Hoeveel vinkjes heb jij?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Hoeveel vinkjes heb jij?

Bericht door hopper »

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/04/de ... n-a4084350
De macht in Nederland ligt niet bij witte heteromannen. De macht ligt bij zeven-vinkjes.....Deze vaardigde met Sigrid Kaag een leider af die weliswaar dezelfde huidskleur, seksuele identiteit, cultuur, sociale klasse en opleiding heeft als de rest, maar geen Y-chromosoom. Ze is een vrouw! En opeens heeft een kabinet-Rutte wel ministers van kleur, en evenveel vrouwen als mannen.

Waar gaat dit onderwerp nou weer over? Ik heb 4,5 vinkje.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel vinkjes heb jij?

Bericht door hopper »

https://www.frontaalnaakt.nl/archives/g ... nkjes.html

Peter Breedveld legt de vinger op de zere plek:
Je ziet het constant: Geenstijl-redacteuren die grappen maken over dode mensen, en dan tot het schokkende inzicht komen dat dit serieus waar heel naar is omdat één van hun eigen kinderen overlijdt. Die schelden met mongeaul dit en mongeaul dat, totdat ze zelf een kind met Down krijgen, dan is het plotseling zo grappig niet meer. Witte vrouwen die moeten grinniken om GeenStijl, totdat één van hen zelf door de virtuele verkrachters te grazen wordt genomen.

In de Tweede Kamer horen de machtige witte mannen racistische tirades van Wilders aan, en het is echt verbijsterend, de nazitaal die hij tegenwoordig staat uit te braken in het hart van onze democratie, om daarna leuke grapjes met hem en zijn partijgenoten te maken, gekke bekken naar elkaar te trekken en ze Kamervoorzitter te maken, echt totaal ongeïnteresseerd in de impact die dat rabiate racisme heeft op de meest kwetsbare groepen in het land. Pas als zo’n racistische fascist een machtige witte man probeert te intimideren door over tribunalen te raaskallen, ontdekken ze dat het nooit een goed idee is om gewoon gezellig met racistische fascisten mee te doen.

Het is pas erg als het de machtige witte Nederlanders zelf overkomt.
De 'zeven vinkers' krijgen het benauwd nu de racistische en fascistische hordes zich roeren.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1496
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel vinkjes heb jij?

Bericht door Robert Frans »

Dat iemand de ernst van iets beseft pas na een persoonlijke ervaring ermee, is op zich niet ongewoon en een normaal menselijk verschijnsel. Dat geldt net zo goed ook voor mensen die niet machtig, blank en weetikwat zijn. Alleen krijgen zij die ervaringen niet zelden nu eenmaal eerder, massaler en gestructureerder.
Sylvana Simons was bijvoorbeeld voorheen onder meer een succesvolle vj bij TMF, waarin ze racisme niet als thema behandelde. Pas na een directe ervaring in een televisieprogramma begon ze politiek actief te worden. Zij had dus ook een persoonlijke ervaring nodig die bij haar 'de druppel deed overlopen'.
Een dergelijke halstarrigheid is dus niet uniek voor machtige(re) bevolkingsgroepen, alleen krijgen zij nu eenmaal lang niet altijd met dergelijke ervaringen te maken.

In Pakistan worden echt massaal straatjongens verkracht door vooral vrachtwagenschauffeurs. Openlijk en zonder enige schaamte, terwijl het voor de politie daar niet belangrijk genoeg is. Als je het aan kan, kun je onder meer deze Engelstalige documentaire erover kijken.
Daar hoor je ook wereldwijd vrijwel niemand over, zowel mannen als vrouwen en zowel blanken als zwarten niet. Waarom niet? Omdat ze er geen weet van hebben, omdat ze met hun eigen sores bezig zijn en natuurlijk omdat ze zelf geen Pakistaanse jongens of mannen zijn die in het verleden zo zijn misbruikt.

Voordat je als niet-blanke of als vrouw meent dat de blanke man weer eens de boosdoener is, kijk dan eerst even documentaires als deze. En besef je dan: jij weet eigenlijk ook zo goed als niets, jij hebt ook geen idee van de ontelbare gruwelijkheden die plaatsvinden in deze wereld.
Jij laat je ook enkel voornamelijk leiden door je persoonlijke ervaringen, of die van je directe naasten.
Vrede en alle goeds
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel vinkjes heb jij?

Bericht door Snelheid »

Voordat je als niet-blanke of als vrouw meent dat de blanke man weer eens de boosdoener is, kijk dan eerst even documentaires als deze. En besef je dan: jij weet eigenlijk ook zo goed als niets, jij hebt ook geen idee van de ontelbare gruwelijkheden die plaatsvinden in deze wereld.
Jij laat je ook enkel voornamelijk leiden door je persoonlijke ervaringen, of die van je directe naasten.
Weet het niet@RF maar zo te lezen heb je ook heel wat gezien op dat gebied.
Zelf en nog steeds heel de wereld over na de pandemie weer,kan ook verhalen vertellen doe het maar niet want dan heb ik weer een ban om dat het niet waar is.En de ontelbare gruwelijkheden daar hebben inderdaad de meesten hier geen weet van kan ook niet elke dat op het forum of forum hangen , en dan aan komen met vinkjes.
Maar goed zo met een met het paard de duinen in en in zee vindt hij heerlijk,na thuiskomst paard wassen een hand vol haver9niet te veel is niet goed) hij naar de warme schone stal en ik aan de thee met een klein sigaartje dat is al 10 vinkjes bij elkaar :lol: :lol:
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel vinkjes heb jij?

Bericht door hopper »

Robert Frans schreef: 07 feb 2022, 11:41 Dat iemand de ernst van iets beseft pas na een persoonlijke ervaring ermee, is op zich niet ongewoon en een normaal menselijk verschijnsel. Dat geldt net zo goed ook voor mensen die niet machtig, blank en weetikwat zijn. Alleen krijgen zij die ervaringen niet zelden nu eenmaal eerder, massaler en gestructureerder.
Sylvana Simons was bijvoorbeeld voorheen onder meer een succesvolle vj bij TMF, waarin ze racisme niet als thema behandelde. Pas na een directe ervaring in een televisieprogramma begon ze politiek actief te worden. Zij had dus ook een persoonlijke ervaring nodig die bij haar 'de druppel deed overlopen'.
Een dergelijke halstarrigheid is dus niet uniek voor machtige(re) bevolkingsgroepen, alleen krijgen zij nu eenmaal lang niet altijd met dergelijke ervaringen te maken.
Helemaal waar, de 7 vinkers beseften nooit de ernst van de situatie juist omdat zij de macht hadden.
In Pakistan worden echt massaal straatjongens verkracht door vooral vrachtwagenschauffeurs. Openlijk en zonder enige schaamte, terwijl het voor de politie daar niet belangrijk genoeg is. Als je het aan kan, kun je onder meer deze Engelstalige documentaire erover kijken.
Daar hoor je ook wereldwijd vrijwel niemand over, zowel mannen als vrouwen en zowel blanken als zwarten niet. Waarom niet? Omdat ze er geen weet van hebben, omdat ze met hun eigen sores bezig zijn en natuurlijk omdat ze zelf geen Pakistaanse jongens of mannen zijn die in het verleden zo zijn misbruikt.
Wijzen naar anderen helpt ons niet verder in dit debat. De zeven vinkers gaat over Nederland. Je kunt als moordenaar nooit tegen de rechter zeggen: maar hij daar heeft er méér vermoord dan ik!
Voordat je als niet-blanke of als vrouw meent dat de blanke man weer eens de boosdoener is, kijk dan eerst even documentaires als deze. En besef je dan: jij weet eigenlijk ook zo goed als niets, jij hebt ook geen idee van de ontelbare gruwelijkheden die plaatsvinden in deze wereld.
Jij laat je ook enkel voornamelijk leiden door je persoonlijke ervaringen, of die van je directe naasten.

Ben jij soms een 6 of 7 vinker, Robert Frans? Ik ga geen documentaire kijken die niks met het onderwerp van doen heeft, maar die (kennelijk?) geplaatst wordt om naar anderen te wijzen. Leerde Jezus niet al om naar onszelf te kijken?
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1496
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel vinkjes heb jij?

Bericht door Robert Frans »

hopper schreef: 07 feb 2022, 12:03 Helemaal waar, de 7 vinkers beseften nooit de ernst van de situatie juist omdat zij de macht hadden.
[...]
Wijzen naar anderen helpt ons niet verder in dit debat. De zeven vinkers gaat over Nederland. Je kunt als moordenaar nooit tegen de rechter zeggen: maar hij daar heeft er méér vermoord dan ik!
[...]
Ben jij soms een 6 of 7 vinker, Robert Frans? Ik ga geen documentaire kijken die niks met het onderwerp van doen heeft, maar die (kennelijk?) geplaatst wordt om naar anderen te wijzen. Leerde Jezus niet al om naar onszelf te kijken?
Wordt zevenvinker nu de nieuwe term? Interessante tijden leven we toch in...

Ik reageer op het artikel, dat in mijn verstaan verontwaardigd is dat bepaalde bevolkingsgroepen zich enkel door persoonlijke ervaringen laat leiden en pas na zo'n ervaring zich de ernst ervan beseffen. Daar stel ik de nuance tegenover dat dit een heel normaal menselijk verschijnsel is dat in alle bevolkingsgroepen voorkomt. En dat het dus beslist niet iets unieks is voor de aangehaalde bevolkingsgroepen.
De schrijnende situatie in Pakistan gaf ik als voorbeeld van iets dat door verschillende bevolkingsgroepen niet gekend is, inclusief de bevolkingsgroepen die zich hier in Nederland achtergesteld voelen, omdat het hen persoonlijk immers niet aangaat.
Ik wijs dus niet naar anderen, maar naar ons allen, inclusief mijzelf. En kaart het eenzijdig wijzen naar en het stereotyperen van een bepaalde bevolkingsgroep nu juist aan.

Overigens zou je alleen als je mij niet kent, per abuis kunnen denken dat ik een machtige blanke man of 'zevenvinker' zou zijn, puur gebaseerd op mijn huidskleur en geslacht.
En is dat niet juist het probleem, dat we vooral op social media liever bevolkingsgroepen stereotyperen dan dat we mensen echt leren kennen?
Vrede en alle goeds
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel vinkjes heb jij?

Bericht door hopper »

Robert Frans schreef: 07 feb 2022, 12:30
hopper schreef: 07 feb 2022, 12:03 Helemaal waar, de 7 vinkers beseften nooit de ernst van de situatie juist omdat zij de macht hadden.
[...]
Wijzen naar anderen helpt ons niet verder in dit debat. De zeven vinkers gaat over Nederland. Je kunt als moordenaar nooit tegen de rechter zeggen: maar hij daar heeft er méér vermoord dan ik!
[...]
Ben jij soms een 6 of 7 vinker, Robert Frans? Ik ga geen documentaire kijken die niks met het onderwerp van doen heeft, maar die (kennelijk?) geplaatst wordt om naar anderen te wijzen. Leerde Jezus niet al om naar onszelf te kijken?
Wordt zevenvinker nu de nieuwe term? Interessante tijden leven we toch in...

Ik reageer op het artikel, dat in mijn verstaan verontwaardigd is dat bepaalde bevolkingsgroepen zich enkel door persoonlijke ervaringen laat leiden en pas na zo'n ervaring zich de ernst ervan beseffen. Daar stel ik de nuance tegenover dat dit een heel normaal menselijk verschijnsel is dat in alle bevolkingsgroepen voorkomt. En dat het dus beslist niet iets unieks is voor de aangehaalde bevolkingsgroepen.
De schrijnende situatie in Pakistan gaf ik als voorbeeld van iets dat door verschillende bevolkingsgroepen niet gekend is, inclusief de bevolkingsgroepen die zich hier in Nederland achtergesteld voelen, omdat het hen persoonlijk immers niet aangaat.
Ik wijs dus niet naar anderen, maar naar ons allen, inclusief mijzelf. En kaart het eenzijdig wijzen naar en het stereotyperen van een bepaalde bevolkingsgroep nu juist aan.

Overigens zou je alleen als je mij niet kent, per abuis kunnen denken dat ik een machtige blanke man of 'zevenvinker' zou zijn, puur gebaseerd op mijn huidskleur en geslacht.
En is dat niet juist het probleem, dat we vooral op social media liever bevolkingsgroepen stereotyperen dan dat we mensen echt leren kennen?
Je draait om de hete brij heen en om het onderwerp te vermijden wijs je naar Pakistan. (Tenzij je een Pakistaan bent, dan heb ik niks gezegd.)

De onderklasse met 3 of 4 vinkjes roert zich al weer sedert Fortuyn en de 7 vinkers roeren zich nu pas nu ze de dreiging voelen van de 3/4 vinkers.
Dat is geen stereotypering, alle vinkjes zijn feiten. Je geeft in je profiel aan dat je een M(an) bent, dat is toch geen stereotypering?

Ik heb in #1 al aangegeven dat ik een 4,5 vinkje ben in het geschetste profiel. Dat is gewoon aangeven dat je (bijvoorbeeld) 1.80 m bent.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1496
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel vinkjes heb jij?

Bericht door Robert Frans »

hopper schreef: 07 feb 2022, 12:39 Je draait om de hete brij heen en om het onderwerp te vermijden wijs je naar Pakistan. (Tenzij je een Pakistaan bent, dan heb ik niks gezegd.)
Wat is volgens jou het onderwerp dan? In mijn verstaan gaat het om het gegeven dat blanke mannen enkel verontwaardiging over een misstand voelen als ze er zelf persoonlijk mee te maken krijgen. Zo begreep ik althans de insteek van het artikel en daar reageer ik op met een nuance. Wat begrijp ik dan precies verkeerd en waar gaat het artikel in jouw verstaan dan wél over?
Vrede en alle goeds
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel vinkjes heb jij?

Bericht door Messenger »

Ik heb er 4, als middenklasse ouders welgesteld is. Anders heb ik er 3.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel vinkjes heb jij?

Bericht door hopper »

Robert Frans schreef: 07 feb 2022, 15:37
hopper schreef: 07 feb 2022, 12:39 Je draait om de hete brij heen en om het onderwerp te vermijden wijs je naar Pakistan. (Tenzij je een Pakistaan bent, dan heb ik niks gezegd.)
Wat is volgens jou het onderwerp dan? In mijn verstaan gaat het om het gegeven dat blanke mannen enkel verontwaardiging over een misstand voelen als ze er zelf persoonlijk mee te maken krijgen. Zo begreep ik althans de insteek van het artikel en daar reageer ik op met een nuance. Wat begrijp ik dan precies verkeerd en waar gaat het artikel in jouw verstaan dan wél over?
Je hebt het dus wél begrepen! Wat doet Pakistan dan in dit verhaal? Waarom begin je over 'dammen' als het over 'schaken' gaat?
Laatst gewijzigd door hopper op 07 feb 2022, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel vinkjes heb jij?

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 07 feb 2022, 15:55 Ik heb er 4, als middenklasse ouders welgesteld is. Anders heb ik er 3.
Jij zal het vakje 'hetero' niet aangevinkt hebben. Betreffende mijn ouders stond ik in dubio. Vroeger thuis was het armoe troef, maar mijn ouders kregen de laatste jaren AOW, dus toen waren ze rijk. Vandaar de 0,5.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1496
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel vinkjes heb jij?

Bericht door Robert Frans »

hopper schreef: 07 feb 2022, 17:09Je hebt het dus wél begrepen! Wat doet Pakistan dan in dit verhaal? Waarom begin je over 'dammen' als het over 'schaken' gaat?
Dat heb ik volgens mij al uitgelegd. Het artikel deed naar mijn idee voorkomen dat alleen blanke mannen zich door persoonlijke ervaringen zouden laten leiden als het gaat om verontwaardiging jegens misstanden, terwijl in werkelijkheid dat dus helemaal niet exclusief voor deze bevolkingsgroep is.
Met die straatjongetjes in Pakistan gaf ik een voorbeeld van het laatste: ook daarover is slechts kennis en verontwaardiging bij hen die er direct of indirect mee te maken hebben.
En Sylvana Simons is zelf ook een voorbeeld van iemand die pas in actie kwam tegen racisme na een persoonlijke ervaring teveel. Daarvóór hoorde je haar er niet over, terwijl het er toen al wel was.
Vrede en alle goeds
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel vinkjes heb jij?

Bericht door hopper »

Robert Frans schreef: 07 feb 2022, 17:23
En Sylvana Simons is zelf ook een voorbeeld van iemand die pas in actie kwam tegen racisme na een persoonlijke ervaring teveel. Daarvóór hoorde je haar er niet over, terwijl het er toen al wel was.
Zij was aanvankelijk veejay van beroep. Van een veejay (Of anderen in de amusementsindustrie) worden geen politiek getinte uitspraken verwacht.
Nu ze zich wel politiek opstelt krijgt ze wagens vol met vuilnis over zich heen. Van wie? Dat hoeven we ons niet af te vragen.

Ja, dat kun je ook weer een ervaring noemen. Hoe durft zo'n zwarte vrouw -die notabene niet eens in Nederland geboren is- in de politiek te gaan?
De politiek is er voor de 7-vinkjes. Nou ja vooruit....de 6-vinkjes worden ook gedoogd nu vrouwen opeens ook een eigen mening blijken te hebben.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3616
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel vinkjes heb jij?

Bericht door dingo »

Ik heb er in ieder geval te weinig zo te zien. Genoeg vinkjes om me druk te maken over diversiteit en inclusie binnen het bedrijf en nog enige invloed te hebben, ook al is die invloed marginaal.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1496
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel vinkjes heb jij?

Bericht door Robert Frans »

hopper schreef: 07 feb 2022, 17:36 Zij was aanvankelijk veejay van beroep. Van een veejay (Of anderen in de amusementsindustrie) worden geen politiek getinte uitspraken verwacht.
Nu ze zich wel politiek opstelt krijgt ze wagens vol met vuilnis over zich heen. Van wie? Dat hoeven we ons niet af te vragen.

Ja, dat kun je ook weer een ervaring noemen. Hoe durft zo'n zwarte vrouw -die notabene niet eens in Nederland geboren is- in de politiek te gaan?
De politiek is er voor de 7-vinkjes. Nou ja vooruit....de 6-vinkjes worden ook gedoogd nu vrouwen opeens ook een eigen mening blijken te hebben.
Ik denk dat je mijn woorden niet goed begrijpt en het mij ook niet gaat lukken om me duidelijker uit te drukken dan ik nu ga doen. Ik doe nog een laatste poging en als je daarna nog steeds ervoor kiest mijn woorden zo negatief te wegen, dan laat ik dat voor jouw rekening.
Samengevat wil ik dus dit zeggen:

De meeste mensen beseffen pas de ernst van een misstand als ze het zelf persoonlijk ervaren, of hun directe naasten dat doen.
Daardoor blijven veel misstanden onder de radar, omdat de slachtoffers ervan geen voldoende bekende bevolkingsgroep vormen.
Wanneer een bevolkingsgroep veel massaler met een bepaald misstand te maken heeft, zal zij uiteraard eerder en sneller vanuit die gedeelde persoonlijke ervaringen handelen, waardoor zij veel meer alert op het misstand is.
Dit betekent niet meteen dat andere bevolkingsgroepen onverschilliger tegenover het misstand zouden staan, maar alleen dat zij er minder ervaringen mee hebben dan de betreffende bevolkingsgroep.
Bij het bestrijden van misstanden is het daarom niet juist om enkel een bepaalde bevolkingsgroep over het genoemde verschijnsel verwijten te maken, louter omdat die er minder ervaringen in kent.
Vrede en alle goeds
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel vinkjes heb jij?

Bericht door hopper »

Robert Frans schreef: 07 feb 2022, 20:24
hopper schreef: 07 feb 2022, 17:36 Zij was aanvankelijk veejay van beroep. Van een veejay (Of anderen in de amusementsindustrie) worden geen politiek getinte uitspraken verwacht.
Nu ze zich wel politiek opstelt krijgt ze wagens vol met vuilnis over zich heen. Van wie? Dat hoeven we ons niet af te vragen.

Ja, dat kun je ook weer een ervaring noemen. Hoe durft zo'n zwarte vrouw -die notabene niet eens in Nederland geboren is- in de politiek te gaan?
De politiek is er voor de 7-vinkjes. Nou ja vooruit....de 6-vinkjes worden ook gedoogd nu vrouwen opeens ook een eigen mening blijken te hebben.
Ik denk dat je mijn woorden niet goed begrijpt en het mij ook niet gaat lukken om me duidelijker uit te drukken dan ik nu ga doen. Ik doe nog een laatste poging en als je daarna nog steeds ervoor kiest mijn woorden zo negatief te wegen, dan laat ik dat voor jouw rekening.
Samengevat wil ik dus dit zeggen:

De meeste mensen beseffen pas de ernst van een misstand als ze het zelf persoonlijk ervaren, of hun directe naasten dat doen.
Daardoor blijven veel misstanden onder de radar, omdat de slachtoffers ervan geen voldoende bekende bevolkingsgroep vormen.
Wanneer een bevolkingsgroep veel massaler met een bepaald misstand te maken heeft, zal zij uiteraard eerder en sneller vanuit die gedeelde persoonlijke ervaringen handelen, waardoor zij veel meer alert op het misstand is.
Dit betekent niet meteen dat andere bevolkingsgroepen onverschilliger tegenover het misstand zouden staan, maar alleen dat zij er minder ervaringen mee hebben dan de betreffende bevolkingsgroep.
Bij het bestrijden van misstanden is het daarom niet juist om enkel een bepaalde bevolkingsgroep over het genoemde verschijnsel verwijten te maken, louter omdat die er minder ervaringen in kent.

