De crisis van het theïsme

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door Barnabas »

Gait schreef: 12 feb 2022, 22:04
Barnabas schreef: 12 feb 2022, 21:42

Er is ook een tekst die zegt dat de stad gered had kunnen worden door een wijs man maar er werd niet naar hem geluisterd omdat hij niet in aanzien was. Zo zijn er ook weinig christenen die de oplossingen kennen maar er wordt niet naar hen geluisterd.
Ja, dat klopt. Een profeet wordt in zijn eigen plaats nooit geëerd. Van Jezus werd ook in Zijn eigen omgeving gezegd: "is dat niet de zoon van die timmerman?"
:thumb1:
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door Mart »

Gait schreef: 12 feb 2022, 22:04 Een profeet wordt in zijn eigen plaats nooit geëerd. Van Jezus werd ook in Zijn eigen omgeving gezegd: "is dat niet de zoon van die timmerman?"
Sai Baba en Ramakrisjna werden in hun eigen plaats geëerd ;)
Jezus was volgens mij gewoon een herrieschopper die rond Pesach heisa maakte in de toen door de Romeinen zwaar bewaakte Tempel en terecht door Israel - de eniggeboren zoon van JHWH waarvan niemand verloren gaat - werd uitgeleverd en helaas werd gekruisigd door de Romeinen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door hopper »

Barnabas schreef: 12 feb 2022, 22:02
De crisis is voor hen die de God niet kennen en die de kracht van de werking van Zijn Geest niet kennen. Zij weten niet dat God een God van het dagelijks leven is die bijstaat en kracht geeft uit geloof. Wie op God hoopt wordt gered uit moeilijke omstandigheden. God neemt mensen bij de hand en leidt hen naar grazige weiden waar rust is en geweld uitgesloten is.
Een God vóór jou redt helemaal niks of niemand, dat is een bevroren God. Een voorstellingsbeeld kan jou ook niet bij de hand nemen.
De wei is voor de koeien. :lol:
Gebruikersavatar
king qwerty
Berichten: 160
Lid geworden op: 23 jan 2022, 11:19
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door king qwerty »

hopper schreef: 10 feb 2022, 20:31 4. Waar was God in Auschwitz? (Retorische vraag). Als God dan zo liefdevol is, waarom is hij dan niet op de hand van de liefdevolle mensen?
Wie zegt er dat een aantal van die mensen niet gewoon bij God zijn en uitstekend genieten van een perfect bestaan?
Ik bid ook voor bruine bonen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door hopper »

king qwerty schreef: 13 feb 2022, 08:48
hopper schreef: 10 feb 2022, 20:31 4. Waar was God in Auschwitz? (Retorische vraag). Als God dan zo liefdevol is, waarom is hij dan niet op de hand van de liefdevolle mensen?
Wie zegt er dat een aantal van die mensen niet gewoon bij God zijn en uitstekend genieten van een perfect bestaan?
Bij een God die uit geloof voortkomt kun je niet zijn. Die is vóór jou en niet bij jou.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door thom »

hopper schreef: 13 feb 2022, 08:56
king qwerty schreef: 13 feb 2022, 08:48

Wie zegt er dat een aantal van die mensen niet gewoon bij God zijn en uitstekend genieten van een perfect bestaan?
Bij een God die uit geloof voortkomt kun je niet zijn. Die is vóór jou en niet bij jou.
Het geloof is van Christus, dus eigenlijk de enige manier.

Wat gered wordt is wat Hem toebehoort. Wat van jou is, wordt doorzien. Of doorgelicht zogezegd..; verbrand of gelouterd 8-)
Laatst gewijzigd door thom op 13 feb 2022, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door Petra »

Gait schreef: 12 feb 2022, 21:08
hopper schreef: 12 feb 2022, 14:29

Jouw persoonlijk geloof is dan ook niet in crisis, het theïsme is in crisis.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/43 ... -religieus

Het theïsme loopt op haar einde in Nederland. Het is aan de instroom van moslims te danken dat het theïsme nog wat overeind blijft.

Als je naar kerk/moskee bezoek kijkt dan is nog maar 20% theïstisch te noemen.
Dat is helemaal niet weinig en ook een onjuiste weergave. Jaarlijks komen er meer christenen Nederland binnen dan moslims.

Daarbij hoort het christendom ook een minderheidsbeweging te zijn.
Het is idd. niet wat er staat.

Overigens.. is dit een recentere:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/51 ... euze-groep
Meer dan de helft (54 procent) van de Nederlandse bevolking van 15 jaar of ouder rekende zich in 2019 niet tot een kerkelijke gezindte of levensbeschouwelijke groepering. Een jaar eerder was dat 52 en in 2012 nog 46 procent. Bijna een kwart van de bevolking zei vorig jaar in God te geloven, ongeveer een derde gelooft helemaal niet in God. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS.
In 2019 gaf 20 procent van de Nederlandse bevolking van 15 jaar of ouder aan katholiek te zijn, een jaar eerder was dat 22 procent. Verder zei 15 procent tot een protestantse kerk te behoren, in 2018 was dat 16 procent.

Het aandeel moslims is met 5 procent nagenoeg gelijk gebleven vergeleken met een jaar eerder. Daarnaast gaf zo’n 5 tot 6 procent in beide jaren aan tot een andere gezindte te behoren

Ik had overigens ook al een diepgaander onderzoek naar religiositeit in NL geplaatst. In het topic: MRB; Multiple-Religious-Belonging: viewtopic.php?p=368077#p368077
Religieuze betrokkenheid
Doorgaande ontkerkelijking is een realiteit die in vele rapporten gedocumenteerd is (zie o.a. De Hart & Van Houwelingen 2018). Als het gaat om religieuze betrokkenheid zijn kerklidmaatschap en kerkbezoek anno 2019 echter niet de enige ter zake doende indicatoren. In God in Nederland (Bernts & Berghuijs 2016) worden naast kerkleden (25%) en leden van andere religieuze gemeenschappen (7%) ook nog ‘ongebonden gelovigen’ (17%) en ‘ongebonden spirituelen’ (10%) onderscheiden, en samen maakt dit dat bijna 60% van de Nederlandse bevolking iets met religie of spiritualiteit heeft. Geloof en spiritualiteit trekken zich daarom niets aan van kerkmuren, want buiten de kerken zijn minstens zoveel mensen die zich met religie of spiritualiteit bezighouden als daarbinnen.

...Hiermee is geïnventariseerd hoeveel Nederlanders betrokken zijn bij een of meer religies, uit welke religieuze traditie of tradities zij putten en op welke wijze...
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
king qwerty
Berichten: 160
Lid geworden op: 23 jan 2022, 11:19
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door king qwerty »

hopper schreef: 13 feb 2022, 08:56
king qwerty schreef: 13 feb 2022, 08:48

Wie zegt er dat een aantal van die mensen niet gewoon bij God zijn en uitstekend genieten van een perfect bestaan?
Bij een God die uit geloof voortkomt kun je niet zijn. Die is vóór jou en niet bij jou.
Dat is dan jouw conclusie en tevens gebrek. Mijn God bestaat en daarom geloof ik. Waarom zou ik geloven zonder God?
Ik bid ook voor bruine bonen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door hopper »

king qwerty schreef: 13 feb 2022, 10:04
hopper schreef: 13 feb 2022, 08:56

Bij een God die uit geloof voortkomt kun je niet zijn. Die is vóór jou en niet bij jou.
Dat is dan jouw conclusie en tevens gebrek. Mijn God bestaat en daarom geloof ik. Waarom zou ik geloven zonder God?
Precies, voor jóu bestaat God en daarom geloof jij. Ik onderzoek en heb (zie mijn eerdere opmerkingen) met 100% zekerheid vastgesteld dat God niet kan bestaan. D.w.z. hij bestaat louter in jouw voorstellingsvermogen.

Mijn weten is dat alles in mijn persoonlijk voorstellingsvermogen bevroren, dooie troep is. En waar bv niet eens God en de Eiffeltoren tegelijkertijd in passen, tenzij ik mij God in de Eiffeltoren voorstel.

Gelovigen geloven dan ook in een dode God. Alleen onderzoek van je eigen voorstellingsvermogen kan jou je van je God verlossen naar voorbeeld van Jezus. "Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?"
Gebruikersavatar
king qwerty
Berichten: 160
Lid geworden op: 23 jan 2022, 11:19
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door king qwerty »

hopper schreef: 13 feb 2022, 10:21
king qwerty schreef: 13 feb 2022, 10:04

Dat is dan jouw conclusie en tevens gebrek. Mijn God bestaat en daarom geloof ik. Waarom zou ik geloven zonder God?
Precies, voor jóu bestaat God en daarom geloof jij. Ik onderzoek en heb (zie mijn eerdere opmerkingen) met 100% zekerheid vastgesteld dat God niet kan bestaan. D.w.z. hij bestaat louter in jouw voorstellingsvermogen.

Mijn weten is dat alles in mijn persoonlijk voorstellingsvermogen bevroren, dooie troep is. En waar bv niet eens God en de Eiffeltoren tegelijkertijd in passen, tenzij ik mij God in de Eiffeltoren voorstel.

Gelovigen geloven dan ook in een dode God. Alleen onderzoek van je eigen voorstellingsvermogen kan jou je van je God verlossen naar voorbeeld van Jezus. "Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?"
God bestaat en is er ook voor jou. Ik kan me goed voorstellen dat je je verlaten voelt.
Ik bid ook voor bruine bonen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door callista »

Voor Goden is nog nooit enig bewijs gevonden; dus blijft het bij geloven....
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door hopper »

king qwerty schreef: 13 feb 2022, 10:29
hopper schreef: 13 feb 2022, 10:21

Precies, voor jóu bestaat God en daarom geloof jij. Ik onderzoek en heb (zie mijn eerdere opmerkingen) met 100% zekerheid vastgesteld dat God niet kan bestaan. D.w.z. hij bestaat louter in jouw voorstellingsvermogen.

Mijn weten is dat alles in mijn persoonlijk voorstellingsvermogen bevroren, dooie troep is. En waar bv niet eens God en de Eiffeltoren tegelijkertijd in passen, tenzij ik mij God in de Eiffeltoren voorstel.

Gelovigen geloven dan ook in een dode God. Alleen onderzoek van je eigen voorstellingsvermogen kan jou je van je God verlossen naar voorbeeld van Jezus. "Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?"
God bestaat en is er ook voor jou. Ik kan me goed voorstellen dat je je verlaten voelt.

Klopt, ik heb ooit de ultieme verlatenheid gevonden. Letterlijk van God en wereld verlaten. Wat een zegen was dat voor me, ik zal die dag nooit vergeten.
Gebruikersavatar
king qwerty
Berichten: 160
Lid geworden op: 23 jan 2022, 11:19
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door king qwerty »

hopper schreef: 13 feb 2022, 10:35
king qwerty schreef: 13 feb 2022, 10:29

God bestaat en is er ook voor jou. Ik kan me goed voorstellen dat je je verlaten voelt.

Klopt, ik heb ooit de ultieme verlatenheid gevonden. Letterlijk van God en wereld verlaten. Wat een zegen was dat voor me, ik zal die dag nooit vergeten.
Hoop doet leven, is wat men pleegt te zeggen. Volgens mij bestaan er maar weinig mensen waarbij het onmogelijk is om de weg terug naar God weer te vinden. Zo ook voor jou is mijn hoop en uitgangspunt.
Ik bid ook voor bruine bonen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door hopper »

king qwerty schreef: 13 feb 2022, 10:41
hopper schreef: 13 feb 2022, 10:35


Klopt, ik heb ooit de ultieme verlatenheid gevonden. Letterlijk van God en wereld verlaten. Wat een zegen was dat voor me, ik zal die dag nooit vergeten.
Hoop doet leven, is wat men pleegt te zeggen. Volgens mij bestaan er maar weinig mensen waarbij het onmogelijk is om de weg terug naar God weer te vinden. Zo ook voor jou is mijn hoop en uitgangspunt.
Hoop heeft betrekking op de toekomst. Presentie is alleen aanwezig in het heden. Dat is ook een beetje de essentie van het artikel.
Presentie kun je niet vinden omdat het er al is. En dat is dan ook precies het verschil met de voorgestelde God: die moet gevonden worden, zoals je zelf al schrijft.

De mens moet dwalen als de 'verloren zoon' om thuis te komen en dan te constateren dat hij nooit is weggeweest......
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door thom »

hopper schreef: 13 feb 2022, 10:51
king qwerty schreef: 13 feb 2022, 10:41

Hoop doet leven, is wat men pleegt te zeggen. Volgens mij bestaan er maar weinig mensen waarbij het onmogelijk is om de weg terug naar God weer te vinden. Zo ook voor jou is mijn hoop en uitgangspunt.
Hoop heeft betrekking op de toekomst. Presentie is alleen aanwezig in het heden. Dat is ook een beetje de essentie van het artikel.
Presentie kun je niet vinden omdat het er al is. En dat is dan ook precies het verschil met de voorgestelde God: die moet gevonden worden, zoals je zelf al schrijft.

De mens moet dwalen als de 'verloren zoon' om thuis te komen en dan te constateren dat hij nooit is weggeweest......
Maar is dat de mens, of de Mens. En de Mens is de hoop van de gelovige; het evenbeeld van Hem.

En dat gaat ten koste van de mens.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door hopper »

thom schreef: 13 feb 2022, 10:55
hopper schreef: 13 feb 2022, 10:51

Hoop heeft betrekking op de toekomst. Presentie is alleen aanwezig in het heden. Dat is ook een beetje de essentie van het artikel.
Presentie kun je niet vinden omdat het er al is. En dat is dan ook precies het verschil met de voorgestelde God: die moet gevonden worden, zoals je zelf al schrijft.

De mens moet dwalen als de 'verloren zoon' om thuis te komen en dan te constateren dat hij nooit is weggeweest......
Maar is dat de mens, of de Mens. En de Mens is de hoop van de gelovige; het evenbeeld van Hem.
Het constateren dat je nooit bent weggeweest is geen geloven dat je nooit bent weggeweest.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door thom »

hopper schreef: 13 feb 2022, 10:58
thom schreef: 13 feb 2022, 10:55

Maar is dat de mens, of de Mens. En de Mens is de hoop van de gelovige; het evenbeeld van Hem.
Het constateren dat je nooit bent weggeweest is geen geloven dat je nooit bent weggeweest.
Wie is je? Want dat is nu precies de clou.
Gebruikersavatar
king qwerty
Berichten: 160
Lid geworden op: 23 jan 2022, 11:19
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door king qwerty »

hopper schreef: 13 feb 2022, 10:51Hoop heeft betrekking op de toekomst.
Zo is dat. Mijn leven op aarde is betrekkelijk en kort. Staat dus in het perspectief van een beter toekomstig leven waar ik nu al reeds van proeven mag.
hopper schreef: 13 feb 2022, 10:51De mens moet dwalen als de 'verloren zoon' om thuis te komen en dan te constateren dat hij nooit is weggeweest......
Dat klinkt heel mystiek en dubbelzinnig. Iemand die denkt dat ie verdwaalt is in zijn eigen huis heeft wat mij betreft grote kans op lijden aan dementie oid. Grote kans dat die psychose zelf geïnduceerd is. Deze komt hopelijk weer bij zinnen om te constateren dat ie nog steeds in de zwijnenstal zit.
Ik bid ook voor bruine bonen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door hopper »

thom schreef: 13 feb 2022, 11:02
hopper schreef: 13 feb 2022, 10:58

Het constateren dat je nooit bent weggeweest is geen geloven dat je nooit bent weggeweest.
Wie is je? Want dat is nu precies de clou.
Er is in het geheel geen 'je' .
Bij bewustzijn ligt dit anders omdat we aannemen dat de dingen ook bestaan als ze niet voor mij aanwezig zijn. Er is onderscheid tussen bestaan en aanwezigheid.
Alles wat 'bestaat' is voor mij aanwezig. En bevatten 'jij en ik'. Aanwezigheid is zonder dat er iemand aanwezig is.
In bestaan is er een 'je', ook een 'je' die gelooft. Aanwezigheid is vrij van iedere vorm van geloof of voorstelling.

Aanwezigheid is het huis van de Vader om in de allegorie van de verloren zoon te blijven.
In dat huis is niemand aanwezig.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door hopper »

king qwerty schreef: 13 feb 2022, 11:27
hopper schreef: 13 feb 2022, 10:51Hoop heeft betrekking op de toekomst.
Zo is dat. Mijn leven op aarde is betrekkelijk en kort. Staat dus in het perspectief van een beter toekomstig leven waar ik nu al reeds van proeven mag.
hopper schreef: 13 feb 2022, 10:51De mens moet dwalen als de 'verloren zoon' om thuis te komen en dan te constateren dat hij nooit is weggeweest......
Dat klinkt heel mystiek en dubbelzinnig. Iemand die denkt dat ie verdwaalt is in zijn eigen huis heeft wat mij betreft grote kans op lijden aan dementie oid. Grote kans dat die psychose zelf geïnduceerd is. Deze komt hopelijk weer bij zinnen om te constateren dat ie nog steeds in de zwijnenstal zit.

Laat ik het zo zeggen: gelovigen slaapwandelen in het huis. Het enige wat je hoeft te doen is ontwaken. Dan constateer je dat er altijd al was en nooit bent weggeweest.
Gebruikersavatar
king qwerty
Berichten: 160
Lid geworden op: 23 jan 2022, 11:19
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door king qwerty »

hopper schreef: 13 feb 2022, 11:56
king qwerty schreef: 13 feb 2022, 11:27

Zo is dat. Mijn leven op aarde is betrekkelijk en kort. Staat dus in het perspectief van een beter toekomstig leven waar ik nu al reeds van proeven mag.



Dat klinkt heel mystiek en dubbelzinnig. Iemand die denkt dat ie verdwaalt is in zijn eigen huis heeft wat mij betreft grote kans op lijden aan dementie oid. Grote kans dat die psychose zelf geïnduceerd is. Deze komt hopelijk weer bij zinnen om te constateren dat ie nog steeds in de zwijnenstal zit.

Laat ik het zo zeggen: gelovigen slaapwandelen in het huis. Het enige wat je hoeft te doen is ontwaken. Dan constateer je dat er altijd al was en nooit bent weggeweest.
Slaapwandelende mensen? Die zijn er niet zo veel, maar ik was er eentje van. Tijdens die slaap leek ik wakker en klom ik boven op de kast om daar van alles en nog wat te bepraten. Herinner ik me helemaal niets meer van. Ik werd gewoon weer wakker in me eigen bed in dezelfde doorgedraaide wereld.
Ik bid ook voor bruine bonen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door hopper »

king qwerty schreef: 13 feb 2022, 12:03
hopper schreef: 13 feb 2022, 11:56


Laat ik het zo zeggen: gelovigen slaapwandelen in het huis. Het enige wat je hoeft te doen is ontwaken. Dan constateer je dat er altijd al was en nooit bent weggeweest.
Slaapwandelende mensen? Die zijn er niet zo veel, maar ik was er eentje van. Tijdens die slaap leek ik wakker en klom ik boven op de kast om daar van alles en nog wat te bepraten. Herinner ik me helemaal niets meer van. Ik werd gewoon weer wakker in me eigen bed in dezelfde doorgedraaide wereld.
Jij als gelovige leeft nog in wat men in spirituele kringen 'de droomtoestand' noemt.
Of zoals Jezus het noemde 'de duisternis'.
Of zoals Plato het noemde 'de schaduwen op de wand'.

Ontwaken is ontwaken uit de illusie van 'ik'. Ik 'bestaat', aanwezigheid is wat het woord al zegt: louter aanwezig zijn zonder die 'ik'.
En daar het altijd een 'ik' is die gelooft, leven alle gelovigen in de 'droomtoestand'.

Maar ook jij als gelovige kan ontwaken, alleen zul je dan jezelf geen gelovige meer noemen.
Er is dan niets meer over om nog in te geloven.....
Gebruikersavatar
king qwerty
Berichten: 160
Lid geworden op: 23 jan 2022, 11:19
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door king qwerty »

hopper schreef: 13 feb 2022, 12:14Jij als gelovige leeft nog in wat men in spirituele kringen 'de droomtoestand' noemt.
Of zoals Jezus het noemde 'de duisternis'.
Of zoals Plato het noemde 'de schaduwen op de wand'.

Ontwaken is ontwaken uit de illusie van 'ik'. Ik 'bestaat', aanwezigheid is wat het woord al zegt: louter aanwezig zijn zonder die 'ik'.
En daar het altijd een 'ik' is die gelooft, leven alle gelovigen in de 'droomtoestand'.

Maar ook jij als gelovige kan ontwaken, alleen zul je dan jezelf geen gelovige meer noemen.
Er is dan niets meer over om nog in te geloven.....
Volgens mij ben jij met jezelf aan het worstelen en niet met God.
Ik bid ook voor bruine bonen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door hopper »

king qwerty schreef: 13 feb 2022, 12:19
hopper schreef: 13 feb 2022, 12:14Jij als gelovige leeft nog in wat men in spirituele kringen 'de droomtoestand' noemt.
Of zoals Jezus het noemde 'de duisternis'.
Of zoals Plato het noemde 'de schaduwen op de wand'.

Ontwaken is ontwaken uit de illusie van 'ik'. Ik 'bestaat', aanwezigheid is wat het woord al zegt: louter aanwezig zijn zonder die 'ik'.
En daar het altijd een 'ik' is die gelooft, leven alle gelovigen in de 'droomtoestand'.

Maar ook jij als gelovige kan ontwaken, alleen zul je dan jezelf geen gelovige meer noemen.
Er is dan niets meer over om nog in te geloven.....
Volgens mij ben jij met jezelf aan het worstelen en niet met God.
Aan nietszeggende antwoorden zie ik dat je in verlegenheid bent gebracht. De droomtoestand waar jij in leeft is geen 'worstelen'. Jij bent er heilig van overtuigd dat God bestaat. Ik kan dat ook niet van je afpakken. Zou ik dat proberen, dan ga je je verzetten en bevestig je juist de droomtoestand
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De crisis van het theïsme

Bericht door thom »

hopper schreef: 13 feb 2022, 11:54
thom schreef: 13 feb 2022, 11:02

Wie is je? Want dat is nu precies de clou.
Er is in het geheel geen 'je' .
Bij bewustzijn ligt dit anders omdat we aannemen dat de dingen ook bestaan als ze niet voor mij aanwezig zijn. Er is onderscheid tussen bestaan en aanwezigheid.
Alles wat 'bestaat' is voor mij aanwezig. En bevatten 'jij en ik'. Aanwezigheid is zonder dat er iemand aanwezig is.
In bestaan is er een 'je', ook een 'je' die gelooft. Aanwezigheid is vrij van iedere vorm van geloof of voorstelling.

Aanwezigheid is het huis van de Vader om in de allegorie van de verloren zoon te blijven.
In dat huis is niemand aanwezig.
Pff.. als je er maar in gelooft.

Wat een leegte. 8-)
Laatst gewijzigd door thom op 13 feb 2022, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.