Doordenken

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Damaris
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 feb 2022, 17:07
Man/Vrouw: V

Re: Doordenken

Bericht door Damaris »

Als ik Leibniz ga lezen, ga ik dit dan snappen :)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Doordenken

Bericht door hopper »

Leon schreef: 07 mar 2022, 20:31
hopper schreef: 07 mar 2022, 20:22

Met het meervoudige ben ik niet meer bezig sinds ik het 'willen' heb opgegeven en weet heb van het 'enkelvoudige'.
Als je het zo brengt is het enkelvoudige niet het vergankelijke.
Het enkelvoudige is het onvergankelijke. Noem het de universele geest. Die kan nooit Hopper-wil bezitten.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Doordenken

Bericht door Leon »

Damaris schreef: 07 mar 2022, 20:59 Als ik Leibniz ga lezen, ga ik dit dan snappen :)
Wat snap je niet?
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Doordenken

Bericht door Leon »

hopper schreef: 07 mar 2022, 23:49
Leon schreef: 07 mar 2022, 20:31

Als je het zo brengt is het enkelvoudige niet het vergankelijke.
Het enkelvoudige is het onvergankelijke. Noem het de universele geest. Die kan nooit Hopper-wil bezitten.
Universele geest is toch een meervoudig iets (in veel verschillende entiteiten aanwezig)?
[uit principe ben ik voor principes]
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Doordenken

Bericht door hopper »

Leon schreef: 08 mar 2022, 08:58
hopper schreef: 07 mar 2022, 23:49

Het enkelvoudige is het onvergankelijke. Noem het de universele geest. Die kan nooit Hopper-wil bezitten.
Universele geest is toch een meervoudig iets (in veel verschillende entiteiten aanwezig)?
Dat is wat mij betreft de kern van de zaak, hoe kan iets wat universeel is in verschillende entiteiten aanwezig zijn?
Dat betekent dat het zowel meervoudig is (eigen wil) als enkelvoudig (opgeven van de wil).
Iedere meervoudige entiteit kent zichzelf in principe een eigen wil toe t.o.v. de omliggende wereld.
Zo krijgt ook iedere meervoudige entiteit het idee dat hij een andere entiteit is dan de overige entiteiten.
Wat werkelijk is, dat dient dan weer iedere meervoudige entiteit zelf uit te zoeken.
O.a. door de 'eigenwillendheid' te onderzoeken.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Doordenken

Bericht door Leon »

hopper schreef: 08 mar 2022, 10:06
Leon schreef: 08 mar 2022, 08:58

Universele geest is toch een meervoudig iets (in veel verschillende entiteiten aanwezig)?
Dat is wat mij betreft de kern van de zaak, hoe kan iets wat universeel is in verschillende entiteiten aanwezig zijn?
Dat betekent dat het zowel meervoudig is (eigen wil) als enkelvoudig (opgeven van de wil).
Iedere meervoudige entiteit kent zichzelf in principe een eigen wil toe t.o.v. de omliggende wereld.
Zo krijgt ook iedere meervoudige entiteit het idee dat hij een andere entiteit is dan de overige entiteiten.
Wat werkelijk is, dat dient dan weer iedere meervoudige entiteit zelf uit te zoeken.
O.a. door de 'eigenwillendheid' te onderzoeken.
Volgens mij ga je dan toch niet uit van het idee dat de meervoudige entiteit is uitgedacht. Deze heeft nog wat uit te zoeken.

Je meent waarschijnlijk wel dat door de verbinding met het enkelvoudige dat je zelf bent uitgedacht.
[uit principe ben ik voor principes]
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Doordenken

Bericht door hopper »

Leon schreef: 08 mar 2022, 11:04
hopper schreef: 08 mar 2022, 10:06

Dat is wat mij betreft de kern van de zaak, hoe kan iets wat universeel is in verschillende entiteiten aanwezig zijn?
Dat betekent dat het zowel meervoudig is (eigen wil) als enkelvoudig (opgeven van de wil).
Iedere meervoudige entiteit kent zichzelf in principe een eigen wil toe t.o.v. de omliggende wereld.
Zo krijgt ook iedere meervoudige entiteit het idee dat hij een andere entiteit is dan de overige entiteiten.
Wat werkelijk is, dat dient dan weer iedere meervoudige entiteit zelf uit te zoeken.
O.a. door de 'eigenwillendheid' te onderzoeken.
Volgens mij ga je dan toch niet uit van het idee dat de meervoudige entiteit is uitgedacht. Deze heeft nog wat uit te zoeken.

Je meent waarschijnlijk wel dat door de verbinding met het enkelvoudige dat je zelf bent uitgedacht.

Nee, je bent nooit uitgedacht. Als mens levende in deze wereld ben ik meervoudig. Op dit forum ben ik Hopper en heb andere gedachtes over allerlei zaken dan de andere forumdeelnemers. Daar hou je dan een gesprek over. In deze wereld doen zich nu eenmaal allerlei zaken voor waar je een mening over kunt hebben.

De kwestie is: wat is enkelvoudig en wat is meervoudig? Het enkelvoudige kan voor mij niet anders zijn dan voor een willekeurig ander mens.
Daarom doe ik ook niet mee aan Gods-bejubeling. Het opwerpen van een christelijke God, naast bv een islamitische God is geen enkelvoudige God.
Deze twee verschillen immers van elkaar. Zodra je een God kenmerken toeschrijft kun je al niet meer spreken van een 'universele geest'.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Doordenken

Bericht door Leon »

hopper schreef: 08 mar 2022, 12:38 Zodra je een God kenmerken toeschrijft kun je al niet meer spreken van een 'universele geest'.
Meervoudigheid kan nog wel, en blijkbaar “universele geest” ook. Al zal het niet zonder controverse zijn.
[uit principe ben ik voor principes]
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Doordenken

Bericht door peda »

Zodra je God als Persoonsachtig ziet, ken je aan God reeds kenmerken toe. Interessant vind ik in in het christendom nu juist de "'combinatie"' Transcendent en Immanent. Kun je aan het Transcendente ook "' kenmerken "' toekennen, het antwoord in het christendom is m.i. "" Ja "'. Dat de Immanente God ( Jezus ) duidelijke kenmerken heeft, is overduidelijk.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Doordenken

Bericht door hopper »

Zodra je de universele geest als een persoonachtige ziet ontstaan de ik-gij relatie.
Daarmee is dat wat geest is ook niet universeel meer.
Dan is de universele geest een andere geest.
Als je dan het 'willen' opgeeft dan moet je ten rade gaan bij die 'andere' geest om te kijken wat die dan wil (Gods wil).
En dan belandt je in drijfzand, dan raak je verstrikt in het keuzemenu van de bijbel.

Voorbeeld: Is homoseksualiteit God een gruwel? Volgens het OT is dat zo. Volgens het NT mag je niet oordelen, dus ook niet over homoseksualiteit.
Kom daar maar eens uit, dat gaat niet lukken.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Doordenken

Bericht door Bastiaan73 »

Wanneer wordt doordenken teloordenken?
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Doordenken

Bericht door Leon »

peda schreef: 08 mar 2022, 13:44 Zodra je God als Persoonsachtig ziet, ken je aan God reeds kenmerken toe. Interessant vind ik in in het christendom nu juist de "'combinatie"' Transcendent en Immanent. Kun je aan het Transcendente ook "' kenmerken "' toekennen, het antwoord in het christendom is m.i. "" Ja "'. Dat de Immanente God ( Jezus ) duidelijke kenmerken heeft, is overduidelijk.
Het zouden geen toegekende kenmerken moeten zijn, maar herkende kenmerken…
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Doordenken

Bericht door Leon »

hopper schreef: 08 mar 2022, 15:22 Zodra je de universele geest als een persoonachtige ziet ontstaan de ik-gij relatie.
Daarmee is dat wat geest is ook niet universeel meer.
Dan is de universele geest een andere geest.
Als je dan het 'willen' opgeeft dan moet je ten rade gaan bij die 'andere' geest om te kijken wat die dan wil (Gods wil).
En dan belandt je in drijfzand, dan raak je verstrikt in het keuzemenu van de bijbel.

Voorbeeld: Is homoseksualiteit God een gruwel? Volgens het OT is dat zo. Volgens het NT mag je niet oordelen, dus ook niet over homoseksualiteit.
Kom daar maar eens uit, dat gaat niet lukken.
Misschien heeft de God van het OT wel doorgedacht…
[uit principe ben ik voor principes]
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Doordenken

Bericht door peda »

Leon schreef: 08 mar 2022, 18:22
peda schreef: 08 mar 2022, 13:44 Zodra je God als Persoonsachtig ziet, ken je aan God reeds kenmerken toe. Interessant vind ik in in het christendom nu juist de "'combinatie"' Transcendent en Immanent. Kun je aan het Transcendente ook "' kenmerken "' toekennen, het antwoord in het christendom is m.i. "" Ja "'. Dat de Immanente God ( Jezus ) duidelijke kenmerken heeft, is overduidelijk.
Het zouden geen toegekende kenmerken moeten zijn, maar herkende kenmerken…
Omdat ik persoonlijk God niet ervaar, spreek ik over toegekende kenmerken. ik heb namelijk de God-kennis uit 2e hand.
Dat is ook lastig in de discussie en het blijft ook lastig.
De positie van iemand die God uit 1e hand ervaart, is een andere als de positie van de beschouwer die God helemaal niet ervaart, of God als hoofdpersoon in sprookjes land ziet. Best wel lastig in mijn optiek.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Doordenken

Bericht door Leon »

peda schreef: 08 mar 2022, 20:13
Leon schreef: 08 mar 2022, 18:22

Het zouden geen toegekende kenmerken moeten zijn, maar herkende kenmerken…
Omdat ik persoonlijk God niet ervaar, spreek ik over toegekende kenmerken. ik heb namelijk de God-kennis uit 2e hand.
Dat is ook lastig in de discussie en het blijft ook lastig.
De positie van iemand die God uit 1e hand ervaart, is een andere als de positie van de beschouwer die God helemaal niet ervaart, of God als hoofdpersoon in sprookjes land ziet. Best wel lastig in mijn optiek.
Zeker lastig. Als je de eigen belangen wilt verdedigen zal je echter toch van de realiteit van jezelf moeten uitgaan. Wel is het goed om de realiteit door te denken.
[uit principe ben ik voor principes]
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Doordenken

Bericht door Snelheid »

Leon schreef;Zeker lastig. Als je de eigen belangen wilt verdedigen zal je echter toch van de realiteit van jezelf moeten uitgaan. Wel is het goed om de realiteit door te denken.
Waarde @ Leon laat je dat niet gezeggen dat het lastig is,je eigen realiteit is al een doordenken en jij heb juist het vermogen net als een loodgieter de realiteit bezit om het water of vloeibaren in goede banen te leiden juist door dat doordenken in de realiteit van het moment of de dag.Dus het van je zelf uit gaan in doordenken tot de realiteit van alle dag. :idea: :idea: :idea:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Darwin1986
Berichten: 331
Lid geworden op: 07 mar 2022, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Doordenken

Bericht door Darwin1986 »

hopper schreef: 08 mar 2022, 15:22 Voorbeeld: Is homoseksualiteit God een gruwel? Volgens het OT is dat zo. Volgens het NT mag je niet oordelen, dus ook niet over homoseksualiteit.
Kom daar maar eens uit, dat gaat niet lukken.
Dus omdat er 1 zin staat in het NT over "gij zult niet oordelen" mag je helemaal niet oordelen...

Paulus heeft nog wat slechte woorden over voor homoseksuelen, die schaart hij onder het rijtje ontuchtplegers, dieven, rovers, moordenaars..

Het hele NT bestaat overigens uit het oordelen over de niet gelovigen of anders gelovigen (heidenen). "Gij geheel anders" is daar een mooi voorbeeld van.
17Dit zeg ik dan en betuig ik in de Here, dat gij niet langer moogt wandelen zoals ook de heidenen wandelen, in de ijdelheid van hun denken, 18verduisterd in hun verstand, vervreemd van het leven Gods om de onwetendheid, die in hen heerst, om de verharding van hun hart. 19Zij hebben zich immers in hun verdoving overgegeven aan de losbandigheid om gretig winst te slaan uit allerlei onreinheid. 20Maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen.
Efeziers 4

Jezus komt terug om te oordelen, de levenden en de doden.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Doordenken

Bericht door Leon »

Darwin1986 schreef: 11 mar 2022, 18:50
hopper schreef: 08 mar 2022, 15:22 Voorbeeld: Is homoseksualiteit God een gruwel? Volgens het OT is dat zo. Volgens het NT mag je niet oordelen, dus ook niet over homoseksualiteit.
Kom daar maar eens uit, dat gaat niet lukken.
Dus omdat er 1 zin staat in het NT over "gij zult niet oordelen" mag je helemaal niet oordelen...

Paulus heeft nog wat slechte woorden over voor homoseksuelen, die schaart hij onder het rijtje ontuchtplegers, dieven, rovers, moordenaars..

Het hele NT bestaat overigens uit het oordelen over de niet gelovigen of anders gelovigen (heidenen). "Gij geheel anders" is daar een mooi voorbeeld van.
17Dit zeg ik dan en betuig ik in de Here, dat gij niet langer moogt wandelen zoals ook de heidenen wandelen, in de ijdelheid van hun denken, 18verduisterd in hun verstand, vervreemd van het leven Gods om de onwetendheid, die in hen heerst, om de verharding van hun hart. 19Zij hebben zich immers in hun verdoving overgegeven aan de losbandigheid om gretig winst te slaan uit allerlei onreinheid. 20Maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen.
Efeziers 4

Jezus komt terug om te oordelen, de levenden en de doden.
Je mag wel oordelen, maar dan wordt er op dezelfde manier over jou geoordeeld. Dan moet je even doordenken of dat is wat je wilt.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Doordenken

Bericht door Bastiaan73 »

Jezus in Johannes 7:

24 Oordeelt niet naar het aanzien, maar oordeelt met een rechtvaardig oordeel.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Darwin1986
Berichten: 331
Lid geworden op: 07 mar 2022, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Doordenken

Bericht door Darwin1986 »

Bastiaan73 schreef: 11 mar 2022, 20:31 Jezus in Johannes 7:

24 Oordeelt niet naar het aanzien, maar oordeelt met een rechtvaardig oordeel.
Precies...

Het ging mij er ook om dat Hopper 1 zinnetje pakt en doet alsof het hier om een nieuwe regel gaat. Waar iedereen zich aan houdt. Maar als je Paulus leest, of zelfs citaten van Jezus dan wordt er genoeg geoordeeld.. Paulus over andersdenkenden en mensen met een ander evangelie "die zij vervloekt"..
Hij oordeelt zelfs over homo's die "aan hun lusten zijn overgegeven vanwege hun ongeloof"

Dus ja, je kan wel gaan cherry picken maar dat werkt alleen bij mensen die de bron zelf niet kennen :roll: