Preterisme als levensbeschouwing.

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1830
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Preterisme als levensbeschouwing.

Bericht door Yours »

Forumdeelnemer Piebe P. is een preterist.

Binnen die christelijke stroming worden mannen en vrouwen als gelijkwaardig gezien: een groot goed.

Dat bleek echter niet uit het seksuele wangedrag dat PIebe P., samen met iemand die dacht/denkt de goddelijke wil te vertegenwoordigen, hier recentelijk heeft getoond.
Ook al werd dat achteraf geponeerd als een grap: het toont het morele failliet waardoor MeToo uiteindelijk noodgedwongen geboren werd.

Wat ik van het preterisme begrijp is dat er geen schuld meer in te lossen valt door het gebrachte offer van Jezus Christus van bijna 2000 jaar geleden.
Zoals Piebe het in 2014 in het christelijk, open forum verwoordde:
Piebe schreef: 29 sep 2014, 14:17 Ik geloof dat alles vervuld is en dat we nu onder de nieuwe hemel en aarde = nieuwe verbond leven.
Maar hoe zit het dan met zondig, oftewel onbewust gedrag dat heden ten dage getoond wordt? Gedrag dat in dit geval de vrouw tot op het bot degradeert tot een gebruiksvoorwerp?

Ik ben van mening dat er dan (opnieuw) oorzaak en gevolg gecreëerd wordt/is, wat goedgemaakt zal moeten worden.
Dat zal in mijn visie moeten gebeuren door een veranderende mindset, waar om te beginnen berouw voor nodig is gevolgd door het oprecht aanbieden van een algemeen excuus aan vrouwen.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Preterisme als levensbeschouwing.

Bericht door thom »

Mijns inziens is het zogenaamde preterisme een hoax.

Hoe kan het dan dat Jezus zegt, neem uw kruis op en doe als ik.

Het is een levensloop van inwijdingen die Jezus heeft voorgedaan die door elke gelovige gevolgd zou moeten worden; de Weg gaan van innerlijke wijding.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Preterisme als levensbeschouwing.

Bericht door Snelheid »

De leer van de vervulde profetieën; niet de leer van de Kerk van alle tijden en plaatsen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Preterisme als levensbeschouwing.

Bericht door Messenger »

thom schreef: 10 feb 2022, 13:33 Hoe kan het dan dat Jezus zegt, neem uw kruis op en doe als ik.
Zou Hij misschien bedoeld hebben dat Hij de dood zou overwinnen en dat iedereen dat kan, en als ze dat niet zouden geloven dat ze dat ook kunnen, dat ze dan in hemelsnaam Hem maar moesten volgen?

Ik heb wel eens gelezen dat Jezus zou hebben gezegd : "Dit, en meer dan dit, zult Gij ook doen."
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Preterisme als levensbeschouwing.

Bericht door thom »

Messenger schreef: 10 feb 2022, 13:50
thom schreef: 10 feb 2022, 13:33 Hoe kan het dan dat Jezus zegt, neem uw kruis op en doe als ik.
Zou Hij misschien bedoeld hebben dat Hij de dood zou overwinnen en dat iedereen dat kan, en als ze dat niet zouden geloven dat ze dat ook kunnen, dat ze dan in hemelsnaam Hem maar moesten volgen?
Ehh..
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Preterisme als levensbeschouwing.

Bericht door thom »

Messenger schreef: 10 feb 2022, 13:50
thom schreef: 10 feb 2022, 13:33 Hoe kan het dan dat Jezus zegt, neem uw kruis op en doe als ik.
Zou Hij misschien bedoeld hebben dat Hij de dood zou overwinnen en dat iedereen dat kan, en als ze dat niet zouden geloven dat ze dat ook kunnen, dat ze dan in hemelsnaam Hem maar moesten volgen?

