Een andere overtuiging.

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10170
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Een andere overtuiging.

Bericht door Messenger »

Bonjour schreef: 03 apr 2024, 14:09
Messenger schreef: 03 apr 2024, 13:58
God heeft geen voorkeur en is niet gebonden aan een van de gevestigde religies.

Zoals in alles heb je de vrije wil te geloven in wat je maar wil, het maakt voor God niets uit. Want als jij vergeten bent Wie en Wat jij bent, kent God altijd nog de waarheid over jou. En je bent innig geliefd. Ook in de hemel heb je de vrije wil, met dit verschil : dat je dat weet en dat je weet hoe dat werkt met almacht die God met je deelt.

Walsch bracht een boekje uit "Gods message to the world: You've got Me all wrong."
https://www.amazon.nl/GodS-Message-Worl ... 1937907309
Maar dat is jou of Walsch versie van het geloof. Dat zegt niets over hoe het in het hiernamaals - als het er is - toe zal gaan. Wat mij betreft is er evenveel kans God, Zeus of Thor tegen te komen.
Het hangt ervan af wie of wat je verwacht tegen te komen.

Maar inderdaad, het is mijn versie. En let op de disclaimer in mijn onderschrift.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20698
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Een andere overtuiging.

Bericht door peda »

Pyro_123 schreef: 03 apr 2024, 14:14
Bonjour schreef: 03 apr 2024, 14:01
Christopher Hitchens beschreef eens de overeenkomst en verschil tussen de hemel en Noord-Korea. De overeenkomst is dat je bij beide dichtbij de heersende god bent. Het verschil is dat je in Noord-Korea tenminste nog dood kan gaan en dus vertrekken.
Ik ben dan ook geen grote fan van C. Hitchins :clown:
Maar om de hypothetische situatie verder te duiden: als ik geen vrije wil kan laten gelden, houdt het op. Dan ben ik wat de almachtige dictator wil dat ik ben. Daar kan ik verder niets meer over zeggen.
In de abrahamatische godsdiensten wordt God de Schepper inderdaad als Soeverein gezien en niet als een van de vele meedoende vrije wil netwerk participanten. Het is dus inderdaad in de abrahamitische visie afwachten tot na de dood wie zich als de Soevereine ontpopt.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Een andere overtuiging.

Bericht door Pyro_123 »

peda schreef: 03 apr 2024, 14:27
Pyro_123 schreef: 03 apr 2024, 14:14
Ik ben dan ook geen grote fan van C. Hitchins :clown:
Maar om de hypothetische situatie verder te duiden: als ik geen vrije wil kan laten gelden, houdt het op. Dan ben ik wat de almachtige dictator wil dat ik ben. Daar kan ik verder niets meer over zeggen.
In de abrahamatische godsdiensten wordt God de Schepper inderdaad als Soeverein gezien en niet als een van de vele meedoende vrije wil netwerk participanten. Het is dus inderdaad in de abrahamitische visie afwachten tot na de dood wie zich als de Soevereine ontpopt.
Ik werp mezelf niet op als woordvoerder namens het abrahamisme, maar deze visie op het opperwezen is mij volledig vreemd en werkt voornamelijk op mijn lachspieren :lol:
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2557
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Een andere overtuiging.

Bericht door Inktvlam »

Bonjour schreef: 03 apr 2024, 13:09 Stel nu eens dat Jezus een valse profeet was en de christenen moeten na hun dood verder in een Moslim hemel, of een andere hemel waarvan je je hele leven tegen hebt afgezet. Hoe zouden jullie dat vinden? Zou je je ooit thuis voelen. Een god aanbidden die dingen doet die je verafschuwt?
In de islam is Jezus GEEN valse profeet. Veel figuren uit de Bijbel komen we ook in de Koran tegen. Er is zelfs één soera (hoofdstuk) in de Koran genoemd naar Maria, de moeder van Jezus.
De moslims zien Jezus als een profeet en geloven ook dat hij geboren is uit de maagd Maria, maar niet dat hij gekruisigd is. Volgens de islamitische versie steeg Jezus vlak voor zijn kruisiging op naar de hemel. De joden dachten dat zij hem kruisigden, maar het was in feite iets dat op hem leek.
Ook de islam kent Jezus een hoge status toe. Soera 2:253 bericht ons zelfs dat Allah Jezus verhief in rang en Hem versterkte met de geest der heiligheid. Het tegenstrijdige is dat strikt naar de letter we Jezus toch niet tot vriend mogen nemen. ”O, gij die gelooft, neemt de joden en de christenen niet tot vrienden.” (soera 5:51).
Theoretisch staat Jezus hoger dan Mohammed, maar in de praktijk wordt Mohammed als een halfgod vereerd. Al sinds eeuwen staat op de gevel van de Rotskoepelmoskee te Jeruzalem de inscriptie te lezen: “God heeft geen zoon”.
Je kunt mensen niet kwalijk nemen dat ze bepaalde dingen niet weten. Daarom gaat het in de christelijke leer niet om de juiste kennis (hoewel ook belangrijk), maar om de juiste liefde.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Tufkah
Berichten: 1352
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Een andere overtuiging.

Bericht door Tufkah »

Pyro_123 schreef: 03 apr 2024, 14:34
peda schreef: 03 apr 2024, 14:27

In de abrahamatische godsdiensten wordt God de Schepper inderdaad als Soeverein gezien en niet als een van de vele meedoende vrije wil netwerk participanten. Het is dus inderdaad in de abrahamitische visie afwachten tot na de dood wie zich als de Soevereine ontpopt.
Ik werp mezelf niet op als woordvoerder namens het abrahamisme, maar deze visie op het opperwezen is mij volledig vreemd en werkt voornamelijk op mijn lachspieren :lol:
Mag ik dan meelachen? Men wil altijd maar kennis uitstellen tot na de dood.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Een andere overtuiging.

Bericht door Pyro_123 »

Tufkah schreef: 03 apr 2024, 14:39
Pyro_123 schreef: 03 apr 2024, 14:34 Ik werp mezelf niet op als woordvoerder namens het abrahamisme, maar deze visie op het opperwezen is mij volledig vreemd en werkt voornamelijk op mijn lachspieren :lol:
Mag ik dan meelachen? Men wil altijd maar kennis uitstellen tot na de dood.
Tuurlijk, hoe meer zielen hoe meer vreugde.
Alleen de god van Hitchins zou ik liever niet tegenkomen, dat is niet zo'n aardige gast volgens mij. Maar gelukkig bestaat die waarschijnlijk niet, zoals Hitchins zelf ook al vermoedde. :ugeek:
peda
Berichten: 20698
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Een andere overtuiging.

Bericht door peda »

Pyro_123 schreef: 03 apr 2024, 14:34
peda schreef: 03 apr 2024, 14:27

In de abrahamatische godsdiensten wordt God de Schepper inderdaad als Soeverein gezien en niet als een van de vele meedoende vrije wil netwerk participanten. Het is dus inderdaad in de abrahamitische visie afwachten tot na de dood wie zich als de Soevereine ontpopt.
Ik werp mezelf niet op als woordvoerder namens het abrahamisme, maar deze visie op het opperwezen is mij volledig vreemd en werkt voornamelijk op mijn lachspieren :lol:
Hallo Pyro,

Als agnost spreek ik geen enkele overtuiging ( kleur ) persoonlijk "' heilig "', maar het is niet te ontkennen dat de Soevereine in de abrahamitische religies nog steeds heel gewoon "' opgeld "' doet. De met de mens meelijdende God, de democratische God, de niet-Almachtige God, er bestaan zeer vele godsbeelden w.o. ook nog steeds de Soevereine God, ik kan het niet veranderen, lachspieren of niet. :lol:
Tufkah
Berichten: 1352
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Een andere overtuiging.

Bericht door Tufkah »

Pyro_123 schreef: 03 apr 2024, 14:41
Tufkah schreef: 03 apr 2024, 14:39
Mag ik dan meelachen? Men wil altijd maar kennis uitstellen tot na de dood.
Tuurlijk, hoe meer zielen hoe meer vreugde.
Alleen de god van Hitchins zou ik liever niet tegenkomen, dat is niet zo'n aardige gast volgens mij. Maar gelukkig bestaat die waarschijnlijk niet, zoals Hitchins zelf ook al vermoedde. :ugeek:
Ik handhaaf het aloude adagium: zelfkennis is Godskennis. Dan ben je niet afhankelijk van Hitchins, Walsch of anderen. Dan blijkt dat Jezus de Weg beschrijft naar die Godskennis. Of zoals Jezus zei: Hij die alles kent, maar gebrek heeft aan zelfkennis, heeft overal gebrek aan.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Een andere overtuiging.

Bericht door Pyro_123 »

peda schreef: 03 apr 2024, 14:41 Als agnost spreek ik geen enkele overtuiging ( kleur ) persoonlijk "' heilig "', maar het is niet te ontkennen dat de Soevereine in de abrahamitische religies nog steeds heel gewoon "' opgeld "' doet. De met de mens meelijdende God, de democratische God, de niet-Almachtige God, er bestaan zeer vele godsbeelden w.o. ook nog steeds de Soevereine God, ik kan het niet veranderen, lachspieren of niet. :lol:
Ik ga uit van een God die de vrije wil respecteert, dus als ik bijvoorbeeld uit z'n hemel weg zou willen, dan kan dat gewoon.
Hoe vrije wil zich verhoudt tot soevereiniteit, daar kun je gerust een boompje over omhakken op het abrahamistische erf. Of een heel bos. ;)
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Een andere overtuiging.

Bericht door Pyro_123 »

Tufkah schreef: 03 apr 2024, 14:46
Pyro_123 schreef: 03 apr 2024, 14:41 Tuurlijk, hoe meer zielen hoe meer vreugde.
Alleen de god van Hitchins zou ik liever niet tegenkomen, dat is niet zo'n aardige gast volgens mij. Maar gelukkig bestaat die waarschijnlijk niet, zoals Hitchins zelf ook al vermoedde. :ugeek:
Ik handhaaf het aloude adagium: zelfkennis is Godskennis. Dan ben je niet afhankelijk van Hitchins, Walsch of anderen. Dan blijkt dat Jezus de Weg beschrijft naar die Godskennis. Of zoals Jezus zei: Hij die alles kent, maar gebrek heeft aan zelfkennis, heeft overal gebrek aan.
Aha, het evangelie volgens Thomas. In dat licht ziet de vraagstelling van Bonjour er natuurlijk heel anders uit. 8-)
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1511
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Een andere overtuiging.

Bericht door Robert Frans »

HJW schreef: 03 apr 2024, 11:12Tja....als je katholiek bent en het katholicisme zou de waarheid zijn, dan is dat mooi.
Maar wat als je als moslim geboren wordt en je daar thuis voelt ? Of boeddhist, of jood of hindoe of atheïst ?
Ik geloof dat je, als je al die tijd goedgezind oprecht vanuit liefde en waarheid probeerde te leven en je redelijkerwijs niet in staat was het Evangelie te leren kennen, dan alsnog de waarheid met vreugde zult begroeten en haar zult herkennen in wat je al die tijd geloofde. 'Dus het was U al die tijd.' In elke levensbeschouwing zijn immers sporen van licht en waarheid te vinden; Gods voorzienigheid beperkt zich niet enkel tot zijn Kerk en de oproep tot universele liefde en rechtvaardigheid beperkt zich niet enkel tot christenen. Maar de weg van Christus is wel de enige weg naar het heil, omdat Christus alle eeuwenoude, universele (mystieke) waarheden vervult en als enige ons met God verzoent. Zij die ogenschijnlijk buiten de Kerk om gered worden, zullen dat door Christus worden en ontdekken dat zij al die tijd blijkbaar toch niet buiten de Kerk stonden.
Jij gelooft in lineaire tijd. Ik niet.
Einstein zei al:
tijd en ruimte zijn geen omstandigheden waarin wij leven, maar systemen waarin wij denken.

Tijd is een aardse illusie. Ik moet er ook niet aan denken om eeuwig op deze aarde rond te lopen met een lichaam. Best lang hoor....
Ik weet te weinig van natuurkunde af om te weten wat nu precies tijd is. Wel ervaren we de tijd als lineair en heeft God ons geopenbaard dat we in dit aarde bestaan onze keuzes maken. En vanuit die ervaring en die openbaring spreken en leven wij. Net als met vrije wil: stel dat het natuurkundig gezien een illusie zou zijn, dan is de ervaring alsnog zo krachtig en onweerstaanbaar, zodanig dat we niet anders kunnen dan onze culturen en samenlevingen erop te blijven inrichten, dat ze net zo goed alsnog had kunnen bestaan.

Ik ga er dan vanuit dat God welbewust onze breinen zo heeft laten ontwikkelen, dat we de werkelijkheid ervaren zoals wij die nu ervaren. Blijkbaar is dat dus geheel naar zijn bedoeling en hebben wij dat nodig om het bestaan te kunnen bevatten. Net zoals ons ingeschapen godsverlangen en ons verlangen naar eeuwigheid en verlichting. In de hemel (en op de nieuwe hemel en aarde) zal het wellicht weer anders zijn, maar daar zijn wij nu niet, dus hebben wij nu te leven vanuit wat God ons nu geeft.
Vrede en alle goeds
HJW
Berichten: 6154
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Een andere overtuiging.

Bericht door HJW »

Robert Frans schreef: 03 apr 2024, 16:49
Ik geloof dat je, als je al die tijd goedgezind oprecht vanuit liefde en waarheid probeerde te leven en je redelijkerwijs niet in staat was het Evangelie te leren kennen, dan alsnog de waarheid met vreugde zult begroeten en haar zult herkennen in wat je al die tijd geloofde.
Ik geloof dat iedereen op een gegeven moment de drang naar het goede krijgt en op weg gaat.
Je hoeft niet al die tijd goedgezind te zijn geweest, de bijbel kent wel voorbeelden dat het anders zou zijn.
Ik geloof dat iedereen de waarheid met grote vreugde zal begroeten. De liefde is een zeer transformerende kracht.
Ook als je niet al die tijd geloofde.
'Dus het was U al die tijd.'
Zul jij het ook herkennen als het niet de katholieke God blijkt te zijn ?
In elke levensbeschouwing zijn immers sporen van licht en waarheid te vinden; Gods voorzienigheid beperkt zich niet enkel tot zijn Kerk en de oproep tot universele liefde en rechtvaardigheid beperkt zich niet enkel tot christenen.
Overal is Liefde te vinden. Het goddelijke laat zich niet vangen in een bepaalde stroming. Het goddelijke is religie-overstijgend.
Maar de weg van Christus is wel de enige weg naar het heil, omdat Christus alle eeuwenoude, universele (mystieke) waarheden vervult en als enige ons met God verzoent.
Het is overal te vinden, maar dan wel alleen bij ons.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2557
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Een andere overtuiging.

Bericht door Inktvlam »

Bonjour schreef: 03 apr 2024, 14:01 Christopher Hitchens beschreef eens de overeenkomst en verschil tussen de hemel en Noord-Korea. De overeenkomst is dat je bij beide dichtbij de heersende god bent. Het verschil is dat je in Noord-Korea tenminste nog dood kan gaan en dus vertrekken.
Het zou kunnen dat Hitchens het verschil niet wist tussen hemel en hel.
En ook onbekend was met het verschil tussen God en satansknecht.
Maar het zou ook kunnen dat Hitchens een communist was en hij Noord-Korea zag als de communistische heilstaat.
Maarre … over de doden niets dan goeds. :(
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Een andere overtuiging.

Bericht door Pyro_123 »

Inktvlam schreef: 03 apr 2024, 20:22
Bonjour schreef: 03 apr 2024, 14:01 Christopher Hitchens beschreef eens de overeenkomst en verschil tussen de hemel en Noord-Korea. De overeenkomst is dat je bij beide dichtbij de heersende god bent. Het verschil is dat je in Noord-Korea tenminste nog dood kan gaan en dus vertrekken.
Het zou kunnen dat Hitchens het verschil niet wist tussen hemel en hel.
En ook onbekend was met het verschil tussen God en satansknecht.
Maar het zou ook kunnen dat Hitchens een communist was en hij Noord-Korea zag als de communistische heilstaat.
Maarre … over de doden niets dan goeds. :(
Och de hemel van Hitchins en Noord-Korea zijn beide atheïstisch moet je maar denken.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7727
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Een andere overtuiging.

Bericht door Bonjour »

De Sung dynastie heeft zichzelf goddelijk verklaard en het volk verplicht in hun te geloven. Via brainwashing lukt dat aardig. Daar is dus weinig communistisch of atheïsme meer van over.

Maar daar ging mijn opmerking helemaal niet over.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Een andere overtuiging.

Bericht door Pyro_123 »

Bonjour schreef: 03 apr 2024, 21:32 De Sung dynastie heeft zichzelf goddelijk verklaard en het volk verplicht in hun te geloven.
Noord Korea heeft momenteel de Kim-dynastie. Die begon met Kim-Il-Sung, maar dat heeft niets te maken met de oude dertiende eeuwse Chinese Sung-dynastie met hun 'hemelse mandaat'. De Noord-Koreaanse Kim-dynastie heeft een strikt beleid van staatsatheïsme, m.a.w. atheïsme is de officiële staatsdoctrine. Ze doen daar wel uitgebreid aan persoonsverheerlijking van de sterke leider, maar hebben geen goddelijke status uitgeroepen.
Via brainwashing lukt dat aardig. Daar is dus weinig communistisch of atheïsme meer van over.
Het is een stel gebrainwashte atheïsten daar. Persoonsverheerlijking past ook keurig in het communisme, waar ze het moeten hebben van sterke leiders die religie onderdrukken omdat ze het als concurrentie voor hun machtspositie zien.
Maar daar ging mijn opmerking helemaal niet over.
Je opmerking ging over de hemel, door een atheïst in verband gebracht met Noord-Korea.
Wil je weten wat ik doe als ik Kim-Jahweh-Un in de hemel aantref?
Of gaat het daar wat jou betreft ook niet over. :ugeek:
Snelheid
Berichten: 10873
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Een andere overtuiging.

Bericht door Snelheid »

Maar het is wel zo dat de inwoners van het concentratiekamp Noord- Korea geloven dat de kleine volgevreten raketman de zogenaamde grote leider niet poept of pist................. tja :o :o :o :ugeek:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Een andere overtuiging.

Bericht door Pyro_123 »

Snelheid schreef: 03 apr 2024, 23:11 Maar het is wel zo dat de inwoners van het concentratiekamp Noord- Korea geloven dat de kleine volgevreten raketman de zogenaamde grote leider niet poept of pist................. tja :o :o :o :ugeek:
Inderdaad. Als ik Kim-Jawheh-Un in de hemel tegenkwam zou ik een wc voor hem installeren, zodat 'ie niet langer stiekem de hele hemel onderpoept en piest. 8-)
Bonjour
Moderator
Berichten: 7727
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Een andere overtuiging.

Bericht door Bonjour »

Pyro_123 schreef: 03 apr 2024, 22:23 Of gaat het daar wat jou betreft ook niet over.
Nee, daar gaat het ook niet over.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10170
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Een andere overtuiging.

Bericht door Messenger »

Bonjour schreef: 03 apr 2024, 13:47 Het gaat mij er niet eens zo zeer om bij weke god je uitkomt. Maar je komt bij een god uit die een opvatting heeft waar je absoluut niet achter staat. Je moet je ideeën over homofilie wijzigen. Misschien is het een fascist. Misschien is er een klassen systeem in die hemel en krijg je je eigen slaven. Fantaseer er maar op los.
Hoe denk je dat je je voelt als je een basiswaarde van jezelf moet veranderen?
Nou dan ben ik het bokkie vrees ik. :o
Ik ben homo en zag dat als een gave Gods, maar als ik inderdaad een gruwel Gods blijk te zijn dan heb ik enorme pech.

In mijn leven probeerde ik die eigenschap al te veranderen, maar ik weet dat dit niet gaat. Het is een onlosmakelijk aspect van wie ik ben.

Maar ik hoef geen angst te hebben voor zo'n God, omdat ik reeds de God van echte liefde heb ervaren. Een God die almachtig is, voor wie onze vrije wil heilig is en wordt ondersteund door die almacht. Het is een volmaakte God die alleen perfectie heeft geschapen, al zien wij dat vaak niet zo.
En het is een God die niets nodig heeft van ons. Doordat we er simpel zijn is dat al genoeg.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1511
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Een andere overtuiging.

Bericht door Robert Frans »

Bonjour schreef: 03 apr 2024, 14:01Christopher Hitchens beschreef eens de overeenkomst en verschil tussen de hemel en Noord-Korea. De overeenkomst is dat je bij beide dichtbij de heersende god bent. Het verschil is dat je in Noord-Korea tenminste nog dood kan gaan en dus vertrekken.
Noord-Korea lijkt mijns inziens echter veel meer op de hel. Zelf vind ik de roman 1984 het meest beklemmende moderne hellebeeld dat we op dit moment kunnen verkrijgen. Het tot in de uiterste consequenties meedogenloos najagen en cultiveren van pure, ongefilterde macht, al trappend naar beneden en likkend naar boven, is nu juist precies wat de hel onderscheidt van de hemel en van alles wat goed en mooi is.

Dat door zulke ijzingwekkende dictaturen, fictief of werkelijk bestaand, onze zicht op de hemelse liefde verduisterd is geraakt, is een zeer ernstige zonde waar het soms moeilijk van genezen is. Het kwaad is nu eenmaal een pervertering van het goede, maar laat je er niet door op een dwaalspoor brengen. Dat het kwaad soms schijnbaar op het goede lijkt, zodanig dat je de helse pervertering met de hemelse realiteit verwart, wil niet zeggen dat het ook maar iets met het goede van doen heeft.
Vrede en alle goeds
peda
Berichten: 20698
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Een andere overtuiging.

Bericht door peda »

Ik denk niet dat vele overtuigden er wakker van liggen dat zij zich zouden kunnen vergissen na de dood door het op de aarde hebben van een verkeerde overtuiging.
De '' bias "' is bij de meesten wel zo groot, dat een "'vergissen"' niet serieus wordt overwogen.
Zo zullen naar mijn inschatting ook niet veel atheïsten dagelijks rondlopen met zorg over een mogelijk voortbestaan na de dood. Wie zorg heeft rond een vergissing in eigen overtuiging kan m.i. beter tijdens het aardse leven op zoek gaan naar een beter bij de persoon passende overtuiging, als in een verkeerd overtuigingspak blijven voortwandelen.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Een andere overtuiging.

Bericht door Pyro_123 »

Bonjour schreef: 04 apr 2024, 09:17
Pyro_123 schreef: 03 apr 2024, 22:23 Of gaat het daar wat jou betreft ook niet over.
Nee, daar gaat het ook niet over.
Je vraag was wel, stel dat je na de dood een ander almachtig opperwezen ontmoet dan je had verwacht, hoe zou je dat vinden? De vraag is dan natuurlijk niet te missen, wie kom je dan tegen? Wat jou betreft kan dat Allah, Zeus, Thor zijn of wie / wat dan ook. Je bracht Noord-Korea ter sprake met de persoonsverheerlijkende KJU, dus lijkt me de almachtige Kim een valide kandidaat-god in dit scenario.
Wie wil je dat de boel regeert boven, in het door jou voorgestelde scenario, dan?
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Een andere overtuiging.

Bericht door Pyro_123 »

peda schreef: 04 apr 2024, 09:42 Ik denk niet dat vele overtuigden er wakker van liggen dat zij zich zouden kunnen vergissen na de dood door het op de aarde hebben van een verkeerde overtuiging.
De '' bias "' is bij de meesten wel zo groot, dat een "'vergissen"' niet serieus wordt overwogen.
Zo zullen naar mijn inschatting ook niet veel atheïsten dagelijks rondlopen met zorg over een mogelijk voortbestaan na de dood. Wie zorg heeft rond een vergissing in eigen overtuiging kan m.i. beter tijdens het aardse leven op zoek gaan naar een beter bij de persoon passende overtuiging, als in een verkeerd overtuigingspak blijven voortwandelen.
Ik wil best serieus overwegen dat ik me vergis en dat god in werkelijkheid Kim-Jahweh-Un blijkt te zijn. Ook als ik zeg ten behoeve van deze stiekem poepende en plassende god een wc te willen installeren, ben ik volledig serieus. Waarom niet? Ik vind het in alle ernst een goed idee dat bijdraagt aan een schonere hemel :flower1:
peda
Berichten: 20698
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Een andere overtuiging.

Bericht door peda »

Pyro_123 schreef: 04 apr 2024, 10:09
peda schreef: 04 apr 2024, 09:42 Ik denk niet dat vele overtuigden er wakker van liggen dat zij zich zouden kunnen vergissen na de dood door het op de aarde hebben van een verkeerde overtuiging.
De '' bias "' is bij de meesten wel zo groot, dat een "'vergissen"' niet serieus wordt overwogen.
Zo zullen naar mijn inschatting ook niet veel atheïsten dagelijks rondlopen met zorg over een mogelijk voortbestaan na de dood. Wie zorg heeft rond een vergissing in eigen overtuiging kan m.i. beter tijdens het aardse leven op zoek gaan naar een beter bij de persoon passende overtuiging, als in een verkeerd overtuigingspak blijven voortwandelen.
Ik wil best serieus overwegen dat ik me vergis en dat god in werkelijkheid Kim-Jahweh-Un blijkt te zijn. Ook als ik zeg ten behoeve van deze stiekem poepende en plassende god een wc te willen installeren, ben ik volledig serieus. Waarom niet? Ik vind het in alle ernst een goed idee dat bijdraagt aan een schonere hemel :flower1:
Zelf denk ik dat super-narcisten totaal niet geïnteresseerd zijn in wat naar hun overtuiging de niets-betekenende-figuranten in hun omgeving zouden vinden wat er zou moeten.
Kim zal naar mijn inschatting gewoon overal zijn stofwisselingsprodukten blijven plaatsen waar het hem goeddunkt, ook al zou hij struikelen over de door de figuranten geplaatste toiletten. Ook zijn darmprodukten zal hij blijven zien als begerenswaardig voor zijn omgeving, dus de wegspoelers begrijpen er niets van en dat is wat de narcist ook altijd beweert. Ik word niet begrepen, als gevolg van kwalitatief niveau verschil.