Overal maling aan hebben

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door hopper »

https://www.dehavenloods.nl/nieuws/alge ... kenhuis-ro
Tijdens nieuwjaarsjaarsnacht zijn ‘slechts’ twee vuurwerkslachtoffers met oogletsel bij Het Oogziekenhuis Rotterdam binnengebracht. Het letsel is bij beide patiënten niet blijvend. Beide patiënten waren omstander en staken zelf geen vuurwerk af.
De laatste dertien jaar zagen de oogartsen in totaal 2.578 patiënten met 3.118 beschadigde ogen: 1.116 ogen liepen blijvende schade op, 206 ogen werden blind waarvan er 83 niet meer te redden waren en zijn verwijderd. Tijdens de vorige jaarwisseling was 34% van de patiënten omstander en stak zelf dus geen vuurwerk af, maar werd wel slachtoffer.
In Rotterdam heeft het vuurwerkverbod i.i.g. wat opgeleverd. Want laten we wel zijn: de maatschappij moet de kosten dragen van alle vuurwerkslachtoffers. Dat vuurwerkverbod dient sowieso 'voor eeuwig' te blijven. Om ons als maatschappij te beschermen tegen vuurwerk afstekende onverlaten.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7617
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Petra »

Leon schreef: 31 dec 2021, 14:07
Zou er een vaccin zijn tegen “maling hebben aan”?
:lol: 8-)
En zou je er voorstander van zijn om dat vaccin te verplichten ? ;)


Ik houd er helemaal niet van als mensen maling hebben aan.. onze NL Wetgeving en de regels/wetten aan hun laars lappen.
Sterker nog..ik zie het als mijn burgerplicht om mensen op onze wetgeving te wijzen.

Maar goed, ik zag het Messenger ook al schrijven.. als zelfs ministers lak hebben aan de eigen wetten of bij probleemsituaties zoals de toeslagenaffaire dan daalt helaas het vertrouwen in de overheid.
En het gebrek aan vertrouwen in de overheid was ook een belangrijk euvel in het vaccinatie debat: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Leon »

Petra schreef: 02 jan 2022, 11:08
Leon schreef: 31 dec 2021, 14:07
Zou er een vaccin zijn tegen “maling hebben aan”?
:lol: 8-)
En zou je er voorstander van zijn om dat vaccin te verplichten ? ;)


Ik houd er helemaal niet van als mensen maling hebben aan.. onze NL Wetgeving en de regels/wetten aan hun laars lappen.
Sterker nog..ik zie het als mijn burgerplicht om mensen op onze wetgeving te wijzen.

Maar goed, ik zag het Messenger ook al schrijven.. als zelfs ministers lak hebben aan de eigen wetten of bij probleemsituaties zoals de toeslagenaffaire dan daalt helaas het vertrouwen in de overheid.
En het gebrek aan vertrouwen in de overheid was ook een belangrijk euvel in het vaccinatie debat: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?
Ergens denk ik dat de coronavaccinweigeraars bang zijn dat als ze het vaccin niet weigeren ze ook hun vermogen om ergens maling aan te hebben verliezen. Het is een vermogen om ergens maling aan te hebben.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Mart »

Leon schreef: 02 jan 2022, 11:19 Ergens denk ik dat de coronavaccinweigeraars bang zijn dat als ze het vaccin niet weigeren ze ook hun vermogen om ergens maling aan te hebben verliezen. Het is een vermogen om ergens maling aan te hebben.
Dat is zeker een vermogen. Het vetrouwen in de overheid is bijv. enorm afgenomen (klik) -- iets dat op globaal niveau blijkbaar eveneens het geval is. Met jouw woorden: maling tonen tegenover een ''superieur'' die je niet vertrouwt, is lekker, vermeerdert genot en vermindert pijn. Dat is een zeer werkbaar principe.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Leon »

Mart schreef: 02 jan 2022, 11:53
Leon schreef: 02 jan 2022, 11:19 Ergens denk ik dat de coronavaccinweigeraars bang zijn dat als ze het vaccin niet weigeren ze ook hun vermogen om ergens maling aan te hebben verliezen. Het is een vermogen om ergens maling aan te hebben.
Dat is zeker een vermogen. Het vetrouwen in de overheid is bijv. enorm afgenomen (klik) -- iets dat op globaal niveau blijkbaar eveneens het geval is. Met jouw woorden: maling tonen tegenover een ''superieur'' die je niet vertrouwt, is lekker, vermeerdert genot en vermindert pijn. Dat is een zeer werkbaar principe.
maakt je voorspelbaar, ik wacht even andere reacties af.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Mart »

Leon schreef: 02 jan 2022, 12:29
Mart schreef: 02 jan 2022, 11:53
Dat is zeker een vermogen. Het vetrouwen in de overheid is bijv. enorm afgenomen (klik) -- iets dat op globaal niveau blijkbaar eveneens het geval is. Met jouw woorden: maling tonen tegenover een ''superieur'' die je niet vertrouwt, is lekker, vermeerdert genot en vermindert pijn. Dat is een zeer werkbaar principe.
maakt je voorspelbaar, ik wacht even andere reacties af.
Inderdaad is eveneens voorspelbaarheid functioneel, want men weet bij voorbaat wat men aan je heeft aangaande het betreffende issue -- dat is een detail dat die rare, enge, narcistische Trump ons heeft geleerd. Hij pakte onschuldige asielzoekers op, zette ze uit, bouwde inderdaad aan de muur, zette asielzoekers gevangen -- de engerd hield zijn woord, hoe wreed hij ook was. Maar nog hoger dan voorspelbaarheid staat herhaling; het is aantoonbaar correct dat, dankzij herhaling relatief veel mensen uiteindelijk eerder bereid zijn iets te geloven of voor lief te nemen. Dat heeft niet slechts het verleden pijnlijk laten zien, maar eveneens is het hele principe van die irritante reclame er grotendeels op gebaseerd.

Overigens is het vertrouwen in de overheid van 70% daadwerkelijk naar een kleine 30% gegaan (klik) en de gevolgen zijn daadwerkelijk zichtbaar: wie oren heeft hore, want de geschiedenis heeft daadwerkelijk vele malen getoond dat het een zeer functioneel principe is.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door hopper »

Mart schreef: 02 jan 2022, 12:53
Leon schreef: 02 jan 2022, 12:29

maakt je voorspelbaar, ik wacht even andere reacties af.
Inderdaad is eveneens voorspelbaarheid functioneel, want men weet bij voorbaat wat men aan je heeft aangaande het betreffende issue -- dat is een detail dat die rare, enge, narcistische Trump ons heeft geleerd. Hij pakte asielzoekers op, zette ze uit, bouwde inderdaad aan de muur, zette asielzoekers gevangen -- de engert hield zijn woord, hoe wreed hij ook was. Maar nog hoger dan voorspelbaarheid staat herhaling; het is aantoonbaar correct dat, dankzij herhaling relatief veel mensen uiteindelijk eerder bereid zijn iets te geloven of voor lief te nemen. Dat heeft niet slechts het verleden pijnlijk laten zien, maar eveneens is het hele principe van die irritante reclame er grotendeels op gebaseerd.

Overigens is het vertrouwen in de overheid van 70% daadwerkelijk naar een kleine 30% gegaan (klik) en de gevolgen zijn daadwerkelijk zichtbaar en de geschiedenis heeft daadwerkelijk vele malen getoond dat het een zeer functioneel principe is.

Mooi dat je Trump even aanhaalt, want dat is nu precies hoe een democratie ondermijnd wordt. (Ik zal de Godwin maar achterwege laten)

Trump deed en doet niet anders dan het vertrouwen ondermijnen. En omdat hij bij de Republikeinen bij het populistische deel het vertrouwen succesvol ondermijnt geeft het niet-populistische deel van de Republikeinen (De rechts-conservatieven) toe.

De enkele republikein die dan nog tegenwerkt , bijvoorbeeld Liz Cheney, wordt dan weggestemd door collega's.

En om de Godwin dan toch maar wel te gebruiken: Hitler is er in geslaagd om op democratische wijze aan de macht te komen, juist door steun van rechts-conservatieven. Want hij had geen meerderheid. (Bij de laatste verkiezing in de Weimar republiek verloor Hitler zelfs licht meen ik me te herinneren)


Kortom, met het verdwijnen van het vertrouwen openen we de deur voor lieden met duistere bedoelingen. (Herken de patronen)
Dit gezegd hebbende, is het vertrouwen van mij in 'Den Haag' de laatste jaren ook niet toegenomen, maar afgenomen.
Maar toch liever Rutte dan een NederTrump......