Juist daarom is het verstandig om misstanden al te erkennen voordat je het persoonlijk ervaart. Als een 7 vinker is het gemakkelijk praten.
Maar ook een 4,5 vinker als ik heeft makkelijk praten. Er is al veel gewonnen als we onze eigen riante positie beseffen.
Een riante positie welke ik te danken heb aan mijn geboorte in Nederland.

Je hoeft en kunt nu eenmaal niet alles persoonlijk te ervaren. Maar ik hoef geen homo, vrouw of moslim te zijn om te weten dat zij gediscrimineerd worden. Deze discriminatie wegpraten door te wijzen naar toestanden die elders nog dramatischer zijn helpt niet.

En waar is dat goed voor? Dat is er goed voor om een tevreden mens te zijn.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hoeveel vinkjes heb jij?

Bericht door Petra »

hopper schreef: 07 feb 2022, 10:05 https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/04/de ... n-a4084350
De macht in Nederland ligt niet bij witte heteromannen. De macht ligt bij zeven-vinkjes.....Deze vaardigde met Sigrid Kaag een leider af die weliswaar dezelfde huidskleur, seksuele identiteit, cultuur, sociale klasse en opleiding heeft als de rest, maar geen Y-chromosoom. Ze is een vrouw! En opeens heeft een kabinet-Rutte wel ministers van kleur, en evenveel vrouwen als mannen.

Waar gaat dit onderwerp nou weer over? Ik heb 4,5 vinkje.
Goed artikel !
Het gaat over onze cultuur.
Wie is er nu vóór discriminatie of achterstelling? Ik had slechts één, in mijn ogen alleszins redelijke kanttekening. Meer diversiteit moet „natuurlijk niet ten koste gaan van de kwaliteit”. Zeg nu zelf, je wil toch dat de leiding van je land, bedrijf, overheidsinstelling en krant in handen is van ‘de beste mensen’?

Ik vrees dat ik nog steeds zo zou denken, als ik niet de afgelopen jaren voor mijn nieuwe boek had geprobeerd te reconstrueren hoe mijn maatschappelijke carrière was verlopen als ik in een ander lichaam of in een andere wieg was geboren. Om hier achter te komen ben ik landgenoten gaan interviewen die heel andere uitgangsposities hadden dan ik. Hun verhalen in combinatie met rapporten en documentaires over onrechtvaardigheid in Nederland hebben mijn zelf-, mens-, en maatschappijbeeld doen kantelen. Omdat ik eerder alleen naar kleur, geslacht en eventueel nog seksuele identiteit keek, had ik nooit beseft hoe intens eenzijdig de bovenste bovenlaag van Nederland is samengesteld. Maar vooral had ik niet door hoe de machtspositie van mannen zoals ikzelf in stand blijft: wij mogen bepalen wie de besten zijn, en drie keer raden wie er dan uit de bus komen als kandidaten met de meeste kwaliteit: mannen zoals wijzelf.

‘Cloning effect’
Experts op het gebied van diversiteit en wetenschappers wijzen al veel langer op dit zogeheten ‘cloning effect’. Maar misschien helpt het als juist ook mannen zoals ik zich bij dit koor voegen en hardop de vraag stellen: wie zijn wij om voor de rest van Nederland te bepalen wat kwaliteit is?

Het probleem van tunnelvisie.
Dit is wat ik al vaker benoemd heb: Herkenning = Erkenning = Waardering.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel vinkjes heb jij?

Bericht door hopper »

Petra schreef: 08 feb 2022, 07:23
hopper schreef: 07 feb 2022, 10:05 https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/04/de ... n-a4084350




Waar gaat dit onderwerp nou weer over? Ik heb 4,5 vinkje.
Goed artikel !
Het gaat over onze cultuur.


Dat vind ik een beetje te kort door de bocht. Ja, het gaat over onze cultuur. Maar dan benoem je de Nederlandse cultuur en dat opent weer de mogelijkheid om de Nederlandse cultuur te vergelijken met andere culturen om dan te constateren dat we 'het zo slecht niet doen'. (Wat ook het geval is)

We zien dat nu een vrouw een flinke vinger in de pap heeft (ik schat haar in op 6 vinkjes) de M/V situatie in het nieuwe kabinet zomaar nagenoeg 50/50 is. Ook 'allochtonen' komen mondjesmaat aan bod.

Het bestuur van Nederland dient een afspiegeling van de bevolking te zijn en wat dat betreft is 'goed' niet goed genoeg.
Zie bijvoorbeeld burgemeester Aboutaleb. Die man heeft een voorbeeldfunctie, van eenvoudige komaf, moslim en een topbestuurder.
We zijn niet meer die samenleving welke gegrondvest is op 'joods-christelijke' waarden.
De joods-christelijke waarden zijn grotendeels in de vorige eeuw achtergebleven.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hoeveel vinkjes heb jij?

Bericht door Petra »

hopper schreef: 08 feb 2022, 10:28
Petra schreef: 08 feb 2022, 07:23

Goed artikel !
Het gaat over onze cultuur.


Dat vind ik een beetje te kort door de bocht. Ja, het gaat over onze cultuur. Maar dan benoem je de Nederlandse cultuur en dat opent weer de mogelijkheid om de Nederlandse cultuur te vergelijken met andere culturen om dan te constateren dat we 'het zo slecht niet doen'. (Wat ook het geval is)
WE (NL) doen het helemaal niet zo goed.
Lees nog eens na wat ik geciteerd heb.

We hebben nog nooit een vrouwelijke president gehad laat staan iemand uit een minderheidsgroepering.
Glazen plafonds, verschil in beloning etc etc
Idd. diversiteit is evenwichtiger. Ik vind Aboutaleb ook een goed voorbeeld.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel vinkjes heb jij?

Bericht door hopper »

Petra schreef: 08 feb 2022, 11:00
hopper schreef: 08 feb 2022, 10:28



Dat vind ik een beetje te kort door de bocht. Ja, het gaat over onze cultuur. Maar dan benoem je de Nederlandse cultuur en dat opent weer de mogelijkheid om de Nederlandse cultuur te vergelijken met andere culturen om dan te constateren dat we 'het zo slecht niet doen'. (Wat ook het geval is)
WE (NL) doen het helemaal niet zo goed.
Lees nog eens na wat ik geciteerd heb.

We hebben nog nooit een vrouwelijke president gehad laat staan iemand uit een minderheidsgroepering.
Glazen plafonds, verschil in beloning etc etc
Idd. diversiteit is evenwichtiger. Ik vind Aboutaleb ook een goed voorbeeld.
Je begrijpt mijn reactie anders dan door mij bedoeld. We doen het 'goed' als we ons vergelijken met andere culturen. Daarom moeten we ook niet vergelijken met andere culturen. Vergelijken met het verleden kan wel, maar dan alleen om te zien of er progressie is.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hoeveel vinkjes heb jij?

Bericht door Petra »

hopper schreef: 08 feb 2022, 12:32
Je begrijpt mijn reactie anders dan door mij bedoeld. We doen het 'goed' als we ons vergelijken met andere culturen. Daarom moeten we ook niet vergelijken met andere culturen. Vergelijken met het verleden kan wel, maar dan alleen om te zien of er progressie is.
Jij bent degene die het vergelijkt met andere culturen en dan "goed" noemt.
Ik niet. Nu niet en in eerdere reacties ook niet.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Divine_will
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 dec 2021, 15:35
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel vinkjes heb jij?

Bericht door Divine_will »

hopper schreef: 07 feb 2022, 17:36
Robert Frans schreef: 07 feb 2022, 17:23
En Sylvana Simons is zelf ook een voorbeeld van iemand die pas in actie kwam tegen racisme na een persoonlijke ervaring teveel. Daarvóór hoorde je haar er niet over, terwijl het er toen al wel was.
Zij was aanvankelijk veejay van beroep. Van een veejay (Of anderen in de amusementsindustrie) worden geen politiek getinte uitspraken verwacht.
Nu ze zich wel politiek opstelt krijgt ze wagens vol met vuilnis over zich heen. Van wie? Dat hoeven we ons niet af te vragen.

Ja, dat kun je ook weer een ervaring noemen. Hoe durft zo'n zwarte vrouw -die notabene niet eens in Nederland geboren is- in de politiek te gaan?
De politiek is er voor de 7-vinkjes. Nou ja vooruit....de 6-vinkjes worden ook gedoogd nu vrouwen opeens ook een eigen mening blijken te hebben.

Sylvana Simons is wel het beste voorbeeld van de teloorgang in de Nederlandse politiek. Heb je haar bijdragen aan de debatten wel eens bekeken? Het mens is volslagen incapabel als politica. Het ontbreekt haar ten enen male aan de noodzakelijke vakkennis en kunde en is bovendien een emotioneel wrak. Zo iemand in de Kamer zetten brengt haar alleen maar nog meer schade toe. Die vrouw is rijp voor de psychiater. Het is bijna wreed te noemen dat ze die daar hebben neergezet. Dat ze bakken vuilnis krijgt ligt niet aan haar huidskleur maar aan haar incompetentie.
Laatst gewijzigd door Divine_will op 08 feb 2022, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Divine_will
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 dec 2021, 15:35
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel vinkjes heb jij?

Bericht door Divine_will »

Simons heeft ook vinkjes maar dan in haar hoofd. Maarja ze is bruin en vrouw en dat zijn al twee vinkjes.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel vinkjes heb jij?

Bericht door hopper »

Divine_will schreef: 08 feb 2022, 14:05
hopper schreef: 07 feb 2022, 17:36

Zij was aanvankelijk veejay van beroep. Van een veejay (Of anderen in de amusementsindustrie) worden geen politiek getinte uitspraken verwacht.
Nu ze zich wel politiek opstelt krijgt ze wagens vol met vuilnis over zich heen. Van wie? Dat hoeven we ons niet af te vragen.

Ja, dat kun je ook weer een ervaring noemen. Hoe durft zo'n zwarte vrouw -die notabene niet eens in Nederland geboren is- in de politiek te gaan?
De politiek is er voor de 7-vinkjes. Nou ja vooruit....de 6-vinkjes worden ook gedoogd nu vrouwen opeens ook een eigen mening blijken te hebben.

Sylvana Simons is wel het beste voorbeeld van de teloorgang in de Nederlandse politiek. Heb je haar bijdragen aan de debatten wel eens bekeken? Het mens is volslagen incapabel als politica. Het ontbreekt haar ten enen male aan de noodzakelijke vakkennis en kunde en is bovendien een emotioneel wrak. Zo iemand in de Kamer zetten brengt haar alleen maar nog meer schade toe. Die vrouw is rijp voor de psychiater. Het is bijna wreed te noemen dat ze die daar hebben neergezet. Dat ze bakken vuilnis krijgt ligt niet aan haar huidskleur maar aan haar incompetentie.
Ze is een gekozen politica, die er geen standaard 7 vinkjes opvattingen op na houdt.

Ik wist niet dat u kundig was om een psychiatrische analyse te doen op afstand.
Tenzij ze uw client is, maar dan mag u niet uit de school klappen.
Divine_will
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 dec 2021, 15:35
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel vinkjes heb jij?

Bericht door Divine_will »

hopper schreef: 08 feb 2022, 14:43
Divine_will schreef: 08 feb 2022, 14:05


Sylvana Simons is wel het beste voorbeeld van de teloorgang in de Nederlandse politiek. Heb je haar bijdragen aan de debatten wel eens bekeken? Het mens is volslagen incapabel als politica. Het ontbreekt haar ten enen male aan de noodzakelijke vakkennis en kunde en is bovendien een emotioneel wrak. Zo iemand in de Kamer zetten brengt haar alleen maar nog meer schade toe. Die vrouw is rijp voor de psychiater. Het is bijna wreed te noemen dat ze die daar hebben neergezet. Dat ze bakken vuilnis krijgt ligt niet aan haar huidskleur maar aan haar incompetentie.
Ze is een gekozen politica, die er geen standaard 7 vinkjes opvattingen op na houdt.

Ik wist niet dat u kundig was om een psychiatrische analyse te doen op afstand.
Tenzij ze uw client is, maar dan mag u niet uit de school klappen.
Dat is het hem nou juist. Dat mens is helemaal geen politica. Ze heeft niet de juiste opleiding, niet de juiste ervaring, niet de broodnodige vaardigheden en daarnaast is ze ook nog eens een zenuwinzinking nabij. Ik weet niet welk assessmentbureau ze hebben ingeschakeld voor haar sollicitatie maar als daar ons belastinggeld naartoe gaat vind ik dat een slechte zaak. En als we dan toch voor prioriteit aan diversiteit gaan dan ook iemand met Downs syndroom in de Kamer. En iemand met Alzheimer. Oh nee, die hebben we al als minister president. Power to the people, toch?

Als jouw appendix eruit moet ga je dan ook naar een ziekenhuis waar een melkboer de positie van chirurg heeft gekregen? Omdat ie zo’n bleekneus heeft? Wel eens een bruine boer gezien? Ik niet. Daarom zijn bijna alle chirurgen wit.

[modbreak Bonjour] We hebben ook een forumregel dat mensen buiten het forum respect verdienen. Het afkraken zoals jij doet past niet hier.