Stoïcijns leven: is die crisisfilosofie wel zo fijn?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Stoïcijns leven: is die crisisfilosofie wel zo fijn?

Bericht door hopper »

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b7eae861/
Naar welke filosofie grepen we tijdens corona? Bestaat er een mentaal vaccin? Jazeker. Het is een middel zo oud als de jaartelling: word stoïcijn.
Een basisinzicht van de stoïcijnen is dat je leert onderscheiden tussen wat je kunt beïnvloeden en dat waar je geen controle over hebt en dat je moet wegblijven van het laatste.
Corona was een uiterst voordelige periode voor de stoïcijnen onder ons. Je had er maar beperkte controle over (mondkapjes, vaccinatie e.d.) en voor de rest kon je het als stoïcijn lekker onbewogen aankijken.

Onaangedaan zijn kom je het beste een crisis door is mijn ervaring. Tot aan vandaag heb ik nog steeds geen corona gehad en als ik er angst voor had ontwikkeld, dan had ik nu al weer 2 jaar in de rats gezeten voor de kat zijn viool. Maar de angst liet ik aan anderen over, ik deed wat redelijkerwijs kon en bleef er gelaten onder. (Lang leve Netflix om dat eindeloze ge-OH er over te ontwijken)
‘Met een stoïcijnse houding heb je waarschijnlijk minder last van stress en verdriet. De doodsangst wordt er ook minder van. Maar mijn probleem is: willen we echt geen verdriet ervaren wanneer we een geliefde verliezen?’
Met een stoïcijnse houding heb je zeker minder last van stress en verdriet. Maar wie zegt dat je geen verdriet ervaart als je een geliefde verliest? Je bent alleen niet bezig en bang met geliefden verliezen als de geliefden nog leven. Wat er gebeurd als ze dood gaan, dat zie je dan wel weer. Dat is de stoïcijnse levenshouding, waarvan -u raadt het al- ik een voorstander ben.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7617
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Stoïcijns leven: is die crisisfilosofie wel zo fijn?

Bericht door Petra »

Trouw is ook niet voor iedereen leesbaar.
Hier een imo aardig artikel met wat misverstanden over stoicisme.
https://denieuwestoa.nl/misverstanden-stoicisme/
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Stoïcijns leven: is die crisisfilosofie wel zo fijn?

Bericht door hopper »

Petra schreef: 15 feb 2022, 08:56 Trouw is ook niet voor iedereen leesbaar.
Hier een imo aardig artikel met wat misverstanden over stoicisme.
https://denieuwestoa.nl/misverstanden-stoicisme/
Het artikel is prima te lezen voor iedereen, het oude probleem: men wist geen cookies of geschiedenis.

Dank je wel voor de link.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Stoïcijns leven: is die crisisfilosofie wel zo fijn?

Bericht door hopper »

https://denieuwestoa.nl/misverstanden-stoicisme/
Om het laatste misverstand tegen te gaan is het belangrijk om te begrijpen dat het stoïcisme geen religie of dogma is.

Het stoïcisme gaat om het zijn van een goed mens en het hebben van een goed leven. In contrast met religies houdt het zich niet bezig met het leven na de dood. Daarom kun je het stoïcisme ook beter zien als een filosofie voor het leven, of als een levenskunst. Wat er na het leven gebeurt is voor het stoïcisme dan ook niet van groot belang.

Dat wil overigens niet zeggen dat je het stoïcisme niet kunt combineren met een religie. Sterker nog zelfs, het is juist zeer goed mogelijk om zowel een aanhanger van het stoïcisme als van een geloof te zijn. De kerkvaders, bijvoorbeeld, namen inspiratie van Seneca, en de jezuïeten van Epictetus. Aan de andere kant is het ook prima mogelijk om een atheïst of een agnost te zijn en het stoïcisme uit te oefenen. Een goed en gelukkig mens kun je worden ongeacht wat je religieuze overtuigingen zijn.

Stoïcisme is in feite levenskunst onafhankelijk van religie. Je brengt het in de praktijk, je laat je niet meer meeslepen door allerlei emoties. De emoties zijn er nog wel, maar er hoeft niet naar je emotie gehandeld te worden. Indien het je levenswijze wordt zul je ook bemerken dat de emoties jóu stuurden. Je was slaaf van je eigen emoties en je hebt jezelf daarvan bevrijd.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1498
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Stoïcijns leven: is die crisisfilosofie wel zo fijn?

Bericht door Robert Frans »

De H. Ignatius noemde het de 'heilige onverschilligheid'. Deze houdt in dat je God en je naasten onvoorwaardelijk blijft beminnen, ongeacht hoe het met je gaat. Dat je eigen leed of je eigen vreugde je weliswaar niet onbewogen laat, daar emoties er gewoon bij horen, maar je er geen verdere betekenis aan hecht en ze weer los kunt laten als het daar de tijd voor is.
Dus of je nu ziek bent of gezond, arm of rijk, somber of vrolijk, succesvol of aan lager wal, eenzaam of met vele vrienden, het maakt je niet zoveel uit, want je hebt enkel Christus nodig en wil enkel vanuit zijn liefde leven. Je blijft dan altijd trouw aan het gebed, de sacramenten en de naastenliefde.

Dit neemt niet weg dat je geen zorg hebt voor andere mensen in nood, dat je hen niet tot hulp, troost en waar mogelijk herstel en genezing moet zijn en dat je niet met hen zou moeten meelijden waar gepast. Dat doe je zelfs heel graag uit liefde voor hen en voor Christus.
Maar het maakt je vervolgens niet uit of je er dankbaarheid of loon voor terugkrijgt of niet. Het verstoort je innerlijke vrede niet, ook niet als je bedroefd of gerechtvaardigd boos bent en ook niet als je er zelfs ondankbaarheid en ongerechtigheid voor terugkrijgt, maar het doet je liefde en je compassie enkel meer versterken.

Deze leefwijze wordt echter beschouwd als een genadegave van God. Je kunt met zijn genade meewerken en je er zo voor openstellen door gebed, sacramenten en naastenliefde en waar nodig met hulp van een geestelijk leidsman.
Maar je kunt het niet afdwingen en er zijn geen technieken om het door eigen handelen te verkrijgen. God geeft het aan wie Hij het wil en je kunt er geen enkel recht op laten gelden.
Vrede en alle goeds
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Stoïcijns leven: is die crisisfilosofie wel zo fijn?

Bericht door hopper »

Robert Frans schreef: 15 feb 2022, 10:26 De H. Ignatius noemde het de 'heilige onverschilligheid'. Deze houdt in dat je God en je naasten onvoorwaardelijk blijft beminnen, ongeacht hoe het met je gaat. Dat je eigen leed of je eigen vreugde je weliswaar niet onbewogen laat, daar emoties er gewoon bij horen, maar je er geen verdere betekenis aan hecht en ze weer los kunt laten als het daar de tijd voor is.
Dus of je nu ziek bent of gezond, arm of rijk, somber of vrolijk, succesvol of aan lager wal, eenzaam of met vele vrienden, het maakt je niet zoveel uit, want je hebt enkel Christus nodig en wil enkel vanuit zijn liefde leven. Je blijft dan altijd trouw aan het gebed, de sacramenten en de naastenliefde.

Dit neemt niet weg dat je geen zorg hebt voor andere mensen in nood, dat je hen niet tot hulp, troost en waar mogelijk herstel en genezing moet zijn en dat je niet met hen zou moeten meelijden waar gepast. Dat doe je zelfs heel graag uit liefde voor hen en voor Christus.
Maar het maakt je vervolgens niet uit of je er dankbaarheid of loon voor terugkrijgt of niet. Het verstoort je innerlijke vrede niet, ook niet als je bedroefd of gerechtvaardigd boos bent en ook niet als je er zelfs ondankbaarheid en ongerechtigheid voor terugkrijgt, maar het doet je liefde en je compassie enkel meer versterken.
:thumb1: Tot hier aan toe mooi omschreven, daar gaat stoïcisme idd over.
Deze leefwijze wordt echter beschouwd als een genadegave van God. Je kunt met zijn genade meewerken en je er zo voor openstellen door gebed, sacramenten en naastenliefde en waar nodig met hulp van een geestelijk leidsman.
Maar je kunt het niet afdwingen en er zijn geen technieken om het door eigen handelen te verkrijgen. God geeft het aan wie Hij het wil en je kunt er geen enkel recht op laten gelden.
Hiermee echter ben ik het 100 % oneens. Er zijn wel degelijk technieken voor. Je bewandelt 'de weg' middels het niet-doen.
Maar zoals eerder al opgemerkt , stoïcisme staat buiten geloof.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Stoïcijns leven: is die crisisfilosofie wel zo fijn?

Bericht door thom »

Mijns inziens is de situatie van Jezus die over het water liep, of de storm stilde, uitingen van stoïcijns zijn; de emoties of innerlijke demonen overwonnen.

En dan het teken van de regenboog en het niet meer verzwolgen worden door water, als bij Noach, in gedachten over dit fenomeen; vrij van angst, stoïcijns, omdat de regenboog innerlijk doorlopen is, als in het voorbeeld bij Jezus; het Licht, het witte Licht tonen, wat de regenboog in de totale kleurenfasen is, is de Heer zelf.

De kleuren staan voor de chakra's, de energiepoorten, de 7 Gemeenten noemt de Bijbel dit, welke allen meewerken moeten om de demonen, de hoofdzonden, om te laten zetten in deugden; hemelse gaven, opdat het Licht doorgang heeft.

Stoïcijns leven, is in wezen leven zonder de inmenging van buiten, zonder de machten en krachten te laten inwerken, omdat deze doorzien of overwonnen zijn.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Stoïcijns leven: is die crisisfilosofie wel zo fijn?

Bericht door Snelheid »

Stoïcijns leven, is in wezen leven zonder de inmenging van buiten, zonder de machten en krachten te laten inwerken, omdat deze doorzien of overwonnen zijn.
Goed gezien,alleen dat soort lieden zijn geen lid van een forum ook dit forum niet.
Ze hebben een zelfleven buiten sluitend anderen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Stoïcijns leven: is die crisisfilosofie wel zo fijn?

Bericht door callista »

Snelheid schreef: 15 feb 2022, 11:06
Stoïcijns leven, is in wezen leven zonder de inmenging van buiten, zonder de machten en krachten te laten inwerken, omdat deze doorzien of overwonnen zijn.
Goed gezien,alleen dat soort lieden zijn geen lid van een forum ook dit forum niet.
Ze hebben een zelfleven buiten sluitend anderen.
Daar zou je je nog eens lelijk in kunnen vergissen... :geek:
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Stoïcijns leven: is die crisisfilosofie wel zo fijn?

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 15 feb 2022, 11:13
Snelheid schreef: 15 feb 2022, 11:06

Goed gezien,alleen dat soort lieden zijn geen lid van een forum ook dit forum niet.
Ze hebben een zelfleven buiten sluitend anderen.
Daar zou je je nog eens lelijk in kunnen vergissen... :geek:
Vertel................. weet je wel waar het over gaat :roll:
VERITAS VOS LIBERABIT.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Stoïcijns leven: is die crisisfilosofie wel zo fijn?

Bericht door thom »

Snelheid schreef: 15 feb 2022, 11:06
Stoïcijns leven, is in wezen leven zonder de inmenging van buiten, zonder de machten en krachten te laten inwerken, omdat deze doorzien of overwonnen zijn.
Goed gezien,alleen dat soort lieden zijn geen lid van een forum ook dit forum niet.
Ze hebben een zelfleven buiten sluitend anderen.
God ziet het hart aan.

Ik denk dat de teksten van Rom.10 juist over deze lieden gaat; viewtopic.php?p=388335#p388335

En het is de weg die elke gelovige moet bewandelen; de innerlijke gemeenten op de proef stellen, als in de Openbaringen.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Stoïcijns leven: is die crisisfilosofie wel zo fijn?

Bericht door Snelheid »

thom schreef: 15 feb 2022, 11:15
Snelheid schreef: 15 feb 2022, 11:06

Goed gezien,alleen dat soort lieden zijn geen lid van een forum ook dit forum niet.
Ze hebben een zelfleven buiten sluitend anderen.
God ziet het hart aan.

Ik denk dat de teksten van Rom.10 juist over deze lieden gaat; viewtopic.php?p=388335#p388335

En het is de weg die elke gelovige moet bewandelen; de innerlijke gemeenten op de proef stellen, als in de Openbaringen.
Het ligt er maar aan hoe je het ook theologisch verstaat Katholiek of protestant.
Het gaat er om wil je Hem volgen doe je Zijn wil en meer niet zo te meer leef je met Hem.
VERITAS VOS LIBERABIT.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Stoïcijns leven: is die crisisfilosofie wel zo fijn?

Bericht door thom »

Snelheid schreef: 15 feb 2022, 11:18
thom schreef: 15 feb 2022, 11:15

God ziet het hart aan.

Ik denk dat de teksten van Rom.10 juist over deze lieden gaat; viewtopic.php?p=388335#p388335

En het is de weg die elke gelovige moet bewandelen; de innerlijke gemeenten op de proef stellen, als in de Openbaringen.
Het ligt er maar aan hoe je het ook theologisch verstaat Katholiek of protestant.
Het gaat er om wil je Hem volgen doe je Zijn wil en meer niet zo te meer leef je met Hem.
Maar het is een innerlijk proces. Zijn wil doen, is precies wat Hem volgt als 'alle 7 lichten branden van de kandelaar' of de lotusbloem alle 7 bladen heeft geopend.

Dan doet de deurwachter de Deur open voor Hem.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Stoïcijns leven: is die crisisfilosofie wel zo fijn?

Bericht door callista »

Snelheid schreef: 15 feb 2022, 11:14
callista schreef: 15 feb 2022, 11:13

Daar zou je je nog eens lelijk in kunnen vergissen... :geek:
Vertel................. weet je wel waar het over gaat :roll:
Ik kan best wat gemist hebben,---zal alles nog eens lezen ;) ---maar ik reageerde op jouw post.
Een forum lijkt me juist een plek waar dergelijke mensen-- die een leven hebben buiten anderen zoals jij zegt in irl--- zich wel thuis voelen op een forum b.v.
Bij mijn weten komt dat regelmatig voor....
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Stoïcijns leven: is die crisisfilosofie wel zo fijn?

Bericht door hopper »

callista schreef: 15 feb 2022, 11:13
Snelheid schreef: 15 feb 2022, 11:06

Goed gezien,alleen dat soort lieden zijn geen lid van een forum ook dit forum niet.
Ze hebben een zelfleven buiten sluitend anderen.
Daar zou je je nog eens lelijk in kunnen vergissen... :geek:
Zeker te weten. Stoïcijnen kunnen zich gewoon op een forum begeven. Sowieso moet je als mens je ergens begeven.
Of een stoïcijn zich op een forum begeeft of zich in een supermarkt begeeft doet niet ter zake.
Hij ziet alles onbewogen aan.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Stoïcijns leven: is die crisisfilosofie wel zo fijn?

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 15 feb 2022, 12:19
Snelheid schreef: 15 feb 2022, 11:14

Vertel................. weet je wel waar het over gaat :roll:
Ik kan best wat gemist hebben,---zal alles nog eens lezen ;) ---maar ik reageerde op jouw post.
Een forum lijkt me juist een plek waar dergelijke mensen-- die een leven hebben buiten anderen zoals jij zegt in irl--- zich wel thuis voelen op een forum b.v.
Bij mijn weten komt dat regelmatig voor....
Het zou natuurlijk kunnen .Je kan dan zeggen;het een hoeft het andere niet uit te sluiten .
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1830
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Stoïcijns leven: is die crisisfilosofie wel zo fijn?

Bericht door Yours »

thom schreef: 15 feb 2022, 10:53 Mijns inziens is de situatie van Jezus die over het water liep, of de storm stilde, uitingen van stoïcijns zijn; de emoties of innerlijke demonen overwonnen.

En dan het teken van de regenboog en het niet meer verzwolgen worden door water, als bij Noach, in gedachten over dit fenomeen; vrij van angst, stoïcijns, omdat de regenboog innerlijk doorlopen is, als in het voorbeeld bij Jezus; het Licht, het witte Licht tonen, wat de regenboog in de totale kleurenfasen is, is de Heer zelf.

De kleuren staan voor de chakra's, de energiepoorten, de 7 Gemeenten noemt de Bijbel dit, welke allen meewerken moeten om de demonen, de hoofdzonden, om te laten zetten in deugden; hemelse gaven, opdat het Licht doorgang heeft.

Stoïcijns leven, is in wezen leven zonder de inmenging van buiten, zonder de machten en krachten te laten inwerken, omdat deze doorzien of overwonnen zijn.
Goede post, Thom :thumb1:
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Stoïcijns leven: is die crisisfilosofie wel zo fijn?

Bericht door Messenger »

hopper schreef: 15 feb 2022, 00:06
Een basisinzicht van de stoïcijnen is dat je leert onderscheiden tussen wat je kunt beïnvloeden en dat waar je geen controle over hebt en dat je moet wegblijven van het laatste.
Zo leef ik al meer dan 20 jaar. Ik maak me niet druk over oorlogen in de wereld of andere zaken die buiten mijn bereik liggen.
Ik aanschouw het wel maar ik doe er niks mee.

Ook laat het me koud of er nieuwe gadgets zijn, zoals nieuwe smartphone of zo.
Mode is ook zoiets, laat me volledig koud.

Maar ik kijk wel degelijk het nieuws en actualiteiten, behalve als het de hele dag herkauwen is, dan Netflix of streamen via npoplus.
‘Met een stoïcijnse houding heb je waarschijnlijk minder last van stress en verdriet. De doodsangst wordt er ook minder van. Maar mijn probleem is: willen we echt geen verdriet ervaren wanneer we een geliefde verliezen?’
Stress vermijd ik. Verdriet om overledenen heb ik bijna niet, maar dat is omdat ik geloof dat het prima gaat met ze en dat ze niet definitief weg zijn. En ze weten hoe ik in mijn schoenen sta, omdat ze er ook zelf in staan. Zielen zijn overal en in alle tijd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7617
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Stoïcijns leven: is die crisisfilosofie wel zo fijn?

Bericht door Petra »

hopper schreef: 15 feb 2022, 09:55
Petra schreef: 15 feb 2022, 08:56 Trouw is ook niet voor iedereen leesbaar.
Hier een imo aardig artikel met wat misverstanden over stoicisme.
https://denieuwestoa.nl/misverstanden-stoicisme/
Het artikel is prima te lezen voor iedereen, het oude probleem: men wist geen cookies of geschiedenis.

Dank je wel voor de link.
Graag gedaan hoor! :flower1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Stoïcijns leven: is die crisisfilosofie wel zo fijn?

Bericht door thom »

Yours schreef: 15 feb 2022, 13:32
thom schreef: 15 feb 2022, 10:53 Mijns inziens is de situatie van Jezus die over het water liep, of de storm stilde, uitingen van stoïcijns zijn; de emoties of innerlijke demonen overwonnen.

En dan het teken van de regenboog en het niet meer verzwolgen worden door water, als bij Noach, in gedachten over dit fenomeen; vrij van angst, stoïcijns, omdat de regenboog innerlijk doorlopen is, als in het voorbeeld bij Jezus; het Licht, het witte Licht tonen, wat de regenboog in de totale kleurenfasen is, is de Heer zelf.

De kleuren staan voor de chakra's, de energiepoorten, de 7 Gemeenten noemt de Bijbel dit, welke allen meewerken moeten om de demonen, de hoofdzonden, om te laten zetten in deugden; hemelse gaven, opdat het Licht doorgang heeft.

Stoïcijns leven, is in wezen leven zonder de inmenging van buiten, zonder de machten en krachten te laten inwerken, omdat deze doorzien of overwonnen zijn.
Goede post, Thom :thumb1:
:)
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1830
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Stoïcijns leven: is die crisisfilosofie wel zo fijn?

Bericht door Yours »

Dag Thom en allen,

Op een bepaald moment valt er niet aan te ontkomen om onze persoonlijkheid te vormen waar we vele bergen voor moeten beklimmen, door vele dalen moeten trekken en stormen voor moeten doorstaan.
Teneinde stoïcijns in de goede zin van het woord te kunnen worden: de link die Petra op 15 februari om 8.56 uur gaf, vind ook ik prima om de misverstanden daarover uit de weg te ruimen: https://denieuwestoa.nl/misverstanden-stoicisme/ Bedankt daarvoor, Petra.
Dan sta je nog altijd ìn de wereld, maar ben je uiteindelijk niet meer vàn de wereld waar we ons eerder noodzakelijkerwijs in moeten begeven.

Je schreef hier trouwens over de chakra’s, de energiepoorten of zoals in de Bijbel staat de 7 Gemeenten, Thom.
Over chakra’s/energiecentra in het lichaam weet ik iets omdat ik om lichaam en geest te ontspannen aan een vrij rustige vorm van yoga doe waarbinnen dit thema ook behandeld wordt.
Ik heb echter niet eerder gehoord over ‘de 7 Gemeenten’ in de bijbel. Valt daar wat jou betreft verder nog wat over te zeggen?
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Stoïcijns leven: is die crisisfilosofie wel zo fijn?

Bericht door thom »

Yours schreef: 17 feb 2022, 11:50 Dag Thom en allen,

Op een bepaald moment valt er niet aan te ontkomen om onze persoonlijkheid te vormen waar we vele bergen voor moeten beklimmen, door vele dalen moeten trekken en stormen voor moeten doorstaan.
Teneinde stoïcijns in de goede zin van het woord te kunnen worden: de link die Petra op 15 februari om 8.56 uur gaf, vind ook ik prima om de misverstanden daarover uit de weg te ruimen: https://denieuwestoa.nl/misverstanden-stoicisme/
Bedankt daarvoor, Petra. :thumb1:
Dan sta je nog altijd ìn de wereld, maar ben je uiteindelijk niet meer vàn de wereld waar we ons eerder noodzakelijkerwijs in moeten begeven.

Je schreef hier trouwens over de chakra’s, de energiepoorten of zoals in de Bijbel staat de 7 Gemeenten, Thom.
Over chakra’s/energiecentra in het lichaam weet ik iets omdat ik om lichaam en geest te ontspannen aan een vrij rustige vorm van yoga doe waarbinnen dit thema ook behandeld wordt.
Ik heb echter niet eerder gehoord over ‘de 7 Gemeenten’ in de bijbel. Valt daar wat jou betreft verder nog wat over te zeggen?
In feite gaat de Openbaring over de mens tot Mens wording.

Dat wat mee moet doen, wat zich over moet geven aan de werking van de Geest, zijn de energie-centra van de mens, de chakra's. De Gemeenten zogezegd. Elk met hun eigen vermogen of taak of invloed oftewel; kleur moet bekennen en erkennen.

De taak van de chakra's de mens te dienen, moet overgaan in de taak de Mens te dienen.

Ook hierbij de innerlijke omwending, letterlijk de andere kant op, opdat ''alle sleutels van deze deuren passen'' en opengaan ten gunste van het Licht zelf, dat in vol 'aangezicht' het Zijne dient, omdat het Licht het Zijne toont.

Zeg maar; De mens Verlicht wordt. Heilig. Heel, en daarmee God dienende.

Openb. 3 vers 20 en 21 beschrijven als aanhef voor wat komen gaat over die gemeenten, als het kunnen of moeten overwinnen van de machten en krachten die invloed hebben op de mens, en deze overwinnen door middel van de Verlosser die in het hart is komen wonen.

Ook hier is het dus weer niet de persoonlijkheid, of het ego wat de weg gaat, maar het gewekte goddelijke in de mens, dat Hem erkent.

Je zal er stoïcijns van worden. :) voor de wereld.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Stoïcijns leven: is die crisisfilosofie wel zo fijn?

Bericht door hopper »

Stoïcisme in de visie van Eckhart.

https://www.trouw.nl/cultuur-media/gela ... gle.com%2F
„Zeker, bij hem is gelatenheid een houding waarbij ons denken, spreken en handelen niet wordt bepaald door zelfzuchtige motieven, maar wordt gedragen door een innerlijke stilte. Hij spreekt ook van een wijdte die de ziel omvangt. Die wijdte is een staat van pure ontvankelijkheid, die zich in ons kan openbaren, op voorwaarde dat we gelaten zijn. En gelaten wil zeggen dat je alle fixaties waarin je gevangen zit loslaat, dat je alles loslaat wat niet echt van binnenuit komt.”
Deze innerlijke gemoedstoestand heeft ook betrekking op het 'willen'. In de wereld buiten je zijn allerlei zaken welke je 'wilt'. De wereld buiten je stimuleert zelfzucht. Innerlijke stilte wil niet zeggen dat je niet meer handelt met 'de wereld', maar je laat jezelf niet meer in een gemoed van beroering komen. Men vergelijkt het weleens met vuil water. Als je vuil water dagenlang laat staan en er niks mee doet bezinkt iedere ongerechtigheid en je houdt zuiver water over.
„Een toetssteen is hier het gevoel. Er bestaat geen duurzamer vreugde volgens Eckhart dan een vreugde die is geworteld in wat echt bij jou van binnenuit komt. Je moet niet handelen, zegt hij, ’om wat dan ook dat buiten jezelf ligt, maar uitsluitend om wat in jou je eigen wezen en je eigen leven is’.
Wie de eigenwillendheid heeft opgegeven (Niet mijn wil geschiedde) zal bemerken dat zijn gemoed gaat 'voelen' (ontvankelijk worden). Wat je ontvangt daar kan niks over gezegd worden. Je kunt het voelen immers niet 'willen' , want het 'willen' heb je aan de wilgen gehangen (grapje).

Het ontvankelijk zijn zelf is bij Eckhart dan weer de Godheid (niet te verwarren met God). Naarmate men leger wordt van zelf, stroomt men vol van Godheid. Gelatenheid/stoïcisme is de deugd die maakt dat zelfzuchtige liefde, amor, kan transformeren in onbaatzuchtige liefde, caritas.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1498
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Stoïcijns leven: is die crisisfilosofie wel zo fijn?

Bericht door Robert Frans »

hopper schreef: 15 feb 2022, 10:32 Hiermee echter ben ik het 100 % oneens. Er zijn wel degelijk technieken voor. Je bewandelt 'de weg' middels het niet-doen.
Maar zoals eerder al opgemerkt , stoïcisme staat buiten geloof.
Dat is inderdaad het voornaamste verschil tussen het christelijke contemplatieve gebed en de oosterse meditatietechnieken: wij geloven dat alles wat we door het gebed verkrijgen Gods genade is.
We kunnen ons voor Gods genade openstellen door gebed, sacramenten en naastenliefde, maar uiteindelijk is Hij het die dit alles in ons bewerkt, die ons vormt naar zijn beeld. Hij bepaalt wat wij ontvangen en we kunnen daarin niets afdwingen. Ergo: als we dat proberen, dan krijgen we alleen maar nog meer nul op het rekest.
Dit geeft ook een zekere vrijheid in het gebed, omdat het 'succes' ervan immers niet afhangt van allerlei technieken. Zelfs het meest eenvoudige gebed, of zelfs enkel een stilzwijgen tegenover God, wordt door Hem gehoord.

In de praktijk zie je ook dat zaken als geluk, innerlijke vrede en vreugde eigenlijk maar weinig afhangen van wat wij doen. We kunnen wel enige invloed uitoefenen door liefdevol, verstandig en rechtvaardig te leven, maar we kunnen nergens rechten op laten gelden.
Er zijn mensen die hun levenlang zich suf mediteren, zonder verlichting te bereiken, en mensen die pas het geluk vinden nadat ze gehandicapt zijn geraakt en de kleinste dingen weer zijn gaan waarderen.
Er zijn mensen met grootse plannen en ambities die uiteindelijk berooid achterblijven of ongelukkig zitten te wezen met hun vervulde dromen en mensen die hun leven tegen hun wil ingrijpend veranderd zien en daarin volop vervulling vinden.
Er zijn mensen die kerngezond leven en op een dag toch dood neervallen en mensen die veel te veel eten, roken en drinken en uiteindelijk toch negentig worden.
Er zijn rechtvaardigen die vernederd, vervolgd en mishandeld worden en zondaars die rijk, succesvol en gewaardeerd worden.

Daarom leert Christus ons ook om eerst Gods Rijk te zoeken. Zoeken we Gods Rijk, dan krijgen we al het andere erbij. Zoeken we al het andere, dan krijgen we geen van beiden.
Reken dus nergens op, ook niet als je veel bidt of mediteert, jaag niet na waar je geen recht op hebt, draag dankbaar het kruis dat je te dragen hebt en vertrouw alles toe aan Gods voorzienigheid, ook als je daar niet meteen gelukkiger van wordt.
Dat is dus die 'heilige onverschilligheid' waar ik op doelde: het maakt je dan niet eens meer uit of God je troost of dorheid geeft, of Hij je nu vrolijk of somber laat zijn, of Hij je nu antwoorden geeft of niet, of Hij je zo verfijnde gebedsmethode nu aanvaardt of je uitnodigt een andere weg daarin te gaan. Alleen Hem is jou dan genoeg.
Vrede en alle goeds
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Stoïcijns leven: is die crisisfilosofie wel zo fijn?

Bericht door hopper »

Robert Frans schreef: 21 feb 2022, 10:39
hopper schreef: 15 feb 2022, 10:32 Hiermee echter ben ik het 100 % oneens. Er zijn wel degelijk technieken voor. Je bewandelt 'de weg' middels het niet-doen.
Maar zoals eerder al opgemerkt , stoïcisme staat buiten geloof.
Dat is inderdaad het voornaamste verschil tussen het christelijke contemplatieve gebed en de oosterse meditatietechnieken: wij geloven dat alles wat we door het gebed verkrijgen Gods genade is.
We kunnen ons voor Gods genade openstellen door gebed, sacramenten en naastenliefde, maar uiteindelijk is Hij het die dit alles in ons bewerkt, die ons vormt naar zijn beeld. Hij bepaalt wat wij ontvangen en we kunnen daarin niets afdwingen. Ergo: als we dat proberen, dan krijgen we alleen maar nog meer nul op het rekest.
Dit geeft ook een zekere vrijheid in het gebed, omdat het 'succes' ervan immers niet afhangt van allerlei technieken. Zelfs het meest eenvoudige gebed, of zelfs enkel een stilzwijgen tegenover God, wordt door Hem gehoord.

In de praktijk zie je ook dat zaken als geluk, innerlijke vrede en vreugde eigenlijk maar weinig afhangen van wat wij doen. We kunnen wel enige invloed uitoefenen door liefdevol, verstandig en rechtvaardig te leven, maar we kunnen nergens rechten op laten gelden.
Er zijn mensen die hun levenlang zich suf mediteren, zonder verlichting te bereiken, en mensen die pas het geluk vinden nadat ze gehandicapt zijn geraakt en de kleinste dingen weer zijn gaan waarderen.
Er zijn mensen met grootse plannen en ambities die uiteindelijk berooid achterblijven of ongelukkig zitten te wezen met hun vervulde dromen en mensen die hun leven tegen hun wil ingrijpend veranderd zien en daarin volop vervulling vinden.
Er zijn mensen die kerngezond leven en op een dag toch dood neervallen en mensen die veel te veel eten, roken en drinken en uiteindelijk toch negentig worden.
Er zijn rechtvaardigen die vernederd, vervolgd en mishandeld worden en zondaars die rijk, succesvol en gewaardeerd worden.

Daarom leert Christus ons ook om eerst Gods Rijk te zoeken. Zoeken we Gods Rijk, dan krijgen we al het andere erbij. Zoeken we al het andere, dan krijgen we geen van beiden.
Reken dus nergens op, ook niet als je veel bidt of mediteert, jaag niet na waar je geen recht op hebt, draag dankbaar het kruis dat je te dragen hebt en vertrouw alles toe aan Gods voorzienigheid, ook als je daar niet meteen gelukkiger van wordt.
Dat is dus die 'heilige onverschilligheid' waar ik op doelde: het maakt je dan niet eens meer uit of God je troost of dorheid geeft, of Hij je nu vrolijk of somber laat zijn, of Hij je nu antwoorden geeft of niet, of Hij je zo verfijnde gebedsmethode nu aanvaardt of je uitnodigt een andere weg daarin te gaan. Alleen Hem is jou dan genoeg.
Nergens op rekenen, (zonder verwachtingen zijn) is verstandig. Dan kan er ook geen God zijn die dit alles in ons bewerkt. Of jij gelooft het als gelovige zijnde, maar dan doet het niet ter zake wat je gelooft. Waar het om gaat in het stoïcisme is het 'laten zijn' van de wereld. In dat 'laten zijn' treedt innerlijke verstilling moeiteloos naar voren. Wat je als persoon 'doet' is nu juist het niet-doen. Waarbij ik 'dankbaar zijn' toch ook nog als een vorm van 'doen' beschouw. Alle activiteit van de persoon is 'doen'.

Dat is idd 'verwoestijning' (dorheid). Uitgestorvenheid. Maar wel terwijl je midden in de wereld bent en een gewoon leven leidt. In die uitgestorvenheid kan er van alles naar voren treden. Het 'openbaart' zich moeiteloos. Dat wat zich openbaart mag je wel een naam geven, maar het is in feite zonder naam. Er kan zich bv een mededogen zich voordoen met een medemens welke ik als persoon niet bezit. In stoïcijns-zijn rekent de persoon iets dergelijks nooit aan zichzelf toe. De persoon is immers 'verwoestijnd' en als stoïcijn is hij zonder sympathie of antipathie naar zijn medemens toe. Het is de 'Christus in mij' die mededogend is jegens de medemens. Waarbij ik nadrukkelijk er bij moet vermelden dat 'de Christus' ook maar een naam is en niks van doen heeft met de persoon Jezus.

Dat wat we 'empathie' noemen heeft zijn werking in het voorstellingsvermogen van de persoon. In feite gaat empathie dus ook dood in het stoïcijn-zijn.
Empathie haalt zijn gevoel op in het voorstellen van de ander te zijn (Gulden regel). Maar als je de wereld 'laat zijn' is de Gulden regel ook niet meer van toepassing.