Ik heb wel eens gelezen dat Jezus zou hebben gezegd : "Dit, en meer dan dit, zult Gij ook doen."
Ah, ja precies. Net als Hij voorgedaan heeft.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Preterisme als levensbeschouwing.

Bericht door HJW »

Messenger schreef: 10 feb 2022, 13:50
thom schreef: 10 feb 2022, 13:33 Hoe kan het dan dat Jezus zegt, neem uw kruis op en doe als ik.
Zou Hij misschien bedoeld hebben dat Hij de dood zou overwinnen en dat iedereen dat kan, en als ze dat niet zouden geloven dat ze dat ook kunnen, dat ze dan in hemelsnaam Hem maar moesten volgen?

Ik heb wel eens gelezen dat Jezus zou hebben gezegd : "Dit, en meer dan dit, zult Gij ook doen."
Johannes 14 vers 12:
Die in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en zal meerder doen, dan deze;
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Preterisme als levensbeschouwing.

Bericht door hopper »

Yours schreef: 10 feb 2022, 13:20

Binnen die christelijke stroming worden mannen en vrouwen als gelijkwaardig gezien: een groot goed.

Gelijkwaardigheid (niet alleen van M/V, maar ook op andere vlakken) kan een ideologie of geloof zijn of een innerlijke realisatie.
Bij een ideologie of geloof hang je slechts het idee aan van gelijkwaardigheid.
Bij innerlijke realisatie keer je terug naar de oorspronkelijkheid van niet-twee.

Een behoorlijk verschil lijkt me. Ik hecht dus niet zo veel waarde aan preterisme, net zoals ik aan feminisme niet veel waarde hecht.
Het zijn slechts mentale opvattingen. En daarom zie ik het verband met Jezus' leer ook niet.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Preterisme als levensbeschouwing.

Bericht door thom »

hopper schreef: 10 feb 2022, 14:29
Yours schreef: 10 feb 2022, 13:20

Binnen die christelijke stroming worden mannen en vrouwen als gelijkwaardig gezien: een groot goed.

Gelijkwaardigheid (niet alleen van M/V, maar ook op andere vlakken) kan een ideologie of geloof zijn of een innerlijke realisatie.
Bij een ideologie of geloof hang je slechts het idee aan van gelijkwaardigheid.
Bij innerlijke realisatie keer je terug naar de oorspronkelijkheid van niet-twee.

Een behoorlijk verschil lijkt me. Ik hecht dus niet zo veel waarde aan preterisme, net zoals ik aan feminisme niet veel waarde hecht.
Het zijn slechts mentale opvattingen. En daarom zie ik het verband met Jezus' leer ook niet.
Er is ook geen verband, het staat er juist haaks op.
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Preterisme als levensbeschouwing.

Bericht door Maria K »

Yours schreef: 10 feb 2022, 13:20 Forumdeelnemer Piebe P. is een preterist.

Binnen die christelijke stroming worden mannen en vrouwen als gelijkwaardig gezien: een groot goed.

Dat bleek echter niet uit het seksuele wangedrag dat PIebe P., samen met iemand die dacht/denkt de goddelijke wil te vertegenwoordigen, hier recentelijk heeft getoond.
Ook al werd dat achteraf geponeerd als een grap: het toont het morele failliet waardoor MeToo uiteindelijk noodgedwongen geboren werd.

Wat ik van het preterisme begrijp is dat er geen schuld meer in te lossen valt door het gebrachte offer van Jezus Christus van bijna 2000 jaar geleden.
Zoals Piebe het in 2014 in het christelijk, open forum verwoordde:
Piebe schreef: 29 sep 2014, 14:17 Ik geloof dat alles vervuld is en dat we nu onder de nieuwe hemel en aarde = nieuwe verbond leven.
Maar hoe zit het dan met zondig, oftewel onbewust gedrag dat heden ten dage getoond wordt? Gedrag dat in dit geval de vrouw tot op het bot degradeert tot een gebruiksvoorwerp?

Ik ben van mening dat er dan (opnieuw) oorzaak en gevolg gecreëerd wordt/is, wat goedgemaakt zal moeten worden.
Dat zal in mijn visie moeten gebeuren door een veranderende mindset, waar om te beginnen berouw voor nodig is gevolgd door het oprecht aanbieden van een algemeen excuus aan vrouwen.
Waar wil je het over hebben?
Over preterisme?
Of over de persoon en medeforumdeelnemer Piebe, die preterist is en zijn posts de afgelopen dagen?

In het eerste geval.
Interessant en hier is een goed begin.
Preterisme
En dan zou ik aan Trajecto of Bonjour vragen of je de intro mag herzien.

In het tweede geval.
Zal ik Trajecto of Bonjour erop attent willen maken en graag dit topic gesloten willen zien.
Omdat.
Dit akkefietje nu, na het feedbacktopic, afgesloten is
Piebe voor enige tijd niet kan deelnemen.
en vanwege de voorspelbare vervolgen.
Laatst gewijzigd door Maria K op 10 feb 2022, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Preterisme als levensbeschouwing.

Bericht door hopper »

Laten we het er op houden dat Yours een interessant onderwerp aansnijdt en laten we niet weer oude zaken gaan oprakelen.
Iedere keer weer oude koeien op vissen lijkt me onwenselijk.
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Preterisme als levensbeschouwing.

Bericht door Maria K »

hopper schreef: 10 feb 2022, 14:52 Laten we het er op houden dat Yours een interessant onderwerp aansnijdt en laten we niet weer oude zaken gaan oprakelen.
Iedere keer weer oude koeien op vissen lijkt me onwenselijk.
Dan is volgens mijn voorstel dit voldoende en de rest alleen meegesleepte ballast, die bovendien de meeste ruimte in neemt, die in Feedback hoort.
Yours schreef: 10 feb 2022, 13:20 Forumdeelnemer Piebe P. is een preterist.

Wat ik van het preterisme begrijp is dat er geen schuld meer in te lossen valt door het gebrachte offer van Jezus Christus van bijna 2000 jaar geleden.
Zoals Piebe het in 2014 in het christelijk, open forum verwoordde:
Piebe schreef: 29 sep 2014, 14:17 Ik geloof dat alles vervuld is en dat we nu onder de nieuwe hemel en aarde = nieuwe verbond leven.
Maar hoe zit het dan met zondig, oftewel onbewust gedrag dat heden ten dage getoond wordt?
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Preterisme als levensbeschouwing.

Bericht door peda »

Er bestaat in het preterisme een andere voorstelling van de "' nieuwe "" wereld als de "" nieuwe "" wereld in orthodox christelijke betekenis.
In het preterisme kan alle ellende en narigheid die per heden nog in de wereld plaatsvinden, worden verklaard. In de futuristische christelijke nieuwe wereld visie existeert de huidige ellende en narigheid niet meer. Andere visie.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Preterisme als levensbeschouwing.

Bericht door hopper »

Maria K schreef: 10 feb 2022, 14:58
hopper schreef: 10 feb 2022, 14:52 Laten we het er op houden dat Yours een interessant onderwerp aansnijdt en laten we niet weer oude zaken gaan oprakelen.
Iedere keer weer oude koeien op vissen lijkt me onwenselijk.
Dan is volgens mijn voorstel dit voldoende en de rest alleen meegesleepte ballast, die bovendien de meeste ruimte in neemt, die in Feedback hoort.
Yours schreef: 10 feb 2022, 13:20 Forumdeelnemer Piebe P. is een preterist.

Wat ik van het preterisme begrijp is dat er geen schuld meer in te lossen valt door het gebrachte offer van Jezus Christus van bijna 2000 jaar geleden.
Zoals Piebe het in 2014 in het christelijk, open forum verwoordde:


Maar hoe zit het dan met zondig, oftewel onbewust gedrag dat heden ten dage getoond wordt?
Mijn opinie is dat je nu spijkers op laag water zoekt en zo weer nieuwe heisa veroorzaakt.
Ik zie alleen een officiële waarschuwing voor Piebe, maar niet dat hij een ban heeft.
Mijn verzoek is dan ook aan Trajecto of Bonjour om niet in te grijpen.
Maar zoals al eerder is vastgesteld: het is hier geen democratie waar we stemmen wat de moderatie al dan niet moet doen.

Verder: zie je eigen onderschrift.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Preterisme als levensbeschouwing.

Bericht door hopper »

peda schreef: 10 feb 2022, 15:01 Er bestaat in het preterisme een andere voorstelling van de "' nieuwe "" wereld als de "" nieuwe "" wereld in orthodox christelijke betekenis.
In het preterisme kan alle ellende en narigheid die per heden nog in de wereld plaatsvinden, worden verklaard. In de futuristische christelijke nieuwe wereld visie existeert de huidige ellende en narigheid niet meer. Andere visie.
Dat dat binnen het preterisme wordt geloofd is helder. Maar er zijn tal van argumenten aan te dragen waarom de huidige ellende en narigheid op een andere wijze wordt verklaard. Daarnaast lijkt het preterisme klip en klaar in tegenspraak met Jezus' leer. Wat niet wegneemt dat men vrij is om te geloven wat men wilt.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Preterisme als levensbeschouwing.

Bericht door peda »

hopper schreef: 10 feb 2022, 15:06
peda schreef: 10 feb 2022, 15:01 Er bestaat in het preterisme een andere voorstelling van de "' nieuwe "" wereld als de "" nieuwe "" wereld in orthodox christelijke betekenis.
In het preterisme kan alle ellende en narigheid die per heden nog in de wereld plaatsvinden, worden verklaard. In de futuristische christelijke nieuwe wereld visie existeert de huidige ellende en narigheid niet meer. Andere visie.
Dat dat binnen het preterisme wordt geloofd is helder. Maar er zijn tal van argumenten aan te dragen waarom de huidige ellende en narigheid op een andere wijze wordt verklaard. Daarnaast lijkt het preterisme klip en klaar in tegenspraak met Jezus' leer. Wat niet wegneemt dat men vrij is om te geloven wat men wilt.
Hopper,

Het is toch prachtig dat de Jezus-woorden zo totaal diametraal verschillend individueel kunnen worden uitgelegd. Voor mij juist de motivatie om aan G G deel te nemen.
Geen superieure spelregel die op het forum bepalend is hoe boodschappen moeten worden verstaan, maar juist de belangstelling voor de zeer plurale kijk op de boodschappen. Van wetenschappelijke methode tot welke eigen metafysische beschouwing ook, ik vind het prachtig en wordt er bijna lyrisch van, dus snel stoppen !!
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1830
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Preterisme als levensbeschouwing.

Bericht door Yours »

peda schreef: 10 feb 2022, 15:01 Er bestaat in het preterisme een andere voorstelling van de "' nieuwe "" wereld als de "" nieuwe "" wereld in orthodox christelijke betekenis.
In het preterisme kan alle ellende en narigheid die per heden nog in de wereld plaatsvinden, worden verklaard. In de futuristische christelijke nieuwe wereld visie existeert de huidige ellende en narigheid niet meer. Andere visie.
Vetgedrukt door mij.
Dank voor je bericht, Peda.

@Maria en allen,

Waar het mij dan ook feitelijk om gaat is de vraag hoe het mogelijk is dat het eigen zondige/onbewuste gedrag opgehangen wordt aan de kapstok van het volbrachte werk van Jezus Christus.

Mijn conclusie tot op heden is, is dat dat laatste gewoon niet mogelijk is. Wat er wel voor nodig is, heb ik aan het einde van mijn openingsbericht duidelijk gemaakt: er zal gewoon hard aan zichzelf gewerkt moeten worden.

Met andere woorden: het preterisme als geloof/levensbeschouwing kan als façade gebruikt worden voor ongewenst gedrag. Waarmee over het preterisme als levensbeschouwing zelf wellicht nog meer te melden valt.
Laatst gewijzigd door Yours op 10 feb 2022, 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Preterisme als levensbeschouwing.

Bericht door Maria K »

hopper schreef: 10 feb 2022, 15:03
Maria K schreef: 10 feb 2022, 14:58 Dan is volgens mijn voorstel dit voldoende en de rest alleen meegesleepte ballast, die bovendien de meeste ruimte in neemt, die in Feedback hoort.
Ik zie alleen een officiële waarschuwing voor Piebe, maar niet dat hij een ban heeft.
Mijn excuses, ik ben in de war met Divine_will :oops:

De rest blijft staan.
We zullen zien waar het schip strand en of de opmerking, die ik maakte nog enige verdere invloed heeft.
Tot nu toe was jij de enige, die inging op het vernoemde voorbeeld.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Preterisme als levensbeschouwing.

Bericht door peda »

Yours schreef: 10 feb 2022, 15:19
peda schreef: 10 feb 2022, 15:01

Waar het mij dan ook feitelijk om gaat is de vraag hoe het mogelijk is dat het eigen zondige/onbewuste gedrag opgehangen wordt aan de kapstok van het volbrachte werk van Jezus Christus.

Mijn conclusie tot op heden is, is dat dat laatste gewoon niet mogelijk is. Wat er wel voor nodig is, heb ik aan het einde van mijn openingsbericht duidelijk gemaakt: er zal gewoon hard aan zichzelf gewerkt moeten worden.

Met andere woorden: het preterisme als geloof/levensbeschouwing kan als façade gebruikt worden voor ongewenst gedrag. Waarmee over het preterisme als levensbeschouwing zelf wellicht nog meer te melden valt.
Hallo Yours,

Dat preterisme gebruikt kan worden als facade voor verkeerd gedrag, dat is uiteraard niet te ontkennen. Dat geldt voor elk --isme. De boodschap van het preterisme is m.i. nu juist de verdere ( geestelijke ) veredeling van de mens, zoals Jezus het ten diepste naar preteristische zienswijze heeft bedoeld. Dat een flink aantal aardbewoners om de specifieke Jezus bedoeling te bereiken, nog een stevig trajekt moeten doorlopen, is ook duidelijk. Maar ik laat de verdere verduidelijking graag over aan Piebe, ik geef slechts voorzetjes.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Preterisme als levensbeschouwing.

Bericht door thom »

Preterisme (van het Latijnse praeteritus, "voorbijgegaan" of "verleden tijd") is een opvatting binnen het christendom waarbij de profetieën over de eindtijd, zoals uit het Bijbelboek Openbaring, niet over de toekomst gaan maar reeds vervuld zijn. Als de vervulling wordt geplaatst in de eerste eeuw na Christus, gaat het over de tijd van de Romeinse keizer Nero en met de Joodse oorlog met de Romeinen. Andere varianten vatten de val van het Romeinse Rijk in de 5e eeuw op als de vervulling van deze profetieën. (wiki)

M.i. iets, een geloof, dat het 'alles' eens vervuld is, in plaats van in een ieder te vervullen Openbaring.
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Preterisme als levensbeschouwing.

Bericht door Maria K »

Yours schreef: 10 feb 2022, 15:19
peda schreef: 10 feb 2022, 15:01 Er bestaat in het preterisme een andere voorstelling van de "' nieuwe "" wereld als de "" nieuwe "" wereld in orthodox christelijke betekenis.
In het preterisme kan alle ellende en narigheid die per heden nog in de wereld plaatsvinden, worden verklaard. In de futuristische christelijke nieuwe wereld visie existeert de huidige ellende en narigheid niet meer. Andere visie.
Vetgedrukt door mij.
Dank voor je bericht, Peda.

@Maria en allen,

Waar het mij dan ook feitelijk om gaat is de vraag hoe het mogelijk is dat het eigen zondige/onbewuste gedrag opgehangen wordt aan de kapstok van het volbrachte werk van Jezus Christus.

Mijn conclusie tot op heden is, is dat dat laatste gewoon niet mogelijk is. Wat er wel voor nodig is, heb ik aan het einde van mijn openingsbericht duidelijk gemaakt: er zal gewoon hard aan zichzelf gewerkt moeten worden.
Dank voor je uitleg.
Ik zelf heb ook altijd gedacht, dat de dagen zoals voorspeld waren (ongemerkt) voorbij zijn gegaan.
En later de metafoor van toepassing op de werkelijkheid doorzien.

Het grootste gedeelte van de moderne wereld kent Christus, ken het principe van spijt, goede wil voor de toekomst en daarop vergeving van de dingen die voorbij zijn gegaan.

En toch wordt hij afgewezen in zijn mededogen en begrip voor mensen in al hun feilbaarheid.
In de praktijk blijven velen denken in schuld en boete en vinden het gezonder om wraak te nemen of het kwase, dan om te vechten voor het goede.

Het gaat met het komen en gaan van moreel hoogstaande culturen op en af.
En steeds weer als het even beter gaat komen weer valse leraren (antichristen) als wolven in schaapskleren om mensen hun dwamg op te leggen onder het mom van christelijkheid, maar alleen ten bate van zichzelf.
En zo blijft het cirkeltje ronddraaien tot de mensen echt een keer een grote catastrofe overkomt en dan wereldwijd alle mensen betreffend.
Maar ook dan komen er weer nieuwe tijden en nieuwe kansen.

Vergeving door genade en zonder straf is mi. ook alleen mogelijk bij mensen, die eerlijk spijt hebben en proberen het kwaad, wat ze aanrichtten goed te maken.
Voor mensen, die in onwetendheid handelden en wel de wil en de wens, maar niet de mogelijkheid hebben de situatie en hun leven te beteren.
Door de feilbaarheid van mensheid, maar ook als men eerlijk is en zelfinzicht heeft, weten we wanneer we ons klein moeten weten en door de knieën moeten gaan, ipv. maar door te rammen op de oude weg.
En zelfs met allelei smoezen en verdraaiingen proberen onszelf goed te praten bij wat we anderen hebben aangedaan.
En als we in het nauw komen te zitten zondebokken te kiezen, waar we onze negatieviteit over uit kunnen storten.

Alle mensen, die dat erkennen krijgen, ook van mij, respijt en steeds weer nieuwe kansen op een gloednieuw levensdeel.
Mensen die zich blijven verharden en zonder zelfinzicht blijven, zal ik geen wraakgedachten voor koesteren, maar na lang beraad en veel pogingen uiteindelijk uit mijn gezelschap verwijderen of negeren.

Dat is denk ik ook de weg die we kunnen gaan, en als we maar vol liefde zijn en vol goede wil, zal dat ook lukken.
Dat was ook wat Jezus deed.
Hij wenste mensen geen eeuwige straf, maar wel verwijderde hij zich uit zijn gezelschap.

Ik had voor ik hier op GG kwam wel weet van deze gedachten, meestal was dan het einde van de oude wereld gesitueerd tijdens de val van Jeruzalem en de vernietiging van de tweede tempel.
Maar nooit gehoord over een organisatie die zich preteristen noemden.
Ik kende de term ook niet.
Met andere woorden: het preterisme als geloof/levensbeschouwing kan als façade gebruikt worden voor ongewenst gedrag. Waarmee over het preterisme zelf wellicht nog voldoende gezegd kan worden.
Zoals alle weten en wijsheden binnen het christendom en ook andere levensbeschouwingen met liefde voor de medemens gebruikt kunnen worden. En met zelfzucht misbruikt.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Preterisme als levensbeschouwing.

