De crisis van het theïsme

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door Vertrokken user_7 »

callista schreef: 15 feb 2022, 18:57 Zo...dan kunnen we nu weer BOT. :thumb1:
Klaar...
Van hem mogen christenen niet mee praten. Dat is discriminatie en in strijd met de grondwet. Deze discussie is daarin dus rechts extremistisch van aard en dus moet je hier dan niet eens meer een gesprek aan willen wijden.

Het grondbeginselen van dit topic is dat Hopper ongenuanceerd gelovigen van alle aard wil af knallen, en tevens sencuur op de gelovigen wil leggen, door hen te verbieden hier te reageren en zelfs in Christelijk Open Forum te reageren, dat nog door mijn toedoen is ontstaan, omdat ik niet geloof in de leer van de drie eenheid en geen ruimte zie in foradelen waar je die leer wel moet onderschrijven.

Maar jullie atheïsten gaan in deze draad maar mooi voor eigen publiek preken. Als tweede rangs burger hier zal ik afhaken.

Maar "mijn" Christelijk Open Forum verlaat ik niet.
Geboren om lief te hebben.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door callista »

Ga gewoon on topic zonder dat gedoe...ik dacht dat we daar klaar mee waren.
En als het je niet bevalt dan maar niet, maar niet opnieuw beginnen .....\
Dat is storend.
Niemand hoeft hier weg....
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door Vertrokken user_7 »

callista schreef: 15 feb 2022, 21:48 Ga gewoon on topic zonder dat gedoe...ik dacht dat we daar klaar mee waren.
En als het je niet bevalt dan maar niet, maar niet opnieuw beginnen .....\
Dat is storend.
Niemand hoeft hier weg....
Van jou niet, maar van Hopper wel. Leer beter lezen in plaats van altijd partij tegen mij te kiezen en stop jouw bemoeienis. Ik ga toch tegen jou in en geef jou geen gelijk, want ik ben geen atheïst.
Geboren om lief te hebben.
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door Vertrokken user_7 »

Maar dit topic is toch mors dood. Geen christen doet meer mee, want wij zijn niet meer welkom hier.
Geboren om lief te hebben.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door callista »

Stop er eens mee.....
Ik kies niet tegen jou...
Als je zo doorgaat zal ik het melden......
Zo verstoor je het topic door dat zielige gedoe....

Ik dacht dat het klaar was....
Er zijn ook nog andere topics....misschien past dat je beter...
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door Vertrokken user_7 »

Mart schreef: 13 feb 2022, 17:04
Gait schreef: 13 feb 2022, 16:31 Dus één volk op aarde waarvan niemand verloren gaat in tegenstelling tot de rest van de wereld.
Nee, lijkt me niet bepaald een aantrekkelijke evangelie.
Zowel de T'NaCH als het christelijke Testament stellen dat er van Israel niemand verloren zal gaan.
In het christelijke Testament staat: "als de volheid der Heidenen zijn binnen gegaan, dan heel Israël worden geredt"

Letterlijk staat er dat alle Israëlieten gered worden, nadat alle heidenen gered zijn.

Dat betekend dus dat alle heidenen alle joden voorgaan of dat alle uitverkoren heidenen alle uitverkoren joden voorgaan.

De eersten zullen de laatsten zijn.
Geboren om lief te hebben.
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door Vertrokken user_7 »

callista schreef: 15 feb 2022, 22:00 Stop er eens mee.....
Ik kies niet tegen jou...
Als je zo doorgaat zal ik het melden......
Zo verstoor je het topic door dat zielige gedoe....

Ik dacht dat het klaar was....
Er zijn ook nog andere topics....misschien past dat je beter...
Meld maar, ik heb Hopper al gemeld vanwege zijn discriminerende opmerkingen en ik klaag jou nu ook aan wegen jouw partijdigheid.

Bovendien wilde ik wel deze draad volgen, maar geeft Hopper zelf aan mij te kennen dat ik alleen maar met christenen in gesprek moet. Dat jij steke blind bent kan ik niks aan doen.
Ik ervaar jou in ieder geval als een aan mij vijandig mens, dat enkel met mij ruzie zoekt.
Jij zou hem op zijn gedrag aan moeten spreken, maar jij beschermd altijd de kinderen van de wereld met de mantel der liefde en beschermd de duisternis en strijdt tegen het Licht van Jezus Christus dat in mij is.
Geboren om lief te hebben.
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door Vertrokken user_7 »

En hier laat ik het bij.

Ga maar lekker met elkaar kwaadspreken over het Theïsme.

Doe wat jullie niet laten kunnen!

Ikheb een grondige afkeer van jullie houding van uitsluiten en buiten sluiten!
Geboren om lief te hebben.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door Mart »

Gait schreef: 15 feb 2022, 22:15 In het christelijke Testament staat: "als de volheid der Heidenen zijn binnen gegaan, dan heel Israël worden geredt"

Letterlijk staat er dat alle Israëlieten gered worden, nadat alle heidenen gered zijn.

Dat betekend dus dat alle heidenen alle joden voorgaan of dat alle uitverkoren heidenen alle uitverkoren joden voorgaan.

De eersten zullen de laatsten zijn.
De T'NaCH zegt aan Israël de eeuwige verlossing (תשועת עולמים) toe en zegt dat al het zaad van Ja'akov gerechtvaardigd zal worden (Jesaja 45). Zelfs Paulus zegt in Romeinen 11:26 dat heel Israël behouden zal worden, waarmee hij Israel als Ja'akovs nakomelingen identificeert (klik). Dus ook de Joodse Hitchens, de Joodse Sam Harris en de vele, vele andere atheïstische en agnostische Joden worden gered ;). Maar goed, als atheïst maak ik me sowieso niet druk om goden en hun agenda's.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door Vertrokken user_7 »

Mart schreef: 15 feb 2022, 23:46
Gait schreef: 15 feb 2022, 22:15 In het christelijke Testament staat: "als de volheid der Heidenen zijn binnen gegaan, dan heel Israël worden geredt"

Letterlijk staat er dat alle Israëlieten gered worden, nadat alle heidenen gered zijn.

Dat betekend dus dat alle heidenen alle joden voorgaan of dat alle uitverkoren heidenen alle uitverkoren joden voorgaan.

De eersten zullen de laatsten zijn.
De T'NaCH zegt aan Israël de eeuwige verlossing (תשועת עולמים) toe en zegt dat al het zaad van Ja'akov gerechtvaardigd zal worden (Jesaja 45). Zelfs Paulus zegt in Romeinen 11:26 dat heel Israël behouden zal worden, waarmee hij Israel als Ja'akovs nakomelingen identificeert (klik). Dus ook de Joodse Hitchens, de Joodse Sam Harris en de vele, vele andere atheïstische en agnostische Joden worden gered ;). Maar goed, als atheïst maak ik me sowieso niet druk om goden en hun agenda's.
Je gaat dus niet in op wat ik zeg.
In de bijbel staat ook: "het goede nieuws dat we brengen is, dat Jezus de redder is van alle mensen, in het bijzonder van zij die geloven" en Jezus zei dat de inwoners van Sodom en Gemorra zullen oordelen over de de mensen (Joden) van Zijn generatie.
En Jezus had het over addergebroed en dat de joodse leiders met hun regels het volk tegen houdt het Koninkrijk van God binnen te gaan. Verder dat ze stad en land afzoeken om iemand te bereiken en als ze iemand bereiken maken ze hem tot een hellend in het kwadraat.

Dus ja, het is maar net welke teksten je uitkiezen wilt.

Hebreeën 4:
"3Wij die tot geloof gekomen zijn, gaan immers de rust binnen, zoals Hij gezegd heeft: Daarom heb Ik in Mijn toorn gezworen: Mijn rust zullen zij niet binnengaan! En dat terwijl Zijn werken al sinds de grondlegging van de wereld voltooid zijn."

Wat jouw citaat in de Romeinen betreft staat er dit:

28Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.

29Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk.

30Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,

31zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.

32Want God heeft hen allen in hun ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.



Dus allen worden geredt.
Geboren om lief te hebben.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door Barnabas »

Barnabas schreef: 14 feb 2022, 20:29
hopper schreef: 14 feb 2022, 20:21

Dit is L.B. De bewijswaarde van de bijbel is in LB net zo groot als de bewijswaarde van de Donald Duck....
Ik merk dat je er niet veel van weet. Maar wanneer je er niet naar vraagt blijft Donald Duck de baas.

[modbreak Bonjour] Het forum bestaat uit meerdere subfora met elk eigen regels. Bepaalde mensen zullen zich niet in elk forum thuis voelen omdat argumenten die ze gewend zijn te gebruiken niet in een ander subforum van waarde zijn. Maar het is absoluut niet de bedoeling om de ander dan maar even van onwetendheid te beschuldigen.
Wat ik zeg is gelijk aan wat Hopper zegt door de bijbel te vergelijken met de Donald Duck. Maar als ik er iets van zeg dan krijg ik een berisoing.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door hopper »

https://www.nieuwwij.nl/opinie/een-aard ... inzoekers/
De mens is een vreemd wezen, zo constateert Ziegelaar. Want het is een wezen dat zichzelf niet alleen begrijpt als feitelijkheid, dus als gegeven, maar ook als mogelijkheid. Er zit een wat Ziegelaar noemt ‘vitale vector’ in de mens: de mens richt zich op het mogelijke en kan zelfs dat mogelijke als het wezenlijke zien, dat als doel van het leven maken en er vervolgens naar streven. Maar er is niet slechts één ‘vitale vector’. De mens is een ‘multidimensionaal’ wezen waarin verschillende vitale vectoren tegelijkertijd aan het werk zijn, ten aanzien van bijvoorbeeld zelfontplooiing, liefde, schoonheid, moraliteit en religie en mystiek. Ziegelaars levensfilosofie wil aan al deze dimensies recht doen.

Daarbij neemt hij in het eerste deel van het boek zijn insteek in het Griekse denken. In een aantal hoofdstukken bespreekt hij achtereenvolgens de natuurfilosofische inzichten van de presocraten, de metafysische antropologie en ethiek van Aristoteles, de metafysisch-antropologische inzichten van de Epicuristen en ten slotte die van de Stoïcijnen. Het is duidelijk dat Ziegelaar vooral geïnspireerd is door de Stoa (in het bijzonder door Marcus Aurelius), en dan in de interpretatie van Pierre Hadot.
Dezelfde thema's keren steeds weer terug bij serieuze zinzoekers, filosofen e.d. Het stoïcisme is op haar beurt weer verwant aan de mystiek van Eckhart en Plotinus: een vertrek uit de wereld terwijl je in de wereld verblijft. Dat is een mengeling van feitelijkheid en mogelijkheid.
Ziegelaar focust op drie aspecten, die hij uiteindelijk op prachtige en complexe wijze in elkaar vlecht. In wat volgt geef ik slechts met grove penseelstreken een indruk.
Allereerst is er eenzaamheid. Eenzaamheid kan een lijdensweg zijn in de gedaante van verlatenheid. Maar eenzaamheid kan ook heilzaam zijn, als ik me bijvoorbeeld na een lange dag onder de mensen even wil afzonderen om muziek te luisteren. Dit verlangen naar afzondering met mezelf wordt door Ziegelaar geduid als een verlangen ‘naar een contact met het oorspronkelijke’. Het is het verlangen naar de oorspronkelijke werkelijkheid waaruit ik ben voortgekomen. Die eenzaamheid, dat ‘samen met mijzelf zijn, voor mijzelf aanwezig zijn’ kan zich uiteindelijk uiten in een contemplatieve houding, ‘waardoor het bestaan als een wonder ervaren kan worden’.
Diep beleefde eenzaamheid is een zegen voor de mens. Als contradictie beleefde eenzaamheid is een ziekte.
Een tweede aspect is dat van innigheid. Dit woord duidt voor Ziegelaar de eenheid tussen het ik en de wereld aan. Maar dat is niet een eenheid van identiteit, maar juist van een besef van ‘bij-elkaar-horen-in-onderscheid’, een gevoel van eenheid (ik zou bijna zeggen: geborgen-zijn, een zich-thuis-voelen in de werkelijkheid) met tegelijkertijd het besef van de andersheid van het andere. Dus het sterke verlangen naar eenheid en heelheid, maar ook het besef dat het echte gevoel van versmelting altijd maar tijdelijk zal zijn vanwege de individualiteit die ik ook ben.
Dat is de scheiding tussen 'mij' en de wereld. Juist door het vertrek uit de wereld klaart de eenheid tussen ik en de wereld zich uit. Degen die zich 'ik' noemt kan niet existeren zonder de wereld. Dat kan alleen duidelijk worden als je er 'los' van staat. Dan dringen ook diepere inzichten door: zo werkt het bij iedereen, het is universeel.
Het derde aspect is dat van het ‘voorval’, van de aandacht voor het individuele. Ziegelaar beroept zich op Epicurus en de Stoïcijnen, maar hier zijn ook sterke resonanties met het boeddhistische idee van een ‘beginnersgeest’: verwondering kan ieder moment ontstaan, als je je geest kunt leren om in het hier-en-nu aanwezig te blijven en weer onbevangen naar de werkelijkheid te kijken.
Onbevangen als een kind in de wereld staat, dat is leven in het 'eeuwige nu' en tevens een finale afrekening met toekomstvoorstellingen welke gewenst worden. Het is een ontvangende staat.