Cherry picking

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7617
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Cherry picking

Bericht door Petra »

Ik heb dit geknipt uit de reactie van Snappie in een ander topic.
Nou gaat het in dat topic over de vraag wat geloven is, maar je hoeft denk ik helemaal niet te geloven of gelovig te zijn om uit de Bijbel (of andere) religieuze boeken te cherry picken.
Dus in dit topic gaat het niet om de kwestie wat geloven is, maar om de inspiratie!
Die iedereen overal vandaan zou kunnen halen, dus ook uit de Bijbel.
Dat ook niet christenen dat doen zou je als christen kunnen afkeuren, maar ook kunnen toejuichen.

Hoe denken jullie daarover ?



"Ik doe vrolijk aan cherry picking van de Bijbel, andere boeken, films of whatever. Gewoon wanneer het matcht met mijn overtuiging"
schrijft zij.
Cherry picking... gewoon omdat het goed voelt, dat is toch prachtig! Is mijn gedachte.
Het heeft ook mijn voorkeur; overal het Goeie uithalen.

Hoe denken jullie daarover ?

Petra schreef: 06 feb 2022, 10:01
snappie schreef: 06 feb 2022, 09:38
Het leuke van mijn Bijbelgeloof was dat ik een opening in de Bijbel zelf vond: Romeinen 12:3 zegt dat je jezelf niet hoger moet aanslaan dan je aan jezelf kunt verantwoorden. Dat je verstandig over jezelf moet denken, in overeenstemming met het geloof/maatstaf wat je hebt.
Dus alles in de Bijbel (en daarbuiten) waar ik niet in geloof daar hoef ik niets mee.
De schepping, Adam en Eva ingeruild voor de E.T. De wonderen niet letterlijk nemen maar er een eventuele boodschap uithalen.
Discriminatie van geaardheid, ras en sekse verwerpen want ik geloof in gelijkheid.
Barbaarse straffen, not done. Over de Bijbel: alle spreken over boven komt van beneden, ook de uitspraak dat iets van boven komt. (Harry Kuitert) Leerstellingen ... alleen wanneer ik het er van harte mee eens ben.
Daar heb ik geen Bijbel voor nodig, want waar ik in geloof kan ik in mezelf vinden.
Ik geloof pas in iemand als hij/zij de eigenschappen heeft waar ik in geloof, dus zo'n persoon moet integer zijn.
Ik geloof best wel in Jezus omdat hij op mij overkomt als iemand die een hekel heeft aan schijnheiligheid, het voor de underdog opnam enzo.
Het maakt mij niet veel uit of hij wel of niet echt bestaan heeft, het gaat er meer om waar hij voor staat.
Ik doe vrolijk aan cherry picking van de Bijbel, andere boeken, films of whatever. Gewoon wanneer het matcht met mijn overtuiging.
Mooie post Snappie ! :flower1:
Ik ben nooit gelovig geweest maar denk wel op ong. dezelfde lijn.
Volgens mij zou cherry picking in een positief daglicht moeten staan. Daar probeer ik dan ook vaak een lans voor te breken, zo ook in dit topic: MRB; Multiple-Religious-Belonging

Hier wordt het mixen en matchen genoemd, maar volgens mij wordt zo ongeveer hetzelfde bedoeld als cherry picking. Lees die TS maar eens, ik denk dat je je daar best wel in kan vinden.
Het topic zit nog op slot zie ik, ik ga een nieuw frips en fruitig ;) cherry topic maken !
Laatst gewijzigd door Petra op 06 feb 2022, 10:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10115
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door Messenger »

Ik doe altijd aan cherrypicking omdat het nu eenmaal zo is, dat je nooit volledig kan vertrouwen op een boek. Hoe mooi het ook kan zijn, er staan altijd wel dingen in waar ik het niet mee eens ben of die ik anders bezie.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Cherry picking

Bericht door Leon »

Cherry picking is eigenlijk een negatief begrip van jouw persoonlijke voorkeur de voorkeur geven boven de eerlijke keuze. Bijvoorbeeld bij aannemen personeel, een soort nepotisme etc.

Dat dit nu positief gebracht wordt verbaast me dus. Alsof vals spel ineens fair play kan worden.

Het is eigenlijk tergend dat mensen dit doen, en zeker als er dan nog leuk over gedaan wordt.

Maar goed, ik begrijp dat als je een roze bril opzet dit soort dingen wel kunnen.
[uit principe ben ik voor principes]
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door hopper »

In de bijbel is het sowieso kersen plukken, omdat de bijbel zichzelf zo her en der tegenspreekt.
Zelf negeer ik volkomen alles wat historisch is omdat het bol staat van seksisme, rechtsextremisme, homofobie e.d.
Hetgeen weer volstrekt diametraal staat op wat Jezus leerde.

Daarom zegt het begrip 'christen' ook niks. Ik ken christenen die volstrekt tegengestelde opvattingen hebben aan elkaar.
Een hardliner uit de Bible Belt of een daadwerkelijk volger van Jezus is een wereld van verschil.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door hopper »

Leon schreef: 06 feb 2022, 10:38 Cherry picking is eigenlijk een negatief begrip van jouw persoonlijke voorkeur de voorkeur geven boven de eerlijke keuze. Bijvoorbeeld bij aannemen personeel, een soort nepotisme etc.

Dat dit nu positief gebracht wordt verbaast me dus. Alsof vals spel ineens fair play kan worden.

Het is eigenlijk tergend dat mensen dit doen, en zeker als er dan nog leuk over gedaan wordt.

Maar goed, ik begrijp dat als je een roze bril opzet dit soort dingen wel kunnen.
Ik doe zelf ook aan cherry picking en lever tegelijkertijd commentaar op anderen die aan cherry picken doen.
Cherry picken is negatief noch positief. Immers: iedereen kan uit de bijbel halen wat hij wil en negeren wat hij wil.
Zie het als een restaurant: je kan er vlees bestellen en je kan er vegetarisch eten.
Volledig tegengesteld, maar komende uit hetzelfde restaurant......
peda
Berichten: 20635
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door peda »

Cherry-picking doet voor mij ook de bricoleur, die op dit forum niet hoog in aanzien staat. De bricoleur pikt niet alleen uit de bijbel wat bij hem/ haar past maar doet hetzelfde bij andere spirituele overtuigingen. Je krijgt dan wel m.i. een persoonlijk "' ratjetoe "' aan totaal verschillende gecombineerde kralen uit meerdere spirituele gedachtegangen, maar als de ketting bevalt, waarom zou de ketting dan niet gedragen worden.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door Mart »

Het christelijke Testament is zelf het beste voorbeeld van cherry picking. Passages die heel ergens anders over gaan worden uit hun context gehaald om te verwijzen naar een gekruisigde jood die zogenaamd voor de zonden van de wereld zou zijn geofferd. Daadwerkelijk het gehele boekwerk is cherry picking.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door hopper »

Mart schreef: 06 feb 2022, 11:28 Het christelijke Testament is zelf het beste voorbeeld van cherry picking. Passages die heel ergens anders over gaan worden uit hun context gehaald om te verwijzen naar een gekruisigde jood die zogenaamd voor de zonden van de wereld zou zijn geofferd. Daadwerkelijk het gehele boekwerk is cherry picking.
Jij hebt het dan ook altijd over een geheel andere Jezus dan ik. Anderzijds lijk jij soms wel weer gecharmeerd van de heer Jahweh, welke ik maar een naar eng mannetje vind. Zo eentje waar je een blokje voor om loopt.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Cherry picking

Bericht door Leon »

Ik ben om, cherry picking op basis van geloof, is iets goeds.
[uit principe ben ik voor principes]
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door hopper »

peda schreef: 06 feb 2022, 11:13 Cherry-picking doet voor mij ook de bricoleur, die op dit forum niet hoog in aanzien staat. De bricoleur pikt niet alleen uit de bijbel wat bij hem/ haar past maar doet hetzelfde bij andere spirituele overtuigingen. Je krijgt dan wel m.i. een persoonlijk "' ratjetoe "' aan totaal verschillende gecombineerde kralen uit meerdere spirituele gedachtegangen, maar als de ketting bevalt, waarom zou de ketting dan niet gedragen worden.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de bricoleur (klusser, doe-het-zelver) overeenkomsten ziet.
De allegorische Jezus predikte m.i. het wei wu wei uit het taoïsme.
Wei wu wei in overtreffende trap was toen hij zich over gaf aan zijn lijden.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door thom »

Leon schreef: 06 feb 2022, 11:33 Ik ben om, cherry picking op basis van geloof, is iets goeds.
Haha, dat is snel. :)

Maar voor mij werkt het ook zo.
Laatst gewijzigd door thom op 06 feb 2022, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door hopper »

Leon schreef: 06 feb 2022, 11:33 Ik ben om, cherry picking op basis van geloof, is iets goeds.
Dan geloof je altijd het goede, ongeacht wát je gelooft! De Snappie-weg. Snappie?
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door Mart »

Petra schreef: 06 feb 2022, 10:27 Ik heb dit geknipt uit de reactie van Snappie in een ander topic.
Nou gaat het in dat topic over de vraag wat geloven is, maar je hoeft denk ik helemaal niet te geloven of gelovig te zijn om uit de Bijbel (of andere) religieuze boeken te cherry picken.
Dus in dit topic gaat het niet om de kwestie wat geloven is, maar om de inspiratie!
Die iedereen overal vandaan zou kunnen halen, dus ook uit de Bijbel.
Dat ook niet christenen dat doen zou je als christen kunnen afkeuren, maar ook kunnen toejuichen.
Het is maar wat je overtuiging is, want het is super simpel daar precies datgene bij te zoeken dat je geloof ondersteunt. David zei het al in Psalm 146:3: ''Vertrouw geen koningskinderen, in de mensenzoon, want in hem is geen redding'' (אל תבטחו בנדיבים בבן אדם שאין לו תשועה). Het is geen toeval dat Adonikam (Ezra 2:13) - wat betekent "mijn Heer is opgestaan" - precies zeshonderd zes en zestig kinderen had. Jezus' Hebreeuwse/Aramese naam (ישוע) heeft exact dezelfde gematria als דרך עצב wat ''De weg van de afgod'' betekent (386). En is het toeval of wiskunde dat het getal 386 ook het getal van אשפה (vuilnis) is? Wie de overtuiging heeft, trekke hem aan -- cherry picking is nou eenmaal kinderlijk eenvoudig ;). En dat is de manier waarop het gehele christelijke Testament aan elkaar is gebreid.
hopper schreef: 06 feb 2022, 11:32Anderzijds lijk jij soms wel weer gecharmeerd van de heer Jahweh, welke ik maar een naar eng mannetje vind. Zo eentje waar je een blokje voor om loopt.
Daarom vind ik hem okay. Hij is wraakzuchtig en wreed indien nodig. Ik verafschuw het toekeren van de andere wang naar onrecht en een zwakke slaafse onderdanigheid aan de onderdrukkende Romeinse overheid zoals Paulus die predikt in Romeinen 13. Geef mij maar strijd, wraak en wreedheid richting onrecht.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door hopper »

Mart schreef: 06 feb 2022, 11:42 Daarom vind ik hem okay. Hij is wraakzuchtig en wreed indien nodig. Ik verafschuw het toekeren van de andere wang naar onrecht en een zwakke slaafse onderdanigheid aan de overheid zoals Paulus die predikt in Romeinen 13. Geef mij maar strijd, wraak en wreedheid richting onrecht.
Wel grappig dat wij als ongelovigen zijnde twee tegengestelde figuren okay vinden. Jij Jahweh, ik Jezus.
Overigens vat ik beiden op als allegorische figuren.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door thom »

Mart; ''Daarom vind ik hem okay. Hij is wraakzuchtig en wreed indien nodig. Ik verafschuw het toekeren van de andere wang naar onrecht en een zwakke slaafse onderdanigheid aan de onderdrukkende Romeinse overheid zoals Paulus die predikt in Romeinen 13. Geef mij maar strijd, wraak en wreedheid richting onrecht.''

De zogenaamde demonen, of hoofdzonden. Het gereedschap van de eigen wil in zijn vurige strijd om 'gerechtigheid'.

Het NT leert deze eigenschappen om te zetten in deugden. Hemelse deugden.

Het is m.i. weer zoiets als; welke heer dient men.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7617
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Cherry picking

Bericht door Petra »

peda schreef: 06 feb 2022, 11:13 Cherry-picking doet voor mij ook de bricoleur, die op dit forum niet hoog in aanzien staat. De bricoleur pikt niet alleen uit de bijbel wat bij hem/ haar past maar doet hetzelfde bij andere spirituele overtuigingen. Je krijgt dan wel m.i. een persoonlijk "' ratjetoe "' aan totaal verschillende gecombineerde kralen uit meerdere spirituele gedachtegangen, maar als de ketting bevalt, waarom zou de ketting dan niet gedragen worden.
Ja, idd waarom niet. :flower1:
Voor iedereen een persoonlijke parel-ketting.
Als dat niet allemachtig prachtig is..weet ik het ook niet meer.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Cherry picking

Bericht door callista »

Mart schreef: 06 feb 2022, 11:28 Het christelijke Testament is zelf het beste voorbeeld van cherry picking. Passages die heel ergens anders over gaan worden uit hun context gehaald om te verwijzen naar een gekruisigde jood die zogenaamd voor de zonden van de wereld zou zijn geofferd. Daadwerkelijk het gehele boekwerk is cherry picking.
:thumb1: :flower1:
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door Mart »

thom schreef: 06 feb 2022, 11:55 Mart; ''Daarom vind ik hem okay. Hij is wraakzuchtig en wreed indien nodig. Ik verafschuw het toekeren van de andere wang naar onrecht en een zwakke slaafse onderdanigheid aan de onderdrukkende Romeinse overheid zoals Paulus die predikt in Romeinen 13. Geef mij maar strijd, wraak en wreedheid richting onrecht.''

De zogenaamde demonen, of hoofdzonden. Het gereedschap van de eigen wil in zijn vurige strijd om 'gerechtigheid'.

Het NT leert deze eigenschappen om te zetten in deugden. Hemelse deugden.

Het is m.i. weer zoiets als; welke heer dient men.
Het christelijke Testament leert ongerechtigheid deandere wang toe te keren, je slaafs aan de Romeinse overheid te onderwerpen, braaf belasting te betalen aan de keizer, etc. allemaal onder het mom van deugden. Er bestaat niets in de menselijke geschiedenis dat ik meer verafschuw.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door Mart »

Petra schreef: 06 feb 2022, 11:59 Ja, idd waarom niet. :flower1:
Voor iedereen een persoonlijke parel-ketting.
Als dat niet allemachtig prachtig is..weet ik het ook niet meer.
Wat vind je van David die het al in Psalm 146:3 schreef: ''Stel geen vertrouwen in koningskinderen, in de mensenzoon, want in hem is geen redding'' (אל תבטחו בנדיבים בבן אדם שאין לו תשועה)? En van het feit dat Adonikam (Ezra 2:13) - wat betekent "mijn Heer is opgestaan" - precies zeshonderd zes en zestig kinderen had? En dat Jezus' Hebreeuwse/Aramese naam (ישוע) exact dezelfde gematria heeft als דרך עצב wat ''De weg van de afgod'' betekent (386)? En is het toeval of wiskunde dat het getal 386 ook het getal van אשפה (vuilnis) is? Wie de overtuiging heeft, trekke hem aan. Allemachtig prachtig? Wellicht, want het verdeelt effectief en iedereen wordt zijn/haar eigen autoriteit onder een goddelijk mom.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Cherry picking

Bericht door Leon »

Mart schreef: 06 feb 2022, 12:17
thom schreef: 06 feb 2022, 11:55 Mart; ''Daarom vind ik hem okay. Hij is wraakzuchtig en wreed indien nodig. Ik verafschuw het toekeren van de andere wang naar onrecht en een zwakke slaafse onderdanigheid aan de onderdrukkende Romeinse overheid zoals Paulus die predikt in Romeinen 13. Geef mij maar strijd, wraak en wreedheid richting onrecht.''

De zogenaamde demonen, of hoofdzonden. Het gereedschap van de eigen wil in zijn vurige strijd om 'gerechtigheid'.

Het NT leert deze eigenschappen om te zetten in deugden. Hemelse deugden.

Het is m.i. weer zoiets als; welke heer dient men.
Het christelijke Testament leert ongerechtigheid deandere wang toe te keren, je slaafs aan de Romeinse overheid te onderwerpen, braaf belasting te betalen aan de keizer, etc. allemaal onder het mom van deugden. Er bestaat niets in de menselijke geschiedenis dat ik meer verafschuw.
Alleen dan ben je waarlijk vrij.
[uit principe ben ik voor principes]
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door thom »

Mart schreef: 06 feb 2022, 12:17
thom schreef: 06 feb 2022, 11:55 Mart; ''Daarom vind ik hem okay. Hij is wraakzuchtig en wreed indien nodig. Ik verafschuw het toekeren van de andere wang naar onrecht en een zwakke slaafse onderdanigheid aan de onderdrukkende Romeinse overheid zoals Paulus die predikt in Romeinen 13. Geef mij maar strijd, wraak en wreedheid richting onrecht.''

De zogenaamde demonen, of hoofdzonden. Het gereedschap van de eigen wil in zijn vurige strijd om 'gerechtigheid'.

Het NT leert deze eigenschappen om te zetten in deugden. Hemelse deugden.

Het is m.i. weer zoiets als; welke heer dient men.
Het christelijke Testament leert ongerechtigheid deandere wang toe te keren, je slaafs aan de Romeinse overheid te onderwerpen, braaf belasting te betalen aan de keizer, etc. allemaal onder het mom van deugden. Er bestaat niets in de menselijke geschiedenis dat ik meer verafschuw.
Ik doel op de deugden van de Bergrede;

Mat. 5

3 Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.

4 Zalig zijn die treuren; want zij zullen vertroost worden.

5 Zalig zijn de zachtmoedigen; want zij zullen het aardrijk beërven.

6 Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.

7 Zalig zijn de barmhartigen; want hun zal barmhartigheid geschieden.

8 Zalig zijn de reinen van hart; want zij zullen God zien.

9 Zalig zijn de vreedzamen; want zij zullen Gods kinderen genaamd worden.

10 Zalig zijn die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.

11 Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door Mart »

Leon schreef: 06 feb 2022, 12:28
Mart schreef: 06 feb 2022, 12:17 Het christelijke Testament leert ongerechtigheid deandere wang toe te keren, je slaafs aan de Romeinse overheid te onderwerpen, braaf belasting te betalen aan de keizer, etc. allemaal onder het mom van deugden. Er bestaat niets in de menselijke geschiedenis dat ik meer verafschuw.
Alleen dan ben je waarlijk vrij.
Zeg dat tegen Jezus die werd gekruisigd, tegen de christenen die werden vervolgd, doodgemarteld en voor de leeuwen gegooid. Gelukkig hoopten ze op een zeer spoedige terugkomst van hun Heer die alles zou rechtzetten. Ga maar braaf door met geloven. Nee, voor gerechtigheid moet worden gestreden.
thom schreef: 06 feb 2022, 12:30 Ik doel op de deugden van de Bergrede;

Mat. 5

3 Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.

4 Zalig zijn die treuren; want zij zullen vertroost worden.

5 Zalig zijn de zachtmoedigen; want zij zullen het aardrijk beërven.

6 Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.

7 Zalig zijn de barmhartigen; want hun zal barmhartigheid geschieden.

8 Zalig zijn de reinen van hart; want zij zullen God zien.

9 Zalig zijn de vreedzamen; want zij zullen Gods kinderen genaamd worden.

10 Zalig zijn die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.

11 Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil.
Ja, ga maar braaf door met geloven in een bloemrijke toekomst, terwijl de machtigen zonder te veel tegenstand de aarde voor je neus leegroven en er dagelijks tienduizenden hongerdoden het slachtoffer zijn.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door thom »

Mart schreef: 06 feb 2022, 12:34
Leon schreef: 06 feb 2022, 12:28

Alleen dan ben je waarlijk vrij.
Zeg dat tegen Jezus die werd gekruisigd, tegen de christenen die werden vervolgd, doodgemarteld en voor de leeuwen gegooid. Gelukkig hoopten ze op een zeer spoedige terugkomst van hun Heer die alles zou rechtzetten. Ga maar braaf door met geloven. Nee, voor gerechtigheid moet worden gestreden.
thom schreef: 06 feb 2022, 12:30 Ik doel op de deugden van de Bergrede;

Mat. 5

3 Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.

4 Zalig zijn die treuren; want zij zullen vertroost worden.

5 Zalig zijn de zachtmoedigen; want zij zullen het aardrijk beërven.

6 Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.

7 Zalig zijn de barmhartigen; want hun zal barmhartigheid geschieden.

8 Zalig zijn de reinen van hart; want zij zullen God zien.

9 Zalig zijn de vreedzamen; want zij zullen Gods kinderen genaamd worden.

10 Zalig zijn die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.

11 Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil.
Ja, ga maar braaf door met geloven in een bloemrijke toekomst, terwijl de machtigen zonder te veel tegenstand de aarde voor je neus leegroven en er dagelijks tienduizenden hongerdoden het slachtoffer zijn.
Je zou het niet zeggen, maar deze opsomming geldt juist voor de sterken.

En deze wereld is niet de hunne, maar lopen er wel in rond. Dat wordt er ook bedoeld in bijv. Joh. 17 waar deze mensen zich bewust zijn geworden van de Andere wereld, de goddelijke: de natuur, het leven, waar het om gaat en wat het doel is.

Cherry; 14 Ik heb hun Uw woord gegeven; en de wereld heeft ze gehaat, omdat zij van de wereld niet zijn, gelijk als Ik van de wereld niet ben.

15 Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart van den boze.

16 Zij zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Cherry picking

Bericht door Leon »

Ik vraag me ook af of “rijk zijn” direct impliceert dat je verantwoordelijk bent voor hongerdoden.
[uit principe ben ik voor principes]
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door thom »

Leon schreef: 06 feb 2022, 12:55 Ik vraag me ook af of “rijk zijn” direct impliceert dat je verantwoordelijk bent voor hongerdoden.
Wat is '' rijk zijn''?