Hersenscan stervende man : leven lijkt voorbij te flitsen

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Hersenscan stervende man : leven lijkt voorbij te flitsen

Bericht door Messenger »

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5 ... -gedachten
https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 13531/full


Een 87 jarige epilepsiepatiënt kreeg een hersenscan om zijn aandoening te onderzoeken.
Hij kreeg, tijdens de scan, een hartstilstand waardoor de onderzoekers konden zien hoe de hersenen reageren tijdens en na het sterven.
Het leek erop dat de man zijn hele leven aan zich voorbij zag flitsen, hetgeen mensen met BDE ook ervaren.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hersenscan stervende man : leven lijkt voorbij te flitsen

Bericht door hopper »

Een internationaal team van dertien wetenschappers onderzocht de hersengolven van een stervende man. De opgemeten hersengolven suggereren dat mensen die sterven dezelfde neurale activiteit ervaren als tijdens dromen, herinneringen ophalen of mediteren.
Dat zogenaamde leven wat voorbij lijkt te flitsen kan in werkelijkheid niet bestaan.
Tijdens het sterven kan een mens wel een visoen hebben (beelden zien).
Maar je hele leven is bij deze man 87 jaar, dat past niet in een 'flits'.
Net zoals je dromen zich beeldje voor beeldje afspelen en niet 'flitsen'.
De onderzoekers vermoeden dat mensen die sterven mogelijk hun leven echt aan zich voorbij zien flitsen.
De onderzoekers vermoeden dan ook slechts naar eigen zeggen......
De wetenschappers konden in detail onderzoeken wat er in de hersenen gebeurde juist voor en nadat het hart stopte. Er werden voor en na het sterven meer zogenaamde gamma-hersengolven waargenomen. Dat zijn de hersengolven die geassocieerd worden met de hogere cognitieve functies, zoals dromen, concentreren, onthouden en bewust waarnemen.
Bewust waarnemen kan nooit gerelateerd worden aan een hogere cognitieve functie. Dromen kunnen bewust worden waargenomen. Dan zul je bemerken dat bewust waarnemen en dromen twee verschillende zaken zijn.
Het onderzoek werd uitgevoerd op slechts één patiënt en moet daardoor volgens de onderzoekers met een korrel zout worden genomen.
Dat lijkt me verstandig....
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hersenscan stervende man : leven lijkt voorbij te flitsen

Bericht door Messenger »

hopper schreef: 25 feb 2022, 12:07
Een internationaal team van dertien wetenschappers onderzocht de hersengolven van een stervende man. De opgemeten hersengolven suggereren dat mensen die sterven dezelfde neurale activiteit ervaren als tijdens dromen, herinneringen ophalen of mediteren.
Dat zogenaamde leven wat voorbij lijkt te flitsen kan in werkelijkheid niet bestaan.
Tijdens het sterven kan een mens wel een visoen hebben (beelden zien).
Maar je hele leven is bij deze man 87 jaar, dat past niet in een 'flits'.
Net zoals je dromen zich beeldje voor beeldje afspelen en niet 'flitsen'.
Als je ervan uitgaat dat die 'flits' in onze Aardse tijd gemeten moet worden, dan kan dat inderdaad waarschijnlijk niet.

Hopelijk krijgt het onderzoek navolging op bredere schaal. Vaak is bekend dat mensen zullen gaan sterven in korte tijd, dus kunnen ze de scan wel vaker uitvoeren.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hersenscan stervende man : leven lijkt voorbij te flitsen

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 25 feb 2022, 12:18
hopper schreef: 25 feb 2022, 12:07

Dat zogenaamde leven wat voorbij lijkt te flitsen kan in werkelijkheid niet bestaan.
Tijdens het sterven kan een mens wel een visoen hebben (beelden zien).
Maar je hele leven is bij deze man 87 jaar, dat past niet in een 'flits'.
Net zoals je dromen zich beeldje voor beeldje afspelen en niet 'flitsen'.
Als je ervan uitgaat dat die 'flits' in onze Aardse tijd gemeten moet worden, dan kan dat inderdaad waarschijnlijk niet.

Hopelijk krijgt het onderzoek navolging op bredere schaal. Vaak is bekend dat mensen zullen gaan sterven in korte tijd, dus kunnen ze de scan wel vaker uitvoeren.
Ik ken geen andere vormen van tijd. Zodoende weet ik ook nooit hoe in een 'flits' het leven voorbij kan gaan. Om alles wat ik in mijn leven beleefd heb nogmaals te beleven heb ik net zo veel tijd nodig als dat ik geleefd heb. Daarom lijkt het me onzinnig. Daarnaast is 99,99% van mijn leven niet de moeite waard om voorbij te flitsen. Al dat werken, TV kijken, wandelen enz is het flitsen niet waard.

Dus als iemand beweert dat het leven aan hem voorbij flitst, wat wordt er dan bedoeld?
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Hersenscan stervende man : leven lijkt voorbij te flitsen

Bericht door Maria K »

Messenger schreef: 25 feb 2022, 11:50 https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5 ... -gedachten
https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 13531/full


Een 87 jarige epilepsiepatiënt kreeg een hersenscan om zijn aandoening te onderzoeken.
Hij kreeg, tijdens de scan, een hartstilstand waardoor de onderzoekers konden zien hoe de hersenen reageren tijdens en na het sterven.
Het leek erop dat de man zijn hele leven aan zich voorbij zag flitsen, hetgeen mensen met BDE ook ervaren.
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5290357/hersenscan-dood-laatste-gedachten schreef:Er werden voor en na het sterven meer zogenaamde gamma-hersengolven waargenomen. Dat zijn de hersengolven die geassocieerd worden met de hogere cognitieve functies, zoals dromen, concentreren, onthouden en bewust waarnemen.
Dit zijn de gegevens.
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5290357/hersenscan-dood-laatste-gedachten schreef:De opgemeten hersengolven suggereren dat mensen die sterven dezelfde neurale activiteit ervaren als tijdens dromen, herinneringen ophalen of mediteren.
Dit is de suggestie.
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5290357/hersenscan-dood-laatste-gedachten schreef:Dat zou wel eens kunnen verklaren waarom veel mensen die een bijna-doodervaring hebben vertellen dat ze hun leven voor hun ogen zien flitsen.
Van wie is deze suggestie?
Van de onderzoekers?
Of van de schrijver van dit artikel?
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5290357/hersenscan-dood-laatste-gedachten schreef:Anil Seth, een neurochirurg aan de universiteit van Sussex die niet meedeed aan de studie, vertelde aan The Guardian echter dat niet met zekerheid te zeggen valt of de hersengolven gekoppeld zijn aan een subjectieve ervaring.
Ik zou me maar hierop concentreren.
Er is een hersenactiviteit, die lijkt op...............
Er is geen schijn van inhoudelijke invulling.

De rest is dus speculatie op basis van wat eerder wordt gedacht door speculanten, mensen die hopen bewijs te zien voor wat ze geloven, dus invulkunde.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hersenscan stervende man : leven lijkt voorbij te flitsen

Bericht door peda »

In ieder geval is een patient bij wie nog hersengolven geregistreerd worden niet biologisch dood.
Ontzettend oppassen bij het trekken van conclusies, niet iedere wetenschapper die iets opmerkt, heeft het over wetenschap.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Hersenscan stervende man : leven lijkt voorbij te flitsen

Bericht door thom »

peda schreef: 25 feb 2022, 12:38 In ieder geval is een patient bij wie nog hersengolven geregistreerd worden niet biologisch dood.
Ontzettend oppassen bij het trekken van conclusies, niet iedere wetenschapper die iets opmerkt, heeft het over wetenschap.
Maar het hart klopt nog al zouden er ''geen hersengolven geregistreerd worden''.

En gezien de enorme potentie dat het hart heeft qua bewustzijn, begrijp ik niet dat er mensen zijn die zolang het hart klopt, en de mens leeft, organen laten weghalen of toestemming daarvoor geven.

Zonder verdoving.

Walgelijke 'wetenschap' dat de mens plundert.
Laatst gewijzigd door thom op 25 feb 2022, 12:52, 4 keer totaal gewijzigd.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hersenscan stervende man : leven lijkt voorbij te flitsen

Bericht door Snelheid »

Als je ervan uitgaat dat die 'flits' in onze Aardse tijd gemeten moet worden, dan kan dat inderdaad waarschijnlijk niet.
Daar kan je wel gelijk in hebben waarde,maar het schijnt toch te kunnen,heb het nodige over moeten lezen door een studie kwam dat ook op mijn pad,en het voorbijtrekken van een heel leven in een flits zou een feit kunnen zijn maar niet iedereen valt dat te beurt de meesten niet.Zelf zeg ik dan sluit het niet uit.
VERITAS VOS LIBERABIT.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hersenscan stervende man : leven lijkt voorbij te flitsen

Bericht door peda »

thom schreef: 25 feb 2022, 12:49
peda schreef: 25 feb 2022, 12:38 In ieder geval is een patient bij wie nog hersengolven geregistreerd worden niet biologisch dood.
Ontzettend oppassen bij het trekken van conclusies, niet iedere wetenschapper die iets opmerkt, heeft het over wetenschap.
Maar het hart klopt nog al zouden er ''geen hersengolven geregistreerd worden''.

En gezien de enorme potentie dat het hart heeft qua bewustzijn, begrijp ik niet dat er mensen zijn die zolang het hart klopt, en de mens leeft, organen laten weghalen.

Zonder verdoving.

Walgelijke 'wetenschap' die de mens plundert.
Biologisch overlijden is gekoppeld aan hersendood ( geen hersengolven meer ). De hersenen worden ethisch/ juridisch/ wetenschappelijk gezien als het orgaan dat exclusief met het bewustzijn te doen heeft. Het hart speelt als zetel van bewustzijn alleen nog een rol in een aantal esoterische overtuigingen.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Hersenscan stervende man : leven lijkt voorbij te flitsen

Bericht door thom »

peda schreef: 25 feb 2022, 13:00
thom schreef: 25 feb 2022, 12:49

Maar het hart klopt nog al zouden er ''geen hersengolven geregistreerd worden''.

En gezien de enorme potentie dat het hart heeft qua bewustzijn, begrijp ik niet dat er mensen zijn die zolang het hart klopt, en de mens leeft, organen laten weghalen.

Zonder verdoving.

Walgelijke 'wetenschap' die de mens plundert.
Biologisch overlijden is gekoppeld aan hersendood ( geen hersengolven meer ). De hersenen worden ethisch/ juridisch/ wetenschappelijk gezien als het orgaan dat exclusief met het bewustzijn te doen heeft. Het hart speelt als zetel van bewustzijn alleen nog een rol in een aantal esoterische overtuigingen.
Ja. Juridisch/wetenschappelijk. Hoe dichtbij het verdienmodel.

Ethisch;
1) Het zedelijk gevoel betreffend 2) Het zedelijke gevoel betreffende 3) Moralistisch 4) Moreel 5) Tot de ethiek behorend 6) Zedelijk 7) Zedelijk gevoel betreffend 8) Zedenkundig 9) Zindelijk
Ik snap niet wat dat met het plunderen van een levend lichaam te maken heeft. :(

Betreft esoterisch; alleen dát al. Niet alleen nog in esoterische visie.

Het is de weg van de innerlijke totstandkoming van verstand, hart en ziel in dienst van de Heere uit de Hemel; het hemelse lichaam wat wij waren en weer kunnen Zijn.

Het is de weg van de mens tot Mens-wording.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hersenscan stervende man : leven lijkt voorbij te flitsen

Bericht door peda »

thom schreef: 25 feb 2022, 13:02

Ethisch;
1) Het zedelijk gevoel betreffend 2) Het zedelijke gevoel betreffende 3) Moralistisch 4) Moreel 5) Tot de ethiek behorend 6) Zedelijk 7) Zedelijk gevoel betreffend 8) Zedenkundig 9) Zindelijk
Ik snap niet wat dat met het plunderen van een levend lichaam te maken heeft. :(

Hallo Thom,

Ook een bacterie is een biologisch wezen, maar het mist bewustzijn naar huidig wetenschappelijk inzicht.
Hetzelfde geldt voor de plantenwereld, waar het orgaan "' hersenen "" nooit heeft voet gevat.
Bij de mens is het al of niet nog functioneren van de hersenstam ( laatste vonk bewustzijn ) dominant voor de status "' leven of dood "". Als de hersenstam is uitgevallen ( geen hersengolven meer ) kunnen er zeker cellen in het lichaam zijn die nog een tijdje hun functie blijven vervullen ( zonder hersengolven te produceren ) , maar deze vervulling wordt niet als norm voor bewust leven gezien.
De mens is een bewust levende ( hersenen ) en geen plant of bacterie.
Organen die in een hersenstam-dood lichaam nog tijdelijk chemisch functioneren, kunnen volgens recente inzichten onder voorwaarden "" na de hersendood geplunderd "" worden.
Jij legt de grens anders.
Laatst gewijzigd door peda op 25 feb 2022, 14:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hersenscan stervende man : leven lijkt voorbij te flitsen

Bericht door Mart »

Messenger schreef: 25 feb 2022, 11:50 https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5 ... -gedachten
https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 13531/full


Een 87 jarige epilepsiepatiënt kreeg een hersenscan om zijn aandoening te onderzoeken.
Hij kreeg, tijdens de scan, een hartstilstand waardoor de onderzoekers konden zien hoe de hersenen reageren tijdens en na het sterven.
Het leek erop dat de man zijn hele leven aan zich voorbij zag flitsen, hetgeen mensen met BDE ook ervaren.
Wat zou betekenen dat het een fysiek fenomeen betreft dat zich afspeelt in de hersenen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1496
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Hersenscan stervende man : leven lijkt voorbij te flitsen

Bericht door Robert Frans »

Het is wel een bijzonder onderzoek, hoewel totaal niet representatief natuurlijk, zoals ook alreeds erkend wordt. Een prachtig beeld ook, dat je leven aan je voorbij flitst bij het sterven, dat je hersenen je nog een laatste toegift geven, een grootse epiloog op het leven.
Zou dat misschien een prelude op het oordeel zijn? En hoe zul je die epiloog dan beleven: in diepe vrede, of juist heel angstig of onrustig? Of hangt dat juist af van hoe je het leven geleefd en beleefd hebt?
Bijzondere vragen, die hier op aarde waarschijnlijk nooit een echt definitief antwoord zullen krijgen. De uitkomst is immers altijd een overleden patiënt, die niet kan navertellen wat hij of zij nu precies beleefd heeft.

Het kan zelfs al een mooie meditatie-oefening voor nu zijn: stel dat je leven in flitsen voorbij zou zien komen, hoe zou dat dan naar jouw idee eruit zien? Wat zou dan het belangrijkste zijn, wat hield je het meest bezig? Welke gebeurtenissen zul je heel kort zien en welke juist veel intenser? Welk overkoepelend verhaal zou deze film dan kunnen vertellen, of zou je willen dat verteld werd?
De vraag of je dan letterlijk heel je leven in zo'n korte tijdsspanne voorbij zou kunnen zien flitsen lijkt mij dan ook wat onzinnig. Wanneer mensen over die 'flits' spreken, bedoelen ze naar mijn idee gewoon dat je je hele leven als in een soort videoclip samengevat ziet, met korte scénes en gedachten die elkaar razendsnel opvolgen.
Vrede en alle goeds
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hersenscan stervende man : leven lijkt voorbij te flitsen

Bericht door hopper »

peda schreef: 25 feb 2022, 13:00

Biologisch overlijden is gekoppeld aan hersendood ( geen hersengolven meer ). De hersenen worden ethisch/ juridisch/ wetenschappelijk gezien als het orgaan dat exclusief met het bewustzijn te doen heeft. Het hart speelt als zetel van bewustzijn alleen nog een rol in een aantal esoterische overtuigingen.
In werkelijkheid is bewustzijn niet op een plaats. Dus ook niet in het hart.

Ik ken trouwens geen esoterische overtuiging die het hart als zetel van bewustzijn kent.
Welke zijn dat?
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hersenscan stervende man : leven lijkt voorbij te flitsen

Bericht door peda »

hopper schreef: 25 feb 2022, 15:05
peda schreef: 25 feb 2022, 13:00

Biologisch overlijden is gekoppeld aan hersendood ( geen hersengolven meer ). De hersenen worden ethisch/ juridisch/ wetenschappelijk gezien als het orgaan dat exclusief met het bewustzijn te doen heeft. Het hart speelt als zetel van bewustzijn alleen nog een rol in een aantal esoterische overtuigingen.
In werkelijkheid is bewustzijn niet op een plaats. Dus ook niet in het hart.

Ik ken trouwens geen esoterische overtuiging die het hart als zetel van bewustzijn kent.
Welke zijn dat?
Thom is de expert van deze esoterische richting.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hersenscan stervende man : leven lijkt voorbij te flitsen

Bericht door hopper »

Robert Frans schreef: 25 feb 2022, 14:55 Het is wel een bijzonder onderzoek, hoewel totaal niet representatief natuurlijk, zoals ook alreeds erkend wordt. Een prachtig beeld ook, dat je leven aan je voorbij flitst bij het sterven, dat je hersenen je nog een laatste toegift geven, een grootse epiloog op het leven.
Zou dat misschien een prelude op het oordeel zijn? En hoe zul je die epiloog dan beleven: in diepe vrede, of juist heel angstig of onrustig? Of hangt dat juist af van hoe je het leven geleefd en beleefd hebt?
Bijzondere vragen, die hier op aarde waarschijnlijk nooit een echt definitief antwoord zullen krijgen. De uitkomst is immers altijd een overleden patiënt, die niet kan navertellen wat hij of zij nu precies beleefd heeft.

Het kan zelfs al een mooie meditatie-oefening voor nu zijn: stel dat je leven in flitsen voorbij zou zien komen, hoe zou dat dan naar jouw idee eruit zien? Wat zou dan het belangrijkste zijn, wat hield je het meest bezig? Welke gebeurtenissen zul je heel kort zien en welke juist veel intenser? Welk overkoepelend verhaal zou deze film dan kunnen vertellen, of zou je willen dat verteld werd?
De vraag of je dan letterlijk heel je leven in zo'n korte tijdsspanne voorbij zou kunnen zien flitsen lijkt mij dan ook wat onzinnig. Wanneer mensen over die 'flits' spreken, bedoelen ze naar mijn idee gewoon dat je je hele leven als in een soort videoclip samengevat ziet, met korte scénes en gedachten die elkaar razendsnel opvolgen.
Er zijn mystici die beweren dat er een veld is waar alle herinneringen liggen opgeslagen. Het Akasha veld.
Maar ook die spreken niet van flitsen of een videoclip.

https://www.daishadewijs.nl/akasha-kron ... isch-veld/
Akasha is de oorsprong van onze werkelijkheid en tevens dat prachtige kosmische geheugen. Binnen dit gebeuren worden alle ervaringen, belevenissen, gedachten, daden van alles en iedereen opgeslagen. Voor iedereen te allen tijde toegankelijk, niets gaat er verloren. Iedereen heeft toegang tot deze kennis. In ons onderbewuste werken we er vaak mee.
Zelf geloof ik niet dat het zo werkt als hier beschreven. (Je hoort immers maar weinig mensen over die toegankelijkheid) Maar ook daar liggen herinneringen opgeslagen als een 'belevenis'. Geen flits.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hersenscan stervende man : leven lijkt voorbij te flitsen

Bericht door hopper »

peda schreef: 25 feb 2022, 15:07
hopper schreef: 25 feb 2022, 15:05

In werkelijkheid is bewustzijn niet op een plaats. Dus ook niet in het hart.

Ik ken trouwens geen esoterische overtuiging die het hart als zetel van bewustzijn kent.
Welke zijn dat?
Thom is de expert van deze esoterische richting.
Okay. Binnen de esoterie wordt met "denken met het hart" geen letterlijk denken verstaan, dus ook geen bewustzijn.
Met het fysieke hart heeft het ook niet van doen, wel met liefde.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hersenscan stervende man : leven lijkt voorbij te flitsen

Bericht door peda »

Hallo Hopper,


Als ik deze bijdrage van Thom lees, over de enorme potentie dat het hart heeft qua bewustzijn, dan begrijp ik dat niet als een symbolische weergave, maar als een concreet aanvaarden dat het orgaan hart te doen heeft met bewustzijn.
thom schreef: 25 feb 2022, 12:49

Maar het hart klopt nog al zouden er ''geen hersengolven geregistreerd worden''.

En gezien de enorme potentie dat het hart heeft qua bewustzijn, begrijp ik niet dat er mensen zijn die zolang het hart klopt, en de mens leeft, organen laten weghalen of toestemming daarvoor geven.

Zonder verdoving.

Walgelijke 'wetenschap' dat de mens plundert.
Laatst gewijzigd door peda op 25 feb 2022, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hersenscan stervende man : leven lijkt voorbij te flitsen

Bericht door MagereHein »

Er moet nog ontzettend veel onderzoek gedaan worden naar de hersenen. Gisteren een zwaar agressieve man mee mogen maken waar geen land mee te bezeilen was. Karakterveranderingen! En dit werd veroorzaakt door een hersentumor.
Zo ook die bde's Daar kan zeker nog onderzoek naar gedaan worden.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hersenscan stervende man : leven lijkt voorbij te flitsen

Bericht door hopper »

peda schreef: 25 feb 2022, 15:20 Hallo Hopper,


Als ik deze bijdrage van Thom lees, over de enorme potentie dat het hart heeft qua bewustzijn, dan begrijp ik dat als een symbolische weergave,
thom schreef: 25 feb 2022, 12:49

Maar het hart klopt nog al zouden er ''geen hersengolven geregistreerd worden''.

En gezien de enorme potentie dat het hart heeft qua bewustzijn, begrijp ik niet dat er mensen zijn die zolang het hart klopt, en de mens leeft, organen laten weghalen of toestemming daarvoor geven.

Zonder verdoving.

Walgelijke 'wetenschap' dat de mens plundert.
Ik deel die visie niet. Alle fysieke organen zijn slechts onderdelen die het geheel laten functioneren.
Zonder hart kun je niet leven, zonder been wel. Dus er is wel enig verschil.

Discussie over organen weghalen of toestemming daarvoor geven is een geheel andere discussie.
Persoonlijk mag een ander van mij mijn hart hebben, wat ik 'liefde' noem dat zit daar niet.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Hersenscan stervende man : leven lijkt voorbij te flitsen

Bericht door thom »

peda schreef: 25 feb 2022, 14:13
thom schreef: 25 feb 2022, 13:02

Ethisch;
1) Het zedelijk gevoel betreffend 2) Het zedelijke gevoel betreffende 3) Moralistisch 4) Moreel 5) Tot de ethiek behorend 6) Zedelijk 7) Zedelijk gevoel betreffend 8) Zedenkundig 9) Zindelijk
Ik snap niet wat dat met het plunderen van een levend lichaam te maken heeft. :(

Hallo Thom,

Ook een bacterie is een biologisch wezen, maar het mist bewustzijn naar huidig wetenschappelijk inzicht.
Hetzelfde geldt voor de plantenwereld, waar het orgaan "' hersenen "" nooit heeft voet gevat.
Bij de mens is het al of niet nog functioneren van de hersenstam ( laatste vonk bewustzijn ) dominant voor de status "' leven of dood "". Als de hersenstam is uitgevallen ( geen hersengolven meer ) kunnen er zeker cellen in het lichaam zijn die nog een tijdje hun functie blijven vervullen ( zonder hersengolven te produceren ) , maar deze vervulling wordt niet als norm voor bewust leven gezien.
De mens is een bewust levende ( hersenen ) en geen plant of bacterie.
Organen die in een hersenstam-dood lichaam nog tijdelijk chemisch functioneren, kunnen volgens recente inzichten onder voorwaarden "" na de hersendood geplunderd "" worden.
Jij legt de grens anders.
Ja ik leg de grens anders, dat klopt, als een hart. :)
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Hersenscan stervende man : leven lijkt voorbij te flitsen

Bericht door Mullog »

hopper schreef: 25 feb 2022, 12:07
Een internationaal team van dertien wetenschappers onderzocht de hersengolven van een stervende man. De opgemeten hersengolven suggereren dat mensen die sterven dezelfde neurale activiteit ervaren als tijdens dromen, herinneringen ophalen of mediteren.
Dat zogenaamde leven wat voorbij lijkt te flitsen kan in werkelijkheid niet bestaan.
Tijdens het sterven kan een mens wel een visoen hebben (beelden zien).
Maar je hele leven is bij deze man 87 jaar, dat past niet in een 'flits'.
Net zoals je dromen zich beeldje voor beeldje afspelen en niet 'flitsen'.
...
Je verplaatst het naar wat jij nu ervaart. Als je het artikel leest dan geven ze ook aan dat ze alleen veel activiteit zien die geassocieerd wordt met bepaalde processen. Dat ze dat dan vertalen naar een tot de verbeelding sprekende zin "het leven aan zich voorbij zag flitsen" is natuurlijk aansprekend maar niemand heeft een idee wat de stervende op dat moment ervaart en er is niemand die het kan navertellen. Mensen die een BDE doormaken bereiken tenslotte de laatste fase ook niet.

Alle vier de zinnen die je hierboven schrijft is niet meer dan jouw fantasie.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Hersenscan stervende man : leven lijkt voorbij te flitsen

Bericht door thom »

peda schreef: 25 feb 2022, 15:20 Hallo Hopper,


Als ik deze bijdrage van Thom lees, over de enorme potentie dat het hart heeft qua bewustzijn, dan begrijp ik dat niet als een symbolische weergave, maar als een concreet aanvaarden dat het orgaan hart te doen heeft met bewustzijn.
thom schreef: 25 feb 2022, 12:49

Maar het hart klopt nog al zouden er ''geen hersengolven geregistreerd worden''.

En gezien de enorme potentie dat het hart heeft qua bewustzijn, begrijp ik niet dat er mensen zijn die zolang het hart klopt, en de mens leeft, organen laten weghalen of toestemming daarvoor geven.

Zonder verdoving.

Walgelijke 'wetenschap' dat de mens plundert.
Misschien moet ik gewoon schrijven; het hart dat het geloof heeft. En in of met of vanuit dat bewustzijn leeft.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hersenscan stervende man : leven lijkt voorbij te flitsen

Bericht door Zolderworm »

hopper schreef: 25 feb 2022, 12:26
Messenger schreef: 25 feb 2022, 12:18
Als je ervan uitgaat dat die 'flits' in onze Aardse tijd gemeten moet worden, dan kan dat inderdaad waarschijnlijk niet.

Hopelijk krijgt het onderzoek navolging op bredere schaal. Vaak is bekend dat mensen zullen gaan sterven in korte tijd, dus kunnen ze de scan wel vaker uitvoeren.
Ik ken geen andere vormen van tijd. Zodoende weet ik ook nooit hoe in een 'flits' het leven voorbij kan gaan. Om alles wat ik in mijn leven beleefd heb nogmaals te beleven heb ik net zo veel tijd nodig als dat ik geleefd heb. Daarom lijkt het me onzinnig. Daarnaast is 99,99% van mijn leven niet de moeite waard om voorbij te flitsen. Al dat werken, TV kijken, wandelen enz is het flitsen niet waard.

Dus als iemand beweert dat het leven aan hem voorbij flitst, wat wordt er dan bedoeld?
Ik heb soms ellenlange dromen nadat ik in slaap ben gevallen. Als ik dan wakker word en ik kijk op de klok, dan zie ik dat er nog geen minuut verstreken is.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hersenscan stervende man : leven lijkt voorbij te flitsen

Bericht door peda »

Dat lukt mij nu nooit. Kijken op de klok, vervolgens onmiddellijk inslapen en dromen, dan vervolgens wakker worden en opnieuw op de klok kijken, die cyclus is mij onbekend.
Ik droom, wordt wakker en kijk op de klok, maar weet dus niet hoe lang ik gedroomd heb. Met een hersenscan lijkt het mij wel mogelijk om in het laboratorium de tijdsduur van dromen objectief te meten ( hersengolven ). Ik ga het op google nakijken of er wat over bekend is. Een droom kan wel 45 minuten duren, zo lees ik juist.