Cherry picking

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Cherry picking

Bericht door Maria K »

thom schreef: 07 feb 2022, 11:40
Maria K schreef: 07 feb 2022, 11:26
Of als gehoorzaam.

Het blijkt nu weer: Gedachten zijn afhankelijk van een persoonlijke interpretatie.
Niet beslissen als gehoorzaam kan volgens mij niet. :)
Is dit niet ook een vorm van cherry picking? :clown:

Dit was de context.
Messenger schreef: 07 feb 2022, 10:15
Snelheid schreef: 07 feb 2022, 10:06 De meeste mensen hebben geen vrije wil laten zich regeren door de politieke linkse wind en de waan van de dag ,wat vrije wil....................... niet dus.
De meeste horen tot de grote grijze meeloop muizen massa;goed voorbeeld is de corona crisis.Wel moet gezegd men wordt eindelijk wakker.
Niet beslissen of meelopen is ook gebruik van de vrije wil.
Niet beslissen om te gaan voor je eigen eerlijke mening, maar te gehoorzamen aan opgelegde wetten en andere bepaalde sociale wetten kan een bewuste keuze zijn.
Uit angst buiten de boot te vallen of represailles voor in de toekomst.
Of uit opportunisme en mee te willen tellen in de waan van de dag, kan men besluiten de mond niet open te doen tegen onredelijkheid en onrecht.
Dan liever gehoorzamen aan de wetten van je eigen omgeving.

En gehoorzaam kun je dan ook weer twee kanten op inerpreteren en waarderen. ;)
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door Messenger »

callista schreef: 07 feb 2022, 11:58 Ik vermoed dat het christendom martelaarschap hoog in het vaandel heeft en dat dat leidt tot heiligheid en zaligheid...het hoogste goed....
Valt ook te herkennen in de geschiedenis.....

Het verhaal gaat dat kerkvader Origenes zich zelf castreerde....
Die zelfkastijding zal niet goed afgelopen zijn?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Cherry picking

Bericht door callista »

Daar wordt volgens mij geen nadere informatie over gegeven. ;) maar dat lijkt mij niet...
Seksualiteit stond niet in zo'n hoog aanzien in het christendom en eigenlijk bij sommige denominaties nog steeds niet...

Wel is bekend dat sommigen zichzelf constant bleven kastijden....om tot een Hoog Niveau te komen......een soort transformatie dus....nou, dat lukt eigenlijk nooit.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door Messenger »

callista schreef: 07 feb 2022, 13:14 Daar wordt volgens mij geen nadere informatie over gegeven. ;) maar dat lijkt mij niet...
Seksualiteit stond niet in zo'n hoog aanzien in het christendom en eigenlijk bij sommige denominaties nog steeds niet...

Wel is bekend dat sommigen zichzelf constant bleven kastijden....om tot een Hoog Niveau te komen......een soort transformatie dus....nou, dat lukt eigenlijk nooit.
Net als dat er mensen zijn die het heerlijk vinden te worden afgeranseld. Die komen dan ook tot een climax. 8-)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door peda »

Messenger schreef: 07 feb 2022, 13:22
callista schreef: 07 feb 2022, 13:14 Daar wordt volgens mij geen nadere informatie over gegeven. ;) maar dat lijkt mij niet...
Seksualiteit stond niet in zo'n hoog aanzien in het christendom en eigenlijk bij sommige denominaties nog steeds niet...

Wel is bekend dat sommigen zichzelf constant bleven kastijden....om tot een Hoog Niveau te komen......een soort transformatie dus....nou, dat lukt eigenlijk nooit.
Net als dat er mensen zijn die het heerlijk vinden te worden afgeranseld. Die komen dan ook tot een climax. 8-)
Wat zeer vreemd is voor de ene beschouwer is het toppunt aan genot en geluk voor de andere beschouwer.
Het goede van cherry picking is nu juist dat de cherry's niet voor iedereen gelijk zijn.
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Cherry picking

Bericht door Maria K »

callista schreef: 07 feb 2022, 13:14 Daar wordt volgens mij geen nadere informatie over gegeven. ;) maar dat lijkt mij niet...
Seksualiteit stond niet in zo'n hoog aanzien in het christendom en eigenlijk bij sommige denominaties nog steeds niet...

Wel is bekend dat sommigen zichzelf constant bleven kastijden....om tot een Hoog Niveau te komen......een soort transformatie dus....nou, dat lukt eigenlijk nooit.
Het zijn wsl. de uitzonderingen, maar zeg nooit nooit. ;)
Messenger schreef: 07 feb 2022, 13:22 Net als dat er mensen zijn die het heerlijk vinden te worden afgeranseld. Die komen dan ook tot een climax. 8-)
Bij een steeds verdere, maar gecontroleerde begrensde, opbouw krijg je door training zalige transtoestanden door de produktie van endorfine. :praying1:
Als een hemelse trip zeg maar.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Cherry picking

Bericht door callista »

Maria K schreef: 07 feb 2022, 13:40

Bij een steeds verdere, maar gecontroleerde begrensde, opbouw krijg je door training zalige transtoestanden door de produktie van endorfine. :praying1:
Als een hemelse trip zeg maar.
Dat is bekend...daarom zijn sommigen ook o.a. verslaafd aan bovenmatig sporten...en worden nogal eens ziek als ze daar mee stoppen..
Maar dat geldt voor meer activiteiten....
Gurdjieff [ook Ouspensky] hebben daar o.a. eens een boek over geschreven.....
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Cherry picking

Bericht door Maria K »

callista schreef: 07 feb 2022, 13:43
Maria K schreef: 07 feb 2022, 13:40

Bij een steeds verdere, maar gecontroleerde begrensde, opbouw krijg je door training zalige transtoestanden door de produktie van endorfine. :praying1:
Als een hemelse trip zeg maar.
Dat is bekend...daarom zijn sommigen ook o.a. verslaafd aan bovenmatig sporten...en worden nogal eens ziek als ze daar mee stoppen..
Maar dat geldt voor meer activiteiten....
Gurdjieff [ook Ouspensky] hebben daar o.a. eens een boek over geschreven.....
Klopt.........zelfde mechanisme.
Duurlopers zeggen zelf:
Eerst komt de vermoeidheid en dan de pijn en daarna...............lopen als op vleugels.
Met nog uren daarna een geluksgevoel, voordat is uitgewerkt.

Ontwenningsverschijnselen, dito.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Cherry picking

Bericht door Piebe Paulusma »

Maria K schreef: 07 feb 2022, 09:45
Piebe Paulusma schreef: 07 feb 2022, 09:18
Nee. Echte pure liefde geeft geen aanleiding tot wraak.
Waarom nee?
Ik denk dat beide kan kloppen.
Dus:
"Echte pure liefde neemt geen wraak en zal niet vergelden en echte pure liefde geeft geen aanleiding tot wraak."

Overigens is "echte pure liefde" wel erg dubbelop en toch weinig duidelijk voor een begrip, dat op zoveel verschillende manieren wordt uitgelegd.
Als er aanleiding is voor wraak is iemand niet volmaakt in de liefde gebleken.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door hopper »

callista schreef: 07 feb 2022, 13:14 Daar wordt volgens mij geen nadere informatie over gegeven. ;) maar dat lijkt mij niet...
Seksualiteit stond niet in zo'n hoog aanzien in het christendom en eigenlijk bij sommige denominaties nog steeds niet...

Wel is bekend dat sommigen zichzelf constant bleven kastijden....om tot een Hoog Niveau te komen......een soort transformatie dus....nou, dat lukt eigenlijk nooit.
Dat is de never ending vergissing in het christendom. Men denkt te kunnen lijden door zelfkastijding. Iemand die zichzelf castreert die spoort simpelweg niet. En jezelf dagelijks afranselen helpt ook al niet. Er is geestelijk lijden in de mens (het pijnlichaam) en dat kan ontdekt worden.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door Messenger »

Piebe Paulusma schreef: 07 feb 2022, 14:57
Maria K schreef: 07 feb 2022, 09:45

Waarom nee?
Ik denk dat beide kan kloppen.
Dus:
"Echte pure liefde neemt geen wraak en zal niet vergelden en echte pure liefde geeft geen aanleiding tot wraak."

Overigens is "echte pure liefde" wel erg dubbelop en toch weinig duidelijk voor een begrip, dat op zoveel verschillende manieren wordt uitgelegd.
Als er aanleiding is voor wraak is iemand niet volmaakt in de liefde gebleken.
En van een echte God mag je verwachten dat Hij/Zij volmaakt is en ook volmaakt in de liefde. Want waarom het anders over God hebben?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 07 feb 2022, 15:05
Piebe Paulusma schreef: 07 feb 2022, 14:57
Als er aanleiding is voor wraak is iemand niet volmaakt in de liefde gebleken.
En van een echte God mag je verwachten dat Hij/Zij volmaakt is en ook volmaakt in de liefde. Want waarom het anders over God hebben?
Het is de liefde zélf die volmaakt is. Liefde is nooit een Hij/Zij.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door Messenger »

hopper schreef: 07 feb 2022, 15:10
Messenger schreef: 07 feb 2022, 15:05
En van een echte God mag je verwachten dat Hij/Zij volmaakt is en ook volmaakt in de liefde. Want waarom het anders over God hebben?
Het is de liefde zélf die volmaakt is. Liefde is nooit een Hij/Zij.
Nou vooruit, dan mag je in Hij/Zij ook deze lezen. Of is daar ook wat op aan te merken?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door peda »

De Incarnatie ( God in de eigen schepping ) vond wel plaats in de mannelijke vorm. Cherry picking ?
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Cherry picking

Bericht door Piebe Paulusma »

Messenger schreef: 07 feb 2022, 09:32
Piebe Paulusma schreef: 07 feb 2022, 09:18
Nee. Echte pure liefde geeft geen aanleiding tot wraak.
Echte pure liefde geeft de vrije wil om te kiezen vanuit de liefde of vanuit de angst.
En bij een vrije wil past geen oordeel, interventie, straf of wraak.
Vanuit jouw geloof beredeneert is het seksueel overschrijdende gedrag bij the Voice dus eigenlijk pure liefde, alleen zien de betrokkenen dat nu nog niet. :roll:

Ga er maar heen om jouw bijzondere evangelie te preken, dan film ik! :mrgreen:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Cherry picking

Bericht door callista »

peda schreef: 07 feb 2022, 15:13 De Incarnatie ( God in de eigen schepping ) vond wel plaats in de mannelijke vorm. Cherry picking ?
Zou kunnen......lees Spreuken 8, daar gaat het over de Wijsheid, die vrouwelijk is.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Cherry picking

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef: 07 feb 2022, 15:13 De Incarnatie ( God in de eigen schepping ) vond wel plaats in de mannelijke vorm. Cherry picking ?
Klopt helemaal! Doch de incarnatie van God stond op het punt te trouwen met de kerk bestaande uit mannen en vrouwen. En man en vrouw zijn geschapen naar het beeld van God.

Dus lijkt het mij redelijk om te stellen dat Gods Geest zowel mannelijk als vrouwelijk is (wat dat voor een Geest ook mag betekenen) en de menswording van God was honderd procent mannelijk.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door Messenger »

Piebe Paulusma schreef: 07 feb 2022, 15:14
Messenger schreef: 07 feb 2022, 09:32
Echte pure liefde geeft de vrije wil om te kiezen vanuit de liefde of vanuit de angst.
En bij een vrije wil past geen oordeel, interventie, straf of wraak.
Vanuit jouw geloof beredeneert is het seksueel overschrijdende gedrag bij the Voice dus eigenlijk pure liefde, alleen zien de betrokkenen dat nu nog niet. :roll:

Ga er maar heen om jouw bijzondere evangelie te preken, dan film ik! :mrgreen:
Vanuit mijn geloof heeft God er geen oordeel over. Daarmee kan ik er zelf nog wel over oordelen.

Als je bij mij op visite komt en aan spullen komt waarvan ik je had gevraagd die niet vast te pakken (breekbaarheid) en je doet het toch, oordeel ik dat je kunt vertrekken.

Geloven dat God niet oordeelt, betekent niet dat ik zelf ook niet oordeel. Integendeel zelfs.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Cherry picking

Bericht door Piebe Paulusma »

Messenger schreef: 07 feb 2022, 15:05
Piebe Paulusma schreef: 07 feb 2022, 14:57
Als er aanleiding is voor wraak is iemand niet volmaakt in de liefde gebleken.
En van een echte God mag je verwachten dat Hij/Zij volmaakt is en ook volmaakt in de liefde. Want waarom het anders over God hebben?
Je begint mij iets te veel te lijken op Alpha, steeds hetzelfde roeptoeteren en de inhoudelijke tegenargumenten negerend.

Preek maar lekker jouw evangelie voor de slachtoffers van the Voice en het aanbod dat ik het film blijft staan maar voor mij is het einde gesprek.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Cherry picking

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 07 feb 2022, 15:17
peda schreef: 07 feb 2022, 15:13 De Incarnatie ( God in de eigen schepping ) vond wel plaats in de mannelijke vorm. Cherry picking ?
Zou kunnen......lees Spreuken 8, daar gaat het over de Wijsheid, die vrouwelijk is.
Als je het ene aanneemt laat dan het ander niet na. Dus als jij zegt dat het OT de waarheid is, dan moet je je kinderen laten besnijden op de achtste dag. Anders ben je niets dan een hypocriet die anderen dingen verwijt die je zelf ook niet doet.

Bovendien is het een orthodoxe jodin niet toegestaan om uit de Thora te leren, dus hoe dan ook, je zet jezelf te kakken door je te profileren als jodin wat je niet bent.

[modbreak Bonjour 9-2 6:28] Ik weet niet hoe jij denkt, maar het lijkt me beter dat jij maar eens een tijdje niets schrijft over joden.
Laatst gewijzigd door Piebe Paulusma op 07 feb 2022, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door Messenger »

Piebe Paulusma schreef: 07 feb 2022, 15:25
Messenger schreef: 07 feb 2022, 15:05
En van een echte God mag je verwachten dat Hij/Zij volmaakt is en ook volmaakt in de liefde. Want waarom het anders over God hebben?
Je begint mij iets te veel te lijken op Alpha, steeds hetzelfde roeptoeteren en de inhoudelijke tegenargumenten negerend.

Preek maar lekker jouw evangelie voor de slachtoffers van the Voice en het aanbod dat ik het film blijft staan maar voor mij is het einde gesprek.
Over welke 'inhoudelijke tegenargumenten' heb jij het nu?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door Messenger »

Piebe Paulusma schreef: Als er aanleiding is voor wraak is iemand niet volmaakt in de liefde gebleken.
Ik was het hierin roerig met je eens.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Cherry picking

Bericht door Piebe Paulusma »

Messenger schreef: 07 feb 2022, 15:30
Piebe Paulusma schreef: Als er aanleiding is voor wraak is iemand niet volmaakt in de liefde gebleken.
Ik was het hierin roerig met je eens.
Een betere afsluiter van het gesprek is ondenkbaar! :flower1:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Cherry picking

Bericht door Messenger »

Piebe Paulusma schreef: 07 feb 2022, 15:37
Messenger schreef: 07 feb 2022, 15:30

Ik was het hierin roerig met je eens.
Een betere afsluiter van het gesprek is ondenkbaar! :flower1:
Of het is een misverstand. Want ik las het als dat wanneer iemand aanleiding ziet voor wraak is deze niet volmaakt is in de liefde.
Ik meende dat het over God ging.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Q

Bericht door callista »

Piebe Paulusma schreef: 07 feb 2022, 15:27
callista schreef: 07 feb 2022, 15:17

Zou kunnen......lees Spreuken 8, daar gaat het over de Wijsheid, die vrouwelijk is.
Als je het ene aanneemt laat dan het ander niet na. Dus als jij zegt dat het OT de waarheid is, dan moet je je kinderen laten besnijden op de achtste dag. Anders ben je niets dan een hypocriet die anderen dingen verwijt die je zelf ook niet doet.

Bovendien is het een orthodoxe jodin niet toegestaan om uit de Thora te leren, dus hoe dan ook, je zet jezelf te kakken door je te profileren als jodin wat je niet bent.
Doe voor de verandering eens een poging normaal en fatsoenlijk te discussiëren...
Succes gewenst ! :thumb1: