Een must have voor iedereen; een mens kan er niet buiten: https://media.s-bol.com/BQzrNKLA2Woo/YW ... 50x756.jpg
Mijn eerste schaakboek was "Zo leer je goed schaken" van wereldkampioen grootmeester dokter Euwe.
Een vreselijk boek. Het enige wat ik er van geleerd heb is helemaal niks.
Maar het Handboek Schaken, wat ik voor het eerst tegenkwam in de bibliotheek, in de kinderafdeling nog wel, is een knaller.
Iemand die helemaal niks weet van schaken kan leren schaken met dit boek. Het begint met: "De 64 velden van het schaakbord zijn ingedeeld in lichte en donkere velden." Elementairder wordt het niet.
Het legt de loop van de stukken uit, geeft trainingspartijen, grootmeesterpartijen, 50 openingen, elk met een flink aantal varianten, gouden openingsregels, eindspelen, eindspelen voor gevorderden, geschiedenis van het schaken, overzicht van de wereldkampioenschappen vanaf het begin tot aan Kasparov, en nog veel meer. Het boek leidt op tot hoog club nivo.
Het is dit boek waaruit ik mijn eerste vallen leerde, waarmee ik spectaculair succes had en nog heb, waaronder het Stafford gambiet, zij het met slechts één variant, maar wel de beste met dat dame-offer.
Ook de Blackburn-Shilling val heb ik uit dit boek, een killer voor de oningewijden, die je toch telkens weer tegen komt. Of, wat ook heel leuk is, je komt mensen tegen die denken dat ze de weerlegging kennen. Ik vind het heerlijk om hen dan duidelijk te maken dat er geen weerlegging is van die val.
Dat herinnert me aan de club in NL waar ik tegen iedereen die het maar horen wilde, en tegen nog veel meer die het niet horen wilden, het evangelie van de openingsvallen predikte. Er was iemand die zei tegen mij: "Die vallen van jou; die werken niet in de echte wereld!"
Ik zei niks.
Ik wist wel beter.
En toen op een avond op de club toen daagde diegene me uit voor een partij. Hij begon met de Italiaanse opening, en ik gooide op zet 3 mijn paard naar voren, naar d4: 1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bc4 Nd4.
De vijand nam toen mijn ongedekte pion op e5, en daarmee klapte de val dicht. Ik zei tegen hem: "Je ben in een val getrapt, en je ben nou op zijn minst een stuk kwijt." Hij keek naar het bord, zag dat hij een pion voor stond, en dat hij twee stukken, zijn paard en loper, had die samen het punt f7 aanvielen, en ik had alleen een ongedekt paard in het midden van het bord wat niks dreigde. "Laat maar zien!" zei hij, duidelijk een ongelovige.
Ik gooide mijn dame er uit, naar g5. Hij keek even naar de stelling, en zei toen: "Volgens mij ga JIJ een stuk verliezen!" en hij plantte zijn paard op f7, daarmee een vork makend op mijn dame en toren.
Ik bleef kalm, en mijn dame sloeg in op g2. Daarmee dreigde ik zijn toren te nemen op h1, gevolgd door het verlies van de witte dame, dus hij verzette zijn toren naar f1.
Daarna ging mijn dame naar e4, met schaak. Nou had hij een probleem. Zijn koning kon niet weglopen uit het schaak, hij moest er iets tussen zetten. Dat kon alleen met 2 stukken, de dame of de loper. Aangezien mijn paard op d4 het veld e2 aanviel, zou de dame er tussen zetten leiden tot het direkte verlies van zijn dame, dus hij zette zijn loper er tussen. En toen, op zet 7, zette ik mijn paard op f3, en zei: "Mat!"
1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bc4 Nd4 4. Nxe5 Qg5 5. Nxf7 Qxg2 6. Rf1 Qxe4+ 7. Be2 Nf3#
Ik zei toen: "Mijn vallen werken niet in de praktijk? Stikmat in 7 zetten!"
Hij keek zo teleurgesteld...

En ook andere goede vallen heb ik daaruit gehaald. Het zette me op het spoor van de openingsvallen.
Ik denk dat ik een stuk of 10 van die boeken gekocht heb. Ze verdwijnen, je leent ze uit en krijgt ze nooit meer terug, en op andere manieren verdwijnen ze. Ik heb er momenteel 3 van. Eén hier in de boekenkast, één op de WC, en één voor een andere locatie waar ik regelmatig verblijf hou.
Dat boek wordt regelmatig opnieuw uitgebracht, meestal onder een iets andere naam. Handboek schaken, Beter schaken handboek voor de schaker, Schaakhandboek, maar binnenin is het altijd precies hetzelfde. https://tinyurl.com/Theo-Schuster
https://tinyurl.com/Schuster-T
Ik koop ze altijd voor 6 euro, maar Bol wil er 20 euro voor hebben, maar het boek is het zeker waard.
Ik leer er nog steeds regelmatig uit. Uit dit boek leerde ik mat geven met koning paard en loper tegen koning en vele andere vaardigheden.
Het is een gouden greep.