Bericht door Piebe Paulusma »

Yours schreef: 10 feb 2022, 13:20 Dat bleek echter niet uit het seksuele wangedrag dat PIebe P., samen met iemand die dacht/denkt de goddelijke wil te vertegenwoordigen, hier recentelijk heeft getoond.
Wangedrag? Ik plaatste een losse grap die duidelijk cynisch bedoeld was n.a.v. de heisa in medialand (als mijn dick op de pic past schreef ik nog, cynischer wordt het niet). Walgelijk hoe de zaken hier uit zijn verband worden gerukt. Succes met je lastercampagne.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Preterisme als levensbeschouwing.

Bericht door Maria K »

Ik zie dat Peda en Thom onafhankelijk van mij een heel eind overlapping hebben met wat ik bedoel.
En wat ik denk dat Preterisme in zou kunnen houden
Met of zonder daadwerkelijk Christus geloof.

Ik ga de website, die ik vond, Preterisme, verder bestuderen.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Preterisme als levensbeschouwing.

Bericht door Piebe Paulusma »

Maria K schreef: 10 feb 2022, 14:48
Yours schreef: 10 feb 2022, 13:20 Forumdeelnemer Piebe P. is een preterist.

Binnen die christelijke stroming worden mannen en vrouwen als gelijkwaardig gezien: een groot goed.

Dat bleek echter niet uit het seksuele wangedrag dat PIebe P., samen met iemand die dacht/denkt de goddelijke wil te vertegenwoordigen, hier recentelijk heeft getoond.
Ook al werd dat achteraf geponeerd als een grap: het toont het morele failliet waardoor MeToo uiteindelijk noodgedwongen geboren werd.

Wat ik van het preterisme begrijp is dat er geen schuld meer in te lossen valt door het gebrachte offer van Jezus Christus van bijna 2000 jaar geleden.
Zoals Piebe het in 2014 in het christelijk, open forum verwoordde:


Maar hoe zit het dan met zondig, oftewel onbewust gedrag dat heden ten dage getoond wordt? Gedrag dat in dit geval de vrouw tot op het bot degradeert tot een gebruiksvoorwerp?

Ik ben van mening dat er dan (opnieuw) oorzaak en gevolg gecreëerd wordt/is, wat goedgemaakt zal moeten worden.
Dat zal in mijn visie moeten gebeuren door een veranderende mindset, waar om te beginnen berouw voor nodig is gevolgd door het oprecht aanbieden van een algemeen excuus aan vrouwen.
Waar wil je het over hebben?
Over preterisme?
Of over de persoon en medeforumdeelnemer Piebe, die preterist is en zijn posts de afgelopen dagen?

In het eerste geval.
Interessant en hier is een goed begin.
Preterisme
En dan zou ik aan Trajecto of Bonjour vragen of je de intro mag herzien.

In het tweede geval.
Zal ik Trajecto of Bonjour erop attent willen maken en graag dit topic gesloten willen zien.
Omdat.
Dit akkefietje nu, na het feedbacktopic, afgesloten is
Piebe voor enige tijd niet kan deelnemen.
en vanwege de voorspelbare vervolgen.
Het noemen van dat akkefietje heeft niks met dit topic te maken, evenmin als een grap vergelijken met seksueel wangedrag of benoemen dat Yours een zuurpruim is wars van humor evenals HJW. Lieden die zo vol haat zitten dat ze anderen willen vervolgen om een slechte grap is voor mij een baken dat ze in de duisternis verkeren.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1830
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Preterisme als levensbeschouwing.

Bericht door Yours »

@Piebe,
Aan haat doe ik niet: daar heb ik alleen mezelf mee. Afzender: ☀️

@Moderatoren:
Gezien de reacties van Piebe is het beter dat dit topic dicht gaat.
Ik heb gezegd wat ik op mijn hart heb. En daarmee is het goed.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens