Het domein van de Liefde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Het domein van de Liefde

Bericht door hopper »

https://ongrond.nl/2022/01/het-domein-van-de-liefde/

Het heeft te maken met egoloosheid. Ik noemde het al in mijn vorige artikel Waarom bestaan mensen eigenlijk? Wie het domein van de Liefde betreedt ontdekt het als een uitdijend universum.

Dit geeft herkenning. Met het wegvallen van het ego, betreedt de mens een geheel nieuw universum.
Met het wegvallen van het ego, vallen de grenzen weg. Achteraf bleek het ego de grens te zijn!
Bevrijd van het ego, dat voelt als een verrukkelijke gewichtloosheid.
Bevrijd zijn van je ego is verrukkelijk, er is geen ego nodig om te kunnen leven. Ergo, zonder gaat veel beter.
Ik kan het iedereen aan raden.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het domein van de Liefde

Bericht door hopper »

https://www.deniecewildschut.nl/liefde- ... van-leven/
Ik denk dat we opgroeien met een onjuist beeld van wat liefde is. Liefde is onze moeder die onze behoeftes bevredigd, wanneer we honger hebben of dorst. Is liefde dan dat wat een ander voor je doet? Natuurlijk niet. Heeft een moeder haar kind lief? Uiteraard. Toch groeien we misschien wel op met een vertekend beeld. Een beeld waarin liefde ‘iemand’ is of ‘iets’ buiten onszelf. We stappen als het ware uit ons lichaam en gaan op zoek, naar iets wat zich o, zo ver bij de waarheid vandaan bevindt.
Zo zien mensen het soms wel. Iemand doet iets voor je en dan noemen we dat 'liefde'.
We verwarren verlangen met liefde.
Dat is wat er gebeurd, we hebben familie, vrienden, misschien een partner. En als die mensen om ons heen onze verlangens bevredigen, dan knorren we tevreden en noemen dat 'liefde'. Maar o wee als een van die geliefden vreemd gaat, als je broer, zus, oom, tante zegt dat ze 'klaar met je is'. Dan is Leiden in last, dan gaan we voorwaarden stellen.
We willen dat onze liefde wordt erkend en we voelen ons liefdeloos wanneer er niemand in de buurt is om ons dat beetje liefde te geven waarnaar we zo smachten.
Herken je dat? Omdat je zelf liefde als ruilhandel ziet ontstaat er wat men 'eenzaamheid' noemt als er niemand is om met jou in liefde te handelen.
Je bent zelf de bron van eenzaamheid. Dan voel je je rot, niemand houdt van me, mééhh.
Liefde is er, altijd en overal waar jij bent. Het straalt uit naar alles en iedereen om je heen en daar is niets voor nodig. Het stroomt, het gebeurt vanzelf. Het is er. Al is er niemand in je buurt die je liefde kan ontvangen of die jou zijn of haar liefde kan geven, toch is er liefde. In jou. Pas wanneer je dát kunt voelen, weet je dat je nooit zonder kunt zijn.
Liefde gebeurd. Moeilijker gaat het niet meer worden. En aangezien liefde niks met jou als persoon van doen heeft, kun je het ook niet kwijtraken of bezitten. Alleen personen (ego's) denken dat.
Je kunt liefde niet vastleggen. Niet door er het woord ‘relatie’ aan te hangen, niet aan een ring, niet in een huwelijk of afspraak. Geen enkel etiket zal de liefde vastleggen en bewaren tot morgen, het zal de liefde slechts doden.
Amen!
We glimlachen naar een man, buiten met zijn hond. We helpen een oudere dame met het dragen van haar boodschapjes. We zien de zon schijnen en voelen ons dankbaar voor dit diepe gevoel van liefde dat ons overspoelt. De regen kan met bakken uit de hemel vallen, maar we hoeven niet naar binnen te vluchten. We kunnen stilstaan en de regen ontvangen, zoals zij is. We kunnen ervaren genieten, want zij hoort er ook bij. Liefde is acceptatie, van de dingen en mensen zoals zij zijn.
Liefde gebeurd in het alledaagse. En is volledig van het 'zelf' af gerichte aandacht. Aandacht voor een ander of iets anders is liefde, liefde kent geen enkel persoonlijk doel. Liefdadigheid met in gedachten goddelijke instemming is geen liefde, maar 'onderhandelen'. Liefde schouwt de dingen zoals ze zijn, zonder oordeel.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Het domein van de Liefde

Bericht door HJW »

hopper schreef: 09 jan 2022, 15:48 https://ongrond.nl/2022/01/het-domein-van-de-liefde/

Het heeft te maken met egoloosheid. Ik noemde het al in mijn vorige artikel Waarom bestaan mensen eigenlijk? Wie het domein van de Liefde betreedt ontdekt het als een uitdijend universum.

Dit geeft herkenning. Met het wegvallen van het ego, betreedt de mens een geheel nieuw universum.
Met het wegvallen van het ego, vallen de grenzen weg. Achteraf bleek het ego de grens te zijn!
Bevrijd van het ego, dat voelt als een verrukkelijke gewichtloosheid.
Bevrijd zijn van je ego is verrukkelijk, er is geen ego nodig om te kunnen leven. Ergo, zonder gaat veel beter.
Ik kan het iedereen aan raden.
Het gaat mij persoonlijk niet om het verlaten van het domein van het ego, maar om het betreden van het domein van de liefde.
Dus niet achterlaten wat niet is, maar intreden in wat wel is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het domein van de Liefde

Bericht door hopper »

HJW schreef: 11 jan 2022, 07:55
hopper schreef: 09 jan 2022, 15:48 https://ongrond.nl/2022/01/het-domein-van-de-liefde/





Dit geeft herkenning. Met het wegvallen van het ego, betreedt de mens een geheel nieuw universum.
Met het wegvallen van het ego, vallen de grenzen weg. Achteraf bleek het ego de grens te zijn!



Bevrijd zijn van je ego is verrukkelijk, er is geen ego nodig om te kunnen leven. Ergo, zonder gaat veel beter.
Ik kan het iedereen aan raden.
Het gaat mij persoonlijk niet om het verlaten van het domein van het ego, maar om het betreden van het domein van de liefde.
Dus niet achterlaten wat niet is, maar intreden in wat wel is.
Ik zie het niet als zwart-wit. De mens die de aandacht op zichzelf richt versterkt zijn ego-bewustzijn. (Wat kan eindigen in narcisme) De mens die zijn aandacht op 'de ander' richt verlaat als vanzelf het domein van het ego maar met behoud van de individualiteit. Liefde veronderstelt een aanvankelijke afstand van elkaar, maar eindigt in een vereniging. Een vereniging waarbij het éne verenigt is in twee (de velen). Uiteindelijk bleek liefde ongedeeldheid in het Ene te zijn terwijl ik toch een van de velen blijf. Ik draag het met me mee zonder waarom.