En of een NederTrump functioneel is waag ik te betwijfelen.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Mart »

hopper schreef: 02 jan 2022, 13:09 Mooi dat je Trump even aanhaalt, want dat is nu precies hoe een democratie ondermijnd wordt.
Exact. Er bestond en bestaat nauwelijks vertrouwen meer in de overheid, de elite, de multi's, Wallstreet, de media, en Trump was de menselijke molotov cocktail. Dat het een wrede rotzak was die z'n pijlen op de verkeerde minderheid richtte waar geen cent van te halen viel, is irrelevant. Het principe heeft zich vele malen funtioneel getoond.
(Ik zal de Godwin maar achterwege laten)
Had niet gehoeven. Er valt van de hele menselijke geschiedenis veel te leren.
Trump deed en doet niet anders dan het vertrouwen ondermijnen. En omdat hij bij de Republikeinen bij het populistische deel het vertrouwen succesvol ondermijnt geeft het niet-populistische deel van de Republikeinen (De rechts-conservatieven) toe.

De enkele republikein die dan nog tegenwerkt , bijvoorbeeld Liz Cheney, wordt dan weggestemd door collega's.
Trump beloofde wreed te handelen tegenover een minderheid: hij pakte - zoals hij zovaak had herhaald - inderdaad asielzoekers op, zette ze - zoals hij zovaak had herhaald - uit, bouwde - zoals hij zovaak had herhaald - inderdaad aan de muur, zette - zoals hij zovaak had herhaald - asielzoekers gevangen. Ja, de engerd hield zijn woord en mocht wreed zijn, want men heeft de naaste geliefde kennissen, familie en vrienden nou eenmaal meer lief dan de onbekende vreemdeling veraf.
En om de Godwin dan toch maar wel te gebruiken: Hitler is er in geslaagd om op democratische wijze aan de macht te komen, juist door steun van rechts-conservatieven.
Ik heb een afkeer van die man, omdat hij onschuldige mensen vanwege etnische redenen vermoordde en miljoenen onnodig in een oorlog doodde. Vanwege dezelfde reden voel ik aversie tegenover Trump. Ze hadden sipelweg de schuldigen moeten pakken. Maar van hun retoriek en demagogie vol herhaling en toegezegde genoegdoening valt m.i. veel te leren. Niet alleen zij, maar vele malen daarvoor is hetzelfde principe effectief gebleken, vooropgesteld dat het vertrouwen in de huidige macht onderuitgaat en de financiële situatie er langzaam - met pieken en dalen - maar zeker, op achteruit gaat.
Kortom, met het verdwijnen van het vertrouwen openen we de deur voor lieden met duistere bedoelingen. (Herken de patronen)
Heb de patronen lange tijd bestudeerd. Het aanpakken van de piepkleine groep rijken die de helft van de wereld-economie in handen heeft terwijl er wereldwijd tienduizenden onschuldigen van de armoede sterven, mensen uit hun huizen worden gezet en de ondernemer broodnodige inkomsten in moet leveren voor een shutdown omdat er anders een aanzienlijk aantal meer mensen het slachtoffer worden van corona, vind ik een groot goed. Het liefst zouden ze hebben dat we hen met rust lieten, de andere wang toekeerden. Ik heb de kleine dief, rover en moordenaar lief als mezelf, maar voor die 0,001% wens ik hetzelfde lijden en noodlot toe dat ze zovele honderden miljoenen slachtoffers nooit hebben onthouden.
Dit gezegd hebbende, is het vertrouwen van mij in 'Den Haag' de laatste jaren ook niet toegenomen, maar afgenomen.
Prima. Je hoort bij de overgrote meerderheid.
Laatst gewijzigd door Mart op 02 jan 2022, 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef: 02 jan 2022, 12:53
Leon schreef: 02 jan 2022, 12:29

maakt je voorspelbaar, ik wacht even andere reacties af.
Inderdaad is eveneens voorspelbaarheid functioneel, want men weet bij voorbaat wat men aan je heeft aangaande het betreffende issue -- dat is een detail dat die rare, enge, narcistische Trump ons heeft geleerd. Hij pakte onschuldige asielzoekers op, zette ze uit, bouwde inderdaad aan de muur, zette asielzoekers gevangen -- de engerd hield zijn woord, hoe wreed hij ook was. Maar nog hoger dan voorspelbaarheid staat herhaling; het is aantoonbaar correct dat, dankzij herhaling relatief veel mensen uiteindelijk eerder bereid zijn iets te geloven of voor lief te nemen. Dat heeft niet slechts het verleden pijnlijk laten zien, maar eveneens is het hele principe van die irritante reclame er grotendeels op gebaseerd.

Overigens is het vertrouwen in de overheid van 70% daadwerkelijk naar een kleine 30% gegaan (klik) en de gevolgen zijn daadwerkelijk zichtbaar: wie oren heeft hore, want de geschiedenis heeft daadwerkelijk vele malen getoond dat het een zeer functioneel principe is.
De mens is enorm manipuleerbaar, een echt kuddedier. Illusionist Victor Mids toont dat in zijn programma Mindf**k steeds op dolkomische wijze aan.

Bekijk hier een fragment van de oudejaarsuitzending en wees verbijsterd!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Snelheid »

De draad gaat natuurlijk over al maling aan hebben en niet over Trump,Hitler,of Pauls de Boskabouter.
Voorts is het maar goed dat er zijn die overal maling aan hebben dat heeft al ontelbare mensen het leven gered,dus over al maling aan hebben is hoger dan slaafse gehoorzaamheid.
Laatst gewijzigd door Snelheid op 02 jan 2022, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Piebe Paulusma »

Snelheid schreef: 02 jan 2022, 14:59 De draad gaat natuurlijk over al maling aan hebben en niet over Trump,Hitler,of Pauls de Boskabouter.
Voorts is het maar goed dat er zijn die overal maling aan hebben dat heeft al ontelbare mensen het leven gered,dus over al maling aan hebben is hoger dan slaafse gehoorzaamheid.
Klopt en theologisch ook. Ergens staat dat Jahweh niks liever wil dan dat men de boeien doorbreekt.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7617
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Petra »

Leon schreef: 02 jan 2022, 11:19
Petra schreef: 02 jan 2022, 11:08

:lol: 8-)
En zou je er voorstander van zijn om dat vaccin te verplichten ? ;)


Ik houd er helemaal niet van als mensen maling hebben aan.. onze NL Wetgeving en de regels/wetten aan hun laars lappen.
Sterker nog..ik zie het als mijn burgerplicht om mensen op onze wetgeving te wijzen.

Maar goed, ik zag het Messenger ook al schrijven.. als zelfs ministers lak hebben aan de eigen wetten of bij probleemsituaties zoals de toeslagenaffaire dan daalt helaas het vertrouwen in de overheid.
En het gebrek aan vertrouwen in de overheid was ook een belangrijk euvel in het vaccinatie debat: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?
Ergens denk ik dat de coronavaccinweigeraars bang zijn dat als ze het vaccin niet weigeren ze ook hun vermogen om ergens maling aan te hebben verliezen. Het is een vermogen om ergens maling aan te hebben.
Ik denk dat het voor mijzelf vooral om het vermogen gaat om mijn eigen gezonde verstand te gebruiken en me niet te laten meeslepen door de waan van de dag. Scherp onderscheid maken tussen goed onderbouwde meningen; een betrouwbare deugdelijke bron met goeie data of dat nou journalistiek of bijbelwetenschap of whatever betreft, en kletspraat, fake-news, de zoveelste zelfbenoemde (virus) 'deskundige' e.d.
Misstanden aan de kaak stellen is imo dus ook geen maling hebben, maar juist het tegenovergestelde; ook dat is imo een burgerplicht.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Piebe Paulusma »

Petra schreef: 02 jan 2022, 15:07
Leon schreef: 02 jan 2022, 11:19

Ergens denk ik dat de coronavaccinweigeraars bang zijn dat als ze het vaccin niet weigeren ze ook hun vermogen om ergens maling aan te hebben verliezen. Het is een vermogen om ergens maling aan te hebben.
Ik denk dat het voor mijzelf vooral om het vermogen gaat om mijn eigen gezonde verstand te gebruiken en me niet te laten meeslepen door de waan van de dag. Scherp onderscheid maken tussen goed onderbouwde meningen (een betrouwbare deugdelijke bron met goeie data of dat nou journalistiek of bijbelwetenschap betreft) en kletspraat, fake-news e.d.
Misstanden aan de kaak stellen is imo dus ook geen maling hebben, maar juist het tegenovergestelde; ook dat is imo een burgerplicht.
Leon draait slaafse gehoorzaamheid om, terwijl juist de mensen die zich massaal laten vaccineren te vergelijken zijn met kuddedieren.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Snelheid »

Piebe Paulusma schreef: 02 jan 2022, 15:01
Snelheid schreef: 02 jan 2022, 14:59 De draad gaat natuurlijk over al maling aan hebben en niet over Trump,Hitler,of Pauls de Boskabouter.
Voorts is het maar goed dat er zijn die overal maling aan hebben dat heeft al ontelbare mensen het leven gered,dus over al maling aan hebben is hoger dan slaafse gehoorzaamheid.
Klopt en theologisch ook. Ergens staat dat Jahweh niks liever wil dan dat men de boeien doorbreekt.
Inderdaad en niet anders dan dat in tegen stelling tot links en hun politiek correct zijn,daar aan verbonden slaafse gehoorzaamheid onder het mom van burgerplicht.
Hen daar aan dat alles maling hebben redden mensen levens en betrachten rechtvaardigheid............... de boeien los............... en zo is dat.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef: 02 jan 2022, 14:56 De mens is enorm manipuleerbaar, een echt kuddedier. Illusionist Victor Mids toont dat in zijn programma Mindf**k steeds op dolkomische wijze aan.

Bekijk hier een fragment van de oudejaarsuitzending en wees verbijsterd!
Klopt. Ben zelf al vele jaren een groot bewonderaar van Li'or Suchard en Derren Brown die hetzelfde al tijden zeer succesvol doen. Hier legt Derren de psychologie erachter uit nadat hij de acteur Simon Pegg een BMX had laten wensen voor z'n verjaardag. Maar hij doet er nog een schep bovenop: hij heeft Simon Pegg zijn oorspronkelijke intentie ontnomen en vervangen door de gemanipuleerde wens die niet zijn eigen was.
Leon draait slaafse gehoorzaamheid om, terwijl juist de mensen die zich massaal laten vaccineren te vergelijken zijn met kuddedieren.
Daar ben ik het mee eens. Er is moed voor nodig tegen de grote stroom in te gaan en de aversie tegen je te weerstaan, terwijl zich laten vaccineren gewoon iets is dat men vrijwel allemaal doet: meegaan met de kudde. Desondanks zijn er goede indicaties dat het vaccin helpt tegen corona en zijn er gegronde redenen zich te laten vaccineren. Het gaat erom of het verstandig is mee te gaan of niet. Soms is het verstandig, soms is het een groot kwaad.
Petra schreef: 02 jan 2022, 15:07... een betrouwbare deugdelijke bron met goeie data of dat nou journalistiek of bijbelwetenschap ...
Theologie gaat meestal op vele punten in tegen de bijbelwetenschap. Indien je de betrouwbare bronnen zou volgen, zou de bijbelwetenschap inderdaad je referentiekader zijn en niet de theologie. Theologie is doorgaans voor gelovigen.
Laatst gewijzigd door Mart op 02 jan 2022, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door hopper »

Mart schreef: 02 jan 2022, 14:50 Ik heb een afkeer van die man, omdat hij onschuldige mensen vanwege etnische redenen vermoordde en miljoenen onnodig in een oorlog doodde. Vanwege dezelfde reden voel ik aversie tegenover Trump. Ze hadden sipelweg de schuldigen moeten pakken. Maar van hun retoriek en demagogie vol herhaling en toegezegde genoegdoening valt m.i. veel te leren. Niet alleen zij, maar vele malen daarvoor is hetzelfde principe effectief gebleken, vooropgesteld dat het vertrouwen in de huidige macht onderuitgaat en de financiële situatie er langzaam - met pieken en dalen - maar zeker, op achteruit gaat.

Het gaat me om herkennen van patronen en dat 'sjabloneren' op de huidige tijd. Als ik jou begrijp ben je van mening dat de kleine man een 'haat' dient te ontwikkelen tegen de superrijken om hen hun geld af te pakken. Trump en Hitler gebruikten hetzelfde principe: wantrouwen aanwakkeren en ook haat aanwakkeren. Maar we dienen te begrijpen dat zoiets als 'haat' ook een object van haat nodig heeft. In de Weimar republiek was er de dolkstootlegende. Aanvankelijk kregen de 'linksen' de schuld van de verloren oorlog, door de NSDAP werden het niet alleen de 'linksen' die de schuld kregen, maar ook de Joden. Joden en linksen (Bolsjewieken) werden onder de propaganda hetzelfde. Hoe het verder is afgelopen weten we.

Trump is nog niet zo ver dat hij de democratie totaal heeft omvergeworpen. Maar met leugens en propaganda zien we hetzelfde zich herhalen.
Ook nu krijgt 'links' de schuld en 'links' is al snel synoniem met andere ongewenste elementen.
Heb de patronen lange tijd bestudeerd. Het aanpakken van de piepkleine groep rijken die de helft van de wereld-economie in handen heeft terwijl er wereldwijd tienduizenden onschuldigen van de armoede sterven, mensen uit hun huizen worden gezet en de ondernemer broodnodige inkomsten in moet leveren voor een shutdown omdat er anders een aanzienlijk aantal meer mensen het slachtoffer worden van corona, vind ik een groot goed. Het liefst zouden ze hebben dat we hen met rust lieten, de andere wang toekeerden. Ik heb de kleine dief, rover en moordenaar lief als mezelf, maar voor die 0,001% wens ik hetzelfde lijden toe dat ze zovele honderden miljoenen nooit hebben onthouden.
Wat jij wenst en wat er gebeurd stemt nooit overeen. Iedere revolutie vermoordt haar eigen kinderen. Zie Rusland, waar de marxisten de macht grepen. Het duurde niet lang voordat de kleine man (arbeiders en boeren) vermoord werden, in kampen belanden enz. Waar de kleine man de hongerdood stierf (Ukraïne) en waar de kleine man moest vechten tegen die andere dictator in Europa.

En toen de communisten eindelijk vertrokken kwam Rusland in de greep van wild-west kapitalisten die zich de bedrijven en het kapitaal toe-eigenden onder Jeltsin. En sedert 20 jaar is het weer een dictatuur zoals altijd waar de rijken de dienst uit maken. Niks veranderd in 100 jaar....
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Mart »

hopper schreef: 02 jan 2022, 15:39 Het gaat me om herkennen van patronen en dat 'sjabloneren' op de huidige tijd. Als ik jou begrijp ben je van mening dat de kleine man een 'haat' dient te ontwikkelen tegen de superrijken om hen hun geld af te pakken. Trump en Hitler gebruikten hetzelfde principe: wantrouwen aanwakkeren en ook haat aanwakkeren.
Exact. En zij waren niet de enigen; het is een principe dat functioneert en daarmee bruikbaar is.
In de Weimar republiek was er de dolkstootlegende. Aanvankelijk kregen de 'linksen' de schuld van de verloren oorlog, door de NSDAP werden het niet alleen de 'linksen' die de schuld kregen, maar ook de Joden. Joden en linksen (Bolsjewieken) werden onder de propaganda hetzelfde. Hoe het verder is afgelopen weten we.
Klopt. Daarom voel ik aversie tegen beiden: ze pakten onschuldigen aan en vaak op etnische gronden met veel onschuldig leed en onschuldihge slachtoffers tot gevolg. Ze hadden hun wrede giftige pijlen simpel op de schuldigen moeten richten.
... En toen de communisten eindelijk vertrokken kwam Rusland in de greep van wild-west kapitalisten die zich de bedrijven en het kapitaal toe-eigenden onder Jeltsin. En sedert 20 jaar is het weer een dictatuur zoals altijd waar de rijken de dienst uit maken. Niks veranderd in 100 jaar....
Er moet iets gebeuren. Of het goed gaat, zoals tijdens de Franse of Amerikaanse revolutie, de twee oorlogen tegen Duitsland, of dat het verkeerd gaat zoals in Rusland of Duitsland, dat is een gok. Maar het vuur moet opgestookt worden nu er op globaal niveau zoveel wantrouwen tegen regeringen is, er zoveel ontevredenheid is en diepe hekel totaan haat heerst tegen de 0,001%. Het zaadje is gepland, de teerling is geworpen en ik schat dat het na twee decennia zover is dat die 0,001% eindelijk mee mag maken wat zovele honderden miljoenen van hun slachtoffers hebben meegemaakt. Genoegdoening staat op 1, een eventuele oplossing staat slechts op 2.
Laatst gewijzigd door Mart op 02 jan 2022, 15:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Snelheid »

Theologie is doorgaans voor gelovigen.
Nou moeten we hier in de gemeenschap even heel hard lachen.tog noch wat te lachen op deze winter middag. :lol: :lol:

Tja velen weten niet wat theologie is blijkt wel weer, misschien de religieuze niet wetende niet kwalijk te nemen. :?:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Mart »

Snelheid schreef: 02 jan 2022, 15:52
Theologie is doorgaans voor gelovigen.
Nou moeten we hier in de gemeenschap even heel hard lachen.tog noch wat te lachen op deze winter middag. :lol: :lol:

Tja velen weten niet wat theologie is blijkt wel weer, misschien de religieuze niet wetende niet kwalijk te nemen. :?:
De theologie bestudeert de historische bronnen van het geloof, de systematische analyse van het geloof en de christelijke geloofspraktijk. In tegenstelling tot de wetenschap houdt theologie er rekening mee dat in teksten die ze bestudeert mensen ervan blijk geven zich door God aangesproken te voelen en theologie onderscheidt zich doordat deze God en de Bijbel vanuit een gelovig perspectief onderzoeken, ook al mag je als ongelovige eveneens theologie studeren: het gaat uit van het gelovige perspectief.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door hopper »

Mart schreef: 02 jan 2022, 15:50 Klopt. Daarom voel ik aversie tegen beiden: ze pakten onschuldigen aan en vaak op etnische gronden met veel onschuldig leed en onschuldihge slachtoffers tot gevolg. Ze hadden hun wrede giftige pijlen simpel op de schuldigen moeten richten.

Maar kijk naar wat Hitler deed. Hij wees schuldigen aan en pakte die op (Joden en linksen). Daarnaast beloofde hij de kleine man welvaart voor iedereen , hetgeen aanvankelijk ook leek te slagen. (Joop den Uyl was niet de eerste die iedere arbeider een auto beloofde.) Uiteraard zijn wij het er niet mee eens dat de linksen en de Joden de schuldigen waren. Maar toen de moordpartijen en de oorlog eenmaal gaande was, was het niet meer te stoppen.

Trump beloofde de fossiele industrie in stand te houden en import vanuit China tegen te gaan. Al die demagogen werken met een vijandbeeld en een wij/zij verdeling. En altijd worden de gemakkelijkste 'zij' gepakt EN DAT ZIJN ZELDEN SUPERRIJKEN.
Er moet iets gebeuren. Of het goed gaat, zoals tijdens de Franse of Amerikaanse revolutie, de twee oorlogen tegen Duitsland, of dat het verkeerd gaat zoals in Rusland of Duitsland, dat is een gok. Maar het vuur moet opgestookt worden nu er op globaal niveau zoveel wantrouwen tegen regeringen is, er zoveel ontevredenheid is en diepe hekel totaan haat heerst tegen de 0,001%. Het zaadje is gepland, de teerling is geworpen en ik schat dat het na twee decennia zover is dat die 0,001% eindelijk mee mag maken wat zovele honderden miljoenen van hun slachtoffers hebben meegemaakt. Genoegdoening staat op 1, een eventuele oplossing staat slechts op 2.
Precies dat. Als ik aan jouw revolutie mee doe dan staat een eventuele oplossing op plan 2. (Lees: daar komen we nooit aan toe.)

Zo goed ging de Franse revolutie nou ook weer niet. Het ontaarde al snel in chaos en de eerste republiek was al snel ten einde gekomen toen Napoleon alleenheerser werd. Na Napoleon is de monarchie nog weer hersteld, en ons land is zelfs van een republiek een monarchie geworden. Om maar te zwijgen van de vele oorlogen die Napoleon voerde.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Mart »

hopper schreef: 02 jan 2022, 16:11
Mart schreef: 02 jan 2022, 15:50 Klopt. Daarom voel ik aversie tegen beiden: ze pakten onschuldigen aan en vaak op etnische gronden met veel onschuldig leed en onschuldihge slachtoffers tot gevolg. Ze hadden hun wrede giftige pijlen simpel op de schuldigen moeten richten.

Maar kijk naar wat Hitler deed. Hij wees schuldigen aan en pakte die op (Joden en linksen).
Helaas was het overgrote gedeelte van z'n slachtoffers onschuldig: miljoenen joden met al hun kinderen op etnische gronden vermoord; zigeuners en hun kinderen op etnische gronden vermoord, homoseksuelen vanewege hun geaardheid vermoord. Nee, hij had zijn wreedheid op de schuldigen moeten richten.
Uiteraard zijn wij het er niet mee eens dat de linksen en de Joden de schuldigen waren. Maar toen de moordpartijen en de oorlog eenmaal gaande was, was het niet meer te stoppen.
Dat is weer een andere indicatie dat het principe effectief toegepast kan worden -- ook bij een volk dat de grootste filosofen, musici en wetenschappers van zijn eeuw had voortgebracht.
Precies dat. Als ik aan jouw revolutie mee doe dan staat een eventuele oplossing op plan 2.
Ik heb geen plannen. Ik doe m'n best het millieu te verspreiden, het vuur op te stoken en als de eerste tekenen zich aandienen, ga ik ervantussen. Ik weet ook wel dat de joden de grootste kans maken slachtoffer te worden, zoals de gechiedenis al te vaak heeft aangetoond, aangezien zij altijd procentueel de meest succesvolle etnische groep zijn op financieel en wetenschappelijk gebied. Heb niet voor niets Chinees geleerd om ergens naartoe te kunnen.
Zo goed ging de Franse revolutie nou ook weer niet. Het ontaarde al snel in chaos en de eerste republiek was al snel ten einde gekomen toen Napoleon alleenheerser werd. Na Napoleon is de monarchie nog weer hersteld, en ons land is zelfs van een republiek een monarchie geworden. Om maar te zwijgen van de vele oorlogen die Napoleon voerde.
De adel werd onthoofd en de revolutie was een relatief succes, net zoals de Amerikaanse revolutie of de oorlogen tegen Duitsland.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef: 02 jan 2022, 15:13
Piebe Paulusma schreef: 02 jan 2022, 14:56 De mens is enorm manipuleerbaar, een echt kuddedier. Illusionist Victor Mids toont dat in zijn programma Mindf**k steeds op dolkomische wijze aan.

Bekijk hier een fragment van de oudejaarsuitzending en wees verbijsterd!
Klopt. Ben zelf al vele jaren een groot bewonderaar van Li'or Suchard en Derren Brown die hetzelfde al tijden zeer succesvol doen. Hier legt Derren de psychologie erachter uit nadat hij de acteur Simon Pegg een BMX had laten wensen voor z'n verjaardag. Maar hij doet er nog een schep bovenop: hij heeft Simon Pegg zijn oorspronkelijke intentie ontnomen en vervangen door de gemanipuleerde wens die niet zijn eigen was.
Knap hoe Derren Brown de acteur zijn wens zelfs wist te manipuleren, het geeft te denken in hoeverre wij geconditioneerd zijn in wat we wensen. Veel is duidelijk wat je met de paplepel is ingegoten, maar het gedeelte waar we geen weet van hebben is het speelveld van illusionisten en reclamecampagnes. Elk woord in een reclamespot zit vermoedelijk een psychologisch spelletje achter dat je in de winkel ongemerkt een bepaald product doet aanschaffen. De een is vatbaar voor gezonde producten en de ander voor troep, maar allemaal worden we gemanipuleerd.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef: 02 jan 2022, 16:53
Mart schreef: 02 jan 2022, 15:13 Klopt. Ben zelf al vele jaren een groot bewonderaar van Li'or Suchard en Derren Brown die hetzelfde al tijden zeer succesvol doen. Hier legt Derren de psychologie erachter uit nadat hij de acteur Simon Pegg een BMX had laten wensen voor z'n verjaardag. Maar hij doet er nog een schep bovenop: hij heeft Simon Pegg zijn oorspronkelijke intentie ontnomen en vervangen door de gemanipuleerde wens die niet zijn eigen was.
Knap hoe Derren Brown de acteur zijn wens zelfs wist te manipuleren, het geeft te denken in hoeverre wij geconditioneerd zijn in wat we wensen. Veel is duidelijk wat je met de paplepel is ingegoten, maar het gedeelte waar we geen weet van hebben is het speelveld van illusionisten en reclamecampagnes. Elk woord in een reclamespot zit vermoedelijk een psychologisch spelletje achter dat je in de winkel ongemerkt een bepaald product doet aanschaffen. De een is vatbaar voor gezonde producten en de ander voor troep, maar allemaal worden we gemanipuleerd.
Mee eens. Li'or Suchard is zonodig nog enger, zoals hij een hele zaal manipuleert een ster te tekenen (na eerst twee anderen te hebben gemanipuleerd) en ook hij legt aan het eind uit hoe hij het deed: klik.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7617
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Petra »

Dan hebben jullie vast ook The Push gezien. Maar zo niet; aanrader!

https://youtu.be/doFpACkiZ2Q]Derren Brown: The Push I Official Trailer [HD] I Netflix
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Overal maling aan hebben

Bericht door Piebe Paulusma »

Niet gezien, maar mogelijk ga ik kijken, dank voor de tip @Petra!

Overal maling aan hebben vind ik persoonlijk hetzelfde als onverschillig zijn en daar kan ik zelf niet mee leven. Doch als je helemaal nergens maling aan hebt word je ook gek. Zodra je integriteit in het gedrang komt, is het raadzaam maling te hebben aan en weg te wezen. Dat is hoe ik er naar kijk en ik heb deze materie reeds jaren geleden bestudeerd en afgevinkt. Dit is een persoonlijke zaak en valt niet te veralgemeniseren.

Liever stellig er naast zitten dan met alle winden meewaaien. Dát is mijn stellige overtuiging!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende