gewaarzijn ligt dieper binnen bewustzijn.
Gewaarzijn is leeg, en toch kunnen alle vormen er in verschijnen. Als je wilt weten hoe het er uit ziet; kijk om je heen.
Kijk naar een willekeurig object en je bent er al. Het lege gewaarzijn vult zich met desbetreffende object. Je doet de hele dag niks anders!
(Gechargeerd natuurlijk, de meeste mensen zijn zich niet bewust van het waarnemen.)
Iedere manifestatie wordt herkend als perfect, schitterend, open, helder, spontaan verschijnend, spontaan verdwijnend. Alles wat er in verschijnt is precies zoals het moet zijn.
!!!!!! Iedere manifestatie is perfect, schitterend, open, helder, spontaan verschijnend, spontaan verdwijnend. Als ik een reactie van jullie lees is die ook perfect, schitterend, open, helder, spontaan verschijnend, spontaan verdwijnend! Ook als in die reactie @Hopper afgezeken wordt. Gewaarzijn is zonder oordeel.... (klinkt bekend hè?). Zijn zonder oordeel is dan ook de weg naar gewaarzijn.
Gewaarzijn is de onveranderlijke achtergrond die alle veranderingen opmerkt, die in zekere zin ook is, maar er toch nooit door gedefinieerd of gelimiteerd wordt. Het ligt voorbij de dualiteit van observator en geobserveerde, getuige-zijn en dat waar je getuige van bent, kennend subject en gekend object. Het is intiemer dan intiem, meer dichtbij dan je meest innerlijke zelf, al aanwezig voor het besef van aanwezig zijn.
Amen!
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: De aard van gewaarzijn

Bericht door Leon »

Gewaarzijn is zonder oordeel is toch juist een oordeel over gewaarzijn? Waarom laat je het niet onbepaald? Waarom moet het vastgelegd worden?
[uit principe ben ik voor principes]
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De aard van gewaarzijn

Bericht door hopper »

Leon schreef: 17 dec 2021, 20:47 Gewaarzijn is zonder oordeel is toch juist een oordeel over gewaarzijn? Waarom laat je het niet onbepaald? Waarom moet het vastgelegd worden?
In gewaarzijn schouw je wat 'is' en niet wat je er van vindt. Zelfkennis kan jou leren die 2 zaken (schouwen en denken) van elkaar te scheiden omdat het twee verschillende functies zijn binnen de geest. De denker is degene die oordeelt, gewaarzijn schouwt slechts.

Geen grotere hulp binnen jouw leven dan gewaarzijn wat aan het denken vooraf gaat en wat moeiteloze presentie is.
Binnen het getuige-zijn in het dagbewustzijn kijkt gewaarzijn mee met al jouw acties zonder oordeel!
Als dat geen mooi onzichtbaar vriendje is, dan weet ik het ook niet meer.
Je hebt de hele dag gewaarzijn bij je dat jou niet oordeelt, hoe raar je ook doet.
En het mooiste ontdek je later pas: je bent het zelf!

En nog mooier is: gewaarzijn in mij is precies hetzelfde als in jou. Je hoeft er niet in te geloven, want het is er al. Je weet het alleen niet......
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De aard van gewaarzijn

Bericht door hopper »

In het getuige-zijn binnen het dag-bewustzijn neem je jezelf waar alsof je een ander bent.
Dat is feitelijk de hele clou van het ontwaken uit de 'droomtoestand' waarin de meeste mensen verkeren.
Waarin je jezelf leert dat het 'geestelijke zelf' totaal anders is dan het mannetje of vrouwtje wat rondwandelt.
Het mannetje of vrouwtje is slechts een voertuig voor het geestelijk zelf.

De getuige die naar jou kijkt alsof je een ander bent, bekijkt dit zonder sympathie of antipathie.
Als je zó naar jezelf kunt kijken alsof je een ander bent, dan kijk je naar jezelf zoals je naar een boom in de natuur kijkt: zonder oordeel.
Wat er in werkelijkheid gebeurd is dat je de persoon welke je zelf bent van zijn voetstuk haalt.
En daarmee zijn macht ontneemt.....

Schoonheid komt tot leven, zelfzucht en zelfbeeld sterven.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: De aard van gewaarzijn

Bericht door Leon »

hopper schreef: 18 dec 2021, 23:48
Leon schreef: 17 dec 2021, 20:47 Gewaarzijn is zonder oordeel is toch juist een oordeel over gewaarzijn? Waarom laat je het niet onbepaald? Waarom moet het vastgelegd worden?
In gewaarzijn schouw je wat 'is' en niet wat je er van vindt. Zelfkennis kan jou leren die 2 zaken (schouwen en denken) van elkaar te scheiden omdat het twee verschillende functies zijn binnen de geest. De denker is degene die oordeelt, gewaarzijn schouwt slechts.

Geen grotere hulp binnen jouw leven dan gewaarzijn wat aan het denken vooraf gaat en wat moeiteloze presentie is.
Binnen het getuige-zijn in het dagbewustzijn kijkt gewaarzijn mee met al jouw acties zonder oordeel!
Als dat geen mooi onzichtbaar vriendje is, dan weet ik het ook niet meer.
Je hebt de hele dag gewaarzijn bij je dat jou niet oordeelt, hoe raar je ook doet.
En het mooiste ontdek je later pas: je bent het zelf!

En nog mooier is: gewaarzijn in mij is precies hetzelfde als in jou. Je hoeft er niet in te geloven, want het is er al. Je weet het alleen niet......
Wat schouwen is ten opzichte van denken is moeilijk met stelligheid aan te geven, want dan zit je in het domein van denken. Denken is expliceren, voor jezelf, voor anderen.
[uit principe ben ik voor principes]
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De aard van gewaarzijn

Bericht door hopper »

Leon schreef: 19 dec 2021, 09:09
hopper schreef: 18 dec 2021, 23:48

In gewaarzijn schouw je wat 'is' en niet wat je er van vindt. Zelfkennis kan jou leren die 2 zaken (schouwen en denken) van elkaar te scheiden omdat het twee verschillende functies zijn binnen de geest. De denker is degene die oordeelt, gewaarzijn schouwt slechts.

Geen grotere hulp binnen jouw leven dan gewaarzijn wat aan het denken vooraf gaat en wat moeiteloze presentie is.
Binnen het getuige-zijn in het dagbewustzijn kijkt gewaarzijn mee met al jouw acties zonder oordeel!
Als dat geen mooi onzichtbaar vriendje is, dan weet ik het ook niet meer.
Je hebt de hele dag gewaarzijn bij je dat jou niet oordeelt, hoe raar je ook doet.
En het mooiste ontdek je later pas: je bent het zelf!

En nog mooier is: gewaarzijn in mij is precies hetzelfde als in jou. Je hoeft er niet in te geloven, want het is er al. Je weet het alleen niet......
Wat schouwen is ten opzichte van denken is moeilijk met stelligheid aan te geven, want dan zit je in het domein van denken. Denken is expliceren, voor jezelf, voor anderen.

Daarom dien je het ook persoonlijk te onderzoeken. Schouwen is een bewuste aangelegenheid, wat wil zeggen dat je er weet van hebt.
Het is wel met stelligheid aan te geven, maar niet middels het denken.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De aard van gewaarzijn

Bericht door peda »

hopper schreef: 19 dec 2021, 09:37

Daarom dien je het ook persoonlijk te onderzoeken. Schouwen is een bewuste aangelegenheid, wat wil zeggen dat je er weet van hebt.
Het is wel met stelligheid aan te geven, maar niet middels het denken.
IntuÏtief weten plaatsen boven denkend weten, daarover lopen de visies uiteen. De naturalist zal opmerken dat de hersenen als "" producent "' het intuÏtieve weten opleveren, zodat intuïtief weten geen enkel hoger weten-gezag heeft. De God gelovige zal opmerken dat God het "" Weet-gezag "' heeft en Zijn "" Weet-gezag "" aan de denkende mens heeft geopenbaard. Kortom je wordt het dus opnieuw niet eens en een ieder herhaalt zijn/ haar standpunt.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: De aard van gewaarzijn

Bericht door Leon »

er is ook nog zoiets als ge-weten dat ontstaat bij gewetensnood, en volgens mij een volwaardige manier van weten is, al wordt het vaak niet in dank afgenomen.
[uit principe ben ik voor principes]
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De aard van gewaarzijn

Bericht door peda »

Leon schreef: 19 dec 2021, 11:25 er is ook nog zoiets als ge-weten dat ontstaat bij gewetensnood, en volgens mij een volwaardige manier van weten is, al wordt het vaak niet in dank afgenomen.
De ene beschouwer plaatst het ge-weten onder "' intuÏtief weten, de ander onder "" denk "" weten en nog een ander ziet het als een afzonderlijke tak aan de weten-boom.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De aard van gewaarzijn

Bericht door hopper »

peda schreef: 19 dec 2021, 10:37
hopper schreef: 19 dec 2021, 09:37

Daarom dien je het ook persoonlijk te onderzoeken. Schouwen is een bewuste aangelegenheid, wat wil zeggen dat je er weet van hebt.
Het is wel met stelligheid aan te geven, maar niet middels het denken.
IntuÏtief weten plaatsen boven denkend weten, daarover lopen de visies uiteen. De naturalist zal opmerken dat de hersenen als "" producent "' het intuÏtieve weten opleveren, zodat intuïtief weten geen enkel hoger weten-gezag heeft. De God gelovige zal opmerken dat God het "" Weet-gezag "' heeft en Zijn "" Weet-gezag "" aan de denkende mens heeft geopenbaard. Kortom je wordt het dus opnieuw niet eens en een ieder herhaalt zijn/ haar standpunt.

Consensus mag in dergelijke kwesties dan ook nooit uitgangspunt of doel zijn. Het onderwerp waar we het hier over hebben gaat over ontwaken uit 'de droom'. Dat men binnen de droomtoestand allerlei twisten met elkaar heeft is de droomtoestand eigen.

Jij gaat al weer direct in de van jou bekende naturalisten-modus en tegenwerpingen bedenken. Naturalisten en gelovigen verkeren per definitie in de droomtoestand, anders dan zouden ze zichzelf niet zo noemen.

Gewaarzijn echter is aanwezig in ieder mens, maar omdat het er reeds is vóór de gedachte, merkt men het niet.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De aard van gewaarzijn

Bericht door hopper »

Leon schreef: 19 dec 2021, 11:25 er is ook nog zoiets als ge-weten dat ontstaat bij gewetensnood, en volgens mij een volwaardige manier van weten is, al wordt het vaak niet in dank afgenomen.
Het geweten is er wel, maar deze verkeert in staat van gewetenloosheid bij sommige mensen.
Dus ja, eens dat het volwaardig is. Dus nee, oneens omdat het bij veel mensen gebrekkig ontwikkeld is of zelfs helemaal niet.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De aard van gewaarzijn

Bericht door peda »

hopper schreef: 19 dec 2021, 12:50
peda schreef: 19 dec 2021, 10:37

IntuÏtief weten plaatsen boven denkend weten, daarover lopen de visies uiteen. De naturalist zal opmerken dat de hersenen als "" producent "' het intuÏtieve weten opleveren, zodat intuïtief weten geen enkel hoger weten-gezag heeft. De God gelovige zal opmerken dat God het "" Weet-gezag "' heeft en Zijn "" Weet-gezag "" aan de denkende mens heeft geopenbaard. Kortom je wordt het dus opnieuw niet eens en een ieder herhaalt zijn/ haar standpunt.

Consensus mag in dergelijke kwesties dan ook nooit uitgangspunt of doel zijn. Het onderwerp waar we het hier over hebben gaat over ontwaken uit 'de droom'. Dat men binnen de droomtoestand allerlei twisten met elkaar heeft is de droomtoestand eigen.

Jij gaat al weer direct in de van jou bekende naturalisten-modus en tegenwerpingen bedenken. Naturalisten en gelovigen verkeren per definitie in de droomtoestand, anders dan zouden ze zichzelf niet zo noemen.

Gewaarzijn echter is aanwezig in ieder mens, maar omdat het er reeds is vóór de gedachte, merkt men het niet.
Hallo Hopper,

Ik heb ook niets tegen jouw positie dat het "" intuÏtieve"' weten de enige top positie inneemt.
IntuÏtief weten = gewaar zijn en gaat vóór gedachten ( denken ) uit. Ik ken die positie.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: De aard van gewaarzijn

Bericht door Leon »

hopper schreef: 19 dec 2021, 12:52
Leon schreef: 19 dec 2021, 11:25 er is ook nog zoiets als ge-weten dat ontstaat bij gewetensnood, en volgens mij een volwaardige manier van weten is, al wordt het vaak niet in dank afgenomen.
Het geweten is er wel, maar deze verkeert in staat van gewetenloosheid bij sommige mensen.
Dus ja, eens dat het volwaardig is. Dus nee, oneens omdat het bij veel mensen gebrekkig ontwikkeld is of zelfs helemaal niet.
In het quadrant van het wordende heb je altijd uitersten.

Ik beschouw mijn vorm van weten als werkbaar, maar gevaarlijk ook, omdat je vergeleken wordt met monsters.
[uit principe ben ik voor principes]
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De aard van gewaarzijn

Bericht door hopper »

peda schreef: 19 dec 2021, 12:59
hopper schreef: 19 dec 2021, 12:50


Consensus mag in dergelijke kwesties dan ook nooit uitgangspunt of doel zijn. Het onderwerp waar we het hier over hebben gaat over ontwaken uit 'de droom'. Dat men binnen de droomtoestand allerlei twisten met elkaar heeft is de droomtoestand eigen.

Jij gaat al weer direct in de van jou bekende naturalisten-modus en tegenwerpingen bedenken. Naturalisten en gelovigen verkeren per definitie in de droomtoestand, anders dan zouden ze zichzelf niet zo noemen.

Gewaarzijn echter is aanwezig in ieder mens, maar omdat het er reeds is vóór de gedachte, merkt men het niet.
Hallo Hopper,

Ik heb ook niets tegen jouw positie dat het "" intuÏtieve"' weten de enige top positie inneemt.
IntuÏtief weten = gewaar zijn en gaat vóór gedachten ( denken ) uit. Ik ken die positie.

Geen top positie. Dat zou suggereren dat 'mijn' positie superieur is.
Gewaarzijn kent nu juist geen kwalificaties. Dus ook niet de kwalificatie 'christelijk', 'homoseksueel' of iets anders.
Het is het denken wat kwalificeert (oordeelt), gewaarzijn doet dat niet.
De serieuze onderzoeker dient dan ook in zijn eigen denkwereld te zijn.
En daarbij kun je ook niet je eigen denkwereld verwerpen.
Zonder een mening over van alles en nog wat kun je niet bestaan als mens.

Wat wel kan is jezelf leren inzien wat het denken met je doet. Dat is ooit mijn startpunt geweest tientallen jaren terug. Mijn denken veroorzaakte lichamelijk ongemak en niet zo zuinig ook! Denken is een levensgevaarlijke activiteit, maar wat ik hier al eens eerder heb opgemerkt: geef een aap geen geladen geweer. De mens is echter wél een aap met een geladen geweer. Dat geweer heet 'denken'.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De aard van gewaarzijn

Bericht door peda »

Hallo Hopper,

Zonder denken door het leven te kunnen trekken, mij lukt het van geen kant, jou wel. Prima !!
Ik denk zelfs op het toilet. :lol:
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De aard van gewaarzijn

Bericht door Zolderworm »

Ik spreek toch altijd liever van bewustwording. Alhoewel bewustwording een tijdsverloop veronderstelt. Terwijl het ervaren van het verloop van de tijd evenzogoed bewustzijnsinhoud is en secundair aan het bewustzijn op zich is. Dus dan toch maar liever het woord "bewustzijn". Maar bij dat woord is het voor een hoop mensen onduidelijk wat ik bedoel, omdat je met het begrip "bewustzijn" alle kanten uitkunt.
Maar ik heb het niet over denken, want denken is een bewustzijnsfunctie. Bewustwording is als het ware primair aan het denken. Het denken is een vorm waarin de dingen tot de bewustwording komen. Ofte wel intreden in de bewustwording.
Bewustwording is primair aan elke bewustzijnsinhoud. Daarbij is de ervaring van ruimte en tijd evenzogoed bewustzijnsinhoud. Bewustwording is eigenlijk gewoon "er zijn" en niets meer.
Only dead fish go with the flow
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De aard van gewaarzijn

Bericht door hopper »

Zolderworm schreef: 19 dec 2021, 13:53 Ik spreek toch altijd liever van bewustwording. Alhoewel bewustwording een tijdsverloop veronderstelt. Terwijl het ervaren van het verloop van de tijd evenzogoed bewustzijnsinhoud is en secundair aan het bewustzijn op zich is. Dus dan toch maar liever het woord "bewustzijn". Maar bij dat woord is het voor een hoop mensen onduidelijk wat ik bedoel, omdat je met het begrip "bewustzijn" alle kanten uitkunt.
Maar ik heb het niet over denken, want denken is een bewustzijnsfunctie. Bewustwording is als het ware primair aan het denken. Het denken is een vorm waarin de dingen tot de bewustwording komen. Ofte wel intreden in de bewustwording.
Bewustwording is primair aan elke bewustzijnsinhoud. Daarbij is de ervaring van ruimte en tijd evenzogoed bewustzijnsinhoud. Bewustwording is eigenlijk gewoon "er zijn" en niets meer.
Wat jij bewustwording noemt , noemt men in de gangbare spirituele termen 'gewaarzijn'. (Maar dan niet het gewaarzijn van het lichaam uiteraard)

Bewustwording veronderstelt idd een tijdsverloop. En bewustwording is dan ook het bewustwordings-proces zelf. (In deze context)

Bewustzijn is dan weer het bewust zijn van 'iets' buiten je zelf. Je kunt er idd alle kanten mee op omdat mensen het ook in een andere context kunt zetten. Maar binnen de spiritualiteit is bewustzijn zoals hier omschreven.

Door de (algemeen gebruikte) begrippen verstandelijk te begrijpen, begrijp je ook dat 'bewustzijn' op te delen is in een aantal begrippen.