Overal maling aan hebben

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Mart »

Petra schreef: 04 jan 2022, 10:37 Dan hebben jullie vast ook The Push gezien. Maar zo niet; aanrader!

https://youtu.be/doFpACkiZ2Q]Derren Brown: The Push I Official Trailer [HD] I Netflix
Ja, ik ken alles van Li'or Suchard en Derren Brown. Derren experimenteert inderdaad nogal eens met de vraag hoever je mensen kunt manipuleren. Hier een filmpje van iemand die onvrijwillig en zelfs onwetend een aanslag pleegt op Stephen Fry. Hier een truuk die iedereen simpel kan doen om iemand anders de kastanjes voor je uit het vuur te halen 8-). Hier een meisje dat slechts de simpele taak had om iets niet te doen dat ze toch al niet wilde doen om daar ook nog eens £500 mee te verdienen. Makkelijker kan niet, maar desondanks faalde ze. De truuk hierachter is dezelfde als ''Probeer een minuut lang niet aan een roze olifant te denken''. Hoe meer je probeert niet aan een roze olifant te denken, des te meer deze in de gedachten centraal komt te staan. Meestal legt hij zijn truuks uit.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7617
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Petra »

Mart schreef: 05 jan 2022, 19:45
Petra schreef: 04 jan 2022, 10:37 Dan hebben jullie vast ook The Push gezien. Maar zo niet; aanrader!

https://youtu.be/doFpACkiZ2Q]Derren Brown: The Push I Official Trailer [HD] I Netflix
Ja, ik ken alles van Li'or Suchard en Derren Brown. Derren experimenteert inderdaad nogal eens met de vraag hoever je mensen kunt manipuleren.
Owww voor mij was het allemaal nieuw. ik vond het nogal een openbaring om te leren hoe ik/we door mensen met psychologische kennis gemanipuleerd kunt/kunnen worden. Beangstigend zelfs.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Piebe Paulusma »

Petra schreef: 05 jan 2022, 20:32
Mart schreef: 05 jan 2022, 19:45 Ja, ik ken alles van Li'or Suchard en Derren Brown. Derren experimenteert inderdaad nogal eens met de vraag hoever je mensen kunt manipuleren.
Owww voor mij was het allemaal nieuw. ik vond het nogal een openbaring om te leren hoe ik/we door mensen met psychologische kennis gemanipuleerd kunt/kunnen worden. Beangstigend zelfs.
Reclamemakers maken er dankbaar misbruik van.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Mart »

Petra schreef: 05 jan 2022, 20:32Owww voor mij was het allemaal nieuw.
Ik kan me herinneren dat we zo'n viereneenhalf jaar geleden op FT een discussie hadden waar ondermeer bovenstaande video ter sprake kwam.
... ik vond het nogal een openbaring om te leren hoe ik/we door mensen met psychologische kennis gemanipuleerd kunt/kunnen worden. Beangstigend zelfs.
Ja, het kan beangstigend zijn dat we gemanipuleerd kunnen worden. Ethiek, politiek, aankoop van producten, etc., het kan allemaal relatief eenvoudig worden gemanipuleerd. Facebook kan emoties bij de gebruikers manipuleren en is vrij ver gegaan (klik). Of neem manipulatie via digitale marketing, dat zich concentreert op de dramatische mogelijkheden van de digitalisering van de handel om het vermogen van bedrijven om consumenten op persoonlijk niveau te beïnvloeden, te vergroten. Opkomende technologieën en technieken stellen bedrijven in toenemende mate in staat om de irrationaliteit en kwetsbaarheid van consumenten uit te buiten. En dan zijn er nog de ''dark patterns'' (klik) om mensen dingen te laten doen die ze helemaal niet van plan waren, zoals de vermomde advertenties van Google. Truuks als de damning ddmission (zeg eerst iets negatiefs over hetgeen je aan wilt prijzen zodat de rest van de claims geloofd wordt), Skinner Box Marketing, de kracht van standaardinstellingen, negatieve opties standaard aanzetten, etc., opereren allemaal in het grijze gebied tussen overtuigen en manipuleren. Het komt ook veel voor in de internationale politiek.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7617
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Petra »

Piebe Paulusma schreef: 05 jan 2022, 20:52
Petra schreef: 05 jan 2022, 20:32

Owww voor mij was het allemaal nieuw. ik vond het nogal een openbaring om te leren hoe ik/we door mensen met psychologische kennis gemanipuleerd kunt/kunnen worden. Beangstigend zelfs.
Reclamemakers maken er dankbaar misbruik van.
Helaas niet alleen reclamemakers.. lees Mart maar.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door hopper »

Het is niet opzienbarend dat we gemanipuleerd worden. De Irak-oorlog was gebaseerd op leugens en veel mensen in de VS stonken er in. (Ik ook, maar ik woon niet in de VS). En ongeveer 70% van de republikeinse achterban denkt dat Trump de verkiezingen heeft gewonnen.

Complotdenkers worden weer gemanipuleerd door 'alternatieve' media, die soms rechtstreeks de leugens van het Kremlin over nemen.

De lijst is schier eindeloos. Dat komt omdat de mens over iets beschikt wat altijd tegen hem werkt: geloof.

Moet ik nog schrijven dat miljoenen mensen gemanipuleerd worden door de kerken ? (En moskeeën) Nee he? Mijn punt is zo ook wel duidelijk.

Ik vind het overigens niet beangstigend.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Mart »

hopper schreef: 05 jan 2022, 23:31 Het is niet opzienbarend dat we gemanipuleerd worden. De Irak-oorlog was gebaseerd op leugens en veel mensen in de VS stonken er in. (Ik ook, maar ik woon niet in de VS).
Inderdaad. En opeens werd terrorisme het ergste dat er bestond, terwijl feitelijk de oorlog tegen het terrorisme, zoals de laatste golfoorlog en de oorlog in Afganistan vele malen erger waren, een veelvoud aan slachtoffers hebben opgelevert en aanzienlijk meer leed, plus ze hebben ISIS gecreëerd. Sinds de terugtrekking van de troepen uit Afganistan hoor ik eigenlijk opvallend weinig over terrorisme.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door hopper »

Mart schreef: 06 jan 2022, 00:23
hopper schreef: 05 jan 2022, 23:31 Het is niet opzienbarend dat we gemanipuleerd worden. De Irak-oorlog was gebaseerd op leugens en veel mensen in de VS stonken er in. (Ik ook, maar ik woon niet in de VS).
Inderdaad. En opeens werd terrorisme het ergste dat er bestond, terwijl feitelijk de oorlog tegen het terrorisme, zoals de laatste golfoorlog en de oorlog in Afganistan vele malen erger waren, een veelvoud aan slachtoffers hebben opgelevert en aanzienlijk meer leed, plus ze hebben ISIS gecreëerd. Sinds de terugtrekking van de troepen uit Afganistan hoor ik eigenlijk opvallend weinig over terrorisme.
Dat hele moslimterrorisme is achteraf een hoax gebleken. Een behoorlijk deel van de westerse bevolking is er in getrapt. Met als gevolg duizenden doden in de moslimlanden en een achterdocht jegens het westen. Een achterdocht die niet geheel onterecht is, zo betrouwbaar zijn we niet.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Piebe Paulusma »

Terrorisme bestrijden met nog meer terrorisme onder de vlag van democratie is de hoge moraal van het Westen. :oops:

Het bewijst overigens wel dat men ook zonder geloof prima oorlogje kan spelen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende